Po zasedanju banskega sveta Vsako Ieto je k obravnavanju banovinskega proračuna sklican banski svet, da poda svoje mnenje o perečih vprašanjih v.sega na>šega javnega življenja, predloži bamski upravi svoje pobude ter pokaže na najbolj pekoče rane, ki groze oškodovati naš narodni organizem. PriJHce torcj več kot dovolj, da dokažejo naši politiki, gospodarstveniki in upravniki, česov resnici ko» odgovornosti polni nailogi. ki jih vodi v slovensko metropolo. V banskem svetu gledamo današnji dan edini forum, kjer naj bi se ratzvila pred našimi očmi vsa resna stvarnost slovenskega občestva. Razumljivo, da pričakujemo tudi učitelji z veliko nestrpnostjo, kakšna slika se bo odgrnila v tch Tazpravah o naši ljudski šoli ter kakšni so pogledi banskih svetnikov na njeno stanje, njeno reformo in njenc razvojne možnosti. Ncmalo nas seveda tudi zanima. kako so zborujoči gospodje kaj zadovoljni z nami rn koliko so — vzemimo — od lanskega kta spremenili o nas svoje ne preveč laskavo mnenje. Ugotoviti moramo resnici na ljubo, da nas tudi ietos niso raizočarali, čeprav je bila njihova letošnja kritika v splošnem ubrana na milejšo sordino. Tudi letos so se ponavljale pritožbe <> ueiteljstvu, ki da zanernarja svoje vcrske dolžnosti, da se v cerkvi nespodobno vedc, da nima pravega stika z ljudstvom. da se v preveliki meri odteguje delu na prosvetnem polju, da smatra svoj poklic prevcč uradniško in premalo vzgojiteljsko, da bi vsak učitelj moral biri katoliško in narodno zaveden ter imeti veselje za kmetijstvo, da slab vzgojitelj ruši državo in uničuje narod itd itd. Pripeljati da je treba učitcljstvo nazaj k narodu, sicer da bomo doživeli žalostne poslcdice, kakršne vidimo marsikje po drugih državah. Le redki govorniki so poudarjali, da se ob zahtevah učiteljskega dcla ne sme pozabiti, da imajo učitelji zclo majhne dohodke in da mnogi komaj shajajo in zato naj se da zlasti učiteljstvu v hribovskih krajih posebna doklada.' S tcm bi pnbližno izčrpali »pobude« letošnjega banskega sveta o ljudskošolskem vprašanju v Slovcniji. Če kdai se ob teh prilikah ookaže, kako pomanjkljivo in ncsmotrno postane vse delo in govorjenjc o važnih življenjskih vprašanjih naroda, če se ne sliši tudi glasu tistih činitcljev, ki predstavljajo že po svajem poklicu poglobljeno strokovno mnenje o obravnavanih temah. Kako potrebno bi bilo za razbistrenje vso problematike naše ljudske šolc, naše Ijudskc prosvete in našega učiteljstva, da bi mogtl med drugimi stanovskimi zastopniki tudi razgledan predstavnik slovenskcga ljudskošolskega učiteljstva razgrniri pred banskim svetom vso tcžko problematiko teh vprašanj, kakor jo poznamo in občutimo najbolje učitelji sami. Toda ta glas se ni slišal, se nočc slišati, zato jc nujno, da je izzvcnela vsa debata zelo površno in enostransko ter ni mogla dati banski upravi propotrebnih pobud za poglabljeno nadaljnje delo na tem področju. S kopičenjem obtožb na rovaš učiteljstva ter z raznimi aforističnimi scntencami, kakor jc n. pr. trditev, da učitcl.j ne sme biti sarao uradnik, marveč predvsem vzgojitelj. se tak važen problem ne more izčrpati niti objektivno niti subjektivno smotrno in pravično. V debati nismo mogli zaslediti stremljenja, da bi se raznim kvarnim pojavom poiskali ustrezajoči vzroki in prcdložile nepristranske pobude za njihovo odstranitcv. Ali vedo gg. banski svetniki, v kakšnih razmerah mora vršiti svojo tcžko nalogo današnje ljudskošolsko učiteljstvo? Siccr zelo lagoden recept o dobrem Janezku in hudobnem Mihcu se v takih primerih ne da s pridom uporabljati. Učiteljsko izvenšolsko delo! Kakšne težave se skrivajo pod tcrri' pojmom in to v veliki večini ne po krivdi učiteljstva! Ncstalnost na službenem mestu, degradacija šolskih upraviteljev, razno hujskanje proti vzgojiteljem naroda, neenotno naziranje o sistemu in metodi izvcnšolskega dela, povzročeno v prvi vrsti po tozadevnih uradnih predpisih, različno njegovo tolmačcnjc po razni'h režimih, stanovanjskc razmcre učiteljstva po deželi ter zlasti poglobljena nestrpnost, ki zavzema v današnji dinamični clobi vedno ostrcjše in nekulturnejšc oblike. so nad vsc tehtni vzroki, ki bi jim bilo treba prodreti do dna, predno sc dvignc obtožujoči prst proti učiteljstvu. Vsega tega v banskem svetu nismo slišali, sc ni pojasnilo m /ato je ostala tudi vsa problematika ncrešena in čaka boljših časov, ko bado mogli o tem govoriti tudi tLsti, ki jih sedaj še ne pritegnejo k sodelovanju.