KRALJEVINA SRBA, HRVATA I SLOVENACA UPRAVA ZA ZAŠTITU RAZRED 74 INDUSTRISKE SVOJINE IZDAN 1. JULA 1929. PATENTNI SPIS ŠT. 6111. Českomoravska-Kolben-Danek A. S., Praha. Naprava za kazala vozne smeri na vozilih za automatično preklopljenje znaka, ki naznačuje vožnjo v ovinku, na znak, ki naznačuje vožnjo naravnost. Dopolnilni patent k patentu štev. 6110. Prijava z dne 27. marca 1928. Velja od 1. augusta 1928. Zahtevana prvenstvena pravica z dne 2. novembra 1927. (OSR.) Najdaljno trajanje do 31. julija 1943. Predmet izuma po patentu br. 6110 tvori napravo za kazala voznih smeri na vozilih, s pomočjo katere se po prevože-nju ovinka automatično preklopi znak. katerega se pred začetkom vožnje v ovinku postavi na kazalu tako, da kaže smer tega odklona, na znak, ki naznačuje vožnjo naravnost. V tem patentu je med drugim opisana tudi naprava, pri kateri je en del (premični nastavek) stavnega vzvoda preklopilca s pomočjo posebnega vodila voden tako pri gibanju, s pomočjo katerega se udesi vožnjo v ovinku naznaču-joči znak, kakor tudi pri gibanju, s pomočjo katerega se znak prestavi na znak, ki naznačuje vozno naravnost, tako da se imenovani del pri svojem vrtenju okoli osi preklopilca giblje tudi v smeri te osi. Pri nadaljnem izpopolnjenju izuma po osnovnem patentu br. 6110 se je dognalo, da ni neobhodno potrebno, da se v dosego gori omenjenega učinkovanja giblje en del (premični nastavek) vzvoda preklopilca pri svojem vrtenju okoli preklopil-čeve osi v smeri te osi, ampak, da se isto učinkovanje doseže s tem, da se del (premični nastavek) vzvoda vodi s pomočjo posebnega vodila tako, da pri svojem vrtenju okoli preklopilčeve osi izvaja še neko drugo gibanje v svoji vrtilni ravnini (n. pr. radijalno k preklopilčevi osi). Taka nadaljna izpopolnitev izuma je predočena v izvedbenem primeru v slikah 1 in 2. Slika 1 kaže prerez v pogledu in sl. 2 vodilo v tlorisu (deloma v prerezu), pri čemur je vzvod odvzet in so glavne lege priklopilnega vzvoda samo naznačene. Oni deli naprave, ki so ekvivalentni z osnovnim patentom, so označeni z istimi znaki. Omenjeno vodilo dela (premičnega nastavka) stavnega vzvoda preklopilca je izvedeno kot valj 4', ki je na mestu srednje lege vzvoda 6, t. na mestu za vožnjo naravnost, opremljen z zrnikom 4” (Korner). V vzvodu 6 se nahaja premičen nastavek 22, katerega levi konec se pri srednji legi vzvoda 6 vsled oproge 23 trajno tišči v zrnik 4”. Na krmilnem kolesu se nahaja ravno tak premičen nastavek 24, katerega tišči oproga 25 trajno proti zunanjemu koncu 22’ nastavka 22, vendar tako, da je med bema nastavkoma vmesni mal prostor, ki se da regulirati z maticami na nastavku 24. Če je na kazalu za vozno smer treba označiti smer nameravane vožnje v ovinek se zasuče smiselno vzvod 6 v eno izmed končnih leg I ali II (sl. 2), vsled česar se sklenejo odgovarjajoči kontakti stikala 4. Pri zasukanju vzvoda iz njegove srednje lege izstopi najprej nastavek 22 iz zrnika 4” proti učinkovanju oproge 23 in preide na cilindrični del 4’ vodila, Din 10.— tako da se bliža nastavek 22 nastavku 24 za dolžino njegovega dela, ki je poprej vprijemal v zrnik 4” in ki je večji kot omenjeni vmesni prosvor med nastavkoma. Če se pri vožnji v ovinku zasuče krmilno kolo v svrho prevoženja ovinka zadene nastavek 24 istega na konec 22’ nastavka 22; ker je vzvod 6 proti nadaljnemu odklonu preko lege I ali II zavarovan in je radijalno premikanje nastavka 22 onemogočeno vsled vodila 4’, se potisne nastavek 24 proti učinkovanju močne oproge 25 mimogrede nazaj, dokler ne pasira zapreke 22, nakar se more krmilno kolo po potrebi zasukati. Pri povratku krmilnega kolesa v srednjo lego zadene zopet nastavek 24 ob nastavek 22, ker pa je jakost oproge 25 tako dimenzi-jonirana, da se ista upira svojemu sti-snjenju z večjim uporom kakor vzvod 6 z nastavkom 22 vred svojemu povratku v srednjo lego, pritisne nastavek 24 nasta- vek 22 in vsled tega tudi vzvod 6 v srednjo lego nazaj, v kateri vpade levi konec nastavka 22 vsled učinkovanja oproge 23 zopet v zrnik 4” in nastane vsled tega med nastavkoma 22 in 24 zopet omenjeni mali vmesni prostor. Patentni zahtev: Naprava po patentu br. 6110 označena s tem, da ima tako izobličeno vodilo, da se s pomočjo slednjega tako pri premikanju, s katerim se postavlja znak, ki naznačuje vožnjo v ovinku, kakor tudi pri premikanju, s katerim se ta znak prestavi na znak, ki naznačuje vožnjo naravnost, vodi en del (n. pr. premičen nastavek) stavnega vzvoda preklopilca tako, da izvaja pri svojem vrtenju okoli pre-klopilčeve osi v svoji vrtilni ravnini še neka drugo gibanje (n. pr. radijalno k osi preklopilca). Adpatent broj 6tf f. • . - • . • '*v-, . - ■- ■'■ ■ 'v ■ - '■ ■ i, • -» 7 - i-. ::: : ■................ I ■ •’V- v. \ ~ -•...... r ■. i 1 \ V '• 1