Solski Trrti- Dandanes se povsodi britko toži, da kmetski stan propada, da se kmetu ni več moči braniti preteči bedi, da konečno omaga pod preobilnimi bremeni. Mnogostransko so se uže pretresavali vzroki propadu kmetijstva, vršili so se uže dolgotrajajoči razgovori o sredstvih, s katerimi bi bilo možno kmetu pomagati, in ne bodemo dejali, da niso bila ta sredstva večkrat srečno izbrana, da bi se povzdignilo kmetijstvo — a ostali so nasveti ti skoro vsi le pohlevno na papirji, in obširne knjižice, ki so se pisale v tej zadevi, ležijo zdaj mirno zaprašene v knjižnicah in knjigarnah. Casih nasvetovala so se tudi taka sredstva, katerih ni moči vsaj takoj ne uporabiti, časih samo deloma, če se neče vsa zdanja uprava prekopicniti. 0 tein uverili so se tudi posvetujoči se možje, in ker se njihovi črteži niso dali takoj izvesti, so omagali, vprašanje o povzdigi kmetijstva se je zopet deloma odložilo. A svet je dandanes v vseh strokah silno napredoval. Cloveštvo izumilo je sredstva, s katerimi si hoče podvreči vsako ped zemlje, z njimi gospodovati v zraku in na vodi. Ta sredstva gotovo mnogo pripomorejo, da človek dobi od narave več dobička, a to le napreden človek. Kdor ne napreduje s časom, poplavijo ga časa valovi. Naraen tem vrsticam ni, razpravljati o daleč sezajočih načrtih glede povzdige kmetijstva. Opozoriti hočemo le na jeden nedostatek, kateri bi se v veliko korist kmetijstva odpraviti moral, namreč pomanjkanje šolskih vrtov. Priznana resnica je, da se od zemlje morejo pridobiti še večji pridelki nego se dobivajo zdaj, samo da treba tudi zemljo drugače obdelovati. In na tein polji smo ravno mnogo zaostali za drugimi deželami. Napredovati nam treba, in jedno sredstvo, če tudi najpriprostejše, da se doseže napredek na gospodarstvenem polji, da se povzdigne kmetijstvo: so šolski vrti. Ne bodemo tu obširno govorili ter hoteli dokazati korist šolskih vrtov, preveč je znana vsakemu. Povod naslednim vrsticam dal je kraseu šolski vrt v neravno preveč obiskovanem, a zelo naprednem kraji na Gorenjskem. Ko smo si ogledali ta vrt, vrinila se nam je misel: Zakaj se kaj jednakega ne zgodf tudi drugod? Kako se silno malo najde vzglednih šolskih vrtov, in kaj je vzrok temu? 0 teh vzrokih hočemo nekoliko izpregovoriti in skusiti, da napotimo odločilne kroge do tega, da si omislijo šolske vrte, saj niso ovire pri tern tako ogromne in težavne. Ogledali smo si razne kraje in našli smo v veliko obžalovanje, da se pri šolah ne nahajajo šolski vrti. Na nekaterih krajih videli smo pač šolske vrte, a v njih raslo je razen par divjakov korenje, krorapir, zelje in druga zelenjad. Da taki vrti nikakor ne morejo spolnovati svojega namena, da so marveč prebivalstvu v pohujšanje, kajti vsakdo si misli: Če je šolski vrt tako zanemarjen, naj bode še moj. In tako ne stori se nič za sadjarstvo, kjer bi morda sadje prinašalo kuietu obilih dohodkov. Na drugih krajih zopet ni koj pripravnega kraja najti za šolski vrt, in krajni šolski svet je ali prelen, da bi se nekoliko potrudil, ali pa se boji troškov, kateri bi zahteval nakup zemljišča in napravo vrta. Šolski sveti se menjajo in vsak naslednji se izgovarja na prejšnjega, češ, če oni ni storil, zakaj bi rai občini nakopavali novih troškov, ne pomislivši, da bi se jim ti troški stoterno povrnili. Stvar zaspi po polnem; otroci v šoli ne dobivajo dejanskega pouka v sadjarstvu, teoretične mrvice pa jim kmalu izginejo iz glave. Kjer pa so zopet gorenji omenjeDi pogoji, manjka pa zadostno izobražene učiteljske moči, ali pa morda učitelju celo manjka dobre volje. In če se učitelj ne briga za šolski vrt, kdo naj bi se pa? Istina je, da se učitelji izobraževajo v sadjarstvu v pripravnici, a to se godi časih na zelo čuden način. Ne samo da dotični profesor ne umeje slovenščine, da bi predaval o sadjarstvu v onem jeziku, katerega se bode posluževati učiteljem v poznejših letih nego tu godi se vse tudi le teoretično. Koliko uspeha pa iina teoretičen pouk, je znano. V tem zgoditi se mora na vsak načio preustrojba, inače nam ni upati, da bode naš kraet jel se zanimati za bogati zaklad, za sadjarstvo. Z veseljem vender moramo omenjati, da smo našli nekatere prav vzorne šolske vrte. Učitelj z vso skrbaostjo neguje mlada drevesca ter učencem praktično kaže, kako treba oskrbovati sadje. In iz teh vrtov oddajejo se drevesca med kmete ter se tako širi sadjarstvo. Z vso resnostjo moramo torej še jedenkrat opozoriti odločilne kroge, naj skrbijo za napravo in dobro oskrb šolskih vrtov. Uverili se bodo kmalu sami, da je v sadjarstvu velik zaklad, kateri bode pomagal kmetu iz bede. »Ljub. IAst* Knjiga Slovenska V XIX. veku. P. Paškal Skerbinc, r. 1. okt. 1780 v Višnji Gori, po krstnem imenu Andrej, vstopil slovesno v red frančiškanski 1. 1803, bil učitelj na gimnaziji Novomeški do 1. 1808, potem duhovni pomočnik, 1. 1810 fajmošter in gvardijan frančiškanskega samostana v Ljubljani, 1. 1813 šel na Dunaj, kjer je v isteni redu bil tudi provincijal, u. 28. jan. 1824. Bil je sloveč pridigar (Concionator zelosissimus et fatnosissimus); spisal je ter na svetlobo dal več nabožnih razprav in duhovnih ogovorov, ki so nemški tiskani bili na Dunaju (Lj. Zvon 1882. str. 668 št. 3 — 8 sp. Fr. Wiesthaler). — Slov e n s k e stvari njegove so: a) Izložejna p e s e m od Pater Paškala Skerbinca Faimastra per Divic Mari u Lublani lejta 1813. 8. y2 pole. b) Nedelske Pridige, k' jih je dal natisnit P. Paškal Skerbinc, guardian in fajmašter v' Lublani per Materi Božji pred mostam. Jih ima na prodaj Adam Hainrih Hohn na starmu Tergu Nro. 157. 1814. 8. VIII. 522. c) Prazniške pridige . . . . z' perstavkam nektirih nedelskih. A. H. Hohn. 1814. 8. 266. 9* Knjigo svojo poklanja pisatelj tedanjemu škofu Ljubljanskemu Antonu tei1 se v latinskem predgovoru po svoje dokaj opravičuje glede stvari in vzlasti glede oblike ali jezika slovčnskega. Kar sem postal fajmašter, pravi, pridigval sem pogostoma, in to ne brez vspeha. Svetovali so rai duhovni in svetovni, naj priobčim svojp Oovore, a bal sem se javne sodbe (. . amaram crisin . . de qua sorte meum (opus) eo minus immune remanebit, cum primum confectum sit ea temporum aetate, quae Monachura vel ipso noraine ignorari vult, ac linguae, qua ego utor, indoles multum discrepet ab illa, quae nuper e tenebris erui, et expoliri caepta est), celo v dokazih, prilikah in podobab; vendar prošen si mislim, morebiti kaj koristim vernikom .. BLinguam quod attinet, ea est, quae intelligi a quovis sat facile potest, quamvis multum germanizet .... Hinc non exquiro voces ab eruditis aevi nostri Slavicae Linguae purgatoribus inventas; sed tantum passim usitatis utor; quamquam eas origine Slavicas haud esse, sed ex aliis linguis mutuatas, et apud Slavos quasi civitate donatas perbene noverim. Purgationem Linguae, ac Orthographiam relinquo Grammaticis, et purgandis solumniodo moribus insudo, optime convictus, me, si a rudibus intelligar, a doctis quoque intellectum iri! . . . Naposled kliče knjigi svoji: nVade jam in lucem opus. Quodsi in manus incideris inflati, et ridentis te, sustine; non captas laudein. Si vero innocuae manus excipiant te, fac, ad quod exiisti, instrue, doce, emenda, aedifica, labor tuus, et laus tua corona tua sit. Dabam Labaci ad B. V. M. de Annunc. 21. Julii 1813." — Beseda slovenska naj se kaže iz Pridige na II. Nedelo po Velikonoči — Jest sim dober pastir. Jo. 10 — na pr.: BDe nektere ovcč od ravno taiste čede pod brarnbo čuječiga pastirja mirno počivajo, druge z' zgubo sojga živlenja derečimu vovku v' kremple pridejo, veste, kaj je uržah tega? kaj to pomeni? to pomeni, inu nas opomina,