Razgled po šolskem svetu. — Umrl je nenadoma profesor dunajskega vseučilišča, dr. Teodor Vogt. Predaval je o pedagogiki. — Prve Slovenke na češki univerzt t Pragi. Letos študirajo na filozofski fakulteti praške češke unirerze prvič tri Slovenke študentke: gospodične Krečeva, Zajčeva in Zalarjeva. — RazpoloTljeni paragraf. V »Edinosti" čitamo: V kraju R. (v Istri) je dvorazredna hrvaška in enorazredna italijanska šola. In to v istem poslopju in sedaj pod ravnateljstvom učitelja italjjanske šole. — Učitelja hrvaške in italijanske šole sta bila prosila šolske oblasti dovoljenja, da bi smela poučevati učence v šolski sobi nemški jezik, in sicer izven časa vsakdanjega šolskega pouka, dočim je učiteljica prosila, da ji dovole na isti način poučevanje v ženskih ročnih delih. Poučevanje bi bilo brezplačno. — Prošnje so odpotovale na šolske oblasti. In te poslednje so jih rešile tako le: Italijanskemu učitelju je dovoljeuo izredno poučevanje v šolski sobi, hrvaškemu učitelju iu hrvaški učiteljici se pa po nekem paragrafu zabranjuje poučevanje! — Ljudje se čudijo in ne morejo umeti, kako more to biti; otroci, hrvaške šole pa mislijo, da je italijanska šola nekaj večjega in višjega. Neki šaljivec pa je stvar drugače umel, on meni namreč, da se je oni paragraf — razpolovil. Ona polovica. ki dovoljuje, velja za italijanskega učitelja; druga polovica, ki ne dovoljuje, pa je ostala za hrvaškega učitelja in hrvaško učiteljico! 0, ubogi, ubogi paragraf! — Šolsko nadzorstvo na Angleškem. Sedanji šolski zakon ne zahteva več, da bi obiskal nadzornik vsako leto vsako šolo. Svoj obisk lahko odloži na eno leto ali še na dlje, ako je bil z uspehom zadovoljen in če ve, da se ni medtem v šolstvu nič izpremeuilo. — Prereč deklet. V Ijudski šoli angleške vasi Toppesfield je 93 deklic in samo 11 dečkov, to pa zato, ker se v zadnjem času v imenovani vasi rode skoro same deklice. — Ruski jezik t nemških šolah. Pod tem naslovom je priobčil ravnatelj Gustav W e c k v „ Padagogische Arhiv" članek, v katerem predlaga, naj se v učne načrte viših šol sprejme ruščina in to iz različnih razlognv. rKar omenjeni jezik že vnaprej odlikuje", piše Week, nje njegovo bogastvo, njegova lepota, pa tudi bližnja sorodnost, v kateri je po zgodoviui z nemškim jezikom. Kar se tiče bogastva ruskega jezika, ga z ozirom na število in izpopolnjenje oblik ne presega noben drugi jezik." Dr. Weck hoče, da se namesto angleščine sprejme v učni načrt ruščina. Na to bi se moglo odgovoriti, da se modernib jezikov ne učimo toliko zaradi njihove lepote. kolikor zaradi uporabe v praktičnem življenju. Dr. Weck nadaljuje: nNemško umejo v Busiji prav mnogi, malo jih je pa med nami, ki bi znali rusko. In to nam ,je že v mirovnem času v veliko škodo. Toda resnejša prihaja stvar za slučaj vojne". V še večji stopnji velja pa rečeno o naših Nemcih v Avstriji. Toda, kaj se stori tukaj ? Tu ostaja vse pri starem, akoravno so že pred vee nego tridesetimi leti na naših realkah uvedli za poizkuŠDJo fiaucoščino in angleščino ia to na račun slovanskih jezikov. — Srednje šolstvo t Srbiji. V Srbiji je 9 popolnih gimnazij, 7 gimnazij s 6 razredi, 3 giinnazije s 4 raziedi, 3 više dekliške šole. Poleg državnih srednjih šol je tudi več enakih zasebnih zavodov, in sicer dve nepopolni gimnaziji in tri nepopolne višje dekliške šole. Na državnih sr^dnjih šolah je nastavljenih 234 profesorjev, 36 supleDtov, 15 višjih učiteljev, 59 učiteljev, 3 začasni učitelji, 20 honorarnih učiteljev, 44 razrednih užiteljev in 20 zdravnikov. Leta 1905 je vlada izdala za srednje šole 1,280.718 K. Srednje šole je obiskalo 7381 učeneev in učenk. — Kuiturni jubilej t Prasi. 10. t. m.je slavil češki narod 2001etni jubilej ustanovitve prve inženirske šole v Pragi, ki je bila sploh prva te vrste v Evropi. S to slavnostjo pa se je obhajala tudi lOOletna slavnost, odkar se je omenjena šola povzdignila v politehnični zavod. Inženirsko šolo so ustaoovili češki deželni stanovi na prošnjo češkega inženirja Willenberga. Leta 1806 se je prenovil ta zavod v politehnični inštitut. Bazumljivo je, da je bil v dobi splošne germanizaeije učni jezik na tem zavodu nemški, čeprav. je bila večina slušateljev vedno slovanska. Leta 1861. so začeli nekateri profesorji predavati češki. Ker so bila ravno češka predavanja jako obiskovana, so predlagali nemški profesorji sami, naj se zavod razdeli na nemški in češki odd, lek. To se je zgodilo 1. 1669. Leta 1875. sta bila oba zavoda jiodržavLena in 1879. povzdignjena v visoke šole. Vsaka tehuika je obhaji.la slavnost zase. Nemci so utisnili slavnosti politični in naeijoualni pečat.