1863. UcH. .. -—~iOZ (c Inv. stev. -. Spisal P. Hl £ t g i im g © B". ftrnik in dekan Postojnski. Osmi pomnozeni tecaj. S podöblino skofa Friderika Baraga. ¥ LJiMpai ZALOzIL JANEZ GI0NTIN1. Natisnil J. Rudolf Mille. Blagor obeta se semtertje, Balje pa manj ga nahaja se; Pravi pa blagor je gor z liebes Bog ga to leto nam daj zares. Poducni in zabavni koledarcek. Ozir po svetu. Perviue naravnih stvari. Mo se clovek ozira po svetu, naj mu ne bo za-dosti 8 tem, ce le po vecjein in po vnanjem pregle-duje stvari na zemlji ali na nebesu; ugodno naj mu prihaja tudi to, ce spoznava znotranjo snovo in so-stavo vidnih reci. Nekdanji naravoslovci niso skoraj nie preiskovali znotranje tvarine zendjskih stvari; temuc so z neuceno mnozico vred terdili, da so vse le iz stirih pervin ali elementov sostavljene, iz zraka, zemlje, vode in ognja. Sedanji naravoslovci so zver-sili posebno vednost, ki ve zemeljske telesa na drobno lociti v svoje pervinske dele, in se zatega voljo ime-nuje locba ali kemija; tedaj so nasli veliko vec raz-niii pervin, ter jih zdaj stejejo do 62 skupaj. Nektere stvari so samo iz ene pervine; na pr. eist ogel, zveplo, zelczo, zlato. Nektere pa so iz dveli, treh in tudi vec pervin v manjsih in veejih rnerah; na pr. voda, ki je iz vodenca in kiselca; je-klo, ki je iz zeleza in ogljenca ; apnenik, ki je iz apnenca, ogljenca in kiselca; les, ki je iz kiselca, vodenca, ogljenca in se druzih tvarin. llazlicenpa je stan, po kterem so drobei pervin v sleherni stvari zdruzeni. Nektere stvari so terde, in njihovi deli so stanovitno strenjeni; na pr. les, kamen, ruda. Nektere pa so tekoce, in njih drobni deli se kot v kapljah med seboj pretakajo, so z besedo kapljivo tekoce; na pr. voda, olje, zivo srebro. Nektere zo-pet so tekoce, pa njihovi drobei se razpenjajo na vsako stran, nasproti se v zapertem prostoru dajo skupaj stlaciti in stisniti, so z besedo razpenljivo tekoce; na pr. navadni zrak, vodni sopar. Enako je tudi s stanom pervinskih tvarin; ene so terde, druge kapljivo tekoce, tretje razpenljivo tekoce. Nektere razpenljivo tekoce tvarine se sicer dajo tudi to- liko stisniti, da prejdejo v kapljivo tekocino; nekte-re pa se ne dajo nikakor toliko stisniti, in se vedno obderzijo v razpenljivem sfanu, so z besedo gazi ali plini. Pervine po posebnih lastnoslih razpadajo v dve versti. Ene iraajo svoj razlocen lesk, dobro spre-jemajo toploto in elektriko, se ne dajo v vodi raz-pustiti, se pa raztopijo v ognji, se prav pripravlje-ne dajo tudi kovati in raztegovati; zatoraj se ime-nujejo kovine ali inet ali; na pr, zelezo, srebro. zlato. Ene pa nimajo nobenih tacih lastnost, in tedaj se imenujejo ne kovine ali metaloidi; na pr ogljenec, zveplo, kremenovec. Pa med kovinaini so nektere holj lahke, v primeri z vodo manj ko pet-krat toliko teske; nektere so bolj teske, na pr. zelezo, ki je zkoraj 8krat, zlato, ki je 19krat toliko tesko kot voda. Med teskimi kovinami so nektere drage ali zlahtne, na pr. zlato, srebro, platina; druge so nedrage. Po takem razlocku so sledece pervine do slej znane. I. Nekovine ali metaloidi. 1. Kislec se sam zase kaze Ie v podobi pli— na ali gaza; v taki podobi se izvede iz stvari, v kterih je zdruzen z drugimi pervinami, na pr. iz ci-nobra, kjer je zvezan z zivim srebrom. Sam nasebi nima ne duha ne okusa, tudi je za oko neviden, ka-kor na pr. navadni zrak; sam tudi ne gori, pomaga pa, da druge stvari toliko bolje gorijo. Kislec je tudi za zivljenje clovesko in zivalsko posebno po-treben; v navadnem zraku je med 100 deli zraven 77 delov solitrovea 23 delov kiselca, in ko dihamo, ravno kislec obderzujemo v sebi, solitrovec pa puba-mo iz sebe. Sploh se kislec druzi in veze skoraj z vsemi drugimi pervinami; nahaja se zlasti v kislinah, v mnogili soleli, kamnih in rudah, sploh pa v vseh zivalskih in rasllinskih stvareh. 2. Yodenec je kakor kislec sam na sebi le v plinovi podobi; tudi nima ne barve, ne duha in okusa. Je naj lozji med vsemi plini, v njem ne mo-re nie ziveti ne goreti; sam pa se da zazgati v na- vadnem zraku. Prost vodenec se ne nahaja nikjer V naravi; s kiselcom zvezan pa je v vodi tako, da 100 delov vode obsega 11 delov vodenca in 89 delov kiselca. Tudi z drugimi pervinami sc mnogokrat ve-ze, zlasti pa se nahaja v vseh zivalskih in rastlin-skih stvareh. 3. Solitrovec, tudi trohnelec ali gnji-lec, se sam zase tudi le kaze kot plin brez barve, brez duha in okusa, sam ne gori, in v njem tudi druga stvar ne more goreti ne ziveti. Prostega so-litrovca se naj vec nahaja v zraku, ki je zmes ene-ga dela kiselca s 4 deli solitrovca; z drugimi tvari-nami zdruzen je zlasti v solitru, tudi v amonijaku, Mnogo se ga nahaja pri zivalih v kervi in v mesu, pri rastlinali v bcljaku in zlezi; o trohnenji in gnjitji teli stvari se solitrovec odlocuje od druzih pervin. 4. Ogljenecje tvarina brez duha in okusa, ki rada gori, pa se ne da ne v ognji raztopiti, ne v vodi ali drugi stvari razpustiti. Naj bolj eist se nahaja v dragem sveflem demantu, dalje v cernem grafitu, deloina z drugimi tvarinami zvezan je v na-vadnem oglji, bodi si rastlinsko , zivalsko ali kamnje-no; ogljenca zlasti rastline potrebujejo za svojo rast, ter ga jemljejo iz zraka, kjer je tudi po malih delih zmesan s kiselcom in solitrovcom. 5. Zveplo je bledorumena od nekdaj znana tvarina, ki se v vodi ne razpusti, pa rada gor(, in pri tem zopern duh in plavkast plemen kaze. Zveplo se semtertje na zemlji cisto nahaja, drugod je z rudami zvezano, deloma je tudi v rastlinskih in zi-valskih stvareh. 6. Fosl'or je rumenkasta, osku podobna . stvar, ki se v temi sveti, in se v srednji toploti ali po malern dergnenji lahko vname; zatoraj se poseb-no rabi za vzigavne klincke. Nahaja se zlasti v zi-valskih kosteh, pa tudi v rastlinskih semenih; je hu-do strupen. 7. Klor se sam na sebi kaze v podobi zelen-kastega plina ali gaza; mocno stlacen daje zelen-kasto tekocino. Nahaja se ga veliko po zenilji, zlasti v navadni soli, tedaj tudi v morji, solnili virih, seinem kamenji. Klor bei! vse barve, popravlja kuzen zrak. 8. Kremenovec je sam na sebi terda rijava stvar, ki nima leska, in se ne da raztopiti. Nahaja se ga obilno na zemlji zlasti v kamenji, v kremenu, kresivneku, mlinsku, navadnem pesku, kjer je zdru-zen s kiselcom; tudi dragi kamni, kristal, kalcedon, karneol in opal, so iz kremenovca. 9. Selen je sivkasta ali rijavkasta, malo les-keca stvar, ki lahko gori kot zveplo. Nahaja se z zveplom zvezan v nekterih rudah. 10. Brom je rujava, liudo diseca tekocina, ki se zlasti dobiva v morji, solnih virih, tudi v mors-kih rastlinah in zivalih. 11. Jod je temnosiva hudo diseca stvar, ki se nahaja v nekterih rudah, v slanih in kislih vodah, v morskih rastlinah in zivalih, zlasti v morski travi in gobi. Rabi se za zdravila, zlasti za napravo fo-tografij. 12. Fluor se sam zase da le kot plin odlo-citi; nima barve, in hudo razjeda druge stvari. Dobiva se zlasti v plaviku, nekem apnenku, ki pospe-suje raztoplenje rude in stekla. 13. Bor se kaze kot temnozelen prall, ki se v vodi ne raztopi, pa v vecji toploti zgori. Dobiva se iz borasa, nekakosne soli, ki se rabi pri toplenji in varjenji kovin. II. Kovine ali metali. a. Lalike kovine. 1. Pepelovecje terda, leskece bela tvari-na, lozja od vode; celo rada se s kiselcom edini in gori, ter s tem in ogljencom vred dela navadno lu-govo sol. Dobiva se v pepelu, tudi v vinskem kam-nu, v ilovici, v slanih in kislih vodah. 2. Soljenecje celo bela in leskecatvarina, ki se s kiselcom manj rada veze kot pepelovec. _ Nahaja se s klorom zdruzen v navadni soli, tedaj tudi v morji in v slanih vodah; s kiselcom in ogljencom daje neko lugovo sol, sodo po imenu. 3. Apnenec je svetlobela tvarina, ki se v vodi razpusa, nahaja se po zemlji zlo razsirjen v raznih plemenih apnenka, v marmorji, soldanu in mavcu, v zivalskih kosteh in Iupinah, v nekterih rastlinskih delih. 4. Gl inj en ec ali alumin je srebernobela, mocno leskeca kovina, ki se dobro da kovati in vleci, in je pri tem vender bolj Iahka. Glinjenec je po zemlji obilno razsirjen, nahaja se v glinji, ilovci in sploli v vertni persti, v raznem kamenji, v stresnih skerlih; tudi dragi kamni, safir, rubin, ametist in topas so iz glinjenca. 5. Magnez, svetlobela, mocnoleskeca in vlacna stvar. Dobiva se zlasti v gorjupi persti ali magnezii, v nekterem kamenji, v morski vodi. 6. Arsen ali arsenik je sivkastobela leskeca tvarina, ki se v lindem ognji razkadi s cesnovim dnbom; je silno lind strup. Nahaja se deloma eist, deloma z drugimi rudami zvezan; bela misica je arsenik s kiselcom soedinjen. 7. Kamnjenec je tudi bela leskeca stvar kot prejsne dve pervini, le bolj terd; naj bolj lohak je med vsemi kovinami, le pol toliko tezak kot voda. Dobiva se v nekterem apnenem kamenji in v nekterih kislih vodah, ter dela, da stvari v tiste vmocene, okamnijo. 8. Barij je tvarina svetlobela, terda, ki se pa topi v hujem ognji. Nahaja se v baritu, nekem posebno tezkem kamenji. 9. Stronec je bela tvarina, ki se nahaja v stroneijanitu, nekem zelenem kamnu. 10. Sladnec ali beril je sivkasta leskeca tvarina, ki se nahaja tudi v nekterih drazih kamnih, v berilu in evpasu. 11. Zirkon je cernikasta malo leskeca tvarina, ki se dobiva v nekterih kamnih, v zirkonu, dragem hiacintu. 12. Tor je temnosiva stvar, ki se dobiva v nekterih kamnih, toritu in monacitu. 13. Telur je sivkasta zlo leskeca tvarina, ki se nahaja z nekterimi kovinami zvezana. 14. Cer je siva leskeca kovina, ki se dobiva v nekterih rudah. 15. Cant an; 16. Didim; 17. Titer; 18. Erb; 19. Terb; in 20. Nor; vse te kovine bolj ali manj sivkaste se le po malem nahajajo med drugimi kovinami. b. Teske kovine. 1. Platina je naj tezja kovina, 21krat tezja od vode, nekoliko bolj sive barve je od srebra, se da mocno razvleci in raztegniti; v ognji se ne da raztopiti, le v mesanici solne in solitrove kisline se zamore razpustiti in izcistiti, in potem se zamore kovati. Ta kovina se nahaja zlasti v juzni Ameriki, in potem v Uralskem pogorji na Ituskem; na vred-nost se ceni za osemkrat toliko od srebra. 2. Zlato je naj drazja kovina, v primeri s srebrom se ceni petnajstkrat toliko vredno; je tudi za platino naj tezje, 19krat tezje od vode; barve je lepo rumene, in mocno leskece; se da prav obilno vleci in raztegovati, pri mocnem ognji se zamore raztopiti. ZIata se naj vec nahaja v juzni in sred-nji Ameriki in v Avstralii, kdaj tudi v azijanski Jndii, v Evropi pa ima tistega naj vec Ogersko in Erdeljsko. 3. Srebro je lepo bele barve, in mocno leskece, lOkrat je tezje od vode, se da v mocnem ognji topiti, tudi licno izdelovati in mocno vleci, se tedaj po dragoti precej za zlatom in platino steje. Nahaja se v zemlji deloma cisto, deloma z drugimi kovinami soedinjeno, deloma v raznih rudali zame-sano. Naj vec srebra se dobiva v juzni in srednji Ameriki, v Uralskem pogorji na Iluskem, po tem tudi na Francozkem, na Ogerskem, Ceskem in Sak-sonskem. 4. Zivo srebro je draga, po barvi srebru podobna kovina, 13krat tezja od vode; le v hudem mrazu je terdo, drugac pa je tekoce, in v hudi vrocini se v sopar spremeni. Nahaja se v zemlji deloma cisto, deloma pa zlasti z zveplom zdruzeno v cinobru. Naj vec zivega srelira se dobiva v Idrii na Krajnskem, v Almadnu na Spanskem, pa tudi v juzni Ameriki. 5. Baker ali kuper je rudece barve, Skrat tezji od vode; se v hudem ognji precej lahko da topiti, tuili se zamore dobro kovati in vleci; steje se med nedrage kovine. V zemlji se dobiva deloma cisto, deloma v rudah zamesano; naj vec ga prihaja iz severne Amerike, iz Uralskega pogorja, pa tudi iz Ogerskega in Banata. 6. Clin je plavobelkaste bavve, 7krat tezji od vode; se zadosti lahko da topiti, pa se ne da obilno vleci, steje se med nedrage kovine. Naj vec sevga nahaja v izhodni indii; dalje v Anglii, tudi na Ce-skem in Saksonskem; v zemlji se ne dobiva eist, temuc le s kiselcom soedinjem, ali z drugimi kovi-nami zdruzen. 7. Cinek je sivobele barve, 7krat tezji kot voda; se zadosti lahko da topiti, pa ne obilno vleci. V zemlji se dobiva naj bolj s kako kislino ali z zvep-Iom zdruzen; nahaja pa se zlasti v Anglii, Nemcii, na Ogerskem, Poljskem in Koroskem. 8. Nikel je bele barve, Skrat tezji od vode, se da obilno vleci pa tezko topiti. Nahaja se s kuprom in z arsenikom zdruzen zlasti na Ceskem, Saksonskem, tudi na Ogerskem, v Francii in Anglii. 9. Svinec je plavosive barve, llkrat toliko tezak kot voda, da se vleci in se topi zadosti lahko. Cist se le malokrat nahaja, vcasih je s kako kislino zdruzen, najveckrat pa z zveplom soedinjen. Dobiva se na mnogih krajih, na pr. na Koroskem, Ceskem in Ogerskem, v nemskih dezelah. 10. Zelezo je med vsimi kovinami za clove-kovo rabo naj bolj koristno, pa tudi po vsi zemlji prav obilno razsirjeno. Cisto je belosive barve, zio leskece; Skrat je tezje od vode, naj bolj terdo in vlacno med raztegljivimi kovinami; v ognji razbeljeno se omeci in se da kovati in variti, v prav hudem ognji se da topiti; magnet zelezo nase vlece, in samo tudi rado sprejema magnetieno moc. Zelezo se malo-kdaj nahaja cisto, na pr. v Francii, v severni Anie-riki, v kamnih ki z zraka v casih padajo; naj vec- krat se po zemlji dobiva -z zveplom ali s kiselcom soedinjeno v rudah; po malern se nahaja tudi v rast-tinah in zivalih, tudi v kislih vodah. tt- Bismut je rudeckastobele barve, 9krat tezji od vode; se da lahko topiti pa ne kovati. Na- >'ozni skof tozen pri papezi Janezu VIII.; tisti se je iudil, ce bi Ii kaj tacega zamoglo res biti, in je po istu Metodja poklical v Rim. Ondi je bila ta rec ' skofovskem zboru preiskana; Metodi je bil v vsem iravoveren spoznan, in v svojem redu kot panonski n moravski nadskof poterjen, in vse to je papez z losebnim listom Svatopluku dal na znanje. Tudi je 'isji poglavar svete cerkve za dobro spoznal, naj se lovenskemu ljudstvu v domacem jeziku Bozja beseda znanuje, ter je‘dalje slovensko pisavo pohvalil, ki e bila znajdena po modrem Cirilu. Zraven je tudi izre-:el, da pravi veri ni nasproti, ce se sveta masa poje slovenskem jeziku, ali sveti evangeli v tistega do-ro pretolmacen berc, ali opravila duhovnih ur v akem ravnajo. Po zeiji vojvoda Svatopluka je pa-ez se druzega skofa Vibnika posvelil za panonsko kofijo, s tein, da naj bo svojemu nadskofu v vsem okoren, kar je po cerkvenih postavali. Tako je visja cerkvena razsodba dobro iztekla u Metodja, in v duhu pokrepcan, se je povernil na loravsko. Vender ondi ni nasel pokoja pred svo-mi nasprotniki; laz, zvijaca in sila se je zoper nje-a rabila; celo njegov poddruzni skof Vihnik se je oper njega ustavljal, in je marsikaj njemu nasproti ocenjai. Metodi se je za tega voljo v papeza Ja-eza VIII za pomoc obernil; in tisti ga je I. 881 v ubeznjivem in zaupnem listu po ocetovsko potolazil, poterpezljivosti in stanovitnosti poterdii, in v go-:cem in neutrudenem apostoljskem delu poterdii. ez ne kaj casa pa se je stan svetega inoza na boljse bernil. Vojvoda Svatopluk je bil toliko srecen, da ; je 1. 882 z vojsko odtegni! oblasti nemskih vla-irjev, in da je velikost in inogocnost moravskega > »spostva obilno zvisal; po takem tudi nasprotniki . ned nemskega duhovstva in plemstva Metodju niso ogli vec zaiega delati. Tedaj je tudi kersanska ?ra med moravskim narodom vecjo moc dobivala; . letodjevo gorece prizadevanje je sveti cerkvi pri-t bljalo obilno spoznovavcov, in njegovo resno rav-i tnje je zboljsalo zivljenje in obnasanje prostega i idstva. Tako je Metodi blizo sedemnajst let opravljal . sje pastirstvo; tek je dokoncal, vero oliranil; ter pricakoval krono za svojo pravicnosl. In ker je bil Bogu Ijtib, se je za njega priblizal cas miru in po-koja po terpljenji in stiski, cas placila za toliko truda in dela. Na Moravskem v Velebradu, kjer je zacel svoje apostoljsko delo, je tudi tisto dokoncal. V evetno nedeljo je zadnjikrat prisel v cerkev, kjer je bila obilna mnozica vernikov zbrana; iniel je kratek govor, blagoslovil je vojvoda, duhovsino in vse Ijud-stvo, ter je rekel: Cujte pri meni, otroci! do tretjega dneva. Tako se je tudi zgodilo# Ko je napocil tretji dan, je rekel: Gospod v tvoje roke zrociro svojo duso. In tako je zaspal v rokah masnikov 6. aprila 885 po Kr. Xjegovi ncenci so mu skazali posiednjo cast, so za njega opravili cerkvene molitve po latinsko in po slovensko, so za njega darovali sveto daritev, in so njegovo truplo k pokoju djali v stolni cerkvi v| Velebradu za allarjem Marije Uevice tiozje Matere. Nesosteta mnozica ljudstva je prisla k njegovemu pogrebu, in dobro ljudstvo je jokalo po svojem uce-niku in pastirju, kteri je vsem vse bil, da bi bil vse pridobil. Friderik Baraga, rojen Slovcuc, amerikanski skof. CS podobiino.') Friderik Baraga, dobro znani apostoljski delavec in cd Indijani v severni Ameriki, je bil rojen 29. junija 1797 v Mali vasi, malem gradicu, ki ga je takrat imel njegov oce, v Doberniski fari v dolejni Krajni. Kot edini sin je imel biti dedic ocetovega posestva, li kteremu je pozneje prisla Trebanska grajsina; ko je tedaj latinske sole dokoncal v Ljub-Ijani, se je z veliko pridnostjo vdal ucenju dezelnega prava na üunaji. Takrat pa je spoznal svoj pravi poklie, namrec poklic za duhovski stan; pripomoglo je k takemu spoznanju to, da je imel stanovanje bli— zo poboznega in umnega bogoslovskega ucenika Dr. Pletza. Tedaj je znamenito posestvo svoji sestri Amalii zarocnici Greselnovi prepustil, da bi se tako zamogel celoma vdati v sluzbo Gospodovo; doversil | je v Ljubljani bogoslovski uk, in je bil 21. septem-, bra 1823 za masnika posvecen. Tedaj jev bil za duhovnega pomocnika poslan - naj poprej v Smartno pred Kranjem, in po tem v I Metliko; veliko gorecnost in neomagan trud je kazal l v voditvi diis, ki zelijo se z Bogom terdnejc soediniti. ] Od tega je prica se vedno zivi spomin na njega v - gorenski in dolenski strani: od tega so price tudi i pobozne bukve, ki jih je po slovensko v dubu in z i besedo sv. Alfonza Ligvorjana spisal, namrec Dusna i pasa, in Obiskovanje sv. resnjega Telesa. Takrat je i prisel Cincinatski skof Edvard Fenvik iz severne Ainerike na Du naj , ter je za podporo amerikanskih misijonov ondi bratovsino sv. Eeopolda v slan spra-: vil; veliko je pripovedoval o pomanjkanji duliovnov i in o zapuscenji stanovavcov tistili krajev, kjer so i velik del se «iivjaki bivali. To je na drugo st ran, v misijone k dein poklicalo Daraga, ki je bil vedno ; zeljcn, vec in vec das pridobiti Gospodu. Po svoji prosnji je bil sprejet od Cincinatskega skofa, izpuscen tudi od svojega visjega pastirja, in vzdignil sc je proti koncu 1. 1830 na pot V severno Ameriko. V spomladi 1. H831 je bil po tem po svoji zelji poslan kot misijonar k cerkvi sv. Petra pod Krivim drevesom (Arbre eroelic) v gornjem Mici-ganu; ondi stoji zdaj mesto Eitlle Traverse, takrat pa je bilo ze nekaj spreobernjencov iz rodu Otava-Indijanov, ki so bili ze nekoliko omikani. Pisma, ki jih je posiljal do svojih znancov v Evropo, za-dosti svetlo spricujejo, koliko je ta vneti oznanova-vec svete vere imel uterpeti, koliko je imel po dubu in po telesu se truditi, pa kako marsiktero duhovno veselje je tudi nasel in obcutil, ker je ondi in v bolj bliznji in bolj daljni okolici veliko novih vernikov pridobil. Tiste pisma tudi kazejo, kako mocno se je v vsein tem zanasal v pomoc Gospodovo in brambo njegove prcsvete Matere Marije. Kar se tice po-zemeljske pomoci, je dobival sicer podporo od bra-tovsine sv. Eeopolda in iz svojc domacije; pa vse I to je rabil v prid svojih ljubljenib Indijanov in v zlepsanje Bozje sluzbe, malo je vprasal za svojo zloznost. Med tein so se bile cerkve tudi v druzih stra-neh severne Amerike pomnozile, in nove skofije so bile vstavljene; novi skof za gornji Micigan je biI Friderik Rese v Detroitu. Z njegovim dovoljenjem je Baraga I. 1834 novo postajo napravil med Potova-tomies - Indijani, ki so bolj proti jugu poleg reke Grandriverja stanovali, pa se malo omikani bili. Novi misijon se je klical pri sv. Marii; ondi je zvesti Gospodovi sluzabnik sicer veliko vec tezav imel pre-nesti, pa si je kmalo vecjo kersansko srenjo pridobil. Drugo leto, namrec 1835, se je obernil k ubogim Ocipve - Indijanom unstran Miciganskega jezera, in je vtemeljil postajo Lapointe pri Gornjem jezevu; tudi ondi je kmalo imel veliko spreobernjencov. Da bi si novib in obilnisih pripomockov za svoje misijone dobil, se je Baraga proti koncu I. 1836 po-vernil v Evropo, je obiskal Pariz, Dunaj, in tudi svojo domacijo na Kranjskem; tukaj je dal nove pobozne bukve po slovensko, namrec Zlate jabelka, in druge bukve o severnoamerikanskili Indijanih po nemsko na svetlo. Z marsikterimi pridobki obdarovan se je v drugi polovici 1. 1837 spet povernil nazaj v svoj misijon; nova iz kamnja zidana cerkev namesti po-prejsne lesene s skorjämi pokrite je kmalo kazala nekaj sadu njegovega evropejskega potovanja. Po tem ga je njegov visji pastir postavil za svojega namestnika v krajini Viskonsin imenovani; tedaj se je njegovo djanje razun tesne misijonske postaje se bolj razsirjalo na bliznje in daljne kraje med Gornjim in Miciganskim jezerom, vmes tudi k sv. Marii (8ant de st. Marie"), kjer je zdaj novi skofijski sedez. L. 1843 se je preselil na postajo 11 Anse, ki je neko-liko bolj proti severju; ondi se je deset letz veliko gorecnostjo trudil za spreobernjenje nevernih in za poterjenje vernili Indijanov. üelo neutredenega misijonarja se je veliko po-spesilo potem, da se je kmalo indijanskega jezika navadil, tako da je labko sum brez tolmaca govoril z njimi, tudi bukve pisal za njihovo poducenje in za podporo druzih misijonarjev. Perve njegove bukve v ocipveskem jeziku, ki je z otavskim soroden, so bile molitne, pesemske in poducivne bukve, 1. 1837 v Parizu, 1. 1843 v Ljubljani in potem mnogokrat v Ameriki natisnjene; njihovi napis je: Gete Dibadji-movin gaie dach Nitani Mekate - okwanaieg oga-gikwiwiniwan. Za teil, so sledile 1. 1846: Katolik gagikwe - masinaigan, ali katoliske govorske bukve, in Katolik nnamie - masinaigan, ali katoliske nioiitne bukve; 1. 1850 pa Katolik enemiad o nanagatawen-damowinan, to je, premisljevanja katoliskega kristi-jana. Potem je 1. 1850 dal teoreticno in prakticno slovnico ocipveskega jezika, in 1. 1853 slovnik oci-pveskega jezika z angleskim na svetlo. (Ocipveski jezik ima to posebnost, da nima glasu za 1, r, f in u). Skerbno delo vnetega misijonarja je sicer pred drugini obsegalo dusni blagor ijubljenih Indijanov; vender tudi njihovo telesno dobro ni bilo memo pu-scano. Indijani so se navadili na stanovitne selisca, na delavnost in pridnost; so se naucili hise staviti, polje obdelovati, zivino rediti; ucilnice so se med njimi zacele, rokodelstva so se prikazale na dan. Tako so se prejsni divji narodi casoma zaceli ver-stiti med omikane ljudstva. Zgled in pospeh casti-tega g. Friderika Baraga je tudi druzih misijonarjev privabil iz Avstvijanskega, zlasti pa iz Slovenske zemlje. Iz Kranjskega so sli v Ameriko duhovni gospodje Fr. Pirc, A. Skopec, J. Godec, pozneje se J. Mrak, L. Lavtizar, ki je sicer ondi umerl, J. Ce-bul in A. Andolsek, iz Goriskega pa g. J. Stibil; razun teil sta tudi v Ameriki oceta franciskanskega reda Oton Skola, ki je zdaj v Asisii na Italijanskem v pokoji, in Leon Osredkar, oba iz Krajnskega. Toliko nevtrudeno in rodovitno delo g. Friderika Baraga ni moglo neznano ostati; papez Pij IX. so ga izvolili za apostoljskega namestnika v gornjem Miciganu, ter so ga imenovali za Amizonskega skofa; nadskof Janez Purcell v Cincinati ga je 1. novcmbra 1853 v to posvetil. Novi skol' je potem sei v Ev-ropo, si poiskat masnikov in druzih pomockov za svojo skofijo, ki je le veliko potreb kazala, se po-klonit tudi svetemu Ocetu v Rim in i»u priporocit svojo v daljavi nabrano cedo. Na tej poti je pre-casliti moz obiskal Ljubljano, Bunaj in Rim; je pov-sod bil prav prijazno in spodobno sprejet, in je tudi vse po zeljah svojih opravil. V spomladi 1. 1854 se je zopet povernil v Ameriko ; , ondi so ga 5» M njegovi ljubljcni Indijani s toliko vecjern veseljem sprejeli, ker so zdaj pervikrat skofa vidili v svoji sredi. Ker kersanstvo v teil daljnili krajili toliko po-speha ima, in se Ijudstvo po novili nascljencih bolj in bolj mnozi, so papez Pij IX. 1. 1856 ondi stano-vitno skofijo odlocili, in mesto pri 8. Marii na iztoku Gornjega jezera za skofov sedez namenili. Ondi tedaj pobozni visji pastir se vedno opravlja svojo slnzbo, obiskuje stare in nove postaje z ravno tisto poniznostjo, pohlevnostjo in gorecnostjo, kakor nek-danji cas; obilne leta in mnoge prenesene tezavc niso v stanu zmanjsati njegovega hrepenenja,i vec in vec dus za nebesko kraljestvo pridobiti ali bolj zagotoviti. G. Mrak je castitemu skofu kot namestnik v duliovnih receh na strani in tako osker-buje bolj oddaljeni konec tiste skofije. Svela vera pa tndi ondi ce dalje vecjo moe in lepoto kaze; v mnogih krajili, kjer so o prihodu novega skofa se lesene cerkve bile, so zdaj zidane; solc in druge dobre naprave ne manjkajo, tudi samostansko zivljc-nje se ondi ze pricenja. Obilen je sad pridnega dela gorecega moza. Gospodarstvo, obcrtstvo in tergovstvo ua Slovcnski zemlji v starcni casu. Ce se danasnje case rado od tegagovovi, kako naj sc kinetovanje, obertnija in terzevanje pospesuje med navodom: ne bo neprijetno pogledati v uekdanji cas, kako je takrat stalo s temi recmi. Slovenska zemlja zadeva v italijanske mejnike; ob kraji tedaj ima nekoliko bolj srecno lego , visje ! pa je bolj gorata in merzla, tedaj ne toliko rodovitna» Tako pooeitujejo tudi nekdanji zemljopisci to zemljo, ki se je takrat loeila v Istrijo, Norik in Panonijo. Krog Akvileje v lepi ravnini polegSoee se je vidi Io drevje v verstah posajeno; vmes so bile tcrtc pre-prezenc in kvisko speijane, tako da se je vsa pla-njava vidila kot z venci ozalsana. Blizo Tersta je rastlo drago vino Pucinsko, ki ga je cesarica Julija, i Avgustova zarocnica, toliko cenila, da tudi v Rimu je le tacega rabila. Ob morskem kraji je zemlja ro-dila dobre sadove, zlasti je iinela oljke in terte; te-daj je cesar Maksimin ob Soci toliko vinskih sodcov »asel, da je iz njih niost cez reko niogel narediti. Notranji kraji so bili bolj nerodovitni; vender tudi v japodskih bribili je rastlo zito in proso. IJalje v dezeli noriski so bili grici, ki so se dali prav obdelovati, in zopet doline, ki so bile dobro obdelane. Na panonskih ravninab se je rabilo drevo in kopaea svoj cas, in lepo obsejana je bila zemlja; in serp se je zopet svoj cas brusil, inspravljal obilni sad. Nizje ob Savi in Dravi so bile solncne goriee, in vinogradi so na njihovih stranih se bolj all manj gosto kazali. Pa tudi gojzdov se ni manjkalo ne-kdaj v teil dezelah. Panonija je rodila dosti b ras tja in zeloda, julske in noriske planine so bile z gostimi logi zarascene; pa tudi v primorji niso bile gole pc-cine; Istrijani in Liburni so imeli dosti lesa za svo-je ladije, ob Timavu je Stal lep log. Gojzdi in zra-ven lepi pasniki so dali tudi razno zivino lepo rediti. Stari latinski pesnik Virgili ve zadosti prepevati od lepe zivinice in veselili pastirjev o visosih planiuab, o noriskih gricih in o pasnikih poleg Timava, na-sproti pa tudi od linde zivinske kuge, ki je zelenc träte spraznila, in pastirja pregnala. Pa stari stanovavec slovenske zemlje ni bil sa->»o kniet in obdelovavec polja in goriee; marsiktero drugacno delo in obertnijo so znale njegove roke. Zemlja je hranjevala bogate zaklade v svojeni krilu skrite. Noriske rudne ja me so dajale zeleza, in nji-liove kovacije jekla, da neki stari pesnik primero daje: vcc je noriska zemlja dajala bogastva z obi 1— »im zelezom, kakor spanski svet s svojo rumeno zlato rudo. Vender tudi zlato se je dobivalo v no-riskib bribili; ze blizo Akvileje se je nabajalo zlato posebno visje pri Tavriskili, ki so'stanovali v bolj goratein Noriku. Ko so se tisti zlati rudniki nasli, se je po pripovedi starega pisatelja, cena zlata po ccli Italii precej za tretji del ponizala. Tedaj se je denar iz zlata in druzega blaga koval v Akvi-leji in Siscii, narejale so se mnogotere drage lepotine. Pa tudi kovacev za zelezo in jeklo se ni manjkalo, noriski meci so bili sloveci; druztva kovacev so pi-sane na starih kamnilt v Akvileji, Terstu in Celji. Drugacna obertnija se je tudi nahajala. Kako so nasi predniki znali kamen obdelovati, zidati male in velike stavbe, o tem pricujejo innogoteri kamnati spominki, ostanki mestnih ozidij, tempeljnov, gledis in stolpov, bodi si v Akvileji, Terstu, Poli, Ljubljani, a>> pri Celjovcu, C’elji, Ptujem in dalje. Dobro so znali tudi les obdelavati; liburnske ladije so bile naj hitreje za rnorje, za vino so imeli sode, ne mehov kakor drugod, in vozov tudi obilno za prevazevanje blaga; v Akvileji se na kamnih berejo drustva lesar-jev in ogljarjev. Glinjo in ilovico so vedili tudi dobro rabiti; marsikteri ostanki skled, vercev in loncov se nahajajo v starih razvalinah, velike in terdne opeke se kazejo v zidovih in vodotocih. Pa tudi tkanine raznega nacina so se vedile v dezeli napravljati; bere se v starih pisateljih o mnogobar-vanih, z zlatom in srebroin pretkanih oblacilih. Kar se tice v zadnje tergovstva, je tudi o (i-stem zadosti pisano pri nekdanjih zgodovinarjih. Akvileja je bila poglavitno terzisce med italijanskimi in ilirskimi dezelami; ponujala je silo reci , ki so sc skupaj speljaie po rekah in cestah, tergovcom in brodarjem, ki so prisli po morji; zopet je z morja mnogotere reci dajala visjim dezelam potrebne, ki niso bile toliko bogate in rodovitne. lz notranjili dezel je prihajala zivina, koze, sir, osek, med, les, lesena posoda, planinsko zelisce, marmor, zelczo, jeklo, tudi suznji; od morja se je prepeljavalo vino olje, drage oblacile lepotine. Geste so sie od Akvileje na vse strani, proti Italii, eez Norik in Panonijo proti Donavi, poleg morja eez Istrijo in Dalmacijo proti iziiodu. Na pr. cesta je sla iz Akvileje za Soco na Virun pri Celjovcu in Norejo pod Judenburgom proti gornji l)o-navi; zopet eez Julske planine ali Hrusico na Emo-no, sedanjo Ljubljano, in od ondod po eni strani na Celje in Petov ali Ptuj proti srednji Donavi, po drugi strani na Noviodun pri Kerskem in Siscijo ali Sisek prote spodnji Donavi; dalje eez Tergeste ali Terst, Tarsatiko pri lteki, Senijo ali Senj dalje v Ilirijo. Nasproti so primorci brodarill toliko, da so bili se pred prihodom Rimljanov sloveci kol dobri mornarji; po rekah pa, po Xavportu ali Ljubljanici in Savi, so se ladije vozile ze veliko let pred rim— skim gospodstvom; tisti nasledniki, ki so staro Emono zidali, so prisli po vodi na ta kraj. Tako je stalo z gospodarstvom in tergovstvom na slovenski zemlji pred 2000 leti; in bi Slovenee sedanji cas ne Iiolel se gibati, in si na vsako stran pomagali, da bi zopet v boljsi st an prisel? 8. Ciril in Metodi. 1. Kilo pac brata sla castita? Se po vidu ptujca zdita, Mnilia kot v izhoilni stran!, Spisi vajnih knjig neznani. 2. Dalcc pridcva, povesta, I/. mogocnili carov inesta; Knige pa so evangeli, Ga Slovenci boste umcli. 3. Vccna slava vama boili, Draga nam , Ciril, Metodi! Nam aposteljna sta sveta, Toljko za nas blagor vncta. 4. Ktcri pred so nas ucili, So po ptuje govorili; Vidva uk po nase znasta, Sveti red po nase dasta. Vccna slava vama bodi, Draga nam, Ciril, Metodi! V veri sta nas poterdila, In pred znioto oliranila. Sveta Dlarjeta. (Pol eg sture pesmi.) Stoji, stoji tarn beli grad , l’od gradom jczcro je zad; Pa v jczeru je cudna zver, Je zmaj, ki tacga ni nikjer. Ga dobro pasti morajo, So dali ze zivinco vso; Je versta na ljudi prisla, Storijo kinalo sklep leta: „Mu dajmo le Marjetieo, Jezusovo sluzabnico; Z Marjetieo nie zgube ni“, Kaj pa Maijetica stori? Gre v izbo svojo pisano , Oblece sukuo visnjcvo, Pasieo vzame si zlato . Gre pred globoko jezero. Pa srecal jo je mlad junak , Oj inlad junak, sercan vojak; Junak je sveti Juri sani. Ji pravi: „Kaj ti svcta dam? Gres pred globoko jezero , Herz tudi zmaj priplaval bo, Pasieo verzi mu na vrat, iie stori sveti kriz takrat; Bo zmaj ponizen in krotak, Da ni se bil nikoli tak“. Marjeta gre pred jezero, Nad zmajem vse stori tako; Pasieo verze mu na vrat, Stori se sveti kriz takrat, Je zmaj ponizen in krotak , Da ni se bil nikoli tak ; Pollleven ves jo uboga rad, Da pelje ga pred beli grad. Pa prejde velik strali ljudi, Veliko, malo vse bezi. Pa sveti Juri govori: „Nikar ne bojtc se zvcri; Spoznajte pravega Boga, Sprejmiti vero v Kristusa. Koncal jez z Bogoin zmaja bom, Od sile te vas rcsil bom“. Obernejo se vsi v Boga, Sprejmcjo vero v Kristusa; Pa sveti Juri vzdigne mec , In mahne zveri glavo prec. Z a k I a <1. Na lezisci inoz je stari, Ker bolezen njega kvari; Sklice skup sinove svoje : „Slusajte besede moje“. Tak oii pravi s slabim glasom; Ker je h koncu s svojim casom. „Glejte inoram se lociti. In kaj liocem vam pustiti“? >lnja liisica ni draga, Tudi malo v njej je blaga; Ni storiti vas zemljane, Sam vinograd vam ostaue! V tem pa so zakladi skriti, Le skusajte jili dobiti. V drugem Bog pa z vatni bodi, V njega strahu vsak naj hodi“. Oce reei vcc ne more, Ker sliibost ga zdaj premore; Ze mertvaski pot mu pride, Dusa v boljsi svet odide. V grob ga spravijo po siliert! Zvesti otroci vsi poterti Zdaj v vinogradu kopajo, Zadnji rck v spominu imajo : „Da so tarn zakladi skriti, Naj jili skusajo dobiti“. So pregrebli svet ta celi, Pa zaklada ne zadcli. Torte pa zdaj vec rodijo . In sinovi se ucijo : „Da zaklad bo v scbi imela Zemlja, ce se doliro dela“.