—k. Učiteljstvo in centralizem. Predvsem je šolstvo odvisno od dohrega učiteljstva, ker dober. učitelj lahko kaj napravi iz najslabšega sistema in nasprotno. najboljši sistem v rokah slabega ueitel.ia nič ne pomaga. Učiteljstvo je središče. okrog katerega se sučc vse šolstvo. Ono je duševni eJement. ki vpliva oplodujoče na šolo. Če hočcmo vzbuditi čut za državno skupnost. za državno misel, čut za skupno ;lržavno kulturo. potem ne smemo one, ki so poklicani v mladini vzbujati in ohraniati čut skupnosti in pripadnosti k državi. oddati upravi z avtonomističnimi in .eparatistienimi tendencami lokalnega patniotizma. Pržava ne sme ipripustiti in ji ne sme biti vseeno. če je učiteUstvo državno. ali če pripada avtonomistični npravi, ki goji tendence lokalnega patriiotizma in kateri je lokalni patrijotizem načelo pred državno idejo. Ako država izroči iz rok učiteljstvo, centrifugalni vrtinec, tedaj lahko pričakuje. da bo vzgojena nova generacija tudi v tem dulm in bo mesto k sredini težila za centrifugalnimi tendencami. ki so podlaga vsaki protidržavni ideji. Ako državo izroči iz rok učiteljstvo, tedaj je i/.ročila iz rok šolstvo! V učitelju mora na.iti mladina prijatelja. ki ie sam prijatelj države. Ako pa '.ičitelj v svojein delu ubira smer. ki več v\\ manj zasleduie separatistične in druge tendence. potem se je s tem država odpo- \edala popolnoma svojemu vplivu na šolo. V državnem interesu se mora torej cdločno vztrajati na tem, da ostane v vsakem slučafu učiteljstvo državno. V personalnem oziru se postavlja od avtonomične strani centralizern kot strašilo državnemu uradništvu in učiteljstvu! K.e pa je zapisano. da ni mogoče izvesti v personalnem oziru najširšo decentrallzacijo in dn. ni mogoče dati samoupravnim edinicam najširše pravice glede uradništva? Pametna politika bo to tudi storila? Ravno učiteljstvu se ni 'potreba bati prestavljanja iz enega kota države v drugi del in kormptnega postopanja od stranl flržave; in ravno učiteljstvo ima najbridkejše izkušnje. da je korupcija doma tani, kjer je uradništvo materijalno in pravno advisno od lokalne avtonomne uprave, ker potem je odvisno od milosti in nemilo«ti politiških strank. je žoga političnostrankarske strasti in korupcije. Ta izkuSnja je globoko ukoreninjena v srcih učileljstva. "ne 'pozna je pa ono uradništvo, ki se hoče prisiliti v materijalno in pravno odvisnost od avtonomne uprave — ali bolje rečeno: v materijalno in pravno oavisnost od politiških strank. Uradništvo mora stremiti za tem, da .ie oprosti nasilja politiš-kih strank in izigravanja njihovega materijalnega in nravnega vprašanja in mora strerniti za tem. da bodo politiške stranke gledale njega delo za splošni blagor in ne njega politiško-strankarsko pripadnost. Stremiti mora za tem. da bo materijalno in pravno odvisno od onega faktorja in za stopstva. kjer se bo najkritičnejše presoialo njega vprašanja. oproščeno vsekakih 1'olitiško-strankarskih predsodkov in često osebnih motivov. Učiteljstvo torei iz stanovskih ozirov nima povoda izrekati se proti centralizmu. znalo se bo pa boriti za čim ši-ršo ^n svobodnejšo decentralizacijo v personalnem nziru. ki je potrebna za dobro In demokrarično urcjeno upravo.