Inserati se sprejemajo in velja tristopna vrsta 8 kr., če se tiska lkrat, ii u n n ^ „ ji ii n ii 3 „ P. i večkratnem, tiskanji ao cena primerno zmanjša. Rokopisi se ne vračajo, nefrankovana pisma se ne sprejemajo. Naročnino prejema opravnistvo (administracija) in ekspedicija na Dunajski cesti št. 15 v Medija-tovi hiši, II. nadstropji. Po pošti prejeman velia : Za ceio ieto , 10 gi. — r.a poiieta , o — ta četrt ieta . . S ., 60 kr. Političen list za slovenski n a r o Q. V administraciji velia: 'Za ceio ieto . , 8 gi. 40 kr. za poi ieta . . 4 ., 20 „ ca četrt ieta 2 ., 10 „ V Ljubljaui na dom posil an velja 60 kr. več na ieto. Vredništvo je Florijanske nlice št. 44. 'zhaia po t.rikra na teden in sicer v torem, četrtek in sotioto« Praktične misli pa romanju katoliških Slovenov v Rim. ii. Z Nemci vred delajo za končanje po=ebno slovanskega razkola tudi Francozi in Italijani*), mar bi smeli toraj mi Slovenci spati? Bog nas varuj take vnemarnostil Delati moramo ter tako pomagati svojim bratom do naj veče sreče, do prave vere. Delo zoper razkol se pa nahaja na dvojnem polju, dogmatičkem in zgodoviuskem. O dogmatiki se občuo misli, da je že dognana in dodelana ter gotova in pripravljena ua vsak boj. Kdor pa čita upor pravoslavnih zoper katoličke dogme, kmalo previdi, da latinski dogmatiki ne poznajo zadosti vseh ugovorov, s kterimi spodkopujejo nasprotniki moč njihovih dokazov, posebno še to vidi, da oni razlagajo navedene izreke sv. pisma, pa tudi cerkvenih otcev pogosto nekako vse drugače, kakor pa latinci; in prav različno to tolmačenje je pravoslavnim nekako poglavitno orožje zoper katolike. Treba tedaj naj-pred vse to pozvediti in spoznati iz raznih pogovorov učenih mož obojne strani o posku-šanji za zedinjenje obeh cerkev, n. pr. leta 1168 v Carigradu za cesarja Emanuela Komnena, kjer so bili pričujoči tudi nekteri kardinali, od papeža Aleksandra III. poslani; ali I. 1234. za cara Ivana Vataza in grškega patriarha Germana, kjer so nekteri franč.škani katoliško stvar pred dobro zagovarjali. V ta namen je *) Ravno kar je izdal kardinal Bartolini svoje delo o ss. Cirilu in Metodu, o katerem bo o. Rattinger v Stimmen aus Maria Laach svoje mnenje izrekel. treba pregledati cerkveue zbore, sklicane za zedinjenje obeh cerkev, ter pazno pretehtovati ugovore razkolnikov zoper katolike, posebno pa še kake njihove spise zoper take cerkvene zbore, v kterih te je vsaj nekaj razkolnikov resnično z R mom zediuilo. Ker so pa pravoslavni od svojih vsaj 60 ugovorov zoper katol. cerkev jih dosti (do 3 Bkor vse druge) opustili, se današnji naj laglje zvedo iz dog-matičnih kuj g ruskih ali novogorških. Po ovrženih ugovorih in dokazanem resničoem pomenu izrekov sv. pisma in cerkvenih ot.cev bodo naše dogme od vseh strani dobro oko-varjene in zabranjene, o teh tvarinah posebno olajšuje kardinal Ilergenrother v svojem slavnem delu: Photiua*), tom. III., v kterem obravnava nauk Fotijev, pa daljno njegovo razširjanje, ter navaja vire nasprotnikov. Dogmatiko ima podperati zgodovina cerkvena. Zlasti nauk o papežu glavarju vsoljne cerkve bi dokazani zgodovinski dogodki posebno utrdili; toraj treba pregledati najpred stare cerkvene zgodovinarje, zlasti vztočne in grške, ker zapadnim latinskim nič kaj no zaupajo. Nabrati in napisati bi se imelo vse, kar priča oblast papeževo tudi do vztočnih cerkva n. p. da je on skliceval vesoljne cerkvene zbore (pravoslavni pripisujejo to carigradskim cesarjem) ter jih pi trdoval ali zametoval; da je imel oblast nad vztočn:mi patriarhi, ktere so le-ti in njihove ovce priznavali, ter se o potrebah cerkvenih v Rim obračali kot do naj- *) Regensburg Manz 18G7. Ljubljanska biblioteka semeniška ga ima; ondi se zvč, kdo ga še ima. Poljaki in Slovanstvo. ,,Poljaki! Vaše prer6denje je nerazločljivo združeno z osodo Rusije." (Car Aleksander 1.1. 1818.) (Konec.) Vendar bojazni ruskih domoljuhov se niso spoluile. V samej Poljskej so se po.iovili nekdanji burni zbori, pričela se je opozic ja proti vladi. Bistri Stašic je razumil strašno propast, v katero je opozicija gnala Poljake. „Za Boga, gospoda", kličo Stašic v eni taki burni seji zbora, „spomnite se in ne ponavljajte svoj iu razporov s tronom teh nekdanjih poljskih zborov, ki so pogubili Poljsko! Za Boga, spomnite se, kaj ste še pred nedavnim bilil Dobili to nas iu nismo le samo obstali, marveč nas je plemeniti cesar povzdignil, obdaril s svobodami, kakoršnih smo si le zaželeti mogli. Komaj povraivši se v življenje namesto za-hvaležnosti se šopirimo, puntamo — proti komu? Proti moči, katera kakor nas je stva-rila, tak nas zamore tudi z enim dihom odpihniti!" Proti tem besedam razlegal se je krik po zbornici. „Ti si videi1', reče Stašic Kozmianu, „kako so se vzd;gnili na me; ne bote 3lišali resnice, še se javlja v njih anarhični duh očetov. Sprevidiš, oni še enkrat pogube Poljsko 1" To se je tudi zgodilo. Oni in njih otroci in vnuki niso pogubili Bamo Poljske, marveč tudi mnogo drugh mislij, katere zarodki so cimili za čaB Aleksandra I. Spolnile ao se resnobne slutnje pevca slovanske ideje v Poljskej. Pravi krvava zavist k Belcebubu. ,,Ti ki si prekobicoval močne narode, bodeš li trpel te ponosne slavorode ? Vničil si prednike, vničil si pobratime davne, one Lutice, Bodsire in Srbe slavne, podal si je v okove Nemcem in Dancem — o Bramota, da ne veš kako priti do živega tem Poljanom!" Satan daje moč svoji hčeri, zavezajoč se, da čez pol drugega veka ne bo več Poljske . . . Nastalo je nesrečno 1. 1830 in 1863, kateri ste zadali Slovanstvu, zlasti zapadnemu globoke rane, prinesli nenadomestljive zgube. Bo li imel prav veliki pesnik „Assarmota", tolažeč Be, da to so le minljivi oblaki, in da Prysna climurv przechodza, a slosico rozsvvieri: Rod Assarmota nieprzeplenisny, Na koncach zicini z soba zlagony višjega sodnika v cerkvi, čigar naredbe bo spoštovali in Bpolnovali itd. Na drobno in točno treba preiskati začetek krščanstva pri vsakem današnjih razkolnih narodov; so li prejeli nauk še čisto katoliški, ali morda že razkolniški ; doklej so ostali z Rimom zedinjeni, kedaj bo se od njega ločili; bo se ii kterikrat zopet zedinili, pa morda zopet odpadli itd. Zgodovina sploh priča, da so današnji pravoslavni narodi vsi sprejeli nauk katoliški, da so potem čez kaj časa ga zapustili ter se od Rima ločili; ali trdovratnim nasprotnikom je treba to resnico bolj na drobno in očevidno ter vtipno dokazati, da resnico morajo spoznati in priznati. O Bolgarih je v tem oziru nekak površen začetek storjen (,,Archiv filr kath. Kirchen" reeht 1878 tom. XL. p. 274—293; tom. XL. II p. 81 — 120, tom LIV. p. 193-256). O sv. Kleni tn tu, kteri je (vita s. C ementis ed. Miklošič Vin-dibonae 1847) opisan kot razkoluik, kjer pa sta tudi bs. Ciri iu Metod*) njemu čisto enako opi-Bana, čeravno Bta biia izvrstna katolika, je treba še določnejih dokazov poiskati ter pravoslavne prepričati, da je bil resnično tudi z Rimom zvezan iu [katolik kakor ufenik njegov sv. Metod. Sicer se pa kaže, da Boris-Mihael nikdar ni bil Fotijevec, da so bili njegovi nasledniki do 1. 1018 kronani na papeževo povelje; da so bili potem Bolgari v grški razkol nevedoma zapeljani od gršk.h škofov, imenito po tovaršu Cerularjevem, Leonu Ohridskem, *) Češki (jezuitje?) zdelujejo obširno in natančno življenje in delovanje ss. Cirila in Metodija , (Po dopisu O. Tom: TSrzeska). ■jna*/.-!**rt* )»a*&9