s knjigoRasti 16 Vzgoja, junij 2017, letnik XIX/2, številka 74 Na OŠ Šmihel smo prepoznali močno sporočilnost simbolike Rastoče knjige, ki poudarja pomen knjige, kulture in znanja kot vodila človekovega razvoja in spodbuja k človekovi rasti, medsebojnemu spoštovanju, strpnosti, povezovanju in dobremu, zato smo se v letošnjem šolskem letu pridružili široki družini ustanov, vključenih v edinstven vseslovenski projekt Rastoča knjiga. Rastoča knjiga in vrednote Osnovna šola Šmihel Prepoznali smo sporočilnost Rastoče knjige Ideja o Rastoči knjigi je nastala ob prehodu v novo tisočletje, v času pomembnih oble- tnic: desete obletnice nove države Slovenije, tisočletnice Brižinskih spomenikov, štiri- stopetdesetletnice prve slovenske knjige, dvestoletnice Prešernovega in Slomškovega rojstva. Zamisel Novomeščana dr. Janeza Gabrijelčiča, da bi postavili pomnik knjigi, so podprli številni somišljeniki s področja znanosti, kulture, gospodarstva, verskih ustanov in drugi. Pokrovitelj projekta je Dr- žavni svet Republike Slovenije. Hkrati s projektom Rastoča knjiga smo na OŠ Šmihel pristopili k oblikovanju Abecede odličnosti, ki jo razvijamo na osnovi ideje in etike prof. Marije Gabrijelčič. Moram priznati, da sem se razveselila po- bude ravnateljice, mag. Irene Hlača, da se pridružimo projektu, katerega idejni vodja je tudi bivši učenec naše šole, ki je ob prilo- žnosti zapisal: »Hvaležen šmihelski šoli, saj sem v njej dobil temelje za svoja razmišlja- nja in dosežke.« Organizacija projekta z veliko podporo dr. Gabrijelčiča Gospa ravnateljica je imenovala tri koor- dinatorice: učiteljico slovenskega jezika, učiteljico razrednega pouka s podružnice in knjižničarko. Koordinatorice smo se najprej lotile samoizobraževanja – branja najrazličnejših prispevkov o Rastoči knjigi, nato pa smo oblikovale nekaj predlogov, kako se bomo lotili projekta na naši šoli, za- pisale globalne cilje in področje delovanja za prvo leto projekta. Na enega od svojih sestankov smo povabile dr. Gabrijelčiča, ki se je prijazno odzval in nas presenetil s tem, da želi biti dejavno vključen, kar je dokazal tudi v kasnejših telefonskih pogovorih. Av- gusta smo ga povabile, da idejo o Rastoči knjigi predstavi vsem sodelavcem. Vse je navdušil s svojim znanjem, optimizmom, entuziazmom, spoštovanjem sočloveka in z ljubeznijo do vsega, kar je slovensko. Simbolni pomen kipca Šmihelčanke z Rastočo knjigo Prepričanje dr. Gabrijelčiča, da je moč Slo- vencev v znanju, povezovanju in vredno- tah, ki jih moramo živeti oz. z lastnim zgle- dom prenašati na mlajše rodove, je postalo usmeritev za naše nadaljnje delovanje na matični šoli in podružnični šoli Birčna vas. Po nadvse bogati in zanimivi predstavitvi smo strokovni delavci v delavnicah naredili podrobnejši akcijski načrt. V letni delovni Marjetka Dragman, univ. dipl. bibl., je knjižničarka na OŠ Šmihel, kjer je tudi koordinatorica projekta Rastoča knjiga. načrt smo zapisali, da bomo izvajanju de- javnosti za Rastočo knjigo namenili tehni- ški in kulturni dan, razrednikove ure in tudi pouk. Naša prizadevanja smo usmerili k ci- lju, da bi učenci poleg kakovostnega znanja spoznali vrednote, jih razvijali in živeli ter z njimi bogatili najprej sebe, potem pa tudi svojo družino in širšo skupnost. Dr. Gabri- jelčič nas spodbuja: »Naj ne mine dan, da ne bi naredili česa dobrega zase, za družino, za ožjo in širšo skupnost.« Na to nas vsak dan spomni kip Šmihel- čanke z Rastočo knjigo, ki ga je ustvarila devetošolka Tjaša Guštin v sodelovanju z učiteljico likovne umetnosti in lokalnim umetnikom. Postavili smo ga v avlo, najbolj prehoden del šole. Na podružnični šoli so kipec Birčanke izdelali v družini Hrovatič in krasi hodnik šole. Kipec, ki bo vsako leto zrasel za en podstavek in novo spodbudno misel, simbolizira rast v smislu pridobiva- nja novega znanja in vrednot. Dr. Janeza Gabrijelčiča, župana gospoda Gregorja Ma- cedonija, mag. Igorja Teršarja, direktorja Javnega sklada RS za kulturne dejavnosti, in ravnateljico mag. Ireno Hlača smo poprosi- li, da nam napišejo kakšno spodbudno mi- sel ob začetku delovanja Rastoče knjige na naši šoli. Misli omenjenih krasijo podstavek kipca. Zapisali so: • »Kako prijetno je živeti in delati v vzduš- ju lepih misli, spodbudnih besed in ne- sebičnih dejanj.« (dr. Janez Gabrijelčič) • »Knjige nam kažejo pot v najbolj skrite kotičke sveta: v človeške misli, duše in srca. Bistrijo um, negujejo sočutje in nas Želimo si, da bi našo šolo vrednote projekta Rastoča knjiga usmerjale k dobremu in da bi nas pri tem povezovali ustvarjalnost, nesebičnost, pogum, sočutje in iskrenost. s knjigoRasti Vzgoja, junij 2017, letnik XIX/2, številka 74 17 opogumljajo sanjati velike sanje.« (Gre- gor Macedoni, župan) • »Ustvarjalnost je v nas, če jo spodbu- dimo, zagotovimo sebi, svoji družini in celotni družbi lepšo prihodnost.« (mag. Igor Teršar) • »Iskrenost do sebe naj bo prvo poglavje v tvoji knjigi humanosti, katere vodilo naj bo iskrenost v glavi in humanost v srcu.« (mag. Irena Hlača) Spoznati zgodovino šole Da bi lahko naredili nekaj dobrega za svo- jo ožjo in širšo skupnost, jo je treba najprej dodobra spoznati. Prav to smo storili tudi mi. Najprej so učenci spoznavali zgodovino naše šole, ki je leta 2014 praznovala 150-le- tnico svojega obstoja. Od leta 1864, ko je v cerkovnikovi hiši v Šmihelu učitelj Karol Krištof prvič stopil pred svoje učence in za- čel pisati 150-letno zgodovino šole, pa vse do danes je šola doživljala velike spremem- be – vsebinske, organizacijske in vodstvene, saj se je najprej delila na deško in dekliško šolo, rasla od enorazrednice do osemletne in devetletne osnovne šole. Spreminjala je ime (ljudska šola, OŠ Milka Šobar Nataša, OŠ Šmihel) in v določenem obdobju zara- di večjega števila učencev delovala na več lokacijah. Trdna in ponosna je šola preži- vela tudi obe vojni. Ponosni smo, da je leta 1997 OŠ Šmihel postala prva šola na Do- lenjskem, ki je dobila UNESCOV certifikat. Delovanje v duhu strpnosti in sodelovanja, sprejemanje drugačnosti, skrb za osebno- stni razvoj vsakega posameznika so bili ve- dno cilji šmihelske šole, ki jih želimo nad- graditi s plemenitimi cilji Rastoče knjige. Raziskati izvor imena naše šole Med cilje smo zapisali, da se bomo bolj po- vezovali z lokalnim okoljem, da bi učenci poznali zgodovino kraja Šmihel in vasi, ki spadajo v šolski okoliš, zato so raziskovali izvor imena Šmihel. Naša šola je dobila ime po kraju, kraj pa po zavetniku župnijske cerkve sv. Mihaelu. K sodelovanju smo po- vabili tudi gospoda župnika Igorja Stepana, ki je skupini učencev predstavil cerkev sv. Mihaela in spregovoril o njeni zgodovini. Na šoli je zrasla ideja o tem, da bi vsako leto imeli Mihaelov dan, ki bi bil dan sprošče- nega druženja učencev, zaposlenih, staršev in drugih iz lokalnega okolja. Vsi učenci so bili povprašani, kako bi si želeli preživeti Mihaelov dan. Največkrat so predlagali, da bi si želeli delati v delavnicah, kjer bi še bolj spoznali kraj in lokalne ustvarjalce, da bi pripravili posebno prireditev, športni dan oz. pohod po mejah šmihelske župnije, da bi imeli Mihaelov zajtrk, da bi vsi obiskali cerkev, ki bi jo predstavil gospod župnik. Poiskati lokalne ustvarjalce Učence in njihove starše smo spodbudili, da so poiskali ljudi, ki pišejo poezijo, prozo, so avtorji strokovnih knjig oziroma so dejavni na različnih področjih umetniškega izraža- nja. Povabili smo jih k sodelovanju. Za po- pis smo pripravili dva enotna obrazca. Na prvem smo lokalnim ustvarjalcem pred- stavili projekt in pridobili osnovne podat- ke: ime, priimek, naslov, kontakt, področje delovanja ter pripravljenost za sodelovanje v delavnicah, na prireditvi in s prispevkom v knjigi. Učenci so s pomočjo staršev in z usmeritvami strokovnih delavcev popisali trideset ljudi. Vsi, ki so izrazili pripravlje- nost za sodelovanje, so prejeli še en obra- zec, na katerem so podrobneje opisali svoje delovanje, predstavitev v javnosti in navedli naslove knjig, ki so jih napisali. Prav tako smo jih zaprosili, da za učence zapišejo ka- kšno spodbudno misel ob začetku projek- ta. K sodelovanju je pristopilo 23 lokalnih ustvarjalcev, ki jih bomo predstavili v knji- gi, ki jo bomo izdali v naslednjem šolskem letu. Ugotovili smo, da iz našega šolskega okoliša izhaja kar lepo število ljudi, ki jih pozna tudi širša slovenska javnost. Hvale- žni smo vsem, ki so šolski knjižnici podarili veliko svojih knjig in umetniških katalogov. Tako smo želeli učencem sporočiti, da Ra- stoča knjiga ni samo promocija lokalnih ustvarjalcev, ampak da je znanje bogastvo, ki ga je treba spoštovati. Abeceda vrednot – vrednote zate in zame Učenci so na sestanku šolske skupnosti iz- žrebali svojo črko abecede. Na kulturnem dnevu so oblikovali miselni vzorec o vre- dnotah, ki se začnejo na to črko, ter likovno in literarno ustvarjali. Ena črka je bila na- menjena tudi strokovnim delavcem. Uraden začetek projekta 14. oktobra 2016 smo s slavnostno prire- ditvijo obeležili uraden začetek projekta Rastoča knjiga OŠ Šmihel. Prireditve so se udeležili člani sveta šole, sveta staršev in predstavniki različnih izobraževalnih usta- nov. Še posebej pa so nas s svojo prisotno- stjo razveselili ustvarjalci iz našega šolskega okoliša, s katerimi želimo sodelovati tudi v prihodnje. Povabljeni gostje so v spomin prejeli knjižne kazalke in obeske za ključe z logotipom Rastoče knjige, ki so jih izdela- li naši učenci. Ob tej priložnosti so učence nagovorili dr. Janez Gabrijelčič, župan Gre- gor Macedoni, mag. Igor Teršar in gospa ravnateljica. S knjigo bomo zaključili prvo leto delovanja Menim, da smo projekt dobro zastavili in da se bo v prihodnjih letih še razvijal in nadgrajeval. Veselimo se knjige, ki bo zdru- žila tri področja našega letošnjega delova- nja: zgodovino kraja, predstavitev lokalnih ustvarjalcev in Abecedo vrednot. Želimo si, da bi nas vrednote projekta Rastoča knjiga usmerjale k dobremu in da bi nas pri tem povezovali ustvarjalnost, nesebičnost, po- gum, sočutje in iskrenost. Veseli bomo, če nam bodo pri naših prizadevanjih v pomoč tudi starši. Šmihelčanka z Rastočo knjigo (foto: arhiv OŠ Šmihel)