C0L03JEVE inFOSmACu GLASILO DELOVNEGA KOLEKTIVA Leto XVII. OKTOBER 1988 I 265 560__________s'10 Poslovanje delovne organizacije v devetih mesecih leta 1988 Devetmesečno obdobje našega poslovanja je za nami. Seveda smo vsi nestrpni, kakšen je naš poslovni rezultat, ki se v končni fazi kaže skozi ustvarjeni dohodek, čisti dohodek in na samem kraju v višini ustvarjene akumulacije, pri čemer z grenkim priokusom spremljamo višino naših osebnih dohodkov, ki pa so glede na lansko leto zopet v relativni meri manjši in to za kar več kot eno petino. V tem trenutku, ko pišem ta članek, še ne razpolagamo s končnimi finančnimi pp^gjratelji, ko pa boste članek bralyoHste se^anjeni že s kompletno g I) situacijo (na DS in zborih), zato se sedaj omejujem na opis splošne ocene poslovanja z vidika fizičnega obsega proizvodnje in prodaje in spremljajoče problematike. Pred no preidem na opisovanje oziroma prikaz po posameznih področjih, naj omenim, da je delavski svet na predlog kolegija na svoji seji dne 4.10. 1988 sprejel sklep o rebalansu letnega plana obsega prodaje in proizvodnje na lanskoletni nivo. Kolegij je na osnovi dosedanjih rezultatov dela in ocene gospodarskega gibanja v širšem prostoru in naših možnosti ter spo- sobnosti ocenil, da zastavljenih ciljev, ki smo si jih zadali s planom, v pretežni meri zaradi objektivnih okoliščin ne bomo mogli doseči. Ker pa so opredeljene planske količine sestavni del nagrajevanja in s tem dodatni vpliv na višino osebnega dohodka, je kolegij smatral za smiselno in pravilno, kar je delavski svet tudi sprejel in potrdil, da ne bi bilo pravilno, da bi delavci bili prikrajšani za del osebnega dohodka, pa naj bo še tako majhen, če zato niso sami krivi in v veliki meri na to ne morejo vplivati. (Nadaljevanje na 2. strani) Poslovanje delovne organizacije v devetih mesecih leta 1988 Proizvodnja gotovih izdelkov kaže podoben odnos, od predvidenih 24.1831 je bilo realizirano 25.5251 oziroma za 6 % več, glede na lansko obdobje pa zaostajamo za 3 % oziroma 6631. Na področju prodaje je situacija nekoliko drugačna, saj v skupni prodaji ne dosegamo plana prodaje niti lanskoletne realizacije. V obeh primerih smo za 1 % pod omenjenimi količinami. Pregled prodaje po posameznih področjih je razviden iz naslednje tabele: v tonah Plan I.-IX. 88 Realizac. I.-IX. 88 Realizac. I.-DC.87 2:1 Index 2:3 1 2 3 4 5 Prodaja skupaj 25.486 25.330 25.576 99 99 - domači trg 20.188 19.635 20.412 97 96 - izvoz skupaj 5.298 5.205 5.164 98 101 - konvert. 3.630 3.154 3.557 87 89 - kliring 1.668 2.051 1.607 123 128 - maloprodaja - 490 - - - (IMadagevanje s 1. strani) Iz teh opredelitev so izvedene tudi ostale spremembe plana za prodajne referate in predstavništva. Glede na prej omenjeni rebalans plana so tudi vse nadaljnje primerjave narejene na osnovi teh številk. Obseg proizvodnje in prodaje Na osnovi spremembe plana je zadolžitev proizvodnje za 9 mesecev bila 30.0141, realizirali pa so jo 32.4961, kar predstavlja 8 % več. Vendar pa je ta količina še vedno za 1 % oziroma 4591 manjša kot v enakem obdobju preteklega leta. Izpad prodaje in na drugi strani tudi proizvodnje je v pretežni meri posledica ekonomske situacije v državi, nenehnega spreminjanja in uvajanja interventne zakonodaje, precejšnji del pa kljub vsemu še vedno ostane nam samim, saj smo v teh situacijah verjetno še vedno premalo zaskrbljeni in nikakor nočemo v celoti sprejeti obstoječih pogojev dela. Nekateri drugi so to storili in to se jim odraža v mnogo boljšem rezultatu od našega. Pri ugotavljanju izpada prodaje in proizvodnje gre največji del na račun sintetičnih smol, ker smo jih zaradi neustrezne cenovne pplitike zavestno zadrževali oziroma neproizvajali. Del izpada odpade na premazna sredstva, nekaj zaradi težav oskrbe s. surovinami, kjer še vedno nismo bistveno izboljšali povezave med prodajo, proizvodnjo in nabavo, nekaj zaradi prepozne proizvodnje in izdelki ostanejo v skladišču, nekaj pa tudi zavestno zaradi neplačilne sposobnosti določenih kupcev. Kot že omenjeno, se nam še vedno v precejšnji meri pojavlja problem neusklajenosti med potrebnimi in porabljenimi surovinami in ostalim re-promaterialom. Zaradi tega prihaja na eni strani do pomanjkanja, na drugi strani pa do kopičenja zalog. To nam tudi dokazuje podatek, da smo v poprečju za obravnavanih devet mesecev imeli zaloge surovin v višini 4.2001, proizvodnja oziroma poraba pa je bila redkokdaj preko 3.0001. V poprečju so zaloge še vedno za več kot mesec dni, s tem, da je resnica in problem v tem, da neprestano manjkajo posamezni materiali, ki pa so včasih lahko ključni za velik del proizvodnje in prodaje (cinkkromat itd.). Obseg nabave surovin in embalaže je razviden iz naslednje tabele: Področje EM Realizacija Struktura Domača nabava t 14.834 54,4 Domača nabava kom. 2,709.518 98,5 Uvoz - kliring t 3.129 11,5 Uvoz - konvert. t 9.289 34,1 Uvoz - konvert. kom. 41.612 1,5 Skupaj DO t 27.252 100 kom. 2,751.130 100 Zaloge gotovih izdelkov so se sicer delno znižale na predhodna obdobja, vendar so še vedno previsoke, pri čemer se nam postavlja vprašanje, čemu, saj po zagotovilih prodaje proizvajamo samo izdelke za znanega kupca, proizvodnja pa nikoli ne uspe izdelati proizvod v roku, kar pomeni, da bi nam morali izdelke jemati izpod rok. Žal ni tako in tudi te trditve niso popolnoma točne. V pretežni meri gre za že omenjeni problem povezave, malo pa tudi na račun samovolje in nezadostne organizacije dela na enem in drugem področju. Končni efekt teh zalog, tako surovin kot izdelkov, pa se kaže v povečanju stroškov skozi povečana obratna sredstva, povečane kredite, povečane obresti, povečani revalorizacijski odhodek in s tem manjši dohodek in akumulacija. Obseg prodaje po fakturirani realizaciji je razviden iz naslednje tabele: Odslej tudi Atomske toplice Colorjeve počitniške kapacitete (mimogrede dosedaj imamo 35 enot) se bodo v decembru povečale še za eno stanovanje. V Atomskih toplicah pri Podčetrtku smo namreč kupili apartma v velikosti 36,30 m2, ki bo na razpolago v začetku prihodnjega leta. Ker mnogi še ne poznajo tega predela Slovenije, naj v kratkem predstavim Atomske toplice. Zdravilišče Atomske toplice v Podčetrtku leži ob reki Sotli na meji med SR Slovenijo in Hrvaško. So v občini Šmarje pri Jelšah, 40 km jugovzhodno od Celja oziroma ca. 130 km od Medvod v slikoviti obsoteljski dolini na nadmorski višini 220 m. Zdravilišče je obdano z blagimi griči, ki so poraščeni z iglavci in listnatimi gozdovi ter vinogradi. Termalna voda, ki privre iz več izvorov globokih 100-500 m ima temperaturo 30-37 °C (za kemike, po sestavi je magnezijev-kalcijev hidrogen-karbonat) in je primerna za zdravljenje revmatičnih obolenj, kožnih bolezni, bolezni krvnega obtoka, pnza-detosti perifernega živčevja in zdravljenja po operativnih posegih in poškodbah lokomotornega aparata. Zdravilišče ima hotel B kategorije z 235 ležišči, pokrit bazen, sauno, gostinske zmogljivosti. Poleg hotela je na razpolago tudi kamp, kjer je prostora za 150 prikolic, z več odprtimi in zaprtimi bazeni. Zdravilišče ima tudi svojo zdravstveno službo. Za rekreacijo in razvedrilo so na voljo poleg bazenov trim steze, dva te- v mio din Področje prodaje Plan I.-IX. 88 Realizac. I.-IX. 88 Realizac. I.-IX. 87 2:1 lndex 2:3 1 2 3 4 5 Prodaja skupaj 111.718 109.816 28.979 98 379 - domači trg 90.044 88.815 23.613 99 376 - izvoz skupaj 18.622 18.031 4.632 97 389 - konvert. 7.754 7.291 2.627 94 278 - kliring 10.868 10.740 2.005 99 536 - maloprodaja 3.052 2.970 734 97 405 Kot je bilo že omenjeno, bodo konkretni rezultati za devet mesecev obravnavani konec meseca oktobra na delavskem svetu in zborih delavcev, objavili in komentirali pa jih bomo v naslednji številki. Zaključek današnje ocene poslovanja bi bil, da je rezultat dela slabši kot smo v osnovi načrtovali, za kar so vplivi v pretežni meri zunanjega zna- čaja in tudi notranje premajhne organiziranosti in angažiranosti na vseh področjih in v neizvajanju dogovorjenih nalog, da pa nam je kljub vsemu le uspelo v teh težkih časih poslovati pozitivno in v glavnem obdržati tržni delež v Jugoslovanskem prostoru kljub strašnemu cenovnemu neskladju. Alojz Izlakar nis igrišča, mini golf, balinanje, namizni tenis, košarka, kegljišče itd. V okviru tega zdravilišča so letos začeli graditi apartmajsko naselje Atomsko vas. To bo turistično naselje s hišami, zgrajenimi v vaškem slogu. Streho bo dajalo 450 prebivalcem različno velikih apartmajev, ogrevanih s termalno vodo. V okviru tega naselja bo zgrajen tudi nakupovalni center z restavracijo, dodatna tenis igrišča, dva odprta in en zaprt bazen. Obljubljajo pa tudi krajšo vlečnico za zimske dni. Kar je najbolj pomembno - apartmaji bodo lahko izkoriščeni celo leto in bodo primerni tako za preventivni, kot tudi za letni oddih delavcev. Kot je bilo že rečeno, naš apartma meri dobrih 36 m2, ima dnevni prostor, sanitarije in spalnico z dvema posteljama in dvema pogradoma. Apartma ima tudi velik balkon, leži pa ob robu naselja v neposredni bližini nakupovalnega centra in hotela. Upajmo, da bo naselje zgrajeno do roka, to je 20. decembra 1988, da bi lahko dejansko štartali z novo pridobitvijo v novo leto. , I. K. ZAHVALA UPOKOJENCEV V mesecu septembru smo, kakor že dolga leta nazaj, letovali upokojenci Colorja v počitniških hišicah v Pelegrinu pri Umagu. Bilo nas je trinajst in prebili smo ob dobri in okusni postrežbi, ki nam jo je na pobudo sindikalne podružnice nudila kuharica Marijana Kršinar, deset prijetnih dni. Še vreme smo imeli za drugo polovico septembra prav lepo. Vsi smo hvaležni podjetju, ki že vrsto let tako z dejanji dokazuje, da nismo pozabljeni. COLORJEVE INFORMACIJE izdaja organizacija združenega dela Color Medvode, vsak mesec v nakladi 900 izvodov. Glasilo ureja uredniški odbor: Marko Ažman, France Erman, Milena Kržin, (odgovorna urednica), Franci Rozman (glavni urednik) in Janez Žerovnik. Fotografije Franci Rozman. Tisk AERO Celje, TOZD Grafika. Rokopisov ne vračamo. Po mnenju Sekretariata za informacije pri Izvršnem svetu Skupščine SRS št. 421-1/72 je glasilo oproščeno plačila temeljnega davka od prometa prizvodov. »Color« znova Po enoletnem premoru se je »Color« letos ponovno udeležil 21. mednarodnega sejma obrti, ki je bil v času od 9. do 18. septembra v Celju in je potekal pod geslom »Vse za obrt - obrt za vse«. Gornjega sejma smo se udeležili že v letih 1985 in 1986, tako da je šlo tokrat za našo tretjo udeležbo. Kljub namensko zastavljenemu področju artiklov, ki naj bi jih propagirali (premazna sredstva za gradbeništvo in široko potrošnjo), je bil interes precej širši, ker je šlo za mnoga vprašanja s področja antikorozijske zaščite, yacht-programa, zaščite silosov, barvanje plastike, uporabe poliestrskih smol itd. Ob podatku, da je do polovice sejma, to je prvih 5 dni, sejem obiskalo 64.000 ljudi (od 10.000 do 20.000 dnevno) lahko sklepamo, da je udeležba na tem sejmu za Color še kako aktualna. Ker za tako širok interes nismo bili »od vseh strok«, smo nekaj interesentov napotili na razgovor k specializiranim referatom v razvojni službi. Vsak dan nas je obiskalo precej »sa-movcev« s povsem tehničnimi vprašanji, predvsem v dopoldanskem času pa tudi precej družbenih firm. Kljub obisku nekaterih trgovskih hiš (npr. »Kovinotehna«, »Metalka«, »Lesnina« itd.) komercialni interesi niso toliko zastopani, pač pa predvsem stro-kovno-tehnični interesi proizvodnih podjetij iz vse Jugoslavije. Za ilustracijo navajam nekatere: »Garant« Polzela, »LIP« Slovenske Konjice, »KLI« Logatec, »Donit« Križevci, G.O.P. »Zidar« Vipava, »K.O.G.P,« Kranj, »Jel-šingrad« Banja Luka, »R. Končar« Zagreb, »Obnova« Celje, »Pleskar« Krško, »INEK-ADRIA« Vzdrževanje objektov Brnik, »Makedonija drvo« Skopje, »MONTEX« Nikšič itd., ter nekaj projektantskih organizacij. Sejmišče iz Gornje Radgone nas vabi k udeležbi na 5: jugoslovansko-mednarodnem gradbenem sejmu, ki bo aprila 1989 v Gornji Radgoni. To pot smo se tudi prvič preizkusili v sejemski prodaji na razstavnem prostoru. Prodajali smo Syntol avtorepa-retume emajle v obliki sprejev, sicer na precej improviziran način, ker je pobuda prišla nekoliko prepozno. Vsekakor pa gre za hvalevredno pobudo, saj, čeprav iz naslova tovrstne prodaje ne moremo pričakovati velike »tonaže« oz. iztržka, gre pa vendar za zelo pozitiven učinek in vtis, ki ga Color s tem naredi na naključne kupce. Naš potnik je s praktičnim poskusom dokazal, da se da dežurnemu, ki je že tako obremenjen s tehničnim informiranjem strank, zlahka izmakniti celodnevni izkupiček od sejemske prodaje. Te izkušnje kažejo, da je tre- med obrtniki ba takšno prodajo skrbno načrtovati, nameniti za to posebnega prodajalca, urediti primeren pult, varno prenosno blagajno ter skladišče izdelkov za prodajo, ki se da obvezno zakleniti. K vsemu sodijo ustrezni informativni napisi (cene, izbor nians in artiklov) ter obveščanje po sejemskem radiu. Poleg letos že tako estetsko oblikovanega razstavnega prostora velja tudi omeniti, da beležimo viden kvalitetni skok informativnega materiala, kar gre zahvaliti novemu konceptu in opremi tehničnih informacij za vsa področja uporabe premaznih sredstev. Prav v času celjskega sejma je prispela nova, že toliko let pogrešana barvna karta nians Colomina v istoimenskem prospektu, kot tudi mala, a zelo lična brošura s predstavitvijo proizvodnega programa in kratkim orisom zgodovine Colorja. Če se povrnemo k razstavljalcem -mnogi obrniki se lahko pohvalijo z modernim strojnim »parkom« ter izdelki, ki po obdelavi, oblikovanju in kakovosti konkurirajo ali celo prekašajo stvaritve družbenih firm. V duhu zdrave konkurence to pomeni, da v borbi za prestiž lahko pričakujemo kakovostno in oblikovno še boljše proizvode. Opisati obseg sejma, vrste eksponatov in izdelkov, je glede na širino na tem mestu praktično' nemogoče - tak sejem si je treba ogledati! Prav v tej zvezi se znotraj naše DO često soočamo z neko čudno miselnostjo, saj v nekaterih oddelkih oz. pri ljudeh, ki o tem odločajo, še danes vlada mnenje, da ogled takšnega sejma predstavlja »čast in nagrado« (ki je ne zasluži kdorsibodi!). Upamo, da med te »srečneže« ne prištevajo tudi službujočih dežurnih. V dobi razvoja informacij$ko-ino-vativne 'družbe taka miselnost ni ne v čast niti v korist podjetju, ampak bolj sodi v srednji vek, ko je držanje ljudi v neznanju pomenilo lažjo nadvlado in manipuliranje z njimi. Specializirani in regionalno bližnji sejmi so za podjetje priložnost, da si jih ob minimalnih potnih stroških ogleda čim večje število (tudi nižje rangi ran ih) ljudi. Če npr. od - denimo - 10 obiskovalcev sejma, vsaj eden dobi idejo, kako in kaj (če tudi malenkostno) izboljšati na svojem ali sosednjem delovnem mestu, pri proizvodnji, izdelkih, embalaži, skladiščenju, internemu transportu itd., se je omogočitev ogleda izplačala! To je pač tudi eden izmed načinov, kako pregnati industrijsko slepoto, v katero nas pogreza zapiranje za tovarniške zidove. Naj torej fraze, kot so »spodbujanje kreativnosti« in »inventivne dejavnosti« ob pomoči širše razglednosti lažje zaživijo v praksi! Andrej Golubovič ŽREB JE ODLOČIL NAGRADNA KRIŽANKA 'Vamrn H -L N i ^ sevee “*cu ,66<‘ X — -n 0 V 0 V 1 te-o R 0 M A A D •v.vr i S 0 i s T l ,V