PLANIIMSKI VESTNIK 10 GLASILO PLANINSKE ZVEZE SLOVENIJE LETNIK LXXIII 1973 PLANINSKI VESTNIK GLASILO PLANINSKE ZVEZE SLOVENIJE IZHAJA OD LETA 1895 Dr. Branimir Gušič Iz najinega življenja z gorami 485 Dr. Matjaž Kmecl Pograjska romantika 490 Vanja Matijevec V srednjem razu Debele peči pozimi 495 Inž. Vitomir Mikuletič Trnovski gozd danes 497 Nada Kostanjevic Vipavski planinci na izletih 1972 500 Franček Vogelnik Okno pod Škarjami 504 Inž. Pavle Šegula Ob desetletnici komisije za odprave v tuja gorstva 505 Ida Filipič Po Prokletijah 507 Stane Kumar Ljubo Ravnikar - planinski slikar 509 Minka Mali Planinska biografija 511 Društvene novice 515 Alpinistične novice 527 Iz planinske literature 529 Razgled po svetu 530 Naslovna stran: Aljažev dom v Vratih Foto Viktor šoštarič ŽELEZNIŠKO GOSPODARSTVO L JOD LIANA rKHSPlSD ŠPEDICIJA ZA TUZEMSKI IN MEDNARODNI PROMET Opravlja vse posredniške posle pri izvozu, uvozu, tranzitu in zbirnem prometu blaga. Nadalje opravlja vse ostale posle s področja špedicije v mednarodnem prometu. Svoje poslovanje opravlja preko svojih poslovalnic v LJUBLJANI, MARIBORU, NOVI GORICI in KOPRU ter njihovih izpostav v Celju, Herpeljah, Kozini, Jesenicah. Kranju, Rijeki, Sežani, Puli, Novem mestu, Murski Soboti, Pre-valjah, Rožni dolini (pri Novi Gorici) in Goričan Kotoriba. Ima predstavništvo v Beogradu -Wien (Dunaju) - München (Mona-kovo) in Frankfurt a/M. »F E R S P E D« LJUBLJANA, Moše Pijade 39 Poštnina plačana v gotovini Lastnik: Planinska zveza Slovenije, Ljubljana. — Glavni urednik Prof. Tine Orel, naslov: 61111 Ljubljana — pošta 11, p. p. 38, odgovorni urednik: Stanko Hribar. — Uredniški odbor: Ing. Tomaž Bano-vec, prof. Marijan Krišelj, prof. Evgen Lovšin, dr. Miha Potočnik. Janez Pretnar, prof. Janko Ravnik, Franci Savenc, Tone Strojin, dr. Tone Wraber. — Naslov uredništva in uprave: Planinska zveza Slovenije 61001 Ljubljana. Dvorakova 9, p. p. 214. — TekočI račun pri NB 50101-678-47046, telefon 312-553. — Planinski Vestnik izhaja praviloma vsak mesec. Letna naročnina 60 din, plačljivo tudi v štirih obrokih, za inozemstvo 80 din (5 US 5)- Oglase vodi Rado Lavrlč. — Reklamacije se upoštevajo dva meseca po izidu številke. Spremembe naslova javljajte upravi glasila, navedite vedno tudi novi naslov s tiskanimi črkami. Odpovedi med letom ne sprejemamo. Upoštevamo pismene odpovedi do 1. decembra za prihodnje leto. — Rokopisov ne vračamo. — Tiska in klišeje izdeluje Tiskarna »Jože Moškrič« v Ljubljani. Po mnenju Republiškega sekretariata za prosveto in kulturo št. 421-1/73 z dne 18. 1. 1973 spada ta publikacija med proizvode iz 7. točke 1. odstavka 36. člena Zakona o obdavčenju proizvodov in storitev v prometu (Ur. list SFRJ 33-316/72). Industrija otroške konfekcije JUTRANJKA SEVNICA izdeluje široki asortiman moderne in kvalitetne konfekcije za otroke do 16 let LETO LXXIII ŠT. 10 LJUBLJANA | OKT. 1973 PLANINSKI VESTNIK GLASILO PLANINSKE ZVEZE SLOVENIJE 73. LETNIK I 1973 IZ NAJINEGA ŽIVLJENJA Z GORAMI Dr. BRANIMIR GUŠIČ, akademik, Zagreb U i! sem zelo mlad, še deček, ko sem se prvikrat čez Vršič spustil v Trento in se prvi- _ krat znašel v alpski dolini od vseh strani zaprti z visokimi, kamenitimi, s snegom okro- nanimi vrhovi. Tedaj je bila prvobitna alpska dolina in je zaprta od sveta preživljala zadnje dneve nedotaknjene narave. Na njenih strmih pobočjih so bili posejani kmetski domovi in živeli svoje zaprto avtarkično življenje visokogorskih zaselij. Bistra in šumeča Soča je še nemoteno tekla po deviški dolini, ki je še ni sekala nobena prometna naprava. Težko, naporno življenje gorjancev je še teklo v harmoničnem soglasju, ki se je oblikovalo skozi stoletja z delom in z izkušnjami mnogih rodov. V tej človeški skupnosti, če jo moremo tako imenovati, so se uveljavila in spoštovala neka pravila o vedenju, neke moralne in etične postave, ki morda niso bile vselej v skladu z državnimi zakoni, vendar so zrasla iz stoletne prakse. Ni jih morala varovati nikakršna državna oblast, ni ji bilo treba skrbeti, ali bodo veljale ali ne. Varovalo jih je in se po njih ravnalo ljudstvo samo, bile so njegova svojina, zrasla iz njegovega življenja in iz njegovih potreb. f. ' Na Vršič je držala steza iz Kranjske gore. Strmo se je vila po macesnovju, vsaj tako se je tedaj meni zdelo, se gnala na sedlo in se mimo novega Tičarjevega doma spustila »X v Trento. Tu na južnih straneh nas je hitro zakrilo bukovje, v nižjih predelih pomešano najin zelo obsežni etnografski material, ki sva ga prinašala v zagrebški etnografski muzej, neugleden, kakršen je bil v primeri z bogatim polihromnim tekstilom nas.h dolinskih krajev ni mogel vzbuditi globlje zanimanje pri naših strokovniakih v času ko so pretežno estetski momenti odločali tudi pri vrednotenju etnografskih predmetov. Poleg tega so najini leseni predmeti vsi še »zaudarjali« po dimu odprtih ognjišč in pogosto so bili polni stenic, ki so se vedno znova od nekod jemale tud, po po_ novnih dezinfekcijah. Naša etnografija se tedaj še ni vzdignila nac«zbiranje lep,h robčkov, ročnega ženskega dela, in tudi zunaj v svetu je kulturno-h.stor.cn. Pr,|em štel šele svoje prve pristaše, šele ko sva oba bila izvoljena za člana Slovanskega instituta v Pragi, ko ,e ceska kulturna javnost priznala najino delo, sva dosegla tisto podporo, k. fe toliko potrebna vsakemu kulturnemu javnemu delavcu Ko sva raziskovala plemensko organizacijo naših hribovcev in njene ostanke vzdolž balkanskih planin, so naju posebno pritegovale Prokletije na obeh straneh meje Tu |e bila plemenska organizacija v Malesiji še v polnem življenju. Za naju so bili posebno zanimiv. Krasniči, tedaj najmanj znano in edino islamizirano pleme v Malesiji v povirju reke Valbone, ki je pred moderno znanostjo najdalj branila svoje skrivnosti Al, n, ravno na njenem teritoriju geografska karta imela največ vprašajev in belih lis, zadnjih na evropskem področju? A prav tu se je pričakovala rešitev vprašanja o upognjenost, Cvijiceve dinarske direktrise, enega od osnovnih, tedaj še vedno nerešenih problemov v morfologiji Dinaridov. Kajti dokler so pretežno avstrijski raziskovalci, predvsem pa Nopcsa, prodirali v severne Prokletije zaradi zvez ki so jih avstr.|ske cerkvene oblasti vzdrževale s katoliškimi plemeni Malesije, so islamizirani Krasnici ostal, zaprti in nepristopni za take vplive. Osebnim poznanstvom in »besi« zanes pv. arbana. k. ven, tedaj še visoko čislani v tej plemenski ureditvi, se imava zahvaliti, da sva ilegalno m brez potnega lista prodirala tudi v ta zaprti kot, podajana v varstvo iz ene pr.,atel|ske hiše v drugo. Tako sva uspela reševati osnovne morfološke probleme tega centralnega najvišjega dela Prokletij in zbrati dragoceno zbirko mater,alne kulture, ki jo danes hrani Etnografski muzej v Zagrebu V zadnj, vojn, so propadli mnogi najini zapiski, prav tako tudi rokopis za knjigo »Življenje dinarskega človeka«. Po nekakšnem čudežu je bila rešena najina knjižnica, k. sva ,o zbirala od zgodn,e mladosti in kar je vsekakor še dragocenejše, najina foto- teka k, sojo ustaši zaplenili za svoj leksikografski zavod in jo močno uporabljali za ilustracijo svo|ih publikacij. H 'u«i|aii Po vojni so naju vedno bolj začeli mikati problemi naše nekdanje rodovne ureditve in njihov odnos^ do poznejše plemenske organizacije. V to problematiko naju je pripeljalo proučevanje epidemiologije endemske golšavosti, nekdaj zelo razširjenega obolenja v nosih planinskih dolinah. Tako sva vrsto let potovala po vaseh v srcu Dinar,dov po dolinah Lima, Ibra, Pive, Tare in gornje Drine, pozneje pa tudi po vsem povirju Rad,ke v Korabu in po vaseh v vznožju Sare. Te raziskavi sva pozneje raz sir, a tudi na Pokolpje, Srednjo Posavino, nekoliko tudi na Podravje, na Haloze pa na ^ rdalitd na.kZ0S 'a I " .SLeverOZah°dni TirolskL Rezu,tati teh raziskav, k, so dal, tudi neka, popolnoma novih spoznanj po medicinski strani, sva objavila v vrsti razprav doma in v inozemstvu. "javila rPn?iV° P;°,UT°n|'e °e?dem;ki 9°lši "aju ie nagnilo, da sva začela etnogenetsko az skovat, določene etn.čne skupine pri nas. V naši znanosti se teh raziskav dotlej I t A 12M6 Ser:,e ! bila mono9ra^ia moje Marijane o Bezjakih. Za n o so sledile druge o Hrvatih, Magorovičih, Kasezih, Cudomeričih, Srbljanih itd Nadaljevala sva z razpravami o srednjeveški naselitvi okoli Nina, Ravnih Katarov! Like, Krbave m o Pounju, potem po s študijami o naših Vlahih, specialno o Morlakih posebej aktualnim, danes v času naših globokih družbenih sprememb. Vse to delo je seveda bilo možno zato, ker sva lahko uporabljala podatke iz ljudske kulturne dediščine in materialne kulture, polnopravnih dokazov za znanstveno sklepanje Vendar ,e bila osnova vseh teh raziskovanj v dobrem poznavanju krajev, v stalnem potovanju m izpraševanju na terenu. šele osebno doživljanje tako ljudi kot njihovega kraja spoznavanje z,v jenja, analiza ljudskega modrovanja so omogočili spoznanja ki so dotedanjim raziskovalcem, največkrat kabinetskim delavcem, ostala tuja in nedostopna. Pr, tem nama je izredno prišel prav moj zdravniški poklic. Zdravniku so se lažje oapirala vrata sicer zaprtih familij naših muslimanskih sodržavljanov naglo so se otajala srca in lažje sva dosegla zaupanje tudi v sicer najbolj zaostalih zakotjih na Balkanu ali na Bl,zn|em vzhodu. Na vseh teh raziskovanjih pa se je najin interes vselej ponovno vračal k dinarskemu človeku ,n dinarskim goram. Pri tem je postalo jasno, da so Dinarske planine samo en del penmediteranskega orogena, dinarski človek z vsemi svojimi posebnostmi otrok Lepotica iz Dragobije, Valbona Foto dr. B. Gušič Mediterana, pripadnik sredozemskega kulturnega kroga. Analogije in bližnje sorodnike moramo iskati v gorah Sredozemlja, ne pa morda v uraloaltajskih stepah na meji Evrope in Azije. Brez ozira na izvor so se posamezne etnične skupine, ko so prišle v bazen Mediterana, v njem toliko asimilirale, da so se morale zelo hitro povsem vključiti v njegovo ekonomiko: sprejeti sredozemski način življenja, pa tudi kmalu prevzeti velik del kulturne dediščine. Iz takega naziranja se je naravno rodilo spoznanje, da je naša dežela del Sredozemlja in da je po sili naravnih zakonov naša prihodnost neločljivo navezana na prihodnost mediteranskega kulturnega prostora, v katerem se je rodila tudi civilizacija evropskega človeka. Tudi letos me je rano junijsko jutro našlo na cvetočem travniku v dnu Grbajskega Zastana v srcu naših Prokletij. Sosedni visoki albanski vrhovi nad Vajušo so bili še pod globokim snegom. Toplo južno sonce je v dnu doline razsulo vse bogastvo svoje izredne lepote in cvetnega razkošja. Kakor da so se neštevilni cvetovi podvizali, da bi s svojo neminljivo lepoto čim bolj potratno ozaljšali teh nekaj prog zelenine, ki jo skopa narava, golega krša poklanja vsako leto ob rojstvu novega leta. Okoli mene globok mir; od časa do časa zabrenči čebela, ki marljivo zbira cvetni prah po bogati cvetni preprogi, zaklikne orel, ki se bliskoma z velike višine strmoglavi na svoj plen, miško ali drobno valuharico, ki ju je toplo sonce izvabilo iz njunih skrivališč. Sit mestnega življenja se prepuščam, da se me vsega polasti spokojnost te čudovite krajine. Na sinjem nebu plove nekaj belih obsijanih meglic. Počasi izginjajo na zahodu nad strmimi grebeni Volušnice. Na jugu se mi nad zeleno jaso ustavlja oko na nežni zelenini redke planinske bukove hoste, ki je komaj pognala. Iz nje pravkar v dolgi vrsti stopicajo jagenjci mojih Nikačev na prvo mladletno pašo na Dolnji Krošnji. Naslanjam se na kamen, sprejemam vtise in vpijam vonjave, ki me preplavljajo z vseh strani: diši vlažna zemlja in trava namočena z jutranjo roso, diši pomladna cvetnata preproga, na kateri počivam, diši tudi sveži ozon, ki ga vali vedno toplejše sonce z bližnjih naglo kopnečih snežnin. 489 Razmišljam, kako so me te gore prevzele že v zgodnji mladosti, kako sem jim ostal zvest vse svoje življenje in kako me, glejte, ne zapuščajo niti danes, v mojih starih dneh, ko mi telesne moči več ne dovoljujejo, da bi se spoprijel z njihovimi strmimi stenami in drznimi špiki. In ko zgodnje poletno sonce razžene zadnje pomladne megle, ko prvo cvetje ozaljša senožeti zagrebškega sredogorja, ko pridejo na zagrebški trg prvi jagenjci iz naših otokov, tedaj se v meni porodi neutolažljiva želja, da bi pobegnil iz mesta, da bi spet dosegel tiste čiste, neomadeževane višave, da bi bil tam, kjer še vedno kraljuje neskaljena lepota. Tedaj »zaropota tudi moj oprtnik«, v meni se zbudi tisti praprvobitni nagon po svobodi, saj samo ona zares plemeniti osebnost in razvija mišljenje, ki šele daje pravo vsebino življenju slehernega razsodnega človeka. V teh letih ob takih razmišljanjih vselej občutim tudi globoko srečo, da mi je bila usoda naklonjena, saj mi je vsa leta omogočila, da sem skupno s svojo Marijano vedno znova doživljal neskaljeno srečo zares srečnega življenja. Prevedel T. O. POGRAJSKA ROMANTIKA Dr. MATJAŽ KMECL rPde nedelja, takšna decembrska, z jutranjo meglo po kotlinah; ponekod po Sloveniji se lahko megla zadržuje tudi večji del dneva, na primer v Ljubljani. To je znak, da se zberemo: velikanska množica upokojencev, nekaj vnukov in vnukinj in jaz, vsi kajpada zjutraj na avtobusni postaji. Vsi gremo na svoj porcijonček romantike in na nedeljske krvavice, noter v Pograjce. In že se začne velika avantura: ali bo sonce? Sonce kajpada zmeraj je, včasih že celo spodaj, v Polhovem gradcu; če ne tam pa prav gotovo gori na Svetem Lovrencu ali na Grmadi in Tošcu. Ampak ljubljanska megla je takšne sorte, da seje nenehne dvome tudi med največje optimiste: mračna, hladna, smrdljiva, skratka pasja in revmatična. - Rinemo na primer (zdaj smo že sami, kajti množica upokojencev je v glavnem zginila z avtobusa že pri 2irovniku) nestrpno skozi meglo po katerem tistih sicer sončnih robov od Dvora navzgor in kar mencamo od nestrpnosti, noče in noče biti megle konec. Da ni, vrag poberi vse skupaj, tale pritlikava zadevica od Grmadice prenizka in ne seže iz megle, nam šumi po glavi. Sneg se sesiplje z dreves in suho listje po nižjih vejah pošumeva, da je veselje. Zmeraj hitreje se pehamo navzgor, zmeraj hitreje, čim prej moramo vedeti, kaj se bo iz zadeve izcimilo. Potem se naenkrat zazdi, tačas ko iz megle spodaj laja pasji zbor, da gluha, meglena sivina prav narahlo prehaja v modrino, pa tudi sneg postaja nekam globlji in mehkejši. Končno se začne vse naokrog kaditi v prelepi rumeni svetlobi, ivje vse bolj pošumeva navzdol s srebrnih vej, vse se iskri od mnogoterih sončnih sveč, razobešenih po vejah, in treba se je ustaviti. Pustolovščina je dosegla svoj himnični višek, noter proti Grmadi se v čistem, nedotaknjenem snegu blešči sončna planota. Čeznjo, na oni strani velike meglene latvice mleka, gleda ven Sveti Lovrenc, iz setniških hiš se valijo velikanski oblaki belega dima, jezik visi do kolena in grlo spušča čudne zahliple glasove, nekaj kar izraža skrajno utrujenost in veliko veselje, nekaj, kar smo navajeni poslušati pri srečnem psu, ki še komaj stoji, moči nima niti toliko, da bi zaprl gobec in mu debeli curki slin izza zob nepretrgoma curijo na beli dan; pa je vendar vzradoščen, ko je storil vse, dokazal popolno zvestobo (od zadovoljstva se celo smeji, malce bebavo in dobrodušno, kakor se pač smejijo psi, saj jih poznamo). Sonce se upira ko na morju - in je res morje daleč naokrog, belo in razburkano, z mnogoterimi otoki. Zamižimo in uživamo: srečna samota! Nepreklicna romantika! Zdaj smo jo dosegli! In že zapoje skozi mižanje rog, lovski rog izpred let (še zmeraj odmeva po spominu). Na Miklavža jo ubiram s Tošca dol proti Kozjeku, po tistem zavitem grebenu. Toplo je in sploh takšno ko v Murnovi pesmi: Odpadlo bukvam je in hrastom listje, korak pa v njem šumi, studenec mrzel ves in tih in čist je, a k srcu polje kri! Srce se topi, tišina na vse pretege šepeta, tudi kakšen jesenski ali že spomladanski cvet prispeva svoje k popolni sreči. Potem pa se naenkrat iz Male Božne ven priplazi molčeča zelena procesija lovskih bratov, ko kakšna nemška hajka; nič se ne pogovarjajo ali pa prav zarotniško šepe-čejo, da ne bi splašili dolgouhatega sovražnika. Ko me ugledajo, niso prida prijaznih oči, opazujejo me tako, ko da bi bil kakšen - nebodigratreba - zaščiten medved: prav radi bi ga malo obstrelili, ko jim kolovrati nenaprošen po revirju, ampak ne smejo; ali pa ga smejo le za nepreštevno vsoto dolarjev, teh pa revčki nimajo. Zato jim ne preostane drugega, ko da cedijo svoje lovske sline, krotijo svoje vnete lovske strasti in se jezijo na neumno žival, ki se nastavlja ob nepravem času na nepravem kraju. Mrko nasvetujejo, naj se raje poberem v Mačkov graben, not proti Kozjeku bo pokalo, tam bo velik in organiziran boj z živadjo. Medved si ne da dvakrat reči in jo priročno, poln nedeljske romantike, pobere nad Mačkom v graben; kaj pa hoče; bolje cel kot zaščiten! Ze čez pol ure tam gori zadoni, zapoka, zatuli, ko da bi se vice utrgale in zdaj grešne duše polne svetega strahu padajo naravnost v večno pogubljenje. To je lovski rog! Čez hribe in doline se zlega naokrog! Gozd šumi od lomastenja in vriskov: lovci so tisti dan sklenili pol Ljubljane založiti z mesom: zajce podirajo po dva z eno kroglo, srnjaki jim sami tekajo v naročje. Medved, ki je ušel smrtni nevarnosti, pa vleče na ušesa in zraven občuduje velikanske ledene umetnije, ki sta jih voda in mraz iz ljubezenskih navdihov ustvarila sredi hladne senčne grape. - Da, tako je bilo lani za Miklavža. Potem odprem oči in ugotovim: Kje je še Tošc! - Rog pa res odmeva tja daleč noter čez Podreber proti Korenemu. - Tu, kjer stojim, je tisti lepi valoviti travnik nad Ravnikom, od koder je najlepši pogled na Grmado (če izvzamem tistega z Golega hriba nad Belim). Konec aprila je ves moder od spomladanskega svišča in takrat pase po njem svojo romantiko množica ljubljanskih mladenk in mladeničev, ljubljanskih stark in starcev, tudi marsikateri zrel človek je vmes. Saj pa tudi mora biti romantično: imaš punco (edino in najlepšo); iščeš primerno okolje za vzvišena čustva, pripelješ jo naravnost med encijane na pragu Ljubljane, ležeta med nje (nekaj teh svedrcev kajpada nujno povaljata, ker jih je enostavno preveč, zaboga, preveč so se razmnožili, ni prostora več!) in pridno zamenjuješ njene oči z nebom in encijanom, pa encijan z njenimi očmi in z nebom, pa nebo z njenimi očmi in encijanom, poslušaš radio in je vse popolno, srečno. Pravzaprav bi bilo, ko ne bi bilo še vsaj kakšnih sto dvajset ljubljanskih in okoliških zaljubljencev enako domiselnih in romantičnih: in tako ne šepeta tišina, marveč okrog petinpetdeset radijev in slišijo se glasovi: »A ne bi, tuvarš, mogl svoje a'eke mal umaknt?« »Ja mendenja, sej s lohk u modre, sam u modre, sevede, sej so vsi. Ko je tok luštn!« In grmovje šepeta, vmes kakšen obziren vrišč; rekel bi, kdor ni na tekočem s pravimi rečmi, prav lahko v takšnem romantičnem zanosu pridela še kakšnega modrookega Encijančka. Tako je tam okrog prvega maja. Ampak zdaj sem sam. Mrzel dan je, snega je kar precej in bog varji, da bi kdo zamenjal letni čas; hudo bi se prehladil, ko bi se šel encijansko romantiko. V bleščeči snežni svetlobi Grmada prši iskrivih odbleskov, nebo je vijoličasto črno, temno-modro, sneg hrustlja pod korakom, v nanosih se ugrezne do zadnjice (ali do vrha nog, da ne bo zamere zavoljo slabega okusa), in ivje kar naprej pošumeva z vej, ki so z njim obložene kakor macesen z igličevjem: le da ne z zlatim, ampak s srebrnim. Nikjer žive duše. - Nekoč sem takšno snežno nedeljo stal na robu Grmade in gledal dol proti Sveti Uršuli: zmeraj znova osupljiv pogled, ko stoji tako sama s svojim zidanim ogradkom na robu gozda, spomladi pa je še vsa obdana z zlatim regratovim cvetjem, ta; sveta Uršula. Zima je bila sicer še zgodnja, ampak na vrhu se je že pomalem delala opast in sem tičal do pasu v snegu; nobene prave vročine ni bilo, kar pomeni, da me je zeblo. - Kar jo spodaj po snegu iz tistega loga za zadnjimi setniškimi hišami primaha črna postava, že na daleč vriska in jodla in rine kvišku. No, sem si rekel, tega pa koža ščegeče, kajti tudi z rokami je krilil. In ga je res: romantike je imel na debelo pod kožo: celo noč je šihtal, potem pa je le dočakal uro, da se je - bogve kolikič - odpravil prav semkaj - po svoj porcijonček romantike. Kdo bi ne bil takšen trenutek vesel in glasen? Življenje je pač pasje in brez romantike ne gre, pa čeprav si jo nalažemo. -Saj je najbrže že kdo opazil, kako ves čas zvonim s to romantiko: romantika sem, romantika tja: rad bi zjezil prijatelja Franceta, ki romantike ne mara. Gore so pre-skušnja volje in možatosti, za dober vic, tisto že, ne pa za takšno slinasto pocejanje ob razgledih, zdihovanje ob zahodih, verzljanje ob murkah in planikah. Ja, je res, prav ima, ko tako misli: vendar velja tako le za tistega, ki romantike pridela preveč in misli, da je njegova sveta dolžnost, proizvodne viške sproti, še tople in neslane deliti na vse strani: z glasnim poudarjanjem lastne enkratne romantične rodovitnosti. Vsem drugim, ki jo pač gojimo le bolj za domačo in sprotno rabo (upajmo!), pa bi jo jaz dovolil in že kar priporočil: saj vemo, kako je s to rečjo, vsem je hudo na tem svetu: eni se od hudega zapijejo, drugi se pred vsem hudim skrijejo v posteljo, da je za korajžo, eni pa lovimo svojo romantiko po hribih. Tam se čudimo skrivnosti in nedoumnosti vsega tega našega obstajanja; lasje nam skačejo pokonci, ko v koga izmed nas trešči strela; in ne gre nam v glavo surovost takšne nenadne smrti: zabožjovoljo, saj smo šli gor zato, da bi se za nekaj časa najedli lepote in romantike, ne pa da brez pravega razloga nenadoma, sredi največjega veselja trešči v nas večna skrivnost in nas pokonča! France pa hitro: Kaj pa na cesti? Tam šele kosi smrt, tam, pa se živ krst ne razburja!! - Ja, pa je razlika: na cesti se pridno pobijamo sami med seboj, že kar obrtno in zijalasto rokodelsko, vsakdanje navajeno, z maniro, ki smo jo ustvarili posebej za cesto. - V hribih pa je smrt nekaj, kar ni človeško, kar oddaleč diši po božjem, nenaden kratek stik med bivanjem in skrivnostjo bivanja, med lepim namenom in surovim koncem. Zato je nesmiselno spraševati, zakaj nas smrt v gorah pretrese mnogo bolj od tiste pocestne: smrt na cesti ni skrivnostna in je v človekovem dosegu, je tehnično opravilo. Ustavimo ves promet, ki je človekova iznajdba in izvedba, pa ne bo nobene cestne smrti več. - V gorah ni tako, tam se ne zaletavamo sami med seboj, ne pehamo drug drugega v prepade, ne prožimo strel v bližnje popotnike. Vse pride znenada: pred pol ure še sonce in najlepša samozavestna pričakovanja, potem oddaleč mrak in zamomljanje, takrat na vrat na nos z vrha, z grebena, od klinov, iskre že švigajo sem in tja; če se malo obiraš, te osmodi in ni nič v človekovi moči. Vse treska in grmi, po skalnih grapah ropotajo kamnite vode, v mračnih, meglenih, črnih prostorjih odmeva, brbota, se kadi; kaj ne bi šli lasje pokonci! Kaj nas ne bi prizadelo in zgrozilo! Nobenih zijal in utripalk ni, razen strel, ki režejo sive, bobneče samote. Ena sama odurnost in nedostopnost, sovražnost skrivnosti! En sam poblaznel kontrapunkt romantiki obstajanja, romantiki samopotrjevanja. Ampak proč s smrtjo! Tudi drugače se da pričarati romantiko! Kocina bi na primer rekel, da je potreba po njej ostanek prastarih keltskih tradicij in jo vztrajno povezuje s svojo razlago o nastanku planšarstva na naših tleh. Bolj zanimive teorije bržkone ni in temelji na psihološki oceni keltskega ženstva. Stare Keltinje naj bi bile menda vse pasje (kakor je dandanes, po tisočletju pohlevne slovanske rimokatoliške vzgoje še prenekatera, op. pisca): lene, umazane in ne posebno premišljujoče, s katerim naj gredo (kjer je danes ta navada še ohranjena, gre prav gotovo za keltski ženski civilizacijski substrat). Njihovo obnašanje je kajpada stare Kelte polnilo z večno grenkobo; če so le mogli, so jo zato potegnili zdoma. Pozimi je bilo bolj šibko, tako ko se je ojužilo, takrat pa! Izmislili so si, iznajdljivi kakor so bili, da je za živino trave v dolini premalo in da je manj sočna od planinske - čeprav je seveda vsak, še tako povprečen Kelt vedel, da to ni res. Ampak trmili so svojo, končno pobasali govedi in ovce in zginili v hribe, daleč od svojih žalostnih staro-keltskih domov. Nekaj časa so iz firbca, zaradi vročine in odsotnosti vojnih trum, s katerimi je po deželi hodila zabava, ženske rinile za njimi. Prav zelo in prav dolgo pa se jim ni ljubilo, pa tudi stari Kelti so bežali vse više. Povrhu so si izmislili, prebrisani, kakor so bili, še tiste strašne verske pravljice, češ da se duše rajnkih preselijo v drevesa, od koder potem hudobno z zobmi škripljejo na ženske, če se jim preveč približajo. Keltinje kmalu tako niso za nobeno ceno več hotele v gozd: raje so ležale doma in oprezale za kakšnimi vojščaki. Možje pa so imeli tam gori pod Triglavom božji mir, izmišljali in pripovedovali so si stare keltske pravljice, molzli in pili mleko, delali sir, duhali rože, se umivali in cedili v bistrih gorskih potokih, lovili kozoroge in z nejevoljo čakali zime, ko so se morali vračati atomov. In pozimi: kaj jim je drugega preostajalo, ko da so gojili neznanske želje po nebeških višavah, pestovali so jih iz dneva v dan, hrepeneli po milem gorskem zraku! Iz stoletij takšnega početja se je porodila potem planšarska civilizacija in pa silna potreba po gorski romantiki: pač kot nekakšna kolektivna podzavest (Kocina pozna Adlerja in Junga). Vsega mu seveda ni treba verjeti, Kocina je prepoln ia'ej. Navajamo samo za zgled, kot eno izmed možnih razlag za nastanek in razvoj nečesa, kar mimo moškosti in šal brez dvoma tudi obstaja, pa če še tako skrito, v slehernem pravem hribovskem srcu. Kaj hočemo, smo pač plodovi in žrtve tisočletnega civilizacijskega razvoja in spričo tega nobeno hudovanje in obregovanje ob romantično pocejanje ne pomore. Ta sladkost enostavno obstaja in jo je treba vzeti na znanje. - Zdaj se plazim po grebenu, pravzaprav prerivam se skozi sneg: spomladi se v grebenu pase sonce, da pri priči vzcveto zlata jabolka, pa blagodišeča jožefca, pa divje hruške, malo bolj spodaj perunika, zadaj v osoji igalka, na enem samem mestecu ob poti že nekaj lep zaporedoma celo skromna srebrnovijoličasta veliko-nočnica, ki je še niso uspeli izruvati in uničiti. Nad stezo v sipkem kamenju pa se širijo netreskove bratovščine — - - brrr, zaboli me med rebri, ko se jih spomnim! Poln pomladanskega zanosa sem ga prvomajske nedelje slikal, vsega mladostnega in svežega v tistih rdečkastozelenih druščinah, se plazil levo in desno po tistem sprašenem, majavem kamenju, poskušal od blizu in od daleč; zdaj ni bilo sonce prav, potem so bile sence prehude in je bilo premrko ali premalo plastično; valjal sem se po tleh, se plazil po trebuhu, počepal in vstajal, ni in ni bilo dobro. Končno sem našel resnično dobro sliko, razkrečen in zverižen v kolenih, pritisnil sem že na sprožilec, ko so se naenkrat spodmaknila tla pod nogami, kamen se je utrgal, se zvalil navzdol, za njim je hotela še noga, ki je stala na njem. V skrbi za aparat sem vzdignil roke in že skupil takšno med rebra, da se mi je vse zameglilo. Sesedel sem se med tisto suho, toplo, kamnito sipo in dolgo zajemal sapo, medtem ko so se po nebu sprehajala številna, različno obarvana sonca. Dobro vzgojeni nedeljski izletniki so hodili mimo in prijazno pozdravljali, jaz pa sem se čudil, kako da so vsi tako veseli in neprestrašeni, saj mi mora vendar kakšno rebro gledati skoz kožo in skoz srajco: skratka ni razlogov za veselje. Ko sem se kasneje otipal, sem uvidtel, da le ni tako hudo; bolelo je sicer pasje, pa sem se vseeno odvlekel domov in se zraven tolažil: nekaj prelepih posnetkov si pa le napravil - od samotne svete Marije pri Zlebeh v Jetrbenku do prav tako samotne svete Uršule na oni strani Grmade. Bilo jer tam okrog prvega maja, med prvo nežno bukovo zelenino, ko kukavice s svojim nemirnim spreletavanjem in prepevanjem sejejo različna romantična hrepenenja nad pokrajino. Ko sem se zlizal, sem hotel postreljati še konec filma: slikal sem in slikal, kakšnih 70 posnetkov bi že moralo biti na njem. Končno sem aparat odprl, kar bo pa bo, in videl, da je prazen. Na, sem rekel, toliko plazenja in računanja, dva meseca prebolevanja - in to za prazen nič. Še zdaj me špikne pod rebri, ko se spomnim netreska. Kajti zraven se zmeraj spomnim tudi našega življenja: kaj če ni tudi to naše ljubo tako zelo varovano in želeno življenje brez filma. Na vse kriplje si prizadevamo, tvegamo, telovadimo, računamo, da bi napravili vse kar se da smiselno, popolno, sončno, jasno in razumno zarisano - ampak, ali imamo film v aparatu? Če nam kdaj spodrsne, če kdaj kljub netresku, ki smo ga zoper strelo deli na svojo slamnato streho, trešči? Kaj pa potem? Kaj če ni tudi takle skromni nedeljski po-grajski porcijonček romantike gola utvara, izmisel, nič, praznina za objektivom. Špika, bode, boli okrog reber in okoli srca, primojdunaj. Toda skozi turobnost dvomov in stisk že zasveti spomin, ta najčudovitejša iznajdba stvarstva, obdan s fanfarami in hvalnicami obstajanju. - Kdaj pravzaprav bolj uživamo: ali ko pod približevalnikom odkrivamo z visokostne in oddaljene človeške perspektive nevidni pa prelepi prašniški svet, to pravljično obarvano in oblikovano deveto deželo, ta komaj vidni ostanek Zlatorogovih vrtov, — ali potem, ko si vse te pravljične pokrajine, natančno ohranjene na posnetkih, slikamo na platno in zraven zmeraj znova razočarano ugotavljamo, da so v spominu ostale neizmerno bolj zlate, bolj skrivnostne, čudežne, skratka lepše? Slika je ostala slika, natančno in nezpreme-njivo zarisano doživetje pa je spomin, ta večna človeška pravljica, izvir romantike in poezije, od zarodka, ves čas kasneje jo je potihem in neutrudljivo oblagal z novimi in novimi barvami, vedno novimi oblikami in čudeži. Kaj je slika brez spomina? Nič: siv ali pobarvan dolgčas (in če je še tako odličen kodak): najbolj poetične spise je Kugy pisal iz starostnega hrepenenja, iz pozlačenega, posrebrenega, ponebesenega spominjanja: ko se je telo že zdavnaj uprlo in so za pesnikovim duhom hodile samo še brezštevilne pretekle, spominske podobe, vse devetkrat ovite v zarje nikoli več izpolnivega hrepenenja! V glorijo ponotranjene pravljice. Človeški spomin: vanj odlagamo najlepše, najslajše podobe, kakor čebele med za hude čase. Dokler je spomin, ni nobena takšnale romantična nedelja izgubljena, pa če je na dnu življenja kaj ali ni nič, če si za isto dno izmislimo kaj ali ničesar. Še tako skromen porcijonček romantike, še tak skromen pritlikavček ne bo usahnil, ne bo zginil, dokler je spomin. In spomin je, dokler živimo: živimo pa tako in tako v svoje tveganje, vsak na svoj račun, to je znana reč: zavemo se za trenutek, toliko da dojamemo nedoumljivost svojega bivanja, potem se že neustavljivo pogreznemo v mrak nebitja. Vmes pa, vmes zaprši pravljica življenja, pod mrak jo z bajnimi barvami razsvetli ognjemet spomina. In ena izmed modrobelih luči, ki se pripravlja bleščeče zaokrožiti skozi gostečo se temo, je tudi tale sončna decembrska pograjska Grmada. Nad meglenim morjem gledam čisto, modro nebo, na obzorju Snežnik, Grintavce in Triglav; vidim sled za sabo, po tistem ostrem grebenskem robu med severno senco in južno bleščobo, gledam bližnje in daljne dime iznad prijaznih domačij, poslušam oddaljene zvonove, tišina rahle in obzirne sape me ljubkuje po obrazu in vse je ena sama sedanjost, sprotnost. Ko bo minilo, bo pač minilo: ampak na ta način, iz sprotnosti, se tke - skrivaj seveda - prelepa pravljica iz tisočev srebrnih in zlatih podob, v katerih se drenjajo prijatelji in gamsi, beli in rumeni grobeljniki, encijani vseh vrst, samota in sto petdeset planinskih koč, hude ure in sončni dnevi, poletni snegovi in zimske pomladi, skratka vse, kar more takle malce prismojen, romantično usekan šodrovec, takšna uboga duša sredi teši j ivi h samot srečati. Ali ni to nič? Je izmisel? Ni. Torej krenemo naprej, navzdol, na Topol, na kislo zelje in pečenice; te pa ja niso utvara! Če že so, pa so na vsak način zelo slastna utvara. - Takšen je naš porcijonček pograjske romantike. V SREDNJEM RAZU DEBELE PEČI POZIMI VANJA MATIJEVEC ačelo se je v soboto popoldne, ko smo kljub novozapadlemu snegu preizkušali svojo trmo in hoteli priti skozi dolino Krme na Kredarico. Z vsakim težko priborjenim metrom gazi je bilo trme manj in pri Garažah jo je po treh urah zmanjkalo. Ob mleku smo se potem pred bajto ozirali po zasneženih stenah v okolici. In potem poči Jožetu pred očmi. »Poglej tale raz v Debeli peči!« skoraj zavpije. »Kje, kakšen, a tisti levo?« se delam neumnega, čeprav se mi že zdi, kam meri. »Fant, si slep! Z glave naravnost na vrh!« se skoraj razjezi Jože. Z Janezom složno zakruliva nekaj kot »aha, že vidiva«, in že zavezujeva nahrbtnika. Ven gre hitreje in od tega trenutka se pogovori sučejo le še okrog Debele peči in njenega raza. Kot malo prismuknjeni pubertetniki smo bili, ko smo se ji bližali v petek zjutraj, obloženi z vsemi mogočimi pripomočki, ki jih ponuja sodobna tehnika - seveda v naših okvirih. Utripajočih src se kar po vseh štirih plazimo skozi gmajne ob obronkih, da bi prišli čim bliže neopaženi. No, ne ravno zato, drugače se ti namreč v tej nori gmajni vdira do zadnjice ali pa še bolj. In kot se je začelo obetavno, se obetavno tudi konča. Po bivaku pod steno uspemo še malo požgečkati njena rebra, potem se nas pa elegantno otrese. »Ob takem vremenu ne sprejemam obiskov,« se mi zdi, da pravi. Kljub temu ji v nedra položimo kramo in jo lepo prosimo, naj jo čuva kak teden. »Prikupila si se nam,« ji namigujemo, ko se spuščamo po njenih pobočjih. »Prav gotovo se še oglasimo!« In ker so nam še vremenarji obljubljali nekaj svoje podpore, smo bili čez teden dni spet na obisku. Stena je danes milostljiva in nas kar hitro spusti v vežo, kjer nas čaka zaupana ji oprema. Nahrbtniki se zredijo in postanejo ustrezno težji, stopinje pa globlje. Do tu smo prišli zadnjič, kje bomo zavrnjeni to pot? Ne, danes, jutri in kolikor dni že bo, drži naša pot le navzgor, do vrha v soncu, do cilja, od koder bomo ugledali spet nove cilje, vredne truda. Zelezje se preseli za pas, roke poprimejo cepine in Jože se zapodi v prvo deli-katno mesto, ki nam bo odbrusilo zobe ali pa dalo nov polet. Zasnežena polička drži strmo navzgor v požlejen žleb in nato na rob. Dolgo traja, da je Jože čez, sledi mu Janez in nato še jaz. V žlebu se mi zazdi, da imamo ljudje marsikaj preveč. Na primer - nohte! Če jih ne bi imeli, jih ne bi bilo treba čistiti, striči in kar je najvažnejše, ne bi se nam moglo zanohtati! Tako pa na robu piham, jokam in tiščim roke malo v sneg, malo pa pod pazduho. Lepo se je začelo, ni kaj! No, se bom že navadil, si mislim, ko bolečina popusti in se po prstih razleze prijetna toplota. Jože spet napreduje, Janez razkoplje stopinje, jaz pa se tu in tam malo prediram, vendar kar gre. Po čudoviti ostrici noža pridemo v sklade primrznjenega kamenja in trav in od tu do varnega zavetja macesna, na katerega se privežemo. Oddahnem si. Vsi klini do tu so prijeli bolj tako in nikjer se nisem počutil varen. Jože izgine za robom in spet se prične čakanje. Po tem, kako počasi drsi vrv skozi Janezove roke, se mi zdi, da Jože krepko gara. O tem priča tudi plaz za plazom odkopanega snega, ki drvi čez skok mimo naju. V objemu snega in tesnobe nas pozdravi sonce, ki je že nad Kredarico in se neusmiljeno približuje obzorju. Zatulim Jožetu, naj se počasi ogleda za kakšnim prostorom za bivak, pa dobim spodbuden odgovor, da še stati ni kje pošteno. Stisne me ob misli, da bi stal vso noč privezan na nekaj klinov v snegu. Spomnim se Buhla in njegovega bivakiranja na Nanga Parbatu in sem prepričan, da bi noč, čeprav 6000 m niže, prespal veliko slabše. Zamotim se z opazovanjem sončne oble, ki se dotika obzorja. Rad bi jo zadržal za nekaj časa, vendar nezadržno tone in kmalu ostane od nje le mrzel sij na večernem nebu. Mrak se hitro spušča, Jože pa še ni niti na varovališču. Končno se vrv hitreje premakne in za Janezom sem na vrsti za vzpon. Marljivo izbijam kline, ki jih je Jože naklepal v žlebu celo vrsto. Vem, da sem zaradi tega počasnejši, toda kdo ve koliko klinov bomo še rabili do vrha stene? 2leb se konča in proti desni drži poč, ki reže gladko ploščo. Zagozdim se vanjo in ležem kot gosenica. Stemnilo se je popolnoma in skoraj nič več ne vidim, tako da mi prestop iz poči v ploščo in na rob naredi precej preglavic. Nad seboj zagledam Jožeta, ki je, kot kaže, našel majhno poličko pod preveso, kamor se bomo lahko za silo stisnili čez noč. Prižgem baterijo in se pregoljufam še tistih nekaj metrov do poličke. Pričnemo pripravljati bivak. Klin za klinom gre v skalo. Privezujemo vse, kar ni privezano neposredno na nas. Kar se izmuzne iz rok, pograbi stena, ki predmet zakoplje kdo ve kje v neštetih žlebovih. Zlezemo v vreče, kuhamo limonado in čaj, malo jemo in se zopet nalivamo s čajem. Malo smo se že ogreli in pogled poroma na nasproti ležeče strmine Triglava, Rjavine in Skrlatice, odete v srebro, ki ga razliva vzhajajoči mesec. Strmimo in molčimo. Na misel mi pridejo besede Otona Zupančiča, ki jih je namenil Čopu: »Tu so, na meji življenja in smrti, čez brezna razprostrti, prebeli, tihi prti...« Oči, polne tega nezemeljskega leska, se počasi zapirajo in drug za drugim se selimo v sanjski svet. Noč mineva mirno. Razen obveznega premeščanja in nameščanja, ko nas zanke začno rezati v telo, se ne dogaja nič posebnega. Tu in tam zatuli okrog robov veter, vendar nam ne more do živega. Jutro nas najde dobro prespane in spočite, vendar pa se kar ne moremo spraviti iz toplih vreč. Sele okrog osmih se izluščimo iz njih in si pripravimo res dober zajtrk. Rjavina nam pošlje sem in tja meglo in celo kratko pošiljko snega. Vreme je drugače lepo, le veter se je prebudil in zdaj razgraja pod vrhovi. Rob stene se vidi že čisto blizu in prepričani smo, da se nam bo posrečilo. Vse, kar rabimo, roma spet na vrv okrog pasu. Skozi strm žleb pleza Jože brez nahrbtnika. Hitro ga zdela in za Janezom sva na vrsti midva. Jožetov nahrbtnik in jaz namreč. Navezal sem ga kake tri metre predse na vrv in zdaj upam, da ga bosta tovariša hitro potegnila čez žleb in z njim seveda tudi mene. Pa ni bilo nič iz tega. Vrag se, kot bi vedel za moje pobožne želje, kar naprej zatika in tako skoraj ves žleb plezam prosto. Kadar pa je nahrbtnik osvobojen, me prijatelja »napneta«, da skoraj izdihnem. Vse mine, se tolažim, in res kmalu prikopljem na zasneženo polico, kjer je varovališče. Spet nas čaka žleb, v katerega se steka izpostavljena prečka, nato strmo snežišče in še en žleb. Veter tuli vedno bolj. Rob stene mora biti že zelo blizu, kadar se veter tako usaja. Glasnih povelj več ne slišimo in nekako se sporazumevamo z vrvjo. V žlebu je plezanja zoprna. Sneg se na mestih, kjer sta predhodnika naredila stopinje, predira in plezati moram v razkreku. Spice derez boleče hrstajo ob skalo, vendar me zdaj nič več ne gane. Vrh je blizu in danes bomo zunaj! Se rob in... Težko je opisati trenutke, ko stopiš iz vetrovne sence v opoldansko sonce, ko veter na mah potihne, kot bi hotel reči: »Dobro, zmaga je vaša!« in ko te od vrha loči le še položna snežna preproga, pretkana z biseri in nitkami živega zlata, ki ga raz-siplje sonce visoko s temnomodrega neba. Čar je tako močan, da za nekaj časa negibno obstojim. Vzdrami me šele Janezov glas: »Prima, a?« Pogledam ga. Reži se tako na široko, gorje, če ne bi imel ušes. Ali je to tista sreča, ob kateri pozabljaš na vse? Ne vem. Vem le to, da me od vrha loči le še nekaj korakov, da sta tam tovariša in da nam je uspelo. Toplo se zgane v prsih, ko stojimo na robu in si podamo roke. Veter spet odpre svoje registre in prestopimo se. Naša pot gre zdaj navzdol po sončnih pobočjih v pokljuške gozdove. Preden odidemo iz kraljestva sten in vrhov, si že spet želimo nazaj. Tehnični opis: Debela peč, sev. stena, srednji raz, ocena III, V Plezali: Jože Hočevar, Janez Kalan, Vanja Matijevec - AO Medvode, 18 in 19 marca 1973 Efektivnega plezanja: 12 ur, en bivak Oprema: vrv 80 m, vrv 40 m, 40 klinov, 20 vponk, spalne vreče, veston, slonova noga, šotor, kuhalnik itd. TRNOVSKI GOZD DANES Inž. VITOMIR MIKULETIČ ozd je imel za človeka vedno poseben pomen. V časih, ko sta kmetijstvo in živinoreja pomenila človeku glavni vir preživljanja, mu je bil gozd v napoto. Človek ga je gledal skoraj sovražno, saj je potreboval obširne pašnike za živino in njive za obdelavo. Zato ga je krčil in uničeval, najpogosteje s požigom. O enem takih primerov poroča zgodovina Goriške. Trnovski gozd je pred stoletji obraščal ne le visoko Trnovsko planoto, temveč je segal prav v Vipavsko dolino. Današnja gozda Panovec in Trnovski gozd sta bila takrat celota. L. 1540 pa so pastirji v želji, da bi pridobili nove pašne površine, ta imenitni gozdni kompleks zažgali. Ogenj je zajel ogromno površino in zmanjšal gozd na današnji obseg. Kmalu je gozd dobil nove naloge. Plemstvu je bil lov prijetna zabava in ker je divjad (jelenjad, divje svinje, medvedi itd.) živela pretežno v gozdu, si ga je prisvojilo. Gozda kot stanišče velike divjadi odslej niso smeli uničevati. Lov je tako imel pomemben vpliv na gozd. Razvoj mest in naselij, naraščanje prebivalstva sta povečala potrebo po gradbenem lesu in kurjavi. Gozdovi so dajali oboje. Bližnje dostopne gozdove so ljudje skoraj uničili. Razsod-nejši pa so začeli premišljevati o usodi gozdov in hoteli zagotoviti trajen dotok potrebnega lesa. Tako se je rodila gozdarska znanost, v začetku silno primitivna, saj je hotela s sečnimi načrti urediti trajne donose. Iz zgodovinskih virov zvemo, da je Trnovski gozd že I. 1770 imel tak gospodarski načrt. Ves gozd je neki Flamek razdelil na 120 oddelkov in odmeril vsako leto posek gozda v enem oddelku. Po 120 letih naj bi v prvem oddelku spet zrastel gozd, zrel za posek. Do izpolnitve tega, za gozdarstvo v tistih časih prav revolucionarnega načrta, pa nikoli ni prišlo. Podobno, morda malo kasneje in drugače so delali tudi drugod. Gozd je torej v svojem zgodovinskem razvoju pridobil novo nalogo: Oskrbovati je moral prebivalstvo z lesom. Ta naloga se je ohranila do danes. Toda že pred mnogimi desetletji se je pričelo uveljavljati novo spoznanje: Gozd varuje deželo pred mnogimi naravnimi nezgodami in neprijetnostmi. Na golih površinah odteka voda hitro, odnaša zemljo, premika kamenje in skale, zasiplje rečna korita in ceste, ustvarjajo se hudourniška območja. Veter ima tu veliko moč, suši tla in odnaša prst. Rastlinstvo je skromno, obstale so le rastline, ki prenašajo sušo. Njive in polja rodijo manj, pogosto propade del letine ali vsa. Varstveni vlogi gozda pripisujemo danes prvovrsten pomen. Nekaj let nazaj pri nas, nekaj več pa drugod po svetu, sta splošni razvoj in napredek obremenila gozd z novo nalogo, za katero že slutimo, da bo nekoč v bodočnosti prevladala. Gre za oddih in sprostitev v naravi, ki ju bosta današnji, še bolj pa jutrišnji človek iskala prav v gozdu. Gozd ima torej novo, socialno vlogo. Lahko torej rečemo, da mora gozd danes izpolnjevati naslednje tri naloge: - gospodarsko, - varovalno in - socialno. Tretja, socialna naloga, postaja iz dneva v dan pomembnejša in pomeni za gozdarstvo precejšnjo, toda ne nepremagljivo težavo. Smotrno je namreč treba vskladiti vse naloge, ki jih ima gozd, in gospodariti s to neprecenljivo dobrino tako, da jo ohranimo, zboljšamo in hkrati zadovoljimo potrebe sedanje in bodoče družbe. Pri nas v Sloveniji je prva, gospodarska vloga gozda še vedno glavna, čeprav upoštevamo tudi drugo - varovalno in ne zapiramo oči pred tretjo - socialno. Ta se je močneje pojavila nekako v šestdesetih letih, in sovpada s porastom števila avtomobilov in standarda. Dokler ni bilo motornih vozil, je v Trnovski gozd razen domačinov, gozdnih delavcev in lovcev zašel le redek ljubitelj narave. Ob nedeljah in praznikih je bil v gozdu, lahko bi rekel, skoraj popoln mir. Danes je narobe. Nemir, ki ga povzroča v Trnovskem gozdu gospodarjenje z gozdovi čez teden, je prava šala v primeri s tem, kar se dogaja v njem ob lepih sončnih nedeljah, posebno poleti, ko postaja vročina v dolini neznosna. Trnovski gozd so kot prostor oddiha prvi odkrili naši sosednje onstran meje. Najprej boječe in skromno, potem pa vedno bolj množično hrupno in včasih celo pretirano podjetno. Postopoma smo jim sledili mi. Razumljivo je, da pri takem razvoju ni šlo brez škod in nepravilnosti. Kmalu so se začela kazati znamenja nereda. Vedeti namreč moramo, da ob prostih dnevih obišče Trnovski gozd nekaj tisoč ljudi, ki se želijo tu sprostiti in spočiti. Oblike oddiha in sprostitve so najrazličnejše. Preprosto počivanje, ležanje, dremanje, branje knjig v senci, razne igre, sprehajanje, kurjenje in nabiranje sezonskih sadežev, vse, vse lahko tu vidimo. Vsak skuša izrabiti prosti čas po svoje. Pogosto združuje prijetno s koristnim, nabira gobe, maline ali jagode, pri čemer se ne ozira na komaj posajene smreke ali macesne, trga rože, čeprav je med njimi precej zaščitenih, vozi čez košenice, čeprav jih gozdna uprava oskrbuje in gnoji, ker mora domačine zaradi odpravljenega pašnega servituta oskrbeti s senom, odnaša, ne, odvaža kraško gozdno prst v prikolicah za rože in vrtove, pripelje v prtljažniku plastično vrečo odpadkov in ga spotoma nekje odvrže, naloži kako poleno, da bo zvečer, ko se vrne utrujen, toda duševno spočit domov, zakuril kopalnico, pusti žerjavico, čeprav jo veter lahko razpiha v ogenj in požar, kar se v preteklosti ni zgodilo samo enkrat, ali pa zamenja olje v avtomobilu, ko je imel tako zlati čas. Take rekreacije nobeno gozdno gospodarstvo ne more trpeti. Jezili so se tudi tisti redki, ki so prihajali peš ali s kolesom iz ene ali druge Gorice ter našli marsikatero priljubljeno izletniško točko polno odpadkov. Nujno je bilo nekaj ukreniti. Najprej je gozdno gospodarstvo uredilo nekaj prostorov in jih opremilo s klopmi, mizicami, kurišči, posodami za odpadke in parkirnimi prostori. Gozdne ceste so opremili s prometnimi znaki, nekatere pa zaprli s pregradami. Ne ve vsak, da so gozdne ceste osnovno sredstvo gozdnega gospodarstva, za katere plačuje amortizacijo, obresti in jih mora vzdrževati v uporabnem stanju, hkrati pa graditi nove. Vsak ne ve, da prispeva sleherni gozdni delavec najmanj eno svojo bruto mesečno plačo letno za to, da se nedeljski izletnik lahko vozi po gozdnih cestah. Toliko namreč znaša dobra tretjina stroškov vzdrževanja gozdnih V Trnovske*- gozdu; "Tu so bili vcenoj rej veliki j^ašJČi U cest, preračunana na enega zaposlenega. Vendar so vsi ti ukrepi še vedno pomanjkljivi. Tok nedeljski motoriziranih izletnikov je treba usmerjati in jih, žal, tudi nadzirati. Zavest, vzgojenost, disciplina, čut in odnos do skupne dobrine so pri nas še zelo slabo razviti. Gozdno gospodarstvo se je pri reševanju teh težav ozrlo tudi drugam in spoznalo nekaj tujih izkušenj in ugotovitev. Na teh in lastnih izkušnjah načrtuje ureditev nedeljskega turizma v Trnovskem gozdu. Pomembni sta dve ugotovitvi. Prvič, motorizirani izletnik se zelo nerad oddalji od svojega vozila in drugič, rob gozda je zanj posebno privlačen. Globlje v gozd gre le malokdo. Zato je gozdno gospodarstvo izbralo krožno pot, ki jo sestavljajo delno gozdne, delno javne ceste in ki je dolga z odcepi nekaj čez 50 km. Ob njej urejuje piknike in parkirne prostore. Sem bi se naj usmeril izletniški val. Tu že obstajajo osnovni pogoji, ki jih zahteva nedeljski turizem, treba pa jih bo še spopolniti in izboljšati. Možnosti za to so zelo velike. Strokovnjaki iz tega področja delijo rekreacijske naprave na dve skupini: osnovne in posebne. V osnovne spadajo: parkirni prostori, krožne sprehajalne steze in poti, klopi, počivališča, trate za ležanje, sončenje ali senčenje, počitek, studenci (v Trnovskem gozdu jih ni), ognjišča, zavetišča in podobno. Posebne naprave pa so steze »trim«; kolesarske, smučarske, jahalne steze, smučišča, razne žičnice, šotorišča, obore z divjadjo (jelenjad, lopatarji, divje svinje in dr.) poučne steze s prikazom gozdarske dejavnosti, alpineti, razgledni stolpi, razna igrišča, kioski, restavracije. V Trnovskem gozdu obstaja sedaj nekaj t. i. osnovnih rekreacijski naprav, potrebno pa jih bo še dopolniti in postopoma urediti tudi posebne. Te so drage in bodo prišle najbrž na vrsto takrat, ko bo rešeno vprašanje denarja. Na vsak dačin pa je potrebno sodelovanje obiskovalcev, kajti brez spoštovanja in pravilnega odnosa do skupnih dobrin, brez volje, da se za razvedrilo in oddih tudi nekaj žrtvuje, ni pričakovati velikih uspehov. Vsklajevanje gospodarskih in socialnih nalog gozda je vsekakor možno. To so dokazali Švicarji v svojem fakultetnem gozdu na Utlibergu v neposredni bližini Zuricha. S štetjem so ugotovili, da zahaja tja na dan in na en hektar (preračunano) 6-12 oseb. Kljub temu posekajo v tem gozdu letno 10 m3 lesa na hektar (v Trnovskem gozdu 5,8 m3/ha). Čeprav obišče gozd na Utlibergu dnevno mnogo obiskovalcev, je tu gozdno gospodarjenje popolnoma normalno. Sečnja, obnova in nega gozda vzorno potekajo. Edino škodo, ki se tu pojavlja, povzroča srnjad. Odkod tak uspeh? Švicarji so silno redoljubni ljudje in meščani Zuricha so ponosni na svoje nasade in gozdove. Papirček ali prazno vrečko bodo brez izjeme vrgli v koš za smeti, ne pa kamorsibodi. Vsak Švicar šteje za svojo dolžnost prijaviti tistega, ki meče odpadke kjer in kamorkoli. Pravijo, Švica je majhna dežela (41 288 km2), moramo jo čuvati. Slovenija je za polovico manjša (20251 km2) pa se obnašamo kot otroci. Toda tudi mi bomo nekoč odrastli, morda takrat še ne bo prepozno. Nedeljski turizem se je pojavil hitro, nepričakovano. Nanj sploh nismo bili pripravljeni. Niti mi gozdarji niti zakonodaja. Popolnoma nov pojav. Vendar smo prestali prvo presenečenje. Nekaj smo že napravili in bomo še več, ker moramo. Želimo pa, da bi obiskovalci gozda in naša družba pri tem sodelovali. Saj gre vendar za blagor človeka, za skupnost. VIPAVSKI PLANINCI NA IZLETIH 1972 NADA KOSTANJEVIC (Nadaljevanje) 2. Pohorje »Ali ste sploh še živi?« je vprašala Pavla, ko sem nekako sredi maja zopet vstopila v Avtoprometov »špajz«. Sprevodniki so se, kot po navadi, gnetli okrog Pavle, ji natresali drobiža na mizo, eden pa ji je prinesel šopek lepih pomladnih cvetic. »In kam pravzaprav mislite, in kdaj?« Pokažem ji naročilnico, Pavla pa je ugotovila, da res nima za to nedeljo prav nobenega prostega avtobusa, potem je še enkrat zarila junaške roke v nekakšne sezname, in povedala: »Imam ga, in celo z zvočnikom in ...« »In z rezervnimi stolčki!« sem zarobila zmagoslavno Pavlino misel. »In kdo bo vozil?« sem hotela vedeti. »Res ne vem, a upam, da bo dober...« Se enkrat je pogledala naročilnico in vprašala: »Ali res odrinete že ob treh?« »Dolga je pot...« se poslovim. Odpravljali smo se pravzaprav h proslavi pri Ruški koči in k razvitju prapora TAM. Zjutraj - kmalu po drugi uri sem vstala - sem spravila pokonci moje pa še nekaj sosednih otrok, potrkala na okno staremu gospodu, ki si je zaželel videti Štajersko, vrgla kamenček v okno obema Francetoma, očetu in sinu, vzela zopet doma vse razpoložljive premične sedeže, nositi sta mi jih pomagala Gregor in obe Slavki. Prišli smo na glavni trg. Ni se še niti začelo daniti, ptički pa so prelepo peli. Ropot motorja. To je najbolj napeti trenutek izleta: odkod bo prišel avtobus? Iz Podnanosa, Vrhpolja, z Goč, kdo ga bo vozil? Vsi šoferji so dobri, vsak pa ima drugačne dobre lastnosti: ta lepo poje, drugi se zna šaliti, tretji se bolj zanima za starine, oni za planine. Uspeh izleta je skoraj bolj odvisen od šoferja kot od vremena in vodiča. Tokrat je brnelo s podnanoške strani. Kmalu se je prikazala velikanska zverina, tudi nas je bilo dosti, in svetlolasa glava v njej. »Bruno, Bruno!« so jeli vzklikati otroci. Brunova specialnost so šolski izleti, pozna prav vsak kot Slovenije, kjer se da kaj lepega videti, pozna vsako ne preveč natlačeno in ne preveč drago gostišče, vsako znamenitost in posebnost od Pirana do Murske Sobote in od Tolmina do Črnomlja. Razen tega ga prav nič ne moti, če smo nekoliko gosto naseljeni. Miroljubno nas je začel tlačiti noter, privlekel je še cel naročaj stolčkov, in nas vse kolikor toliko spodobno spravil v ropotuljo. Vžgal je in šele potem vprašal, kod nas pelje pot. »Čez Črni Vrh, na Kalce, zajtrk v Logatcu, kratek postanek v Celju, nato h Ruški koči.« »Poznam pot do pod Pohorje, naprej bomo že vprašali, saj znamo vsi slovensko!« Komaj se je začelo daniti, ko smo že bili daleč za Črnim vrhom. Sem ter tja je čez cesto švignil zajček ali lisica, ptice so pele vse glasneje in pozdravljale sonce. Pa se je kmalu skrilo. Ne, dežja ni bilo, le tam za Vrhniko smo se zarili v gosto, gosto meglo. No, pa že pri Domžalah je ni bilo več. Bruno pa mi je potisnil v roke zvočnik in dejal: »Povejte, da je tukaj tovarna ta in ta - na onem hribu je graščina ta in ta ...« - večkrat nam z zvočnikom vred ni uspelo prekričati glasne šolarje, večkrat pa so nas oni izpraševali o tem in onem. »Poslušajte, vodja, kaj pa, ko bi pogledali Trojane - značilnost so krofi...« »Pa pojdimo na krofe, ampak veste, še šest ni ura, ali jih bomo dobili?« »Ponoči še raje kot podnevi, podnevi jih brez roko-borbe sploh ne dobite!« Bruno je imel prav. Od ponočne peke je ostalo krofov ravno še za naš avtobus, in za drugega, ki je za nami prišel, še nekaj. »Kdaj jih pa zamesijo, kdaj jih stepejo?« so jele izpraševati gospodinje. Bruno je vedel preprosto skrivnost.« »V betonskem mešalcu - saj, če je nov in čist, ni nič za to ...« Za Trojanskim klancem pa se že pokažejo prve vitke hmeljevke. Le zakaj si nisem zapomnila, kar mi je moja 500 dobra učiteljica o hmelju razlagala? »Zvočnik v roke!« me spodbudi Bruno, »in razložite otrokom...« Predavanje o obdelavi, obiranju, skladiščenju hmelja, o silosih v 2alcu ... Hmelj je za naše Primorce kaj nenavadna reč. Bruno vozi počasi. »Betonski stebri so na državnih posestvih, hmeljevke imajo zasebniki...« »Pri nas bi jih burja, zato nimamo ne hmeljevk ne kozolcev ...« ugotavljajo otroci. In že se bližamo Celju. V načrtu imamo kratek postanek. Stopimo do starodavne cerkve, ki je videla Celjske grofe in mnoge znamenite ljudi... prvobitna stara kapela je zelo visoka. V njej se nekaj časa sploh ni dalo ne pridigati ne prepevati, ker ni bilo slišati prav nič. Sele po natančnem pregledu zidov so ugotovili, da so v zidu bile luknje, za katere so mislili, da so zidarska napaka, dejansko pa »love zvok«, in če se puste v zidu, je slišati pridiganje in petje... Muzej in grad sta še zaprta, pojdimo naprej... Lepa si, zelena in sveža dolina. »Otroci, nehajte prepevati!« glasno opomni Bruno, »sedaj gremo mimo Frankolovega.« Ne, tam pa razlage ni bilo treba - vsi so vedeli, kaj je tam... Bruno počasi vozi mimo spominskih plošč mučencev. Slovenska Bistrica nas je dočakala v slavolokih in cvetju, z veselo godbo. Bila je tam gasilska slavnost. Seveda so mislili, da smo tudi mi gasilci, in so nas dočakali z vzkliki in godbo, mi pa smo jim odgovorili z veselim petjem (ki je, med nami povedano, bilo precej neubrano, saj je med posameznimi člani pevskega zbora bilo kar dobrih 60 let razlike). Ko so opazili, da so se zmotili, smo mi bili že zelo daleč. Mlaja in slavolok ob cesti nas opozore, da je treba stran od magistrale. Svet postaja valovit. Hišice v Hočah so vse nove ali vsaj prenovljene, televizijska antena na vsaki strehi, garaža pri vsaki hiši. Pozna se bližina industrijskih objektov. Vidimo že prve pohorske gozdove, prve kažipote h gostinskim objektom. A ob poti tudi srečamo »trd« voz z volovsko vprego, ki jo vodi zelo revno opravljena ženska. Voz pa je naložen z drvmi. Začudeno gledamo, tega nismo pričakovali, saj na Primorskem v najbolj odročnih vaseh že imajo gumnat voz, motorna žaga in celo traktor domovinsko pravico. Kasneje je domačin razložil, da je bil to le zapoznel, tuda tukaj redek pojav. Gozdovi so vse gostejši. Ob poti nas ustavi alpinistično opremljen možakar in nas povabi, naj gremo pogledat k neki skali, kako alpinisti vadijo. Meni se zdijo tukaj skalni previsi dokaj revni, napram naši Turi, zato se mu lepo zahvalimo in gremo raje proti Arehu. Kmalu vidimo z zastavami okrašen kraj proslave, mnogo parkiranih avtomobilov in tudi nekaj avtobusov, lično planinsko kočo in lepo, masivno starodavno cerkev sv. Areha. Ljudi se je že kar trlo, čeprav je manjkalo še nekaj časa do začetka proslave. Prijazni funkcionarji so nas pozdravili. In smo jih poprosili, naj nam dajo kakega vodnika, ki nam bi Pohorje malo razkazal. Razdelili smo se v dve skupini. Nekateri so raje ostali pri koči, drugi pa smo s simpatičnim mladim vodnikom odšli po lepih pohorskih poteh do Razglednega stolpa. Vodnik pove, da je tehnik. Pohorje odlično pozna, vso njegovo zgodovino. Pokazuje nam s čudovitimi škrlicami krite kapelice ob poti. Kamen je pohorski granit -tako privlačen v svoji srebrno-zelenkasti barvi, da ga otroci kar naenkrat imajo polne žepe. Ker tako obremenjeni nerodno hodijo, naredimo selekcijo, pustimo jim le nekaj najlepših kosov. Vodnik nam govori, pripoveduje o turških bojih, o kužnih boleznih, o pohorskih steklarjih in drvarjih... o mučeniškem pohorskem bataljonu, o junaku Šarhu ... Otroci pa tudi odrasli ga z zanimanjem poslušajo, zapišejo si kaj... Mladinec, ki pogumno koraca ob vodniku, obiskuje zadnje leto osemletke v Domu invalidne mladine. Govori le za silo, težko razumljivo, tudi kretnje ima neusklajene, a vendar ne zaostaja za nami. Vdan, discipliniran, zanesljiv član našega društva je. Mladinka, ki nekoliko zaostaja za skupino, je šolo že končala, tudi zaposlena je. S starši je prišla na izlet. Ko ostaneva za hip sama, spregovorim z vodnikom tudi o tem. Prav mi je dal, planinstvo ne pozna zapletenih športnih tekmovanj, kompliciranih rezultatov, komolčarstva. Morda je zato najbolj prav, da v svoje vrste sprejmemo tudi učence in absolvente posebnih šol. To je športna panoga, v katero se najlaže vključijo, pa tudi po svoje uveljavijo. »Prav imate, najzvestejši in najvdanejši so, želijo si družbe, ljudi pa tudi samote v naravi, kot vsi drugi ljudje...« Vodniku sta všeč bratca Jurko in Stanko, ki sta oba komaj za dobro ped velika, mati ju je pripeljala na izlet. Pogumno korakata, a molče, ko ju je pa sram med tolikimi ljudmi Njuna sestnčna, prvošolka Slavkica pa nenehno čeblja in izprašuje, včasih vodnika, včasih pa mene, saj je moja prva soseda. »Kako ti otroci vztrajno hodijo, saj še nobeden nima sedem let, moje medvedke in čebelice moram večkrat nositi!« »Raz-vadili ste jih!« se nasmeje Marta. »Seveda, mestni otroci, ki ne hodijo še v šolo in v vrtec peš, marveč z avtom!« reče Vika. Jurko, Stanko in Slavkica pa nosijo kosilo za domačimi po vseh oddaljenih parcelah, tovorijo iz trgovine, kar mati ukažejo, raznosijo mleko po hišah, pa tudi za grablje in vile radi primejo, še vajeti domačega' konja se ne bojijo. Zato jim domači radi odrinejo dinarčke za izlet. In ker so vajeni ubogati, jih, kakor hitro dorastejo šoli, tudi same pustijo z nami. Vodnik pove, Veržejec je, v mladih letih je tudi sam poznal tako življenje, danes se je odtujil otrokom iz svojega kraja in postal povsem Mariborčan ... Ze smo pri razglednem stolpu. Najneugnanejši so že na njegovem vrhu. Zelo košate krošnje bližnjih dreves branijo bolj obsežen razgled, a nekaj se le vidi. Razigrani opazujemo lepo naravo okoli sebe. Nekoliko se spočijemo in okrepčamo in se spustimo proti Zelezničarskemu domu. A ko pridemo tja, vidimo, da Gabrijelce ni med nami. Gabrijelca, zajetna, korajžna ženska! Kot deklica je prišla iz Smarij v Vipavo služit, kot dekla preživela tukaj vso mladost in vsa zrela leta dočakala tudi zasluženo pokojnino, vedno samosvoja, vesela in družabna, zna zavriskati in zapeti, pa tudi razjeziti se... Le kam se je dala? Skrbi nas, saj Pohorja nič ne pozna, na' zemljepis in orientacijo pa se malo pozna. Vodnik odbrzi nazaj proti stolpu in se čez pet minut pokaže. Pelje Gabrijelco pod pazduho, ona pa se srečna smehlja s šopkom spominčic... zašla je, ko je brala cvetice! Dočakamo jo z burnim ploskom, Gabrijelca pa je vsa ponosna, saj tako čednega kavalirja še ni imela. Hočemo povabiti vodnika na zakusko, on pa nas prehiti, zgine v domu in se čez hip vrne s polnim naročjem piškotov in bonbonov, ki jih razdeli otrokom. Odrasli posedamo okrog miz, da se malo spočijemo. Vodnik poprosi prijatelja, naj popelje nekaj najodločnejših nazaj k Arehu po drugi poti, da bi avtobus sem prišel po druge. Sporazumeli smo se Gremo nazaj, mimo nekaj gostišč pa tudi vikendov, ki so nekateri vse preveč razkošni. Končno smo zopet pri Arehu, polovimo vse naše, odlično razpoložene, nekateri starejši so se denili v pogovor z Mariborčani, mlajši pa plešejo. Kar težko jih spravimo odtod. Se v Maribor bi vsi radi, a če se mislimo v spodobnem času vrniti v Vipavo, moramo to odložiti za boljše čase. Kmalu smo pri Zelezničarskem, naložimo še druge naše ljudi in gremo počasi nazaj. Pri nekem gostišču prav v vznožju Pohorja najdemo avtobus iz Ajdovščine in ajdovske planince, ki so se kot kuščarji greli na soncu. No, na Pohorju so pa le bili! Prva naša postaja za nazaj je Celje, oziroma Celjski grad. Neka naša izletnica vztrajno trdi, da se tudi z avtobusom da priti gor. Sicer smo res prišli, a vsi nežni izrazi, ki jih je Bruno uporabljal, ko je zverino vižal po ozki in nerodni cesti, niso literarno prebavljivi. Sicer je vse mrmral le v brado, da ne bi pohujšal otrok... Sedaj pa se vsi razlezemo po zidovju, občudujemo razgled na Celje, na okolico, občudujemo lepo urejeno gostišče, kupujemo razglednice in prospekte. Se Bruno je pozabil, da nas bo moral tudi dol zmanevrirati... V mraku si želimo pogledati še nekaj. Čudovito rimsko nekropolo v Šempetru. Naši malčki najprej sprašujejo, če prodajajo tudi značke. Blagajničarka se od srca nasmeje in jim razloži, da jih stari Rimljani niso izdelovali. Čudoviti spomeniki nas vse prevzamejo, v mraku se nam zdijo tako zagonetni in lepi. Skoraj dve tisočletji stari obrazi - a tako sveži in človeški, napisi tako preprosti in sodobni, da bi pristajali na vsak naš nagrobnik. Le imena danes niso več v rabi... »Krofe bi jedli...« moledujejo otroci, ko se približujemo Trojanam. »No, pa deset minut za krofe,« predlaga sosed France. Bruno skomigne z rameni, in reče: »Krofov zvečer na Trojanah ni moč dobiti, pa poizkusimo!« »Da jih jaz ne bi dobila!« sem bila užaljena. Kot levinja, ki mora nahraniti lačne mladiče, sem se postavila v vrsto s polno vrečko drobiža, ki so mi ga otroci natresli za krofe pa tudi marsikateri starejši se je bal vrste in navala, tako da sem imela kar trideset naročil zanje. Iz kuhinje je zapeljivo dišalo in cvrčalo, pred pultom se je trlo ljudi, na parkirišču pa vozil. Bila sem lepo v vrsti in se pogumno pripravljala na naskok. Ko sem ravno hotela prijeti za cel podstavek krofov, ki so jih prinesli, pridrvi mišičast mladec in glasno zahteva: »Pripeljal sem mlade - ne mlade, majhne telovadce iz Ljubljane, zanje mora biti šestdeset krofov.« »Pojdite se solit vi in vaši mladi telovadci, jaz sem pripeljala trideset mladih planincev in hočem zanje krofe!« »Mama, pusti ga, močnejši je od tebe...« me je narahlo potegnil za rokav potomec. »Teta, molčite raje, kar naj ima svoje krofe, potegnili boste krajši konec,« me je posvarila Karmen. »Teta, to je vendar Miro Cerarl...« Jadrno sem jo odkurila - in verjetno potolkla novi rekord v hitrem teku in telovadbi med gručo ljudi ter se kar v skoku pognala na svoj sedež, moji mali levici pa kar za menoj... »No, danes se mi je že tretjič zgodilo, da sem enega velikega Slovenca nahrulila ...« »Koga ste pa še prej? Povejte, saj tako zaspali ne bomo...« prosijo otroci. »Pa naj bo... Pred kakimi dvajsetimi leti smo dokončavali Dom na Platku. Naslednji dan je morala biti otvoritev, vsa tla je bilo treba še poribati, vse šipe še umiti. Dekleta so delala kot neumna, jaz sem pa ribala veliko obednico ... saj smo bili predlanskim v njej, veste kolikšna je... Na vratih je bil napis, ki je jasno in glasno govoril, da bo dom odprt komaj jutri. Kar zaslišim slovensko govorjenje. Po sveže oribanih tleh pristopica gručica ljudi. - »A ne zastopete po kranjsko in hrvatsko?« sem rekla, »da se bo dom odprl komaj jutri, da se mi takoj poberete, kamor znaste in veste, ne mažite mi hiše, sicer še krtačo v glavo dobiste!« In veste kdo je bil? Pokojni ing. Stanko Bloudek, ki si je prišel ogledat dom ... Moram priznati, da ga je moj nadvse prisrčen sprejem spravil v zelo dobro voljo... No, pred desetimi leti sem delala v goriški knjižnici. Ob Novem letu pa je knjižnica nekaj dni zaprta zaradi inventure, o tem je govoril na vratih napis. Zatopljena v inventóme spiske, zaslišim glas, ki je terjal neko reč, nisem niti prav slišala, za katero knjigo je šlo. »Ali sploh znate brati?« sem se zadrla »saj na vratih piše, da je inventura!« Potem sem dvignila glavo in zaprepadeno uzrla - Franceta Bevka. »In kaj je rekel?« so hoteli vedeti otroci. »No, prav nič. Usedel se je in mi pomagal delati inventuro!« Inventura je dolgočasna reč, četudi jo pomaga delati France Bevk... ob mojem pripovedovanju so zaspali najprej otroci - odrasli pa za njimi. Le midva z Brunom nisva smela zaspati, zato sva nenehno klepetala ali polglasno prepevala ... Končno smo le doma. Ko gremo proti našemu koncu, gresta z nami tudi naša soseda, oba Franceta, oče in sin. Mladega Franceta vprašam: »Ali ti je bilo všeč, Francelj?« »Lepo je bilo...« pove. Bilo je morda poslednje lepo, kar je ubogi fant doživel. Skromni mladenič je imel jasno in preprosto začrtano življenjsko pot. Ko je končal šolsko obveznost, se je vdinjal pri gradbenem podjetju kot delavec. Po vojaščini je delo preprosto nadaljeval, pomagal na domači kmetiji, ob večerih pa vedno prijazen, sedel na klopi pred hišo in pestoval otroke svojih bratov. Starše je poprosil, naj ga vpišejo v planinsko društvo. Če je le utegnil, je prišel na predavanje ali krajši izlet. Nekaj dni po izletu na Pohorje je bil vpoklican na vojaške vaje, nekam v Trnovski gozd. Med vajo se ga je polotila vročina. Preden so uspeli priklicati zdravnika, je v vročični blodnji ušel svojim tovarišem in stekel v gozd. Pomislili so, da je morda šel domov - in so ga seveda takoj iskali tam pa tudi pri sorodnikih. Iskali so ga tudi po gozdu, on po ¡e tekel naprej, ni slišal nikogar, in se končno onemogel zleknil na travo ... Šele čez nekaj časa ga je našel neki pastirček - mrtvega. Bolezen ga je naglo premagala. Večina naših najstarejših in najmlajših ga je spremilo na zadnji poti. Šest fantičev s prižganimi lučmi mu je po stari šegi svetilo ob krsti, drugi otroci so z lepim cvetjem zasuli grob najskromnejšega naših članov... Naj ti bodo besede namesto osmrtnice, France, v slovo in spomin. OKNO POD ŠKARJAMI FRANCEK VOGELNIK Škarij, 2141 m, presenetljivo lahkega prehoda z južne na severno stran visokega grebena Grintovcev, se planinska pot spušča najprej strmo skozi preperevajoče skalovje, nato pa se vije po melišču, dokler ne doseže skalnatega hrbta, izrastka velike gorske gmote, ki se spušča proti sedelcu za Rjavčkim vrhom (1898 m). Na levo se svet strmo spušča proti Logarski dolini skozi Grlo, na desno pa nas vodi zaznamovana pot k znožju severne stene Ojstrice. Na vzhodno stran, proti Ojstrici, omenjeni skalnati hrbet strmo prepada v mračno krnico, v kateri je melišče pozno v poletje pokrito s snegom, ostanki plazov, ki se prožijo iz zelo razčlenjenega ostenja pod Škarjami. Melišče se zgoraj lijakasto zožuje, in če se ozremo po njem navzgor približno od sedla za Rjavčkim vrhom, bomo zagledali zanimivo naravno tvorbo, ki je nastala v zadnjih desettisočletjih - veliko okno! Skozenj se lepo razloči nadaljevanje zelo strme grape v ostenje. 2e od daleč je okno videti veliko, mogočno pa postane, če se mu približamo po melišču navzgor. Ker nisem imel cepina, sem se mu približal po snežišču le na »strelno razdaljo« s fotoaparatom, čeprav nisem stal pod njegovim obokom, sem približno ocenil njegovo velikost: širina bi znašala 15-20 m, višina oboka pa, če upoštevamo snežni plaz v grapi, gotovo 20-25 m; okno se more postavljati tudi s tretjo dimenzijo, ki ni manjša od 15-20 m. Tudi obok je vreden občudovanja: plasti so v njem naložene navpično, kakor bi bil sezidan. Kako je mogoče, da je doslej ostalo neopaženo? Vzrok je iskati predvsem v tem, da je okno skrito za Rjavčkim vrhom in ga ni moč uzreti iz Logarske doline; z dobrim daljnogledom bi ga bili že davno opazili, saj je odprto proti severu. Tudi od blizu je skrito očem, saj je nastalo v lijakasti grapi nad vrhnjo krnico, tako da ga vidimo le iz vpadnice strme grape. Čez Škarje najbrž ne hodi veliko planincev in njihova pozornost je gotovo usmerjena drugam, proti Okrešlju ali Ojstrici, zato je okno doslej ostalo neopaženo. Natančnejše meritve bodo gotovo potrdile, da gre za naravno znamenitost, ki jo je moč primerjati z Oknom v Prisojniku ali z Velikim naravnim mostom v Rakovem Škocjanu. Tedaj bo treba določiti tudi nadmorsko višino, ki ustreza višini Rjavčkega vrha - okrog 1900 m. Seznam oken v visoki rajdi Grintovcev bo potemtakem treba dopolniti: poleg Velikega okna v Mali Ojstrici, »Soda brez dna« vrh Turške gore, prijazne linice sredi Jermanovih vrat, okenca vrh Rdečega stolpa v Wisiakovi grapi (lahko bi mu rekli kar »Šivankino uho«) in okna v zgornjem vrhu Zeleniških špic moremo uvrstiti gotovo najimenitnejšo tovrstno geološko tvorbo - okno pod Škarjami. OB DESETLETNICI KOMISIJE ZA ODPRAVE V TUJA GORSTVA ING. PAVLE SEGULA »Veš, odprave so nekaj takega kot življenje. Čim dalje si na svetu, bolj si navezan na tisto, kar te obdaja. In če si bil samo enkrat v odpravi, te nikdar več ne mine želja, da ne bi odšel spet v neznani daljni svet, iskat nova pota, nova doživetja, v svet, kjer z vsakim korakom lahko iztrgaš naravi nekaj novega, nekaj, česar še ni videlo človeško oko.« Tako in podobno sem slišal govoriti marsikoga iz naših vrst, bilo mi je dano, da sem to občutil, doživel tudi sam. Hvaležni smo lahko življenju, da nam je dalo doživeti stvari, ki jih ne doživi vsakdo, hvaležni za izkušnje, hvaležni pa tudi za nešteta podoživetja. Dalo nam jih je delo v organizaciji, prek katere smo hodili po tujih gorah. Dala nam jih je pripoved udeležencev odprav, ki leto za letom odhajajo v tuji in neznani svet in posegajo po vedno težjih ciljih. V tej povezanosti, ki ni slučajna, je mnogo simbolike. Česar ne doživljamo sami, ne moremo doživeti drugače kot ob dejanjih tovarišev, pasivno ali aktivno, pač po možnostih in sposobnostih organizacije. Regulator je delo, ki umerja intenzivnost naše navzočnosti od obujanja spominov do aktivnega soustvarjanja v pripravi in delu novih odprav, v čarobnem tokokrogu nenehnega prejemanja in dajanja. Ekspedicijski klub je otrok več kot desetletnega dela velikega števila ljudi. Seznami povedo, da nas je bilo samo v odpravah prek 110. Koliko pa je še takih, ki niso nikdar bili člani odprav, čeprav so te odhajale po njihovih hrbtih in slonele na njihovih ramenih. Nabrala se nas je lepa družina, sposobna, da še ustvarja in pomaga na pot novim odpravam. Mnogi udeleženci odprav so najagilnejši planinski delavci, aktivisti in organizatorji. Razumeli so potrebe časa in planinske organizacije. Marsikoga pa je pot življenja po velikem doživetju usmerila drugam, da smo pogrešali njegove roke, misli in dejanja. Nam vsem skupaj, predvsem pa njim je namenjena zamisel o ustanovitvi kluba. Radi bi ustvarili družino, skupino planincev, članov PD vse Slovenije pa tudi drugih planinskih organizacij, ki jih vežejo ista doživetja, velike in drobne želje, izkušnje, spretnosti in izkušnje v gorstvih po vsej zemeljski obli. Čutili smo, da bi bilo škoda pustiti vnemar vse te spomine, prenekatero že zastavljeno delo, akcijo, zasnovo odprave. Vežejo nas isti vrhovi, gorstva, privrženost istemu cilju - odkrivanju neznanega, še nedoseženega. Podobno kot gorske reševalce, alpiniste, mladince, vzgojitelje in druge nas veže nekaj skupnega v okviru velike družine planincev. Njihove združbe po posebnosti dejavnosti so se izkazale za koristne, zakaj bi mi, ekspedicionisti, ne poskusili doseči večje učinkovitosti, enotnosti akcije, boljše delitve dela z novim prijemom, z združevanjem in delom v klubu? Morda res zveni kot nekaj posebnega, ekskluzivnega, pa ni. Nekateri se boje, češ »Zaprt krog, v katerega ni dostopa neposvečenim.« Povsem odveč bojazen. V klub se bo lahko včlanil vsak delaven član planinske organizacije, ki bo z dejanji dokazal vnemo, sposobnost in ustvarjalnost. To bo izkaznica in priporočilo, to bo edina omejitev. Nove odprave bodo dale nove člane. Naša ekskluzivnost bo in je v zahtevi, da naj med nami ne bo nedelavnega člana. »Eden manj, drugi več, vsakdo nekaj,« to je naše geslo. Vsakdo lahko opravi vsaj nekaj, svetuje, opravi neko delo, večji ali manjši opravek, uvede novinca, ga seznani z nekim postopkom, morda pospremi delček poti, dokler se ne uteče. Navidezno majhne, nepomembne stvari, v končnem uspehu pa odraz močne, ustvarjalne organizacije. Nekako tako je deset let že delala KOTG. Brez mnogo pritiska, morda razmeroma neuspešna prav zato, ker smo odborniki sloneli na dokaj ozkem krogu sodelavcev in nam je manjkalo neke notranje vezi, kot jo lahko da pripadnost neki zaključeni organizaciji. Klub potemtakem ne bo paradno združenje, ampak delovna četa slovenskih planincev. Njihov privilegij naj bi bila prednost pri prevzemanju nalog vseh vrst, predvsem pa na področju odprav, saj nam je bilo omogočeno, da to delo iz lastnih izkušenj bolje poznamo in obvladamo kot tisti, ki niso bili člani odprav. Končno se imamo na kaj ozreti. Od leta 1956 dalje smo bili petkrat v Kavkazu, štirikrat v Himalaji, trikrat v Hindukušu, dvakrat v Pamiru, v Andih, Afriki, na Spitzbergih, Lofotih, Norveškem, na Dema-vendu, Araratu. Osvojili smo nemalo gora, preplezali nekaj prvenstvenih smeri, bili prvi na par deviških gorah. Naš kulturni dosežek ni bil poseben. Mnogo člankov, pa komaj dve knjigi, tretja je v pripravi. Filmi, desettisoči diapozitivov, stotine predavanj. Kliub obilici priprav, malo. A vendar ne gre, da bi tožili, jadikovali. Mar si nismo pridobili ogromno izkušenj, brez katerih ni mogoče misliti na uspeh pri nobeni odpravi? Aklimatizacija je ključ uspeha; nekdaj smo jo poznali samo na papirju, danes pa med nami skoro ni človeka, ki bi je ne bil preskusil na svoji koži. Naučili smo se razlikovati, kaj je veliko in kaj manj, znamo ločiti težavnosti Hindu-kuša od zank Himalaje, z občutkom izbirati udeležence, si pomagati z izkušnjami športne medicine. Gotovo, dosegli smo mnogo, čeprav še mnogo manjka. Naj še enkrat ponovim, kako pomembno je, da danes lahko govorimo o tistem, kar smo izkusili in doživeli sami. Da bomo napredovali ob spoznanju lastnih napak. Pred sedemnajstimi, desetimi leti tega še nismo mogli, ker dotlej nismo še nikjer bili. Ni moja naloga, da govorim o dosežkih, saj vseh ne morem zajeti, popisati, ustavil sem se ob njih, da bi ob 10-letnici dela KOTG lahko ugotovil, da je vajeniška doba za nami. Da bi sprevideli, da delo terja od nas tudi resnosti in treznosti, ko se odločamo o bodočih nalogah. Te predvsem ne smejo biti lažje od dosedanjih. Ne smemo si dovoliti površnosti, razmetavati že tako skromna sredstva za malo vredne cilje in podvige. Čeprav smo naklonjeni odpravam v okviru PD, moramo doseči vsaj minimalno, osredotočeno planiranje in financiranje. Čeprav ne zmoremo bremen odprav v celoti sami, moramo doseči maksimalno soudeležbo z aktivnim sodelovanjem pri pridobivanju sredstev, s čimer hkrati zagotovimo večji propagandni učinek in navezanost planinskega, kot širšega nacionalnega in državnega zaledja. Čeprav udeleženci ne morejo biti vsi znanstveniki, poligloti, samofinancerji, si bomo morali prizadevati, da bo izbor v bodoče slonel bolj na vsestransko sposobnih kot zgolj enostransko odličnih članov odprav. Doseči moramo tisto, kar imajo že povsod drugod po svetu: osredotočenost informiranja, več posluha za skupne interese, več požrtvovalnosti in boljšo delitev deia. Doseči bomo morali, da bo moštvo v bodoče vse sile vložilo v pripravo na delo na gori, izpolnjevanju znanja, odpornosti, da se sile ne bodo cepile, da ne bo improvizacij pri nabavi ali pri organizaciji. Doseči bomo morali, da bodo bolje rešena druga operativna organizacijska vprašanja, da bodo pogoji za vrednotenje in dokončno obdelavo dosežkov odprave boljši, učinkovitejši. Nespametno bi bilo, če bi hotel biti izčrpen. To je naloga našega kluba. Škoda je le, da se nismo poprej združevali na ta način. Naš klub je nedvomno strokovno najbolj usposobljen, da opravi pregled dobrega in slabega, da najde najustreznejše zaključke in rešitve. Da ustanovi komisije, ki ustrezajo programu dela, sprejme pravilnik in poslovnik o delu, ustvari pogoje za sodelovanje z Zavodom za tehnično pomoč, spregovori o obsegu in možnostih dela znanstvenih delavcev, razmisli o reševanju ekonomskih problemov, o propagandni, literarni in filmarski dejavnosti, pridobi in usmeri strokovnjaka za opremo in transport in da združi medicinske strokovnjake... Vsega seveda ne danes, ne kasneje ne bomo mogli opraviti, važno pa je, da se dela ne ustrašimo, temveč, da se z njim spoprimemo po zdravi pameti in v pravi smeri. Razdelimo si bremena, da bi jih nosili z veseljem, s poletom in ponosom. Navsezadnje smo zreli ljudje, od katerih skupnost upravičeno nekaj pričakuje. Ne pozabimo, da smo bi i v obdobju 1960-1972 deležni najmanj 3 milijonov novih dinarjev pomoči. Ne bi bilo prav, če bi se ta sredstva izgubila kot voda, ki jo požre pesek. PO PROKLETIJAH IDA FILIPIČ ako majhna je naša domovina in kako slabo jo večina od nas pozna! Vse preradi se podajamo čez mejo in hvalimo vse, kar je tujega. Naše razvajeno oko opazi le še največje, najlepše, najznamenitejše, najbolj razvpite stvari. Ob tem ostajajo pozabljeni prelepi, odmaknjeni predeli naše domače zemlje. Absolventi 4. letnika gozdarske fakultete v Ljubljani smo se zato odločili, da za našo absolventsko ekskurzijo izberemo enega takih predelov - Prokletije. Ekskurzija je bila sicer strokovne narave, za udeležence s »hribovsko« dušo pa je bilo tistih nekaj dni križarjenja po kosovskih gorah prava planinska poslastica. Stanovali smo v Dečanih, kosovskem mestecu, znanem po enem najlepših srbskih samostanov. Od tu nas je kamion, ki nam ga je dalo na razpolago tamkajšnje gozdno gospodarstvo, »dostavljal« na izhodišča naših poti in nas zvečer spet počakal na koncu. Te vožnje ne bi omenjala, če ne bi bila enkratno doživetje, ki nam bo za vedno ostalo v spominu povezano s Prokletijami ali pa se ga bomo spominjali ob kavbojskih filmih. Kamion je besno poskakoval po cesti, ki mestoma sploh ne zasluži takega imena, preko mostov, za katere mi še danes ni jasno, kako smo prišli čez, se zaganjaj v klance, ki so bili praviloma najbolj strmi v krivinah. Šofer je užival v hitri vožnji in hupanju. Trobil je neprestano, enkrat zaradi ovinkov, drugič zaradi živine na cesti, tretjič pa nas je opozarjal na veje, ki so visele nad cesto. Na koncu smo bili že tako zdresirani, da smo ob vsakem zvočnem signalu samogibno počepnili - teorija o pogojnem refleksu čisto drži. Zamislite si le še spreminjajoče se barve na naših obrazih ... Naš prvi obisk je veljal Juničkim planinam na JV delu Prokletij. To je svet zelenih pašnikov, blagih oblik, dolgih zaobljenih grebenov. Travna ruša sega prav pod vrhove, pa tudi gozdna meja je razmeroma visoko, blizu 2000 m. Nad njo se razprostirajo mehke preproge nizkega brina, ki tu, na silikatni podlagi, nadomešča naše rušje. Z gozdarskega stališča je ta zgornja gozdna meja nadvse zanimiva. Tudi laik bi opazil, da je drugačna od tiste, ki jo srečamo v naših Alpah ali Dinaridih. V slovenskih Alpah se nad smrekovimi gozdovi v gorovju pojavi mešan gozd smreke in macesna, ki končno preide v samo rušje. V Dinaridih tvori zgornjo gozdno mejo sama bukev. V Prokletijah pa se v tem pasu pojavljata dva bora, ki sta tu endemična, tj., omejena le na to področje. To sta balkanski in belkasti bor (Pinus peuce in Pinus leucodermis). Domačini ju imenujejo molika in munika. Upam, da mi kolegi ne bodo zamerili, če priznam, da nam prav do konca ni bilo jasno, kateri je molika in kateri munika. Ločita se po rastiščnih zahtevah; balkanski bor (P. peuce) uspeva na silikatnih, belkasti bor (P. leucodermis) pa na apnenih tleh. Planinci lahko tadva naša redka bora primerjamo s cemprinom (Pinus cembra). Pot nas je ves čas vodila po pašnikih med velikimi čredami ovac. Poleg ovac pasejo tudi konje, goveda pa je le malo. Ustavljali smo se pri pastirskih stanovih - katunih. Okrog nas se je povsod nabrala množica otrok, ki so nas zvedavo opazovali. S klepetom sicer ni bilo nič, ker albansko pač ne znamo, zato pa smo se sporazumeli z napolitankami in čokoladami iz naših nahrbtnikov. Zal je tega komunikacijskega sredstva yse prekmalu zmanjkalo. Stari možaki - ženske nikjer niso prišle blizu in celo deklice so se držale v varni razdalji - so nam postregli s sirom, sladkim in kislim mlekom in kajmakom. Gostoljubnost teh ljudi je res izredna in bi lahko bili nam Slovencem za zgled. Vsa taka srečanja smo seveda izkoristili tudi za fotografiranje. Veliko hitreje je zmanjkovalo filmov kot hvaležnih motivov. Vsi smo želeli nabrati in na ta način tudi ohraniti čim več vtisov o tem skrajno siromašnem, preprostem, le v ritem letnih časov - ne ur ali minut - vklenjenem življenju. Za spomin, pa tudi za razmišljanje. Za razmišljanje o teh ljudeh in njihovi življenjski modrosti, ki se je sami sicer ne zavedajo, se pa že stoletja ravnajo po njej. Živijo tesno povezani z naravo in so od nje popolnoma odvisni. Pomladansko sonce jih prižene v planino, kajti v nižinah poleti zaradi suše ni dovolj paše, vedno više se pomikajo za zelenečimi pašniki, poletja prežive s soncem, nevihtami in svojimi čredami, jeseni pa se spet vračajo v dolino. Življenje jim daje malo, a saj veliko od njega ne zahtevajo. Imajo pa ti ljudje nekaj, kar mi v vrvežu vsakdanjega delovnika in v neprestani dirki za časom pogrešamo, kar iščemo v obljubljenem svetu visokih vrhov in samotnih grap - mir, prostost. Življenje tam gori je res bolj počasno, a zdelo se mi je, da veliko globlje in manj improvizirano kot naše. Srečavali smo klene, čvrste starce, stare po devetdeset let in čez, ki so še dobesedno tekli v hrib s polno skledo mleka v rokah. Na mestnih ulicah bi take zaman iskali. Nočem zanikati novih vrednot, ki jih prinaša razvoj, vendar z njimi izgubljamo tudi veliko lepega in dobrega. V zadnjem delu poti so se pred nami na drugi strani doline pokazali vrhovi Kopriv- nika. Ta del Prokletij je za razliko od tistega, po katerem smo hodili, sestavljen iz apnenčastih kamenin. Občudovali smo lepe vrhove in za enega od njih bi prisegla, da je v sorodu z Blegošem, tako mu je podoben. Na žalost nam čas ni dopuščal,' da bi te gore obiskali. Obisk smo namreč napovedali mogočni gori, ki smo jo malo naprej zagledali pred sabo, ovito v meglen pajčolan, vendar je tisti hip še visel v zraku. Nihče nam namreč ni vedel povedati, ali ji je mogoče z avtom priti tako bjizu, da bi lahko opravili vzpon in sestop v enem dnevu. V nasprotnem primeru bi bili vezani na kočo, za katero pa prav tako nihče ni zagotovo vedel, ali sploh je in če je, ali je odprta. Pastirji, ki celo življenje pasejo pod goro, so nas začudeno gledaji, ko smo jih spraševali o tem, češ, le po kaj sploh rinete gor. Samo nek starec ie rekel, da je že bil na vrhu in da ni videl nobene koče. Vprašali smo ga, kdaj je bilo to, pa je rekel: »Pa - pred vojno!« Gre za Djeravico, s svojimi 2656 m najvišji vrh Prokletij v Jugoslaviji in hkrati najvišji vrh SR Srbije. Tako smo nekateri goro gledali s hrepenenjem, drugi, manj olaninske sorte, pa z upanjem, da je ne bodo videli od bliže. No, želja se je izpolnila prvim. Naslednje jutro nas je kamion potegnil potegnil do višine kakih 1400 m. Najprej nas je vodila lepo markirana planinska pot do planinskega doma na Pločicah v višini 2125 m. Prvi del poti teče po pobočju, poraslem z bukovim in jelovim pol-pragozdom. Kot stražarji stoje ob njej mogočna stara drevesa vseh mogočih oblik. V te gozdove začenja človek kot gozdar posegati šele danes. Vse do zdaj se je v njih pojavljal le kot pastir in je zato imel do njih sovražen odnos. Več gozdov je pomenilo manj pašnikov, na pašnike pa je bil eksistenčno vezan. Gozd je opu-stošil z gozdno pašo in »palikami«, požigi gozda v sušnih letih za pridobitev pa-šniških površin. Oboje se sem in tja pojavlja še danes. Od gozdne meje naprej smo hodili po pašnikih vse do kakih 200 m pod vrhom. Presenetilo nas je, koliko vode se steka po njih. Od vseh strani curljajo potočki, se združujejo v večje in končno kot mogočni hudourniki zapuste gorovje. Nahajamo se namreč na področju, ki ga sestavljajo stare, neprepustne kamenine. Koča, ki smo jo dosegli po dobrih dveh urah hoje, ie bila zaprta in v precej žalostnem stanju. Vse kaže, da te planine obiskujejo le redki planinci; koča je zapuščena, ob poti smo pogrešali konzervne škatle, plastične vrečke in druge znake množičnega turizma in tudi srečali nismo razen pastirjev nikogar. Od koče do vrha je bilo še dve uri hoje oziroma lepega razgleda. Do kamor je segal pogled, amfiteatri zelenih pašnikov, nad njimi pa lepi, stožčasti vrhovi. Našim smučarjem so se pocedile sline ob misli, kako mora biti tukaj pozimi. Vendar bo ta potencialni smučarski raj verjetno še mnogo zim sameval. Preveč nedostopen je, predaleč od turistično razvitega sveta. Po eni strani je to še sreča. Vrh nas je pričakal zavit v meglo. Ko smo čakali, da se bo v njej le odprlo kako okno, sem imela občutek, da sedim na Krnu in čakam, kdaj se bo meglena zavesa dvignila. In ko se je megla razkadila, se je pod nami zalesketalo čudovito ledeniško jezerce, prav kakor na Krnu! Odprla se nam je tudi panorama albanskih, črnogorskih in metohijskih gora. Divji, samoten, lep svet! Na vrhu smo v prazni steklenici pustili pismo s pozaVavi za planince PD Železničar iz Ljubljane, za katere smo izvedeli, da nameravajo zavzeti Djeravico nekaj dni za nami. To bodo veseli! smo rekli, pri sebi pa smo si mislili, da bi bil vsakdo bolj vesel polne steklenice radenske kot prijaznih pozdravov. Sestopili smo po cvetočih travnikih, polnih nebesnomodrega encijana, do stanov na planini Pločice. Tam nas je čakal sir, mleko in počitek. Kot martinčki smo se nastavili soncu in ko je bilo treba naprej v dolino, bi skoraj rabili budilko. Spust je bil strm, da je v kolenih kar škripalo, pokrajina pa z vsakim korakom bolj raz|edena od številnih hudournikov, ki strahotno pustošijo po pobočjih. Slika je bila šolski primer za to, kako se v gorskih, eroziji izpostavljenih predelih ne sme gospodariti. Gozd je v višjih legah izkrčen za pašnike, kjer pa je ostal, je močno oslabljen zaradi paše in ker ljudje tu še zelo pogosto kradejo les. Svoje je opravilo tudi požiganje in ročno spuščanje posekanega lesa v dolino. Tako je zgornji del doline Kož-njarske Bistrice dobesedno zasut z naplavinami, ponekod gledajo iz njih le še vrhovi smrek. Urejevanje hudournikov in varstvo v širšem smislu do sem še ni seglo. Narava sama je nekoliko niže z ogromnimi skalami ki so se zagozdile v soteski napravila naravno pregrado. Ta zadržuje ogromne količine grušča. Ne bi želela biti v bližini, kadar bo ta jez popustil pod pritiskom kamenja in voda. Kot zanimivost naj še omenim' c !ie -na J]ucj0.urnišl