Spomini. *) h. Zolcpah — Sučava. Začnem za dobro leto prej, kakor sem pred dvema letoma začel. Bila je sabota 27. julija 1850 popoldan. Tonče! zbrihtaj se, da še enkrat v duhu storiva tisto pot, ki je menda ne bova nikoli več! Prideva iz Celovca do krive Vrbe. Tu najdeva navdušenega g. župnika B. Lesjaka, orjaka po rodoljubju in postavi, — in to nama bilo je dobro omen. Od Vrbe korakava počasno naprej, že v Klanec — pridrdra za nama en „retoura, ki, ko najina cilindra in ostalo precej respek-tablo obleko prevdari, se odmakne in praša: ali ne bi bila naji morebiti volja, se njegove čisto kar ne ohole prilike po-služiti, kjer dež se kaže in prideva vendar prej v Beljak. Poštni se nama s tem tudi kratko ni zameril, in komaj se-deva na voz, se tudi že vlije dež, kakor iz lijaka. Skrbno naju najini kondukter položi v svojo kolavtico, naju odene s kocom, in tako čepiva pod odejo, vsak svoj cilinder zraven sobe, glavo na torbici in — prav ugodno je nama bilo. Pa ne dolgo. Tone zasmrči: „Ti! jaz sem že ves moker". Jaz sem to že dolgo občutil. Koc se je vode napil kakor goba, in naju je ogrnul, kakor se mokra srajca ali rijuha života prime. Pa na ves glas sem se moral pod kocom smejati, ko se je Tone jezil, ker je njegov cilinder, narobe postavljen, kazal probo, da je istina „wasserdicht"; nacedil se je poln vode. Kam ž njim? Da bi raje najini koc bil tako vodo držal! — pa zdaj je že bilo — kar je bilo. Mokra kot miši iz potoka se pripeljava v Beljak; mrazilo naju je, da sva se tresla, ali k sreči najdeva oštarijo, kjer so ravno kruh pekli. Drugi dan jo mahneva naprej — zmiraj v dežju — naprej čez Kraj nsko goro v Koren, kjer so naju na pošti prav po domače sprejeli — da sva tudi midva se precej podomačila — rada bi bila v prijazni hiši pri še prijaznejih domačinih ostala — al — čas je denar, ali kakor že Anglež pravi, in morala sva naprej; spominjam se pa ljubih ljudi še nekterekrat. Bog Vam daj dobro — kjer koli ste; vi ste mokrih študentov menda že davno pozabili. Popoldan čez Krajnsko vas do Jesenic. V Jesenicah prideva v gostivnico na desni strani ceste, — stara, prav mila, postrežna mamica nama odkaže čez dvorišče v drugi hišici čez stopnice gor izbico. Tu se preoblečeva, da se posušiva, in tako prideva vsa prerojena in živa v doljno hišo, se tam s poličem žlahnega dolenca pokrepčat. (^Prav domačo, resnično sremščino sva dobila; veselja navdušen, ko sem znano kapljico zaduhal, sem precej kupico ljube rojakinje na srce si vliL). Prav vesela in zadovoljna, kjer na domači zemlji, in suha, se vsedeva za mizo, se šaliva in smejava, da od samega smeha nisva popokala, ko sva svoja mila cilindra po- in pregledovala, ktera sta bila eden grozneji od *) Glej ^Novice" 17. avg. 1859, 33. list. Spomini I. 11. avg. 1851. 75 76 84 Spomini. h. v Zolcpah — Sučava. (Dalje.) In tiho sva korakala v prelepem gorenskem jutru naprej — vsaki v svojih mislih, da sva prišla do hiše na levi strani ceste, štepih, in zdi se mi kamnito korito in miza pred hišo. Tam se oddahneva, zajterkujeva. Bila je rojstna hiša rajnega misijonarja Kociančiča. Mirno spi blago srce v daljni zemlji! Solnce je strašno peklo, ko ob 11. do Naklega prideva. Stopiva v snažno hišico blizo v sredi vasi. „Kaj bota kaj ta — naju vpraša precej postarana, čokata Gorenka. „Kruha pa polič vina." „Ce hočeta, ravno rezance režem, bota pa na župi imela". ,,Tudi prav, mamica, le prinesite, kar kaj morete, bova že kosa". Tone pravi: „jaz pa pojdem malo po vasi gledat" — jaz sem si pa v torbici nekaj popravljal; al hitro se smehač primižurka nazaj: ,,pojdi še ti gledat!" mi kaže s porednim smehom. Jaz v lopo stopim. Joj! — na dilici, kjer so mamica testo mesili za rezance, stoji mogočna okrogla tobakira odprta. Trikrat mamica v testo zagrabijo in enkrat v tobakiro, sopet trikrat v testo in sopet v tobakiro, in tako je šlo prav po taktu, da se nikoli niso zmotili , in jaz sem strme jih precej en čas gledal, Tone se pa v hiši krohoče, da mu že sape zmanjkuje in se okna tresejo. „Cujte mamica" — jaz na uro pogledam — „nama se le kolj mudi, ne moreva rezancov čakati, morava nocoj še do Kaple". In plačal sem vino in kruh, in bežala sva pred — rezanci, kakor da bi Turk za nama palil in davil. Ko prideva iz vasi, vprašava, kako deleč bi še bilo do Kaple? rKake štiri ure". Dobro. V Naklem je bilo ravno poldan. „Lej! tako pa še ob času v Kaplo prideva, si pa tam bolje večerje brez hrvaškega žefrana dobiva" — tako se tolaživa, in v strašni vročini jo mahava čvrsto naprej. — Ob treh pravi Tone: „Cuj! zdaj že ne more več deleč biti do Kaple, počiva se tukaj en malo, popraviva si cilindra, skrtačiva se, ali na kratko: skusiva si svojo od cestnega prahii in hudega snoja že zlo deruto toileto, kolikor se da, popraviti". In tako sva storila. Pod jablano se vsedeva in počivava v prelepi okolici; bilo je med Tupal-čami in Preddvorom, ako se še prav spominjam. Ob 4. se vzdigneva, in sladke nade polna, da v kaki uri bo noga sopet stala na koroški zemlji v železni Kapli, in da bo želodec , ki je že celo kruliti jel, v svojih pravičnih željah gotovo zadovoljno ogleštan, greva inemo prijazne grajšinice naprej — in prideva — v Kokro! Ljuba duša! ktera si že kdaj iz Naklega v Kaplo hodila , ti se mi menda že davno na tihem smejaš , al meni kar nič ni bilo za smeh, ko nesrečnega jarka nikoli ni htelo biti ne konca ue kraja. Eno malo pred Fuksovimi fužinami naju sreča možak v cokljah, ves črn ogljar. wCujte, oča! kako deleč pa še je do Kaple?" — „Hm — v kakih 8 urah že prideta". Na — to jo 'maš! — meni so usta odprte ostale; moj smejač se pa začne sopet na ves glas dreti. Ogljar naju en čas gleda, z glavo odkima, pa gre — češ menda nista prav — zdrava. Pri Fuksovih fužinah se nič nisva mudila - le naprej — pa jezilo me je, da so se mi v Naklem tako zlagali. Naprej — zmirom naprej po strašno dolgočasni soteski. In tema se že jame delati, v globoki grapi je voda tako votlo in enoglasno romonela, zdaj čez kako peč v penečem slapu zagrmela, in drugo vse tiho, tako nemo in molklo, da je otožna, neizrečena žalost mi stisnuia dušo, se mi oklenila srca. Minulo, sedanje, prihodnje se mi je po glavi vrtilo, — iz širokega, solnčnega dneva sem prišel v molklo, samotno, tajno sotesko, — kam bo me peljala? Bog ve! Zamišljen grem za tovaršem, ki je vesel svojo smodkico palil brez skrbi. — Na enkrat se začne svitleje daniti, soteska se razmakne, in zamaknjena stojiva na jezerskem planu. „Jezerjani smo Jezerjani; nismo Kranjci, nismo Korošci — mi smo mi!" — In jaz rečem: „Prav imate, Vi ste res — Vi! — Po jeziku in šegi ves Kranjec — spada vendar v koroško mejo. Pa kaj — kaj nam hočejo meje na papirju — kri in rod za tiste meje ne mara — unkraj ali takraj — en rod, ena ljubezen!" Ne bom pozabil tistega večernega pogleda nikoli ne! Hodil in bival sem po prijaznih solnčnih goricah dolenskih krajev, po veselih, svitlih ravninah prelepe Hrvaške; a jezerski večer mi ni zginil iz spomina, in tudi ne tiha želja: nTu bi kdaj rad bil!" Solnce se je že čez Kočno potegnilo, zadnji žarki so se še upirali v velikanskega Grintovca rudečkaste stene, po kterih se je sneg še čisto blizo plana potegoval, da bi mislil, z roko bi ga lahko dosegel, in pred nama! oj takega zelenja ne vidiš lahko nikjer, kakor ga najdeš na Jezeru. — Memonovo zidane jezerske cerkve in sv. Andreja prideva do Stularja. Hiša je bila spodej zidana, zgorej lesena. Truden sem bil, da v resnici povem, tako, da kolen nisem čutil. Na klop za mizo splezam in zadremljem, preden še večerjo prinesejo — bele kave. Spraviva se spat. Mati, ali kdo že, nama posveti čez lojtre na dile. Petelin in kokoši začnejo jaskati, ko luč zagledajo, jaz sem se pa za svoje trudne noge in nečutne kolena pošlatal in zdihovaje premišljeval , kako se bo kaj na kurjih gredeh počivati dalo. Vodila s ključem zarožlja, enega poišče in vrata v izbo odpre. — Ah — še moj smeholin, ki se je smejal vročini in gladu, trudu in tabaku in cilindroma, še Tone je stal zijaje na pragu. Kratko le rečem, nobeno knezovo poslopje se take selitve ne sme sramovati, veliko srkalo, oljni kipi v pozlačenih okvirih, zagrinjala (gardine) na oknih — in postelje — visoke, ah, tako visoke! — da sva z mojo grlico, ki je že sopet kaj smešnega našla in smeh zibati jela, si morala stole (vse olikane kakor miza in omare) pristaviti, da sva se v nje splazila. Nog pa si z lojem in žganjem namazati nisva pozabila za jutrno pot. — Spala sva, kakor da bi naju angeljci sami bili zibali. Ob sedmih se spraviva na pot. (Dal. si.) 92 Spomini. II. v Zolcpah — Sučava. (Konec). Cez jezerski breg1 na Belo in pod Belo, malo od Skalarja doli se spueva na desno v planino. Poti nisva znala. Toliko sva vedla, da po ti strani gori, po drugi pa doli. Opoldne sva bila vrh planine. Pleza se pa tarn ravno tako, kakor p» dragih planinah. Ozirala sva se na Karavanke, na Obir, na kranjske orjake pod očetom Triglavom. Pred nama je stala Rudohe gola stena, na levi rebrata Olšova, na desni zobata Ojstrica in granitni Grintovec. Tik se človek zgubi. Kaj si? — atom, kapljica, pih zraka, solnčni prah, ki ga veter nese kamor vleče. Oh na taki planjavi — sam — človek svojo nečimernost živo, živo čuti. Za take čute v takih trenutkah človeški jezik besedi nima — kdor jih popisati skuša, jih ni čutil, in če bi tudi jih pisal s srčno krvjo. Še sam se njih, in vsega, kar v njem vre in zdi huje, hrepeni in joka, žalostno smeja in smehljaje se solzi, še sam se tega zavesti, še manj pa razkladati more — to ve le Bog sam! Meni se je pač že tako zdelo in se mi je zdelo tako, ko sem sam, ves sam, vrh Svinjice stal — in gledal dalječ dalječ doli. Bilo je vse tako tiho, tako mirno, tako veličansko samotno, da bi sam sebe pozabil, da bi okamnel. Nič se ni ganilo; le kak gorsk metulj je med razrušenimi, prepere-1 i m t bukvami in podrtimi sprhljenimi smrekami treptil od babje dušice do dobre misli, — vse mrtvo, le od dalječ je kaka leskarca svoj otožni glas nategnila. Skoraj pol ure sva takf» zamišljena slonela, kakor karnnitni sohi, — al čas naju je podil naprej — in začela sva navzdol stopati, s planine v globino. 8koz podrte, posekane, požgane hoste, ki so še za seženj in še bolj visoke debla kazale — v znamenje, da se Sučavanom za drva in les še ni treba bati, pa tudi v znamenje, da gojzdnarstvo tam še v zibelki leži — sva memo kmetij, ktere imajo poslopja kakor cele vasi, po 12 in še več streh, prišla (\o ledine, na kteri se deli pot v več steza. Stopiva tedaj v hišo, po poti prašaje. V kuhinji so bile ženske, v sobi sami možki, kakih 12 ali 14. Sekire, kterih je bil en kot ves poln, so nama pravile, da so ali že iz lesa prišli ali še le pojdejo. Nasproti vratam sedi na nekaj uzvišenem stolu častitljiv, že sivkast pa čvrst mož resnobno prijaznega lica. Ko v sobo stopiva, glavo povzdigne in na najino vprašanje za pot do fare, migue hlapcu: „Jaka, po- kaži jima pot". Ko merao kuhinje greva, nama gospodinja mleka ponuja; al midva, zgovorivša se, da se nama zelo mudi, sva si vsak le kos prav okusnega ovsenjaka vrezala in se iz žleba pred pragom dobro ledene vode napila. In sli smo. Jaka naprej, midva za njim. Marsiktero sem na-vozljal, pa sem le redke besede dobival. Premišljeval sem te ljudi in njih srečo. Sučave in njenih prebivavcov še nisem toliko poznal, al znana mi je že bila njih poštenost. Gospod, kteri mi je veljaven porok, ker je po svojih opravkih Sučavo skoz in skoz prehodil, mi je ves navdušen djal: „Verjamite mi ali ne, da poštene j šega kraj a zdaj na svetu nič več ni, kakor tukaj". Ce bi kjerkoli na kaki planini v temni hosti zaspal in poln klobuk zlatov zraven sebe imel, in Sučavan bi memo mene šel, še spomnil se ne bo, da bi kaj vzel". Blagor ti Zolcpah, da so ti tvoje duše še zmirom tako poštene! Znano je njih domoljubje, pa tudi njih zvestoba in poštenje. Še velja pri njih stara: „Mož beseda!" Zatoraj so se vojaščini odmikali kolikor se je le dalo, in prejšne leta je malokter „Zolcpahar" mušketo tresel; če je pa odrajtan bil in prisegel, je zvest ostal svoji zastavi. Begunov je bilo dosti, begunov — al ubegneža niso lahko najdii. Leta 1834 je šel en oddelek polka Kintkega iz Maribora na Laško. Ko v Celje pridejo, prosi mladi žolcpahški vojak svojega desetnika (koprola), naj mu dovoli, da domii „skoči", ker je tako blizo; — v Ljubljani — pravi — bom sopet pri kompanii. Desetnik ga gleda, rnu razklada, da nima pravice, mu tega dovoliti in tla mu gre za glavo, ako bi ga ne bilo nazaj. ?)To jaz dobro vem, da nimate pravice, al zakrijete me le vendar, ako hočete, kakor že bodi; da pa mislite, da me ne bo nazaj, to me žali. Vi ste mi bili zmirom dobri, in zdaj mislite, da smo mi Gorjanci tako nehvaležni lažnjivei", — in solze so se mu uderle. Desetnik ga gleda — spomnil se je menda tudi svoje domačije — in: „idi v Božje ime — mu reče — v tvoji volji je moje življenje41. Kakor veter jo popihne Sučavan v svoje planine. V osmih urah je bil z vsem orožjem in drago brtljag-o doma. Kakošno veselje domačih! „Klemen je prišel, Klemen je doma!" Mislili so, da ostane. Al huda žalost jih obide, ko jim pove, da v kratkih urah mora odriniti in drugi dan v Ljubljani biti. Kaj so mu prigovarjali, kaj ga prosili, oče in mati se jokala, sestre in bratje so se ga oklepali — ves omamljen britke žalosti je stal med njimi, — al potrtega srca pa možko jim reče: „Jaz sem prisegel in svojo besedo dal — moram zvest biti." In šel je. Drugi dan je bil v Ljubljani. Ali ne bi se kteri naših pesnikov tega predmeta lotil? — Prejšne leta je res precej begunov bilo po sučavskih planinah, pa toliko tudi ne, kolikor je bilo hruša in hrupa. Jaz tega zagovarjati nečem, ker jih je dosti nedolžnih zavoljo te napake moralo v belo suknjo, pa le toliko povem, če je kak begun v to zavetje prisopihal, je moral pošteno in čedno živeti, ako je hotel v soseski ostati. Resnobno in ostro mu je povedal gospodar postave in šege, kar zadeva cerkev, dom, delo itd.; kdor se tega ne drži, mora ne samo hišo, ampak tudi Zolcpah zapustiti. Ce ga le eno nedeljo v cerkev ni, ali da če se kaj napčnega zve, ga na prvo gospodar opominja; — če še enkrat kaj takega se pripeti, mu kratko slovo da, prihodnjo nedeljo pri cerkvi drugim gospodarjem pove, — in begun ni dobil več službe v fari; moral je iti. To je storilo, da se je nravni značaj posa-mesnega beguna moral zboljšati, in jaz mislim, če bi vse soseske tako ravnale, ne bi bilo treba ne poselskega reda, ne poselskih bukvic, ne poselskih postav. Krsanska ljubezen li pa zdaj! Le poglej mi o knez! na Gorensko, Dolensko ^se se oživi in trepti, — dal si nam novi živelj. > n t o n ! Živi Te Bog, Ti mileno srce slovensko! v 20. avg. 1861. Ptc. In to — moj slovenski rod! so Žolcpahški s p o-mini! *) 117 *) Morebiti, če se še kaj spomnim, se srečamo še kdaj v „No-vicah". Pisatelj. — (Bog daj obilo spominov! „Novicett hrepenijo po njih. Frcrf.)