Mojca Purg, Silva Hajšek Informacijsko-komunikacijska tehnologija in uporaba kataloga COBISS Osnovne šole Prule Keywords catalogue, ICT, motivati- on, Library and Informa- tion Knowledge, learning, school library, OPAC Izvleček V okviru pouka, v povezavi s knjižničnim informacijskim znanjem (dalje KIZ), v naši knjižnici pri iskanju gradiva na policah učencem nudimo dostop do računalniškega kataloga knjižnice. Na začetku je bil to samo spletni dostop, nato smo se spoznavali s ka- talogom na pametnih telefonih in tablicah, zdaj pa uporabljamo katalog v novi preobleki COBISS+. V okviru pouka KIZ v posameznih vzgojno-izobraževalnih obdobjih učencem predstavimo, kaj katalog je, kako se po njem išče, ter razložimo oznake (postavitev), za- pisane v katalogu, v povezavi z dejanskimi oznakami na policah oz. knjižničnem gradivu (nalepka). Cilj učenja je, da učenec zna najti gradivo, ki ga išče. Omeniti velja tudi izvaja- nje KIZ v sklopu povezovanja z učitelji, ko se pouk za eno šolsko uro preseli v računalniš- ko učilnico, kjer učenci najdejo vsa navodila v spletni učilnici (napotki, razlaga, videoraz- lage OPAC–a). Ob vsem tem, ob uporabi računalnika, i-table, tabličnega računalnika in pametnega telefona, krepimo tudi digitalno pismenost. Ključne besede katalog, IKT, motivacija, KIZ, učenje, šolska knjižnica, OPAC Abstract Within the scope of lessons, in connection with Library and Information Knowledge, our library provides pupils with access to the library’s computer catalogue when sear- ching for materials on shelves. It had started as online access, but afterwards we famili- arised ourselves with the catalogue on smartphones and tablets, and are now using the new version of the catalogue, COBISS+. During Library and Information Knowledge lessons in individual educational triads we show pupils what the catalogue is, how one searches it, and explain the markings (location) written in the catalogue, in relation to the physical markings on shelves or on library material (label). The learning objective is for pupils to be able to find the material they are looking for. It should be mentioned that Library and Information Knowledge can also be implemented in collaboration with teachers, who move their class to the computer classroom for one period; pupils are provided with all instructions in the online classroom (directions, explanation, OPAC video tutorial). In the process, by using a computer, iBoard, tablet computer and smartphone we are also improving digital literacy. STROKA in PRAKSA i nformation and communication technology and Use of coB iss catalogue of Prule Primary school Gregor Škrlj UDK 027.8:004 77 Šolska knjižnica, ljubljana, 26 (2017), 3/4, 77-81 78 STROKA IN PRAKSA Gregor Škrlj: i nformacijsko-komunikacijska tehnologija in uporaba kataloga coB iss osnovne šole Prule UVOD Sodobne šolske knjižnice si ne moremo več predstavljati brez ustrezne IKT-opreme tako za knjižničarje kot uporabnike. V zadnjih nekaj letih so v šolskih knjižnicah, posebej v osnov- nošolskih, spremembe zakonodaje tako na področju knjižničarstva kot vzgoje in izobra- ževanja vnesle prilagoditve in novosti (nove sisteme, programe in opremo). Predvsem je pomembna vključenost šolskih knjižnic v naci- onalni bibliografski sistem, kar šolam, v členu 39. č, nalaga Zakon o knjižničarstvu (Ur. l. RS št. 92/15) in s tem avtomatizirana izposoja gra- diva v sistemu COBISS3. Naša šola je bila pred leti vključena v nacionalni bibliografski sistem kot pridružena članica, nato pa je leta 2008 postala polnopravna članica COBISS-a. Tako smo učence že nekaj let urili v iskanju gradiva s pomočjo lokalne baze OSPRU. 1 V okviru pouka KIZ na naši šoli, natančneje v knjižnici ter pri iskanju gradiva na policah, učencem nudimo dostop do računalniškega kataloga knjižnice. Na začetku je bil to samo spletni dostop na enem računalniku, nato smo delo razširili in uporabljali tudi vse računalnike v računalniški učilnici, kasneje smo spoznavali aplikacijo mCOBISS 2 na pametnih telefonih in tablicah, zdaj pa uporabljamo katalog v novi preobleki COBISS+ 3 (proti koncu šolskega leta 2016/2017 smo z učenci prvič v okviru izbirnega predmeta izvedli pouk z uporabo COBISS+). S predstavitvijo, kaj knjižnični katalog sploh je, začnemo že v 3. razredu, pri pouku KIZ. Raz- ložimo, kako se po katalogu išče, ter pojasni- mo oznake (postavitev), zapisane v katalogu, v povezavi z dejanskimi oznakami na policah in knjižničnem gradivu (nalepka). Bistveni po- udarek je na skupnem cilju, da učenec zna najti ustrezno in uporabno gradivo, ki ga potrebuje za zadovoljitev svojih potreb. V nadaljevanju bomo predstavili IKT-opremo, s katero mo- tiviramo mlade uporabnike, pa tudi izvajanje 1 OSPRU je akronim baze naše šolske knjižnice, ki se uporab- lja v COBISS-u. 2 Več o mCOBISS je objavljeno na spletni strani in pri sami aplikaciji v posamezni trgovini aplikacij (GooglePlay, App- Store …). 3 Podrobna predstavitev COBISS+ je dostopna na https:// www.youtube.com/watch?v=zSaIKOCt4F0. KIZ v povezovanju z učitelji posameznih predmetov, ko se za potrebe dela pouk za eno šolsko uro preseli v računalniško učilnico. NAŠA KNJIŽNICA IN IKT Vsa leta smo na naši šoli sledili in pridobi- vali IKT-novosti na področju dela knjižnic, poučevanja, dela z različnimi IKT-pripomočki 4 in novimi nosilci ter formati gradiva. 5 Šola in posamezni strokovni delavci ali aktivi so se večkrat vključili v različne projekte, 6 ki so prinašali tehnološke novosti in nova znanja. Spodnja fotografija prikazuje posamezne aktivnosti, ki smo jih v naši knjižnici krepili in razvijali s pomočjo nove IKT. Na njej so prika- zane posamezne novosti, ki so marsikateremu učencu obogatile znanje ter približale knjižni- co, knjige in pisano besedo. Digitalno 3D-fo- tografiranje knjižnice (zgoraj levo), branje in primerjanje tiskane knjige z e-knjigo (desno zgoraj), branje z e-bralnikom (levo spodaj) in motivacija učencev s tabličnim računalnikom (interaktivne pobarvanke, ki s pomočjo tablice oživijo ter branje in 3D-ogledovanje knjige rekordov s pomočjo tablice). Slika 1: IKT v knjižnici (Foto: Gregor Škrlj) Velika pridobitev so bile spletne učilnice naše šole, ki smo jih oblikovali za potrebe in nov način dela, ki je na neki način vsem olajšal 4 Šolske prostore smo opremljali z i-tablami, projektorji, prenosniki, tabličnimi računalniki. 5 Nova spletna gradiva: e-knjige, e-učbeniki. 6 Inovativni projekti na nacionalnem nivoju (MIZŠ, ZRSŠ) kot tudi mednarodni projekti (eTwinning), ki so obogatili potek dela, pouk in izvajanje VIZ-dela. Posamezni strokov- ni delavci so se vključevali ter pridobivali dodatna znanja in veščine za sodobnejša učna okolja in oblike učenja ter dvig kompetenc. 79 Šolska knjižnica, ljubljana, 26 (2017), 3/4, 77-81 dostopnost (spletna učilnica šolske knjižnice je dosegljiva 24 ur na dan in tudi v počitniškem času, ko je knjižnica zaprta). Pomembno vlogo pri učenju COBISS/OPAC-a ima spletna učilnica knjižnice, kjer za uporabnike objavljamo primere iskanja, podrobna navodila in videovodnike, ki jih posnamemo s posebnim programom, tako da imajo naši uporabniki (učenci in zaposleni), pregled nad našo bazo, iskanjem, načini iskanja, uporabnostjo posameznih gumbov, orodij … UPORABA KATALOg A COBISS OŠ PRULE Skladno z letnim načrtovanjem vsako leto iz- vajamo ure pouka KIZ, pri katerih v določenih razredih namenimo čas spoznavanju knji- žničnega kataloga in poglobljenemu iskanju v katalogu naše knjižnice. COBISS v okviru KIZ predstavimo že učencem v prvem triletju (le okvirno, kaj to je in za kaj se uporablja) in v 3. razredu 7 pri uri KIZ z učnim listom preverja- mo, kako se učenci znajdejo pri iskanju gradiva po policah in v različnih bralnih seznamih. Z evalvacijo te ure dobim vpogled v znanje učencev, tako da je načrtovanje v 4. razredu, naslednje šolsko leto, prilagojeno že usvoje- nim ciljem. Slika 2 prikazuje uvod pri pouku o mCOBISS-u. Učencem približamo sodobno opremo (tablični računalnik in mobilni telefon povežemo z i-tablo, da ga vidijo vsi hkrati) ter osmislimo delo z uporabno aplikacijo mCOBISS. Slika 2: I-tabla in aplikacija mCOBISS (Foto: Gregor Škrlj) 7 Več o uri pouka v Škrlj (2016). Po uvodnem delu učenci na tablici in mobilnih telefonih preizkušajo aplikacijo. Najprej vsi skupaj izpeljejo primer iskanja ter izbiranja posameznih zapisov samo za vajo, nato skupine iščejo ter zapisujejo rezultate (nekateri posamezniki, ki aplikacijo uporabljajo tudi že drugače, shranjujejo zapise, prikažejo polico svojih knjig …). Slika 3 prikazuje nekatere zaslonske prika- ze, ko se učenci učijo uporabljati iskalnik ter izvesti rezervacijo gradiva (v naši knjižnici si je možno rezervirati prosto ali zasedeno gradivo, kar marsikateremu uporabniku olajša obisk knjižnice in izposojo). Vsebina in naslovi iskanih knjig so povezani s predmeti, v okviru katerih poteka pouk. V nižjih razredih učenci največkrat iščejo knjige za bralno značko, pre- verjajo razpoložljivost gradiva za domače bra- nje ter govorne nastope. Poglobljeno iskanje, natančne ključne besede in podrobne omejitve potekajo pri izbirnih predmetih s področja ra- čunalništva (učenci iščejo vire za izbrane teme, ki so si jih določili skupaj z učiteljico računal- ništva), pri uri zgodovine so iskanja povezana z zgodovinskimi temami (zgodovinska obdobja, vojne, pomembne zgodovinske osebe …), pri matematiki iščejo strokovne knjige in priroč- nike ter knjige o slavnih matematikih, pri an- gleščini gradivo za angleško bralno značko ter preostalo gradivo avtorjev in o samih avtorjih. Slika 3: Učenec samostojno uporablja mobilno aplikacijo mCOBISS na mobilnem telefonu. (Foto: Gregor Škrlj) 80 STROKA IN PRAKSA Gregor Škrlj: i nformacijsko-komunikacijska tehnologija in uporaba kataloga coB iss osnovne šole Prule Slika 4: Aplikacija mCOBISS Podrobneje in poglobljeno (namenili smo več zaporednih ur) smo v okviru interesne dejav- nosti pred leti učencem predstavili sam OPAC, vendar le vključenim učencem, nikakor pa pri interesni dejavnosti ni celega razreda oz. celo- tnega oddelka (vključeni so učenci, ki pri delu v knjižnici izrazijo interes). Učenci so imeli namensko spletno učilnico, v katero so se vpi- sali ter vsako uro pri interesni dejavnosti vadili in spoznavali katalog COBISS/OPAC. Nekateri so bili že zelo vešči uporabe, kar se je pokazalo pri brskanju v knjižnici (iskanje informacij v OPAC-u ter nato odkrivanje gradiva dejansko na policah). Omeniti je treba ure KIZ predvsem v drugem in tretjem vzgojno-izobraževalnem obdobju, pri katerih se učenci vsakič znova srečajo z iskanjem po katalogu naše knjižnice (prilago- dijo se vsebine in zahtevnost iskanja). V sklopu ur KIZ vsako leto načrtujemo pouk COBISS-a v knjižnici (skupine) in v računalniški učilnici (individualno – en učenec na računalnik). Da je delo bolje opravljeno, brez dodatnih motenj in preusmerjanja pozornosti, je najučinkovi- tejši frontalni način uvoda in razlage. Poleg tega je izjemno dragoceno dejstvo, da pri uri sodelujeta knjižničar in učitelj predmeta, saj lahko oba veliko bolje prestrežeta in usme- rita učence pri delu (tehnični in vsebinski vidik). Računalniška učilnica je pomemben in ustrezen prostor, saj ima vsak učenec na voljo svoj računalnik, kjer naloge opravlja, kot le zmore v svojem tempu (prilagoditve, ni hitenja v skupini, sam upravlja tipkovnico in miško). To se je pokazalo po treh letih opazovanja dela učencev v skupini (4–5 učencev na računalnik) v primerjavi z individualnim delom. Glede na preteklo šolsko leto ocenimo (glede na že usvojeno predznanje pri urah KIZ, interesni dejavnosti …), kdaj bomo začeli z delom na računalnikih in s katerim razredom. S kvizi o COBISS/OPAC-u v spletni učilnici ugotavlja- mo in preverjamo znanje/predznanje učencev in kaj je še tisto, kar je treba ponoviti in se na novo naučiti. Pomembna je kontinuiteta, da učenci ob delu vsakič prikličejo že znano oz. pridobljeno znanje. Slika 5: Napotki za delo ter razlaga načinov iskanja v COBISS/OPAC-u pri pouku v računalniški učilnici (Foto: Mojca Tisovic) SKLEP V prispevku smo predstavili IKT-opremo, ki je za delo v šolski knjižnici potrebna oz. po- membna. Časi se spreminjajo in mladi uporab- niki so poseben izziv, ko razmišljamo, kako jih spoznati s knjižničnim sitemom ter vsakokrat kaj novega dodati oz. obogatiti. Trudimo se, da skozi celotno šolanje vsakega posameznika teoretično in praktično naučimo iskati vire po katalogu in na policah naše knjižnice (indivi- dualno, skupinsko ali kako drugače). Učenci s pomočjo OPAC-kataloga šolske knjižnice (prek spleta, aplikacije) ugotovijo, ali knjižni- ca ima gradivo določenega avtorja oziroma določen naslov, katera dela iskanega avtorja so na voljo v knjižnici, katere vrste gradiva so na razpolago (knjižno in neknjižno gradivo) in v katerem jeziku itd. Sledenje in opremljanje šole z novostmi na IKT področju (novimi nosilci ter formati knjig in učbenikov) ter poučevanje s sodob- nimi IKT-napravami in pripomočki – kar so omogočali različni nacionalni in medna- rodni projekti –, so bili v poseben izziv tako 81 Šolska knjižnica, ljubljana, 26 (2017), 3/4, 77-81 zaposlenim kot učencem. Pouk je potekal individualno, skupinsko (tudi v okviru KIZ) ter ob obisku knjižnice. In vsako leto bolj ugotavljamo, da imajo posamezniki že pred- znanje o COBISS-u. Vedo, da obstaja, saj ga uporabljajo s starši doma, v splošni knjižnici, starejši učenci velikokrat tudi pri brskanju za literaturo (domače branje, seminarske naloge …). Vendar je pomembno, da je vsaj ena pe- dagoška ura namenjena vsakemu razredu, kjer vsi skupaj z učiteljem in knjižničarjem obiščejo računalniško učilnico in preizkusijo OPAC. V šolskem letu 2016/2017 smo učence, ko so primerjali iskanje po COBISS/OPAC-u ter po novem vmesniku COBISS+, tudi povprašali, kakšne so njihove pripombe, pohvale (učenci so imeli precej drugačne predstave o uporabi kot knjižničar ali učitelj). Nekatere njihove pri- pombe smo sporočili tudi na IZUM (predlogi pripomb in izboljšav). Vsako leto so se zahteve uporabnikov spremi- njale, tako se je tudi COBISS. Vsakič smo sku- šali vse novosti predstaviti tako učencem kot tudi učiteljem. Pred leti smo na šoli za zaposle- ne izvedli enodnevni seminar, 8 na katerem smo sodelavkam in sodelavcem predstavili funkcio- nalnosti in uporabnost COBISS/OPAC-a (tako so tisti, ki sodelujejo pri KIZ, tudi bolj vešči uporabe COBISS/OPAC-a). 8 Več o tem v Škrlj (2015). COBISS - YouTube. Dostopno na: https://www. youtube.com/channel/UCZkUgRB3pMR- Dxy8hwD2Lj2w (19. 5. 2017). Knjižnično informacijsko znanje. Kurikul: osnovna šola (2009). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport: Zavod RS za šolstvo. Dostopno na: http:// www.zrss.si/pdf/080711123601_l-k-knjiznic- no_informacijsko_znanje_os-sprejeto.pdf (17. 5. 2017). mCOBISS, Virtualna knjižnica Slovenije na mobil- nih napravah. Dostopno na: http://m.cobiss.si/ (13. 5. 2017). Škrlj, G. (2015). Izobraževalni seminar COBISS/ OPAC za pedagoške delavce OŠ Prule. Knjižni- čarske novice, letn. 25, (12), str. 21. Škrlj, G. (2016). Kdo prebiva na knjižnih policah v naši šolski knjižnici? Šolska knjižnica, letn. 25, (3/4), str. 64–67. Škrlj, G. (2013).Od kataloga do police – iskanje gradiva v šolski knjižnici Osnovne šole Prule, primer medpredmetne ure v petem razredu. Šolska knjižnica, letn. 23, (3/4), str. 183–188. Škrlj, G. (2013). Učenje uporabe kataloga šolske knjižnice OŠ Prule. V: Vzgoja in izobraževanje v informacijski družbi (str. 254–261). Ljubljana: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport Republike Slovenije: Institut Jožef Stefan: Zavod Republike Slovenije za šolstvo; Kranj: Fakulteta za organizacijske vede. Zakon o knjižničarstvu. Uradni list RS, št. 92/15. Dostopno na: http://www.pisrs.si/Pis.web/ pregledPredpisa?id=ZAKO2442# (16. 6. 2017). Literatura GReGoR ŠKRLJ, univ. dipl. bibl., knjižničar na Osnovni šoli Prule v Ljubljani Naslov: Osnovna šola Prule, Prule 13, 1000 Ljubljana E-naslov: gregor.skrlj@guest.arnes.si