Dragana Glišovič Meglic MODELI SUPERVIZIJE VODENJE IN DINAMIKA SUPERVIZIJSKIH SKUPIN NA SLOVENSKIH CENTRIH ZA SOCIALNO DELO UVOD Metoda supervizije se je pri nas začela uporabljati v drugi polovici 70. let. Takrat se je vzpostavila na področju socialnega dela z družino, kjer obstaja še danes kot mreža, v katero je zajeta večina delavk in delavcev centrov za socialno delo, ki delajo na tem področju. Strokovni izraz »supervizija« se uporablja za opis posebne metode dela, katere cilj je razbre- menitev strokovnjakov, tako da lahko konstru- ktivno preživijo stresne situacije in ohranijo zmož- nosti za učenje. Sodobne definicije supervizije v socialnem delu poudarjajo različne cilje, kot so vodenje, usmerjanje, opora in pomoč pri razvi- janju profesionalnih prijemov, izobraževanje oz. učenje s pomočjo izkušnje, pa tudi nadzor (Milo- ševič 1999: 3). Pomemben korak pri vključevanju supervizije v sistem socialnega varstva je napravil zakon o socialnem varstvu (Ur. list RS, št. 54/ 1992). Po njegovem sprejemu se je supervizija najprej uveljavila kot spremljevalka projektov in inovativnih programov na področju socialnega varstva. Tako kot vse metode se je tudi supervizija razvijala in prilagajala posameznim modelom socialnega dela, ki so jih trenutno uporabljali. Njeni cilji so se oblikovali hkrati s procesom pro- fesionalizacije socialnega dela. Čimbolj je bilo socialno delo avtonomno, tem večji pomen je do- bila potreba in pravica socialnih delavcev po superviziji. Supervizija je spodbuda za učenje o ravnanju v profesionalnem odnosu in pri spozna- vanju sebe, kar je nujni sestavni del kvalitetnega strokovnega dela, in opora pri prenašanju obre- menitev ob odgovornem strokovnem delu, spreje- manju odločitev, postavljanju meja oz. profesio- nalne distance, preprečevanju otopelosti in izgo- revanja. Je tudi usmerjanje pri profesionalnem ravnanju (včasih tudi nadzor), pri čemer strokov- njaka usmerjajo strokovnjaki z več znanja in izkušnjami, ki imajo tudi pedagoške sposobnosti in so praviloma iz iste stroke (Miloševič 1994: 475-476). »Metasupervizija« je supervizija, ki je namen- jena supervizorjem. V tem procesu supervizorji dobijo podporo in pomoč za vodenje supervizij- skih sestankov. To jim omogoča uspešnejše in učinkovitejše delo s supervizanti. Različni avtorji, tako domači kot tuji, supervizijo različno razu- mejo, vrednotijo in tudi različno opredeljujejo. Poglejmo si nekatere med njimi. Alenka Kobolt (1994:489) razume proces supervizije kot proces refleksije o lastnem poklicnem delu, ki se odvija v simetrični komunikaciji bodisi med supervi- zorjem in supervizantom v individualnem super- vizijskem procesu bodisi v skupini strokovnih delavcev. Pogoj pa je, da že opravljajo praktično delo in želijo razmišljati o tem, kako in zakaj delajo, kar delajo. Pripravljeni so se učiti novih odgovorov na stara vprašanja. Zorga (1994: 158) opredeli supervizijo »kot proces, v katerem si stro- kovni delavec pridobiva boljši vpogled, podporo in strokovno vodenje za svoje delo.« Gre za meto- do, ki je namenjena strokovnjakom in jim je v neposredno pomoč, posredno pa je seveda tudi v pomoč strankam, saj jim zagotavlja kvalitetne profesionalne usluge. TEORETSKA IZHODIŠČA SUPERVIZIJE V Sloveniji obstaja veliko modelov supervizije za različna strokovna področja dela. Med seboj se razlikujejo glede na teoretska izhodišča (psihoana- litično usmerjena, skupinskodinamična, usmerje- na k uporabniku, modeli, ki izhajajo iz različnih terapevtskih pristopov), na vključenost supervi- zantov (vključenost celotne organizacije, vključe- 265 DRAGANA GLIŠOVIČ MEGLIC nost timov, vključenost glede na delovna podro- čja) in na poudarjene elemente (poudarek na poklicni identiteti, izkustvenem učenju, nadzoru, izobraževanju, osebni rasti). Glede na število ude- ležencev poznamo individualno, skupinsko (z ljudmi, ki niso tesno povezani, na primer iz raz- ličnih ustanov) in timsko supervizijo (z ljudmi, ki delujejo v istem timu). Supervizija kot metoda dela je namenjena strokovnjakom in jim je v neposredno pomoč, po- sredno pa je v pomoč tudi strankam. Strokovnjaku naj bi pomagala ohraniti in razvijati profesional- nost in osebnostne potenciale. Zato je treba v su- pervizijskem procesu zagotoviti določene pogoje: povezanost med delom in učenjem, usposobljen supervizor, motivirani supervizanti, varna klima, primeren prostor, vnaprej določen čas, dogovor- jen institucionalni okvir in potrebna finančna sredstva. Cilj supervizije je omogočiti strokovnjaku uče- nje, mu pomagati, da pride do svojih lastnih re- šitev v zvezi s problemi, ki se mu porajajo pri delu, in mu omogočiti najučinkovitejše soočenje s stres- nimi situacijami. Supervizija mu pomaga tudi pri integraciji praktičnih izkušenj in pri iskanju lastne poklicne identitete (Žorga, Tancig 1994: 159). Us- merjena je v proces poglabljanja in širitve znanj za kvalitetnejše strokovno delo in v povezovanje strokovnjakov pri opravljanju storitev, ki vključu- jejo intenziven in neposreden odnos med strokov- nim delavcem in tistim, ki pomoč potrebuje. Kadu- shin (po Žorga, Tancig 1996: 99) ima supervizijo za dobro, če združuje tri funkcije, in sicer učno, ki je usmerjena v razvoj poklicnih spretnosti in znanj, podporno, ki je osredotočena na pomoč pri soočanju in premagovanju stresa, in usmerje- valno, za katero je značilno zagotavljanje kontrole kvalitete in standardov pri delu z ljudmi. Vsebina supervizije je odvisna od tega, kakšen je namen njenih udeležencev, torej od cilja, ki si ga sodelujoči zastavijo na začetku procesa. Lahko je usmerjena na supervizanta, na konkretni pro- blem ali na metodo dela, ki jo supervizant upora- blja. Pomembno je, da se udeleženci procesa so- očijo s temi vidiki: sposobnost videnja vsebine, ciljev in rezultatov dela, metodološka sposobnost in osebno emocionalno doživljanje delovnih situacij (Miloševič 1994:480). V procesu rabijo izkušnje strokovnega delavca kot učni material. Naloga supervizorja je omogo- čiti supervizantu, da se ob predstavljenih izku- šnjah uči o sebi in o svojem poklicnem ravnanju. Supervizant se ob refleksiji konkretnega dogodka iz lastne prakse sooča s svojimi obrambami, čust- venimi vsebinami in vrednotami in stališči, ki usmerjajo njegovo ravnanje. V procesu torej ugo- tavlja, kakšen pomen ima določen dogodek zanj osebno in kako vpliva na njegovo poklicno sfero. Rezultat supervizijskega procesa je navadno prav večja strokovna kompetenca supervizanta. Na ta način prihaja do novih spoznanj in teoretskih znanj, ki jih udeleženi tudi integrira. Navadno so supervizijska srečanja strukturi- rana, tako da se nanje pripravijo vsi udeleženci. Pripravijo in podajo kratke in jedrnate opise konkretnih profesionalnih situacij, ki jih nato obravnavajo. Srečanje navadno sestavlja šest elementov: kratka osveditev trenutne situacije in svojega počutja, razprava o poročilih s prejšnjega srečanja, dogovor o vsebini srečanja, predstavitev in obravnava konkretnega supervizijskega vpra- šanja, refleksija in dogovor o naslednjem srečanju (Miloševič 1994: 484-486). Gre za sistematičen in kontinuiran proces, ki traja določeno časovno obdobje. Sistematičnost procesa zagotavljajo vnaprej opredeljene delovne faze: predhodna, uvodna ali začetna, srednja ali delovna, vmesna evalvacija, sklepna faza, sklepna evalvacija in slovo. Ves supervizijski proces mora biti ustrezno dokumentiran, sicer se iz njega ne bi bilo mogoče učiti. Dokumentacija je lahko bo- disi v klasični pisni obliki (zapiski, poročila, dnev- niki) ali pa je podprta s tehničnimi pripomočki, kot so video ali tonski zapis. V procesu neredko srečamo ovire v učenju, najpogosteje s paradok- snim načinom mišljenja, sindromom pomaganja, transfernimi in kontratransfernimi vsebinami, paralelizmom in ovirami v komunikaciji. Osrednjega pomena je kakovost odnosa med supervizorjem in strokovnim delavcem. Temelj učinkovitega supervizijskega odnosa sta medse- bojno zaupanje in spoštovanje posameznikovega značaja in izkušenj. Učenje v superviziji je celo- sten proces, ki vključuje integrirano delovanje vse- ga organizma: mišljenje, čustvovanje, zaznavanje in vedenje. Zato je osebni odnos med supervizor- jem in supervizantom nujen. Supervizor torej de- luje prek odnosa, supervizant pa se v tem odnosu uči. Od kakovosti odnosa je v veliki meri odvisno, koliko in kaj se bo supervizant naučil. Pri tem je pomembno, da supervizor pozna različne načine učenja in vodenja ter da dopušča, da supervizant išče lastne poti. Supervizor in supervizant vnašata v odnos vsak svoja pričakovanja o tem, kako bo 266 MODELI SUPERVIZIJE potekal supervizijski proces. Nanje vplivajo prej- šnje izkušnje s supervizijo, kulturno in zgodovin- sko ozadje, iz katerega izhajata, poznavanje lite- rature o superviziji, navsezadnje pa tudi informa- cije in stališča, ki jih imata drug o drugem. Za to, kakšen odnos vzpostavita, sta odgovorna oba. Pri tem je pomembno, da je odnos dovolj prožen, da se lahko sproti prilagodi supervizantovim poseb- nim profesionalnim in učnim potrebam. Vloga supervizorja je odvisna od tega, za kak- šen model supervizije gre, spreminja pa se glede na potrebe supervizantov, ki so odvisne od tega, do kod je prišel v karieri. Vloga supervizorja je odvisna od tega, kako opredelimo cilje in funkcije supervizije, velja pa tudi narobe, da je potek super- vizije odvisen od supervizorja, ki vodi ta proces. Če supervizor izhaja iz terapevtskih vrst, bo v su- pervizijskem procesu več terapevtskih elementov, drugi bodo vnašali več didaktično-konceptualnih vidikov, če so se že prej ukvarjali z razvijanjem določenega koncepta ali metode in so uspešni praktiki na supervizantovem področju. Pettes (Pettes 1979, po Miloševič Arnold 1999: 31) nava- ja lastnosti idealnega supervizorja: znanje in izkuš- nje v vodenju, izkušnje v usmerjanju v učenje, spo- sobnost usposabljanja za praktično delo, sposob- nost dajanja potrebne podpore, komunikacijske izkušnje in sposobnost istočasne uporabe vsega znanja in izkušenj stroke socialnega dela. Vloga supervizanta v supervizijskem procesu se opira zlasti na odgovornosti. Odgovoren je za vsebino supervizije oziroma za svoja konkretna vprašanja iz prakse, za rezultate svojega učenja v procesu, hkrati pa se od njega pričakuje, da bo upošteval na začetku sprejet supervizijski dogovor (Miloše- vič Arnold 1999: 30-33). Vodenje je lahko sporno vprašanje za mnoge skupine in je pogosto v središču problemov. Vo- denje v skupini se lahko spreminja, glede na to, ali je skupina v ustvarjalnem ali destruktivnem procesu ali vmes. Dejansko vodstvo v skupini lahko sovpada s formalnim vodstvom ali pa tudi ne. Ni mogoče predpisati, katere sposobnosti in znanja mora imeti vodja, vendar pa naj bi upo- rabljal tri vrste znanj: tehnična znanja (znanja iz stroke), znanja o človeku in medčloveških odnosih in konceptualna znanja (Randall, Southgate, po Ammon 1990: 75). Učinkovitost supervizijskega procesa je odvis- na od ustrezne komunikacijske klime. V supervi- zijski skupini se supervizantovo mišljenje, čustva, stališča, motivi srečujejo in soočajo z mišljenjem. čustvi in stališči drugih supervizorjev in supervi- zantov (mišljena sta seveda oba spola; zaradi preglednosti besedila navajamo samo enega). S komunikacijo se uresničujejo tudi cilji medseboj- nega odnosa. Supervizijski proces v skupini lahko razumemo kot transakcijo v komunikaciji, kamor vstopajo supervizanti in supervizor, ki prinašajo znanje, značilne zaznave, stališča, pričakovanja, spretnosti in izkušnje. To poteka po treh kanalih, in sicer z besedo, tonaliteto in govorico telesa. Cilji dobre komunikacije v skupini so biti slišan, viden, razumljen in sprejet. Uspešna komunika- cija v superviziji temelji na odkritosti, spoštovanju in sprejemanju. PROBLEM RAZISKAVE Raziskali smo uporabo supervizije na petih sloven- skih centrih za socialno delo', in sicer, pod kakšni- mi pogoji se odvija, na kakšen način poteka, ka- tero vrsto supervizije uporabljajo, kakšna je njena vsebina, kako poteka supervizijski proces, kakšne so vloge v njem, kateri pripomočki se najpogosteje uporabljajo, kakšno vzdušje prevladuje na sreča- njih, kakšno je zadovoljstvo članov skupine s sre- čanji in kako oz. ali sploh slog vodje supervizijske skupine vpliva na njeno skupinsko dinamiko in na zadovoljstvo supervizantov. Namen raziskave je bil ugotoviti ( 1 ) značilnosti supervizije v centrih za socialno delo, (2) raziskati odnos med slogom vodenja supervizijske skupine, prevladujočim vzdušjem na supervizijskih srečanjih in zadovolj- stvom supervizijske skupine ter njenimi učinki na osebno in strokovno življenje supervizantov, (3) kakšne vrste oziroma tipi supervizije se pojavljajo na slovenskih centrih za socialno delo. Super- vizijski proces bomo osvedili z več zornih kotov in na tej podlagi poskusili konceptualizirati raz- lične tipe supervizije. Podatki so pridobljeni na dva načina. Prvi je intervju s petnajstimi strokov- nimi delavci (iz vsakega centra, ki je bil zajet v raziskavo, po trije strokovni delavci) na podlagi vnaprej pripravljenega standardiziranega vprašal- nika. Nadaljnji podatki so pridobljeni z vprašalni- kom, ki je vseboval reflektirane odgovore intervju- jev in je zajel supervizante iz vseh centrov. Stan- dardizirani vprašalnik je temeljil na nizozemskem modelu supervizije. Po njegovi definiciji je super- vizija kontinuiran učni proces, ki se izvaja po dolo- čeni strukturi, načrtu in dogovoru. V tem procesu supervizant skoz nenehno refleksijo ozavešča 267 DRAGANA GLIŠOVIČ MEGLIC svoja doživljanja, ravnanja in poglede na svoje strokovno delo in kompetence. Supervizija tako po svoji vsebini omogoča učenje za profesionalno vlogo in je usmerjen cirkularni učni proces, v katerem supervizant razvija svojo profesionalno identiteto, ko uporablja in reflektira svoje izkuš- nje, da bi izboljšal svoj osebni odnos. Raziskava je bila razdeljena na kvalitativni (komparativni) in kvantitativni del. Zbiranje po- datkov je potekalo pet mesecev. Kvalitativni del vsebuje besedne opise in pripovedi strokovnih delavcev. Pri vsakem vprašanju smo primerjali odgovore in pripovedi strokovnih delavcev s petih različnih centrov za socialno delo. Vprašalnik, na podlagi katerega je bil opravljen intervju, je zajel po tri strokovne delavce z vsakega centra. Podatki so bili obdelani ročno. Kvantitativni del podatkov je bil zbran s pomočjo vprašalnika, sestavljenega na podlagi teh intervjujev, njegov cilj pa je bil pre- veriti z intervjujem dobljene rezultate. Zajel je člane supervizijske skupine petih centrov za socialno delo. Rezultati tega dela so obdelani s pomočjo računalniškega programa Excel. Vsi podatki so dobljeni z vnaprej sestavljenim standardiziranim vprašalnikom. Na podlagi iz- polnjenih vprašalnikov so bili izvedeni intervjuje. Pred izvedbo raziskave je bil vprašalnik preizku- šen na dveh strokovnih delavkah. Poskusni inter- vjuji niso vključeni v poročilo. Z njimi je bila zgolj ugotovljena primernost vprašalnika za nadaljnje raziskovanje. Vprašalnik obsega 22 vprašanj raz- ličnega tipa (odprtega, zaprtega in razvrščanje po pomembnosti), ki se nanašajo na organizacijo, potek in značilnosti supervizijskega procesa na centru za socialno delo. Kvantitativni vprašalnik poleg opisnih podatkov (spol, delovne izkušnje, izobrazba, pogostost supervizijskih srečanj, dolžina srečanj in število članov) vsebuje tri sklope trditev. Prvi se nanaša na način vodenja supervi- zijske skupine; predpostavljali smo, da imata pred- nost pedagoško-edukativni (direktivni) in skupin- skodinamični (nedirektivni) slog. Drugi opisuje vzdušje na supervizijskih srečanjih. Tretji sklop pa se nanaša na zadovoljstvo članov supervizijskih skupin s supervizijskimi srečanji. Vsak sklop vsebuje 10 trditev. Iz teh podatkov so bili izraču- nani aritmetična sredina, standardna deviacija in Pearsonov koeficient. KAI IE POKAZALA RAZISKAVA Glede razumevanja in pomena besede supervizija je raziskava pokazala, da strokovne delavke poz- najo supervizijo kot strokovno metodo dela in si proces supervizije razlagajo predvsem kot proces pomoči in podpore strokovnjaku. Temeljni pogoj, ki mora biti izpolnjen za izvedbo pravilne in uspešne supervizije, je povezava med delom in učenjem, usposobljen supervizor in motiviran su- pervizant. Ti temeljni pogoji za izvedbo supervi- zije so večinoma zadovoljeni, veliko intervjuvanih strokovnih delavcev je pohvalilo usposobljenost svojega supervizorja. Strokovni delavci, ki so bili zajeti v raziskavo, so vključeni v različne oblike supervizije - timsko supervizijo, intervizijo, individualno in skupinsko supervizijo. Strokovni delavci imajo različne izkušnje s supervizijo. Ne- kateri se udeležujejo (ali so se udeleževali) super- vizije izven svojega CSD in imajo bogate izkušnje s tovrstno obliko dela. Na vseh v raziskavo zajetih centrih je najbolje poskrbljeno za primeren pro- stor, najslabše pa za nemoten potek srečanj. Naj- večkrat ima na supervizijskih srečanjih prednost predstavitev in obravnava konkretnega supervizij- skega vprašanja kot najpomembnejši element srečanja. Temu sledijo dogovori o vsebini srečanja, refleksija prejšnjega srečanja in kratka osvetlitev trenutne situacije. Supervizijska srečanja trajajo različno dolgo, sorazmerno s pogostostjo sreča- nja; če srečanja potekajo enkrat na dva meseca ali več, navadno trajajo tri ure in več, če pa pote- kajo vsak mesec, trajajo uro do dve. Faze super- vizijskega procesa strokovni delavci prepoznavajo le delno ali pa jih sploh ne prepoznavajo. Cilja supervizijske skupine, ki jima dajejo prednost, sta učenje skoz izkušnjo in refleksijo in podpora. Osebni cilji se večinoma skladajo s cilji skupine, razlikujejo pa se od posameznika do posamez- nika. Le na enem centru za socialno delo so lahko poimenovali metodo dela, po kateri delajo (»me- toda incidenta«), na drugih štirih centrih pa me- tode niso znali poimenovati (značilno je, da tam delujejo terapevtsko usmerjeni supervizorji). Po mnenju supervizantov je za vlogo supervizorja najpomembnejše, da ima ustrezno izobrazbo in dovolj izkušenj ter da jim daje potrebno podporo. Supervizorja najpogosteje doživljajo kot konzul- tanta in svetovalca. Za vlogo supervizanta pa je po njihovem mnenju najpomembnejše, da super- vizorju popolnoma zaupa, da preverja svoje pogle- de ob pogledih supervizorja in ostalih članov 268 MODELI SUPERVIZIJE skupine ter da je s pomočjo supervizorja usmerjen v iskanje novih rešitev. Supervizijske veščine, ki se jim zdijo v procesu supervizije najpomembnej- še, so podpora in sprejemanje, opazovanje in poslušanje. Največ se supervizanti naučijo pri konkretnem reševanju problemov, sodelovanju,., planiranju in prevzemanju odgovornosti ter prt razvijanju spoštovanja in empatije do drugih čla- nov skupine. Svoje delo evalvirajo ustno s povrat- no informacijo. Vsi vprašani se strinjajo, da je etičnost v superviziji nujna, vendar ni potreben poseben kodeks etike, zadostujejo etična načela socialnega dela. Obstajata dva modela vodenja supervizijske skupine; eden se bolj nagiba k upo- rabi skupinsko-dinamičnih prvin, drugi pa se bolj nagiba k uporabi pedagoško-edukativnih elemen- tov. S pomočjo ocenjevalne lestvice različnih značilnosti je slog vodenja supervizijskih skupin razdeljen na dva temeljna sloga, nedirektivni skupinskodinamični in direktivni edukativno- pedagoški. Primeri trditev, ki označujejo uporabo direktivnega sloga vodenja, so tile: vodja jasno določi faze dela v skupini, zahteva dosledno spo- štovanje in izvajanje dogovorov in delovno disci- plino, zastavlja vprašanja, o katerih potem raz- pravljajo. Nedirektivni slog vodenja pa se kaže v takih trditvah: vodja dopušča, da se dogajanje v skupini razvija samo od sebe, verbalizira nejasno izražena čustva, pozoren je na čustveno dogajanje v skupini. Tisti strokovni delavci, ki ocenjujejo slog vodenja supervizijske skupine kot skupinskodi- namičen, so z vzdušjem, ki prevladuje na samem supervizijskem srečanju, manj zadovoljni oziroma z njim niso zadovoljni. Tisti strokovni delavci, ki ocenjujejo slog vodenja supervizijske skupine kot edukativno-pedagoški, pa so z vzdušjem, ki pre- vladuje na samem supervizijskem srečanju, zado- voljni. Strokovni delavci, ki so s prevladujočim vzdušjem v supervizijski skupini zadovoljni, so zadovoljni tudi s supervizijsko skupino in njenimi učinki in narobe. Korelacije med sklopi vodenja, vzdušja in zadovoljstva so nizke. Kljub temu lahko rečemo, da sta se v določeni meri vzdušje, ki pre- vladuje na supervizijskem srečanju, in zadovolj- stvo članov skupine s supervizijskimi srečanji pokazala odvisna od načina vodenja supervizijske skupine. Tisti, ki so bili z načinom vodenja super- vizijske skupine zadovoljni, so tudi vzdušje na supervizijskih srečanjih označili kot pozitivno in so bili zadovoljni z učinki supervizijske skupine. Tisti, ki z vodenjem supervizijske skupine niso bili zadovoljni, niso doživljali vzdušja na super- vizijskih srečanjih kot pozitivnega, niti niso zaznali pomembnih učinkov procesa supervizije v svojem osebnem in strokovnem življenju. Strokovni delav- ci so o slogu vodenja, s katerim so bili bolj zado- voljni, menili, da vsebuje prvine edukativno-peda- goškega sloga. Rezultat, ki kaže, da med slogom vodenja, prevladujočim vzdušjem supervizijskih srečanj in zadovoljstvom s srečanji ni jasne korela- cije, lahko pojasnimo s tem, da se strokovni delavci zavedajo, da je supervizija nepogrešljiva metoda dela v socialnem varstvu, zato so do neke mere zadovoljni z vsem, kar jim je ponujeno na tem področju, in razlik v slogu vodenja ne dojemajo kot nekaj pomembnega, kar bi vplivalo na oceno vzdušja in zadovoljstva s supervizijo. POSKUS KONCEPTUALIZACIJE RAZLIČNIH TIPOV SUPERVIZII Na podlagi rezultatov raziskovalne naloge lahko sklenemo, da na vsakem posameznem centru za socialno delo, ki je bil zajet v raziskavo, prevladuje svojstven tip supervizije. Površen pregled pokaže, da ne obstajajo večje razlike oz. razhajanja med centri glede supervizije kot take; če pa se poglo- bimo v nekatera vprašanja in odgovore, lahko vsakemu centru za socialno delo pripišemo svoj tip supervizije glede na to, kako izpolnjuje temelj- ne pogoje, glede na odnos med supervizorjem in supervizantom, glede na izpolnjenost skupnih in osebnih ciljev in glede na slog vodenja, prevladu- joče vzdušje in zadovoljstvo s supervizijsko skupi- no. Opisana tipologija ima naravo poskusne opre- delitve, ki bi jo bilo treba preveriti z nadaljnimi raziskavami. STALNI TIP SUPERVIZIJSKE SKUPINE Znano je, da je samoiniciativnost temeljna vodilna sila tako skupine kot posameznika in da je brez motivacije vsak trud, vložen v projekt ali nalogo, zaman. Na tem centru so opisali potek supervizij- skega procesa prav s temi lastnostmi - nesamoini- ciativnostjo, premajhno motiviranostjo in nepri- pravljenostjo za inovacije. Pri vprašanju o temelj- nih pogojih, ki morajo biti izpolnjeni za izvedbo pravilne in uspešne supervizije, je bil najvišje raz- vrščen odgovor, da je to usposobljen supervizor. Temeljni pogoj, ki je na njihovi lestvici dosegal nižje rezultate, pa je motiviranost supervizanta. 269 DRAGANA GLIŠOVIČ MEGLIC Zdi se, kakor da strokovni delavci ne zmorejo teže svoje odgovornosti, zato jo prelagajo na supervi- zorja. Supervizor je v njihovih očeh »veliki brat«, varuh, ki bedi nad njimi oziroma njihovim ravna- njem. Drugi temeljni pogoj, ki se je strokovnim delavcem tudi zdel zelo pomemben, je varna klima. Ta je res zelo pomemben pogoj za izvedbo uspešne supervizije, vendar sama zase ne rešuje problema monotonije in ni nadomestilo za po- manjkanje samoiniciativnosti. Potrebo po varnosti lahko razumemo tudi kot potrebo po tem, da vse ostane enako, nespremenjeno, že poznano, tako, kakršno je bilo, da življenje (supervizija) teče po enakih tirih in enakih metodah. Torej brez novitet in inovativnosti, ki bi razburkale mirno morje var- nosti. Na vprašanje, kaj je najpomembnejše za vlogo supervizorja, so vprašani z najvišjo oceno ovrednotili njegovo usmerjenost v psihološko do- gajanje med udeleženci v supervizijskem procesu in sprejemanje odgovornosti za supervizantove strokovne odločitve. Strokovni delavci doživljajo supervizorja kot vodjo, kar tudi je, vendar odgo- vornost za supervizijski proces in njegovo vsebino nosijo tudi sami. Pri vprašanju, kakšni so cilji su- pervizijske skupine, so strokovni delavci na naj- višje mesto uvrstili kreativno reševanje poklicnih in včasih osebnih problemov. Pri osebnih ciljih se jim je zdela najpomembnejša skrb zase. Večinoma so zadovoljni z obliko supervizije, ki jo imajo, s prevladujočim vzdušjem vred, ne pa tudi z učinki supervizijske skupine, naj bi glede na zbrane odgovore pri njih prevladoval edukativ- no-pedagoški način vodenja, ki naj bi potekal v nekih okvirih in imel v veliki meri sistematično strukturo. Kljub temu, da veliko pomembnost pripisujejo vlogi vodje v supervizijskem procesu, dobljeni rezultati kažejo, da slog vodenja super- vizijske skupine navkljub vsemu nima odločilnega pomena za vzdušje, ki večinoma prevladuje na supervizijskih srečanjih, ter na zadovoljstvo z učin- kom, ki ga ta skupina ima na njihova življenja. Stalni tip supervizijske skupine se je izobliko- val v urbanem okolju v srednje velikih ustanovah (CSD). Bremenijo ga premalo motivirani posa- mezniki, ki večinoma ohranjajo stalnice pri svo- jem delu in slabo sprejemajo inovacije. Pogosto prelagajo odgovornost na supervizorja in občutijo veliko potrebo po varnosti. Zanj je značilen peda- goško-edukativni slog vodenja, zadovoljstvo s pre- vladujočim vzdušjem in nezadovoljstvo s super- vizijsko skupino oziroma njenimi učinki. TEKMOVALNITIP SUPERVIZIJSKE SKUPINE Ta center zaposluje zaposluje veliko število stro- kovnih delavcev, so zelo dovzetni za različne novi- tete, nove programe, projekte, kadre, posledica pa je prikrito ljubosumje med zaposlenimi, ki se kaže v tekmovalnem odnosu. Vsi se strinjamo, da je tekmovalnost zaželena lastnost, a če je čezmerna, slabo vpliva na odnose in kakovost dela. Ta tekmovalnost se kaže v odgovorih inter- vjuvancev, krati pa njihovi odgovori izžarevajo motiviranost in samoiniciativnost, kar so sami intervjuvanci razglasili za enega izmed najpomem- bnejših temeljnih pogojev, ki zagotavlja uspešnost supervizije. Tekmovalni odnos se izraža tudi v po- trebi po varnosti. Sodelavci se med seboj ne poču- tijo varno, občutek imajo, da prežijo drug na dru- gega in čakajo, da bo kdo storil napako. Iz tega izhaja, da je tudi uresničevanje nekaterih osebnih ciljev nemogoče, trdita dve respondentki. Uresni- čevanje osebnih ciljev zahteva določeno stopnjo odprtosti in iskrenosti, kar pa ni vedno mogoče, še zlasti če se človek ne počuti varno in je ozračje prepojeno s tekmovalnostjo. Strokovne delavke so sicer zadovoljne z odnosom med supervizorjem in supervizanti, zavedajo se tudi pomembnosti prevzemanja odgovornosti za supervizijski pro- ces, prav tako pa se jim zdi pomembna tudi uspo- sobljenost, primerna izobrazba in zadostne izku- šnje supervizorja, kar so po njihovem mnenju tudi temeljni pogoji za izvedbo uspešne supervizije. Tudi na tem centru so vprašani strokovnjaki zvečine ocenili, da je prevladujoči slog vodenja supervizijske skupine pedagoško-edukativni; le za nekatere je skupinskodinamični. Tisti, ki so oce- nili, da je prevladujoči slog vodenja supervizijske skupine pedagoško-edukativni, so zadovoljni s prevladujočim vzdušjem na supervizijskih sreča- njih, čutijo se sprejete, varne, lahko prosto izraža- jo svoja mnenja in kritične poglede. Strokovnjaki pa, ki so slog vodenja označili kot skupinskodina- mični, se v supervizijski skupini ne počutijo spreje- te, ne upajo si izraziti mnenja, menijo, da jih člani skupine ocenjujejo, ipd. Ti strokovni delavci s prevladujočim vzdušjem niso zadovoljni, kakor tudi niso zadovoljni z vplivom supervizije na njihovo osebno in strokovno delo oziroma tega vpliva oz. spremembe pri sebi ne zaznajo. Tekmovalni tip supervizijske skupine se je izo- blikoval v izrazito urbanem okolju in veliki ustano- vi (CSD), kjer vlada potreba po dokazovanju in 270 MODELI SUPERVIZIJE potrditvi pri reševanju kompleksnih problemov. Vzdušje je tekmovalno in prežeto z željo po uspehu. Prav tako se kaže izredno velika potreba po varnosti. Prevladuje pedagoško-edukativni slog vodenja (vsaj njegove prvine) in zadovoljstvo z vzdušjem in s supervizijsko skupino. RAZVOJNI TIP SUPERVIZIJSKE SKUPINE Na tem centru še pred kratkim niso imeli supervi- zije v pravem pomenu besede (zunanji supervizor, določene tehnike, metode, izpolnjenost pogojev, cilji), ampak so na tej ustanovi potekali tedenski kolegiji, redni sestanki vseh zaposlenih strokovnih delavcev. Danes imajo tukaj »pravo« supervizijo, s katero so strokovni delavci, kot kažejo rezultati, pretežno zadovoljni. Skupni cilji, ki se tukajšnjim strokovnjakom zdijo najpomembnejši, so učenje skoz izkušnjo in refleksijo, podpora in oblikovanje nove resničnosti. Delno so ti cilji povezani s tem, da nekateri zaposleni nimajo prav veliko izkušenj s supervizijo, zato se želijo učiti skoz izkušnjo, saj je to najboljša pot do znanja, pri tem pa seveda potrebujejo oporo. Prav tako tudi osebni cilji stro- kovnih delavcev, ki hrepenijo po pridobivanju no- vih znanj, izžarevajo vedoželjnost. Najpogosteje so navedeni na prvih mestih lestvice ti osebni cilji: širjenje znanja, izmenjava izkušenj in s tem pre- mik na višjo raven kvalitete dela, podpora v smislu pridobivanja moči in možnost povratne informa- cije ter s tem preverjanja lastnega dela. Najpo- membnejše pri supervizorju so ustrezna izobra- zba, izkušnje in dajanje potrebne opore. Za naj- manj pomembno pa imajo respondenti sprejema- nje odgovornosti za supervizantove odločitve. Čeprav na tem centru nimajo dolgoletnih izkušenj s supervizijo v instituciji, se zavedajo svoje odgovornosti za obstoj in razvoj ugodnega vzdušja na supervizijskih srečanjih. Temeljni pogoj za uspešno supervizijo je po mnenju strokovnjakov povezanost med delom in učenjem, saj v tem vidi- jo bistvo procesa supervizije in eno njegovih glav- nih poslanstev. Temu sledi usposobljen supervizor in motiviran supervizant, saj menijo, da je brez teh dveh pogojev vsakršna supervizija brez pome- na. Supervizanti pričakujejo, da je vodja supervi- zijske skupine nekdo, ki je bolj izkušen in ima več znanja od njih, saj le takemu zaupajo, da jim bo sposoben dejansko reflektirati odnose in doga- janja. Prav tako menijo, da supervizija, ki ni pogojena z motivacijo posameznika (tako notra- njo kot zunanjo) in je zgolj posledica predpisanih norm, ni učinkovita. Sloga vodenja, ki prevladuje na supervizijskih srečanjih, strokovni delavci tega centra niso mogli povsem določno izbrati. Dobra polovica se je nagibala k temu, da je bolj pedago- ško-edukativni, preostali pa so ga označili kot sku- pinskodinamičnega. Njihov izbor bi lahko inter- pretirali iz različnih zornih kotov - na primer, ker nekateri med njimi nimajo veliko izkušenj s supervizijo, je mogoče, da niso prepoznali vseh značilnih elementov, ki določajo oba sloga. Mo- goče je, da supervizor pri vodenju supervizijske skupine uporablja kombinacijo obeh slogov in se zaradi tega niso mogli odločiti; mogoče pa posa- mezniki doživljajo isto prvino na različne načine in so rezultati njihovih odgovorov subjektivna sta- lišča. Vsekakor je zanimivo, da so bili tisti, ki so označili slog vodenja skupine kot pedagoško-edu- kativni, z vzdušjem skupine bolj zadovoljni kot tisti, ki so opredelili slog vodenja skupine kot sku- pinskodinamičen. Domnevam, da se tudi pri teh strokovnjakih kaže potreba po bolj razvidni struk- turi, kar omogoča lažjo orientacijo v supervizij- skem procesu. Tisti strokovni delavci, ki so vzdušje na supervizijski skupini označili kot pozitivno, so zadovoljni tudi s samo supervizijsko skupino in menijo, da pozitivno vpliva na njihovo življenje in delo; drugi, ki so vzdušje označili kot negativno, pa niso zadovoljni niti s supervizijsko skupino in menijo, da jim ta oblika dela ne ustreza. Razvojni tip supervizijske skupine se pojavlja v urbanem okolju, kjer je velikost ustanove (CSD) srednja. Izraženi sta želja po učenju in pridobi- vanju novih znanj in velika potreba po podpori. Slog vodenja supervizijske skupine vsebuje prvine pedagoško-edukativnega modela (55%) kot tudi prvine skupinskodinamičnega modela (45%). Le polovica strokovnjakov je zadovoljnih s supervi- zijsko skupino, druga polovica pa meni, da ne zazna posebnega učinka te skupine. KOREKTURNI (KOREKCIJSKI) TIP SUPERVIZIJSKE SKUPINE Ta center za socialno delo sodi med manjše centre za socialno delo pri nas. Sodelavci se med seboj odlično poznajo, zelo pogosto pri reševanju problemov uporabljajo timski pristop, kar ima veliko prednost v pomagajočih poklicih; sodelavci se med seboj tudi neformalno družijo, navkljub 271 DRAGANA GLIŠOVIČ MEGLIC razlikam v starosti in stopnji izkušenosti. Center je pripravljen sprejeti različne novosti, a kaže tudi sposobnost izražanja kritičnosti. Skupinski cilj, ki se jim zdi v procesu supervizije najpomembnej- ši, je učenje supervizanta skoz izkušnjo in pod- poro. Osebni cilji strokovnih delavcev centra so predvsem, da bi jim supervizija dala napotke za prakso. Želijo si tudi, da bi se »tržišče supervizije« razširilo in razpolagalo z več usposobljenimi su- pervizorji, saj bi tako imeli večjo izbiro supervizor- jev in s tem večjo možnost, da bodo našli koga, ki bo zadovoljil njihove potrebe. Glede temeljnih pogojev za izvajanje uspešne supervizije menijo, da bi lahko bili nekateri pogoji bolje zagotovljeni. V procesu pogrešajo predvsem sistem in natančno določen cilj. Ena izmed respondentk je dejala, da bi si želela, da bi na superviziji sprejeli nekakšen dogovor in razvili zaupanje, pomembna pa se ji zdi tudi stalnost skupine (vedno isti udeleženci). Včasih se ji zdi bolje, da ljudje niso iz istega kole- ktiva. Udeležba na njihovi supervizijski skupini je sicer obvezna, vendar se število navzočih stro- kovnih delavcev od srečanja do srečanja spremin- ja, in to strokovne delavke moti. Za vlogo super- vizorja se jim zdi najpomembneje, da ima ustrez- no izobrazbo in dovolj izkušenj, da sprejema odgovornost za supervizantove odločitve ter da je dosleden pri izvajanju in spoštovanju dogovorov in discipline. Pomemben se jim zdi tudi zunanji okvir supervizijskega srečanja, saj je treba dogaja- nje orientacijsko osvetliti, da postane razvidno, tako da bi imeli strokovni delavci natančen pre- gled nad celotnim postopkom, zlasti pa bi se zave- dali, kje natančno v tem procesu so. Neprecenljivo se jim zdi, da lahko supervizorju popolnoma zau- pajo, da preverjajo svoje poglede s pogledi super- vizorja in ostalimi člani ter da so s pomočjo super- vizorja usmerjeni v iskanje novih rešitev. Za super- vizijo odločilna temeljna pogoja sta motiviran supervizant in usposobljen supervizor; strokovni delavci menijo, da se brez tega supervizijska sre- čanja spremenijo v monotone, brezcilje sestanke, ki zgolj izpolnjujejo norme etičnega kodeksa. Večina strokovnih delavcev na tem centru je slog vodenja vodje supervizijske skupine označila kot pedagoško-edukativnega. Tisti, za katere na supervizijskih srečanjih prevladujejo elementi pedagoško-edukativnega modela, so s prevladu- jočim vzdušjem zadovoljni, čutijo, da imajo sre- čanja določeno formo, znotraj katere se počutijo dovolj varno, varno počutje pa omogoča tudi orientacija v samem procesu. Če ne veš, kje si, se ne moreš obvarovati nevarnosti, ker ne veš, od kod bo prišla, kakšna bo, s kakšnimi sredstvi jo lahko premagaš ipd. Tisti pa, ki menijo, da njihov vodja na srečanjih uporablja prvine skupinsko- dinamičnega modela, z vzdušjem niso zadovoljni. Strokovni delavci, ki so bili zadovoljni z vzdušjem, so bili zadovoljni tudi z obliko, sestavo in učinkom supervizijske skupine. Strokovni delavci, ki z vzdušjem na srečanjih niso bili zadovoljni, niso pokazali zadovoljstva niti s supervizijsko skupino. Menili so, da nima pozitivnega vpliva na njihovo življenje, ne poklicnega ne zasebnega. Korekturni (korekcijski) tip supervizijske sku- pine se je vzpostavil v urbanem okolju, v manjši ustanovi (CSD). Uporaba timskega pristopa pri reševanju problemov je zelo pogosta, enako velika naklonjenost k spremembam in novostim. Med sodelavci poteka iskrena, odprta komunikacija, kaže pa se tudi velika potreba po strukturiranosti. Prevladuje pedagoško-edukativni slog vodenja in pretežno zadovoljstvo z vzdušjem in supervizijsko skupino. RAZISKOVALNO USMERIEN TIP SUPERVIZIJSKE SKUPINE Tudi ta center spada med manjše centre za social- no delo, kjer se sodelavci med seboj dobro po- znajo in tesno sodelujejo pri reševanju problemov. Strokovni delavci so za najpomembnejše skupne cilje, ki jih želijo uresničiti v procesu supervizije, na prvo mesto postavili podporo, saj menijo, da pri takem delu (pomagajoči poklici) nujno potreb- ujejo neke vrste oporo, potrditev, da delajo prav. Podporo razumejo kot neke vrste semafor, ki jim daje potrditev, jim pove, da lahko gredo naprej po začrtani poti, jih pa tudi opozori, kdaj se je bolje ustaviti in poiskati drugačno rešitev. Na drugo mesto so postavili učenje supervizanta skoz izkušnjo, saj menijo, da se največ naučijo prav iz reševanja lastnih dilem in problemov. Šele takrat, ko občutijo resnost situacije na svoji koži, se dejan- sko spopadejo z iskanjem najboljše možne rešitve in takrat se tudi največ naučijo. Zato so si za tretji cilj, ki ga želijo kot skupina uresničiti, izbrali »obli- kovanje nove resničnosti«, kar razumejo kot soo- čanje s stališči drugih članov skupine in s pomočjo tega ustvarjanje nove slike o določeni situaciji. To lahko pripelje k prestrukturiranju elementov v brezizhodni problemski situaciji in k oblikovanju nove zgodbe, nove resničnosti. Osebni cilji, o kate- 272 MODELI SUPERVIZIJE rih si želijo, da bi se uresničevali med supervizij- skim procesom, so novi uvidi v situacijo, podpora, učenje učinkovite komunikacije, učenje skoz izku- šnjo. Cilji se jim uresničujejo različno, večina jih je z uresničevanjem osebnih ciljev zadovoljna, saj pravijo, da se jim na posamezno srečanje uresniči vsaj eno pričakovanje oziroma cilj. Tudi na tem centru za socialno delo se osebni cilji prekrivajo s cilji skupine, kar je način, da se izognejo razoča- ranjem; tako s procesom največ pridobijo. Najpo- membnejše za vlogo supervizorja je po njihovem mnenju usposabljanje supervizantov za profesio- nalne vloge, v čemer se zrcali njihova želja, da bi izboljšali strokovnost. Sledi podpora in usmerje- nost supervizorja v psihološko dogajanje med ude- leženci. Prijetno preseneča, da se na svoji poti k strokovnosti zavedajo pomena skupinske dinami- ke, ki jo kot supervizijska skupina ustvarjajo, in si želijo supervizorja, ki jim bo osvetlil nezavedna dogajanja in jim jih podal v obliki povratne infor- macije. Za vlogo supervizanta se jim zdi napo- membnejše to, da supervizorju popolnoma zaupa- jo, saj si le tako lahko dovolijo odprto komunika- cijo. Glede temeljnih pogojev pa se odgovori teh strokovnih delavcev povsem ujemajo z odgovori strokovnjakov prejšnjega centra. Menijo, da je temeljni pogoj za uspešen supervizijski proces povezava med delom in učenjem. Temu sledi usposobljenost supervizorja in motiviranost supervizanta. Način vodenja supervizijske skupi- ne, ki ga ima njihov supervizor, so večinoma ozna- čili kot skupinskodinamični, le nekateri so menili, da je bolj pedagoško-edukativen. Z vzdušjem na supervizijski skupini niso preveč zadovoljni (nega- tivna korelacija), prav tako tudi niso zadovoljni s supervizijsko skupino kot tako in ne vidijo bistve- nih sprememb v svojem osebnem in strokovnem življenju. Le nekateri so izjavili, da so s prevladu- jočim vzdušjem na supervizijskih srečanjih zado- voljni, in ti opažajo pozitivne učinke supervizijske skupine na svojem strokovnem ali osebnem po- dročju. Raziskovalno usmerjen tip supervizijske skupi- ne se je vzpostavil v urbanem okolju, v manjši ustanovi (CSD), kjer je pogosta uporaba timskega pristopa pri reševanju problemov. Zaznati je veli- ko potrebo po podpori in orientaciji pri reševanju problemov, pa tudi željo po kreativnem reševanju. Prevladuje skupinskodinamični slog vodenja, s tem pa je povezano pretežno nezadovoljstvo s pre- vladujočim vzdušjem in supervizijsko skupino. SKLEPI Supervizija - pomen, oblike in etičnost. Vsi v razi- skavo zajeti strokovnjaki so odgovorili, da si super- vizijo razlagajo kot proces pomoči in podpore strokovnjaku, vsi poznajo vse v vprašalniku našte- te oblike strokovnih srečanj (supervizija, intervi- zija, kolegij, timsko delo, konzultacije) in vsi so deležni supervizije v skupini. Vsi se tudi strinjajo, da pri superviziji zadostuje splošni etični kodeks socialnega varstva. Pri tej kategoriji so si strokov- njaki enotni. Pogoji supervizijskega procesa in zadovoljstvo z njihovim uresničevanjem. Temeljni pogoji za uspešno supervizijo so usposobljen supervizor, povezava med delom in učenjem, motiviran supervizant. Z izpolnjenostjo pogojev (najbolje je poskrbljeno za primeren in privlačen prostor, najslabše pa za nemoten potek supervizijskega procesa) in s supervizijskim procesom je večina respondentov zadovoljnih. Pomembnosti v supervizijskem procesu. Naj- pomembnejši element supervizijskega srečanja je predstavitev in obravnava konkretnega primera, takoj za tem pa sledita dogovor o vsebini srečanja in kratka osvetlitev trenutne situacije. Temeljni cilji skupine so trije: učenje supervizanta skoz iz- kušnjo in refleksijo, kreativno reševanje proble- mov, podpora. Osebni cilji so odvisni od posamez- nika, večinoma pa se ujemajo s cilji skupine. Struktura supervizijskega srečanja in vodenje. Supervizijska srečanja se najpogosteje pojavljajo v dveh oblikah: enkrat na mesec, navadno za dve uri, ali enkrat na dva meseca za tri ure ali več. Strokovni delavci zvečine ne prepoznavajo faz supervizijskega procesa (navedenih v vprašalniku) v celoti, ampak le deloma. Le strokovni delavci enega CSD so metodo dela, ki jo uporabljajo v supervizijskem procesu, imenovali »metoda inci- denta«. Na vseh ostalih CSD metode dela ne mo- rejo natančno poimenovati, strinjali pa so se, da vodja supervizijske skupine uporablja bodisi prvi- ne transakcijske terapije bodisi prvine realitetne terapije. Vloge v superviziji. Najpomembnejši za vlogo supervizorja so po mnenju vprašanih ustrezna izo- brazba in izkušnje, usposabljanje supervizantov za profesionalne vloge in podpora. Supervizorja najpogosteje doživljajo kot svetovalca, konzultan- ta in učitelja. Za vlogo supervizanta je najpome- mbnejše prevzemanje lastne odgovornosti za uče- nje in vsebino supervizijskega procesa, popolno 273 DRAGANA GLIŠOVIČ MEGLIC zaupanje supervizorju in usmerjenost k iskanju novih možnosti in načinov reševanja problemov. Dogajanje na supervizijskem srečanju. Na splo- šno se strokovni delavci vseh petih CSD dobro počutijo v supervizijski skupini, imajo občutek pri- padnosti in sprejetosti in se medsebojno podpira- jo. Odgovori kažejo, da se strokovni delavci največ naučijo pri konkretnem reševanju problemov, pri razvijanju empatije do drugih in pri sprejemanju odločitev. Dogajanja na supervizijskem procesu navadno ne dokumentirajo, evalvirajo pa večino- ma ustno, s povratnimi informacijami. Izkušnje s supervizijo in supervizijske veščine. Dosedanje izkušnje s supervizijo se razlikujejo in so odvisne od posameznika; enako supervizij- ske veščine, katerih uporaba se zdi posameznikom v supervizijskem procesu pomembna tako pri drugih kot pri sebi. Korekcija med vodenjem, vzdušjem in zadovolj- stvom. Obstajata dva modela vodenja supervizij- ske skupine. Eden se bolj nagiba k uporabi skupin- skodinamičnih prvin (nedirektivni pristop), drugi pa se bolj nagiba k uporabi pedagoško-edukativnih elementov (direktivni pristop). Korekcije med sklopom vodenja, vzdušja in zadovoljstva so nizke. Kljub temu lahko rečemo, da sta se vzdušje, ki prevladuje na supervizijskem srečanju, in zado- voljstvo članov skupine s supervizijskimi srečanji pokazala v določeni meri odvisna od načina vode- nja supervizijske skupine. Rezultat, ki kaže, da med slogom vodenja, prevladujočim vzdušjem supervizijskih srečanj in z zadovoljstvom s samimi srečanji ni jasne korelacije, lahko utemeljimo s tem, da se strokovni delavci zavedajo, da je super- vizija nepogrešljiva metoda dela v socialnem var- stvu, zato so zadovoljni, da jim je ponujeno vsaj nekaj. Praktični sklepi pa so tile. Vodstva institucij bi morala spodbujati strokovne delavce k vključe- vanju v supervizijo, ki poteka izven njihovega de- lovnega kolektiva. Vodstvo in drugi strokovni delavci bi morali biti ozaveščeni o pomembnosti in potrebnosti supervizijske metode, kar je naloga strokovnih izobraževanj. Prav tako bi bilo treba strokovne delavce v poklicih pomoči ali v poklicih psihosocialne pomoči spodbujati k usposabljanju za supervizorje in pridobitvi licence za opravljanje te funkcije (naloga socialne zbornice). Evalvacija supervizijskega procesa bi morala biti opravljena tudi v obliki pisnih poročil. Na ta način bi se bolj poglobili v proces in razmislili o tem, kaj so v njem pridobili za svojo profesionalno vlogo in za oseb- no rast. Tudi strokovni delavci bi morali imeti priložnost sodelovati pri izbiri supervizorja in s tem odločati, v kakšen tip supervizije bodo vklju- čeni, kar bi jim nedvomno pripomoglo k večjemu zadovoljstvu. Proces supervizije na področju socialnega varstva bi morali ves čas raziskovalno spremljati, saj lahko le sprotna refleksija zagotovi pravo smer dela. OPOMBA ' Ker se raziskava osredotoča na sam proces supervizije, njegovo vsebino, kvaliteto in kvantiteto in proučuje njegove razsežnosti, so imena v raziskavo vključenih centrov za socialno delo v pričujočem prispevku irelevantna. 274 MODELI SUPERVIZIJE LITERATURA A. Kobolt (1994), Skupinska supervizija in supervizija delovne skupine oziroma tima. Socialno delo, 33,6:489-493. R. Randall, J. Southgate (1998), Skupinska dinamika v skupnosti: Ni treba, da so vaši sestanki tako neznosni. Ljubljana: Zveza kulturnih organizacij Slovenije. V. Miloševič Arnold, M. Vodeb Bonač, D. Erzar Metelko, M. Možina (1999), Supervizija - znanje za ravnanje. Ljubljana: Socialna zbornica Slovenije. V. Miloševič (1994), Supervizija - metoda za profesionalce. Socialno delo, 33, 6: 475-487. Zakon o socialnem varstvu (1992). Ljubljana: Uradni list Republike Slovenije. S. ŽoRGA (1994). Model supervizije na področju pedagoških dejavnosti. Psihološka obzorja, 3, 3-4: (157-169). - (1996). Intervizija - možnost pospeševanja profesionalnega razvoja. Socialni izziv, 2: 87-95. S. ŽoRGA, S. Tancig ( 1996), Izhodišča in program izobraževanja iz supervizije. Psihološka obzorja, 5, 2: (97-103). 275