VPRAŠA! Ja II ODGOVORI ZA SOSBRSKI IZPIT. Vsebina: Judenburg' - Liechtenstein 1946. S & 0 r 9 lo MO TOPNO VOZILO 1. Kaj Je automobll? Autamobil Je vozilo n-\ motorni pogon. 2. Iz katerih glavnih delov sestoji automobll? Motor sestoji iz sledečih glavnih delov: a/ motor, h/ ogrodje /šasija/, c/ ohišje za tovor /karoserija/. 3. Kakšen motor Je v automobilu? V avtomobilu je eksplozijrl:i motor /motor z notranjim iz¬ gorevanjem - nemško? Verbrenungsmotor/«. " 4 . Katere glavne grupe eksplozijskih motorjev poznamo? Poznamo štiritaktne in dvotaktne motorje. 5* Katere vrste motorjev poznamo z ozirom na pogonsko snov? Poznano bencinske, dizlove /Diesel/ in motorja s mlinskim generatorjem /Gassgonorator/„ 6 . Katere glavne dole ima. štiritaktni motor? Štiritaktni motor ima sledečo glavne dele: a/ oilinder,- b/ bat /IColben/, - o/ ročica bata /Ploue Is tange/, - d/ glavna gred /Kurbolv/olle/, - e/ ventili, - f/ odmična gred /NockonvrelJLe/ f - g/ ohišje motorja z oljno banjo /Mo¬ to rgehause mit 01wanno - Karter/, ?. Kateri deli so nahajajo na batu? Na batu ■ se nahajajo batni krožki /Kolbenringo/, mazalni krožki /Sohmiorringo/ in batni čep /Kolbonbolzon/. Slika št,l Štiritaktni motor in njogovo delovanje. VT e BSBOPAKJE STIEITAKgHIE &OTCRJET* Cilinder ▼ štirih taktih, 8* Katere takte upravlja štiritaktni motor? Š tiri taktni motor upravlja naslednje štiri takte: bo sol¬ ni, kompresijski, eksplozijski in izpušni takt« 9. Ka,1 pomeni en takt? En taki pomeni enkratni premik tata od zgornje mrtvo točke do spodnje mrtve točka ali obratno, 10* Kaj Jo mrtva točka? Mrtva točka Je najvišji ali najnižji položaj bata v ci¬ lindru, v njej so spremeni smer premikanja bata. III* DS l OVJff JE T)7a' TAK TNIH MO TORJEV* 11. Kakšna razlika Je med štiritaktnim in dvotaktnim motorjem? Razlika Jo v tora, čLa so v štiritaktnem motorju vrši se¬ sanje, komprlmiraajevžig, 'izpuh le v kompresijskom prostora t*j» med zgornjo ploskve bata in cllindrovo glavo- »doČim pri dvotaktnem motorju sluzi za to tudi ohišja glavne gredi /Kurta.Iga hausa - Karter/. 12* Kaj ima dvotaktni motor namesto ventilov? D vo talctni motor ima namesto ventile v kanale, kateri se nahajajo v cilindru ter se odpirajo in zapirajo s pomočjo bata* 13« Kakršno jo delo obeh taktov? 1* takti Bat je dosegal gornjo mrtvo točko in tedaj sla¬ di vžig* Bat sa pomika roli eksplozija od. nje mrtve točka proti spodnji mrtvi točki 'in • odpre odprtino za izpuh, Izgorela zreš s gre n p. prosto, nato .bat odpre tudi pretočni knnnl /tfber- stromkanal/ in potiska iz ohišja glavne gredi - 3 - preko pretočnega kanala novo zmes v kompresijski prostor /glej sliko št.3o/. takti Bat se premika od spodnje proti gornji mrtvi točki in s tem začne komprimirati zmes v kompre si jakem prostoru. Pod batom pa istočasno prihaja nova - zmes skozi dotočno odprtino v ohišje giavne gredi./Glej sliko št.3b/. Slika 3* Belovanjo dvotaktnega motorja. 14. Pri katerih motornih vozilih uporabljamo dvotaktno motorje? Dvotaktne motorje uporabljamo pri malih eutomobilih /Tatra/ in motociklih. 15. koliko obratov napravi glavna gred v obeh taktih? Glavna gred napravi v obeh tnktih en obrat /360°/, dočim napravi pri štiritaktnem motorju v vseh štirih taktih dva obra¬ ta. IV. VEIT TIL 1» 16. Koliko in katere ventile ima štiritaktni cilinder? Štiritaktni cilinder ima dva ventila in sicer sesalnega in izpušnega. 17. Kedaj se ventili odpirajo in zapirajo? Ventili se odpirajo in zapirajo pri sesanju zmesi In izpuhu zgorele zmesi« 18. Katere vrste ventilov poznamo? Poznamo viseče in stoječe ventile. 19* Kako delujejo ventili? „ 4 ~ Stopoči ventili se dvigajo s pomočjo nosu na odmični gredi /Hockonwclle/. Viseči ventili se odpirajo s po¬ močjo vzvodno ročice /Eiphobel/ ali pa s pomočjo vrh. cilindrov lezoče odmične gredi, katera pritiska ventile navzdolo S pomočjo peres se ventili vračajo na svole sedeže. ?.G. Kako morajo hiti nastavljeni podstavki ventilov? Podstavki ventilov morajo biti nastavljeni tako, da osta¬ ne med ventilom in podstavkom od 0 # 1 do 0®12 mm zraka« Slika št® 4 X, a in b sta viseča, c pa je stoječi ventil. 21* Zakaj mora biti določeni zrak med ventilom in njegovim pod¬ stavkom /Ventils to s sl/? Določeni zrak mod ventilom in njegovim podstavkom mora biti za to, kor se vsaka kovina pri segrevanju čiri. Zaradi izgorevanja zmesi v cilindru se segreva¬ jo vsi deli motorja* Ako ne bi bile določenega presled¬ ka med ventilom in podstavkom bi se ventil zaradi raz¬ tezanja ne zaprl več dobro«, Posledice? V k SKLOPKA /K up lung/ f 22« Zakaj uporabljamo sklopko? Sklopko uporabljamo za odlclopljenjo motorja od menjal¬ nika /Weehselgetriebs/ in za sklop istih, 23, Kedaj se uporablja sklopka? Sklopka se uporablja pri startanju, menjanju brzino med vožnjo in ustavljanju«, 24, Katere vrsto sklopk poznamo? - 5 - Poznamo stožčasto /Ke ge IkugjLung/, enoploščno in več- plošeno sklopko 5 /Mnscheiben unč. MehrsoheibenlnrssLung/. 25. Zakaj v današ^-fem času stožčasta sklopka ni več priporočljiva? Stožčasto, sklopka v današnjem času ni več priporočljiva zato, ker je premasivna in sta zato ostali dve vrsti mnogo "bolj uporabljivi« 26. Iz kakšnih delov sestoji enoploščna sklopka? Enoploščna sklopka sestoji iz slodočih delov: jeklene plošče, ki je z oteli štreni obložen-, s "Ferrodo" maso, peresa, ki pritiska to jekleno ploščo na zamašnjak /3ohw~ ungrad/in troh ročic, ki so v zvezi s premičnim ležajem in vzvodom« Razen tega se nahajajo na sklopki še peresa, ki imajo namen ublažiti naenkratni sunek v času sklopa zamašnjaka s sklopko. 27. Katere vrste večploščnlh sklopk poznano? Poznamo dve vrsti večploščnlh sklopk in sicer sklopko, ki ima jeklene ploščice obložene s tI Ferrodo n maso in sklopko, ki ima ploščice iz bakreno-brozove kovine /ICu- pferbrons/. 26-. Kakšna razlika je med torna dvema vrstama večploščnih op k? Razlika je v tem, da pri sklopki, ki ima ploščice oblo¬ žene s ''Ferrodo 1 ' maso mora vse delovati v popolnoma suhem stanju, ločim mora biti ohišje sklopko, ki ima ploščico iz b okrono-b ronz o ve kovine napolnjeno z oljem /ICupplungs- o l/c 29.^ Pvi-katorih motornih vozilih uporabljamo večplošeno sklopko? Tečploščno sklopko uporabljamo pri malih automobilih in motociklih in sloor zato, ker so zgrajene v manjši obliki in tako zavzamejo manj prostora. Slika št.5 Delovanje sklopke. 30. Kako se pravilno sklaplja? Pravilno se sklapl j a. tako, da pom&nii - 5 - 11 izklopi ti” = vodno hitro pritisniti na vzvod sklopke s 17 virij vpiti' 1 ^ počasno popuščanje vzvod.”. sklopke, Ravno pri* začetnikih dela pravilno skln.pl j m j e vedno velike težko5o zato je treta posebno paziti na gornje navodilo«. Maenkratni popust tega nožnega vzvoda povzroči oster sune k f kateri pri Malem dobivanju plina, motor ali zaduši ali pa pogonskim napravam jako škodi - in preveli¬ kem dobivanju plina lahko dovede do nevarnih posledic.,, VI. j-^lfJAZJfIK /Weeh selg et riebe/. Slika št.6 Zakaj je potreben menjalnik ? 31 - Čemu služi menjalnik? Menjalnik nam služi zu menjanje brzine, n.pr* pri pre¬ miku vozila z mesta* pri vzponih i^t e d s 33* Kje se nahaja menjalnik in s cim je njegovo ohišje napol¬ njeno? menjalnik se nahaja med sklopko in diferencialom v men¬ jalnem ohišju, katero jo z posebno mastjo ali z gostim oljem napolnjeno /Getriebcbl/. 35« Koliko hodov ima lahko menjalnik? Menjalnik ima navadno tri ali štiri hode naprej in ene¬ ga nazaj, kakor tudi prosti hod /Leergang/. 34. Kako so pravilno menja brzine? 7 Brzine. so pravilno menja takele: ako hočemo motorno vo¬ zilo premakniti iz mesta vključ im o najprej vžigalno na¬ pravo ; nato pritisnemo na kontakt, ki vključi žaganjač /Startor/ tako, da so&aj motor toče v proštom teloi z majhnim številom obratov« Sedaj pritisnemo na vzvod sklop¬ ko. da tako ločimo menjalnik od znmašnjaka, stavimo monjal- n j k v prvo brzino, popustimo ročno zavoro, zvišamo števi¬ lo obratov motorje, s pomočjo pritiskanja na plinski vzvod, šele nato začnemo počasi popuščati vzvod sklopite, da s tem ublažimo naenkratni sunek oziroma, da so število ob¬ ratov motorja počasi izenači z pogonsko gredjo /Kardan- -vvelleA Hotomo vozilo se bo na ta način počasi začelo prc-mikati z mesta* Da vklopimo v naslednje višje brzine moramo pospešiti brzino vozila s tenu da s pritiskom na plinski vzvod /Gasspedal/ damo motorju nekoliko voč plina ter izklopimo prejšnjo brzino P nakar odvzamemo motorju ves plin, da teče le s pomočjo mašilke prostega toka /IiO-er- laufdiiso/, nato šolo prestavimo v naslednjo brzino* Bnak postopek sledi za nadaljne brzino, Ako hočemo staviti tok vozila iz večjo brzine v manjšo moramo hitro pritisniti sklopko ter brez zadržka v prostem teku staviti vzvod menjalnika v nižjo brzino. Svetuje so, da so drži vozilo na nevarnih križiščih in nevarnih točkah v nižji brzini, da so ga ima na ta način bolj v oblasti. Slika št,7 Menjalni!' v položaju troh brzin nuproj in ono nazaj. 8 - -35* kdaj so- pri rao.njaa.1ti brsin uporablja -vaša sni plin /Suisehengas/? Im sni plin uporabi 5-amo pri menjanju krzino iz tretje •v drugo pri uoelitopsa Re^jslniku* da se izenači šte¬ vilo obratov, onih dveh zobatih koleš isenjnlnlka, hi sc imata zvezati v naslednji naželjoni nižji "brzici* 36.!» ICakšon je postopek menjanj a Tbrziiu z -varanim plinom? Postopa se takole: pritisk na sklopko, staviti vzvod menjalnika iz trstje hrsine v prosti tek, spustiti vzvod sklopke. dodati plin, pritisniti na sklopko, staviti vzvod menjalnika v drugo "brzinc in sklopko počasi popuščati« Ha isti način sc izvrši preklopljen- je Iz druge "brzinc v prvo, Slika št s 8 Poslužcvalne napravo v automobilu. a/ ICrmi3.no kolo /S to nor rad/ b/ Signalni gumb /Hupo/ c/ Stikalo za luč in vži- galni ključ /Melitsohaltor n* Zun. 0 . s oh 1 c s a / d/ Stikalo kazalcev smeri /Wiu3ccr/ e/ Stikalo z,a zasenčenje luči /At— b 1 e nd s c hal to r/ f/ Vzvod sklopko /ICuplungs- hc-bol/ g/ Ho zna zavora /Pussbremse/ h/ Plinski vzvod/G-ushe bol/ i/ Vzvod menjalnika /S okultnebo1/ ]:/ Stikalo zaganjaš a /An- lasserloiopi'/ 1/ Kočna zavora /Handbrcmse/, VUtk EE BBairni at. 37, Čemu služi diferencial? Diferencial služi za prenos pogonske sile od pogonsko esi /ICard anwe Ho/ preko polosi na kolesa. Slika št,9 Delovanje diferenciala. 38» Comu šo služi diferencial? Diferencial nam služi tudi zato, da na ovinkih zviša število obratov zunanjega kolesa, ki mora napraviti daljšo pot s pomočjo izravnalnih kolesc ali tafcozva- nih satelitov, 39. Katere dele ima diferencial? Diferencial ima naslednjo delo: stožčasto kolo /Kogol- rad/, krožnieno kolo /Tcllerrad/, štiri izravnalna kolesca ali satelite /Ausgleichgctriebe/, dve polosi /Halb&ehsor/ 1 okvir izravnalnih kolose /Ausgloichgo- triohorahmen/ in ohišjo diferenciala saraoga /Diferen¬ cial gohauso/, 40, S čim jc napolnjeno ohišje diferenciala? Ohišje diferenciala je napolnjeno z oljem ali mastjo, ki jc določeno samo za diferencial /Diforoncialol oder Diferenci alfe tt/i VI II, H LiPILKIK /ICuhlor/c 41, Katero načine hlajenja poznamo? Poznamo: ...zračno j tormosifonsko in hlajenje s pomočjo črpalko o 42, Pri katerih motorjih se uporablja zračno hlajenje? Zračno hlajenje se uporablja navadno pri malih mo¬ torjih /Tatro/ in motociklih, 43, Kako delujo tormosifonsko hlnjonjo? - 10 - Termo sifonsko hlajenje deluje takole: segreta /oda se dviga, ohlajena voda pada*. S te* nastane vodno kroženje v hladilni napravi* 44, Kako deluje hlajenje s pomočjo črpalke? S pomočjo vodne črpalko kroži veda od Motorja do hladil¬ nika in nazaj« < 5« S čim se šo pospeši hlajenje hladilnika? Hlajenje hladilnika se pospeši z ventilatorjem. 46* Kakšna toplota vodo jc pri vezenju normalna? Normalna toplota vode za časa vožnje je okrog 80°C. Slika št.10 Termesifonsko hlajenje, 47 1 Kaj napravimo, če vsloa premajhne količino vodo voda začno vre¬ ti? 6o vsled premajhne količine vodo voda zavre, moramo takoj ustaviti motor^ pustiti ga ohladiti in zelo počasi doli¬ vati mlačno vodo, 48, Zakaj se v segret hladilnik ne smo dolivati mrzla voda? V sogret hladilnik so mrzla voda ne smo dolivati, kor hi vslod toga napokale stene cilindra in vodnega plašča /Wa- - 11 - ssormantol/» 49. Na kaj moramo pozimi paziti pri hladilniku? Pozimi moramo dodati vodi glicerina ali špirita, kor talca mošomica zmrzno pri proooj nižji tomporaturi kot voda. Ako pustimo pozimi motor stati v mrzlem prostoru za krajši čas, ga moramo pokriti, čo pa ga pustimo stati dolj časa, Jo priporočljivo, da so hladilnik izprazni. XX. VPLINJAČ /Vorgasor/. 60. Zakaj nam služi vplinjač? Vplinjač služi zato, da sc. v njem napravi iz bencina in zraka pravilna racšanioa, kakršno motor zahtova v različ¬ nih brzinah. Sl. Iz katorih glavnih dolov sostoji vplinjač? Glavni doli vplinjača so: ohišjo plavača /Schwimmo rgoh&use /, plavač /Sohwimmc r/ , prostor tvorjenja mešanico /liischkam- mor/, šobo /kliše/ in zaklopka /krosselklappc/. Nekateri vplinJaČi imajo tudi zračno zaklopko /Luftklappe/. v \ 58. Comu sl*ži glavač? Plavač služi zato, da omojujo dotok bencina v vplinjač. 53. Žalca J Jo potrobna zaklopka /krossolklappo/? Zaklopka Jo potrebna zato, da upravlja zračni tok, ki do- lujo na šobe /kliso/ in do s toro dovaja več ali manj moštmice v motor. 54, ICrOcšno razmorje Ima normalna mo Sanica? Normalna mošanica ima 15 dolov zraka in 1 dol boncina* Slika št. 11 O J- XiC^ št. 12 1, Razpršiloo /Zorstanker ~ £„ Ust jo šnm ./Dusonmtshdraig/ 3 c Sesalni vod‘ ; /Sangle i tung/ 4 n Zakl opica /D r o s s-3 Iklapp G/ 5 e Izravnalna naprava /a usgle iohvorriclitmag/ 6 * 'SxC'8&.&hčZ '. S /Z 3 rlatrfieitfcag/ 7 o .Izravnalna _ zo1>a /Ausglciohdtiso/ 0 t Zračno upravljanje za prosti tole /Lut tre gnile rang £ur Lcorlauf/ 9« Do tole bencina /Kraftsioff- zulaurV 10» Dotok zraka za izravnalno napravo /Lufiznfuhr flir Ansglo i ehvo rriehtuag/ 11 6 Ohišje plavaea /Schwiinmor- gehauso/ 12 0 Do tek zraka za sesalni ved /luftzufnhr tir Saugleitung/ 13, Slavno, šol-a /EaeptčliUo/ 14. Plavač /Ochvkanor/. 55, Kako so opazi preslaba mešanica? Preslaba mešanica so opazi, če se slišijo v vplinjara poki ali pljuvanja* 56, Kako opazimo premočno mešanico^' Premočno mešanico opazimo takrat* ee prihaja is izpuha črni dim, ali pa ee so sveče sajasta s Takšen. motor po¬ rabi mno^> bencina c 57, Katere motnje se največkrat pojavijo na vplinjaču? Kaj pogoste j še je zamašen je šoh 3 igla plavača obvisi, da tako no more pri tokati bencin In preluknjan.]'o plavaea- ki se vsiccl toga napolni z bencinom in pade na dno» 5.8« Ha katere načine dobivamo bsnein v vplinjae? Benom pritoka v vplinjae na tri načine t a/ na p rul is višje ležečega bencinskega rezervarja, V nefpodpri¬ tisk /Vacma/iz bane inske ga reze ar/ar j a k enemu manjšemu rszervarju pod motorjeva kapo od koder- pada na vpiinjač* Ta način dandanes ni več v rabi, c/ potom be ncinske - 13 - Č rpalk e /Membrnnpumpo/«, 59 3 Iz katerih delov sa ato ji 1)611011182:0. črpalka? Bo no In sl: a črpalka ima sledeče dele? častilec /filter/, ki ima n ni o go očistiti bencin, prodno ta priteče v vplinjač, mmo?mp. 9 ki se sestoji iz impregniranega platna, 1:1 bo v bencinu ne r&stopi ir. ima nalogo vleči bencin iz rozervarja ter ga potiskati v vplinj&o, dva venti la od katerih eden odpira odprtino za vsosevanje , drogi pa odprtino za odva¬ janje bencina, pero . Iti pritisne vsakokratni dvig mem¬ brano zopet nazaj. 60, Katero napako povzroče, da so vplinjaS vname? Vplinjae so lahko vname z .-radi slabo zaprtih ventilov, zaradi slabo stisnjenih dovodnih bencinskih cevi, fta- rndi slabotno mešanice in zaradi napačnega vžiga /de Iskra preskoči pri sesalnem taktu/« 61, Katore glavne šobe imajo današnji vpliajači? Današnji vplinjaei imajo glavno šobo /Hauptdlise/, šobo prostega teka /Leerlaufdtise/ in zračno šobo /luftdUse/# 6?. a Kako obratuje glavna šoba /Hnuptdtise ali ArbeitdUse/? Pri naraščajočih obratih motorja narašča tudi dotok ben¬ cina v cilinder* Da bi glavna šoba oddajala tudi dovolj bencina pri nižjih obratih je pri tem potrebna takozvana izravnalna šoba /Ausgle ichdU.se/« 63,, Kako deluje' šoba prostega teka? Šoba prostega teka se nahaja v posebnem vodu in dovaja motorju toliko bencina, kolikor je- motorju v prostem toku potrebno« 64, Kako deluje zračna šoba ali razpršilec /LuftdUse oder Zorstauber/? 7sled zožitve sesalnega voda nastane na tem mestu zračni prepih znatno večji. Iz tega razloga se nahaja tu ustje glavna sebe, 65, Čemu služi zračna zaklopka? Zračna zaklopka /L'uf tlel app o oder Starte rklappe/ za nas¬ lednje: ona je nameščena-v sesalnem vodu vpiinjaČn. Po¬ tom nje se lahko dajo močnejša mešanica pri premiku vo¬ zilo. z mesta /st ort ar ju/» Ona se zapre, oe potegnemo zn starini gumb v kabini, odpre se pa, čo porinemo startni gumb nazaj» 66, Zakaj uporabljamo pospeševalno črpalko? /Besehleunlguagspumpe/. Pospeševalno črpalko rabimo pri " o: :.Kr- ' : on odpiranju zaklopko /Drossel3:lappe/ tor s tem pospešimo pritisk bencina do glavne Šobe« 67o Katere glavna vrste vplinjačev poznamo? Glavno vrste vplinjačev so: hori con ta lni /vodoravni s ,: l’alas" vplinjač/j vertikal ni /navpični « »Zanith" in : --Solex :r /:. vrlin j ač s n"adaj~oTim tokom, ‘fa, zadnji je zelo priljubljen j ker je višjo* monViratTod motorja, zračni točo oi zgoraj navzdol ter zaradi tega ni potrebno 14 - npravlJ ati bencina navzgor« Renoir, so dovaja s črpalko, . 68. Hi so smo v zaprtem prostoru staviti motor v pogon? 7 zaprtem prostori! sa nikakor no sne puščati motorja v pogon, kor so izpušni plini jako strupeni, Troba je proje odpreti vrata in okna. ^ HAZAUčTA Kl.PP.lY A /geHvipryorriehtung/ g 69. Kako kontrolirano stanje olj&l Stanje olja kontroliramo z moro, ki se nahaja na ohišju glavno gredi s katero so lahko mori višino olja. 70, Zakaj je potrebno mazanje? liazohje jo potrebno zaradi trenja vseh premičnih oziroma gibajočih se delov na autcaobiluo ■71* ICakšno so posledice napačnega mazanja? a/ če jo preveč olja: mastne sveče ter radi tega iskra no preskoči, olje naseda na površino bata tor tam izgoreva in napravi nekako žerjavico na površini bata, kar ima za posledico samovžig, To nepravilnost spoznamo pc modrem dimu is izpuha* V es je promalo olja; segretje motorja, zaglavljonje ba¬ ta, zašgauje ležajev i.t.d* 72» Koliko vrst mazanja poznamo? Poznano sledeče vrsto mazanja* a/ s pritiskom o ljno č rpal¬ ka /dlptcspe/, b/ zajemala.o mazanje « ki deluje tako^ da ima ležaj batove ročico nos ali lopatico s katoro zajema olje iz ohišja /Karterja/ in ga meče v obliki meglo na steno cilindra, c/ mešano mazan jo , ki se uporablja navadno pri dvotaktnih motorjih"tTj* da še bencin šo v rezervoarju zmeša s oljem v raaserju enega dola olja s 15 do 20 doli bencina /1:15 do 1:20/. XI o 53KCIH51CA Ci&A ZKk /Monhrc ai ggmpg/, rvn ti T r? v vpxinjaci % w« N ~~ v iz ra zo rvar j a /Opis delovanja to črpalko glej na strani IS/ - 15 - XIX, K HM I MA N APRAVA / Leritamgf. Sl lica at, 14 teiIna napra va, Glavni deliš 1 0 Krmilno kola /lonkcad/ 2, Krmilni drog in navoj- na p ali e a Z prevlečenim Krmilnim polžem in zobati sogmbnt /lonk- saule und Leaksplndol mir gekapselior lonk- sohno^k© nad Znhnseg- mont v 3 C Palieasti vzvod Krmi¬ la /lenkstoelchebol/ 4, Krmilna polisa /Lenk- s tango/ 5 o Krmilni vzvod /Lorik- hcbol/ 6 e Vzvod pročne palico /Sp tir s tangonhobe 1/ 7c Prečna palica /Q.uor- b tango/. 73« Kako Jo krmilo pravilno nastavljeno? Krmilo je prat lino nastaviJono takrat, kadar nima provoč al i prom alo mrtve ga ho da»/ 2o tongaag/ P 74, Kolik jo normalni mrtvi hod krmila? Normalni mrtvi hod krmila je oa 20° /polni krog jo 360°/ „ 75, Katora jo največ j a dopustna mora mrtvega hoda krmila? Največ ja dopustna nora mrtvega hoda krmila jo 36° t* j a ona desetina, kroga«. Večji mrtvi hod pa so žo policijsko kaznuje o 76, Katere vrste krni! Še poznane? Poznana sc no .krnila z gibajočo so končne osjo /Aohson- schenke Ilonkrmg/, in v posebnih slučajih vsekalosno krm i 3. o /Al r. .13. e mlur g/ 0 Slika §t*15 llehnnizea krmilne napravo. XI II« HA2ST3SLJ^Ti SgA H IRAVA /Bole uchtu ng/, ??» Odkod dobivajo svetilna telesa t-tfk sa razsvetljavo? Co 5® trota uporabljati svetilna telesa v času, ko vo¬ zilo stoji in noter ne obratuje ? prihaja tek iz akumu¬ latorske baterijo f ko pa se ko tor stavi v obrat to na¬ logo prevzame dinamo*. 78* Kakšno napetost ima akumulatorska baterija? .Akumulatorsko baterijo za motoma vozila imajo navadno napetost 6 ali 12 Voltov, 79« Kakšno napo to st oddaja dinamo? Sinemo, katerega vrti motor,oddaja datoteko normalno obratno napetost 6 ali 12 Voltov« Za autobuso so upo¬ rabi Ja jo tudi ?A Voltu! dinami« 00 , p T O Katar! pol akumulatorja oz« dinama jo zvezan k maso vejila? formalno jo minus /~/ pol akumulatorja oz« dinamo sjvozas z maso vosix£L« Pa kakšen način so dovaja svetilnim telesom pozitivni /+/ pol akumulatorja oz, dinama? Pozitivni /plus */ pol akumulatorja os« dinama m svetilnim telesom potom izoliranih kablov« Zakaj nam služijo varovalka«, nameščeno v začetku-električno napol j avb vozilu? Varovalke so nujno potrebne zato, da valujejo akumulator oso dinamo pred kratki® stikom, ki vsak eae lahke nasta¬ ne v napeljavi ali prod preehtožbo« iko bi v slučaju dovaja 83, Kdaj dalj časa trajajočega kratkega stika t napeljavi, ne imeli nmo ščonih i r..,\ ih ali sploh ne imeli varovalk, hi so uničil akumulator os« bi tuljave dinama zgorelo« 'Zato jo troha polagati veliko pažnjo r.a varovalko« sno a.n.o polniti tCona-alators&o baterijo? Dinamo jo zir-ožon polniti akumulatorsko baterijo takrat, 'ho m motor zviša obrate in lahko oddaja več toka kot ga potrebujejo potrošniki vozila* XIV, ZAVORt /Brorason /g 84, Kolike* vrst zavor poznamo? Predvsem poznamo tri vrsto zavor in sicer: a/ zavoro z j ekleno vrvjo , o/ hidravlično za voro /oljni pritisk/ in e/ zračne zavore /zračni pritisk/ a 85, Katerc vrsto zavor poznamo z ozirom na izgradnje? Z ozirom na izgradnjo so znane fivvoro z zunaj namešče¬ nimi zavo rn imi v lož ki in zavore, z znotraj mon tiran ini zavorn i m i vložki e 86, Koliko zavor Ima vsako motorno vozilo? Ysafco motorno vozilo ima nožno in ročno zavoro, 87, ICdaj uporabljamo ročno zavore 7 Ročno zavoro uporabljamo v slučaju, če so ostalo odpo¬ vedalo in kadar pustimo vozile stati na mestu. Slika št, 16 5 1 , 3 , 4 , Zavora z notranjimi zuv Zavorna palica /Bromsstungo/ Zavorna roeiea /Bremshebel/ Zavorni vložki /Bromsbacken/ Zavorni eroontor /Br-emsnocken/ mirni vložki /Innenbackonbromse/, p- - ;f7oma obloga - n Forrodc” /* l Perrodo n -breBisbolagf 6, Peresa /Fe dem/ 7o Zavorna kotva /Bromsanker/ 8, Zavorni obroč /Bromctroaaaol/ 18 - 88. Inko delujejo zavoro ? Z zunaj nameščenimi zavornimi vložki /Aussehbackanbrerasen/ pritegnemo zavorno vložke to eno 3: zavornemu obroču, kadar pa spustimo zavorni vzvod pa potisne pero zavorne vložko zopot v prvotni položaj t.j* narazen. Pri znotraj nameščenih zavornih vložkih pa potisno zavorni oxconter /Bromsnookon/,vložko narazon rm zavorni obroč, ko pa spustimo zavorni vzvod pa potegnejo zavorna pere. sa vi c žico skupaj* Pri zavori v ohliki traku /Bandbromso/ loži elastični jekleni trak z zavornimi vložki zunaj zavornega obroča ali na zunanji strani osi. En leonoo jo pritrjen nepremakljivo* drugi so pa pri zaviranju pritogne, tako da so zavorni vlož¬ ki pritisnjeni 3c obroču« ^887~Eaka morajo biti nastavljeno zavoro na vsa štiri leolosa ? To morajo biti nastavljeno tako, kot jo predpisala tovarna vozila v priložonom uporabnem navodilu; v'nobenem slučaju pa ne smo j o delovati zavore na prednjih kolesih .močneje leot na zadnjih, 3cor se lahko zgodi nesreča, da se voz prevrne, 90. kako izglodajo zavoro z notranjimi zavornimi vložlci ? Ta zavora sestoji iz dveh polkrožnih vložkov, 3:i so oblože¬ ni s &sbestom ali forrodo. Ha spodnji štreni sta spojena na osi, mod zgornjima koneoma viožlcov so nahaja cncoonior. Ta ima ročioo, ki jo zvezana z joklono vrvjo. Kadar pri¬ tegnemo jolclono vrv so oxoentor obmo in potisno zavorne vi o žico na obroč. Kad m pa zavoro popustimo so exoento-r c orno v prvotno lego, peresu, montirana mod vložlci pa pri to gnoj o vložko sirupa j« -9TrKuko so nastavljajo zavore ? Jeklona vrv ima na oboh koncih navojni nato zalo e, ki je zataknjen skozi ročico zavorno osi. Go na ta način a po¬ močjo nato zal o a skrajšamo vrv, bodo ob pritisku na nožni vzvod vložki preje pritisnili na steno zavornega obroča. Knk© delujejo zavoro na oljni pritisk ? kri toh loži, in sioor pri zavorah z znotraj nameščenimi zavornimi vložki, mod koncema zavornih vložkov namesto exoontra »ali cilinder z dvema batoma, katera pritiskata zavorno vložko na steno obroča* Zavorni vzvod jo z batno palico v zvozi z batom glavnega cilindra, ki je napolnjen z posebnim oljem za zavore« Od tega cilindra pelje cevovod k zavorni napravi vsakega kolesa. Ako pritisne vozač na zavorni nožni vzvod, potisne bat glavnega cilindra olje v oljni cevovod, ki je sam že itak napolnjen z oljem, se s tem pritisk na bat zavornega oilindra poveča teko, da ta potisne zavorni vložek na steno zavornega obroča in s tem povzroči zaviranje* Če potem vozač popusti nožni zavorni vzvod,potegne pero bat glavnega cilindra spet nazaj, olje teče nazaj v cilin¬ der, pritisk se zmanjša, zavorni vložki se s pomočjo peres o dm n jene jo od stene zavornega obroča in zaviranje preneha. 93. Ali se smejo zavore mazati ? kri zavornh se mažejo somo ležaji zavorne osi in ležaj 19 orccentrn. Ostali deli ss pri čiščenju samo operejo s ten- činom® 94® .0.1 moremo mssn z zavorami le na drug način zavirati ? Kanem z zavorami ^oreiao zavirati os s motorjem« Z motorjem zaviramo tako, d^fcd?:lopiwo vžigpJLf-i naprave, menjalnik pa starino v one izmed 'brzin la sicer :*.ia večja zaviranje ja potre mo v tem manjšo 'brair.o je tre ca prestaviti« 25» Saka j zarir« notar pri nizki prestavi močneje kot pri visoki ? 2 at o, ker je pri nizki prestavi število obratov motorja vi¬ šje® - 96» Kako vozimo po nepoznanem lirikovi te n ozemlju nc.vzc.ol ? Pa nepoznanem hribovitem ozemlju vezimo navzdol vedno z vklopljeno brzlno in sicer s tisto, s katero smo vozili navzgor« Voziti navzdol v prostem teku jo zelo nevarno $ ker so j če ki motor ek stal, potom težko preklopilo v kako prši¬ mo in tako no ki mogli z motorjem zavirati, 97* Kaj moramo napraviti, da ssavarojomo vozilo, da ne zdrkne navzdol STajprej moramo pritegniti ročno zavoro in izvleci vžigalni ključi* Potem ss mora podložiti pod kolesa kamenje ali le¬ sena kruna in končno staviti menjalnik v prvo brzino, če le dolina spredaj vozila, čs pa je zadaj, moreno menjalnik staviti v kod nazaj /Bdckgang/* vi-1G-4Xff A ITA PEATA /^-. -i-Vo rrieht miff/. --Kf* ' . . . 98* Kako ee vžge kompromirana mešanica v cilindru ? Kompr-oisirana ne sanica se vžge potom iskre na svečici* 99, Katere vrsto vžigaš, ja poznajo ? Poznamo magnetno in baterijsko vžigonjo* 100» ičako opišemo magnat in njegove delovanje ? — j" P . "... V*.-- ve"'.' • • Mrgnet sestoji Iz magneta v .obliki podkve, ki Ima na vsakem koncu pritrjen polov nasvavuju* ..od tema dvoma poloma' sc vrti kotva iz selil®ga '?•«leza* ki ima: odliko dvojnega :, l : k Ka kotvi so naviti dosoli primarni in tanki sekundarni nave- •)i a Ob vrtanju kotve mod magnetnima poloma se inducira /na¬ stane/ t primarnen navoju nizko napetostni primerni tok /majkim volt »Ja/ la tok t-oce /skozi kondenzator/ k prekinja- cn /Unterbr-echer/j ki go. prokino.e Taleči toga nastane v se¬ kundarnem navit ju visokonapetostni sekundarni tole /do 15*000 Tol to v/ e Od sekssn&arae. tuljave k se že, visokonapetostni tok preko kabla na razdelile c /Verteiior/, sd tem pa spot po kablu na kontakt svoeico? Odtod preskoči tok v obliki iskre na maso in po n j o j nazaj k Magnetu* 101, Kako izgloda, prokiujač ? Prekinjaš ima na prckinjalnik ploščicah na osi kotvo pri¬ trjen eri stalni in en gibljivi platinast kontakt /kladivce in’nakovalce/* Keproinakljivi kontakt jo zvezan z rimami« navojem kotve , Vijak soja, kakor nepremaklj Ivi kontakt sta od plošče Izolirana* Gibljivi Jcontrifct sedi na makaki ko- lonasti roelci, katera s pomočjo peresa pritiska na ne- premakljivi kontakt in ss a pomočjo vrtečega so cxeentra oči njega zoper, odtrga« Tako nastane prekinjanje.. Kontakta sta pri prekinitvi oddaljena eden od drugega največ 0*4 mm» OJOE^^nJra^^aluži kondenzator ? Kondenzator služi za shranjevanje toka so proden pride prekini tov in da ubrani škodljive iskro na platinastih kontaktih, ki 'bi so ob preveliki iskri raztopili« Slika sto 1.7 Kagno tno vz igan ,1 o» 1 - ohišje magnetno ga vžigalnika ali masa, Z ~ primarni navoj /Primdrvdcklung/, 5 - sekundarni navoj /Sokvaidarv/ioklung/, 4 - prekinjaš /Kntorbrcene r / ; 5 - prekinjala! nos caicoatcr /Noekon/, 6 - razdelilec /Vortciior/, 7 - vžigalna sveča /Zdndkcrse f » 10?., Sako^iagle da razdelilo e ? Rasdelileo ima ploščo os 0 pokrov is trdoga gumija /Hart- gumai/ v katerem bodo kovinastl kontakti, ki so med seboj izolirani« Na teh drsi oglje na ščetka razdeliloovega ka¬ zalen« Na vsak cilinder prida on tal: leentaki, ki jo potom kabla zvezan s svečico do tičim; ga cilindra« Magneti ono ali dvocii tudorskih motorjev nimajo razdelilen, pri enooil tudor¬ skih motorjih gre tok cd drsalnega obroča potom kabla na¬ ravnost k vžigala! svečici ? pri dvooilindorakih motorjih jo drsalni obroč sioao polovičnega obsega, ki ima dva od¬ vajalen toka« Kabel polje od c&vajaicov direktno k svečam. 21 - 104 c Zakaj Je potnima Tamosfea pat iskro ? Varnostna pot iskro jo potrebna zato, da vsled visokenapo« tostucga teka no ti pregorela sekundarna tuljava, ec ti vslc-tt »skvarjeno svnse tok 210 si imel drugo odtočno peti* Ti varnost-ao islerlaeo sestoji, is dveh dobro prc-vodnih pa¬ ličic, ki sta s konicassi oddaljeni druga od drugo 7 do 10 m& 9 Sna paličica je zvezami s kablom, ki polje na razdelilo o, draga pa z maso 0 10 S o Zakaj sekane ami tok ne preskoči vodno po varnostni poti iskro 7 Sekundami tok nato 20 preskoči vodno po varnostni peti iskro, ker ista bližjo pot na aaso preko svožieo t katera Ssa elektrodi o udrl jeni drago od druge lo naj vos* do il sz a, 'Lo v alueajug če je svečica pokvarjena /če sta elektrodi pooljoni, olje namreč izolira/, ali So jo kabel od raz&oliica do svečico prekinjen si poišče tok pot preko varnostno ga iskrisča* K baterijskem vžigrdiju spadajo s dinama /istočasne dinama za luč/, vžigazna tuljava /Zitadspulo/,. prekinjaš s kondenzator jo® /TJrtarbreolier mit Kondenzator/, razdelilo e /Torte ilčr/ ? ukisnul at orska n ate rij 4*. stikalna omarica s kabelsko zvezo /Sehalikasion / 3 ključ za priklapljanje is odklapljajo vžigalncga toka# Dinamo je stroj za proizvajanje toka in sicer istoase snagi toka- On sestoji is cilindričnega ohišja polov, na katerih bo navoji lice o Če pustimo teči električni tok skozi te navoje iagnoinfh. polov, to3c mm dajo akumulator. postanejo poli'aagnotiesio Kotva’c navoji, ki sc nahaja ned e.ui psi oc rale d n "♦starka mogne tne ga pola zazre vero ir s 105* Kako izgloda varnostna pot iskro ? 107, Kateri doli spadajo le baterijske® vžigaš ju ? 108* Koko deluje dinamo ? slika št e ia Baterijsko vžiganje* 109« Koko izgloda vžigolnu tuljava ? Tžignlaa tul j ara sestoji iz nohko železno ga jedra, ki jo sli¬ čen kot pri maghotni kotvi® Kanj so naviti doljoli primarni in tanki soVanidas-ni navoji žico« n,n.konce primarnega navoja jo zvezan z vžigalnim ključem in akumulator jem, drugi konce pa a preklnjačenu Sekundarni navoj jo na onem koncu zvezan z mase, na drugem pa s kazaloom razdeliloa« 110o Kaj voao povedati o akumulatorju ? Akumulator sestoji iz ve5 členov ali elementov, 3ci so vdelani v stekleni posodi in napolnjeni s kislino« Vsak člen ima pozitivno in negativno ploščo, obe pa morata stati popolnoma v kislini toda izolirani od tal« Pokrov steklemu posodo jo zalit z gutaporšo in ima vdelana dva priključna kontakta /eden. +, drugi -/ in odprtino za nalivanje kislino* Posamezni olomonti so med soloj zvezani s sponkami« Cel akumulator jo navadno vložen v losuno omarico« Od prvo pozi¬ tivne /•*/ sponke polje kabel v stikalno omarico in fc zaganja- 5u /Anlassor ali Star tor/, od zadnjega negativnega kontakta akruiml;',torja /-/ pa polje on kabel na maso» Zamašek; na od¬ prtini pokrova mora dobro zapirati, da kislina prehitro no izhlapi* Prodno pričnemo akumulator električno polniti, mera imeti kislina gostoto 28° Boeč- ja, So pa jo. gostejša,ji moramo prilivati dostilir mio vodo toliko časa, da dobimo navedeno gostoto« Kislina mera v stekleni posodi segati 1 cm coz svinčeno plošče« lil« 11',:,o dolnje baterijske, vžignnjo ? Ko -vtaknemo vžigalni ki 4 .n 0 v stikalno napravo mo s tem na¬ pravili zvezo ms d vžtgaino tuljavo-, akumulatorjem in dinamo 0 Tok teče sedaj' iz akumulatorja preko primarnegs. navoja vži¬ gata© tuljave k masi oz,, k minus polu akumulatorja« V mo- aantu, Jcp pa prekinjaš prekine to pot, nastane v sekundarnem navit ju visoke napetostni tok, ki teže po kablu k razda lilou 3 od tam po; na sveče« 11So Iz katorih dolov ss-stoji vžigala?. sveča ? Tžigalna sveča sestoji iz porcelansko izolacije, svež ne ga ohišja in elektrode 0 llokiroda je- oddaljena od kovin&stega ohišja'svečico 4 ki sluzi kot masa /minus pol/, navadno le C u '3 do f?°4. mm«, .113« Kaj razumemo ped *predvžlg r: in "kasni vžig« ? /Ter tu Saohztindnng/ Predvžig - je trlva-t, ko iskra na svečici preskoči, čeprav bat v kemprosijakom taktu šo ni popolnoma desogel gornje mrtvo točke * kasni vžig pa jo tokrat, 60 preskoči iskra na svetlici v letos, trenutku, ko je bat do sc gol gornjo mrtvo točko v kompro s i j sko-m tak tu* 114o Kateri, defekti so najpogostejši pri vzdgalnih napravah. ? Fava&ao 30 obrabijo platinasti kontakti prekinjaša &ld jo odst o j tbh dveh/ kontaktov pr-o-Volilc ali pa premajhen« večkrat . sc zlomi pore ali pa pride veda v prekinjaš in zaradi tega k. a st rano kratek stika največkrat pa to pripeti, da jo kabel slabo pritrjen tor saraai Kakega-.slabega kontakte izostane iskra. no. s'v o o. j XVI o OS STgfO POLICIJSKI PREDPISI, iuyco no ivirv. viaflati. vsakdo, iti' jo prisoten no, javnem cestnem prosotu ? Tsru-to.c*.. 2ci j c prisoten na Javne s oo sinom prometa so aoro. tj ahati tako. da no obstoji nevarnost koga ožko&o- Tati ali spioli premoi zadrževati« 126c Katero vozilo ima prožnost- v vožnji ? Rabiloo glavno cesto ina vežno prožnost t vožnji na križiščih in r ustjih ec st« Državne cesto so zaznamovano s raaamiai ščiti in s okroglic ščitom /Enakem/« Slavne« prometne rtaste sc zaznamovane > trikotnikom, stoječim ne. špici® Pri ist-erarrsdnib. cestna ima prednost v vožnji dotičnij, M prihaja z desno strani« ilie-r hoče spremeniti ggter na isti. oosti, mora dati prednost vse a? . nasproti prihajaj ožita vozilom, 117 o Kakšen predpis .velja za vožnjo v koloni 7 Kolono vozil izven mosta ne smo j o biti daljšo od 50 a, razdalja med njimi mora biti enaka« 118 c Kaj jo predpisane sa stari«* jo in ustavljanje i tJ I>ofo? mora ustavljati vozile tako, da ostali promet ni oviran ali v nevarnosti« b/ Ustavljati se sao some na desni strni cesto',.. \ f slu- cajn® an go tračnica .položeno na desni, bo smo ustav¬ ljati tudi ».a levi strani cesto« o/ lu\ enosmernih'-costah sc sme ustavljati na lovi in na do sni strani Goste« 13.9» Kaj nor.rtmo napraviti , kadar vozi&o is hišnega .-dvorišča na ulieo 7 Kačar vozimo is dvorišč n ne, ulloo 8 moramo postaviti Slovake, na tisto mo sto, Ici jo razgledno na oho strani., . da nam dajo znaku» da-li je cesta prosta, obenem opo- snrja poŠcc nr. prihod našega vozila« ISO« Kakšen predpis obstoja za natovarjanje in raztovarjanje na cesti D ogovarjanje in raz te vari.-nje n.-> nuto in Iz njega ja dovoljeno samo v takem slučaju, kjer- ni možnosti ali - T-rostom, da bi sc auto umaknil s ec sto,, Vendar delo Tei sme ovirati o stal o ga prometu* 121, Katera uradne listina mora šotor vodno imeti pri peli ? g fJ for mora pri Vsaki vožnji imeti pri o-;bi ovoje- šofer- oko izkaznico v fiopusinioo in davčno karto v slučaju« da sa vozilo ni troha plačati davita., 123, Koliko ose d so ■ srno vzeti na tovorni atfto ? B'e tovorni auto bo mo vzeti do ostis oseb« Stati na to- vorhen vozilu jo jropavudaao« 123, Kii kaj nora Solon So pobiti /r Bolov mora p mo .it 5, nn to f da Iffia v kabini to lijev proste- rn,, urv « lahkoto upravlja vozilo. - 24 - 124 o Kaj jo predpisano glede tovora t Vsako vozilo mora biti natovorjeno tako s da no dola tožkoč ostalemu prometu* Ako scge tovor zadaj iz karoserijo sc mera as. njegov skrajni kana e obesiti r-de$a zastava v vs- likcsti najmanj SO x 20 ea ? če pa jo to ponoči obesimo Ha tiste -mo sto rdečo svetilko toda .ne višja kot 125 era od tal p Dolžina tovora suo znašati največ 22 s, višina pa 4 n. 125. Ktedaj sms šofer vozilo zapustiti ? Šofer sme vozilo zapustiti Sele takrat*, ko io izvlekel kentakttni ključ, pritegnil roe.no zavore in vozilo odn. kabino vozila zaklenil» 125. Katere važne predpise poznane z ozirom na razsvetljavo vozila ?, Vsako motorno vozilo /motocikli niso upoštevani/ mora imeti dva naprej obrnjena žarometa, ki morata biti enobarvna* la dva žarometa morata biti tako urejena, da sedmere ta od Šoferjevega sedeža vsak trenutek zasenčiti«, žarnico ton žarometov kisajo imeti do S5 Wnttov učinka« 'Sc. dva žarometa morata biti cd sredino vo 2 ila enako oddaljena ter v enaki višini od tal-; nikakor pa no ves kot 1 si cd tal. Kejnc svetilki vozila sc lahko vdelane v glavno, eo te niso c 4d.nl j e no od zunanje strani vozila ve e kot 4-? em. Pa stransko mejne svetilke imajo 10 ffattov učinka. Kotor- na vozilo ima lahke spredaj montiran 2a on gibljivi žaro¬ met s ki sc uporablja za ovinke la nogic vendar njegova žarnica na smo imeti vc6 kot 35 Hattov učinka. 127. Kakšna mora biti sada j a svetilka ? Zadnja svetilka mora biti rdečo barve ia montirana na lo¬ vi polovici vozila. 128. Katero svetilko mora še imeti vozilo ? Vozilo mora imeti ec zadaj montirano svetilko, ki posveti ob ustavljanju vozila /Stoplnjapo/. Ta je montirana ravno trko na lovi polovici ves ti a in ji ruasnordače barve. Tudi kazalci smeri morajo Imeti rumoncrdoČo barvo« 129. Ua kakšno razdaljo morajo svetiti žarometi ? Žarometi morajo svetiti pri hitrosti vožnjo Ses 20 km na uro najmanj ICO n daleč , ped SO kn na ure pa 25 a o 130. Ko&aj moramo zasenčiti sprednje žarometu 7 Spro&ngc žaromete moramo zasenčiti vsnkikrat, kad?•d' nam prihaja nasproti vozilo, ki nore razviti vos jo hitrost, kot jo hitrost pešca. 131. Ali sc smo ovinke prečkati ? Ovinkov sc nikdar no srna prečkati, pač pa vodno voziti pc skrajni dosni 3 132 . Ali smemo cestne železnico prehitevati desno ? Casino žoleznioo smemo prehitevati *vezu?, čo jo njen tir položen po sredi ali na lovi stremi costo. 132. Kdaj mormo zmanjšati brzino na križiščih ? K a križiščih mornso zmanjšati brzino na minimum prodno pripeljemo do začetka pločnika dotično oosto, ki jo imamo £5 - nrine a uro čkat i fc 135* Kako moramo pravilno prehitevati ? rrapi::o ^ prc-hit-cvnno ir-ko, 4a Začnemo voziti ha lavo ppcouj T ,ro - vos ij. osi j. ki ga iaejno namen prehiteti in šolo precej po t ,u f smo srov.il o prehiteli sapo 1,11 at* zrn. skrajno 4or.tio s trosi ~ ,} T ,: t du bi £ usodi prehitevati tik zn vozilom in ko s&o prehi¬ teli sapo 15 ni 2 tik prog. vršilca ar. d., sne* 134. Ali saussc prehitevati kot tretji v Kot trat ji n,> smemo nikdar prehitevati, Trohi to vati so sme sa¬ mo ono vosi!o naenkrat no pa dva ali več* 155o Ali so smo na ovinkih prehitevati ? Ha ovinkih in nepreglednih cestah sc nikdar tu smo prehitevati Ravno tako rte v tunelih ali na salonih Costah* 135, Ali so smo prod "bolnicami ali sanatoriji hupati ? Oh vožnji mino "bolnic ali sanatorijev sc no smo hupati® 155, Ali sc smo na enosmernih cestah c orač ati ? K ^enosmernih cestah sc no sme obračati« 135 5 ICjp sc smo in kje se ne sme parkirati ? Parkirati sc sme na zate določenih me stih s nikdar pa ne na tračnicah cestno železnico, na zoženi cesti ali pred voznim vhodom hišnih glavnih vrat« nikdar so no ene parkirati na ovinkih pač pa najmanj 10 n prod začetkom ali po končanem ovinku* Ponoči ne smerne parkirati v temi* pač pa ped svetilko* 13?, Kdo ima izredne prednost na cesti v vsakem primeru?" Izrodim prodne st na cesti ima, v vsakem primeru reševalni in gasilski aurc, P rometni znaki* Zavaroval’ že- Tfozavarovan že¬ lezniški prehod* la miški prehod. Prepovedane za Uvoz v ulico iz motoma vozilo ta smeri propo¬ rcu h. Trst« ve dan * O £ M 40 ~ / / /- / zia S n rrvt on obilo Za motocikle prepovedan prepovedan promet« prcnot« \ A USk)) . --' / Prepovedan pr omot z s, autoniohile in motocikle ob nedeljah in praznih kih«, fr (( fKol.^ \ v x* ot J A/ ((Sl) \ 'S*,. ■S** / Sama sa kole- prepovedano Prepovedano za surje. zn vcailn a te-* vozila 8ez dolo- žo preko 5*5 t. čono Širino« /V\ / /f$P\ \ l \*jL®) J ** »' Prepovedano za vozila coz določeno višino« / '"N / ; ‘'V, d • ( •! bi ! \VC>7 Prepovedana •bralna preko SO te na uro* \T357 včt>' Po sta.lan je prepovedano. Pr« povedano za au torno bi¬ le in motooi* Ide« terkiranjo pr©* povedano« Predpisano smeri vožnjo i jIBn o srna ran ž > L — u 'j~~ " , Enosmerna cesta« .'•'T'-"-*'-.,. // \ ir; v V~ Pesno zaviti« Pesno zaviti ali Stoj« pazi« prednost jo Prostor za taksije na glavni sesti« in kočijaze. Prostor sa parkiranje* £nak: za previdne-st. Prva pomni. Znak za glavno Zna': sa poX- promstno oosto. stransko zaprtje. Bar vasto av oii lks na križiš č ih <■ Ka o®sinih Križiščih veiemst urejajo prossi barvaste svetO.ho, ki so obešene nad sredino križišča v primerni višini, Sa urejevanje prometa na ta način pomenijo barve svetilk* a/ kadar se prižge rdsSa loč pomeni: 3 Stej :i «• vsa vozila, ki so obrnjena proti rdeči luči morajo pred križiščem obstati, b/ kadar so prižge rumena luč in rdeča ugasne pomeni? n So» di pripravljen za vožnjo« - vsa vozila, ki so obrnjena proti rumeni luči se morajo pripraviti, da vsak Čas lahko nadaljujejo s vožnjo.,. o/ kadar sc prižge selena luč in rumena ugasne pomeni % »Vozi« - vsa vozila, ki so obrnjena preti zeleni luči, morajo nadaljevati z vožnjo. 158„ Kakšna je razlika med bencinskim /Otto/ motorjem in Plese! mo~ torjem ? Razlika je tale i 1. Bencinski motor kcmpriisira že do¬ vršena mešanica zraka, in bencina, dočisi kompriaira M- v -ssel samo čisti zrak? r^sasrje kompritrdranja od 1 s 6 do 1 s S, pri Pie selu pa 1 ■ 12 do 1 j 40 /pri automobilu največ 1 3 '20/» 2«-, Pri tene inskem motorju se mešani o a vžge potom električne iskre na svečici, pri Picselu je pa samovžig /stisnjeni zrak da temperaturo do 500° g/. 4. Pri bencinskem motorju se tvori mešanica araka in bencina v- posebni napravi /vpliajaču/ iuvoa cilindra« pri Pie slu pa so meša zrak z gorivom v cilindru samba. Zaradi tega Pislu ni potreben vplinjač. POPATSIC? Razlika med Otto motorjem in Pio se-1 mot orjem . 3» Pri bencinskem motorju jo najvišje 139. Koko svišofeo obrate pri Piesel motorju ? Pri Pio sol motorju je dotok zraka vedno enak, regulira se pa dotok goriva. i 28 140. kakšno ventile ima Dimici motor ? Diesel motor ima samo visečo vontilo. 141. S Irakšnim pritiskom delajo erpnlJsu za vbrizgavanje ? Črpalka za vbrizgu viui Jo ima 80 ao 350 Atm. 142. Uoliko vrst vbrizgavanja poznamo pri Diosol motorja ? Pri Diesel motorja Imamo Štiri vrsto vbrizgavanja in sioors 1. direktno vbrizgavanje, 2* vbrizgavanje v predprostoru /Vorkemmorvorfah.ron/, 3» airo3ctno vbrizgavanja v cilinder, ki ima zračni rozorvar /Lu^tspolohor/, 4, vbrizgavanjo v prostor s 3ti pospsšujo vrtinčasto mešanje goriva z zrakom /Wirbol3cammorvorfahron/’» 143. Ali ima Diesel motor vž igalno svočioo ? Diosol motor nima vžigalnik svočio, pač pa ima v cilindru Spiralni groloo, ki dobiva tole iz akumulatorja in ga jo troba izklopiti takoj, 3co motor začno obratovati. Ta groloo Jo potrobon zato, da pri zagonu motorja sogre Jo zrak do temperature, hi jo za vžig potrebna. 144 0 kako ustavimo Divi sol motor ? Diosol motor ustavimo na ta nač in, da z vzvodom proteino¬ ma delovanje orpa!3:c za vbrizgavanje. + 4 , 4*4 ,, t'+ ++4 , 4‘4 , + 4 , 4' i 3? o p r a v 3: 1 : Ka strani 1«, vprašanje 84.8 bi so odgovor moral pravilno glasiti} "Automobil sestoji" - no pnmotor sestoji.,, I Ha strani 7., vrsta 17 bi so vmesni stavale moral pravilno glasiti: "... da točo lo s pomočjo Šobo.«." - no pas da točo le s pomočjo mašikko... ! + + 4* + + + •{• 4- 4> *t- ++ 4 . V Judenburga, dne 14 0 maja 1946« \ Izdaja in tls3c tiskamo "ČOB" Lioehtonstoin-Judenburg. 4