Kmeško - dclavska - nabavno - prcdajna zadruga v Št. Lovrencu na Poli. se bo ustanovila v nedeljo dne 28. av^ gusta- ob enih popoldne v Društvenem domu. Na ustanovnem občnem zboru bo govoril g. nadrevizor VI. PušenjakJ ravnatelj zadruge državnih uslužbencev v Mariboru in g. inžener Lenarčič z Ribnice. Predvidenih je 17 občin, iki se bodo združile v zadrugo. Ljudstvo naj pokaže toliko zavednosti, da se sigurno obilnoštevilno udeleži ustanovnega občnega zbora! f rošarina m wlno iii žgaitjc. Kr. banska uprava dravske banovine Je razpo&lala vsem županstvom okrožnico o po-1 biranju občinske trošarina jia vino in žganja po 20. aprilu 1932. Iz okrožnice posnemamo:, Z zakonom o izpremenabah in dopolnitvali zakona o državni trošarini z dne 18. '>. li>32,' Službeni list št. 337-33, je bilo ukinjeno pobi*: ranje državne in bajiovinske trošarine na vi-: no in žganje in sicer z 20. aprilom t. 1. Ker je država zase in za banovine nadomestila dohodke iz teh trošarin s pavšalnimi zneski, ki jih kot letne trošarinske takse pobira od točilcev in prodajalcev omenjenib. pijač, je ukinila kot nepotrebno tudi kontrol. nad prometom teh pijač od praizvodnika do potrošnika. Občinska trošarina na vino in žganje z novim zakonom ni ukinjena. Prizadeta pa je z njim toliko, da je za dobo od 1. januarja 1933 dalje v nakladni stopnji maksimirana in da so nastale bistvene izpremembe v njenem pobiranju vsled ukinjene državne kontrole nad prometom teh pijač in vsled uvedene kontrole in trošarinske prostosti proizvodnikov. Radi ukinjene prometne kontrole je postalo pobiranje občinske trošarine znatno težje, ker ee občina, odnosno organi, ki trošarino zanjo pobirajo, ne obveščajo več o ,v okoliš občine poslanih pijačah; na drugi etrani si pa velik del občdn ni znal nadomeetiti ukinjene prometne kontrole s poostreno lastno kontrolo konzuma, ki edino more ob-ini danos zasagurati pri.akovani dohodek iz trošarin. Pasledica obojega je, da se je tihotapstvo z vinom in žganjem razpaslo kakor 6e nikdar prej an da so dohodki občin od 20. aprila dalje sllno padall. I. Višina občinske trcSarine. Uvodoma omenjeni zakon maksimira za dobo od 1. januarja dalje občinsko trošarino na vino na 50 Din od hl za vaške občine in na 100 Din od hl za mesta, občinsko trošarino fla žganje in na špirit pa za vse obeine na 5 Din od hl. Na to apozarjamo že sedaj z i.ar_čilom, da se ta omejitev pri sestavljanju proracuna za leto 1933 vpošteva in da se v občinah, ki dmajo sedaj uvedeno višjo trošarino, ta takoj s 1. januarjem 1933 pobira samo v maksimirani višini. Znižanje na maksimirano višino nastapi eamo po sebi, torej tudi v primeru, da občinski proračun dne 1. januarja 1933 od nadzornega oblastva še ne ibo odobren. Iz tega sledi tudi, da bodo morale te občine točilcem vrniti razliko v trošar.inl od zalog, od katerih je bila plačana višja trošarina. Do 31. decembra 1932 pa pobira ob.ina troSarino v oni višini .n na one predmete, kakor ji je bilo dovoljeno po odobrenem občinskem proračunu za leto 1932. Za letos torej ni v tem pogledu nobene izpremembe. II. Trošarlnskl obveznik. Občinska trošarina se pobira od onih količin trošarin&kih predmetov, ki se v okolišu občine potrošijo. Proizvodnje in trgo-vskega prometa ne sme zadoti. Kot konzumno dav- ščino }o ncsi (končno plača) vedno le potrošnik, to je ose-ba, ki ja pijačo povžila. Trošarina bi se torej morala pobirati od potrošnika v trenutku dejanskega povžitja. To oboje pa je tehnično neizvedljivo. Prvič jo kontroia dejanskega povžitja nemogoča ter neumestna, rad.i čeaar se mora trošarina pobirati že prej in sicer v zadnjem štadiju trgovskega prometa, ko pijača preide iz trgovskega prometa v potrošnjo, a!i z drugimi be- sedami: ko se za po.rošnjo pripravi. Drugič pa se v nadrobnem prometu od potrošnika sploh ne more pobirati, radi česar se v tem primeru pobira že od točilca, ki pa jo nato z vračunanjem v prodajno ceno prevali na potrošuika. Pijača je za potrošnjo pripravljena: pri točilcu v trsnutku, ko nastavi sod za točenje na drobno, pri potrošniku na debelo pa že v trenutku, ko vnose pijaeo v občino (jo prej- Bae od trgovca) v svrho n&pasrednega kanSUma. Trošarinski obveznik postane torej točilec QA drobno ob nastavitvi posode, potrošnik na tfebelo pa ob vkletenju. Za točenje odno8no prodajanje na drobno •e smatra v smislu trošarinskega zakona oddajanje trošarinskega predmeta v količinah pod 50 1 vina ali pod 25 1 žganja naenkrat. Za trašarinsko obveznost ne igra nobene Vloge, ali ima točilec obrtno pravico ali ne. Trošarino mora plačevati in trošarinski pred me. prijavljaU vsakdo, ki toCi ali prodaja na jdrobno, torej tudi oni, kl bi točil kupljeno piijačo doma ali krošnjaril z njo ali jo kakorkoli spravljal v potrošnjo. Enako je obvezen plačevati občinsko trošarino vinogradnik od vina lastnega pridelka, ki ga toči na drobno (pod vejo). Za pradajalca alkoholnih pijač v (originalno) zaprtih steklenicah nastane trošarinska obveznost seveda že z vkletenjem (vskladiščenjem) pijače. III. Olajšave in oprosii.ve. Za vinogradnike je prinesel novi trošarin¦ski zakon olajšavo, da se smatra za točilca na drobno šele pri količinah pod 5 litrov, kadar prodaja vino lastnega pridelka v svoji vasi, odnosno pod 10 1 v trgu ali v mestu. Za prodajo izven vasi pa nastopi trošarinska prostost šele pri količinaH nad 50 1. Vinogradnik plačuje torej občinsko trošarino samo od onega vina lastnega pridelka, ki ga toči ali prodaja v svoji vasi v količinah pod 5 (10) 1 ali izven vasi (toda še v občini) v koIičinah po 50 1. Od vina, ki ga vinogradnik proda preko omenjenih količin, torej od vina, ki ga proda na debelo v svoji občini ali tudi izven nje, se ne pobere nobena trošarina. Trošarina se v teh primerih tudi ne pobere od potrošnika, ki je prejel vino neposredno od vinogradnika. Dalje jo občinske trošarine prosto tudi vino lastnega pridelka, kolikor ga vinogradnik potroši za svoj dom, in vino, za katerega veljajo ista načela kakor za vino lastnega pridelka, če tudi ni lastni pridelek, pač pa namenjeno vzdržavanju izvestne upravičene oBebe, to je vino, ki ga prejema prevžitkar iz naslova prevžitka in duhovnik iz na.lova berske obveznosti. Kcmčno je oproščeno občinske trošarine mašno vino v pr.dpi.anih, bogoslužju namenjenih koli.inah. K olajšavam je pri.teti tudi pod točko II. navedeno in s tem odlokom vsem obrtnim točilcem prvič splošno dovoljeno plačevanje trošarine šele ob nastavitvi posode. Ta olajšava sicer ni v zakonu izrecno predvidena in bo otežila kontrolo; kajti vse vino, ki si ga nabavi in vkleti gostilničar, jenamenjeno potrošnji in postane torej trošarinski predmet že ob vkletenju. Vendar kaže radi krize ugoditi dolgoletni težnji goslilničarjev in posredno tudi vinogradrukov ter jim omogoeiti nabavo večjh zalog vina. Zakonu pa ta način pobiranja ne nasprotuje. Za primer, da bi ee ta olajšava v večjem slogu zlorabljala *ali pa preveč otežila kontrolo, se more vsak čas odrediti plačevanje od vkletene pijače. IV. Prijavl.anje in kontrola. Prijaviti moi-a tako točilec in prodajalecna drobno kakor tudi potrošnik vsako od proizvodnika ali veletrgovca prejeto (vkleteno) količino pijač, torej vsako količino, ki jo jeprejel radi točenja (prodaje) na drobno, odnosno (potrošnika) radi neposrednega konzuma. Isto prijavno dolžnost ima proizvodnik in trgovec, ki toči tudi na drobno, glede koli.in, ki so namenjene takemu točenju ali prodaji. Prijaviti je torej vedno že ob vkletenju pijačo ne glede na to, ali je trošarina plačljiva že s tem momentom ali šele pozneje. Odpadle pa so po novem zakonu vse prijave blaga, ki se nahaja še v trgovskem pron.etu. Proizvodnik torej ni več dolžan prijavljati gostilničarjem ali privatnikom odpremljenih količin, najsi bo to v svoji občini ali izven nje (razen ako gre za prodajo na drobno, kjer pa je itak on sam trošarinski obvoznik). Trgovec na debelo prijavlja odposlane količine le v primeru, da bi smatrala občina to za potrebno in bi to v svojem, ob koncu okrožnice omenjenemu pravilniku izrecno odredila. Ponekod je razširjeno mnenje, da po 20. aprilu t. 1. organi finančne kontrole, odnosno občine sploh nimajo več dostopa do kleti in drugih shramb. Dogodili so se tudi primeri, da so posameziii neinformirani točilci zabra- nili organom finančne kontrole dostop do evojih (prostorov. Tako ranenje je seve zmotno; država je ukinila kontrolo proizvodnje in prometa, ker je ne rabi več, ni pa ukinila ali prepovedala kont_ole, kolikor je ta pot_ebiia za pobiranje občinskih trošarin. Pravica pobiranja trošarine od določenih predmetov: ]e nujno združenaspraviookontroliranja kouzuma teb predmetov do najmanj.ih količin. Pri vinogradnikih, ki niso gostilničarji ali trgovci z vinom, je kontrola finančnih c«rganov omejena izključno na točenje pod vejo in na slučaje kazenskega zasledovanja. Plačuje se občinska trošarina normalno od litra potočene (za točenje nastavljene) pijače. Dopustno je pa tudi pavšaliranje. O tem, ali se uvede ta ali ani načan, odloča občina sama. Tihotapstvo se kaznuje.