SJM 1991 PETER KLINAR* Slovenska nacionalna zavest med osamosvajanjem Za samostojno nacionalno driavo Zamisel o osamosvajanju Slovenije je zorela več let. Od leta 1990 naprej je slovensko javno mnenje hitro opuščalo stališče o bivanju Slovencev v jugoslovanski federaciji, ki je bilo sprva nadomeščeno s stališčem o vključitvi Slovenije v jugoslovansko konfederacijo (kar je pomenilo zahtevo po samostojni Sloveniji, rahlo povezani z drugimi jugoslovanskimi republikami), ob koncu devetdesetega leta pa je sprejeto prevladujoče množično stališče o samostojnosti in neodvisnosti Slovenije.' Tako se je po dolgotrajnem obdobju sklenil ciklus etničnega tipa oblikovanja slovenskega naroda. Njegova samozavest je postopno zorela in postavljala zahteve po kulturni, izobraževalni, ekonomski avtonomiji - vse do zahteve po lastni nacionalni državi, ki se je začela uresničevati v preteklem letu. Slovenska narodna zavest se je utrjevala kot nacionalna zavest, ki je težila k skladnosti med kulturnim in političnim bistvom naroda, k uresničitvi plebiscitarne pravice do samoodločbe v obliki suverene nacionalne države.2 Problem uresničitve nacionalne države je bil v tem, da se je Slovenija morala hkrati izločiti iz jugoslovanske federacije, temu pa so nasprotovale zvezna in srbska oblast ter zvezna vojska, ki je sledila srbskim interesom. Procesu osamosvajanja Slovenije so torej nasprotovali močni dejavniki v razkrjajoči se Jugoslaviji, pa tudi mednarodne razmere slovenski osamosvojitvi niso bile naklonjene. Zaradi nasprotovanj njenim osamosvojitvenim težnjam je prišlo do agresije na Slovenijo s strani zvezne vojske, sledili so tudi ekonomski ukrepi s strani zvezne in srbske oblasti, ki so Slovenijo močno prizadeli. V kratkem pojasnilu, zakaj predvsem velike države nasprotujejo odcepitvenim težnjam, je treba omeniti, da se bojijo posnemanja po sistemu domin, kar utegne spremeniti mednarodna razmerja. V delitvenih procesih držav na majhne nacionalne države vidijo nesprejemljive pojave, ki so v nasprotju s sodobnimi integracijskimi procesi, ki so utemeljeni na ekonomsko močnih nacionalnih državah in na * Dr Peter Klin», profesor soaotojpje nt Fakulteti u druibene vede Univerze v Ljubljani 1 - Slovenski utrip. Ir.no mnen|c 1988-89. Rl FSPN. LjuM|ana 1989. ur 368 - Slovensko javno mnenje 1989. R! FSPN. Ljubljana 1989 - Slovensko javno mnenje 9fV2. 1 - A.Smith: Stale. Maktng and Nation Buildui«. v: J Hali ur: Suiet tn Hototy. Basil Blackwdl. London 1986.su 228-263. - R Roman Teoretske strategije v itudijah ctnonacionalizma. Teorija in praksa. 8-9/91, str 944 - P Alter: Kaj je nacionalnem, v: R Ruman ur Študije v etnonacionalizmu. Krt. Ljubljana 1991. str 229-233. 86 nadnacionalnih integracijah. Končno je treba še reči. daje bilo v preteklosti veliko secesionističnih gibanj in da so le redka uresničila svoje cilje, kar govori za trditev, da so izločitveni cilji težko uresničljivi.1 Vsi ti zapleti, ki jih je Slovenija preživljala med osamosvajanjem, niso omajali trdnega, izrazito večinskega stališča o samostojni Sloveniji, saj kar 76% anketirancev v raziskavi SJM 91. opravljeni v zadnjih dveh mesecih 1991. leta. trdi, da bi glasovali za samostojno Slovenijo, čeprav bi ob plebiscitu vedeli, da bo odločitev o samostojnosti povezana z vojaškim spopadom in gospodarsko krizo. Deleži tistih, ki ne bi glasovali za samostojnost, če bi vedeli, kakšne sankcije bodo zaradi tega uporabljene proti Sloveniji, so nizki (12%). Težavna pot k samostojnosti, še posebej pa agresija na Slovenijo, je očitno utrdila slovensko nacionalno zavest. Slovensko javno mnenje izraža izrazito večinsko prevladujoči pozitivni odnos do slovenstva, svojega naroda in njegove samostojnosti. Tudi patriotizem je s prevladujočimi deleži dobil pozitivno oceno, ki pa je opazno nižja od deležev ocen. ki izražajo pozitiven odnos do slovenskega naroda in njegove samostojnosti. Medtem ko je agresija utrdila slovensko nacionalno zavest, pa so njene posledice s težavnimi zapleti, ki so sledili po razglasitvi samostojnosti Slovenije, vplivale na to. da se je umirilo evforično navdušenje, ki je prevladovalo med razglasitvijo neodvisnosti. Praznično razpoloženje so nadomestile vsakdanje težave, strah in zaskrbljenost, negotovost, pa tudi upanje. Večinska stališča opredeljujejo razpoloženje ob koncu 1991. leta - ko se je približeval konec formalnih zapletov glede mednarodnega priznanja Slovenije, ostajali pa so odprti še številni problemi, povezanimi z osamosvojitvenimi procesi - kot vmesno razpoloženje, ki ne izraža niti navdušenja niti razočaranja. Deleži navdušenih pa presegajo deleže razočaranih.4 Ob interpretaciji rezultatov raziskave SJM 90/2 smo trdili, da so razlogi odločanja za samostojno Slovenijo pretežno ekonomske narave - in le v manjši meri tudi politične in kulturne narave. Od osamosvojitve Slovenije je javnost dolgoročno pričakovala razvojne rezultate.' Po agresiji na Slovenijo pa kaže, da so prevladali politični razlogi, zaradi katerih se je utrdilo prepričanje o nujnosti osamosvojitve. Slovenska javnost vidi glavne krivce za izbruhe hudih nacionalnih konfliktov in sovraštva v razpadajoči Jugoslaviji na strani političnih voditeljev in medijev, pri čemer ne prezre tudi pomena zgodovinskih razlogov teh konfliktov," ki so tudi politične narave. Očitno je, da je izhod iz jugoslovanskih nacionalnih konfliktov, pogojenih z omenjenimi političnimi razlogi, v osamosvojitvi Slovenije. O dveh vidikih slovenskega nacionalizma Med dramatičnimi dogodki, povezanimi z razpadanjem Jugoslavije in osamosvajanjem Slovenije, se je utrdil slovenski nacionalizem v svojih naslednjih elementih: narodna zavest z etnično identiteto, notranja kohezivnost in politično gibanje z mobilizacijo za uresničitev suverene nacionalne države, povezane z rastjo 1 - A. Smilh Gcncologija narodov, v R Rizman. ur.: Študije o etnoaaoonalizmu. Ljubljana 1991. ur. 63-77. - D. Hotoviu: Ethnic Group« in Conflm. California Preu. London 1985. ur. 229-281 4 SJM 91/2. 5 P Ktinar: Pogledi na prikodnuu Slovence. Teorija in pralna, ft. $-6/91. Mr 50S-517. ♦ SJM 91/2. 87 Teorija in praksa, let. 29. h. 1-2. Ljubljana 1992 nacionalne zavesti.' Ta nacionalizem, ki teži predvsem k nacionalni državi, s tem prizadeva tiste jugoslovanske narode, ki se odločajo za ohranitev Jugoslavije. Vendar v njem ni zaslediti agresivnih ali ogroževalnih teženj proti drugim jugoslovanskim narodom. Graditev nacionalne države si slovensko javno mnenje zamišlja v njeni odprtosti v svet in povezanosti z Zahodno Evropo, saj so prevladujoča mnenja (ob nevtralnosti), da naj bi Slovenija gradila svojo zunanjo politiko v navezavi na Zahodno Evropo. Nasploh so opazne poudarjene pozitivne ocene, ki izražajo odnos Slovencev do Evrope. O Evropi in ZDA dvomi le majhen delež anketirancev (10%) v tem smislu, da bi evropske države in ZDA utegnile žrtvovati samostojnost Slovenije za nekakšno novo Jugoslavijo. Večina sicer meni, da bi se to sicer lahko zgodilo, vendar da to ni verjetno, četrtina pa, da se to zagotovo ne bo zgodilo (raziskava je bila opravljena, preden so Slovenijo priznale evropske države). Razen odprtosti Slovenije v Evropo pa se Slovenci zavedajo svoje prostorske in zgodovinske povezanosti z jugoslovanskim družbenim prostorom. Približno tretjina anketirancev meni, da naj bo slovenska država v prihodnje povezana z drugimi jugoslovanskimi republikami tako kot z drugimi sosednjimi državami, za običajne sosedske odnose pa nasploh velja, da so intenzivni in vsestranski. 19% anketirancev pa meni, da naj bi ti tesnejši odnosi na področju gospodarstva presegli običajne odnose s sosednjimi državami. Več kot polovica slovenske populacije je za uveljavitev dobrih sosedskih in tesnih gospodarskih vezi z drugimi jugoslovanskimi republikami - ekstremni odgovori so redki, 31% anketirancev pa je samo za vzpostavitev običajnih odnosov, takšnih, kot se vzpostavljajo z drugimi tujimi državami. Stališča o novo nastali meji s Hrvaško potrjujejo prevladujoča mnenja o dobrih sosedskih in tesnih gospodarskih odnosih z drugimi jugoslovanskimi republikami. Večinska stališča sporočajo namreč zahtevo po čim bolj odprti meji s Hrvaško - 15% anketirancev pa je nezadovoljnih s to novo mejo in jo ima za začasno ali odvečno. Približno tretjina anketirancev razume mejo s Hrvaško kot pravo meddržavno mejo. Ta delež anketirancev se dokaj ujema s tistim deležem anketirancev, ki sodijo, da naj bo Slovenija z drugimi jugoslovanskimi republikami povezana tako kot z drugimi tujimi državami.* Tudi ob koncu devetdesetega leta smo razkrivali stališča o ohranitvi gospodarskih, znanstvenih in kulturnih stikov Slovenije z drugimi jugoslovanskimi republikami.* Razmere so se sicer spremenile, vendar se po vseh zapletih z razdruževanjem od razpadajoče Jugoslavije slovenska javnost ni okužila s stališčem o nacionalistični zaprtosti Slovenije same vase in o rigorozni prekinitvi stikov z drugimi jugoslovanskimi republikami. Ta stališča o odprtosti vzbujajo upanje, da bo na novo nastala nacionalna slovenska država našla oporo v javnosti za svoje poskuse prilagajanja sodobnim trendom nacionalnih držav v smislu njihovih nadnacionalnih integracij. Hkrati s pojavi razumljivega nacionalizma, povezanega s težnjami po nastanku slovenske nacionalne države, pa se med Slovenci zaradi nasilja ob razpadanju Jugoslavije in nastajanja samostojnih nacionalnih držav - in seveda tudi zaradi zelo zaostrene socialnoekonomske krize, ki spremlja vse postsocialistične družbe ' - P. AJter: Kaj (e nacionalizem. Ljubljana 1991. mi 229-233. - E. Tiryakian. N. Nevitle Nacionalizem in modernost, v. R. Rizntan. ur.: študije o ctnonacionalizmu. Ljubljana 1991. «i. 279-282. * SJM 91/2. ' SJM 90/2. 88 - razraščajo tudi elementi negativnega nacionalizma. Ta pojav se Siri po Evropi po razpadu socializma ne le v anomičnih in kriznih razmerah vseh postsocialističnih družb, ki jih pestijo težave vsestranskega prestrukturiranja z veliko brezposelnostjo in revščino, pač pa tudi v zahodnoevropskih družbah, ki živijo v strahu pred dejanskim in potencialnim navalom beguncev, azilantov in ekonomskih imigran-tov z vzhoda. Med slovenskimi anketiranci prihaja negativni nacionalizem do izraza v odnosih do imigrantov iz drugih jugoslovanskih republik. Kar 29% anketirancev izraža do njih negativen odnos (prevladujoči deleži odgovorov zadevajo nevtralen odnos - 40%). Večina slovenske populacije sodi, da je treba nasprotja med Slovenci in prebivalci neslovenske narodnosti šteti med pomembna nasprotja, ki se uvrščajo med trojico najbolj izrazitih nasprotij v naši družbi. Opisani nacionalistični pojavi na Slovenskem vsebujejo negativne problematične elemente, ki izražajo naboj nerazpoloženja, netolerance, omalovaževanja, kse-nofobije do imigrantov iz drugih jugoslovanskih republik. Med elemente tega nacionalizma moremo prištevati tudi egoizem, etnocentrizem ipd., ki morejo v bolj zaostrenih razmerah izbruhniti v ekstremnejše šovinistične pojave.10 Nedvomno se nacionalizem z omenjenimi elementi razločuje od prejšnjega tipa nacionalizma, ki izraža težnje po nacionalni državi in je blizu čustvom patriotizma, in sicer po tem. da vodi do diskriminacijskih in tudi morebitnih agresivnih ravnanj proti tujcem. Stališča o odnosih do imigrantov iz drugih področij bivše Jugoslavije, kot jih razkrivamo v raziskavi SJM 91, niso presenetljiva. Že v prejšnjih raziskavah smo ugotavljali, da se s krizo povečuje nerazpoloženje do imigracij iz drugih delov Jugoslavije; naraščala so stališča etnične distance do pripadnikov jugoslovanskih narodov, katerih vodstva so bila v konfliktu s slovenskimi interesi (politični razlogi); slovenska javnost se je zavzemala za omejeno priznavanje pravic tem imigran-tom. nakazovala so se stališča o diskriminacijskih ravnanjih do imigrantov v zvezi z odpuščanjem z dela ipd." V težki socialnoekonomski krizi v Sloveniji in po agresiji nad njo ni presenetljivo, da se med avtohtonimi prebivalci širijo pojavi negativnega nacionalizma do imigrantov. Pri tem ne gre prezreti, da se je Slovenija zaradi imigracij iz drugih delov Jugoslavije v kratkem času spremenila iz dokaj etnično homogene v etnično heterogeno družbo, v katero so prihajali tudi imigranti z dokaj različno kulturo, kot je avtohtona slovenska kultura. Imigrante je seveda prizadel nastanek samostojne nacionalne slovenske države. Čez noč so postali iz prejšnjih notranjih imigrantov mednarodni imigranti ali tujci, če jim ni uspelo pridobiti slovenskega državljanstva. Nanje je padlo breme agresije na Slovenijo in vojne na Hrvaškem - zaradi nasilnega razpadanja Jugoslavije pa so jim bile otežene komunikacije z njihovimi izvornimi okolji ipd. Ugotovitve iz zadnje in prejšnjih raziskav SJM kažejo, da v našem okolju ne moremo govoriti o uveljavljenem etničnem pluralizmu glede odnosov med avtohtonimi in imigranti. kar pa v veliki meri velja tudi za bolj razvite imigrantske družbe, ki živijo v normalnih razmerah, nimajo pa daljše imigrantske tradicije, kar velja tudi za Slovenijo. So pa bolj jasno izoblikovale svojo imigrantsko politiko, ki vsebuje načine selekcije in integracije imigrantov, kar pa Sloveniji še ni uspelo. Kot sklepno ugotovitev tega razdelka lahko zapišemo, da se v Sloveniji razvijata dve pojavni obliki nacionalizma. Prva množična pojavna oblika nacionalizma P Alicr Kaj je lucKNulizcm. Ljubliana 1991. «r 229-233 11 P. Klinu: O mednacionalnih odnosih v Sloveniji. Avtohtoni in imigranti. Teorija in praksa 3-4/91. str. 370-383. 89 Teorija in praksa, let. 29. h. 1-2. Ljubljana 1992 zadeva pozitivni nacionalizem, povezan z osamosvajanjem Slovenije in nastajanjem nacionalne države; druga oblika neprevladujočega negativnega nacionalizma pa je povezana z netolerantnimi stališči avtohtonega prebivalstva do imigrantov iz drugih republik do nedavna obstoječe Jugoslavije. Pogledi na vojno na HrvaŠkem Doslej so vse postsocialistične države opravile prehod od socialističnih v post-socialistične sisteme na relativno miren način. Posebej zapleteni so ti prehodi v večetničnih državah, kot sta npr. bivša Sovjetska zveza in Jugoslavija, kjer s socialističnim sistemom hkrati razpada tudi federativna država. Za razpad Jugoslavije je značilno, da je ta povezan z najbolj grobim nasiljem, grozovito vojno na Hrvaškem in predhodno agresijo zvezne vojske na Slovenijo. Obe nasilji vsebujeta več razsežnosti, med njimi nasilne etnične konflikte. Srbija in Črna gora sta nasprotovali razpadu Jugoslavije, izločitvam Slovenije in Hrvaške, Srbija je postavljala zahtevo za Srbe na Hrvaškem, da imajo pravico bivati v skupni državi - in na teh etnično mešanih ozemljih je prišlo do nasilnih etničnih spopadov. Za nasilne etnične konflikte v razpadajoči Jugoslaviji je značilno, da so (bili) nelegitimni, nelegalni, neregularni, nekontrolirani, neinstitucionalizirani ipd. Pripišemo jim lahko - kar zadeva vojno na Hrvaškem - naravo absolutnih konfliktov, zasnovanih na antagonističnih ciljih, ki ne obetajo kompromisnih rešitev in sporazumevanj, pri čemer ena stran teži k popolni destrukciji nasprotne strani in se pri tem sploh ne upoštevajo stroški za dosego ciljev. Težava teh konfliktov je v tem, da se spiralno širijo in da jih ne rešujejo delne zmage ali porazi. Otežujejo jih neposlušne frakcije na obeh straneh, kar opozarja na njihovo anarhično naravo. Intenzivno netenje ognja preko enostransko usmerjenih medijev, razpihovanje etničnih čustev z vključevanjem starih zgodovinskih sporov sta olajšali delo politikom. da so naščuvali in sprli ljudi, s tem pa so ti konflikti dobili tudi množično zaledje. Mnogi nedolžni in zapeljani so bili potisnjeni v krvave spopade. Agresija zvezne vojske in Srbov na Hrvaško je izbruhnila pod parolo zaščite Srbov na Hrvaškem, ki jim nova hrvaška oblast ni bila naklonjena in jih je verjetno diskrimi-nirala - dejansko pa je Srbija težila k zaokrožitvi načrta o veliki Srbiji. Hrvati seveda branijo svoje ozemlje in prepozno spoznajo, da je Srbom na Hrvaškem treba zagotoviti določeno avtonomijo. Med Srbijo in Hrvaško gre za konfliktne poglede na osamosvojitev Hrvaške oziroma obstoj Jugoslavije, na avtonomijo Srbov na hrvaških mešanih ozemljih, na naravo političnega režima v eni in drugi družbi ipd. V težkih kriznih razmerah in posledicah, ki jih povzroča vojna na obeh straneh, prihaja do izraza enostranska teorija grešnega kozla, ko je nasprotnik zmeraj glavni krivec za domače razmere, kar prelaga odgovornost za neljube razmere na pleča nasprotnika in preprečuje ali odlaga izbruhe socialnih konfliktov. Načini za ustavitev nasilnih etničnih konfliktov so se izkazali za neučinkovite; Hrvaški je bila povzročena ogromna gospodarska škoda, prisilno preseljeni so bili številni avtohtoni prebivalci, predvsem pa je šteti za najtežje posledice veliko število žrtev, ki so padle na obeh straneh. Ob vsestranski škodi in globokih osebnih travmah sta tudi absolutni značaj konfliktov in dolgotrajna nerešljivost nasilnih etničnih konfliktov grozeča oznaka, ki govorita za dolgotrajni obstoj etničnih konfliktov na kritičnem prostoru razpadle Jugoslavije. Značilno za etnične nasilne konflikte med Srbi (podprtimi z zvezno armado) in Hrvati je, da niso mogli opusti- 90 ti nasilnih pojavnih oblik spopadanja brez dolgotrajnih številnih neuspelih poskusov mednarodnih posrednikov, ki so končno z vsestransko internacionalizacijo pripeljali do ne povsem trdnega premirja.'1 Za slovensko javnost so bili nasilni etnični konflikti vendarle presenečenje. V raziskavi SJM 90 smo ugotavljali, da se je večina Slovencev sicer čutila ogrožena v Jugoslaviji, so pa predvidevali, da bo razpadanje Jugoslavije potekalo preko hudih konfliktov, ki pa ne bodo prerasli v nasilje. Delež tistih, ki so predvidevali razpad preko nasilnih konfliktov in vojne, je bil izredno nizek.'1 Oceno krivcev za izbruh vojne na Hrvaškem javno mnenje pripisuje predvsem sedanji srbski agresivni politiki ter njenim ciljem o veliki Srbiji - in pa seveda zvezni jugoslovanski armadi, ki se noče sprijazniti z razpadom Jugoslavije in z izgubo svojega privilegiranega položaja. Visoko med razlogi za vojno na Hrvaškem so uvrščene tudi napake starega režima, kije prikrival nasprotja med Srbi in Hrvati, ki so po razpadu socialističnega režima na Hrvaškem izbruhnila v vsej svoji silovitosti. V skupino srednje poudarjenih razlogov za vojno na Hrvaškem so anketiranci uvrstili maščevanje Srbov na Hrvaškem za ustaške pokole med drugo svetovno vojne. Drugim razlogom vojne na Hrvaškem prisojajo anketiranci manjši pomen (napake hrvaškega vodstva: ob napadu zvezne vojske na Slovenijo ni takoj vojaško ukrepalo; omejevanje pravic Srbov na Hrvaškem). Odločno pa večina anketirancev zanika, da naj bi odločitvi Slovenije in Hrvaške o njuni samostojnosti povzročili izbruh vojne na Hrvaškem. Ta večinska zani-kalna mnenja so še posebej poudarjena v zvezi s stališčem, da naj bi Slovenci z osamosvojitvijo povzročili razpad Jugoslavije in bili s tem odgovorni za izbruh vojne na Hrvaškem. Vojna na Hrvaškem ni daleč od Slovenije, zato so utemeljene večinske sodbe o tem. da ogroža tudi Slovenijo. Ker so se premirja kršila eno za drugim in ker slovenska javnost dojema absolutno naravo teh nasilnih etničnih konfliktov (in druge prej naštete njihove značilnosti), ne preseneča podatek, da je ena četrtina anketirancev izrazito pesimistična glede njenega izhoda, saj sodi, da ne vidi njenega konca ali da bo trajala še več let. Da se utegne končati po enem letu, jih meni 7%, v nekaj mesecih pa 21%. Prevladujejo pesimistične ocene o trajanju vojne in nezaupanje v napovedi o njenem skorajšnjem koncu in trajnejšem premiiju. (Raziskava je potekala pred sedanjim premirjem, ki že traja mesec dni, v januarju 1992). Slovensko javno mnenje se najbolj izrazito zavzema v zvezi z vojnimi razmerami na Hrvaškem za previdno ravnanje, ki pomeni izogibanje provokacijam in dejanjem, ki bi mogla sprožiti novo agresijo zvezne (srbske) vojske na Slovenijo, in pa za humanitarno pomoč Hrvatom. Manj poudarjena so stališča o ohranitvi popolne nevtralnosti Slovenije in utrditvi njene obrambne sposobnosti. Nekaj večji so deleži pritrdilnih odgovorov, naj Slovenija Hrvatom zaradi vojne gospodarsko in finančno pomaga, kot pa so deleži nestrinjanja s temi odgovori. Slovenski anketiranci se ne strinjajo s tem. da naj Slovenija Hrvatom pomaga z orožjem in strelivom ter da naj organizira prostovoljce, ki bi se borili na hrvaški strani. Iz empiričnih raziskovalnih ugotovitev o vojni na Hrvaškem moremo sklepati. 11 - L. Coser: On TcraunacmgConfhct. v: A. Inkclct ed Rcadinpon Modem Soc>otogy. Premice Hali. New Ytncy 196«. «f. 225-232. - D. Horonriu: Etlrak Groups in Conflki. Univenkjr of Caiifomu Pms. London 1985. m. 596, 597, 654-680. - PKlirur NMilni etniini konflikti. Naii ruglcdi 22/91. 22. II. 1991. " SJM90TC 91 Teorija in prakia. ki. 29, K. 1-2, L