MIROUUB RADOJKOVIČ* Deregulacija radia in TV v Italiji Deregulacija radia in TV je bila v Italiji v bistvu vnaprej določena z razmerjem sil. ki so se borile, da bi spremenile zakone in predpise za to področje. Od leta 1952 do 1976 je namreč RAl kot nacionalna RTV mreža uživala monopolni položaj, kar je bilo potrjeno v vseh zakonih, sprejetih v tem obdobju. Zato je vsa zgodba o deregulaciji in nastanku zasebnih RTV zavodov pravzaprav zgodba o pritiskih na ustavno sodišče, na druga sodišča in na parlament, da se tak pravni režim ukine. To je bil neprizanesljiv politični in pravni boj kot v vsaki državi, ki spoštuje vladavino zakona. Seveda je ključne odločitve sprejemalo vrhovno zakonodajno telo. Toda parlament je v svoji zakonodajni vlogi pogosto zamujal in je bil prisiljen sankcionirati rešitve, ki so spontano nastale v praksi. Najboljši primer za to trditev je nesmotrna odločitev, ko je 1985. leta dovolil, da se lahko uporabljajo nacionalne telekomunikacije (v lasti države) tudi zato, da na stotine TV postaj medsebojno izmenjuje oddaje, posnete na videokasetah. To je bil trenutek, ko so nastale prve zasebne TV mreže v nacionalnem obsegu. Kajti dovolj je bilo, da se program, ki so ga prejeli iz »centrale«, snema in ponovno predvaja z nekajminutno ali celo sekundno zamudo, pa se s tem že zadosti zakonski obvezi o »prej posnetih oddajah«. Na ta način je nekaj magnatov začelo oskrbovati s programi na desetine slabših, lokalnih RTV postaj in graditi zasebne mreže, ki so postajale resen tekmec državnim kanalom radia in televizije. Najdena je bila »luknja v zakonu«, s katero so izigrali prepoved, da zasebni lastniki ustanavljajo in imajo v lasti kanale na vsenacionalni ravni. Za naslednje obdobje sta značilna dva trenda. Po eni strani je prišlo do prave eksplozije zasebnih RTV postaj. Število radijskih postaj je doseglo 3000, TV postaje pa so dosegle 1600 enot. Po drugi strani so po uspešnem preboju na trgu reklam in pri občinstvu, po zaslugi zabave, športa in popularnih nanizank zrasle prve zasebne nacionalne TV mreže. Med njimi ima še danes vodilni položaj združba Fininvest (Berlusconi), ki je prva ustanovila mrežo »Kanal 5«. Po agresivnem nastopu na trgu je reklamni posrednik v imenu te združbe - Publitalia - prevzel 60% vseh reklamnih TV dohodkov v Italiji. Na podlagi takih dohodkov je bil nekdanji lastnik ene same lokalne TV postaje v Milanu sposoben ustanoviti še dve nacionalni mreži in razširiti svoj imperij. To so »Italia 1« (1982) in »Rete 4« (1984). Isti podjetnik je odkupil večino delnic še v mreži »Italia 7«, v TV Koper in v »Junior TV«. Poleg tega svetovno znanega televizijskega magnata so drugi podjetniki ustanovili še 6 zasebnih nacionalnih TV mrež. Kot se lahko vidi, je bila ta smer razvoja pod močnim vplivom ameriških izkušenj v združevanju komercialnih TV postaj (ustvarjanje mreže formalnopravno neodvisnih postaj). Tudi protimonopolni ukrepi, ki jih je sprejela vlada Italije 1990. leta, se prav tako v veliki meri opirajo na izkušnje iz ZDA. Položaj, ki je nastal v italijanskem RTV sistemu po letu 1985, se označuje kot obdobje »divjega zahoda«. »Od skupno 4600 RTV postaj jih je le 26.52% oddajalo na frekvencah, predvidenih za radiodifuzijo. Vse druge so zlorabljale valovne • Di Miroljub RadojkuviC. in. piolcioi na FaiuHcIi u poliiitne zninoui v Bra^rjtlu dolžine, predvidene za druge namene.«' Pojavila seje tudi koncentracija lastništva, in to v velikem obsegu. Po najnovejših raziskavah RAl se je od obstoječih V22 zasebnih TV postaj 246 postaj popolnoma združilo z nekaj nacionalnimi zasebnimi mrežami in le ponovno predvajajo njihov program. Druge so podpisale različne pogodbe o sodelovanju ali pa so ostale neodvisne.= V 15 letih popolne anarhije na radijskih valovih sta se vlada in država znašli pod navzkrižnim pritiskom: da uredita novonastale zasebne oligopole in da določita nadaljnjo usodo državne RT\'. Hkrati je bil parlament prisiljen, da je iz leta v leto dvigal zgornjo mejo časa (kvoto) predvajanja EPP in dohodkov od njih na TV, zlasti na RAl, da bi ji omogočil uspešno tekmovanje z zasebnim sektorjem. Pred kratkim (1992) je vlada prepovedala združitev Fininvesta in največje založniške hi.še Mondadori, ker bi taka združba dobila nadzor nad 35% reklam, objavljenih v vseh (torej tudi pisanih) medijih v Italiji. RAl bi bil tako na drugem mestu z 20%, izdajateljska hiša Corriere pa bi bila tretja s 15% nadzorom trga. Iz tega se vidi. da se je rušenje monopola RAl končalo tako, da je nastal dvopol javne družbe RAl in grupacije Fininvest. Ob njih ni več dovolj prostora, da vsi drugi mediji obdržijo svojo fmančno biizo od reklamnih prejemkov. To še zlasti prizadeva lokalne in neodvisne RTV postaje. Posledice dvopolnega poloiaja na RTV programe Za italijansko radiotelcvizijo je značilen ekskluzivcn položaj informativnih programov. Poročila in informativne oddaje se pripravljajo na visoki profesionalni ravni, kot glavna zahteva pa se postavljajo objektivnost, nestrankarstvo in nepristranskost. Toda 3% od skupnega časa oddajanja na RAl radiu in 5% ča.sa na RAl TV je vnaprej rezerviranih za politične stranke, verske skupine, sindikate, družbena gibanja, manjšine itd. - za vse, ki imajo pravico, da se obračajo na javnost. Takšne pravice za relevantne socialne skupine ni v zasebnem sektorju. Za uresničevanje omenjene izključne pravice se pri parlamentarni komisiji, ki nadzoruje delo RAl, voli posebna podkomisija za določanje »dostopa do javnosti«. Ta odloča o zahtevah navedenih privilegiranih skupin in daje navodila RAl, kako in kdaj naj zadovolji njihove zahteve. Omenjena parlamentarna skupina za nadzor (sestavljena je iz 20 članov poslanske zbornice in 20 članov senata) neposredno nadzoruje štiri tipe informativnih oddaj: Predvolilno tribuno. Politično tribuno. Tribuno tiska in Tribuno sindikatov. Očitno so tisti informativni programi z najbolj občutljivo vsebino izvzeti iz uredniške odgovornosti RAl. To niti ni velika pridobitev za javnost, če se ve, da največje politične stranke prek te komisije opravljajo uredniški posel. Z drugimi besedami, »vroči politični krompir« je iz rok RAl prevzela italijanska partitokracija. Vse do leta 1990 zasebne mreže in postaje niso pripravljale TV dnevnikov. Toda po zakonih iz 1990. leta morajo tudi te postaje oddajati vsak dan poročila, dana pa jim je možnost, da za svoje TV dnevnike najdejo sponzoije. Sponzor se reklamira ob koncu oddaje. Po trditvah strokovnjakov,» so italijanske norme, ki določajo pravila sponzoriranja informativnih oddaj, manj restriktivne od tistih, ki jih je razglasila ES (v Deklaraciji o televiziji brez meja). ' Slcfano Fonlani. -t>opo uuii di .anlcnn» KUafjua' una kggc Icnta di mcticic ordinc». Rcuata Nolilic. Vicciua 1990. tt. 2. «t. 8 ^ RAl. -Dati di sintcM ull' cmitcn/a pnvata in Italia-. ERI. Ruma. 1990 ' Kobcnu Zaccana. -tj diflidlc atiuanonc dtlla leggc N 22.» (C D Mammi). rokopn. pnpiavljcn a eaiop» Ouadcrni Coitlliulunall. Padova. 1992, str 6. Drugi primer, ki potrjuje prevlado partitokracije nad informativnimi programi, se lahko vidi iz politič-nem programu. Vseh drugih programov ali kulturnih vsebin partitokracija ne nadzoruje tako strogo. Seveda v zasebnih TV politične stranke ne morejo imeti tolikšnega vpliva. Ta del sistema v bistvu lahko pokvari ravnotežje političnih sil. vendar si pomišlja. Za povračilo namreč partitokracija v parlamentu skrbno pazi na obnašanje za.scbnih TV. saj drži v rokah zakonodajo in morebitne siinkcije. Kakovost kulturnih programov jc pod stalnim pritiskom merila, ki se imenuje - gledanost (reiting). Vse postaje skrbno spremljajo gibanja popularnosti pt)sa-meznih oddaj, ker je od velikosti občinstva neposredno odvisno zanimanje oglaševalcev, da v teh oddajah plačajo oglase. Zato so najbolj kakovc>stni programi - s stališča umetniške vrednmti - v neki vrsti geta. Pripravlja jih državna - javna družba ali redke lokalne in komercialne postaje, ki so manj odvisne od reklam. Zato pa lahka zabava, kvizi in serijski filmi predstavljajo jedro kulturnih vsebin. Njihova gledanost jc največja. Vsi ameriški serijski filmi so bili že prikazani na italijanski televiziji. Zdaj je opazno število »telenovel«, ki so kupljene v Braziliji. Mehiki. Argentini... »Liberalizacija kvot za reklame na TV.,. je prinesla veliko tveganje za kulturne vsebine. Če so visoko kakovostne, a imajo malo občinstva, se dogaja, da postajajo gledalci novi Moloh, ki ga posluša celo državna RTV družba... Tako se po mnogih letih ustvarjanja »državne« kulture tudi to področje obrača k edini preostali alternativi - k »zasebni kulturi«.' Ziibavni programi so posnemanje oddaj iz ZDA. Vse. kar je pomenilo inovacijo v Ameriki (npr. »jutranji program«), je bilo takoj presajeno tudi na italijansko TV. Specializirani športni programi so preplavljeni s slikami profesionalnih ameriških lig v nogometu, košarki, boksu itd. Če je sploh kakšna razlika, je to v dejstvu, da se na italijanskih postajah odkrito igra na karto fizične privlačnosti. V zabavnih oddajah se pojavljajo napol gola dekleta privlačnih oblin, z vse manj tekstila na sebi. Ta odlika erotizacije zabavnih vsebin (poznamo »Colpo gros.so« iz NTV Studio B) jasno kaže na razliko v javni morali med ZDA in Italijo. Puntanski moralni kod se nikoli ni mogel zakoreniniti na italijanski TV, ne glede na to da je večina gledalcev pod močnim vplivom katoliške ideologije. Potrjeno dejstvo je, da so glede na politično ekonomijo medijev filmi najboljše TV blago (čas trajanja-strošek-velikost občinstva). To tezo sijajno potrjuje tudi italijanska TV. TV postaje v tej državi kupijo in prikazujejo okoli 4500 filmov letno! Uporabijo dve tretjini celotne ameriške proizvodnje. Možni kulturni vplivi, ki prihajajo po tej poti. še niso raziskani. Gotovo je, da anglosaški in drugi uvoženi filmi ne prispevajo k znanju tujih jezikov med širšimi sloji prebivalstva, ker vse filme sinhronizirajo v italijanski jezik. Po zaslugi velike gledanosti je filmski pro- ' SteUno Fontana. op. cit . ur K 1006 gram pogosto prekinjan z reklamnimi vložki. Vendar je po novih predpisih (1990) določeno, da filma ne smejo zaradi reklam prekiniti več kot trikrat. Proiimonopolni ukrepi, sprejeli 1990- konec »divjega zahoda^? Položaj na italijanski RTV, kakršen je bil prej opisan, je pripeljal do pritiska na državo, naj ponovno razmisli o posredne naložbe države v RTV sistem? Ali bodo ukinjene ugodnosti prek subvencioniranih stroškov delovanja RTV postaj? Kdo bo, če ne država, po letu 1993 zagotovil sredstva za nacionalno ' Asie Rollaml in Ouinc Hclgc. Bicaking Ihc Bioadcjtsung Munofwly. v knjigi (.>cnB Mc Ouul and Kaicn Siunc, New Media Politics. Sage. London. 1986. str 127 ' Vincent Mosco. The Mvtholugv of Telecomrnuiiicatiiins Deregulation. Philadelphia. 1990, Vol. J, St. I. mrežo, če bo ukinjena naročnina? Kaj pomeni za državni proračun odločitev, da nove, lokalne, »državljanske« RTV postaje ne plačajo varščine in niso odvisne od reklam? Vse to so samo dileme. Možno je, da se država tudi popolnoma izključi iz tega področja v ekonomskem pogledu. Mit št. 2. Italijansko občinstvo je uporabnik »proizvodov« RTV sistema, ki je bil analiziran. Vendar to občinstvo med divjo deregulacijo ni imelo samo koristi, kot se pričakuje. Prav nasprotno: »Neobstajanje načrta za razdelitev frekvenc... je bilo brez dvoma glavni razlog za kaotično situacijo v preteklih letih; za interference vseh vrst; za velike in male zlorabe radijskih valov; za neenako obravnavanje različnih oddajalcev; za ogromna vlaganja, nujno potrebna za to. da sc ohrani kolikor toliko kakovosten signal; in nazadnje, za nezmožnost, da italijanski državljani dobijo na svojih radijskih in TV sprejemnikih korektne signale, kakor jih imajo državljani v vseh drugih državah sveta.«' K temu citatu ni potreben komentar. Mit št. 3. Politika deregulacije v Italiji ni zmanjšala ekonomske koncentracije. Točno rečeno, prvotni državni monopol je bil zlomljen, toda pojavil seje dvopol. To spremembo potrjujejo dejstva. 1990. leta sta RAI in Fininvest (Berlusconi) prigrabila skupaj 90% prihodkov od reklam za RTV sistem v celi državi. Javna družba je v tem letu iztržila 1300 milijard lir. Njen glavni konkurent (Fininvest) je dobil 2300 milijard lir. Vse druge RTV postaje so imele od oglasnih storitev samo 200 milijard prihodkov. Pod takimi pogoji nihče ne more ovreči teze o dvopolu. Samo za primerjavo, kolikšen je ta »denarni kolač«, je treba povedati, da skupna omenjena vsota znaša 18-20% vseh izdatkov, danih za RTV oglase v državah članicah Sveta Evrope."' Mil št. 4. Deregulacija v Italiji ni imela splošne podpore. O tem posredno govore naslednja dejstva oziroma pričajo o deljenih mnenjih »za« in »proti« ponovni regulaciji: »Zakon št. 223 je nastajal 14 let. Namenjenih mu je bilo 90 sej parlamenta. V zvezi z njim je bilo opravljenih l.^iOO glasovanj v poslanski zbornici in v senatu. Nekajkrat je bil povod za glasovanje o nezaupnici vladi, neka skupina ministrov pa je odšla iz vlade in s tem povzročila krizo kabineta." Torej tudi politične sile niso bile enotne o vprašanju regulacije. Poleg političnih spopadov so bili spori tudi na znanstvenih konferencah, v medijih in v javnosti. V enem delu je bilo to tudi vprašanje opredelitve na zadnjih splošnih volitvah (april 1992). Mit št. 5. Ali je deregulacija v resnici neizogibna? Ta članek bolj zanika kot potrjuje to pričakovanje. Proti podmeni o neizogibnosti deregulacije govori zgodovinski pregled. Najmanj, kar bi se o tem moralo reči, je. da bi bilo to podmeno treba nekoliko spremeniti. Deregulacija v smislu reprivatizacije in komercnalizaci-je RTV sistema nista niti nujna niti edina pot v reformo. Najnovejši trendi v Evropi kažejo, da so nedržavne RTV postaje lahko komunalne, podpirajo jih državljani itd., torej so nekomercialne. Na koncu naj povem še svoj lastni sklep, ker bi se sicer ta članek lahko napačno razumel kot zavzemanje za ohranjanje državnih RTV monopolov povsod in za vsako ceno. Pravzaprav je možnosti nadaljnjega razvoja RTV sistema mogoče ponazoriti v trikotniku. Prva točka bi lahko bila označena kot »državni centralizem«; druga kot »ekonomistični individualizcm«. Italijanski primer kaže, kaj .se zgodi, če se razvoj giba samo med tema dvema točkama... Menim, da * Roberto Zwxaria. op cit. ar I Lasiiu iiraCunavanja na podlagi več vtrov " Stefano Fonlana. op cil . ur I. nobena od njih ni izhodišče za prihodnji razvoj elektronskih medijev v industrijskih državah Evrope (vključno z Italijo). Zato opozarjam na tretjo točko - »na RTV sistem v službi civilne družbe« in njenih potreb. Kajti etatistični in komercialni koncept sta res alternativa regulaciji in sta odvisna od njenega uveljavljanja. Študij primera, ki smo ga prikazali, kaže. da imata oba modela globoko vgrajene pomanjkljivosti in omejitve. V bistvu je enostavno etatistični model preobraziti v komercialnega, toda zdravljenje neželenih posledic se mora potem opraviti z državnimi sredstvi in prisilo. Zato se vračamo k tretji točki v trikotniku možnosti. Scenarij njenih sprememb še ni povsem r:iziskan. vendar bi se moglo pričakovati, da bo prav to nova pot med klasičnimi rešitvami. Ta koncept zahteva, da se RTV mediji vrnejo v last civilne družbe, da bi bili pod nadzorom državljanov; da bi lahko predstavljali nove identitete in potrebe, ki izhajajo iz »avtonomnega življenja«. To jc po našem mnenju smer, ki vodi v prihodnji razvoj, k resničnemu pluralizmu radiodifuznih medijev in napoveduje novo obliko njihove svobode.