STROKA IN PRAKSA 34 Bralni in knjižničarski krožek Keywords: library, reading, reading club, activities accompanying reading, reading promotion Izvleček Prispevek na kratko poda primer dobre prakse sodelovanja otrok s knjižnico in motivacijo za dvig branja v osnovni šoli, saj je že splošno znano, da zadnja leta motivacija za branje knjig močno pada. Letošnje leto nas je postavilo pred nov izziv – izvedba interesne dejavnosti na daljavo in ohranitev takšnega nivoja dela, kot ga imamo v šoli. V interesni dejavnosti so sodelovali učenci od 6. do 8. razreda. Naš cilj je bil brati po mesečnih sklopih in obdelati različne teme in žanre. V ospredje smo postavili dobro počutje otrok, krepitev bralnega razumevanja, ohranitev socialnih stikov in predvsem motiviranost za branje. Dejavnost se je, kljub vsem omejitvam, izkazala kot dobra pridobitev za učence in šolo, saj smo jo izvedli v celoti, sicer z veliko truda, vendar z veseljem. Ključne besede: knjižnica, branje, bralni krožek, dejavnosti ob branju, promocija branja Abstract The article briefly presents a good practice example of children collaborating with the library and of motivating them to read more in elementary school, as it is well known that the motivation to read books has been declining significantly in recent years. This school year has posed another challenge before us – carrying out an extra-curricular activity at a distance while maintaining the same level of quality as in school. Pupils from the 6th to the 8th grades took part in the extra-curricular activity. Our goal was monthly reading units and discussing different topics and genres. We focused on the children's well-being, on strengthening their reading comprehension, on maintaining social contacts and, above all, on their motivation to read. The activity has proved to be beneficial for the pupils and the school, despite all the restrictions, because it was carried out in its entirety, which took a lot of effort but was also enjoyable. Reading and Library Club Nuša Berendijaš STROKA IN PRAKSA UDK 027.8:028.5 35 Šolska knjižnica, Ljubljana, 31 (2022), 3, 34-37 UVOD V šolskem letu 2020/2021 smo se odločili, da bomo z interesno dejavnostjo knjižničarski in bralni krožek popestrili dogajanje v šolski knjižnici. V času, ko smo obdani s tehnologijo, se nam je zdelo, da potrebujemo nekaj nostalgije in pobeg v svetove fantazije, magije in zgodovine. Sestavila sem letno pripravo in vključila cilje ter vsebinske sklope, ki so primerni znanju učencev. V pripravi so opredeljene naloge knjižničarja in učencev. Glede na to, da je interesna dejavnost na naši šoli nova, smo zanjo pripravili tudi kratko predstavitev, ki se je nahajala v naši publikaciji. Bila sem vesela, da je več učencev pokazalo interes za tovrstno dejavnost. O KNJIŽNICI Z učenci smo se na prvem srečanju dogovorili, da se bomo srečevali enkrat na teden. Skupaj smo izbrali dan in uro. V letošnjem letu smo dobili novo knjižnico v novi stavbi in smo jo tudi čudovito uredili, zato so naša druženja še prijetnejša. V uvodni uri sem jim predstavila knjižnico in naloge knjižničarja. Izvedeli so, da knjižničar strokovno obdeluje knjižnično gradivo, ga hrani, predstavlja in izposoja. Šolska knjižnica je odprta vsak dan za izposojo in dejavnosti pri pouku. Spoznali so postavitve gradiva in delovanje šolske knjižnice. Knji- žnica ima približno 15.000 enot knjižnega in neknjižnega gradiva, ki je dosegljivo v prostem pristopu. Gradivo je računalniško obdelano, saj smo se pridružili sistemu COBISS, kar nam olajša obdelavo knjižnega gradiva. DEJAVNOSTI KROŽKA Člani krožka so se seznanili s knjižničarskim redom, ki je na oglasni deski v knjižnici. V času šolskega leta so svetovali pri izbiri knjig in urejali vrnjeno gradivo. Pomagali so pri ureditvi oglasne deske, skupaj smo spremljali književne novosti in izbirali nove knjige za dopolnitev knjižnične zbirke. Nove knjige so pripravili za izposojo, ovili z ovitki in opremili z nalepkami. Dogovorili smo se, da bodo delovali po meseč- nih sklopih, kjer bomo prebrali knjigo meseca po skupnem dogovoru in se ob koncu meseca Knjižničar strokovno obdeluje knjižnično gradivo, ga hrani, predstavlja in izposoja. Slika 1: Šolska knjižnica OŠ Janka Padežnika 36 STROKA IN PRAKSA Nuša Berendijaš: Bralni in knjižničarski krožek sestali na čajanki, kjer smo ob dobrem čaju razpravljali o knjigi. Septembra smo določili knjige, poimenovali sklope in dodali datume za čajanke. Velik poudarek sem namenila pome- nu dobrega branja. Vsem sem razdelila dnev- nike branja, kjer za vsako posamezno poglavje izpišejo določene podatke, ki jih tedensko pregledamo in določimo, koliko strani bomo prebrali do naslednjega snidenja. • Oktober – SLEDI SRCU Izbrali smo knjigo M. Morgan: Imenovali so jo dvoje src. Izvedli smo čajanko, saj ima naša knjižnica kotiček za druženje, zato je bila čajanka prijetna, pogovor pa zanimiv. Razprav- ljali smo več kot eno uro in ugotovili, da nas je knjiga vse prevzela. Izvajati smo začeli tudi nov šolski projekt Z branjem potujem po svetu, v okviru katerega se člani krožka vključijo pri branju knjige za otroke 1. vzgojno-izobraževal- nega obdobja. V jutranjih urah, pred začetkom pouka, so brali zgodbe najmlajšim. To vrsto branja so izvajali vsakih štirinajst dni. V tem mesecu so brali knjigo Priklenjeni slon. • November – KOT V FILMU Izbrali smo knjigo Vinka Möderndorferja Kot v filmu. Kot predpripravo pred branjem smo si na kratko ogledali predstavitev o tem, kaj je film, kako nastane. To dejavnost smo izvedli prek aplikacije Zoom, saj nam razmere v času epidemije niso dopuščale druženja v živo. V tem mesecu smo načrtovali tudi šolski knjiž- ni sejem, vendar smo ga morali prestaviti za nedoločen čas. • December – MAGIČNA POLNOČ Izbrali smo knjigo Patricka Nessa Sedem mi- nut čez polnoč, saj ima magično, domišljijsko vsebino. Učenci so jo z velikim veseljem brali. Prek Zooma smo jo brali skupaj. V sobah so si uredili prijetno vzdušje, nekateri s sveča- mi, dišečimi paličkami, sama sem predvajala nežno glasbo za ozadje. Skupaj smo si teden dni pred počitnicami ogledali še istoimenski film. Začuda nas ni razočaral, saj so po navadi knjige boljše kot filmi. Tako smo si vsaj malo naredili december čaroben. • Januar – POT DOMOV Tožilo se nam je po šoli, in kot da bi vedeli sep- tembra, smo izbrali primerno knjigo z naslo- vom Pesem za kitovo pot domov. Knjiga je bila predstavljena kot noviteta v letu 2020. Temati- ka zgodbe je vsakdanje življenje odraščajočega dečka z družinskimi težavami. Ker je zgodba postavljena v resnično življenje, je lahko vsak učenec v njej našel tudi del sebe. Odkrili smo čudovito vez, ki se lahko splete med človekom in živaljo. Zgodba se nas je res dotaknila. • Februar – LEPOTA Februarja smo nadaljevali z rdečo nitjo lepote in ljubezni. Tokrat smo vzeli v roke knjigo Lepotica s pomarančami. Zgodba nas je ganila in marsikomu spremenila pogled na družino in življenje samo. Otrokom prvega razreda smo tokrat prebrali knjigo Zeleni dežnik, tretješolcem pa zbirko hudomušnih zgodb Primoža Suhodolčana. Učenci v dnevnikih branja za vsako posamezno poglavje izpišejo določene podatke, ki jih tedensko pregledamo in določimo, koliko strani bomo prebrali do naslednjega snidenja. Slika 2: Šolska knjižnica OŠ Janka Padežnika, skupno branje 37 Šolska knjižnica, Ljubljana, 31 (2022), 3, 34-37 • Marec, april – ČAROVNIJA Tokrat so učence v šoli čakale večje obveznosti in ocenjevanje, zato smo branje knjige Srce iz črnila avtorice Cornelie Funke podaljšali še na april. To je sicer trilogija, vendar smo skupaj predelali samo prvi del. Brali smo jo skupaj, saj je noviteta in je na voljo v redkih knjižni- cah. Lahko bi rekli, da je podobna Zgodbi iz Narnije. Za prvošolce smo posegli po knjigi Prenizko nebo. Drugošolcem smo brali knjigo s čudovi- timi ilustracijami Lindbergh. • Maj, junij – POLETNE POČITNICE Vleklo nas je že v tople kraje in na potova- nja, zato je bila Nepričakovana pustolovščina Borisa Karlovška ravno prava knjiga, da smo vsaj v mislih pobegnili drugam, dogodivščinam naproti. Navdušili smo se nad knjigo Nevidni fant in jo brali vsem razredom prvega vzgojno-izobraže- valnega obdobja. SKLEP V prispevku je predstavljen malo drugačen način dela z učenci. Za to interesno dejavnost sem se odločila, ker sem želela z drugačnim in zanimivim pristopom otrokom približati knjige in branje. Vsi vemo, da zanimanje za branje iz leta v leto upada. Zavedam se, da je to projekt »na dolge proge«, vendar sem dose- gla prvi mejnik. Vsi, ki so sodelovali pri letošnji dejavnosti, so bili navdušeni in verjamem, da se bo v de- javnost naslednje šolsko leto vključilo še več učencev. Kompetence učencev so se izboljšale, prav tako bralna pismenost. Bralni dosežki so torej povezani s knjižnico, možnostjo izbire tem, knjig in ustvarjanjem pozitivne bralne klime. Vsi smo vložili nekaj več truda in časa, vendar smo ga vložili z veseljem. Vemo, da bomo z dejavnostjo nadaljevali in z njo rasli. NUŠA BERENDIJAŠ, prof. slovenščine, zaposlena na Osnovni šoli Janka Padežnika. Naslov: Osnovna šola Janka Padežnika, Iztokova ulica 6, 2000 Maribor E-naslov: nusa.zv@gmail.com