IDeJe IZ RAZReDA Slika 1: Razstava starih predmetov Vir: Danijel Fujs, 2024. Vrnitev v preteklost Going Back in Time   Danijel Fujs Osnovna šola in vrtec Apače iZVleČek: »Bilo je nekoč« nas je ponesel v preteklost. Pri raziskovanju so nam zelo pomagali stari starši, ki so učencem posodili svoje zbirke posod in naprav iz preteklih časov, ki smo jih z veseljem razstavili v avli šole. Seznanili smo se z njihovo uporabo, spoznali petrolejko, ki smo jo tudi upodobili, si ogledali hiše s slamnatimi strehami in jih poustvarili iz DAS mase. Naučili smo se dva ljudska plesa, in sicer »zibenšrit« in »špicpolko«. Ogledali smo si tudi vremensko hiško in predvideli,  | 3 | 2023 | RAZREDNI POUK | 61 IDeJe IZ RAZReDA kakšno bo vreme. Igrali smo se preproste metode: verbalno tekstualna – razlaga, razgovor, pripovedovanje, poslušanje, poročanje, grafično delo, igre, ki smo jih izdelali iz naravnih branje, pisanje, opazovanje, demonstrativno ilustracijska materialov. – prikazovanje oz. demonstracija, eksperimentalna – eksperimentiranje, izkustveno učenje – igra, praktično Ključne besede: preteklost, slamnate hiše, lončena delo. Uporabljali smo različne učne oblike od frontalnih, posoda, petrolejka, ljudski plesi individualnih, skupinskih do dela v dvojicah. V razredu so nas pričakale slike starih hiš s slamnatimi Abstract  The „Once Upon a Time“ learning content strehami, lapornimi ploščami, ometane z ilovnatim transported us to the past. Grandparents were ometom, s črnimi kuhinjami in izbami. Ogledali smo si invaluable, lending us their collections of antique kitchenware and appliances, which we were thrilled njihovo prostorsko razporeditev, zunanjo in notranjo to display in the school foyer. We learned how to izgradnjo. utilise appliances, about the kerosene lamp, which we also portrayed, and saw houses with thatched roofs that we reconstructed using modelling clay Družboslovne dejavnosti DAS. We learned two folk dances: the „Spitzpolka“ and the „Zibenšrit“. We also visited a weather station Čeprav se zdi, da stare predmete, kot so petrolejke, sita, and made predictions about the weather. We played ure, lončena posoda, vrtalnik, likalniki, razni pripomočki simple games created from natural materials. za oblikovanje lesa, najdemo le malo kje, so se naši Keywords: past, thatched house, pottery, kerosene učenci izkazali in prinesli ogromno različnih predmetov, lamp, traditional dances ki smo jih z veseljem razstavili v avli naše šole. Skupaj z učenci smo spoznavali in predstavili njihovo rabo ter predmete primerjali s sodobnimi. Učenci so se navdušili nad staro vremensko hiško. Dandanes Čas – pojem, ki je postal razvrednoten. Vsem se mudi, ni lahko vsak pogleda vremensko napoved na svojem časa za sprostitev, ni časa, da zadihamo, se ozremo okrog pametnem telefonu. Včasih so za to imeli vremensko sebe, vidimo čudovito naravo, ki nas obdaja, ljudi, ki nam hišico s figurico moškega in ženske, ki sta se premikala. stopajo na pot. Pa vendar še ni dolgo tega, ko so/smo »Premikanje figuric« na oziroma v hišici je odvisno od ljudje »imeli« čas. imeli čas za pogovor s sosedi, imeli čas vlažnosti zraka. Ploščica s figuricama je namreč obešena za pomoč drugim, imeli čas za zabavo. Starejši so cenili na zvito vrvico, ki se v vlažnem vremenu odvija zaradi dobrosrčnost sosedov, prijateljev, znancev, otroci so cenili povečane vlage v vrvici in pri suhem navija. Posledica skromne igrače in igre. Prav to se dandanes žal izgublja. tega je gibanje figuric. ko je zunaj možakar, bo vreme Pri spoznavanju okolja imamo v učnem načrtu slabo, ko ženska, bo lepo (Brun 2011). opredeljen sklop Čas, katerega cilje sem povezal v učni sklop »Bilo je nekoč« in tako dobil možnost, da z učenci raziščemo, kako je bilo v časih pred pametnimi telefoni in tablicami, pred televizijo in pred vsemi aplikacijami in igrami, ki nam danes odvzemajo dragoceni čas. Opredelitev sklopa Bilo je nekoč Z učenci kombiniranega oddelka prvega (7 učencev) in drugega razreda (6 učencev) POš Stogovci smo pri pouku vstopili v časovni stroj in se vrnili v čas svojih dedkov in babic, pradedkov in prababic. namen zastavljenih ciljev po učnem načrtu, da se učenci zavejo, da je bilo življenje ljudi v preteklosti drugačno ter spoznajo vidike življenja ljudi v preteklosti in danes (bivališča, prehrana, obleka, delo, prevoz), je bil z načrtovanim sklopom dosežen. Prav tako so učenci znali razlikovati preteklost in sedanjost v svojem življenju. tako smo dva tedna govorili in raziskovali preteklost. Pri delu smo uporabljali različne učne Slika 2: Vremenska hišica. Vir: Danijel Fujs, 2024. 62 | RAZREDNI POUK | 2023 | 3 | IDeJe IZ RAZReDA Slika 3: Petrolejke. Vir: Danijel Fujs, 2024. Likovne dejavnosti značilne za naš del Slovenije. »Zibenšrit« je bil na štajerskem med najbolj razširjenimi plesi. Obstaja ko smo že dodobra usvojili cilje o življenju v preteklem več različic. Pri tem plesu si plesalec in plesalka času, smo pri likovni umetnosti slikali tihožitje – stojita nasproti. Plesalec z desno roko prime plesalko petrolejko. Učenci so jo narisali s črno voščenko, za levo pleče, plesalka pa z levo prime plesalca za pobarvali z vodenimi barvicami, ozadje so svetili in njegovo desno pleče. njuni roki se skoraj iztegnjeni temnili z rjavo tempero, s flomastrom pa so obrobili v levo oziroma desno naprej skleneta v višini ramen bistvene dele petrolejke. plesalke. V prvem delu je sedem bočnih korakov v levo in desno, v drugem delu pa trije v levo in tri v Pri sklopu o prevoznih sredstvih smo naleteli na prelepe desno ter štirikoračni obrat. nato se drugi del ponovi,  kočije. tako se je porodila ideja o slikanju kočije s tušem. Učenci so jo narisali s tušem in trstiko, jo pobarvali z barvicami, s flomastrom so narisali okolico in jo obarvali z barvnimi kredami, celotno sliko pa so obrobili v okvir iz barvnega papirja. Učenci so z modro in zeleno tempero pobarvali risalni list. iz DaS mase so oblikovali stare hiše in uredili okolico. ko se je DaS masa posušila, so ji dodali še barvo. nastale so čudovite hiške s slamnatimi strehami. Glasbene dejavnosti Zanimalo nas je tudi, kaj so v preteklosti počeli v prostem času; veliko so plesali ter igrali preproste, a izredno zanimive igre. ker radi plešejo tudi učenci, so se naučili dva plesa, in sicer »zibenšrit« in »špicpolko«. Da pa je bilo vzdušje pristno, smo oblekli noše, ki so Slika 4: Kočije. Vir: Danijel Fujs, 2024. | 3 | 2023 | RAZREDNI POUK | 63 IDeJe IZ RAZReDA ves ples pa se zapleše še enkrat, čemur sledi 16-taktna redkih še ohranjenih in obnovljenih tipičnih panonskih vrtenica. V takšni obliki se ples poljubno ponavlja hiš, kritih s slamo, izdelanih iz tramov in obdanih z (Fuchs 2006). ilovico. V njej smo videli bivalni prostor, lončeno peč in črno kuhinjo. Učenci so v pretekle čase popeljali tudi svoje starše, saj so dobili nalogo, da skupaj z njimi izdelajo preprosto igračo ali igro, s katerimi so se igrali včasih. Seveda smo se z ročno izdelanimi fračami, igrami kot so mlin in tri v Sklep vrsto, igrali tudi v šoli. ker čas neizprosno mineva, je treba ceniti vsak trenutek. Otrokom je treba predstaviti tudi daljno preteklost iz preprostejših časov. Mislim, da nam je v učnem sklopu »Bilo je nekoč« to zagotovo uspelo. Učenci so spoznali, da za zabavo ne potrebujejo dragih igrač, da so preproste družabne igre in ples prav tako zabavni in da je včasih potreben le čas in malo domišljije, da se ponovno združimo in uživamo v trenutkih, ki so nam dani. Preteklost pa je treba spoštovati in ohranjati za opomin, da na tem svetu ni nič samoumevno in dano. Slika 5: Tri v vrsto. Vir: Danijel Fujs, 2024. Viri in literatura Brun, A. (2011). Dobra, stara vremenska hiška. https://arhiv.gorenjskiglas. si/article/20110105/C/301059983/dobra-stara-vremenska-hiska Obisk domačije Fuchs, B. (2006). Ljudski plesi v osnovni šoli. Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Za vrhunec sklopa o preteklosti pa smo obiskali rojstno Učni načrt. Program osnovna šola [Elektronski vir] (2011). Ministrstvo za hišo slovenskega duhovnika, čebelarja in jezikoslovca šolstvo in šport: Zavod RS za šolstvo. Petra Dajnka v Črešnjevcih. Dajnkova domačija je ena Slika 6: Dajnkova domačija. Vir: Danijel Fujs, 2024. 64 | RAZREDNI POUK | 2023 | 3 |