Ideja lokalne samouprave evocira tudi v sodobni tehnizirani in birokratizirani družbi težnje in odpira možnosti za uveljavljanje človeka kot zavestnega nosilca družbenega napredka v njegovih neposrednih okoljih. V tem smislu govori tudi Evropska listina o lokalni samoupravi, ki so jo sprejele države članice Evropskega sveta — zavedajoč se, kot ugotavljajo v uvodu te listine, da sta varovanje in ponovna krepitev lokalne samouprave v različnih državah Evrope pomemben prispevek k izgradnji Evrope, zasnovane na načelih demokracije in decentralizacije oblasti. Lokalna samouprava označuje - po 3. členu te listine - pravico in sposobnost lokalne oblasti, da v mejah zakona predpiše in ureja pomemben delet javnih zadev z lastno odgovornostjo in v interesu lokalnega prebivalstva. Postavlja se vprašanje, ali slovenska ustava omogoča za Slovenijo okvire in standarde lokalne samouprave, kakršne ima v mislih Evropska listina? Ljubljana, 5. marca 1992 PAVLE GANTAR* Regionalizem in lokalna samouprava A. Uvod Ena od ključnih spornih tem v ustavni razpravi je bila vprašanje regionalizma.1 Če so se udeleženci relativno hitro sporazumeli o naravi lokalne samouprave in njeni razmejitvi od dejavnosti države ter o ustavnem položaju občin, pa je vprašanje večjih družbeno teritorialnih enot - regij5 - ostalo v ustavnem smislu povsem nedorečeno. Status regij urejuje en sam člen (143) pod nazivom širše samoupravne lokalne skupnosti: Občine se samostojno odločajo o povezovanju v širše samoupravne lokalne skupnosti, tudi v pokrajine, za urejanje in opravljanje lokalnih zadev širšega pomena. V sporazumu z njimi prenese država nanje določene zadeve iz državne pristojnosti v njihovo izvirno pristojnost in določi udeležbo teh skupnosti pri predlaganju ter opravljanju nekaterih zadev iz državne pristojnosti. Načela in merila za prenos pristojnosti iz prejšnjega odstavka ureja zakon. To je značilna kompromisna formulacija. Dopušča nastajanje »vmesnih« družbenih teritorialnih enot med lokalno skupnostjo (občino) in državo, obenem pa ne opredeljuje njene narave. Takšna formulacija bo nujno povzročala nesporazume pri pripravi zakona o lokalni samoupravi, in sicer na najmanj dveh ravneh: * Dr. Pavle Gantar, docent ni Fakulteti za drulbene vede v Ljubljani 1 Čeprav to v politično razgretem obdobju neposredno pred sprejemom ustave icveda prevladovali iport v zven • pravico do svobodnega odločanja o rojstvu otrok Ta tema je prvič zelo javno razmejila konservativno in liberalno politično kulturo v Sloveniji. Regionalizem In si nedvomno zaslutil enako stopnjo pozornosti, vendar p* so politične stranke to vpralanje porinile v stran, saj ga niso jemale kot temelj svojega političnega profiliranja : Pojem regija uporabljam kot »tehnični« pojem za oznako vseh tistih družbcnotenlonalnih enot. ki presegajo raven neposredne lokalne samouprave, obenem p* imajo mehanizme reprezentiranja politične volje prebivalcev ter pristojnosti, ki so neodvisne od države S pojmom regionalizem označujem skupek idej. konceptov, načrtovalnih in političnih praks, ki K nanaUjo na prostorsko oziroma teritorialno razsežnost razvojnih in upravtjalsko političnih procesov. 282 a) Oblikovanje tako imenovanih »širših samoupravnih lokalnih skupnosti«' je prepuščeno samostojnim odločitvam (novih) občin, kar vsaj hipotetično pomeni številne težave. Na primer: kaj storiti tedaj, ko se večina občin na nekem zaokroženem območju odloči ustanoviti širšo teritorialno skupnost, ena ali dve občini pa ne? Ali lahko ta člen ustave interpretiramo tako. da se občina mora povezati v neko širšo samoupravno enoto, samo njej oziroma njeni samoupravni odločitvi pa je prepuščeno, v katero se bo povezala in družila? Nedoločnost tega člena, vsaj po mojem mnenju, implicira številne praktične probleme reorganizacije. b) Drugi problem je, kako interpretirati pojem »širše lokalne samouprave« in s tem tudi naravo takšne skupnosti? Ali je to predvsem nekakšna skupnost občin, kot smo jo poznali že doslej in se je v večini primerov izkazala kot neučinkovita, ker pač občinam ni bilo treba izvajati tistih politik in dogovorov, s katerimi se niso strinjale, ali pa so nekatere samoupravne pristojnosti teh družbenoteritorialnih enot izvirne in jih občine same ne morejo izvajati? Zakonodajalec je te probleme prepustil zakonu o lokalni samoupravi. V delovnem gradivu za pripravo se gornje dileme izražajo v alternativi, ali naj se »širše samoupravne lokalne skupnosti« imenujejo pokrajine ali okraji. O tej dilemi bomo spregovorili v tretjem delu tega prispevka. Vsekakor pa se. poznavajoč lokalne razmere, lahko zgodi, da se bodo občine zelo težko dogovorile o družbeno teritorialni zaokroženosti regionalnih enot. kar pa bo državi omogočilo, da zaradi svojih potreb izvajanja upravne oblasti v lokalnih enotah preprosto predpiše nekakšna upravna okrožja ali okraje, ki ne bodo imeli značilnosti samoupravnih enot. Lahko bomo torej dobili takšno obliko družbeno teritorialne organizacije, ki je zakonodajalec in tudi velika večina strokovne javnosti nista želela: po eni strani ohlapne samoupravne skupnosti občin, ki se bodo le težko dogovarjale o skupnih projektih, in po drugi strani predpisana okrožja izvajanja javne in državne uprave v lokalnih enotah. Temu se lahko pridružijo še »funkcionalne teritorialne enote«, ki so organizirane za izvajanje določenih javnih funkcij (obrambna, energetska, šolska itd... okrožja). Vse te oblike pa se lahko teritorialno pokrivajo ali pa tudi ne. Če torej ustava ni rešila teh problemov, bo moral biti zakon o lokalnih skupnostih toliko bolj določen. Sploh pa se ob vprašanju reorganizacije oziroma ponovne vzpostavitve lokalne samouprave ne zastavljajo samo vsebinska, t.j., kakšna naj bo ta nova lokalna samouprava, temveč tudi proceduralna vprašanja, kako torej izvesti samo preoblikovanje v nove občine in kako razrešiti številne probleme, ki bodo nastajali ob delitvi premoženja, uslužbencev sedanjih občin, občinskih obveznosti, dolgov ipd. Zato bo nujno oblikovati merila, ki bodo preprečila, da bo oblikovanje nove lokalne samouprave dražje, kot je bil dosedanji »komunalni sistem«. Značilno je tudi to, da ljudje sedanjih občin in obstoječega komunalnega sistema ne dojemajo kot kakšen velik problem, ki ga je nujno treba rešiti.' Obstoječi »komunalni sistem« se je nekako že »vsedei« v zavest ljudi in še posebej tam. kjer dobro deluje krajevna samouprava (krajevne skupnosti), očitno ni velikih potreb po njegovi reorganizaciji, čeprav držijo vse navedbe strokovnjakov o nujnosti njenega preoblikovanja. (Prim: Šmidovnik. 1990). Vsekakor so obstoječe občine prevelike, da bi lahko delovale kot samoupravne skupnosti. ' Uporaba pojma -iiria samoupravna lokalna skupnost- v ustavi Ie uma po tebi pomeni, da k je zakonodajalec letel izogniti konkretnemu poimenovanju ukine družbeno teritorialne skupnosti. kot na primer pokrajina. okraj, okrožje, deteta ... Ka|U vsako bol| konkretno poimenovanje že implicira določnejlo opredelitev narave ukine skupnosti. 4 Celo v I.jubljnni. kije izrazito neracionalno organizirana (pet občin), prebivalci ne izražajo kakine velike potrebe po reorganizaciji. V raziskavi o -komunalnem sistemu- v Ljubljani kar 34.6% anketiranih Ljubljančanov meni. da vpr&ianjc teritorialne razdelitve mesu ni pomembno ali pa sploh m pomembno, nadaljnjih 19.9% anketiranih pa je neodločnih. Samo 14% anketiranih meni. da je to vpraianjc zelo pomembno. Za pomembnega pa ga ocenjuje 31.5% anketirancev (Gantar. 1991:11) 283 Teorija in praksa, let. 29. fi 3-4. Ljubljana 1992 in premajhne, da bi lahko opravljale funkcije, ki pripadajo regionalni organizaciji in regionalnemu usmerjanju razvoja. Ker med strokovnjaki ni sporno, da je treba ustanoviti vmesno družbeno teritorialno enoto med občino in državo, sporno pa je. kakšna naj bo narava te enote, bom v nadaljevanju na kratko orisal pomen regionalizma v kontekstu globalnih razvojnih procesov. B. Regionalizem v razvojnem kontekstu V Evropi se dogajajo procesi, ki se, kot pravi von Krosigk (1980:25), ne bi smeli dogajati, če bi upoštevali napovedi sociologov od Marxa do Webra in vseh tistih teoretikov modernizacije, ki ta proces razumejo kot proces nivelizacijc družb in kultur, kot proces izginjanja partikularnosti in njenega nadomeščanja z univer-zalističnimi družbenimi in kulturnimi vzorci. V ozadju takšnih teorij je prepričanje o izenačevalni naravi procesov industrializacije in urbanizacije. To, kar se pravzaprav ne bi smelo zgoditi, če bi upoštevali konvencionalne modernizacijske teoreme. ali bolje rečeno konvencionalno razlago procesov modernizacije, je oživljanje gibanj za regionalne avtonomije, revitalizacija »starih« identitet, ki so se navidezno zgubile v procesu tvorjenja modernih nacionalnih držav. Neizpodbitno je, da smo od osemdesetih let naprej soočeni z naraščajočim pomenom regionalnih in lokalnih identitet, s političnimi artikulacijami teh identitet. Vsi ti procesi so tudi v nasprotju z nekaterimi teorijami iz urbane sociologije, ki so prav tako napovedovale domala popolno nevtralizacijo prostorskih oziroma teritorialnih kontekstov v modernih socialnih sistemih in družbenih interakcijah. Ko iščemo vzroke za pojav »novega regionalizma«,' se ne kaže preveč zatekati h klasičnim teorijam ekonomske deprivacije, ki razloge za vzpon regionalizma iščejo v ekonomskem in političnem izkoriščanju posameznih subnacionalnih entitet. Kajti pregled gibanj za regionalno avtonomijo nam pokaže, kot ugotavlja Krosigk (ibidem, str. 27). da so ta močna še posebej tam, kjer gre za območja, ki so ekonomsko in družbeno razmeroma dokaj razvita ali pa celo prednjačijo v lastni državi. Značilen zgled so različne regionalne in avtonomistične »lige« vsevernoita-lijanskih pokrajinah, ki so združene v Lega di Nord in so v nekaterih primerih že postale pomemben vzvod vplivanja na lokalno politiko, napovedujejo pa jim tudi politični prodor na nacionalni ravni. Navsezadnje je takšen primer tudi Slovenija, kije vseskozi prednjačila v procesih razdruževanja Jugoslavije. Gibanja in skupine za regionalno avtonomijo se politično izražajo predvsem s kritiko centralistične države, njene preobsežnosti in, kar je zelo pomembno, njene redistributivne vloge, ki se kaže v velikih prerazporeditvah dohodka in drugih virov v korist nikoli potešenih manj razvitih območij.' Splošni rezultat te kritike pa je, da državni intcrvencionizem preprosto ni sposoben »prepoznati« regionalnih gospodarskih, kulturnih in drugih raznovrstnosti, da je obremenjen in določen z dolgoročnimi političnimi konstelacijami moči. ki pravzaprav preprečujejo fleksibilno reagiranje na spreminjajoče se razmere. 3 Izraz -novi regionalizem- ni povsem upravičen. če oživljanje regionalnih in lokalnih identitet obravnavamo km nekaj, kar se je pojavilo tako rekoč iz luč m povsem nepričakovano V nekem drugem Članku, ki (e bil namenjen hrti javnosti. vem povku