70 Razredni pouk 3/2012 Marija Pisk Sredica Črni Peter in poštevanka – opis sredice Z didaktično igro usvajajmo poštevanko Uvod Oh, ta poštevanka. Ko se jo začnemo učiti zares, tako, da jo morajo učenci usvojiti do avtomatizma, je navdušenje med tretješolci zelo veliko. Učen- ci imajo občutek, da se učijo nečesa velikega, pomembnega, nečesa, kar so prej znali samo ‚‘veliki‘‘, oni pa še ne. Iz navdušenja nad tem, da na vprašanje, koliko je sedem krat sedem, nekateri kar izstrelijo odgovor, jih začne stvar močno zani- mati. Nekatere podatke si poskušajo zapomniti v trenutkih, ko se srečajo s takimi zanje nenavadno hitrimi odgovori. Zdaj pa je napočil čas, ko med te ‚‘velike‘‘ vstopajo tudi oni. Pridobivanje novih vsebin poteka v majhnih korakih, s poudarkom na utrjevanju (Učni načrt, 2012). Zgodi se, da naletimo na učenca/ce, ki ima/jo kar velik del ali pa celotno poštevanko in njene zmnožke že vložene v svoj spomin. Še več pa je učencev, ki imajo kljub postopnemu uvajanju poštevank za posamezno število zelo velike težave z zapomnitvijo posameznih ali pa celega niza zmnožkov. Da bi te težave presegli, si lahko pomagamo tudi z didaktičnimi igrami, ki imajo osnovo v družabnih igrah. Ena izmed teh je igra Črni Peter, ki jo zlahka ‚‘predelamo‘‘ za potrebe utrjevanja poštevanke. Cilji iz učnega načrta, ki so vezani na poštevanko: • usvojijo do avtomatizma zmnožke (produkte) v obsegu 10 X 10 (poštevanka), • spoznajo pojem večkratnik števila, • spoznajo pojem količnik, • usvojijo do avtomatizma količnike, ki so vezani na poštevanko, • spoznajo, da sta množenje in deljenje obratni računski operaciji. Možnosti uporabe igralnih kart Iz slikovnega gradiva, ki je del te številke revije Razredni pouk, si razrežemo igralne karte, ki jih potem učenci preigravajo v smislu navodil za igro Črni Peter. Zelo smiselno je, da si podlage za igralne karte pred razrezovanjem plastificiramo in jim tako podaljšamo življenjsko dobo. S kartami se lahko igramo tako, da upoštevamo pravila, ki jih poznamo za družabno igro Črni Peter, lahko pa oblikujemo ‚‘svoja‘‘ pravila. Za karto vsiljivko – Čr- nega Petra – je pripravljena karta, ki ima na polju z računom oziroma zmnožkom ničle. V nizu kart sta pripravljeni dve taki karti, ena je rezervna. Pripravljenih je šestindevetdeset kart. V igri lahko uporabimo vse, lahko pa del kart izločimo in izbe- remo samo tiste pare, ki ponujajo produkte, ki jih mora posamezni učenec ali skupine učencev še izuriti do avtomatizma. Igro lahko igramo s karto, ki ima vlogo Črnega Petra, lahko pa tudi brez nje. Če te karte ne vklju- čimo v igro, se izognemo učenčevi skrbi, kdaj jo bo dobil. Če jo izločimo, zagotovimo večjo možnost, da učenec/igralec vso svojo pozornost posveti računom množenja in zmnožkom. Vemo, da karta Črni Peter tudi v družabni igri prinaša precej nemira in skrbi. Ker je kart mnogo, je smiselno, da igro igrajo vsaj po trije do štirje učenci skupaj. Če del kart izloči- mo, pa je lahko igralcev tudi manj. Razredni pouk 3/2012 71 Sklepne misli Izdelano slikovno gradivo je eno izmed gradiv, ki nam, učiteljem, obogati zbirko že izdelane- ga didaktičnega gradiva. Brez takih didaktičnih gradiv in dela na konkretni in slikovni ravni, si poti do doseganja ciljev s področja matematike ne moremo predstavljati. To je ena izmed možnosti, s katero lahko učencem približamo poštevanko tudi skozi igro in druženje. Verjamem, da nam bo gradivo prišlo prav pri dopolnilnem pouku, pa tudi med urami rednega pouka. Viri in literatura: 1. Učni načrt: program osnovna šola. Matematika (2011). Elektron- sko gradivo. Ljubljana: ZRSŠ. Ana Špalir 5. r Mentorica: Klavdija Sonjak 72 Razredni pouk 3/2012 Nuša Hudournik 5. r. Mentorica: Klavdija Sonjak