* * * VESTNIK NOTICIERO VESTNIK je glasilo slovenskih svobodnjakov, vključenih v ZDSPB. Izdaja ga konzorcij. Predsednik Bogumil Pregelj, Ramon Falcdn 4158, Buenos Aires. Ureja uredniški odbor. Naslov uredništva in uprave: Ramon Falcdn 4158. Sucursal 7, Buenos Aires. VESTNIK (Noticiero) es el informativo de los combatientes anticomunistas eslovenos. Editor y redactor responsable: Bogumil Pregelj, Ramon Falcon i 4158, Sucursal 7, Buenos Aires. VESTNIK (Noticiero) is the voice of slovenian anticommunist veterans. Ovitek: arh. Jure Vombergar Registro Nacional de la Propiedad Intelectual No. 1.211.703 — 11-9-73 KXPOSLOV 71 — VELIK SLOVENSKI USPEH Na pobudo Kreditne zadruge SLOGA in z njeno pomočjo sc I slovenski podjetniki industrijalci in obrtniki v Argentini pripravili razstavo slovenske podjetnosti v Argentini. Razstavni prostori so bili v obširnem Našem domu v San Justo. Razstava je trajala od z<). oktobra do 3. novembra 1974. Obiskali so jo ne samo Slovenci, ampak tudi številni Argentinci. Ni naša naloga pisati strokovno poročilo o tej vzorno in okusno j pripravljeni razstavi. Mi želimo v svojem glasilu poudariti samo tole. 1 S to razstavo so napravili slovenski podjetniki v Argentini svoj zrelostni izpit z odličnim uspehom in so — kakor je ob odprtju razstave I izjavil predsednik SLOGE g. Ivan Ašič dosegli svojo gospodarsko j polnoletnost v tej deželi. Razstava je pokazala, kaj je mogoče doseči s složnim nastopom, j m s tradicionalno dobro slovensko organizacijo. Slovenci smo s pono- 1 som zrli na to razstavo in z veseljem vabili nanjo svoje prijatelje — | Argentince, pri katerih je naš ugled močno narastek Še tako lepa propagandna beseda ne bi mogla tako utrditi slovenskega imena, j kakor je to napravila ta zares odlično pripravljena razstava. Naročnina: Argentina: za 1. 1974: 30,00, "za 1. 1975: 50,00; Južna Amerik".: tri dolarje; ZDA, Kanada, Evropa pet dolarjev. Za letalsko dostavljanje 1 doplačati 3.50 dolarjev. Soborcem in naročnikom v Argentini: članarino in naročnino za Vestnik lahko poravnate tudi v Dušnopastirski pisarni. VESTNIK-NOTICIERO XXV — 11/12 — 21. 11. 1974 Piilen «hiv sc comlcnc a Riisia en el Sinodo El cardenal Josyf Slipyi exhorto al Sinodo Mundial de Obispos a que proteste contra la persecucion y el encarcelamiento de sacerdotes catolicos en la Union Sovietica. El anciano religioso, que estuvo prisionero durante largos aiios en la Union Sovietica, dijo ante el Sinodo que „es obligacion de la Iglesia universal condenar toda injusticia que viole la libertad de čredo, conciencia, razona-miento y opinion” en las naciones cotnunistas. Slipyi dijo en una sesion del Sinodo en la que estuvo presente el papa Paulo VI., que “en el mundo hay muchas naciones... la Union Sovietica, China y otras. . . en las quc la libertad religiosa y de evangelizacion r.o existe, en las que la religion es arrasada, sujcta a persecucion y esta en peligro de extincion. “El sinodo — dijo Slipyi — tiene que elevar su voz en rotunda protesta’’ contra tal interferencia. Lo que antecede, vale tambien para la Nacion eslovena bajo el regimen titoista. Vsem, naročnikom, bralcem in -prijateljem Vestnika, in sploh vsem. ki še prisegajo na tiste, ideale, za katere so se bojevali pred tridesetimi, in več leti, želimo resničnega božičnega, miru tako za božične praznike kakor za vso novo leto 1975, ki je trideseto po našem odhodu, iz domovine i>s trideseto po nikdar pozabljeni vetrinjski tragediji. Vestnik BOŽIČ Vsak gre v božične dni s svojo mislijo in s svojimi čustvi in vendarle so božični prazniki družinski prazniki, prazniki skupnosti. Poseben čar božičnim dnevom daje ravno zavest, da so obarvani s tisto večnostno svetlobo, ki sije na skupnost v onostranosti, kjer so zbrane vse družine narodov. Že leta se zbiramo za božične dneve takole kakor danes. Prazniki niso kakor lep molčeč spomin na nekaj, kar se je zgodilo v preteklosti, pral log cone B. Vse to je prav in lepo in smo Slovenci veseli, da so se naši južni bratje zavzeli za slovensko ozemlje. Toda storiti bi bilo treba mnogo več. Vsi Slovenci in zlasti uradna Jugoslavija bi morala ob tej priložnosti 'ti v protiofenzivo in postaviti krepko in glasno zahtevo po coni A. Tako bi potisnili Italijane v defenzivo in bi oni morali dokazovati italiianstvo slovenskih krajev na Tržaškem (Dolina, Bazovica, Opčine, Nabrežina, Re-Pentahor, Zgonik, Prosek, Šempolaj, Mavhinje, Devin, Opčine, Štivan in dr.), kar bi bilo zanje ne samo neprimerno težje — lahko rečemo nemogoče — kot nam dokazovati tisoč štiristoletni slovenski značaj teh krajev. Cona A je — razen mestnega središča v Trstu — slovensko ozemlje. Bo tega ozemlja imamo Slovenci polno pravico. Bistvena točka slovenskega narodno-političnega programa je in mora biti: cona A in sploh vse slovensko ozemlje, zasedeno po Italijanih spada v Slovenijo. Isto velja tudi za sloveti-ski del Koroške. Po božjih in naravnih zakonih imamo Slovenci pravico, dal živimo vsi skupaj in nismo raztreseni po raznih državah in tam životarimo kot narodne manjvredne manjšine. To mora biti tudi program vseh borcev. S ciljem osvoboditi Slovenijo komunističnega tiranstva mora bit; združen tudi cilj združiti vse slovensko strnjeno ozemlje v eno državno cpl°to. Tem ciljem mora biti posvečeno vse naše delo, vsi naši napori in vsa naša skrb. Srn R Nihče se ne bi smel dotakniti rane, če je nima s čim obvezati. E. Hello Jošt Dejak Sveti večer Vas je vsa tiha v kadilo zavita. (20) Zarja večerna razliva se v okna, polna luči je hiša zakotna, krik in bolest nocoj sta zakrita. Sneg prav nalahno v kosmih prši, kakor bi sanje zagrinjal v prste prebele, boli nocoj so skoraj zbledele, v tiho skrivnost jih mrak položi. Kakor kadilo je materin dih, rahlo poljubljal, počival na čelih kakor kristalčki na vejah ledenih tiho drhtele so ustne na njih. Mati, če letos je hiša še polna kadila, mati, me v daljo poškropi, v kapljice božje oči mi potopi, da me tujina ne bo umorila. PONAVLJAMO, da ni v skladu s častjo in ponosom protikomunističnega borca, da se hodi razkazovat domov. Noben vzrok tega ne opravičuje. Nedavno smo brali, da je bivši vaški stražar in domobranec (bil je v udarnem bataljonu) bil dvakrat doma. Obakrat so ga komunistični oblastniki zaprbi in obsodili na zaporno kazen. Ne razumemo, kako je mogel po prvi slabi izkušnji ponovno siliti domov, kjer so danes v a površju tisti, proti katerim se je boril in katerih zločinsko naravo je dodobra spoznal. Slovenski protikomunistični borci smo še vedno v boju s komunizmom. Dokler ne bo slovenska domovina osvobojena komunističnih zločincev, toliko časa noga bivšega protikomunističnega borca ne more prestopiti meje od komunistov okupirane Slovenije. „Tudi v drugo bi vse to več sili manj enako storil66 (Ob petnajsti obletnici smrti škofa dr. Gregorija Rožmana) Nedavno umrli msgr. dr. Jože Jagodic je o škofu Rožmanu zapisal, da j c bil velik mož v velikih časih. Ti časi so v njem našli moža, ki jim je bil potreben, da se je ves in popolnoma in z vsem srcem žrtvoval svoji veliki nalogi: reševati narod pred brezbožnim komunizmom. In zakaj je smatral škof Rožman to nalogo za tako veliko, da ji mora posvetiti vse svoje sile? Na to vprašanje najdemo odgovor v pismu, ki ga je v septembru 1946 poslal papežu Piju XII. V tem pismu zavrača škof Rožman obtožbe, ki mu jih je naprtilo domače komunistično vodstvo ter sklene svoja izvajanja s tole zgodovinsko izjavo: „Končno odkrito izpričujem, da sem videl v brezbožnem komunizmu popolnoma v smislu enciklike Divini Redemptoivs največjo nevarnost za krščanstvo in za krščansko življenju mojega naroda, nevarnost za časno in večno srečo, kakor doslej v tisočtristoletni zgodovini naroda ni nikdar poprej obstojala. Zato sem smatral za svojo nadpastirsko dolžnost, da vernike o resnosti in nevarnosti poučim, jih po poglobitvi verskega življenja in dejanskem navajanju k rednemu in pogostemu prejemanju presvete Evharistije, ponovnem in skupnem obhajanju ljudskih pobožnosti prvih petkov in prvih sobot, posvetitvi Brezmadežnemu Srcu Marijinemu, po petmesečni intenzivni pripravi in organiziranju Katoliške akcije — duhovno utrdim za grozeče težko versko in zvestobno preizkušnjo v vedno bolj verjetno prihajajoči komunistični revoluciji. To svojo dolžnost sem vršil kljub nevarnosti, da se je od komunistične strani marsikatero moje delo napačno tolmačilo kot sodelovanje z okupatorjem. če sedaj pred Bogom vse prav premislim, morem priti samo do enega in edinega zaključka. Tudi v drugo bi vse 10 več ali manj enako storil." Maks Loh NESTRPNOST? V Torontu, v Kanadi, izhaja že 25 let slovenski mesečnik „Slovenska DržavaZelo ugleden list. Brez dvoma je ta mesečnik 25 let utrjeval slovensko miselnost ne samo pri generaciji, ki je bila rojena še v domovini; ta .'st je krepko razčistil tudi pojme o slovenskem narodu pri prvi generacij., ici je bila rojena že v zdomstvu. Zadnji čas sem pa opažal marsikatere cnodrsljaje; molčal sem v prepričanju, da tam, kjer sije sonce, mora biti udi tu in tam senca. V junijski številki leta 1974 pa je izšel po g. Mirku Geratiču uvodni članek „Nestrpnost.“ Dolgo časa sme molčal, sedaj ne morem več! Prepričan sem, da se bo s takšnim pisanjem počasi razkrajalo še to, kar je po Vetrinju ostalo. Seveda s tem nočem reči, da je imel g. Gera-,ič subjektivno kak hudoben namen, ali da je bil za takšno pisanje najet od domačih komunistov. Predno kritiziram, moram čitatelje vsaj zelo zgoščeno seznaniti, kaj je g. Geratič napisal. 1. Slovenski pregor pravi: Kolikor glav, toliko misli. G. Geratič misli: Vsak meni, da ima le on in njegova skupina prav; če ne uspe, je zamera. 2. Ko g. Geratič pomisli nazaj v ,,zlate čase" predvojne Jugoslavije, mu gre včasih na smeh, včasih ga pa postane sram. Igrali smo se klerikalce, liberalce in socialiste, da smo se lahko lasali med seboj. 3. Med vojno so se pa razmere še poostrile: brez potrebe! Hoteli smo h:ti bolj papeški kot papež sam. Krvavo smo obračunavali med seboj, da nas je lahko kot Slovence sram. Ko g. Geratič primerja narode vzhodne Evrope za železno zaveso, ugotavlja, da je sicer odletelo nekaj visokih gla’r, tudi svoboda je bila v marsičem omejena, nikjer pa se ni godilo to, kar se je godilo v Jugoslaviji, zlasti v Sloveniji. Potem primerja g. Geratič postopanje narodov v Zapadni Evropi izven železne zavese. Pravi, da so povsod vse stranke, vključno komunistična, složno sodelovale pri boju proti okupatorju. Slovenski voditelji pa so bili krivi, ker niso znali najti pota za skupno sodelovanje. 4. Po vojni pa se nestrpnost med politiki nadaljuje. Kmalu bo 30 let našega zdomstva. Kdor gre v Slovenijo na obisk, je proglašen kot izdajalec slovenskih protikomunističnih borcev. Slovensko politično emigrantsko vodstvo je že staro 35 let in v Sloveniji od teh nikogar več ne poznajo, niti po imenu... 5. Ko so Slovenci v Buenos Airesu zgradili cerkev ,,Marije Pomagaj", takoj se nestrpna klika polašča pravice, da kritizira pravilnost ali nepravilnost postopanja katoliške hierarhije v Sloveniji in zdomstvu. 6. Končno g. Geratič citira izjavo nekega novonaseljenca z doktorskim naslovom: „Slovenci hočemo biti bolj papeški kot papež sam. če bi tkzv. klerikalci leta 1945 dobili oblast v Sloveniji, bi prav tako klali, kakor komunisti." Izjavi tega ,,doktorja" je g. Geratič dostavil: „Bog nas je pognal v zdomstvo, zato da to prepreči." 7. Mi Slovenci ne znamo biti strpni; tudi se ne znamo razgovarjati s človekom drugačnega svetovnega nazora. Če noče biti naših misli, potem naj ga hudič vzame! Članek g. Geratiča ima toliko spodrsljajev, da je nemogoče baviti se z njim v potankostih. Obravnavati ga je treba vsaj sumarično. Res slovenski pregovor pravi: Kolikor glav, toliko misli. Pri tem pozablja g. Geratič, da so med Slovenci mnogi ISTO mislili. Dober politik pa je tisti, ki zna ob pravem času ISTE MISLI, ISTE ŽELJE združiti v ENO. Vsekakor je bil dober politik dr. Anton Korošec, ki je decembra, 1. 1932 znal iste misli, iste želje združiti v ENO. To so bile znane „punktacije“, ki so bile prava odskočna deska tudi za Slovensko državno gibanje. Misel, da ima vsak jugoslovanski narod pravico na narodno individualnost, ime, zastavo in urejevanje družbenih odnosov so do 27. marca 1941 sprejele vse stranke, tudi dr. Kramer.1 Kar se »zlatega časa" prve Jugoslavije tiče, mislim, da je bil zaključen Z državnim udarom 6. 1. 1929. Skoraj vso »zlato" dobo je večina slovenskih predstavnikov sedela v trdi opozicijski klopi: torej so imeli bolj malo prilik, gledati »navzdol" na liberalce. Takoj po državnem udaru 1. 1929 smo iz »zlate" dobe direktno prišli v »železno" dobo: javili so se prvi znaki težke gospodarske svetovne krize; na jugoslovanskih univerzah in tudi v Ljubljani so komunistični trockisti reorganizirali komunistično stranko. V nekaj letih so zavzeli vse jugoslovanske univerze, razen v Ljubljani, kjer so organizirani katoliški akademiki to preprečili. Leta 1939 so bili komunisti premagani v Španiji in tedaj se je KOMINTERNA odločila, da se mora napraviti nov poskus prenesti komunizem na znpad. Prvi cilj naj bi bil balkanski polotok; to radi tega, ker so tamkaj -oeialne razmere za komunizem najbolj ugodne,- 1 Ob Simovičevem državnem udaru dne 27. 3. 1941 je komunizem v Jugoslaviji že imel po glavnih mestih dobro organizirane terenske trojke, nekaj diplomirancev pa je tudi že sedelo na važnih sekundarnih upravnih mestih. Ko je 22. 6. 1941 Sovjetska, Zveza stopila v vojno, so domači komunisti napovedali TOTALNO VOJNO vsem domačim »kapitalistom, imperialistom, reakciji itd." Začelo se je streljanje po cestah in vaseh in sicer so bili ustreljeni DOMAČINI in samo tu in tam OKUPATORJI. Komunisti so imeli avtomatično orožje, mi pa niti navadnih revolverjev ne. Čudim se g. Geratiču, ko zatajuje, da so »tri tradicionalne stranke odbijale vsako sodelovanje s komunisti" in si pridržale »vse pravice". Gospod Geratič, če ne veste, Vam sedaj povem, da so komunisti na Balkanu hoteli izvesti socialno revolucijo in sicer MED VOJNO. Brez vojne bi bili komunisti tako premagani kakor v Španiji. Komunisti so imeli šanse zmagati samo med vojno. Po strašni zimi leta 1941/42 so izgubili Nemci zadnje šanse zmagati na bojnem ploju, borbe komunistov proti okupatorju so bile pa navadne kamuflaže za ljudi, ki so v letih 1941/45 mislili tako, kakor Vi še danes mislite. Moti se tudi g. Geratič, ko misli, da je nestrpnost, če borčevske organizacije odsvetujejo osebam, ki so leta 1945 MORALI zapustiti domovino, naj ne hodijo domov na počitnice. Vzemite v roke VESTNIK 9/10 iz 1. 1974!1 Kar se tiče pravice, ki si jo prilašča ,,klika", da si lasti pravilnost nad učenjem v cerkvi v Sloveniji in zdomstvu, pa sledeče: Tu ne gre za dogmatično pravilnost ali nepravilnost. Tu gre za pravico, ki jo laiki tudi po koncilu imajo, da v rečeh, ki so prepuščene SVOBODNI DISKUSIJI, lahko izrazimo svoje mnenje „vedno odkrito, pogumno in modro, s spoštovanjem do tistih, ki po svoji službi predstavljajo Kristusa." Ne razumem, zakaj ne bi laiki smeli izraziti svoje zaskrbljenosti, če se pokrajinskemu škofu odvzame škofija zato, ker hoče izdati knjigo proti komunizmu, ali če kakšen prelat pred domačimi oblastmi poda visokodoneče izjave, ki ne pokažejo stvarnega stanja in občutenja vernikov.-111 7 Preidem na najbolj bolečo točko: Izjava novonaseljenca z doktorskim naslovom: G. Geratič mora vedeti, da pobijanje domobrancev danes ne predstavlja navadne umore. Gre za primer, ko javna oblast podrejenim organom UKAŽE masovno pobijanje. Tako so najvišje vojaške in civilne oblasti v Sloveniji, v juniju 1945 ukazale pokončati domobrance. Najnovejši kazenski zakoniki in pravni teoretiki takšne umore označujejo z imenom GENOCIDU. Gospod Geratič: Sedaj Vas vprašam — Če bi leta 1945 v Sloveniji dobili oblast ..klerikalci", kdo bi izmed njih bil sposoben izvršiti GENOCIDU nad partizani? Kdo? Ali mogoče general Rupnik? Ali general Krenner? Ali škof Rožman? Ali dr. Lovro Hacin? Ali ravn. Bogumil Remec? Pa pustimo takozv. klerikalce pri miru! Kdo bi od liberalcev bil sposoben ukazati „genocidij“? Dr. Marjan Zajec? Dr. Celestin Jelenc? Ali kdo? Kako ste mogli nekaj takšnega napisati? Ko pišete, ali nič ne mislite? Če tako postopate, se bodo Vam ■n nam tudi partizani smejali! Mislim, da Vam je to sedaj jasno! Še nismo končali! Kaj pa „ČRNA ROKA"? Mislim, da je treba tudi v tej zvezi obravnavati to vprašanje. Povsod tam, kjer redna policijska oblast ni vež sposobna kontrolirati položaja, imamo ta pojav. Imeli smo jo med revolucijo ('uma, danes pa vidim isti pojav v državah Južne Amerike. V starem veku jr veljalo pravilo: Zob za zob, oko za oko. Po uvedbi krščanstva je to načelo odpadlo. Kadar javna policijska oblast več ne funkcionira, si skušajo oškodovane osebe poiskati zadoščenje po lastni iniciativi. To se dogaja posebno ob revolucijah. Kar se Slovenije tiče, kot bivši policijski uradnik lahko izjavim, da sta imela tako general Rupnik kakor tudi dr. Hacin potrebno energijo že vnaprej preprečiti vsako sled samomaščevanja. Tudi sem prepričan, da bi v vsakem primeru škof dr. Gregor Rožman izsilil SPLOŠNO AMNESTIJO; po tako dolgi vojni so ljudje večinoma hoteli mir. Kdor smatra domobrance ali ,,klerikalce'" sposobne, da bi se 1. 1945. po zmagi maščevali, ta jih ni poznal in se tudi ni potrudil jih spoznati.8 Ob koncu g. Geratič smatra, da ne znamo biti strpljivi in da se ne znamo razgovarjati z bratom, ki ima drugačen svetovni nazor. G. Geratič poziva, naj ne zatajimo svojih načel! To bi bilo izdajstvo. Bodimo dosledni, pa tudi strpni do vsakega. Zelo spoštovani g. Geratič! Ali ne vidite, da je ves Vaš članek nedosleden? Pa brez zamere! Problem marksizma se ne da rešiti po receptu a la ,,Toti becirk"! Zdi se mi, da si g. Geratič še vedno ni na jasnem glede nekaterih osnovnih načel, ki smo jih poznali že pred 40 leti: 1. Ali je možen dialog z marksisti, izmenjavanje idej o marksizmu, in s tem doseči vsaj zbližanje marksizma s krščanstvom? 2. Ali je možno imeti kontakte z marksisti radi rešitve konkretnih socialnih, političnih in gospodarskih vprašanj? 3. Po vsem tem, kar se je zgodilo: Ali je možna človeška sprava s komunisti? 1 Parlamentarna doba v Jugoslaviji je trajala do 6. januarja 1929, ko je kralj Aleksander I. napravil državni udar, parlament razpustil, prepovedal vse stranke, oklical vojaško diktaturo, proglasil narodno edinstvo jugoslovanskega naroda, prepovedal vsem trem jugoslovanskim narodom indi vidualnost, ime, zastavo itd., dejansko pa je ostalo velesrbsko izkoriščanje „prečanskih“ krajev, t. j. onih, ki pred letom 1918 niso spadali pod Srbijo in črno goro. Velesrbska diktatura je bila za Slovence tako neznosna, da se je po enem letu dr. Korošec odločil, stopiti iz vlade. Na njegovo mesto so pri šli pristaši JNS (prej liberalcev). V tem kritičnem času je dr. Anton Korošec izdal znano ..Slovensko deklarac jo", ki so jo ..liberalci" zaničljivo zvali ,,punktacije“. Glasila se je tako: „1. Slovenski narod je danes razdeljen in razkosan na štiri države: na Jugoslavijo, Italijo, Avstrijo in Madžarsko. Njegova osnovna zahteva je da se zedini v eno samo politično enoto, ker se mu more le na ta načm ohraniti eksistenca in zagotoviti splošen napredek. 2. Glavnemu delu slovenskega naroda, ki živi v Jugoslaviji, je postavljena naloga, da se na tem idealu neprestano dela do končne ustvaritve. 3. Iz teh razlogov si mora slovenski narod v jugoslovanski državi priboriti tak samostojen položaj, ki bo neprestano služil kot privlačna sila za vse ostale dele naroda, živeče v drugih državah. V ta namen je potrebna: a) narodna individualnost, ime, zastava, etnična skupnost, finančna in kulturna svoboda; b) radikalno socialno zakonodajstvo, ki more osigurati živ ljenske interese in harmonično razvijanje vseh potrebnih in produktivnih poklicev, posebno kmečkega in delavskega razreda. 4. Za dosego tega cilja je potrebno, da si mi Slovenci, Hrvati in Srbi zgradimo po svobodnem sporazumu in to na demokratski bazi, državo rav nepravnih edinic; eno teh edinic naj tvori Slovenija. 5. Tako sestavljeno državo zahteva tudi Kmetsko demokratska koalicija in Radikalna stranka, odnosno je ne izključujeta. Mi Slovenci se pridru žujemo tem sklepom in želimo, da sodelujejo za dosego teh ciljev vse struje, tako doma, kakor v vsej državi." Ta Slovenska deklaracija je bila nazvana po velesrbski vladi ,,Punk-tacije", pristaše so pa zaničljivo zvali „punktaše.“ - Slovenska deklaracija („Punktacije“), so prišle med narod kot raz množenina (pisalni stroji, ročni razmnoževalni stroji, itd) v januarju leti 1933. Ves policijski aparat je iskal „protidržavne elemente," pa z zelo majhnim uspehom. Končno je moral v internacijo dr. Anton Korošec in z njim še trije visoki funkcionarji njegove stranke. V internaciji so ostali do smrti kra lja Aleksandra I. v oktobru leta 1934. V slovenski deželi pa je hudo vrelo že od spomladi leta 1932. Ves ta čas je policija (žandarmerija) po deželi in po mestih iskala in zapirala vse, ki so kakor koli agitirali proti vladi. Samo obešanje slovenske zastave je bil hud zločin proti „naciji“. Pa bo rekel g. Geratič, da smo bili nestrpni? Prav takrat, ko je bil boj slovenskega in hrvaškega naroda proti velesrbskemu imperializmu na višku, pa nas je zadela nova, še hujša nesreča. Kmisarji iz inozemstva trockističnih linij so prišli v Jugoslavijo in pričeli reorganizirati propalo komunistično partijo: ne toliko na deželi, tudi ne med delavstvom, pač pa po univerzah. Ti novi komunisti so napadali vse stranke, ki so bile „buržujske“; napadali so politične skupine, ki so podpi rale vojaško diktaturo, prav tako so napadali vse nacionalistične opozciiu nalne stranke. Naleteli so na sorazmerno slaboten odpor. Samo v Slove-veniji komunistom seme ni šlo v klasje, čim je slovenska katoliška mladina ugotovila, da so med njimi infiltrirani agenti mednarodnega trockizma, sc v najkrajšem času in po trdi borbi vse te agente postavili pod kap. Prišlo je do končnoveljavne ločitve duhov. PRVE v Evropi, čeprav je slovenski narod najmanjši! Nekega dopoldneva, mislim, da je bilo leta 1936, sem se napotil na Kongresni trg v Ljubljani. Ko sem bil še blizu kavarne „Zvezda“, sem za slišal krik iz univerze: ,,Žebota linčat!" Kaj mislite, g. Geratič, ali je b:l tedaj mladi akademik Žebot tudi „nestrpen“?! 1 Vsaka uredba se lahko izvaja samo do gotove meje. Vsako pravilo pa ima tudi izjeme. Aleksandrova diktatura tudi ni bila povsod vsemogoč ria. V kraju, kjer je dolga leta deloval g. Geratič, v okolici Maribora — v Totem becirku — se je pod diktaturo živelo po svoje. Rilo je leta 1933. Tisto leto sem preživel počitnice v vasici Reka na. Hočami, kakih 12 km zračne črte od Maribora. Nekako 100 metrov nad vasico, že na vznožju Pohorja, je stala ljubka miniaturna cerkvica Sv. Lenarta. Prvo nedeljo v juliju je bila pri tej cerkvici vedno peta „maša“, po tem pa slovesna telovska procesija s štirimi evangeliji. Na ta praznik sem resnično sproščeno doživel, kako se Rog razodene bogatim, še bolj pa revnim, učenim, najbolj pa analfabetom, ki so zelo malo znali katekizma. Po kolovozih, koder je šla procesija, in okrog cerkve je bilo postavljeno vse polno mlajev. Vsi krasno okrašeni z umetnimi rožami iz papirja, ki so jih tedne pripravljala uboga viničarska dekleta. Na najvišjem mlaju pred cerkvijo je vihrala slovenska zastava. Ko sem videl kaplana, sem ga na to opozoril; ta mi je pojasnil, da je že vse uredil z orožniki. „Samo da ne bi bilo izgredov, pa bo vse v redu!" Nekako 20 metrov nad cerkvijo so „Bebji“ imeli dva možnarja. V cerkvi je bilo tako malo prostora, da je skoraj vse ljudstvo ostalo zunaj in so samo po strelih iz možnarjev sledili maši. To so dobro izkoristili „štan-tarji" in ..lectarji". Kljub hudi krizi so vendar nekaj prodali. Po maši je bila procesija, ki je po svoji slovesnosti nadkriljevala oficielne procesije v mestih, šolsko mladino je vzorno organiziral liberalni nadučitelj. Kljub rev ščini so bili otroci zelo lepo oblečeni. Vse polno narodnih noš; verjetno so si mnogi vse izposodili! V sprevodu so manjkali samo »Orli" (ker so bili razpuščeni). Procesija se je vila po položnih, pa tudi po neverjetno strmih klancih; mlad kaplan je imel krasen bas, vsak odpeti zlog je na sekunde odmeval iz pobočji pohorskih strmin. ..Vsemogočni Rog, blagoslavljaj ta kraj, prebivalce in vse, kar v nje.n prebiva: tudi zemljo, polja, sadove..." Brez muzike tudi na deželi ni procesije. Gasilska godba iz Hoč jv igrala tako pri maši kakor pri procesiji nabožne pa tudi nekaj »okroglih' komadov. Ko je ljudstvo s svojim Rogom, se kanonični predpisi ne vzamejo preveč natančno. Vsa slovesnost je bila za mene dokaz, da je slovenski narod že stolet ja katoliški in tega ne more izkoreniniti niti preganjanje niti marksistični preustroj družbe. Tako ima Kristus v današnjih razmerah še vedno ambic'jo kraljevati tudi v Sloveniji. Po popoldanskem blagoslovu se je kaplan napotil domov v Hoče. Spotoma se je še ustavil na Reki v »Lebejevi" gostilni, kjer je bila slovesna zaključna pojedina. Pri dolgi mizi je na častnem mestu sedela stara Leta jeva stara mati, na njeni desni g. „tehant“, na levici g. ,,kaplan", krog mize pa glavni zaupniki „naše stranke" t. j. Slovenske ljudske stranke (SLS). Te ljudi ni čisto nič motilo, da so bili v isti sobi še drugi farani, pri neki majhni mizici celo dva orožnika. Jedlo se je in pilo, modrovalo in »šinfalo"-tako so končno vsi pozabili, da živijo v veliki gospodarski krizi pod „vele srbsko" diktaturo. Ko so se ljudje začeli razhajati in ko sta odšla tudi oba orožnika, se je dekan še malo razgledal, kdo se še nahaja v gostilniški sobi. Ko je ugotovil, da so vsi bili od „naše stranke", je prisedel k staremu, obče spoštovanemu Gselmanu iz Hoč, dolgoletnemu zvestemu pristašu in zaupniku SLS Zaradi visoke starosti je bil mož precej naglušen. Zato mu je dekan kri čal na uho: „Gospod Gselmann, ali me slišite?" „Jooo!“ „Gospod Gselmann, v soboto bo pri Vas tajen sestanek naše stranke! Prišel bo g. minister Vesenjak (Op.: minister „na razpoloženju"). Ro poročal novosti iz političnega položaja. Gospod minister bo povedal, kako naje šporkase stojijo, zakaj imamo »moratorij" in zakaj denarja ven ne dajejo. Bo povedal, kako se je velesrbska vlada polastila še otroškega denarja in ga vtaknila v Belgradu v Državno hipotekarno banko." (Otroški denar — pu-larne varne naložbe.) Ves čas, ko je dekan govoril, je bilo v sobi vse tiho. Tišino je prekinil stari Gselmann: »Gospod tehant, kak ste tej rekli?" Hočeš nočeš moraš, dekan kot potrpežljiv človek je moral naglušnemu Gselmannu še enkrat vse ponoviti in kričati na uho: »Gospod Gselmann, ste sedaj razumeli?" „Jooo!“ »No, hvala Bogu!" Navzoči so se malo muzali. Čez teden dni sem vprašal dekana, če je bilo na »tajnem" sestanku vse v redu in če nihče ni ničesar izdal. Dekan pa mi je odvrnil: »Pa tudi če bi!" Takšen je bil »klerikalizem" pod velesrbsko diktaturo, pa samo na Štajerskem, v središču delovanja g. Geratiča. Bog ne daj, da bi se tako delalo na Gorenjskem in danes? Ko bo nekoč g. Geratič šel domov na obisk, ali se ne bi »podstopil" in organiziral kakšen »tajen" sestanek?! 1 Kako ob mejnih prehodih postopajo jugoslovanski carinski uradniki, Pojasni naslednji resnični primer: Sin biv. domobranskega oficirja ima isto ime in isti priimek kakor njegov oče. Seveda, datum rojstva in rojstni kraj sta različna. Ob koncu univerzitetnih študij je ta sin biv. domobranskega oficirja napravil potova nje v Evropo. Seveda je obiskal tudi Jugoslavijo. Prekoračil je mejo z av tobusom pri Gorici. Ob hiši jugoslovanske carinarnice se je izvršil prav po vršen pregled prtljage in mlad carinski uradnik je zahteval od potnikov potne liste. Prav kmalu se je vrnil in vsem potnikom izročil potne liste z iz jemo sina biv. domobranskega oficirja. Ukazal je šoferju, da zavozi avtobus na stransko pot. Avtobus se je ustavil tako, da je dotični mlad gospod skozi okno lahko opazoval carinskega uradnika. Carinski uradnik je šel k telefonu in telefoniral „nekam“. Čas je tako hitro mineval, situacija tega mladega gospoda v avtobusu je postala vedno bolj mučna. Šele po 45 minutah je prišel carinski uradnik nazaj v avtobus in dotičnemu mlademu gospodu izročil potni list. Avtobus je lahko nadaljeval svojo pot. Gospod Geratič, kaj mislite, kaj bi se zgodilo, ko bi bil v avtobusu na mesto sina oče — biv. domobranski oficir? Ali ga ne bi sramotno zavrnili, kakor so sramotno zavrnili msgr. Kunstelja, ko je hotel obiskati Jugoslavijo? Bivši naši bojevniki so danes stari okrog 60 let, nekateri celo več. Bojevniška organizacija ima pravico zahtevati od svojih članov, da se ti ne izpostavljajo JAVNEMU posmehu jugoslovanskih policijskih oblasti. Zato svojim članom obvezno odsvetuje potovanje v Jugoslavijo. 5 Dogmatična Konstitucija o Cerkvi 37. 11 Kardinal Mindszenty. 7 Govor ljubljanskega nadškofa dr. Pogačnika ob novoletnem sprejemu pri tov. g. Kocjančiču. 8Prvi primer „črne roke" smo imeli v Nemčiji že v januarju leta 1919, Takrat so nekateri nižji oficirji na svojo pest ubili komunistična voditelja Liebknechta in Rozo Luxenbvrško. Trupla šo vrgli enostavno v cestni kanal. Maršal Hindenburg sam je imel dosti posla, da je udušil"revolucijo in protirevolucijo. Pod italijansko okupacijo policija ni funkcionirala. Koliko slovenskih protikomunistov je moralo v koncentracijska taborišča, ker so jih enostavno označili kot „rebelli!“ Nič čudnega, da smo po italijanskem zlomu tudi pri nas dobili „črno roko". Slovenska policija še- ni funkcionirala in tudi domobranstvo še ni bilo organizirano. Samo odločnim odredbam generala Rupnika se imamo zahvaliti, da smo lahko napravili red. Po teh odredbah so policijski organi pri vsaki aretaciji ali preiskavi morali pokazati legitimacijo tudi tedaj, če tega interesenti niso zahtevali. Uniforma ni zadostovala. Nihče ni smel biti aretiran, če mu ni bilo izročeno ,.zaporno povelje." Resnici na ljubo moram povedati, da so proti „črni roki" ostro nastopali tudi Nemci — tako štab gen. Roesennerja kakor tudi Gestapo. Pred nekaj meseci sem srečal v dušnopastirski pisarni v Buenos Airesu, danes že pokojnega gospoda Rudolfa Žitnika. Bil je »liberalec" (JNS), spoštovan in priljubljen pri vseh, ki so ga poznali. Gospod Žitnik je v pisarni hitro opravil, potem me je pa čakal pred ..Slovensko hišo", ker je hotel malo poklepetati z menoj. Takrat se je dobesedno izrazil takole: „Ni me sram ne vaških straž, ne bele, ne plave »garde", ne domobrancev, tudi ne Krennerja, Rupnika in Hacina, „črne roke" pa me je sram." Od tega ni preteklo mnogo dni. in ta zlata duša je bila že pri Bogu. Ta mož, čeprav »liberalec", je bil v resnici zelo dosleden. Vedno je želel umreti v domovini, toda hotel je dočakati dan, ko bodo domače oblasti v Sloveniji upostavile neko demokracijo in zlasti protikomunističnim borcem vrnile vojaško čast. Tega dneva ni dočakal. ISAŠi JU M LA ATS OSEMDESETLETNICA DOMOBRANSKE MATERE GOSPE ANE KUKOVIČA Naša jubilantka je mati dveh vaških stražarjev in pozneje sedmih domobrancev in bi zaslužila vse drugačno počastitev kot samo teh nekaj vrstic v našem glasilu. Gospa Kukoviča je bila rojena dne 4. julija 1894 in se je poročila z znanim javnim delavcem, bivšim županom v Dev. Mariji v Polju, vodilnim članom Zveze združenih delavcev in Družabne Pravde g. Francem Kukovico. V družini je bilo rojenih 16 otrok (sedaj pride v Sloveniji toliko otrok na šest družin). Ker je bilo zapored rojenih deset sinov (brez sestre vmes), je bil desetemu sinu Petru za krstnega botra kralj Peter II. Enajstemu otroku, hčerki Cvetki, pa je bil za botra očetov prijatelj dr. Miha Krek. Lahko si predstavljamo, kakšno delo je naša jubilantka opravila, da je vzredila in v dobre in verne ljudi vzgojila tako številno družino. Jubilantka je bila zvesta sodelavka svojega moža tudi pri javnem delu kljub številni družini. Kot globoko verna žena je skupaj s svojim možem ob začetku komunistične revolucije spoznala, da je to strup za slovenski narod, proti kateremu je treba nastopiti z vso močjo. Zato je pristala, da sta še mlada dva sinova odšla med vaške stražarje, k domobrancem pa jih odšlo celo sedem. Verjetno ni bilo družine na Slovenskem, iz katere bi izšlo tako veliko število domobrancev. Eden izmed teh, Franc, je bil po strašnem mučenju umorjen na Igu leta 1944, ostali pa so se skupaj s slovensko vojsko podali na Koroško, kamor so odšli tudi starši. Trije sinovi so bili vrnjeni in od komunistov pomorjeni (dva v Peharjih, eden pa neznano kje). Družina je nato odšla v Ekvador, kjer je preživljala težke čase. Potem se je preselila v Argentino, kjer sta že bila dva sinova. Tu ji je umrl mož leta 1954 na posledicah garanja in trpljenja. Nato se je družina preselila v Kanado k enemu izmed sinov. Gospa Kukoviča je — to lahko mirno zapišemo — mučen iška žena. Vse življenje je silno garala in trpela, Bogu in domovini na oltar je darovala Več svojih sinov, preživela je izredno težko begunsko pot. Toda nikdar ni klonila, nikdar obupala, vse je sprejemala vdana v voljo božjo. Sedaj živi jubilantka pri svoji poročeni hčerki Cvetki v Kanadi (Nia- gara Falls) in je najbolj srečna tedaj, ko se zberejo okoli nje njeni, sedaj že odrastli in ugledni otroci, ter številni vnuki in vnukinje. Slovenski protikomunistični borci gospej Kukoviči najprisrčneje čestitamo k njenemu visokemu jubileju, se ji zahvaljujemo za zgled močne in verne slovenske matere ter prosimo Vsemogočnega, da ji nakloni vse blagoslove. DR. FRANC BLATNIK — 75-LETNIK Dr. Blatnika dobro pozna vsa slovenska javnost. Poznali so ga v domovini, kjer je živahno deloval na vseh področjih slovenskega javnega življenja, poznajo ga slovenski izseljenci, katerim je pomagal na razne načine, še posebej ga poznajo slovenski protikomunistični broci, ker se je vedno zanimal za njihovo delo ter jih moralno in materialno podpiral. Znan je tudi po svojih odličnih člankih, v katerih riše razmere v domovini in izve« nje. V letošnjem letu je dr. Blatnik obhajal svojo 75-letnico. Kdor ga opazuje vsega živahnega in mladostnega, nikakor ne verjame* v to številko let. če pri kom drži, da leta niso važna, ampak da je važna življenjska volja in smisel za delo, potem to v polni meri velja za našega dragega jubilanta. Ni se vsedel za zapeček, da bi tam počival, ampak še naprej prav tako živahno deluje, kot je deloval pred desetletji. Naša protikomunistična organizacija ima pa še prav poseben vzrok, da iskreno čestita jubilantu, ker ni samo naročnik Vestnika, ampak tudi njen mecen, kar naj mu dobri Bog obilno poplača. Dragi gospod dr. Blatnik, dobri Bog naj vas ohrani še mnogo let! Karel Mauser Molitev Bil sem z Bogom, ko so njegovi prsti ustvarjali svet. Že takrat sem bil v Njegovi volji, že takrat je bil določen dan, ko ležem v zibel telesa svoje matere. Ob rojstvu sem videl svet drugič, ne več v ognju lave in v dimu sopar. Moj Bog, kako čudovito je misliti, da sem bil v Tvoji volji vekomaj in bom vekomaj v njej. \ SPOMIN + JOŽE DOLENC Dne 7. julija 1974 je v Clevelandu umrl Ježe Dolenc, eden izmed znanih javnih delavcev iz domovine, odločen protikomunist in domobranec. Itcjllil se je 16. marca 1903 v Spodnjem Bitnju v fari žabnica pri Škofji Loki. Kot fant se je udejstvoval v katoliških mladinskih organizacijah, pozneje pa se jje posvetil gospodarstvu in političnemu delu v sklopu SLS. Leta 1944 je — 41 let star — vstopil v Slovensko domobranstvo; in bil na posto janki v Žabnicah od njene ustanovitve dalje. Leta 1949 se je s kofe^kih taborišč preselil v ZDA, kjer je dobil zaposlitev v tovarni v Clevelandu, kjer je tudi umrl. Pogreba se je udeležilo mnogji protikomunističnih borcev in ostalih rojaknjv. Na grobu mu je spregovoril Janez Ovsenik, ki je pv.vdaril njegovo globoko vernost, narodno zavednost in odločno protikomunistično usmerjenosti. Vsemogdčhi naj nakloni našem a dragemu s- borcu večni mir in pokoj.— + RUDOLF ŽITNIK 17. avgusta je umrl v Buenos Airesu javni delavec Rudolf žitnik. Mi, ki živimo v Argentini, vemo, da je tisti dan državni praznik ob obletnici smrti osvoboditelja Argentine izpod španske oblasti generala Jose de San Martin-a, ki je leta 1850 umrl kot izseljenec v Franciji. Čudno naključje je hotelo, da je po božji volji življenje izseljenca in borca za svobodo Rudolfa Žitnika „Risa“ nehalo' prav na ta dan. Težko je pisati spominsko besedo javnemu delavcu. Svobodna Slovenija se ga je spomnila z lepimi besedami. Naj bodo moje samo skromen dodatek k vsemu, kar so povedali že vsi drugi. Zgodovinsko dejstvo je, da je z Žitnikom šel v grob izvoljeni podpredsednik slovenskega parlamenta 3. maja na Taboru v Ljubljani in tega 'Posta mu nihče ni mogel nikoli odvzeti. Da pa je podpredsednik postal, ni samo zadeva slučajnostne organizacije, ampak potrdilo delavnosti moža, ki 'e v časih prve, kraljevske Jugoslavije bil vedno in povsod samo Slovenec. Je tudi priznanje za odločno zavzetje stališča proti komunistični partiji in nje-n' OF, najprej njemu, potem pa vsem, ki jih je on predstavljal. Zgodovinsko dejstvo je tudi, da je Žitnik postal član Narodnega o I-* 'ta in da je pred nekaj leti iz njega izstopil, članstvo v NO je imeno- vanje, pomeni pa hkrati tudi držanje principov o svobodi in demokraciji, ki so do ustanovitve NO privedli. Zato zdaj, ko smo pri Vestniku in podpisani še posebej vso takratno zadevo z izstopom iz NO s pokojnim Žitnikom že pred leti uredili, mirno lahko zapišemo: hudo je bilo nastopiti proti človeku, ki nikdar in nikoli nikogar ni izdal, ki je ostal dosleden protikomunistični emigrant, pa je neizmerna sila družinske ljubezni — ki je nad vse razumljiva — privedla do koraka, kjer je Vestnik smatral za primeren svoj poseg v svrho ohranitve linije NO, ki jo Vestnki drži in jo bo držal. Jasno pa je, da vsem, ki jih NO ne briga, ni mogoče predpisovati, kaj naj pišejo in kako. In tisto velja tudi za čas prezidentovstva Ljubljanske pokrajine. Nikakor ni namreč mogoče tajiti neizmernih zaslug, ki si i ih je za narod priboril nosivec tiste oblasti, a ta je bila omejena samo na majhen dd Slovenije in samo enkratna zgodovinska pojava. NO pa je, čeprav samo na papirju, uradni predstavnik slovenske skupnosti, živeče v svobodi. In tega se je tudi pokojni Žitnik zavedal, saj nikdar in nikoli nikomur od svojih najbližjih pa do svojega namestnika v NO ni pokazal nasprotja, ravno obratno: trdil je, da mora NO delovati naprej, rohnel pa tudi, da je treba izvesti izboljšave, razširitve, doseči odprtost, ki bo zajela res vse svobodno slovenstvo. Zdaj se poslavljamo od Rudolfa Žitnika. Ni mu bilo dano dočakati svobode slovenskega naroda, tudi ne, še enkrat videti nebeške lepote slovenske zemlje. Odslej bo njegovo telo čakalo v argentinski zemlji na tisti dan, ko se bo izpolnila njegova srčna želja: bela Ljubljana v svobodi. Bela, kakor smo jo poznali iz časov pred revolucijo. Ta mu je bila dan in