174 Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45 Recenzije Lucija Mulej William James: Pragmatizem in volja do verovanja. Ljubljana: Krtina, zbirka Temeljna dela, 2002 224 strani (ISBN 961-6174-39-8), 2.800 SIT prevod Marko [ercer, spremna beseda Marjan [imenc William James (1842-1910), ameri{ki filozof in psiholog , je v filozofijo uvedel pojem pragmatizma; dileme o o~etu te nove filozofske usmeritve so obstajale ‘e v ~asu njegovega akademskega delovanja; kot klasi~na pragmatista se navaja zlasti Johna Deweya, ki svojo razli~ico poimenuje eksperimentalizem in instrumentalizem, ter F.C. Shillerja oziroma humanizem. Da ne bi ‘e na samem za~etku vna{ali ambivalentnosti, naj omenim, da je tudi James za svojo filozofsko pozicijo vpeljal naknadno druge oznake: radikalni empirizem ter pozneje pluralizem. James Pragmatizem objavi ‘e kot uveljavljen mislec (v Ameriki je sicer pridobil takoj{njo slavo in status o~eta psihologije z delom Principi psihologije), vendar so ga nekateri sodobniki radikalno odklanjali (denimo Moore, Russell), zlasti v pragmatisti~nem pojmovanju resnice. Sr~ika Jamesove ideje je na prvi pogled enostavna. Gre za metodo razjasnjevanja idej in konceptov, kar je skozi celotno delo pojasnjevano nazorno in konsistentno. V Sloveniji pragmatizem ni posebej slove~a filozofska smer – preve~krat se ga povezuje z oportunizmom in koristoljubnostjo, res pa je tudi, da po svoji naravi ni ~isto filozofski, kar je povezano med drugim z dejstvom, da je James predaval tudi nefilozofom. Knjiga je razdeljena na osem predavanj; relevantna opomba se torej nana{a na publiko, kateri je James predajal svoje misli (le-ta ni bila ozko akademsko izbrana). Predavanja so bila namenjena {ir{emu ob~instvu, kar je povezano z njegovo osrednjo nazorsko- filozofsko pozicijo, ki za tedanji ~as ni bila klasi~na. V prvem predavanju sistemati~no razdela osnovno razlikovanje v filozofskem mi{ljenju in pravi, da ima vsakdo – ne zgolj prosvetljeno izobra‘enstvo – sebi lastno filozofijo. Mnenja je, da ima veliko te‘njo v kateremkoli filozofiranju temperament. Slede~ le-temu izpostavi dva osnovna tipa mi{ljenja, in sicer racionalisti~no oziroma trdoumno in empiristi~no oziroma miloumno mi{ljenje. Empirizem nudi dejstva brez religije, racionalizem pa religijo brez dejstev. Sam sku{a najti vmesni prostor med tema skrajnostima. Skozi filozofsko analizo tedanjih priznanih filozofov, zlasti anglo-saksonskega obmo~ja (Green, Cairda, Bosanquet, Royce, Ladd, Spencer itd.), in smeri publiko elegantno popelje do poante pragmatizma, ki “ohrani tako sr~en odnos z dejstvi in za razliko od Spencerjeve filozofije ne za~ne niti ne kon~a z usmerjanjem pozitivnih religioznih konstrukcij proti izhodnim vratom – tudi njih obravnava sr~no” (str.34). Kaj dejansko pragmatizem vna{a novega? V drugem predavanju nadrobno razlaga zna~aj te usmeritve; korelira s prakti~nostjo in dejansko je nekoliko neklasi~no filozofski. V njem prevladuje empiristi~ni zna~aj, vendar a priori ne zavra~a metafizike. Pragmatist se namre~ obrne pro~ od abstrakcije in nezadostnosti, od verbalnih re{itev, od slabih argumentov, od fiksnih na~el, od zaprtih sistemov ter izmi{ljenih absolutov in po~el. Obrne se torej k stvarnosti. V tem predavanju je kontemplacija usmerjena v resnico, ki jo podrobno sicer razdela v {estem predavanju. Razlo~uje med novo in staro resnico. Nova resnica po Jamesu meh~a prehode, je torej posredujo~a med starimi mentalnimi slikami in na novo nastalimi. Na ta na~in se vedno prika‘e minimalen pretres in maksimalna kontinuiteta, sicer tej noviteti ne moremo re~i resnica. Neupo{tevanje vloge starej{ih resnic, ki je vir neupravi~enih kritik, usmerjenih proti pragmatizmu, James izpostavi na zanimiv na~in. Predo~a, da je zvestoba le-tem inherentnega pomena, ~e ‘elimo pomesti z lastnimi predsodki. In to je tudi, lahko bi rekli, bistvena vrednost pragmatizma pred izrazitimi dualizmi tipa bog- materija: pragmatizma namre~ ne zanimajo nobeni sklepi, razen tistih, ki jih na{ um in na{e izku{nje izpeljejo skupaj, in zatorej nima nikakr{nih vnaprej{njih predsodkov proti teologiji. Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45 175 Recenzije Pravi, da “~e se izka‘e, da imajo teolo{ke misli neko vrednost za konkretno ‘ivljenje, bodo za pragmatizem resni~ne, v smislu, da so v toliko dobre. Koliko bolj bodo resni~ne, je v celoti odvisno od njihovih zvez z ostalimi resnicami, ki jih je prav tako potrebno priznati” (str.49). V tretjem predavanju se James loti pragmati~ne obravnave posameznih metafizi~nih problemov. V ~etrtem pa razpravlja o kozmogonskem vpra{anju enega in mno{tva. Na tem mestu podajam refleksijo obeh predavanj skupaj, ker je mo~ najti mnoge vzporednice. V primeru, da metafizi~ne spore podvr‘emo njegovi metodi, ki sledi prakti~nim posledicam, neposredni kontekst jasno ka‘e, da je metoda mi{ljena polemi~no. Z intervencijo v metafizi~ne spore (s pragmatizmom) pojmovanja pove‘emo s konkretno ravnijo in tako testiramo njihov pomen. Kot pravi James: ”Presenetljivo je videti, koliko filozofskih prepirov se sesede v brezpredmetnost, ~e jih podvr‘e{ temu preprostemu testu sledenja konkretnim posledicam” (str. 81). Kot v do sedaj obravnavanih predavanjih tudi v tem izpri~uje izrazito poznavanje filozofije: tako (med drugimi) soo~a Berkeleya (materialna substanca), Locka in Huma (duhovna substanca) in zaklju~i, da Bog kot princip ni ni~ bolj{i kot Materija, razen ~e ve~ obeta. Pravi pomen materializma in spiritualizma torej le‘i v razli~nih ~ustvenih in prakti~nih privla~nostih in ne v dlakocepskih abstrakcijah o notranjem bistvu materije ali o metafizi~nih atributih Boga. Materializem namre~ pomeni zanikanje ve~nega moralnega reda, kar je inherentno spiritualizmu; nenazadnje sam James pravi, da v pesnikih, kot sta Dante in Wordsworth, to prepri~anje ‘ivi in je najverjetneje vrojeno kot globlja potreba na{ih src. V petem predavanju sku{a najti povezavo metafizike in spiritualizma na bolj implicitni ravni; zanima ga korelacija med pragmatizmom in zdravorazumskimi, ontolo{kimi izhodi{~i. ^e predpostavimo, da absolutna enost (skladno z metodo) kot hipoteza o Vsevednem Znalcu obstaja, vidimo luknje neznanja na ontolo{ki ravni, ki spoznavanje najverjetneje omogo~ajo (univerzalnost se gradi na izklju~itvi). Avtor se na tej to~ki ponovno nave‘e na resnico, tako staro kot novo, in ugotavlja, da na{ temeljni mi{ljenjski obrazec temelji na zdravorazumskih predpostavkah, torej na starih resnicah, ki so jih dognali ‘e na{i daljnji predniki. Ta odkritja prednikov po Jamesu tvorijo ravnovesje razvoja ~love{ke misli in s tem tvorijo stopnjo zdravega razuma. Zdravi razum se torej poka‘e kot popolnoma dolo~ena stopnja v razumevanju stvari; vendar pa so in {e vedno obstajajo umi, ki so kdaj posumili, da zdravi razum ni popolnoma resni~en. Na makro dru‘benem nivoju to vlogo igrata zlasti znanost in kriti~na filozofija, ki meje zdravega razuma prebijata, s ~imer se preneha naivni realizem, kot to imenuje James. V {estem predavanju analizira pragmatisti~no pojmovanje resnice. Pravi, da resnica ideji ni inherentna, pa~ pa da se ji dogodi. Gre torej za proces samoverifikacije skozi ~as; validnost ideje je torej proces njene validacije. Ni naklju~no, da je imela aplikacija Jamesove metode na vpra{anje o resnici najve~ji odmev. Bistvo njegove teze je namre~ v tem, da skladnosti, ki je nujni pogoj za resni~nost, ne vzame samoumevno. Zaveda se nezadostnosti tega pogoja (skladnosti), saj je potrebno razlo~evati med terminoma kot sta skladnost in realnost. James njun pomen ne razume fiksno, pa~ pa pravi, da je temeljna razlika med razli~nimi pojmovanji resnice povezana s teorijo pomena. Bistvo resnice je, kot eksplicitno razvija, v verifikaciji, ki predpostavlja naprednost, harmoni~nost in zadovoljivost zvez in prehodov skladnega dokazovanja te resnice. Ne smemo pa pozabiti, da je prakti~na vrednost resni~nih idej izpeljana iz prakti~ne pomembnosti njihovih objektov za nas. Torej primarno in na zdravorazumski stopnji resnica nekega stanja duha pomeni funkcijo vodenja idej, ki se izpla~a. Hkrati pa je potrebno poudariti, kot pravi James, da so potencialni procesi preverjana (hipoteze/definicije, principi) resni~ni prav toliko kot popolni procesi verifikacije. Stvarnost nam namre~ ni dana v Absolutu, ali kot pravi Hegel, se celota gradi na meji, univerzalnost pa na izklju~itvi. Gre namre~ za to, da skozi procese verifikacije i{~emo mozai~no skladnost na{ih idej z realnostjo, kjer pa vedno obstaja meja, ki na{e spoznavanje {ele omogo~a. Prepri~anja so torej neka pravila za delovanje; so ‘e utrte poti, in zato James zaklju~uje, da nas ideje vodijo. V tem smislu ~istega izkustva nikoli ni, saj je vedno posredovano skozi konceptualne in mentalne mape, ki izkustvo naredijo predvidljivo. Seveda so izjeme, kot pravi avtor, v manj{ini posameznikov, ki meje zdravega razuma postavljajo pod vpra{aj. V endar izguba 176 Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45 Recenzije prvotne ~istosti ni tragi~na. Prvotno je bila namre~ polna neurejenosti, tj. kaoti~na. Konceptualne mape pa nam nudijo ontolo{ko varnost – torej pragmati~nost. V zadnjih dveh predavanjih, tj. sedmem in osmem, na eni ravni soo~a pragmatizem in humanizem, na drugi pa pragmatizem in religijo. S humanizmom se osredoto~i na posameznika v svetu pragmatizma; zanima ga zlasti njegovo posami~no izkustvo resnice. Iz koncepcije prej omenjenega ~istega izkustva sledi, da je v radikalnem smislu edina realnost “tok izkustva”. Na{a percepcija pomeni zgolj eno od mo`nih variant interpretacije – James izpostavi tri: interpretacija skozi zdravo pamet, znanost in kriti~no filozofijo. Iz tega vidika pragmati~na metoda ne izvira iz sledenja koristim, pa~ pa iz sledenja strukturi realnosti in na{ega spoznavanja. O~itno postane, da James ni naiven utilitarist, pa~ pa nam poglabljanje v pragmatizem dokazuje na~elnost njegove teorije. ^e se vrnemo h konceptualizaciji resnice, postane o~itno, da je na mestu ~love{ka intervencija. Teorija resnice ni zgolj geneti~na teorija, pa~ pa teorija pomena in reference. Navsezadnje to pomeni, da ~lovek vzpostavlja resnico in svoja prepri~anja. James veliko razglablja o alternativah svobodna volja versus verovanje; vsi `elimo verjeti, da delujemo s svobodno voljo, vendar nas James strezni, da smo kot posamezniki nepopolni, in da zatorej ho~emo oboje: dejstva in upanje, znanost in religijo. Wiliam James bralca popelje v nov svet, z novimi predpostavkami. Odpira nova obzorja in morda to {irno prostranstvo najbolje izra‘a njegova izjava (str.156): “Sam sem pripravljen sprejeti vesolje kot resni~no nevarno in pustolovsko, ne da bi se zaradi tega umaknil in se cmeril – ne grem se ve~.” Nikola Janovi} Jean-François Lyotard: Postmoderno stanje – poro~ilo o vednosti. Ljubljana: Dru{tvo za teoretsko psihoanalizo, zbirka Analecta, 2002 114 strani (ISBN 961-6376-11-X), 2.821 SIT prevod Simona Perpar Grilc Lyotardovo Poro~ilo o vednosti v najrazvitej{ih dru‘bah je v ~asu po izdaji (leta 1979) nedvomno izzvalo veliko burnih debat o pravilih iger v znanosti, literaturi in umetnosti. Vrsta polemik in debat, ki v svojih razli~icah trajajo {e danes, je neposredno prispevala k polarizaciji svetovne filozofske in znanstvene skupnosti na zagovornike postmodernega stanja in tiste, ki zavra~ajo postmoderno stanje v znanosti. Gledano iz epistemolo{kega stali{~a se Poro~ilo o vednosti ukvarja s stanjem vednosti – »postmodernim stanjem«, ki ga moramo razumeti v dialekti~nem razmerju (krize) znanosti do (krize) pripovedi. Diskurz, ki ga Lyotard obravnava, da bi pokazal na krizno razmerje znanost/pripovedi, je (meta)diskurz filozofije vednosti – epistemolo{ki diskurz, ki ima neko avtoritativno funkcijo legitimiranja pravil znanstvenega diskurza. Prav v tem (meta)diskurzu je po Lyotardu pri{lo do epistemolo{kega preloma, ki je vplival na pravila igre legitimiranja vednosti in odprl vpra{anja o veljavnosti institucij in mo‘nosti konsenza pri dolo~anju vrednosti resnice. Napredek v znanosti, kriza univerzitetne institucije ter kriza metafizi~ne filozofije so tako le nekateri od pokazateljev izgube resnice, resnice izvr{evalcev narativne funkcije – tistih junakov, ki so se iz dolo~ene pragmatike (napredka znanosti, aplikativnih raziskovalnih dejavnosti itd.) zna{li na nestabilnih tleh heterogenih jezikovnih kombinacij (iger), kjer se me{ajo vplivi mo~i, dru‘bene (ne)pravi~nosti in znanstvene (ne)resnice. Vsi ti vplivi na nek na~in determinirajo dana{njo nestabilno ‘ivljenjsko realnost skozi jezikovne partikule, ki so razpr{ene v vrsto narativnih, deskriptivnih, denotativnih itd. jezikovnih elementov, katerih