IZVLEČEK V prispevku so predstavljene poglavitne značilnosti potovanj turistov iz Slovenije v Avstrijo. V prvem delu je podan pregled statističnih pokazateljev, ki se v nadaljevanju podrobneje osredotoči na turiste iz Slovenije in njihovo vlogo v strukturi tujih obiskovalcev te države. Drugi del prispevka povzema glavne izsledke analize spletne ponudbe (organiziranih turističnih potovanj), ki jo oglašujejo slovenske turistične agencije. Ponudba je bila predmet prostorske in vsebinske analize. Ključne besede: Avstrija, turisti iz Slovenije, turistične agencije, analiza spletne ponudbe, geografija turizma. ABSTRACT The article examines the main characteristics of tourist visits of Slovenians to the Austria. Authors first present an overview of the statistic indicators, where a special emphasis is given to the Slovenian tourists and their role among other international visitors. The second part of the article summarizes the main findings of the analysis of the internet-based tourist services (organized tourist trips), provided by Slovenian travel agencies. The services were subject of spatial and contextual analysis. Key words: Austria, tourists from Slovenia, travel agencies, analysis of the internet-based services, geography of tourism. Avstrija je na evropski in svetovni ravni ena od najbolj turistično privlačnih držav. Število turistov, ki jo letno obiščejo, se v zadnjem desetletju nenehno povečuje. Leta 2012 jo je obiskalo več kot 24 milijonov tujih obiskovalcev (medmrežje 1). Zahodni, južni in osrednji del države prekrivajo Alpe, h katerim se množični turistični tokovi stekajo predvsem pozimi, ko je glavni motiv za obisk povezan s športnimi dejavnostmi na snegu. Raznolika gorska pokrajina s številnimi jezeri ledeniškega nastanka pa je privlačna tudi poleti, saj ponuja množico pohodniških in kolesarskih poti ter možnost ogleda zgodovinskih gradov in mest, ki se ponašajo z bogato kulturno in arhitekturno dediščino. Avstrija je zaradi geografske bližine, zgodovinskih, političnih in družbenih okoliščin tradicionalno priljubljena destinacija tudi za izletnike in turiste iz Slovenije, ki jo obiskujejo tako v zimski kot tudi poletni sezoni. Ob pregledu literature, ki obravnava turiste iz Slovenije v Avstriji, lahko ugotovimo, da ta tematika v znanstveni in strokovni geografski literaturi ni ravno pogost predmet preučevanja. Eno izmed redkih del s tega področja, ki se sicer neposredno ne nanaša na turistične tokove iz Slovenije v severno sosedo, je članek Antona Gosarja (Gosar 1999), ki v smislu čezmejnega razvoja obravnava območje ob tromeji Italije, Avstrije in Slovenije. V prispevku smo se zato oprli predvsem na relevantne statistične vire avstrijskega in slovenskega statističnega urada, osrednji del razprave — analiza spletne turistične ponudbe slovenskih turističnih agencij — pa temelji na dveh sorodnih analizah spletne ponudbe za Hrvaško primorje (Kerma, Koderman in Salmič 2009) ter Bosno in Hercegovino (Koderman in Kerma 2010). Analizirana je bila vsebina spletne ponudbe vseh ponudnikov turističnih storitev v Sloveniji, ki jih ima v svojem registru Gospodarska zbornica Slovenije. V času izvedbe raziskave je bilo v registru skupno 435 turističnih agencij z licenco organizatorja potovanj (medmrežje 2). Avtorja besedila: MARKO KEŽAR, dipl. geog. Breg pri Litiji 13 a, 1270 Litija E-pošta: kezar.marko@gmail.com MIHA KODERMAN, dr. geog. Fakulteta za humanistične študije Univerze na Primorskem Titov trg 5, 6000 Koper E-pošta: miha.koderman@fhs.upr.si Avtor fotografij: MIHA KODERMAN COBISS 1.03 kratki znanstveni prispevek Avstrijski turizem v številkah V Avstriji je turizem ena od najpomembnejših gospodarskih dejavnosti. Leta 2011 je ustvaril 7,3 % zaposlitev za polni delovni čas in ustvaril 5,6 % državnega bruto domačega proizvoda (UNWTO 2013). Njegov pomen se kaže tudi v vsakoletnem naraščanju števila zabeleženih prihodov gostov in njihovih nočitev (preglednica 1). Avstrija je v samem svetovnem vrhu po obisku tujih turistov. Leta 2012 se je z registriranimi 24,150.766 prihodi tujih turistov uvrstila na enajsto mesto na svetovni lestvici in na osmo mesto na evropski (medmrežje 1). Ob tem je treba poudariti, da skupaj z domačimi gosti število registriranih turistov na letni ravni presega 36 milijonov (medmrežje 3). Število prihodov tujih turistov se je med letoma 2001 in 2012 povečalo za 32,8 % (oziroma skoraj za 6 milijonov), v enakem obdobju pa so zabeležili tudi 13,6 % rast (oziroma za 11,3 milijona) nočitev tujih turistov. V tem času se je povprečna doba bivanja, ki je bila leta 2012 3,9 dni, skrajšala za 15,2 % (oziroma 0,7 dneva). Preglednica 1: Število prihodov tujih turistov, njihovih nočitev in povprečna doba bivanja v Avstriji med letoma 2001 in 2012 z izhodiščnimi indeksi (UNWTO 2013; medmrežje 3; UNWTO 2005; UNWTO 2008). leto število prihodi tujih turistov indeks (%) število nočitev indeks (%) povprečna doba bivanja (število dni) indeks (%) 2001 18.180.079 100,0 83.668.870 100,0 4,6 100,00 2002 18.610.925 102,4 85.791.658 102,5 4,6 100,00 2003 19.077.630 104,9 86.347.992 103,2 4,5 97,80 2004 19.373.972 106,6 85.917.026 102,7 4,4 95,70 2005 19.952.350 109,7 87.740.63 2 104,9 4,4 95,70 2006 20.260.129 111,4 87.273.654 104,3 4,3 93,50 2007 20.773.316 114,3 88.442.873 105,7 4,3 93,50 2008 21.935.409 120,7 92.839.547 111,0 4,2 91,30 2009 21.355.440 117,5 89.864.164 107,4 4,2 91,30 2010 22.004.266 121,0 89.857.167 107,4 4,1 89,10 2011 23.011.956 126,6 90.705.554 108,4 3,9 84,80 2012 24.150.766 132,8 95.051.917 113,6 3,9 84,80 Med devetimi avstrijskimi zveznimi deželami je bila leta 2012 najbolj priljubljena destinacija Tirolska, ki jo je obiskalo 35,7 % od vseh tujih turistov. S pomembnima deležema sta ji sledili Salzburška (18,3 %) in Dunaj (18,1 %), precejšnja pa sta bila tudi deleža Predarlske (7,6 %) in Koroške (6,5 %). Preostale štiri zvezne dežele (Štajerska, Zgornja in Spodnja Avstrija ter Gradiščanska) so skupaj privabile 13,6 % tujih turistov, ki so obiskali Avstrijo (medmrežje 3). V preglednici 2 je prikazan izvor tujih turistov po državah, ki so leta 2012 prispevale največ turistov. Največ tujih turistov je prišlo iz Nemčije, ki prispeva skoraj polovični delež vseh tujih turistov v Avstriji. Sledijo ji Nizozemska, Švica (z Lihtenštaj-nom) in Italija, iz katerih je bilo več kot milijon turistov. Turisti iz Slovenije so bili leta 2012 s 122.667 evidentiranimi prihodi (oziroma 0,5 % deležem) po številčnosti na 22. mestu (medmrežje 3). Najpomembnejše turistično območje v Republiki Avstriji je mesto Dunaj, kjer so leta 2012 zabeležili 12,262.828 turističnih nočitev oziroma 9,36 % nočitev v državi (podatek zajema vse registrirane nočitve, torej tudi nočitve domačih turistov). Sledi mu Salzburg, ki pa je v primerjavi z Dunajem dosegel »le« petino tamkajšnjih nočitev (natančno 2.486.516). Med ostale najbolj obiskane destinacije so se (po kriteriju števila nočitev) uvrstile manjše občine, v katerih število prebivalcev (z izjemo Innsbrucka) ne presega 10.000, usmerjene pa so predvsem v zimski turizem. Na lestvici desetih najuspešnejših so tako občine iz Tirolske, Salzburške in Predarlske, ki slovijo kot smučarska središča: Sölden, Saalbach--Hinterglemm, Mittelberg, Mayrhofen, Innsbruck, Zell am See, Ischgl in Neustift im Stubaital (medmrežje 3). Preglednica 2: Tuji turisti, ki so obiskali Avstrijo leta 2012, po državah njihovega bivanja (medmrežje 3). mesto država število turistov delež (%) 1 Nemčija 11.411.557 47,3 2 Nizozemska 1.714.513 7,1 3 Švica in Lihtenštajn 1.275.578 5,3 4 Italija 1.060.105 4,4 5 Združeno kraljestvo 740.972 3,1 6 Češka 619.287 2,6 7 ZDA 531.473 2,2 8 Francija in Monako 519.519 2,2 9 Belgija 494.014 2,0 10 Rusija 476.397 2,0 11 Madžarska 472.793 2,0 12 Poljska 362.870 1,5 13 Kitajska 354.657 1,5 14 Danska 316.890 1,3 15 Španija 311.940 1,3 16 Romunija 265.774 1,1 17 Japonska 261.261 1,1 18 Švedska 202.297 0,8 19 Slovaška 152.960 0,6 20 Južna Koreja 134.856 0,6 21 Avstralija 134.800 0,6 22 Slovenija 122.677 0,5 ostale države 2.213.586 9,2 SKUPAJ 24.150.776 100,0 Slovenski turisti v Avstriji Med prebivalci Slovenije je Avstrija od nekdaj ena bolj privlačnih turističnih destinacij. To dokazujejo tudi vsakoletni izsledki anket slovenskega statističnega urada, ki se nanašajo na zasebna potovanja domačih prebivalcev. Ti Avstrijo po številu opravljenih potovanj uvrščajo med pet najbolj obiskanih destinacij. Sicer je Preglednica 3: Število slovenskih turistov po avstrijskih zveznih deželah med letoma 2001 in 2012 (medmrežje 6). zvezna dežela 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 Koroška 14.614 15.179 17.585 18.070 19.572 20.933 24.598 25.210 26.317 26.711 29.525 30.685 Dunaj 14.081 14.690 14.982 16.136 14.598 16.108 18.919 20.655 21.691 21.908 26.092 28.898 Salzburška 10.324 11.162 11.794 11.893 13.208 14.577 15.962 18.424 18.472 19.923 20.185 20.158 Štajerska 4979 4754 5949 5950 7296 9116 10.066 11.238 10.779 12.750 13.036 12.777 Tirolska 6720 7806 7688 8025 10.998 8769 9719 10.761 10.412 11.829 12.809 12.215 Spodnja Avstrija 3567 5397 5429 7396 6196 4658 6787 7772 6459 5765 6168 7790 Zgornja Avstrija 2342 2205 2565 2759 3199 3889 4397 4179 4291 3953 5552 5870 Predarlska 1180 1260 1647 1585 1521 1863 2164 2761 2533 2416 3044 2592 Gradiščanska 546 380 500 479 636 810 870 944 1172 1265 1329 1692 SKUPAJ 58.353 62.833 68.139 72.293 77.224 80.723 93.482 101.944 102.126 106.520 117.740 122.677 leta 2011 največ Slovencev obiskalo Hrvaško, kamor je bilo usmerjenih 65 % vseh zasebnih potovanj v tujino, Avstrija pa je bila s 5-odstotnim deležem skupaj z Italijo po priljubljenosti na drugem mestu (medmrežje 4). Leta 2012 je bil vrstni red glede na število zasebnih potovanj nekoliko drugačen; še vedno je prevladovala Hrvaška (63 %), za njo pa so se zvrstile Bosna in Hercegovina (6 %), Italija (5 %) in na četrtem mestu Avstrija (4 %) (medmrežje 5). Povečevanje zanimanja za obisk Avstrije je razvidno tudi iz registriranega števila turistov iz Slovenije po posameznih avstrijskih zveznih deže- lah (preglednica 3). V obravnavanem dvanajstletnem obdobju med letoma 2001 in 2012 je opazna rast za več kot 110 % (s 58.353 leta 2001 na 122.677 leta 2012). Število se je povečevalo prav vsako leto. Največja rast je bila med letoma 2010 in 2011 (za 11.220 turistov oziroma 10,5 %) (medmrežje 6). Slika 1: Deleži slovenskih turistov po avstrijskih zveznih deželah leta 2012 (Medmrežje 3). N Prihodi turistov I I < 2000 I 12001-5000 I I 5001-10000 I 110001-15000 I 115001-25000 I l>25001 0 25 Kartograf: Marko Kezar Vir: Statistics Austria (2013): Geodaten der Statistik Austria Podlaga: Statistics Austria DUNAJ 23,6% 1,4% K- ( GRADISCANSKO Turisti iz Slovenije so leta 2012 v največjem številu obiskali Koroško, edino zvezno deželo, kjer se je število obiskov v obravnavanem dvanajstletnem obdobju vseskozi povečevalo. Med letoma 2001 in 2012 se je število povečalo za 110 % oziroma za 16.071 oseb. V zadnjih dveh letih se je Koroški zelo približal Dunaj, sledi mu Salzburška. V teh treh zveznih deželah so zabeležili skupno 65 % od vseh slovenskih turistov, ki so leta 2012 obiskali Avstrijo. Dobrih 12.000 Slovencev je obiskalo tudi Štajersko in Tirolsko, pri čemer je bila opaznejša rast števila v Štajerski, ki je v izhodiščnem letu 2001 še krepko zaostajala za Tirolsko. Slovenci razmeroma manj obiskujejo Spodnjo in Zgornjo Avstrijo, najmanj pa Predarlsko in Gradiščan-sko, vendar slednja v obravnavanem obdobju beleži povečanje za več kot 320 % (medmrežje 6). Analiza spletne ponudbe slovenskih turističnih agencij Prostorska osredotočenost turistične ponudbe po posameznih zveznih deželah. Med spletnimi ponudbami turističnih agencij se je največkrat pojavljalo mesto Dunaj (29,1 %), s če-trtinskim deležem pa mu je kot druga najpogosteje oglaševana destinacija sledila Koroška. Znaten delež ponudbe se je nanašal tudi na Salzburško (19,3 %) in Štajersko (10,6 %), v manjši meri pa so bile oglaševane še destinacije v Zgornji Avstriji (7,9 %) in Tirolski (5,6 %). Kraji in območja v preostalih zveznih deželah Gradi-ščanski, Spodnji Avstriji in Predarlski so skupno predstavljali le 2,5 % v celotni oglaševani turistični ponudbi. Regionalne deleže oglaševanih turističnih storitev lahko primerjamo z deleži obiskov slovenskih turistov po posameznih avstrijskih zveznih deželah. Ob primerjavi obeh deležev lahko ugotovimo, da v obeh primerih prva štiri mesta zasedajo dežele Dunaj, Koroška, Salzburška in Štajerska (vendar ne v enakem zaporedju), kar kaže na precejšnje ujemanje med spletno turistično ponudbo in dejanskim obiskom turistov iz Slovenije. Pri drugih, manj obiskanih destina-cijah je položaj nekoliko drugačen. Glede na večjo zastopanost spletnega trženja Zgornje Avstrije (7,9 %) v primerjavi s Spodnjo (le 0,9 %) v turistični ponudbi bi lahko sklepali, da je v podobnem razmerju tudi obisk turistov iz Slovenije, vendar so ti Slika 2: Cerkev Marijinega vnebovzetja, tradicionalno romarsko središče v naselju Gospa sveta, je priljubljena destinacija turistov in izletnikov iz Slovenije (foto: Miha Koderman). METODOLOŠKI PRISTOP V analizo spletne ponudbe slovenskih turističnih agencij smo vključili skupno 435 turističnih agencij z licenco organizatorja potovanj, ki so bile julija 2012 evidentirane v registru Gospodarske zbornice Slovenije (medmrežje 2). Pri tem smo v prvi fazi raziskave ugotovili, da je imelo lastno spletno stran 357 podjetij (oziroma 82,1 %), brez nje je bilo 65 podjetij (oziroma 14,9 %), 13 (3,0 %) pa jih je imelo spletno stran v okvari ali prenovi. V naslednji fazi smo ugotovili, da so od 357 podjetij z lastno spletno stranjo, 103 oziroma 28,9 % podjetja na svojih spletnih straneh ponujala turistične storitve v Avstriji. Te storitve smo podrobneje analizirali. Analizo spletne ponudbe smo opravili med 22. in 30. julijem 2013, torej v času poletne sezone, zato so bile izraziteje zastopane turistične dejavnosti, značilne za poletni čas. Predpostavljamo, da bi bila analiza spletne ponudbe, če bi jo opravili v zimski sezoni, v večji meri vezana na zimske turistične dejavnosti. leta 2012 v večjem številu obiskovali Spodnjo Avstrijo (4,4 %) kot Zgornjo (3,3 %). Delno ujemanje lahko opazimo še med dvema manj ogla-ševanima deželama Gradiščansko in Predarlsko, ki sta v turistični ponudbi skupno dosegli le 1,6-odstoten delež, vendar sta obe tudi najmanj obiskani. Skupno ju obišče 3,5 % slovenskih turistov. Najpogosteje oglaševana turistična ponudba v Avstriji. V analizi spletne ponudbe je bilo ugotovljeno, da je bila najpogosteje oglaševana destina-cija mesto Dunaj. Avstrijska prestolnica se pojavlja v itinerarjih enodnevnih ali dvodnevnih izletov in potovanj bodisi kot individualna destinacija bodisi v kombinaciji z drugimi desti-nacijami v Avstriji in zunaj nje. Turi- Slika 3: Deleži slovenske spletne turistične ponudbe po avstrijskih zveznih deželah. Gradiščansko 1,5 % Spodnja Avstrija Predarlska 0,9 % 0,1 % stične agencije v ponudbi Dunaja največkrat izpostavljajo letno rezidenco Habsburžanov — dvorec Schonbrunn z živalskim vrtom, cesarsko palačo Hofburg, katedralo sv. Štefana, državno opero, različne muzeje in obisk bližnjega mesta Tulln. V spletni ponudbi je stalnica tudi kombinirana ponudba ogleda Dunaja ter glavnih mest sosednjih držav Slovaške in Madžarske, Bratislave in Budimpešte (program izleta »Prestolnice ob Donavi«). Druga najpogosteje oglaševana zvezna dežela je bila Koroška. V njej so najbolj priljubljene destinacije Veliki Klek oziroma Grofiglockner, ki se dviga nad ledenikom Pastirica ali Paster-ca (Pasterze). Je del narodnega parka Visoke Ture (Nationalpark Hohe Tauern) in s 3798 metri najvišji vrh Avstrije. Večje število programov se nanaša na oglede krajev in znamenitosti, ki si jih je mogoče ogledati individualno ali v medsebojni kombinaciji na enodnevnih ali dvodnevnih izletih. V ospredju so Celovec, Gosposvetsko polje s cerkvijo Marijinega vnebovzetja (Marienkirche) v naselju Gospa Sveta (Maria Saal), Vrbsko in Osoj-sko jezero ter celovški tematski park Slika 4: Do ledenika Pastirica ali Pasterca (Pasterze pod najvišjim vrhom Avstrije, 3798 metrov visokim Velikim Klekom oziroma Grofiglocknerjem (v ozadju levo), vodi panoramska cesta Grofiglockner-Hochalpenstrafie (foto: Miha Koderman). Minimundus. Manj izpostavljena je reka Malta s slapovi, ki se velikokrat pojavlja v kombinaciji z ogledom mesta Sovodenj (Gmünd), evidentiranih pa je bilo še več programov za obisk koroških jezer. Ti itinerarji izletov največkrat vključujejo Vrbsko, Osojsko in Milštatsko jezero, mestoma tudi v kombinaciji z drugimi koroškimi de-stinacijami. Precej pogosto so bile v spletni ponudbi izpostavljene tudi destinacije v deželi Salzburška. Prevladovali so enodnevni izleti v njeno glavno mesto Salzburg ter enodnevni ali dvodnevni izleti s kombiniranim ogledom Salz-burga in rudnika soli. Mestoma se je enodnevni ogled Salzburga oglaševal tudi v kombinaciji z obiskom nekdanje Hitlerjeve rezidence Orlovo gnezdo (Kehlsteinhaus) nad Berchtesga-dnom v Bavarskih Alpah, v ponudbi pa smo zasledili tudi program z ogledoma Dunaja in Salzburga. Značilnosti turističnih storitev. V analizi spletne ponudbe slovenskih turističnih agencij za Avstrijo smo podrobneje raziskali tudi vrsto storitev, njihovo trajanje in ceno aranžmaja. Evidentirali smo naslednje vrste storitev: • Izleti. V to kategorijo so bile vključene storitve, ki so zajemale prevoz, vodenje izleta in oglede različnih znamenitosti v trajanju od enega dneva (brez nočitve) do največ štirih dni (s tremi nočitvami). Skupno se je v to kategorijo uvrstilo kar 95,7 % vseh analiziranih storitev, ki jih lahko razdelimo tudi na običajne izlete (91,3 %), izlete za šolske skupine (3,4 %), izlete za otroke ali starejše prebivalce (0,5 %) in sindikalne izlete (0,5 %). • Potovanja. V kategorijo so bile uvrščene storitve, ki so zajemale prevoz, vodenje in oglede različnih znamenitosti v trajanju več kot 5 dni (vključevale so vsaj štiri nočitve). V to skupino turistične ponudbe se je uvrstilo 2,3 % ponujenih spletnih storitev. • Nakupovalni izleti ali udeležba na koncertih. V to kategorijo smo vključili storitve, ki so zajemale prevoz, vodenje in postanek v določenih nakupovalnih središčih oziroma ogled različnih družabnih dogodkov ali koncertov. Storitve so načeloma trajale do 24 ur in niso vključevale nočitev. Skupno se je v to kategorijo uvrstilo 1,1 % vseh analiziranih storitev. • Smučanje. V to kategorijo so bile vključene storitve, ki so vključevale potovanje na izbrana območja z namenom zimskošportnega udej-stvovanja, največkrat smučanja, skupaj s hotelskimi in/ali drugimi storitvami. Skupno je bilo evidentiranih 0,5 % tovrstnih turističnih storitev. Ker je bila raziskava spletne ponudbe izvedena v poletni turistični sezoni, je delež nesorazmerno majhen, pa vendar je že v tem času nekaj slovenskih turističnih agencij oglaševalo izbrane destinacije za prihajajočo smučarsko sezono. • Wellness. Kategorija vključuje prenočevanje in udejstvovanje v zdraviliških središčih. Vanjo se je uvrstilo 0,4 % analiziranih storitev. V analizi spletne ponudbe slovenskih turističnih agencij nismo evidentirali storitev, ki bi vključevale zgolj rezervacijo hotelov oziroma najem apartmajev. Z vidika dolžine oziroma trajanja storitev smo se v analizi spletne ponudbe omejili le na časovno jasno opredeljene storitve (izleti, potovanja in prevozi z namenom nakupovanja ali obiska družabnih dogodkov). V to skupino se je uvrstilo 99,1 % analiziranih storitev. Glavnina ponudbe (61,4 %) je bila osredotočena na izlete, ki so predvidoma trajali do 24 ur in niso vključevali nočitve. Sledili so izleti z eno nočitvijo (dvodnevni izleti), ki jih je bilo dobra četrtina (26 %) od vseh analiziranih storitev, delež izletov z dvema nočitvama (tridnevni izleti) pa je obsegal 8,5 % storitev. Izleti s tremi nočitvami in daljša potovanja so imeli le 4,1-odstotni delež. V analizi spletne ponudbe smo obravnavali tudi cene turističnih storitev, ki smo jih razvrstili v kategorije z dokaj širokim cenovnim razponom, saj jih odlikuje izjemna raznovrstnost. Pripisati jo velja predvsem pestremu naboru turističnih destinacij, ki jih tržijo slovenske turistične agencije. Med najpogosteje oglaševanimi enodnevnimi izleti so se cene storitev gibale med 35 in 60 evrov na osebo, med dvodnevnimi izleti pa med 95 in 130 evrov na osebo. Cene tridnevnih izletov so bile nekje med 150 in 200 evrov na osebo, za večdnevne izlete in potovanja pa je bilo treba odšteti nekako med 240 in 300 evrov. Pri sicer skromni ponudbi daljših potovanj so cene lahko presegle 1000 evrov. Sklep Avstrija je kljub relativni majhnosti ena od turistično najbolj pomembnih držav na svetu. Država je tradicionalno priljubljena destinacija tudi za slovenske turiste, ki jo obiskujejo zaradi raznovrstnih možnosti zimskih in poletnih športno-rekreativnih dejavnosti v naravi ter mnogih kulturnih in zgodovinskih znamenitosti, zagotovo pa tudi zaradi njene bližine. Priljubljenost Avstrije se med slovenskimi turisti vseskozi povečuje. V dvanajstletnem primerjalnem obdobju se je število slovenskih gostov povečalo za 110 %. Kljub temu je delež slovenskih turistov med tujimi obiskovalci skoraj zanemarljiv, tako na državni ravni (leta 2012 je bil delež slovenskih turistov 0,5 %) kot na deželni (delež slovenskih turistov na Koroškem je dosegal 1,9 %, na Štajerskem pa 1,2 %) (medmrežje 3). Med izsledki analize spletne ponudbe slovenskih turističnih agencij lahko izpostavimo dejstvo, da je glavnina turistične ponudbe (več kot 95 %) v poletni sezoni omejena na organizacijo izletov, ki trajajo dan ali dva (87,4 %) in so cenovno široko dostopni ter usmerjeni predvsem na različne turistične destinacije mesta Dunaja ter zveznih dežel Koroške in Salzburške. V naštete tri administrativne enote je bilo osredotočenih skupno 73,4 % analiziranih turističnih storitev, leta 2012 pa so privabile skoraj dve tretjini (65 %) obiskovalcev iz Slovenije. Med izzivi za prihodnje raziskovanje lahko izpostavimo potrebo po izvedbi dolgoročnejše raziskave spletne turistične ponudbe slovenskih agencij, ki bi jo izvedli v več presečnih obdobjih med letom. Takšna študija bi nedvomno podala celovitejšo sliko tako o prostorski osredotočenosti turistične ponudbe v Avstriji, namenjeni slovenskim turistom, kot tudi o njeni intenzivnosti v zimski oziroma poletni turistični sezoni. Viri in literatura 1. Gosar, A. 1999: Zrno do zrna pogača, kamen na kamen (turistična) palača: nadnacionalna raba naravnih in kulturnih virov — temelj sonaravnega turističnega razvoja ob tromeji Italije, Avstrije in Slovenije. Melikovi geografski dnevi: Sonaravni razvoj v slovenskih Alpah in sosedstvu, mednarodni strokovni posvet, program, povzetki, vodnik. Ljubljana. 2. Kerma, S., Koderman, M., Salmič, S. 2009: Turisti iz Slovenije u Hrvatskom Primorju: obilježja i prostorni raspored turističkog prometa i internetske turističke ponude. Geoadria 14-2. Zadar. 3. Koderman, M., Kerma, S. 2010: Značilnosti organiziranih potovanj turistov iz Slovenije v Bosno in Hercegovino. Annales, Series historia et sociologia 20-1. Koper. 4. Medmrežje 1: http://share.pdfonline.com/1b2aadcddf16436bba7d5bbcf588bacf/unwto_highlights13_en_lr.htm (21. 7. 2013). 5. Medmrežje 2: http://www.gzs.si/katalogi/zacetna_stran_kataloga.asp?kat=029&jezik=slo (1. 8. 2013). 6. Medmrežje 3: http://www.statistik.at/dynamic/wcmsprod/idcplg?IdcService=GET_NATIVE_FILE&dID=143978&dDocName=071425 (15. 7. 2013). 7. Medmrežje 4: https://www.stat.si/doc/statinf/21-SI-082-1201.pdf (12. 7. 2013). 8. Medmrežje 5: https://www.stat.si/novica_prikazi.aspx?ID=5531 (12. 7. 2013). 9. Medmrežje 6: http://statcube.at/superwebguest/login.do?guest=guest&db=detouextkal (12. 7. 2013). 10. UNWTO 2005: Yearbook of tourism statistics: data 1999-2003, Vol. 1: A-L. Madrid. 11. UNWTO 2008: Yearbook of tourism statistics: data 2002-2006. Madrid. 12. UNWTO 2013: Yearbook of tourism statistics: data 2007-2011. Madrid.