Posebni pogoji za občinske matične knjižnice - osnova za izgradnjo sodobne splošnoizobraževalne knjižnične mreže v Sloveniji /Miša Sepe/ Letos julija se je iztekel rok, ki ga je Zakon o knjižničarstvu v svojem 44.členu predvidel za novo imenovanje občinskih matičnih knjižnic. Matična in instruktorska služba NUK, ki ji novi zakon nalaga tudi pripravo strokovnih gradiv za Strokovni svet za knjižničarstvo je pripravila "Osnutek posebnih pogojev za občinske matične knjižnice" in krajšo analizo doseganja teh po= gojev v SIK posameznih občin. O osnutku in o analizi smo se pogovorili z vodji SIK na šestih področnih posvetih, ki smo jih organizirali v juniju. Osnutek smo dopolnili na podlagi pri= porab in mnenj vodji SIK, področne analize pa strnili v enoten pregled, ki bo, tako vsaj upamo, služil za podlago razpravi v Strokovnem svetu za knjižničarstvo SRS. Izhodišča za pripravo osnutka "Posebni pogoji za občinske matične knjižnice1.1 Pri pripravi osnutka smo v prvi vrsti upoštevali Zakon o knjižničarstvu1, zlasti člene od 27. do 34. ki obravnava= jo matične knjižnice, 29. člen, ki v grobem našteva pogo= je za imenovanje matične knjižnice in 44. člen, ki določa rok in postopek za imenovanje občinskih matičnih knjižnic. Pri podrobnejšem določanju pogojev iz 29.člena smo se oprli na Standarde v splošnoizobraževalnih knjižnicah Slovenije^, ki so že prešli skozi strokovne razprave in za katere upravičeno domnevamo, da bodo jeseni dokončno sprejeti v Kulturni skupnosti Slovenije. Ker vemo, da so splošnoizobraževalne knjižnice v Sloveniji neenakomerno razvite, v posebnih pogojih ne predlagamo optimalnih ali najvišjih standardov, pač pa smo izbrali najnižje še stro= kovno sprejemljive standarde, ki sicer knjižnicam ne zago= tavljajo pogojev za celotno izpolnjevanje nalog Zakona o knjižničarstvu, omogočajo pa vsaj osnovne pogoje za zače= tek matične dejavnosti, kot jo predpisuje zakon. Doseganje posebnih pogojev smo preverjali na podlagi podatkov o delu SIK v letu 1982 (podatki iz leta 1983 še niso dostopni). Pri analizi upoštevamo vseh 6 maribor= skih občin kot celoto, ker ima Maribor.za vse občine eno splošnoizobraževalno knjižnico, pri Ljubljani obravnavamo vsako občino posebej, izračunali pa smo tudi skupne kazal= ce za Ljubljano kot celoto. 29.člen Zakona o knjižničarstvu določa za matične knjiž= nice tele posebne pogoje: "Za opravljanje matičnih dejav= nosti je lahko določena knjižnica, ki ima dovolj usposob= ljenih strokovnih kadrov, obsežno in urejeno knjižnično gradivo in primerno tehnično opremo." V predlogu posebnih pogojev smo to zahtevo razdelili na tri skupine: Knjižnični delavci Knjižnično gradivo Prostor in tehnična opremljenost knjižnic Potreba o primernih prostorih sicer v 29.členu ni posebej navedena, je pa podana v 14.členu in velja torej za vsako knjižnico, ne le za matične- V posebne pogoje smo jo vklju= čili zaradi tega, ker večina SIK v Sloveniji nima primer= nih prostorov niti za osnovno delo,premajhni in neprimerni prostori pa že vnaprej preprečujejo tako sodobno ureditev in orga= nizacijo dela v knjižnicah, kot tudi vsakršno sodobno teh= nično opremo. 1. Strokovni delavci Standardi v splošnoizobraževalnih knjižnicah Slovenije navajajo v poglavju 8.2.: "V SIK se za zaposlovanje knjižničarskih delavcev upošte= vajo naslednji standardi: 1 strokovni in 1 tehnični knjižničarski delavec na 10.000 prebivalcev ali 1 strokovni delavec v standardnem razmerju na vsakih 10 - 12.000 izposojenih knjižnih enot ali 1 strokovni delavec na vsakih 6.000 enot žive knjižne zaloge. 1 strokovni delavec za specifični program dela z mladimi, če je na območju knjižnice najmanj 3.000 mladih do 15.leta starosti ali 1 strokovni delavec na 3.000 enot knjižničnega gradiva v posebni zbirki, če je frekvenca letnega obrata gradiva vsaj 2 enoti. Poglavje 8.6 pa še določa: “Upravni in tehnični delavci drugih profilov se v SIK zaposlujejo glede na potrebe, a največ v razmerju 1:3 napram strokovnim knjižničarskim delavcem. Od vsega naštetega smo v osnutku posebnih pogojev predla= gali najnižji možni standard: 2 knjižnična delavca na vsakih 10.000 prebivalcev v občini in en delavec za razvoj matične dejavnosti. Pri analizi doseženega stanja smo primerjali dejansko število knjižničnih delavcev v SIK s standardom 2 delavca na 10.000 prebivalcev. Rezultati so naslednji: 100% in več minimalnega standarda dosegajo knjižnice 17 občin: Celje, Idrija, Izola, Kočevje, Koper, Kranj, Ljubljana-Center, Maribor (vse občine), Nova Gorica, Novo mesto, Postojna, Ravne na Koroškem, Slovenj Gradec, Tolmin, Trbovlje, Tržič in Vrhnika. Od tega je 8 knjižnic večjih regionalnih središč, katerih naloge presegajo občinske okvire in imajo včlanjenih tudi veliko občanov iz drugih občin (dnevna migracija). 80% - 100% minimalnega standarda dosegajo knjižnice 11 občin: Ajdovščina, Hrastnik, Ilirska Bistrica, Jesenice, Litija, Ljubljana Moste-Polje, Murska Sobota, Piran, Ribnica, Sežana in Titovo Velenje. Tudi v tej skupini je ena knjižnica, ki ima širše naloge in deluje preko občin= skih meja. 60% - 80% minimalnega standarda dosegajo knjižnice 10 občin: Cerknica, Kamnik, Ljubljana-Bežigrad, Mozirje, Ptuj, Radovljica, Slovenska Bistrica, Slovenske Konjice, Škofja Loka in Zagorje. Tudi v tej skupini je ptujska knjižnica s širšimi nalogami. 40% - 60% minimalnega standarda dosegajo knjižnice 11 občin: Brežice, Črnomelj, Gornja Radgona, Grosuplje, Laško, Lenart, Lendava, Ljubijana-šiška, Ljubljana Vič-Rudnik, Ljutomer, Logatec, Šnerje pri Jelšah in Trebnje. 20% - 40% minimalnega standarda dosegajo knjižnice 7 občin: Domžale, Dravograd, Krško, Ormož, Radlje ob Dravi, Sevnica in Šentjur. manj kot 20% minimalnega standarda pa dosegata 2 občini: Metlika, ki sploh nima rednega delavca,in Žalec, ki z enim delavcem v knjižnici dosega 13% minimalnega standarda. Še enkrat moramo poudariti, da izpolnjevanje minimalnega standarda še nikakor ne zagotavlja normalnega dela in da je treba zlasti pri večjih SIK z razgibano dejavnostjo, z oddel= kom za mladino, domoznansko zbirko in drugim, potrebe po delavcih izračunavati po vseh predloženih standardih. Ugotovitev, da tudi ta minimalni standard dosega v Sloveniji vsega le 17 občinskih knjižnic, je več kot porazna. Knjižnično gradivo Standardi v splošnoizobraževalnih knjižnicah Slovenije določajo temeljno knjižnično zalogo takole: 6.3. V svoji temeljni knjižnični zalogi naj ima SIK po= prečno po 3 knjige na prebivalca 6.3.1. Najmanjša temeljna knjižnična zaloga mora znašati najmanj po 1 knjigo na prebivalca. Letni prirastek gradiva pa je določen takole: 6.4. V tekočem letu se kot poprečno doseženi standard pri= rastka knjižničnega gradiva upošteva, kadar knjižnica doseže (z nakupom, obveznim izvodom, darovi, zamenjavo, odkupi KSS), dotok 200 knjig oziroma enot na 1.000 pre= bivalcev. 6.4.1. Za čisti letni nakup novega knjižničnega gradiva se upošteva standard najmanj 100 knjig na 1.000 prebi= valcev. V predlaganih posebnih pogojih za matične knjižnice smo uporabili dva sedanji situaciji prirejena kazalca: za temeljno knjižno zalogo smo predložili srednji standard 2 knjigi na prebivalca, za letni prirast pa polovični standard 100 knjig na 1.000 prebivalcev ali 1 nova knjiga na vsakih 10 prebivalcev. Primerjava teh meril s podatki iz leta 19 82 nam pokaže takole sliko: a) Temeljno knjižnično gradivo 100% in več od srednjega standarda dosegajo knjižnice v 14 občinah: Celje, Izola, Jesenice, Koper, Kranj, Ljubljana-Center, Nova Gorica, Novo mesto, Piran, Postojna, Radovljica, Ravne na Koroškem in Vrhnika. 80% - 100% srednjega standarda dosegajo SIK v 6 občinah: Hrastnik, Kočevje, Lendava, Murska Sobota, Škofja Loka in Tržič. V to skupino se uvršča tudi Ljubljana kot celota. 60% - 80% srednjega standarda dosegajo SIK v 15 občinah: Ajdovščina, Ilirska Bistrica, Kamnik, Lenart, Litija, Logatec, Maribor (vse občine), Ptuj, Sežana, Slovenske Konjice, Tolmin, Trbovlje, Titovo Velenje, Zagorje in Žalec. 40% - 60% srednjega standarda dosegajo SIK v 17 občinah: Brežice, Cerknica, Črnomelj, Domžale, Dravograd, Grosuplje, Laško, Ljubijana-Bežigrad, Ljubijana-Moste-Polje, Ljutomer, Metlika, Mozirje, Ormož, Ribnica, Slovenj Gradec, Šmarje pri Jelšah in Trebnje. 20% - 40% srednjega standarda dosegajo SIK v 8 občinah: Gornja Radgona, Krško, Ljubljana-Šiška, Ljubljana-Vič-Rudnik, Radlje ob Dravi, Sevnica, Slovenska Bistrica in Šentjur. Pri tem je temeljna knjižnična zaloga celo pod minimalnim standardom 1 knjiga na prebivalca v na= slednjih občinah, ki dosegajo: Gornja Radgona (0,77), Krško (0,60), Ljubijana-Šiška (0,72), Ljubljana-Vič -Rudnik (0,61), Radlje ob Dravi (0,72), Sevnica (0,74), Slovenska Bistrica (0,80) in Šentjur (0,75) knjige na prebivalca. b) Letni prirast knjižničnega gradiva 100% in več od polovičnega standarda dosegajo SIK v I5-občinah, pri čemer so v letu 1982 kupile 1 knjigo na: 3 prebivalce - Ljubijana-Center 4 " - Ravne na Koroškem 5 prebivalcev - Celje, Kranj, Nova Gorica 6 " Idrija, Koper, Trbovlje, Vrhnika 8 " - Litija, Logatec, Mozirje, Postojna in Tržič 9 " - Ajdovščina, Kamnik, Novo mesto in Škofja Loka 10 " - Lendava 80% - 100% polovičnega standarda so dosegle SIK v 5 občinah, pri čemer so v letu 1982 kupile 1 knjigo na: 10 prebivalcev -Tolmin 11 " - Hrastnik, Kočevje, Lenart 12 " - Piran V to skupino sodi tudi Ljubljana kot celota, kjer so SIK kupile 1 novo knjigo na 11 prebivalcev. 60% - 80% od polovičnega standarda so dosegle SIK v 12 občinah, pri čemer so kupile 1 novo knjigo na: 13 prebivalcev - Ormož, Ptuj, Titovo Velenje 14 " - Izola, Ljubijana-Moste-Polje, Ljutomer, Murska Sobota 15 " - Brežice, Radovljica 16 " - Cerknica, Ilirska Bistrica, Šmarje pri Jelšah. 40% - 60% polovičnega standarda so dosegle SIK v 18 občinah, pri čemer so kupile 1 novo knjigo na: 17 prebivalcev - Ljubijana-Bežigrad, Sežana in Žalec 18 " - Črnomelj 19 " - Maribor (vse občine) 20 " - Jesenice, Slovenj Gradec, Šentjur 21 " - Ljubij ana-Šiška, Radlje ob Dravi, Slovenska Bistrica in Zagorje 22 prebivalcev - Grosuplje in Slovenske Konjice 2 3 " - Laško 24 " - Domžale, Gornja Radgona, Trebnje 20% '-^40% polovičnega standarda so dosegle SIK v 5 občinah, pri čemer so pridobile 1 novo knjigo na: 27 prebivalcev - Ljubijana-Vič-Rudnik 34 " - Metlika 37 " - Krško 38 " - Dravograd 49 " - Ribnica pod 20% standarda je dosegla SIK v Sevnici, ki je v obravna= vanem letu nabavila 1 novo knjigo na 52 prebivalcev. Dovolj veliko temeljno knjižnično zalogo ima torej le 14 SIK, dovolj velik prirast gradiva pa 19 SIK. Posebno skrb vzbuja= jo tiste knjižnice, ki ne samo,, da imajo siromašno temeljno zalogo, pač pa imajo tudi zelo majhen prirast gradiva, kar ne vzbuja upanja, da bodo potrebno temeljno zalogo lahko v kratkem dosegle. Prostor in tehnična opremljenost knjižnic Problem prostorov za knjižnično dejavnost je v Sloveniji že vseskozi pereč. V občinah so se po vojni le stežka odločili za investicije v kulturi, tam pa, kjer so za svoje občin= ske knjižnice le poskrbeli za prostore, so bili ti skoraj praviloma veliko premajhni, čeprav ponekod lepi in sodobno urejeni. Tudi tehnična opremljenost knjižnic je v glavnem šibka, saj sodobne bibliotekarske tehnologije v SIK tako rekoč nimamo. Za prikaz sedanjega stanja knjižničnih prosto= rov smo primerjali le število kvadratnih metrov, ki jih imajo knjižnice sedaj na voljo, z ustreznimi standardi, kar lahko ponudi splošno informacijo in izhodišče za kasnejšo podrobnejšo raziskavo. Standardi v splošnoizobraževalnih knjižnicah Slovenije pred= pisujejo v poglavju 4 Knjižnična zgradba in notranja prostorska razmerja med drugim tudi: 4.2. V SIK naj se upoštevajo naslednja prostorska razmerja: 4.2.1. Na vsakih 1.000 knjižnih enot - 15 m2 prostora za območje izposoje na dom - 10 m| " za referenčno območje 7 m " za prosto dostopna skladišča ter 2 skladišča potujoče knjižnice 5,5 m " za zaprta knjižna skladišča 4.2.4. Poprečne skupne prostorske površine se lahko izračunavajo tudi na 1.000 prebivalcev: - od 1.000 - 5.000 prebivalcev 50 m^ - od 5.000 - 10.000 " 45 " - od 10.000 - 20.000 " 42 " - od 20.000 - 35.000 " 39 " - od 35.000 - 60.000 " 35 " - od 60.000 - 100.000 " 31 " - nad 100.000 " 28" - V te skupne prostorske površine za knjižnično zgradbo niso vključeni večnamenski prostori za knjižnične dejavnosti, npr.razstavni prostori, dvorane za kulturne prireditve v zvezi s knjigo ipd. 4.2.5. Pri gradnji samostojnih knjižničnih zgradb je po= trebno oosvetiti ustrezno pozornost strokovnim,upravnim in tehničnim službam, ureditvi garderobnih prostorov, sanitarij in komunikacijskih površin. Za te prostore se računa 20% pribitka k površinam izposojevalnih območji. V naši primerjavi smo zaradi preglednosti uporabili dve me= rili za izračunavanje potrebne površine knjižničnih prosto= rov: 15 m^ na vsakih 1.000 knjižničnih enot in izračun iz točke 4.2.4. glede na število prebivalcev. Tako izračunani podatki so le približni, vendar upamo, da so za ilustracijo položaja dovolj primerni. Glede na število prebivalcev so v letu 1982 dosegale stan= dar d: 100% in več knjižnice v 5 občinah: Celje, Ljubljana-Center, Postojna, Ravne na Koroškem in Tolmin. Od teh knjižnic kar tri po svojem delovanju pre= segajo občinski okvir. 80% - 100% dosegata le knjižnici 2 občin, obe sta z delom dejavnosti namenjeni tudi širšemu območju. Koper, Kranj 60% - 80% dosegajo knjižnice v 5 občinah: Idrija, Radovljica, Trbovlje, Titovo Velenje in Vrhnika. 40% - 60% standarda dosegajo knjižnice v 7 občinah, tudi od teh sta dve namenjeni širšemu območju. Brežice, Laško, Mozirje, Novo mesto, Ptuj, Slovenske Konjice in Tržič. 20% - 40% standarda so v obravnavanem obdobju dosegle SIK 29 občin: Ajdovščina, Črnomelj, Grosuplje, Hrastnik, Ilirska Bistri= ca, Izola, Jesenice, Kamnik, Kočevje, Lenart, Lendava, Ljubljana-Bežigrad, Ljubijana-Moste-Polje, Ljutomer, Loga= tec, Maribor, (vse občine), Metlika, Murska Sobota, Nova Gorica, Piran, Radlje ob Dravi, Ribnica, Sežana, Slovenj Gradec, Slovenska Bistrica, Škofja Loka, Šmarje pri Jel= šah, Trebnje in Zagorje. V to skupino spada tudi Ljub= ljana v celoti. Od konca leta 19 82 so dobile nove prostore 4 od naštetih knjižnic. pod 20% standarda dosegajo SIK v 12.občinah: Cerknica (18%), Domžale (16%), Dravograd (15%), Gornja Radgona (10%), Krško (14%), Litija (15%), Ljubljana-Šiška (9%), Ljubljana-Vič-Rudnika (5%), Ormož (8%), Sevnica (5%), Šentjur (19%) in Žalec (16%). Po standardu izračunanem za obstoječe knjižnično gradivo dosegajo: 100% in več 9 SIK iz občin: Brežice, Laško, Mozirje, Postojna, Šmarje pri Jelšah, Tolmin, Trbovlje, Velenje in Vrhnika. Vendar od teh le knjižnici v Postojni in na Vrhniki dosegata normativ 2 knjigi na prebivalca. 80% - 100% standarda dosega 8 knjižnic iz občin: Ljubijana-Moste-Polje, Metlika, Radlje ob Dravi, Radovljica, Ribnica, Slovenj Gradec, Slovenska Bistrica in Slovenske Konjice. Od teh le Radovljica dosega standard 2 knjigi na prebivalca. 60% - 80% standarda dosega 9 knjižnic iz občin: Celje, Grosuplje, Krško, Lendava, Ptuj, Ravne na Koroškem, Šentjur, Trebnje in Tržič. V tej skupini so tri knjižnice, ki dosegajo 2 knjigi na prebivalca v občini, SIK iz Celja, Ravne na Koroškem in Ptuj, pa imajo velik del gradiva postavljenega v zaprtih skladiščih, zato je primanjkljaj prostora v resnici manjši. 40% - 60% standarda dosegajo SIK iz 20 občin: Cerknica, Črnomelj, Dravograd, Idrija, Ilirska Bistrica, Kamnik, Kočevje, Koper, Kranj, Lenart, Ljubljana-Bežigrad, Ljubljana-Center, Ljutomer, Logatec, Maribor (Vse občine), Murska Sobota, Piran, Sežana, Škofja Loka in Zagorje. V tej skupini je 5 knjižnic, ki imajo 2 knjigi na prebi= valca, je pa tudi več knjižnic, ki imajo znaten del gradi= va postavljen v zaprtih skladiščih. V to skupino spada tudi Ljubljana kot celota. 20% - 40% standarda dosegajo SIK v 13 občinah: Ajdovščina, Domžale, Gornja Radgona, Hrastnik, Izola, Jesenice, Litija, Ljubljana-Šiška, Nova Gorica, Novo mesto, Ormož, Sevnica in Žalec. V tej skupini so le tri SIK, ki dosegajo 2 knjigi na prebivalca v občini, 2 knjižnici pa imata velik del gradiva postavljen v skladiščih. pod 20% standarda dosega le SIK občine Ljubljana-Vič -Rudnik. Ta dosega le 18% standarda za postavitev obsto= ječega gradiva, čeprav je njena temeljna knjižna zaloga le 30% od srednjega standarda. Večino slovenskih SIK torej pesti veliko pomanjkanje pro= štora, saj ima osnovno površino potrebno glede na število prebivalcev le 5 SIK, dovolj prostora za postavitev ob= stoječega gradiva (2/3 ali 66%) pa vsega 20 SIK. Povzetek Če še enkrat pregledamo rezultate primerjav posameznih po= gojev, ugotovimo, da ima minimalno potrebno število knjiž= ničnih delavcev 17 SIK, zadostno temeljno gradivo 14 SIK, dovolj veliko letno nabavo 19 SIK, dovolj prostorov glede na število prebivalstva v občini 5 SIK in vsaj 2/3 potreb= nega prostora za obstoječe gradivo 20 SIK. Vseh 5 predlaganih pogojev izpolnjuje le Knjižnica Bena Zupančiča v Postojni, po 4 pogoje pa izpolnjujejo: Knjižnica Edvarda Kardelja v Celju - tej manjka prostor za obstoječe gradivo, ki ga je veliko več kot zahteva predlagani standard. Knjižnica Otona Župančiča v Ljubljani - ima premalo prostora za obstoječe gradivo Osrednja Koroška knjižnica Franca Sušnika na Ravnah na Koroškem - ima premalo prostora za obstoječe gradivo Občinska matična knjižnica na Vrhniki - ima nekoliko premalo prostora glede na število prebivalcev. Po tri od petih pogojev izpolnjuje 7 SIK: Mestna knjižnica in čitalnica Idrija - ima premalo prostora Osrednja knjižnica Srečka Vilharja v Kopru - ima premalo prostora Osrednja knjižnica občine Kranj - ima premalo prostora Goriška knjižnica Franceta Bevka v Novi Gorici - ima premalo prostora Študijska knjižnica Mirana Jarca v Novem mestu - ima premalo prostora Knjižnica Cirila Kosmača v Tolminu - nima dovolj temeljnega gradiva, imela pa je tudi premajhen letni prirast Knjižnica Toneta Seliškarja v Trbovljah - nima dovolj temeljnega gradiva, ima pa tudi premalo prostora glede na število prebivalstva Vse druge SIK za predlaganimi minimalnimi pogoji precej zaostajajo. Spričo tako slabega stanja SIK, se kot najbolj preprosti ponujata dve nasprotni rešitvi problema: lahko bi še bolj zmanjšali posebne pogoje, ali pa bi pač pred= lagali za imenovanje samo pet matičnih knjižnic. Vsakršno zmanjševanje pogojev za matično dejavnost bi bilo strokovno neopravičljivo. Naloge slovenskega splošno= izobraževalnega knjižničarstva so v Zakonu o knjižničar= stvu jasno začrtane in take, kot jih naši delovni ljudje danes potrebujejo. Osnovne pogoje za izpolnjevanje teh nalog smo z vso strokovno odgovornostjo določili v Stan= dardih splošnoizobraževalnih knjižnic v Sloveniji, ki so preverjeni tudi po samoupravni poti. V predlogu za posebne pogoje smo, kot je pojasnjeno že uvodoma, od standardov izbrali le najosnovnejše in najnižje, ki še omogočajo vsaj začetek razvoja te veje knjižnične dejavnosti v komple= mentarni del sodobnega knjižnično-informacijskega sistema. Samo imenovanje matičnih knjižnic, ne da bi jim prej zago= tovili vsaj osnovne pogoje za delo, bi razvoj sistema le zavrlo. Podobne napake so bile v nekaterih občinah storje= ne ob uresničevanju prvega Zakona o knjižnicah (1961), in se dejavnosti in občanom omenjenih občin maščujejo še danes. Če primerjamo poročilo o matičnih knjižnicah, ki ga je leta 196 4 podal v svojem članku Maks Veselko^, lahko vidimo, da so knjižnice tistih občin, ki so takrat izpolnile le črko zakona, izdale odločbo o matičnosti, za razvoj knjiž= nice pa niso ničesar storile, še danes med najslabše razvi= timi v republiki. Navsezadnje je vse prej kot v smislu sta= bilizacije, če puščamo životariti knjižnice, ki nimajo niti najosnovnejših pogojev za normalno delo, svojih nalog ne izpolnjujejo, pa vendarle trošijo določena finančna sred= stva. Če torej ne znižamo pogojev za matično knjižnico, bi lahko predlagali v tem trenutku za to dejavnost največ 5 knjiž= nic. Tudi taka rešitev ni dobra. Že zakon sam izrecno zahteva, da se organizira matična dejavnost za vse občine, z možnostjo, da posamezna knjižnica prevzame dejavnost za več občin, nikakor pa ni mogoče predvideti, da bi vso matično dejavnost v republiki moglo prevzeti 5 knjižnic, ki pogoje izpolnjujejo.- Predvsem so to razen knjižnice Edvarda Kardelja v Celju razmeroma majhne knjižnice (Postojna 7 delavcev, Ravne na Koroškem 7 delavcev, Vrhnika 6 delavcev), ki bi bile najbrž sposobne začasno prevzeti matično dejavnost za kakšno manjšo sosednjo ob= čino, več pa ne. Poseben primer je Knjižnica Otona Župančiča v Ljubljani, ta dosega in presega vse pogoje le v primeru, ko jih preračunavamo na število prebivalcev občine Ljubljana-Center, če pa vzamemo vseh 5 ljubljanskih občin kot celoto, kar je edino ustrezno, ugotovimo, da Ljubljana posebnih pogojev ne dosega (le 85% temeljnega gradiva, 84% potrebnega letnega prirasta, 39% oziroma 42% potrebnega prostora). Poleg tega moramo opozoriti na veliko željo posameznih občin, da bi imele svojo matično knjižnico. Na področnih posvetih z vodji SIK, so ti v večini primerov poročali, da so v občinah za matično dejavnost zelo zainteresirani in da so pripravljeni v naslednjem srednjeročnem obdobju zagoto= viti pospešeni razvoj SIK. Prav zaradi teh prizadevanj, ki so nedvomno pozitivna in vzbujajo upanje, da bodo vsaj v nekaterih občinah presegli malomaren odnos do knjižničarske dejavnosti, predlagamo tretjo - začasno možnost razrešitve nastalega problema: ta možnost je, pomakniti rok za izpol= nitev standardov v leto 1990. Prav zato, da bi vsem tistim občinam, ki želijo imeti svojo matično knjižnico, to tudi realno omogočili, smo vse tiste pogoje, ki zahtevajo večletna vlaganja sredstev postavili na konec prihodnjega srednjeročnega obdobja. To so: strokovni delavci, temeljno knjižnično gradivo in prostori. V predlogu posebnih pogojev smo, za zagotavljanje postopne= ga razvoja knjižnic v naslednjem srednjeročnem obdobju, postavili tudi zahtevo, naj v občinah sprejmejo konkretne načrte, za doseganje teh pogojev, in pa predlog, da se knjiž= nice, ki imajo srednjeročne načrte razvoja, imenujejo za matične pogojno do leta 1990, ko se bo njihova stopnja raz= vitosti znova preverjala. Na ta način, bi lahko Strokovni svet za knjižničarstvo že sedaj predlagal za matične SIK 6. občin, 41 občin ima velike možnosti, da doseže pogoje do leta 1990, 14 občin pa ima knjižničarsko dejavnost tako slabo razvito, da bodo za iz= polnitev posebnih pogojev najbrž rabili več kot 5 let. Ob načrtovanju razvoja mreže občinskih matičnih knjižnic, bi morali razrešiti še dve pomembni vprašanji: Razvoj splošnoizobraževalne knjižnične mreže v naših naj= večjih mestih v Ljubljani in Mariboru. V vsakem od obeh mest bi se morali tako bibliotekarski delavci, kot tudi mestne in občinske kulturne skupnosti in drugi dejavniki, čimprej dogovoriti o načrtu razvoja in sicer tako, da bi obe mesti kot celoti razvili splošnoizobraževalno knjižni= čarstvo vsaj do minimalnih standardov, pri tem pa bi se morale razvijati predvsem knjižnice in knjižnični enote obrobnih občin. Mednarodno načelo, da ima vsak občan pra= vico dobiti osnovno informacijo vsaj v svoji občini, če že ne v svoji krajevni skupnosti, je še vseskozi v veljavi, le da prav v mestih na to načelo vse preradi pozabljamo. Drugo vprašanje je vprašanje naših najmanjših občin. No= benega dvoma ni, da tudi občine, ki imajo manj kot 10.000 prebivalcev, potrebujejo dobro splošnoizobraževalno knjiž= nico, morda bi se pa morali pogovoriti o tem ali naj tudi te občine razvijajo svojo matičnost, ali naj se za njo povežejo s sosednjimi večjimi občinami. 1. Zakon o knjižničarstvu. Uradni list SRS, št. 27., 23.7.B2, str. 1747 - 1752. 2. Predlog normativov in standardov za splošnoizobraževalne knjižnice. Poročevalec kulturne skupnosti Slovenije, št.2o, leto IV, lo.4.1985, str. 2-lo. 3. Veselko, Maks: Matične knjižnice centri za razvoj knjižničarstva v občini. Knjižnica, Letnik VIII, Ljubljana 1964, št. 3-4, str. 87-95. št. Občina Prebivalci Strok. del. % Temeljno gradivo % Prirast % Prostor na preb. % Proste za grs % 1. Ajdovščina 22.500 88 74 109 20 35 >2. Brežice 25.400 59 53 64 44 108 3. Celje 66.400 240 214 174 129 62 4. Cerknica 14.800 67 57 60 18 45 5. Čmctnelj 17.600 56 51 53 20 56 6. Domžale 40.200 24 54 41 16 35 7. Dravograd 8.000 31 43 26 15 58 8. Gor.Radgona 21.000 47 39 41 10 34 9. Grosuplje 25.800 58 55 44 28 68 10. Hrastnik 11.100 90 85 87 23 38 11. Idrija 17.300 144 147 157 62 59 12. Ilirska Bistrica 15.200 98 74 61 31 58 13. Izola 12.500 120 112 68 28 35 14. Jesenice 30.400 82 113 48 34 39 15. Kamnik 26.500 75 78 107 27 46 16. Kočevje 18.500 108 91 89 31 49 17. Koper 43.100 208 198 157 96 56 18. Kranj 67.400 185 174 175 93 55 19. Krško 28.400 35 30 26 14 62 20. Laško 18.900 52 46 42 41 125 21. Lenart 16.800 59 68 90 28 59 22. Lendava 27.000 55 83 100 39 61 23. Litija 17.700 84 63 115 15 34 LJUBLJANA 325.800 137 85 84 39 42 24. Bežigrad 60.700 74 44 56 22 50 25. Center 33.600 699 461 322 150 42 26. Moste 68.200 98 43 67 37 87 27. šiška 85.000 47 36 45 9 27 28. Vič 78.300 57 30 36 5 18 Št Občina Prebivalci Strok. del. % Temeljno gradivo % Prirast % Prostor na preb. % Prosto; za grac % 29. Ljutcaner 18.300 52 59 70 23 55 30. Logatec 8.500 58 79 122 27 51 31. Maribor 187.000 100 71 52 37 54 32. Metlika 8.200 0 55 29 35 95 33. Mozirje 15.800 63 55 117 49 123 34. Morska Sobota 65.500 91 88 67 34 40 35. Nova Gorica 57.700 175 125 169 35 32 36. Novo mesto 56.500 115 160 107 40 29 37. Ormož 18.000 27 40 72 8 29 38. Piran 15.900 94 110 81 37 46 39. Postojna 20.000 173 110 121 101 119 40. Ptuj 68.000 65 78 72 49 65 41. Radlje 17.100 29 36 46 24 94 42. Radovljica 32.400 77 101 63 63 80 43. Ravne na Kor. 26.600 131 286 214 135 61 44. Ribnica 12.400 80 50 20 28 80 45. Sevnica 19.000 26 37 18 5 21 46. Sežana 23.800 84 76 56 24 50 47. Slov.Gradec 19.600 102 55 48 36 92 48. S lov. Bistrica 32.400 61 39 46 28 94 49. Slov.Konjice 20.800 72 60 43 43 93 50. Šentjur 18.800 26 37 49 19 70 51. Škofja Loka 35.600 70 86 109 37 50 52. Šmarje 31.300 31 40 62 36 117 53. Titovo Velenje 38.900 89 61 74 66 125 54. Tolmin 21.200 117 79 91 135 221 55. Trbovlje 18.800 132 64 159 60 131 56. Trebnje 17.200 56 58 41 32 74 57. Tržič 14.000 142 94 111 65 44 58. Vrhnika 18.000 166 106 161 79 104 59. Zagorje 16.500 60 69 , 46 24 49 60. Žalec 36.700 13 66 56 16 28 Področni posveti splošnoizobraževalnih knjižnic Ker so postali področni posveti SIK sedaj že tradicionalna oblika sodelovanja med republiško matično službo in vodji SIK, smo jih organizirali tudi letos. Od 5. do 25.6.1984 so se vodje SIK in delavci NUK sestali na 6. področnih posvetih: v Mariboru, V Kopru, v Trebnjem, v Titovem Velenju v Ljubljani in v Kranju. Vsi posveti so obravnavali ista vprašanja, ki so za SIK letos posebno pomembna in so bila zajeta v takle dnevni red: 1. Posebni pogoji za matično knjižnico 2. Razdelitev matičnih nalog na posameznih področjih; priprava predloga za imenovanje matičnih knjižnic, ki ga bo obravnaval Strokovni svet za knjižničarstvo SR Slovenije 3. Sodelovanje med občinami, predlogi za naslednje srednjeročno obdobje 4. Razno Udeležba na posvetih je bila zelo dobra, saj so se posve= tov udeležili predstavniki knjižnic iz 56. občin, ki so vsi zavzeto sodelovali v razpravi. Kljub istemu dnevnemu redu razprava na posameznih področjih ni potekala povsem enako, zato objavljamo kratke zapise z vseh posvetov, ker menimo, da bo za knjižnice zanimiv pregled nad celoto. Ker poročila knjižnic o poteku akcije "Več knjig v knjiž= nice" niso zajeta v zapiske, objavljamo povzetek poročil, kot smo ga pripravili za Svet za kulturo SZDL Slovenije. Zapisnik s 1.področnega posveta vodij splošnoizobraževalnih knjiž= nic dne 5.6.19 84 ob 9,30 v prostorih Mariborske knjižnice. Posveta so se udeležili vabljeni vodje knjižnic oz.njihovi namestniki iz naslednjih občin: Ormož (prisotna tudi pred= stavnica občinske kulturne skupnosti), Maribor, Murska Sobota, Lendava, Radlje, Dravograd, Gornja Radgona, Slo= venska Bistrica, Ljutomer, Ptuj. Iz Narodne in univerzitetne knjižnice v Ljubljani pa so bili prisotni M.Šircelj, A.Korže -Strajnar, M.Sepe in I.Marinko. Odsoten je bil predstavnik knjižnice iz Lenarta.