MARJAN SVETLiCiC* Izhodišča razvojne strategije Slovenije Konkurenčne prednosti in internacionalizacija' Ali sploh potrebujemo novo razvojno strategijo? Ali ni dovolj le uvesti tržno gospodarstvo, ki bo samo vzpostavilo ustrezno gospodarsko strukturo ter začrtalo tudi dolgoročnejše razvojne smeri? Dilema ni niti nova niti značilna za Slovenijo. Ali začrtati razvojno strategijo ali pa se opreti bolj na industrijsko politiko? Razprave o podobnih dilemah potekajo v mnogih državah, tudi najrazvitejših. Okoliščine nas silijo v prepričanje, da je potrebno oboje; in razvojna strategija in industrijska politika. Vprašanje pa je bolj, kakšni naj btista in ne. ali sta sploh potrebni. Zakaj? Ves svet je v fiizi temeljnega preoblikovanja. Novi izzivi razvoja znanosti in tehnologije zahtevajo preoblikovanje položaja vseh držav in njihovih podjetij na svetovnem trgu. Hitrost sprememb in s tem velika tveganja narekujejo nenehno dograjevanje in preoblikovanje starih usmeritev. »Stare« primerjalne prednosti se zgubljajo, oblikujejo se nove ali bolje rečeno države in podjetja si ustvarjajo nove konkurenčne prednosti. Še ne toliko daleč nazaj so te slonele predvsem na naravnih bogastvih. Danes jih ustvarja predvsem človekovo znanje (to vključuje tudi informacije o znanju drugih). Zunanje okolje torej narekuje ponovno osmišljanje položaja države v mednarodnih gospodarskih odnosih. Kaj pa notranji dejavniki? Preskok iz 23 milijonskega jugoslovanskega gospodarstva v dvomilijonsko slovensko gospodarstvo (po številu prebivalstva oziroma potrošnikov) je gotovo ogromen preskok. Gospodarski prostor države se je po številu prebivalcev zmanjšal za lO-krat, Seveda je to zmanjšanje bistveno manjše glede na večjo kupno moč slovenskega prebivalstva. Vseeno pa gre za ogromen preskok, ki ga niti prcoptimistična- prizadevanja za ohranjanje »starega« jugoslovanskega trga ne morejo bistveno zmanjšati. Infrastrukturne, energetske in druge vezi, stkane na jugoslovanskem gospodarskem prostoru, dobivajo v novih razmerah drugačen pomen in relativno težo. Z nastankom slovenske države je torej treba ponovno osmisliti tudi položaj Slovenije v mednarodnih gospodarskih odnosih, na novo najti mesto v .mednarodni delitvi dela'. Zatečena gospodarska struktura ne sme biti glavno merilo gospodarske usmeritve. Prevrednotenju gospodarskega položaja v svetu sc ni mogoče izogniti, pa če je to še tako boleče. Hitre tehnološke spremembe, pa tudi spremembe v gospodarskem zemljevidu sveta (preoblikovanje SZ in vseh nekdanjih socialističnih držav) dodatno utemeljujejo nujnost temeljitega prevrednotenja lastnega gospodarskega položaja v svetu. Preskok iz srednjega v majhno gospodarstvo je velik in zahteven preskok. Kot • Di. Mji)»" Svelbiič. uicdm profesor na Fakulleli za dnithene vede ' Članek bistveno dopolnjuje idejo, ptvk obdelano v Svellidi. M . Prvine zunanje ekonomske stnlegiie Slovenije. NaSi razgledi. 212. IW2. in Naii razgledi. 20 maret 1992. ier Svetliiič. M in Buč«. M . The Siralegv of Intemaliooal Economii.-. Cooperaiion of Slovenia. tJesdopmeni A Inieraaiional Cooperaiion. Ljubljana Vol. VlII. No 14-15. June-December 1992. pp 57-7J. ' Vet \ SvellM. nav delo 1992. kažejo dosedanje izkušnje, je izguba velikega dela jugoslovanskega trga zelo boleča, vendar pričakovana, saj vsaka nova država na novo osmišlja dosedanje gospodarske vezi, njihovo smotrnt>st ter ekonomičnost. Obenem novejše težnje v svetovnem gospodarstvu dajejo tudi majhnim gospodarstvom prednosti, ki niso zanemarljive. Sodobna tehnologija ima za posledico bistveno zmanjšanje razdalj (časovno in cenovno), kar zmanjšuje relativni pomen velikega nacionalnega trga in krepi pomen dostopa do svetovnega. Hitro spreminjajoče se razmere dajejo majhnim gospodarstvom doU>čene prednosti, ki izhajajo iz večje prilagodljivosti in fleksibilnosti, ki ju velika gospodarstva nimajo. Te prednosti lahko izkoristijo le tista gospodarstva, ki so že dosegla visoko stopnjo internacionalizacije dejavnosti svojih podjetij, ki so že intenzivno vključene v svetovno gospodarstvo. Če tega ni, nimajo niti možnosti odzivati se na svetovne težnje, ki so za majhno gospodarstvo odločujoča determinanta razvoja. Rugma-nova kritika» znane Porterjeve analize' je lahko temelj takšni trditvi. Močno inter-nacionalizirano gospodarstvo oziroma njegova podjetja lahko namreč izkoristijo ne le prednosti Porterjevega nacionalnega diamanta.' pač pa tudi nacionalnega diamanta trgov držav, na katerih največ prodajajo.* Vsiljuje se sklep, da si država z veliko izvozno naravnanostjo ter z visoko stopnjo internacionalizacije svojih podjetij (visok delež tujih naložb) lahko bistveno razširi svoje razvojne možnosti. To je posebej pomembno za majhna gospodarstva, v katerih ni moč pričakovati zelo razvitih dobaviteljev niti visoke stopnje domače konkurence. Slabosti v enem od diamantov je mogoče nadomestiti s prednostmi v drugem. Ista struktura diamanta ne daje državam avtomatično enakih konkurenčnih prednosti. Slovensko gospodarstvo je že relativno intenzivno izvozno naravnano. Raziskave v prostoru Alpe-Jadran so pokazale, da je stopnja internacionalizacije slovenskih podjetij podobna kot sorodnih pt)djetij članic Skupnosti Alpe-Jadran iz EGS. Slovenija se po izvozu na prebivalca uvršča na 21. mesto v svetu" (pred Španijo, Portugalsko. Grčijo; slovenski izvoz na prebivalca je le za 266 dolarjev manjši od japonskega).' Po absolutnem znesku izvoza smo na 59. mestu, po GDP na prcbivalca pa šestindvajseti. Visoko kakovost življenja kaže podatek, da smo po pričakovanem trajanju življenja na 23. mestu, če bi upoštevali le ženske, pa skupaj s še tremi državami celo na petem mestu. Čeprav vseh teh številk ni treba jemati kot suho zlato tudi zato, ker so nekatere druge veliko manj ohrabrujoče, pa vseeno kažejo, da po nekaterih kazalnikih le nismo tako majhni, kot se to običajno misli. Poznavanje tega stanja je potrebno ne le zaradi ugotovitve začetnega stanja. ' Alan M Rugnun. Diamond in (hc Bumhos Ouartetlv. Canada Management Maguinc. Ontario. Winter IWl ' M F. Potter. The Compelitn* Advantage ol Nation». Ne» York. Free Pre«. 199« * M Piwtel udi. da je naaonalni konkurenfni polotaj odvivn od ttinh nacjonalnospeririinih determinanl ter dveh /tinanjih vpremenljivk: pnlo^nosti m vladne potnike. Slin dcierminante ali. po Ponerju nacionalni diamant, vo: taktofvki pogoii (naravna iHigavtva itd.), vnta povpraševanja (zahtevni ali nezahtevni kupci), povezane in podporne industrije (ol>s4i3j ah ncolMoi ter kakovost dobaviteljev) ter stralegije pod)eti) in tip konkurence Od vrste in kakovosti ntedseho|nega vplivanja teh itinh dejavmkm ter akorit^anja ah ne priložnosti, ki se ponu)j|o. tet uvpeinosti vladne politike je odvisen konkurenčen poloj*a| nacionalnega gospodarstva nj svetov-ncm tigu. ' Rugman pravi -lahko irdinio. da je ZDA diamant pomembnci« za kanadska industrijska multinacionalna podjetja kot pa lasten kanadski, saj je v povpres^u 70% njihovih prodaj naravnanih na ameriUi ug.> Pri tem je treba opozoriti, da je 70% te trgovme v rokah 50 muhinacionalk. od katerih je polovica v luji lasti ' Treba je sicer upoitesali -naiavni zakon-, da imajo majhne države po pravilu vednji. ki nima možnosti v majhnem gospodarstvu. Zavedati pa se je treba, da jc ludi ob usmeritvi na strategijo diferenciacije izdelkov treba konkurirati tudi s ceno, če gre za izdelke, kjer je izrazito huda konkurenca ,posne-movalnih" izdelkov. Takšna konkurenčnost je tudi veliko manj ranljiva kot pa konkurenčnost pri osnovnih izdelkih, ki temelji na faktorskih prednostih. Moderna fleksibilna tehnologija omogoča majhnim gospodarstvom dosegati ekonomijo proizvodnih kombinacij (economies of scope), ne pa gospodarstev obsega. To pomeni tudi usmeritev k pmlpiranju razvoja ,povezanih' industrij (,related" po Porterju), ki so ena od štirih temeljev nacionalnega diamanta prednosti.'" Temeljno vprašanje pa je, na čem naj temelji ta necenovna konkurenčnost. Ali so to lahko novi izdelki in storitve, ali so to nove tehnologije ali kaj drugega. Gospodarski subjekti morajo odgovore poiskati sami. Po Porterju, ki. mimogrede, preveliko težo daje nacionalnemu trgu" in ne upošteva dejavnika internacionalizacije dejavnosti podjetij, je izbor slovenskega diamanta precej zožen. .Med dejavniki ostanejo v igri še najbolj specifične prednosti podjetij. Pri tem je omejitev skromen obseg sredstev, ki jih lahko vlagamo v raziskovalno-razvojno delo, ki je podlaga za razvijanje teh prednosti. Ustreznejša usmeritev je zato specializacija na z znanjem intenzivne izdelke (skill intensive) z relativno nižjo raziskovalno sestavino, kombinirano s strategijo čim hitrejšega posnemanja inovatorja oz. diferenciacije novih izdelkov na trgu. Slovenska konkurenčna prednost je torej lahko človeški kapital. Pri tem pa se je treba zavedati, da jc ta prednost ,pok varljiva', če se stalno ne oplaja, če se ne vzdržuje na sodobni ravni. Če kje. potem je treba v sedanji gospodarski krizi preprečiti erozijo (ali odliv) te (redke) konkurenčne prednosti Slovenije. Glede na skromnost naravnih prednosti (razen lepega okolja) in na omejen trg lahko slovenska konkurenčnost temelji le na znanju. Optimalna narodnogospodarska usmeritev je zato poiskati tako imenovano središčno kompetentnost (C. K. Prahalad)," to je tisto, v čemer je podjetje (gospodarstvo) najboljše. Ta odličnost pa je riizlična od podjetja do podjetja. Tudi zato panožne recepture niso ustrezne. Na tej središčni točki naj se potem kot grozdi nizajo izdelki in storitve. Ti se lahko spreminjajo glede na tehnološke in potrošniške zahteve, medtem ko središčna kompetentnost in konkurenčnost lahko ostajata. Dolgoročno pa se tudi ti dve dinamično spreminjata glede na notranji razvoj podjetja (nacionalnega gospodarstva) in razvoj v svetu. Brez dvoma pa je smer prihodnosti prilagajanje izdelkov ter storitev potrošniku (customization) t. i. »unikatna« proizvodnja. Takšna usmeritev jc primerna zlasti za majhna gospt>darstva, ki si le težko »privoščijo« velikoserijsko proizvodnjo standardiziranih izdelkov. Proizvajalci, ki potrošniku izdelka ne le prodajajo, pač pa mu rešijo problem v celoti, imajo večje možnosti. Splošni porast pomena storitev, ki iz tega izhaja, narekuje, da bi morale imeti storitve v prihodnje odločujoč pomen v našem razvoju. Konkurenčnost Slovenije ne more dolgoročno temeljiti na nizki ceni delovne sile. Dva razloga govorita v prid tej tezi. Prvič je ta dejansko poceni le še v primerjavi z razv itimi državami in drugič je strategija, ki temelji na nizki ceni delovne sile. le kratkega daha. Z njeno pomočjo je možno »kupovati čas«, potreben za globoke Glci vei o implikantah Poncncve anali/c na Stovrnljo v SvTtllčič. op. cil. 1992. To )c razumljivo. u) koi Amcrič.in i/haja i/ vclikcjta nacnoalncga irfa Tc|m. kol ka>c. niso spremenile niti itcviliK Itudijc primerov drugih dr^av, na kalerih lemelji njegova analiza " To je razumljiva, saj kol Američan izhaja iz velikega nacionalnega Irga Tega kot kali niso spremenile nill Itesilne Rudije primerov drugih drŽav, na katenh temelji njegova analiza strukturne spremembe, ne more pa v naših razmerah biti temeljna usmeritev. Srednjeročno, dokler ne prestrukturiramo gospodarstva, pa je nizka cena dela'» ena redkih prednosti in mi jo imamo pred razvitimi gospodarstvi. Predolgo opiranje na to pa lahko z destimuliranjem visoko kvalificiranega dela, tudi raziskoval-no-razvojnega, zavre procese gospodarske prenove. Zato namenoma ne poudarjamo prednosti nizke cene delovne sile, pač pa izobražene delovne sile. Slovenija ne more srednjeročno ali dolgoročno konkurirati z drugimi nekdanjimi socialističnimi državami niti z vrsto sredozemskih držav s cenenim delom. Tukaj je bitka vnaprej izgubljena. Začetne korake prestrukturiranja gospodarstva lahko dosežemo le z relativno nizko bruto ceno dela." Ne nazadnje sta pomembna obstoječa in potencialna prednost Slovenije lepa narava ter v primerjavi z razvitimi državami še relativno dobro ohranjeno okolje. To zasluži veliko pozornost zlasti z vidika privabljanja tujih vlagateljev, za katere je zdravo in lepo življenjsko okolje vse pomembnejše. Če to ni toliko pomembno za največja, transnacionalna podjetja, pa je to izjemno pomemben dejavnik za manjše vlagatelje." To je tudi sestavni del usmeritve na tako imenovani »sustaina-ble« (samovzdržujoči) razvoj, ki ohranja okolje tudi za prihodnje generacije. Dolgoročno je to gotovo usmeritev, ki bo postala prevladujoča v svetu, nc le v razvitih državah. Vplivi globalnih sprememb i' okolju Statična analiza trenutnih konkurenčnih prednosti ni zadostna. Te je treba stalno preverjati in ustvarjati glede na gibanja v svetu. Ni pomembno samo zagotoviti si te prednosti, pač pa jih ohranjati in stalno oplajati. Hitre tehnološke spremembe namreč lahko še včerajšnjo slabost spremenijo v prednost in nasprotno. Svet zaradi hitrosti in obsežnosti sprememb postaja izjemno zapleten in nepredvidljiv. Ne gre le za revolucionarne tehnološke spremembe. Spreminja se tudi sistem. Priče smo liberalizaciji obstoječega sistema urejanja mednarodne trgovine (carine kot temelj trgovinskega sistema GATT) ob sočasni intenzifikaciji necarinskih omejitev ali neoprotekcionizma. Po zasnovi urugvajske runde naj bi prišlo tudi do GATF-u podobnega sistema urejanja na področju storitev. Usmeritev k storitvam zato mora računati na večjo konkurenco, ki bo posledica pričakovane liberalizacije. Obenem pa tistim, ki na tem področju dosežejo določene prednosti, novi sistem omogoča zanesljivejše zaslužke na tej podlagi tako kot v preteklosti. S tehnološkim razvojem zgubljajo pomen materialni dejavniki v proizvodnji in pridobivajo pomen znanje ter informacije. Na tem temelji necenovna konkurenca, ki je podlaga konkurenčnega boja. boja med razvitimi državami. Manj razviti pa se medsebojno spopadajo s pomočjo cenovne konkurence na vse manjšem delu svetovnega trga in za vse manjši del svetovnega kolača. Ker majhno gospodarstvo nima možnosti vplivanja na te globalne težnje, postaneta ključnega pomena obseg in hitrost prilagajanja tem izzivom zunanjega okolja. Hitrost prilagajanja je za majhna gospodarstva ključni element njihove '* Dvig konkurcnifno«! je niogoO« dox^i i zmtcvantcm fciiie. ki )c v Slovcniji Pnuniial Pannen in Ea«cm Europe i Economic Rcconsiruction. WP 20-92. Copcn-bagen. Inniiuic of Iniernalional Economic« ami Manafcmen«, 1992 Pofier. M E-. Ttic CompciHivc Aihantagc of Nation«. New York. Free Pre«. 1990 Rugman. Alan M . Diamond u ihe Rough. Buune» Quancrly. Canada Managcmeni Maganne. Onlano. Winter 1991 SvelliM. M . Prvine runanie ekimomike uratcgijc Sk>vcni)e. Naü raigledi. 21. 2.1992 in NaSi razgledi. 20 maiec 1992 SvetliM. M in Buiar. M . The Siratcgy of Inicmaiionbal Economic CooperatKia of Sknenia. Dn-elopment & International Cooperation. L|ubl|ana Vol. VIII. No. 14-15, June-Dcccmber 1992. pp 57-73 J. Tiihuncn and M. Virtanen. Lociation deciMon of firm» uting ne» rcchnolagy in eatiem Finland. Helsuiki School of Economic«. June I99I. p. 5 in 6