SV E T O V N A K N JIŽ E V N O ST IN L IT E R A R N A TEO RIJA V U S M E R JE N E M IZO BR A ŽEV A N JU Društvo za primerjalno književnost SRS je v sodelovanju s Slavistič­ nim društvom že pred dvema letoma poseglo v javne razprave o pouku književnosti v usmerjeni srednji šoli. Stališča in predlogi, ki so rezultat takratnih razprav, so bili poslani ustreznim forumom in objavljeni v naši reviji (Književni pouk v srednjem izobraževanju, Primerjalna književnost 7. letnik, 1984, št. 1, str. 62-66). Zatem je bila v društvu ustanovljena ko­ misija, ki naj bi pregledala položaj svetovne književnosti in literarne teo­ rije v zdaj veljavnih programih predm eta »slovenski jezik in književnost« v usmerjenem srednjem šolstvu ter pripravila predloge za dopolnitve, spremembe in modernizacijo tega pouka. Člani komisije so bili prof. dr. Janko Kos, dr. Marjan Dolgan in prof. Peter Kolšek. Komisija je izdelala gradivo, ki obsega splošna načela in konkretne predloge za učne enote z območja svetovne književnosti in literarne teorije v okviru predm eta »slovenski jezik in književnost« za vse štiri letnike srednje šole, kot do­ datek pa še seznam domačega branja in predlog ustreznih tem v zadnjih letnikih osnovne šole. Gradivo je bilo konec maja 1985 poslano Zavodu SRS za šolstvo, Strokovnemu svetu SRS za vzgojo in izobraževanje ter v vednost Slavističnemu društvu. Objavljamo ga kot dokument o opravlje­ nem delu in kot spodbudo za nadaljnje razmišljanje in izpopolnjevanje. Uredništvo SPLOŠNA NAČELA 1. Predmet »slovenski jezik s književnostjo« bi moral na vseh smereh srednješolskega usmerjenega izobraževanja brez izjeme imeti na razpo­ lago štiri ure tedensko - d ve uri za jezik in dve za književnost - saj je poleg dejstva, da ta predm et v celoti sodi med vzgojno-izobraževalno, družbe­ no in nacionalno temeljne predm ete s številnimi osrednjimi nalogami, treba misliti tudi na to, da je v njem zajetih dvoje obsežnih področij, ki se spet delita na več obsežnih, vsak zase pomembnih predmetnih sklo­ pov (književnost npr. na slovensko, druge jugoslovanske in svetovno književnost z literarno teorijo), tako da je tudi dve uri tedensko za vsako posebej komajda še dopusten minimum. 2. Pouk književnosti v usmerjeni srednji šoli je potrebno ne samo utrditi s primernim številom ur, ampak gaje potrebno predvsem vsebin­ sko modernizirati - po snovi posodobiti, po načinu pa razčleniti na bist­ vene teme, ki naj ne bodo nanizane v smislu površne linearne kronolo­ gije, am pak v obliki koncentrično urejenih, na bistveno usmerjenih enot. 3. V takšnem pouku književnosti je potrebno upoštevati zahtevnost­ no stopnjo, prim em o srednješolskemu izobraževanju, zato pa natančne­ je določiti, katera književna dela spadajo že v osnovno šolo, česa torej v srednji šoli ni več potrebno ponavljati in kaj je njena nujna učna snov. 4. Da bi bil ta pouk čimbolj smiselno razčlenjen, sistematičen in smo­ trn, je potrebno natančneje določiti dela za domače branje, kar seveda Pomeni, da m ora biti slehernemu učencu to branje dostopno v prim er­ nih, šolsko urejenih in komentiranih izdajah. 5. V pouk književnosti na stopnji usmerjenega srednješolskega izob­ raževanja mora biti vdelana literarna teorija, kot jo razvija sodobna lite­ rarna veda. V oporo takšnemu pouku naj bi bil po možnosti poseben uč­ benik za vse štiri razrede. Da bi pa ta pouk bil možen na ravni srednje šole, morajo biti zanj temeljni pojmi pripravljeni že v 7. in 8. razredu os­ novne šole. GRADIVO 6 . Modernizacija tega pouka naj bi med drugim postavila v ospredje zlasti sodobno slovensko, druge jugoslovanske in svetovno književnost, sodobno, ker je učencu že po naravi najbližja, in to v obliki in terpreta­ tivnega, neposrednega, vrednostno in kritično angažiranega branja, pri čem er pa seveda ne sme biti zanemarjeno spoznavanje tistega, kar je iz klasične literarne tradicije zares pomembno, osrednje in še zmeraj živo. SVETOVNA KNJIŽEVNOST IN LITERARNA TEORIJA V SREDNJI So l i I. l e t n i k (36 ur) Literarna teorija (10 ur) - pojem literatura, pojem literarna teorija in literarna veda; Aristo­ tel, Poetika; Horac, Ars poetica - literarne vrste in zvrsti, razmerje med visoko in trivialno književ­ nostjo - avtor, literarni subjekt; fikcija, kvazirealnost, večpomenskost, avto­ nomija literarnega besedila - snov, tema, motiv; zunanja in notranja zgradba; literarne osebe, čas in prostor - stilistika, tropi in figure - metrika - literarna kritika, vrednotenje - literarna zgodovina in periodizacija Literarna zgodovina (26 ur) Orientalska književnost (3 ure) Biblija: Psalm (De profundis) Bhagavadgita (odlomek) Li Tai Po, Vprašanje Bašo, Haiku Grška književnost (4 ure) Homer, Iliada (odlomek, domače branje) Sofoklej, Antigona (odlomek, domače branje) Sapfo, Svatovska pesem Anakreon, Eros z zlatimi kodri Rimska književnost (4 ure) Plaut, Menehmi (odlomek) Katul, Živiva, moja Lesbia Horac, Epoda Petronij, Satirikon (odlomek) Srednjeveška književnost in renesansa (6 ur) Dante, Božanska komedija (odlomek in domače branje) Villon, Epitaf v obliki balade Petrarca, O, blažen bodi čas pomladnih dni Boccaccio, Dekameron - Novela o sokolu Cervantes, Don Kihot (odlomek in domače branje) Shakespeare, Hamlet (odlomek in domače branje) Klasicizem in razsvetljenstvo (3 ure) Moliere, Tartuffe (odlomek in domače branje) Voltaire, Kandid ali optimizem (odlomek in domače branje) Predromantika in romantika (6 ur) Goethe, W erther (odlomek in domače branje) romantična lirika: Byron, Romanje grofiča Harolda (Sveta jaz ni­ sem) Heine, Lorelei Leopardi, Neskončnost Puškin, Zimski večer Lermontov, Jadro Lermontov, Junak našega časa (odlomek in domače branje) II. l e t n i k (13 ur) Realizem in naturalizem (10 ur) Balzac, Oče Goriot (odlomek in domače branje) Flaubert, Gospa Bovary (odlomek in domače branje) Gogolj, Plašč Tolstoj, Vojna in mir (odlomek in domače branje) Dostojevski, Zločin in kazen (odlomek in domače branje) Zola, Beznica (odlomek in domače branje) Ibsen, Strahovi (odlomek in domače branje) Cehov, Češnjev vrt (odlomek in domače branje) Nova romantika (3 ure) Baudelaire, Tujec, Sorodnosti, Večerna harmonija Wilde, Saloma (odlomek in domače branje) III. l e t n i k (20 ur) 20. stoletje Rilke, Panter Apollinaire, Zone Traki, Grodek Lorca, Vitezova pesem, Mesečna romanca Jesenin, Vrnitev domov Eliot, Pusta dežela Proust, V Swannovem svetu (odlomek in domače branje) Joyce, Ulikses (odlomek, domače branje) Kafka, Preobrazba Solohov, Tihi Don (odlomek) Camus, Tujec (odlomek, domače branje) Sartre, Zaprta vrata (odlomek, domače branje) Ionesco, Plešasta pevka (odlomek, domače branje) Faulkner, Krik in bes (odlomek, domače branje) Robbe-Grillet, Videc (odlomek) Borges, kratka zgodba Bulgakov, Mojster in Margareta (odlomek) IV. l e t n i k : T e m a t s k i s k l o p i (26 ur) Tradicionalna in m odem a lirika (2 uri) Goethe Mallarme Benn Pound Ep in roman (3 ure) Homer, Odiseja (odlomek, domače branje) Puškin, Jevgenij Onjegin (odlomek, domače branje) Gogolj, Mrtve duše (odlomek, domače branje) Kafka, Proces (odlomek, domače branje) Tragedija in komedija (3 ure) Sofoklej, Kralj Ojdip (odlomek, domače branje) Goethe, Faust (odlomek, domače branje) Beckett, Čakajoč na Godota (odlomek, domače branje) Shakespeare, Kar hočete (odlomek, domače branje) Avantgarda in eksperiment (3 ure) Rimbaud, Po vesoljnem potopu Marinetti, Manifest futurizma Tzara, Manifest dada 1918 Breton, Manifest nadrealizma 1924 Breton, pesem Gomringer, konkretna pesem Angažirana literatura (3 ure) Majakovski, pesem Eluard, Svoboda Brecht, Mati Korajža (odlomek, domače branje) Solženicin, En dan Ivana Denisoviča (odlomek, domače branje) Umetniška in trivialna literatura (3 ure) Poe, Maska rdeče smrti Conan Doyle, zgodba iz cikla Sherlocka Holmesa Karl May, VVinnetou (odlomek) Henry Miller, Rakov povratnik (odlomek) Arthur Charles Clarke, Zvezda Kratka pripovedna proza (3 ure) Zgodba o efeški vdovi Maupassant, Ogrlica Joyce, Prah Kafka, Pred vrati postave Esej (3 ure) Platon (odlomek) Montaigne (odlomek) VVilde (odlomek) Nietzsche (odlomek) Camus, Sizifov mit (odlomek) Literatura tretjega sveta (3 ure) Tagore, pesem Garcia Marquez, Sto let samote (odlomek) Senghor, Pesem Mišima, Pobegli konji (odlomek) DOMAČE BRANJE (dodatna branja k berilom, navedenim v seznamu Svetovna književnost in literarna teorija v srednji šoli) I . l e t n i k Ep o Gilgamešu Biblija - izbor Evripid, Medeja Plaut, Menehmi Slehernik Racine, Fedra II. l e t n i k Stendhal, Rdeče in črno Zola, Germinal III. l e t n i k T. Mann, Smrt v Benetkah OSNOVNA SOLA (izbor nekaterih tem za pouk v 7. in 8. razredu) Orientalska književnost Himna sončnemu božanstvu Prilika o izgubljenem sinu Tisoč in ena noč Kalidasa, Šakuntala Antična književnost Vergil, Eneida - Laokoon Ovid, Metamorfoze - Orfej in Evridika Srednjeveška književnost Pesem o Rolandu Renesansa Shakespeare, Romeo in Julija Klasicizem in razsvetljenstvo La Fontaine, Smrt in drvar Daniel Defoe, Robinson Crusoe Jonathan Svvift, Gulliverjeva potovanja Romantika Heinrich Heine, Slezijski tkalci Realizem Gogolj, Revizor Socialistični realizem Gorki, Mati Sodobna književnost Ernest Hemingway, Starec in morje