v ^ u/fl t- NAS COL Ivan Pregelj. Zvodnik. (Povest od včeraj in danes.) (Nadaljevanje.) VIII. Pismo. DRI Valičevih so prali. Vse vprek po sadovnjaku * in vrtu za hišo so bili porazobesili oprano pe< rilo in ga nato zgrnili v tri močne jerbase, da bi ga zlikali in zgenili. Bolj grobo delo ste opravili Va? ličeva teta in dekla. Odbrano perilo je opravila Roža sama. 2e tretji dan je likala na mizi pred hišo pod mogočno murvo. Perilo je vidno usihalo pridni de* lavki s kupa in se gomililo lepo urejeno in pospravi ljeno na drug kup. Le še zveženj žepnih rutic je čakal žarkega železa, da mu vtisne prijetne gube in ga zga= ne kakor treba. Bilo je popoldne v sredo. Ziv pod« solnčnik je prijetno vel. Zdaj pa zdaj je ponagajal dekletu, poigral se z dehtivim platnom, batistno ru= tico, zobčasto obrobljeno spodnjo haljino ali okusno brisaljko. Roža je hitela pobirati, kar ji je raznašal veter. Vsako toliko časa je morala v kuhinjo po nove žerjavice za likalo. Zdaj pa se je nekako trudno zamislila sama vase, sedla in se igrala s perilom, ure? jevaje ga na kupu. Iz te zamišljenosti jo je skoraj neprijetno zbudil glasen klic. »O, kako ste pridni!« je slišala deklica nekakov bolj neznan ji glas in se ozrla. Zagledala je za seboj obraz domače poštarice Alme in se malo presenetila. Na videz in zunaj je pač poznala Almo, bliže ji pa ni stala. Radovedno, ne da bi našla besedo za pozdrav, je gledala na došlo žensko. Bila je priletno dekle z nezdravo rumenim, a debelušnim licem. Govorila je nizkoj skoraj po moško. Roža je vedela sicer o njej še marsikaj, česar ji ni bilo pisano na licu. Poznala je od prijateljic neke skorajda čudaške posebnosti Almine. Pravile so ji, da je Alma kljub svoji lepi in tehtoviti telesnosti v svojih besedah zelo sanjava ali »idealna«, kakor se je sama zvala. Vedela je Roža, da Alma kar požira romane in knjige, da jo je neskončno brhko ganiti do solz in da pretirava v časti in slavi o čemurkoli in komurkoli govori. Vedela je tudi, da rada je in pije in skrbi tako poleg svoje duševne še za te* lesno stran. Roži Alma ni bila preveč prijetna. Iz nekaj krati, ko je imela posla z njo, se je uverila, da vljudnost Almina ni neposredna in da je njeno brezosebno oboževanje in obnašanje z ljudmi prej dobro premišljen namen, kakor pa izraz lepe, nesebične duše. Tem bolj se je torej zato začudila), ko je zagledala poštarico na obisku pri sebi. Za= stonj je ugibala, čemu neki jo je Alma posetila. Z neprirodno živah? nostjo svojo ji Alma ni dala, da bi se znašla. »Kar nič se ne dajte motiti,« je govorila poštarica. »Le za trenutek bom sedla in počila. Saj smem? Kar tukaj. Nič, nič! Saj je čisto in lepo. Oh, in sploh, kako lepo je pri vas, gospodična. Ta razgled, ta vrt, ta hlad in ta zrak, kako nebeško čist in zdrav! Likate? Pa vse sami? Dovolite! Ah!« Vzela je s kupa perila in hvalila okusnost in blago. In zopet je brbljavila hvaleče o Valičevih, kako je lepo-, če ima človek tak lep dom, ali je gospa teta zdrava, kaj dela gospod Valič, kako se počuti Roža sama, ali ji ni dolgčas, ali kaj bere, pa kako bo brala, saj časa ni. Med govorjenjem je pogledovala nekam lačno proti hiši in poprosila zdajci za čašo hladne vode. Vljudno je planila Roža in stekla v hišo. Vrnila se je s posodq polno vina. Alma se je na videz bra« nila, pokusila nato in po prvem pokusu nagnila krepko. Roža ji je postregla še z domačo gnatjo in kruhom in vprašala, ali ima opravka z očetom. »Zaradi Vas sem prišla^« je povedala narejeno tajinstveno Alma. Roži je udarila rdečica v lice. Njena radovednost je rastla. Toda po* štarica jo je skoraj kakor nalašč mučila, puščala v negotovosti. Roža se je nekako topo vdala in poslušala, kaj govori poštarica. Ta je začela govoriti o sami sebi. Tožila je, da ima veliko dela in da je brez družbe. Knjige je rekla, so ji edina zabava. Kaj pa hoče. Roža naj nikar ne misli, da se pretvarja) če govori malo prisiljeno po slovensko. Dobila je to iz knjig. Sicer pa nad vse ljubi slovenske pi? satelje. Žal ji je, da ni vešča godbi. Ampak umetnost, umetnost! In umetniki. Ona jih obožuje. Roži se je zdelo njeno govorjenje, ki ga je kot preprosto dekle le deloma umela skoraj neumno in smešno. Zmedeno je poslušala in preprosto silila, naj Alma je in pije. In Alma se je še in še »silila«, kakor je rekla. Zdaj pa jo je vino razgrelo, tako da morda res že sama ni več mislila, čemu je pravzaprav prišla. Govoriti je začela, kako zbira književne redkosti in ima doma albun z lastnoročnimi podpisi domačih pesnikov. »Imam Janka Lebanai« je govorila, »zložil mi je tri pesmi. Imam podpis Meškov in pozdrav, imam Gregorčiča.« Dvignila je roko in rekla slovesno: »Verna Slovenka svojemu rodi, vselej in povsodi bodi. Tako mi je napisal na razglednico, s katero sem ga prosila za majhen spomin. Kaj? Naš goriški slavček je pač še vedno največji.'« Seveda njen okus je bolj Meško, »ljubi dražestni Meško«. Cankar je sirov in zapit. Tri razglednice s svojim naslovom mu je že poslala. Na vse tri se je podpisal za Kurenta. Je pa že gospod Govekar drug mož, četudi je v svojih knjigah navidez zelo razposajen. Ali je Roža že brala njegove »O te ženske?« Še ne. Nič ne de. »Ampak igrali ga bomo, Rokovnjače bomo igrali in zaradi Rokov? njačev —« Ozrla se je utihnivši in dodala tiho: »Zaradi Rokovnjačev sem prišla. To je moj posel, ki bi ga bila kmalu pozabila.« Začela je pripovedovati Roži/ kako so se dogovorili učitelj in pevci, da prirede označeno igro. Ona sama bo igrala rokovnjaško ljubico, toda za Polonico nimajo nobene pripravne. Samo Roža bi bila prava. Zopet se je ozrla previdno in segla nato naglo v žep. Skrivoma je dala nato Roži drobno pismo. »Berite,« je rekla, »sem kar osebno prinesla, da bi nikomur dru« gemu ne prišlo v roke.« Roža je zardela. Spoznala je takoj po pisavi, da ji piše Štefan. Spravila je pismo ne da bi ga brala. »Tako,« je dejala Alma, »opravila sem. Berite pismo in ne odklo« nite svoje pomoči.« Vstala jq da bi šla. Roža ji je še nalila in jo silila, naj še ne hodi. Almi se res ni mudilo. Vse bolj zaupna je postajala v svojih besedah. »Ne mislite sicer,« je rekla, »da je to pismo kaka tajnost. Saj gre le za igro.« Kljub temu zagotovilu je radovedno in nekako vzhičeno oprezovala Rožo, kako je skrivala svojo zadrego, ko je ona omenjala Štefana. Zato je iskala v še večjo zaupnost pri Roži. Roža nai se kar njej prepusti. Ona razume, kaj so take tajnosti med mladimi ljudmi. O, saj je tudi že ljubila, žal nesrečno. Nato je začela hvaliti Štefana in nekako ne« rodno častitati Roži, ki je postala vsa zmedena. To priliko je spretno izkoristila Alma, se naglo dvignila v drugo in odšla, pustivši Rožo razdvojeno, vzhičeno. Roža se je zaprla v svojo sobo in prebrala Štefanov list. Vabil jo je, naj ne odreče svoje pomoči pri uprizoritvi. V Ljubljani, kjer je igro videl je takoj mislil na Rožo, je pisal, kako čudovito lepa bi bila na odru. Še se je laskal, da je deklici kar megla vstajala pred očmi. ko je brala. Z vsem srcem ie že privolila. Potem pa je zopet premišljevala ali se ne bi komu zaupala. Morda očetu, moda Tončki Tončki že ne, se je uprla. Pomislila je na gospoda Načeta. Čutila je živo: Gospodu Nacetu pač! Le kako? Le zakaj sicer! Tudi ni vedela, ali naj Štefanu odgovori. Pisati jo je bilo nekam sram in tudi strah. Tako je odlašala dva dni. Tedaj se je zglasila znova Alma. Rože ni našla doma. Pustila ji je drug Štefanov list. Štefan je Rožo rotil, naj se odloči. »V soboto,« je pisal, »je prva bralna vaja. Čujem, da odslej gospod kaplan nima več svoje pevske vaje ob sobotah. Tako ne bo kar nič nerodno. Roža, doma ti ni treba niti praviti, kam greš. Bodo mislili, da si šla k petju. Pridi!« Tako je vabil zvodnik v igro in laž. Tudi v laž. Pa Roža tega ni zamerila. Vedela je le, da je lep mlad in da je njen ... Mimogrede, se je sestala s Tončko. Tudi Tončka je že nekaj cula o igri. Ona, je rekla bridko, bi v igri za ves svet ne nastopila. »Zakaj pa ne?« je vprašala Roža. »Sram bi me bilo,« je rekla Tončka. »Si pa hudo sramežljva,« je menila Roža. »V Ljubljani igro vsak teden igrajo, pa se nihče ne spodtika ob njej.« »Kaj, ali igro poznaš?« je vprašala Tončka. »Prosili so mq naj igram,« je odvrnila mirno Roža. Tončka je osupnila. Potem se je našla: »Seveda si odklonila.« »Pritrdila še nisem.« »In tudi ne boš, ker ne smeš,« je rekla trdo Tončka. »Zakaj pa ne smem,« se je čutila Roža užaljeno. »Ali morda zato ne, ker so mene povabili in ne tebe?« Tončka je plaho zastrmela v tovarišico. Nekaj trenutkov ni našla besede. Ko jo je našla, je rekla kakor iz najbolj bridkega pelina: »Če se zavrgla nisi, ne boš igrala!« Roža se ji je prezirljivo zasmejala: »Hudo res si se zavrgla. Še skrivaš se ne več kako si nevoščljiva.« »Nisem!« je kriknila Tončka. A Roža ji je obrnila hrbet in dejala hladno: »Pojdi pa me zatoži gospodu Nacetu!« »Zbogom, Roža,« se je šiloma ubranila svoji jezi Tončka in šla. Upala je, da je vendarle uspela pri Roži. O njej je doumela še osebno bridko: »Saj mi ne dela krivice. Saj ni manj modra ko jaz. Le čemu jo skušam nadzirati! Ima ponos in otrok ni več. Ni ne!« Res ni vedela, kako sladko vabijo zvodniki.. . Šel sem in obstal pred božjo ječo. Lučko sem pred njo zazrl boječo. Nekaj rožic bornih in ovelih, nekaj sveč in nekaj prtov belih. Rožic nihče v jutrih ne zaliva. Prte bele sivi prah pokriva. Sveče zde povžite, žalujoče — —- kot simbol ljubezni žrtvujoče. Stopil sem, da s prtov prah otresem, In da duši — beli cvet prinesem — Jagnje se med lilijami pase. Milost božja v belih dušah rase. Šel sem, da zalijem vele cvete: verne misli moje in obete. V mislih vernih, da se z Bogom družim, v sklepih svetih, da zvesto Mu služim. In še v tretje šel sem, da lestence v duši si prižgem — ognjene vence. Fsf rudeče so zaplameneli, mrzli hram so prameni ogreli. In tedaj so vratca se odprla. Duša mi je hostijo zazrla. Z zvonkim glasom zvonček že pozvanja, in prihod Najvišjega oznanja. V cvetje tone, v žar lestencev rdeči, v dušo tone, v nje objem ljubeči. In tedaj se z dušo nebogljeno nje najdražji Ženin sklene v eno. sesa© Smrek ar: P0MENK1. Romarji gredo k Mariji na goro ... Vzpenjajo se, gibljejo, tajno šepetajo, molijo, prepevajo, pes-em eno znajo. Preko nebnih dalj doni. spušča se v nižave lepa pesem romarjev: »Mati božja, ave!« Romarji gredo k Mariji na goro . . . Romanja. ŽE v prvih časih krščanstva so kristjani po zgledu Marije in učencev Jezusovih radi obiskavali kraje, kjer je Gospod trpel in umrl. Na Zveličarjev grob so prihajale v Jeruzalem množice romarjev ne samo iz sosednjih krajev, ampak tudi iz Italije in Galije, tam od brego at* lantiškega oceana. Sestavili so »kažipote«, zmerili razdaljo od mesta do mesta in podrobno določili, kod naj romarji hodijo, kje naj po* čivajo in prenočujejo. To so prvi zemljevidi in potopisi. Razen v Sveto deželo so romali že zgodaj v Rim, na grobove sv. apostolov in mu= čencev. Odtod izhaja tudi beseda »romati«, ki pomenja isto kot iti v Rim. Tudi naši predniki so radi hodili na božjo pot celo v daljno Kom= postelo na Španskem, kjer je pokopan sv. Jakob in v Kelmorajn v za? padno Nemčijo, kjer so ohranjeni sveti ostanki Treh Modrih. Hodili so romarji peš, nosili so posebno romarsko obleko, torbo čez ramo, rožni venec okrog vratu, v roki pa dolgo romarsko palico. Med potjo so molili, peli, cpevali slavna dela svetnikov in predstavljali sv. igre. Po mestih in ob glavnih cestah so romarske množice gostoljubno sprejemali, zidali zanje gostišča, kjer so se utrujeni božjepotniki od* počili in okrepčali za dolgo pot. Posebno mesto Koln ob Renu je zanje očetovsko skrbelo, zato je ostalo to romanje v Kelmorajn našim pred* nikom v dobrem spominu. V drugi polovici srednjega veka se je zvečalo število Marijinih cerkva. Začela so se romanja k Materi božji zlasti na one kraje, kjer so romarji prejemali posebne čudežne milosti. Zanimive pripovedke lepšajo zgodovino mnogih božjih potov. Pripovedujejo, da so ponekod sami angeli zidali cerkev, drugod so nebeški poslanci prenesli milostno podobo, zopet drugod je ponehala kuga, ko je bila sezidana cerkev itd. V 14. in 15. stoletju je nastalo posebno veliko božjih potov, posve* čenih Žalostni Materi božji, kjer so verniki iskali pomoči v stiskah, poljubljali sveto podobo, kleče hodili okrog altarja ali po svetih stop* nicah, pili iz studenca ali vodnjaka in dosegli čudežne milosti na duši, pa tudi na telesu, kar pričajo številna ozdravljenja. Cerkev romanja na božje poti splošni ni nikoli ukazovala, pač pa priporočala. Obsojala in prepovedavala je pa vsako zlorabo in vsak nered na božjih potih, a romanje samo na sebi je kot naraven pojav ljudske pobožnosti vedno zagovarjala napram krivovercem. Romarjem, ki so odhajali na božjo pot, ali se vračali domov, je Cerkev podeljevala posebni blagoslov. Dolžan je iti na božjo pot le, kdor se je pod smrtnim grehom zaobljubil ali komur bi romanje bilo naloženo za pokoro. Včasih se je zaobljubila cela župnija, da hoče v gotovih časih na božjo pot. Ta obljuba sicer redno veže le tiste, ki so jo storili. Lahko pa cerkvena oblast zapove, da nasledniki izpolnjujejo, kar so predniki obljubili. V tem slučaju seveda naslednikov ne veže obljuba, pač pa cerkvena zapoved. Naši predniki so prejeli krščansko blagovest iz Ogleja, severni bratje pa deloma iz Solnograda in Velegrada. V onih davnih časih je cvetelo ob obali jadranskega morja bogato trgovsko mesto Oglej, ki se je ponašal, da je drugi Rim. Štel je okrog pol miljona prebivalcev ter je bil močna trdnjava proti prodirajočim barbarom. Tu so imeli bogati Rimljani svoja letovišča in palače. V tem mestu je bujno cvetelo krščanstvo, odkoder so pošiljali patriarhi mi* sionarje v naše slovenske kraje. Iz Ogleja sta vodili dve rimski cesti skofci našo deželo; po njih so prinesli blagovestniki obenem s sv. vero tudi češčenje Marije. Saj se je ravno oglejska cerkvena občina od prvih početkov odlikovala po vdanosti in ljubezni do Marije. Ob veliki cesti, ki je peljala čez Predel, so nastale sloveče cerkve, posvečene Ma* rijinemu Vnebovzetju n. pr. v Kobaridu, Kanalu in Tolminu. Ena najstarejših Marijinih božjih poti, ki so jih ustanov vili oglejski patriarhi, je božja pot na Barbani. Sezidana je okrog kvenimi vrati stoji napisano v latinščini »Tvoji sinovi bodo od daleč prišli.« In res prihaja v gotovih časih nebroj Goričanov in Furlanov obiskat Kraljico morja. Milostna podoba je pravi umotvor. Prijazno steza roki ter vabi verno ljudstvo pod svoje okrilje. Nad zeleno Sočo se dviga na 684 m visokem hribu slavna božja Naša Marijina božja pota. leta 580. p. Kr. na gradeških lagunah. Navadno je skrivnost« no tiho na tem ljubkem, zele= nem otoku, le morski valčki pljuskajo sem ter tje ob breg, pa se zopet umaknejo, da ne bi motili tihe pobožnosti. Nad cer* pot Sv gora Zaslovela je že v 14. stoletju. Leta 1574. je dal deželni poglavar nadvojvoda Karol samostan in okoliško zemljo v posest fran? čiškanom Dne 6. junija leta 1717. je bila milostna podoba kronana na Travniku v Gorici. Ljudstva se je zbralo ta dan na tisoče m tisoče. Ko je položil škof zlati kroni na glavo Jezusu in Mariji, so zadoneli topovi in zazvonili zvonovi. Po kronanju so frančiškani zopet pre? nesli kronano nodobo na Sv. goro. Še dandanes pojejo po Vipavskem pesmi v čast kronani M. B„ ki se začenjajo z besedami »Danes bo* do kronali, sveto Mater božjo; pojte, pojte, ro? marji, gor k Mariji kro? nani.« Ta slovesni dan opeva tudi pesem o možu, ki 38 let »ni hodil k maši, storil je vsake vrste greh in imel je vse v zasmeh«! Na Ma? rijino kronanje se je izpreobrnil. — Med svetovno vojno je bilo sve? tišče razdejano do tal. Sedaj stoji na kraju razvalin veličastna cerkev, ki bo posvečena drugo leto. Romarjev zadnja leta ni več toliko, kot jih je bilo pred vojsko. Svetišče je žalibog izgubilo privlačnost in postaja bolj izletna točka, kot božja pot. V nedeljo dne 21. avgusta so se v imenu društva poklonili svetogorski Kraljici člani * romarji iz banjške planote, ki so prejeli sv. zakramente in molili za našo orga? nizacijo. Tembolj privlačna pa je postala zadnja leta božja pot na Sv. Vu šarjah. V blagoslovljeni samoti, ki je oddaljena od hruma in vzvišena nad vsem posvetnim šumom, se dviga na 1792 m visokem hribu bajno? lepa planiska romarska cerkev. Tu se čuti človek res blizu Bogu in M a? riji. Zgodovina te božje poti je nejasna. Nastala je najbrž okrog leta 1360. Za cesarja Jožefa II., ki so mu bila nevšečna božja pota, je bila romarska cerkev zaprta štiri leta, ko jo je zopet otvoril cesar Leopold. Od tedaj so leto za letom romali na Sv. Višarje romarji iz Kranjske, Koroške, Goriške in Benečije. V poletnem času so oskrbovali romarsko cerkev trije frančiškani. Svetovna vojna je svetovišarsko svetišče in gostišča razrušila. Dne 15. septembra 1915. je granata razbila cerkev. Milost? no podobo so spravili v Žab niče, odkoder je bila zopet prinešena v ob? novljeno svetišče 24. junija 1925. V cerkvi ima prostora okrog 800 ro? marjev. Planinski raj in sveti mir vabijo romarje na Sv. Višarje. Letos so imeli tu duhovne vaje naši dijaki. Na romanje je prišlo k sveto? višarski Materi tudi idrijsko in bovško prosvetno okrožje. Vsak, kdor je bil na tej krasni božji poti, si želi čimpreje nazaj. Vtisi so neizbrisni. Kakor je oglejska cerkvena občina širila sveto vero med našimi pradedi, tako je postal Velehrad na Moravskem središče Marijinega češčenja med severnmi brati. Sedanji Velehrad je vas, ki šteje okrog 800 prebivalcev. Velika cerkev M. B. je iz 18. stoletja. Ob cerkvi so velika poslopja očetov jezuitov in prenočišča za romarje. Zraven je manjša cerkvica, imenovana Cirilka. Ni sicer zgodovinsko gotovo, da bi bil tu pokopan sv. Me* tod, vendar Slovani s svetim spoštovanjem priha* jajo na Velehrad, da tam počaste spomin sv. Apo* stolov. Zlasti letos ob 1100 letnici rojstva sv. Cirila je peljalo nešteto vlakov romarje na Velehrad. Tudi Slovenci so šli na romanje, da se poklonijo nebeški Zaščitnici in svetima bratoma. Veličastna cerkev je bila po noči bajno razsvetljena in čus dovito lepo Okrašena. Velehrad je postal središče misijonske misli za zedinjenje Slovanov. Letošnja romanje. Na Staro goro blizu Čedada je v nedeljo 31. julija romalo briško prosvetno okrožje. Starodavna božja pot je znana zlasti Benečanom. Starinske ulice, spomeniki, samostan itd. Kažejo sledove stare zgo* dovine, ko je naš rod romal k Materi božji na Staro goro. Svetišče je zidano v obliki gradu na visokem griču, kamor pelje nebroj stopnic. Krasen je bi ppgled v ranem jutru na Nadiško dolino, kjer prebivajo beneški Slovenci. Z začudenjem so opazovali lepe domače noše naših romaric, s solznimi očmi so poslušali pridigo v domačem jeziku in z radostjo so slišali naše cerkveno petje. Po skupnem sv. obhajilu je zadonela domača pesem, ki je odmevala od Sv. Ivanca in se zlivala v beneško ravan. Popoldne so se romarji napotili v Ajžlo, kjer so pre* pevali v cerkvi in pri prijaznem gostitelju. Ljudstvo se ni moglo na* čuditi lepi pesmi. Venomer so prosili: Dajte nam kantat! Zdelo se je, kot bi jim vstajali v spomin dnevi, ki so že davno, davno za njimi. Le starejši rod se še spominja teh dni, mlajši jih kmalu ne bo več pomnil.. . Na Vitovlje so sklenili poromati člani in članice dolenjevipavskega okrožja. V krasnem nedeljskem jutru, ki je vstalo iz vi= harne noči so se vzpenjali po gorskih rebrih romarji in romarice v nedeljo dne 23. julija. Med jutranjo sv. mašo so romarji pristopili k božji mizi, tajno poslušali božjo vest in v mogočnih akordih peli pesem v čast ne* beški Kraljici. Po drugi maši so se dvignili na vrhove, da se naužijejo svežega zraka in nagledaio lepote naše dežele. Cerkev je sezidana iz dveh delov: naj* starejša je gotska kapela, sedanji glavni altar, ki sega iz dobe, ko so zidali gotske cerkve. Drugi del cerkve je pa prizidan šele kas* neje. Sklepajo da je Vitovlje služilo kot tabor za časa turških bojev. Še pred nekaj leti je bil v zakristiji 1 m dolg železni top, ki je pričal o težkih dneh naših prednikov. Cerkev je prijazna, ravnokar poprav« ljena in radi lepe lege zelo privlačna. V Log pri Vipavi romajo nele Vipavci, temveč Kraševci, Pivčani in Gorjani. Veličastna cerkev leži ob glavni cesti med zelenim poljem. Za obnovo tega svetišča se je zlasti trudil vipavski dekan Ga« brijan. Božja pot v Logu je vedno svečan praznik za vso dolino. Nešteto romarjev vre mimo stojnic in barak kot mogočni val okrog velike cerkve. Sve« tišče je krasno slikano, ima prvovrstne orgle in obsežen prostor. Zlasti zadnja leta je postal Log romarski kraj za Marijine družbe in naše organi« zacije. V Logu se obhaja vsako leto tudi Porcijun« kula, ki privabi veliko vernikov k zakramentom. Mirenski Grad, k'er stanujejo gg. misionarji ni le središče ljudskih misijonov, temveč znana božja pot v čast Žalostni M. B. Sedanje sve« tišče je krasno, prostorno in veličastno. Na Gradu se namerava se« zidati tudi »dom duhovnih vaj«, kamor bodo hodili iskat dušnega miru nešteti naši člani in fantje sploh. Zato pa je treba denarja. Vsak dar je dobrodošel. Na Grad je poromalo mirensko okrožje, kakor smo že zadnjič poročali. Majhna je naša dežela, vendar ima polno cerkva, posvečenih ne« beški Materi. K Njej romajo verniki v težkih dneh, da si izprosijo mi« losti in tolažbe. Čim hujši so dnevi, tem pogostnejša so romanja. Ker ljudstvo ne more iti na daljša božja pota. si je izbralo domača. S tem je zopet oživelo več romarskih cerkvic, ki so bile pred vojno že skoro pozabljene. Globoka vera našega naroda kaže vsem romarjem pot, po kateri bodo kot božji romarji prišli v nebeško svetišče, kjer bo Bog »obrisal solze iz njihovih oči in ne bo več žalovanja in joka«. Da bi srečno doromali! Članom in članicam! \7 nedeljo dne 28. avgusta bo daroval v Cerknem zlato mašo naš * presvetli nadškof dr. Fr. B. Sedej. Pozivamo vsa naša katoliška društva, da se ta dan korporativno udeleže sv. maše in molijo za svo« jega Nadpastirja. Prosvetna zveza je Prevzvišenemu poklonila za zlato mašo krog 2000 sv. obhajil, ki so jih darovali zanj člani in članice o priliki okrož« nih romanj. Na številne častitke, katere so Presvetlemu poslala pro« svetna okrožja, je nadškof zlatomašnik poslal sledečo zahvalo: Dobil sem brzojavna naznanila, da so se me romarji prosvetnih okrožij, včlanjenih v Prosvetni zvezi spominjali v molitvah in prosili Boga, naj me ob zlati maši ohrani še mnogo let. Za te izraze vdanosti, za prijazna draga mi voščila, posebno za mo« liive katoliških mladeničev se prav prisrčno vsem in vsakemu izmed njih zahvaljujem ter jim pošljem svoj nadpastirski blagoslov, da bi na podlagi kršč. načel v vzajemnosti s svojimi dušnimi pastirji, posebno pa z menoj delovali neustrašeno v čast božjo, v svoje zveličan je in blaginjo našega milega naroda. S prijaznim pozdravom udani t Frančišek B. Sedej m. p. nadškof. Rado Bednarik. Leta Gospodovega.. Stara pravda. (Konec.) SI popisani dogodki so pa le uvod v veliki tolminski punt 1. 1713., ki nam je izpričan v starih zapiskih. Velikega punta, ki je zajel ne le Tolminsko, marveč tudi Brda, Kras in Braniško dolino, so bili krivi novi davki in njih izterjevavci. Tu moramo nekaj popisati o ogromnih davščinah, ki jih je naša majhna deželica morala prevzeti. »Zdaj pod enim, zdaj pod drugim imenom so jih razpisavali, kakor da bi spre« memba imena mogla olajšavo prinesti,« meni zgodovinar tiste dobe. Monarhija je bila celi 18. vek zapletena v neprestane vojne, zato je trebalo denarja. Goriški stanovi so prevzeli dolžnost, da bodo na račun državnega dolga plačali 30.000 goldinarjev. Razen tega je bila dežela obdavčena z izrednim vojnim dolgom, ki je znašal en odstotek celo* kupnega davkoplačevalčevega premoženja; potem »turški davek« (zna* šal je 60% zemljiškega davka), stanarina za vojaštvo, izredne doklade, za rekrute (samo 1. 1745: 13.000 gld), treba je bilo ob slovesnih dogod« kili na dvoru dajati posebna darila in še cela vrsta dajatev. Najbolj je pa bilo ljudstvo udarjeno z novim davkom na meso in vino, ki so ga vpeljali 1. 1706. Prej so ta davek terjali le pri mestnih mitnicah, sedaj so ga pa raztegnili na vso deželo. Vsa grofija je morala za davek na meso odšteti 5000 gld in na vino 7000. To je bilo za tiste čase ogromno. Pri tem pa ni ostalo. Davek so izterjevavci kar leto za letom višali. Tako n. pr. je 1. 1789. omenjeni davek narasel kar na 20.000 goldinarjev. In kdo ga je moral nositi? Kmet, ker plemstvo je le malo davčnih bre« men prevzemalo. Splošna revščina je že bila itak velika, zdaj še nove doklade in