44 ZRSŠ za glasbo, ki kot koordinatorica seminarja Zboro- vska šola za vrtce vedno poskrbi za dobre predavatelje in vsebino seminarja. Seminar se odvija vsako jesen. Kraj izvedbe seminarja se menjava na dve leti, v letu 2019 in 2020 je to na primer Hotel Šport Otočec. Poleg dobrih predavateljev in vsebine je pomembna tudi ponudba, udobnost hotela, v katerem se nastanimo slušatelji pre- davanja, ter okolje oziroma narava, ki pozitivno vpliva na udeležence. Dr. Inge Breznik nas vsakega posebej toplo sprejme – obisk seminarja nam pomeni srečanje velike družine, katere člani imamo podobne interese, poglede, želje, hkrati pa tudi podobne težave, pred- sodke. To je tudi srečanje podobno mislečih ljudi, na katerem si vsako leto znova izmenjamo predloge, ide- je, primere dobrih praks, se bodrimo, navdihujemo in opogumljamo. Predavatelji seminarja Zborovska šola za vrtce so raz- lični akademski profesorji, izkušeni vzgojitelji, učitelji glasbe ali zborovodje, skratka strokovnjaki s področja glasbe. Za nas pripravijo delovno gradivo, ki ga lahko neposredno prenesemo v svoje delovno okolje ter s tem otrokom posredujemo sveže, drugačno znanje, metode in pristope. Na Zborovski šoli za vrtce 2019, ki se je odvijala 25. in 26. oktobra 2019 v Hotelu Šport Otočec, smo Slika 1: Udeleženke Vrtca Ivana Glinška na seminarju Zborovska šola za vrtce 2019 (Vir: osebni arhiv Martine Belšak) prisluhnili, ustvarjali glasbo in muzicirali s Silvo Smrečnik, Lu- cijo Ojsteršek, Klavdijo Zorjan Škorjanec in Manjo Gošnik V ovk. Z nekaterimi predavatelji se na seminarju srečujemo tudi več let zapored, saj so njihove ideje in znanje, ki nam jih posredujejo, uporabni in kakovostni. Seminar ni sestavljen v obliki predavanj, na katerih slušatelji sedijo in posluša- jo. Nasprotno. Seminar Zborovska šola za vrtce dejavno vključuje udeležence in je delavnično na- ravnan s predstavitvami primerov dobrih praks. Predavateljica Silva Smrečnik, upokojena vzgojiteljica predšol- skih otrok z dolgoletnimi izku- šnjami s področja Orffovega inštrumentarija, tudi dol- goletna udeleženka Orffomanije – Državnega srečanja Orffovih skupin in drugih ansambelskih zasedb, nam je postregla s kakovostnim naborom otroških izštevank in drugih ritmičnih iger. Na zabavnih delavnicah smo z lastnim telesom ustvarjali glasbo, s telesnimi tolkali spre- mljali otroške izštevanke in oblikovali preproste ritmične koreografije na ljudske pesmi. Predavateljica nam je tudi to leto, kot že nekaj prejšnjih let, predstavila pesmi in izštevanke za razvijanje ritmičnega posluha pri predšol- skih otrocih. Prikazane primere je podkrepila z monta- žo videoposnetkov več nastopov otrok Orffove skupine Vrtca Tončke Čečeve pod njenim mentorstvom iz časov, ko je še delala. Nastopi njenih otrok me vsakič znova navdihnejo in motivirajo za glasbene dejavnosti v vrtcu. Prav gospa Smrečnik je oseba, ki me je osebno navdušila in spodbudila k oblikovanju in vodenju Orffove skupine znotraj našega vrtca. Tako smo leta 2019 prvič navdu- šili širšo publiko na koncertu našega Vrtca Ivana Glin- ška Maribor v dvorani Union v Mariboru. Navdušena in polna pričakovanj pripravljam točki tudi za nastop v letošnjem letu 2020. Lucija Ojsteršek je ves avditorij navdušenih vzgo- jiteljev v 60 minutah usposobila za igranje na ukulelo. Glasba v šoli in vrtcu, letn. 23, št. 1 (2020) | Melita Železnik, Pevska revija Ringaraja Sevnica DOGODKI 45 Slika 2: Nastop otroške Orffove skupine, mentorica Martina Belšak (Vir: osebni arhiv Martine Belšak) Vsak udeleženec je imel s seboj svojo ukulelo, in tako smo v enem popoldnevu usvojili ravnanje z inštrumen- tom, prebiranje tabulatur, uglaševanje in igranje. Skupaj smo poskušali preigrati nekaj osnovnih akordov, potem pa smo kot velik orkester zaigrali skupno pesem. Nav- dušeni nad tradicionalnim havajskim štiristrunskim glasbilom smo ugotovili, da je zaradi svoje velikosti in preprostega načina igranja zelo uporaben pripomoček pri dejavnostih v vrtcu. Lucija pa nas je s svojo pozitiv- no energijo spodbudila k ustvarjanju še pozno zvečer, po koncu seminarja. na več srečanjih delila z udeleženci seminarja Zborovska šola za vrtce. Tudi letos je z nami delila svoje mojstrsko vodenje zborov in nam zaupala tiste ključne elemente, na katere zborovodja med pripravami na nastop mor- da ni pozoren, a jih gledalci in poslušalci zelo hitro sli- šijo in opazijo. Skupaj smo prepevali ducat pesmi po njenem izboru, pri katerih je izpostavila tiste ključne dele besedil v otroških pesmih, ki jih je treba še pose- bej izpiliti za kakovosten nastop. Laična kritika nastopa otroškega pevskega zbora je pogosto zgolj: »Kako lepo so peli!« Zborovodja pa mora od otrok na odru pričako- vati več: na primer istočasni vstop pevcev, dobro izreko besedila, upoštevanje tempa in dinamike pesmi, pa tudi spremljanje pesmi na različnih ritmičnih inštrumentih. Seminar Zborovska šola za vrtce meni in mojim strokovnim kolegom vsako leto pomeni stopnico višje v osebni strokovni rasti. Čeprav je glasba naše močno področje, na vsakem seminarju pridobimo novo znanje za vsakdanje delo v vrtcu. Človek, ki glasbo ljubi, glasbo čuti, lahko mlade lju- di na primeren način pritegne ter z glasbo pripomore k njihovemu celostnemu razvoju. Seminar nas pri tem strokovno podpira, krepi, motivira in napolni s pozitiv- no energijo. Klavdija Zorjan Škorjanec, ravnateljica Gimnazije Ormož in glasbena pedagoginja, nam je predstavila otro- kov naravni glasbeni razvoj po metodi Edgarja Willemsa. Metode in načine dela, ki so nam bile predstavljene, strokovni delavci v vrtcu že uporabljamo, vendar ne tako sistematično. Pri Willemsovi metodi pa se izpostavlja sistematično vodenje dejavnosti, pri katerih otroci pri- dobivajo občutek za ritem in posluh. V ospredju je delo v manjših skupinah, kar nam Kurikulum v praksi tudi povsem omogoča. Vzporedno z razvojem glasbenih spo- sobnosti pa otroci urijo tudi socialne veščine (koncen- tracija, strpnost, upoštevanje pravil, pozornost, pozitivna samopodoba), kar pripomore k vsestranskemu oblikova- nju osebnosti. Spoznali smo veliko različnih materialov in sredstev, ki sicer niso glasbeni inštrumenti, a so odlič- no sredstvo za spodbujanje glasbenega razvoja (zvonci, glineni ptički, zveneče posode). Manja Gošnik Vovk, dolgoletna zborovodkinja otroškega pevskega zbora Glasbene šole Velenje, ki predstavlja sam vrh slovenskega otroškega zborovskega petja, je del svojega strokovnega znanja in izkušenj že Franc Križnar Mitja Reichenberg, LETNI ČASI O notni zbirki oziroma kar štirih zvezkih Letni časi (Pomlad, Poletje, Jesen in Zima) smo na straneh naše revije že pisali (letnik 21/2018 št. 3, str. 45, in letnik 22/2019, št. 2, str. 14–17), in sicer takrat, ko je 48 pesmi za otroke (2017–2018; za osnovnošolsko in predšolsko glasbeno izobraževanje) izšlo v (notnem) tisku. Zdaj je pri založbi Kulturni center Maribor izšel še dvojni album oziroma zgoščenka, ki prinaša omenjeni opus skladatelja Mitje Reichenberga na besedila – poezijo Magde Dolén še na dveh ploščah. Vseh 48 pesmi prepoje Otroški pevski zbor OŠ Franca Lešnika - Vuka iz Slivnice z zborovodkinjo Miro Prel in pianistko Tino Bohak 46 Adam. Tako smo na podlagi prizadevanj vseh sodelujočih dobili metodično-didaktičen komplet, primeren tako za področje glasbene umetnosti v vrtcih oziroma pri predšolski vzgoji kot v prvi triadi (od 1. do 3. razreda OŠ). Večina teh pesmi je enoglasnih (vse s klavirjem), bolj ali manj zahtevnih, nekatere so tudi dvoglasne, namenjene 2. triadi OŠ (od 4. do 6. razreda). Poznavalec otroških glasov, vokalne in vokalno-inštrumentalne (klavir) literature M. Reichenberg je tako zaokrožil še en pomemben projekt, ki mu glede na preostali in tovrstni opus na Slovenskem skorajda ni para. Tako kot so bile že omenjene notne izdaje primerno likovno opremljene, je zdaj tak tudi dvojni diskografski album. Oblikovalec Peter Dobaj se je pri tem držal nekakšnega enovitega vzorca, ki zdaj poleg že omenjene glasbe ostaja tudi v likovni podobi svojevrsten »spiritus agens« oziroma »gonilna sila« celotnega projekta – notnim izdajam in zdaj še posnetkom v obliki didaktičnega kompleta namreč res lahko pripišemo izraz projekt. Ker so že v tisku objavljene, poleg notnih napevov – pesmic, besedil in harmonskih oznak za predvideno spremljanje pevskega vokala (od enoglasja pa vse do dvoglasja), zdaj na posnetkih poslušamo te Reichenbergove »otroške simfonije za mamenke, otroke« (Janez Bitenc) v teh in takšnih izvedbah za pevske soliste ali/in (otroški) zbor in klavir. »[...] komplet … vnaša neke vrste novost ali pa samo evropeizira te standarde. V prvi vrsti gre seveda za avtorsko 46 Glasba v šoli in vrtcu, letn. 23, št. 1 (2020) | Franc Križnar, Mitja Reichenberg, LETNI ČASI delo, zborovske skladbe na področju besedil in glasbe, spet po drugi pa za vzorčne primere izvedb v tisku izdanih skladb. Programska glasba je seveda zaokrožena, še več: vsebinsko so besedila razvrščena po letnih časih in potem besedno in glasbeno tako tudi predstavljena. Tematika je tukaj zagotovo popolna, in ne samo to: v večini primerov ali v kar vseh štirih sklopih se stopnjuje, kar seveda še povečuje zanimanje zborovodij in njihovih spremljevalcev in kar ustvarjalno odseva tudi v izvajalcih, mladih pevkah in pevcih, ki jim je omenjeni splet prvenstveno namenjen. Poleg zaokroženih tematik pomlad, poletje, jesen in zima, primernih za vzgojno dejavnost v vrtcih in v prvi triadi osnovne šole, je prisoten že naslovni interes, za katerim se od skladbe do skladbe, od zbora do zbora razkriva vsa pestrost, aktualnost in seveda moderna, sodobna sproščenost, ki jo še zlasti pričakujejo otroci in jo z omenjenim kompletom tudi dobijo. Brez dvoma so v interesni sferi zborovodij in otrok – pevk in pevcev – že naslovi sami. Kaj pa se za njimi skriva? T o bo pa treba šele odkriti, slišati ali/in prebrati, odpeti in odigrati ta album »otroških simfonij«. … V vseh navedenih primerih gre za težavnostno stopnjo in izvedbene obsege, ki so kot nalašč priporočeni in zdaj tudi realizirani v predstavljenem opusu; od vokalne skupine, prek otroškega zbora (s klavirjem ali/in drugim spremljevalnim inštrumentom – v notah so oznake akordov, tudi a cappella, s solisti ali brez) pa se pne tale opus, ki je tako vsebinsko (besedno) kot oblikovno dovolj enovito zaokrožen […]« (F . Križnar na spremni knjižici omenjene diskografske izdaje). Zdaj podobno z neke vrste nadgradnjo prvega ali kar z »dodano vrednostjo« velja enako ali še bolj za obe (izdani) plošči ali kar (dvojni) album. Snemalec, montažer in tonski mojster omenjene (diskografske) izdaje je bil Darko Kukovič, uredniki pa (v imenu Regionalnega RTV-centra Maribor) Smiljan Greif, Gregor Stermecki in Robert Levstek. Glasbeno gradivo za obe plošči ali vseh 48 otroških zborov avtorjev M. Reichenberga in M. Dolén v trajanju skoraj ure in pol (24 + 24 = 48; 42 + 47 min = 89 min) je bilo posneto in zvokovno obdelano v Studiu RTV Slovenija Radia Maribor (2019), kjer je delo, v Mariboru, tudi izšlo. Za glasbenega producenta je naveden kar (glasbeni) avtor, skladatelj M. Reichenberg sam. Omenjeni izdelek so v seriji Akord Records Kulturnega centra Maribor podpisali še (izvršni) producent Dušan Hedl, urednik (glasbenih izdaj) P . Dobaj, za založbo pa stoji Branko Hedl.