Inseratl ae »prejemajo in velji trietopna vrsta : 8 kr.. Se se tiska lkrat, 12 n i, u n 2 ,, ii ii n n ^ ii Pri večkratnem tiskanji so cena primerno zmanjša. Rokopisi ne ne vračajo, nefrankovana pisma se ne sprejemajo. Naročnino prejema opravuištvo (administracija) in eks[ edicija na Starem trgu h. št. 16. Političen lisi n Po poŠti prejeman velja : Za celo leto . . 10 gl. — kr za pol leta . . 6 „ — „ za četrt leta . . 2 „ — „ V administraciji velja: Za celo leto . . 8 gl. 40 kr. za pol leta . . 4 „ 20 „ za četrt leta . , 2 „ 10 „ V Ljubljani na dom pošiljati velji 60 kr. več na leto. VredniStvo jo v Liugovib ulicah štev. 7. Izhaja po trikrat na teden sicer v torek, četrtek in sobno.'-' ® Dolžnost kat. Slovanov v Avstriji proti katoličanom v turških pokrajinah. Iz Štaj. •rskejja. I. Res dober želodec mora človek imeti, ako hoče v sedanjem času prebavljati vse neslane in na pol pečene kosce, ki mu jih nemško časnikarstvo dan na dan poklada. Razun vrlega „Vaterlauda" vsi drugi nemški listi, ne izjemši tudi katoliških dnevuikov in tednikov, o r u s k o-1 u r šk e m boju in nja nasledkih tako neslano pisarijo, da se človeku ta politična nezrelost in enostranost gnjusiti mora. „Slovencu" služi v čast, da kot katolišk polit, list ni zašel na pota, na katerih najdemo mnogo njegovih vrstnikov nemškega jezika. Zdaj, ko se je kolo sreče zedinjenim vojskam slovanskega iu rumunskega plemena očividno na bolje obrnilo iu vse na to kaže, da bode Rusija svoj namen dosegla, ne najdeš nikjer v konservativnih nemških listih, razun „Vaterlanda" prav veselega sočutja, ampak drže se ti listi kakor otroci, ki vidijo na drevesu spomladi hruške rženke, kterih bi radi imeli, mati jih pa kroti rekši: čakajte, niso še zrele! Katol. nemško časnikarstvo se ne more zmage nad Turkom prav veseliti, ker se nja politikarji boje, da bi po ruskej zmagi razkol-ništvo v turških pokrajinah ne napredovalo. V opravičenje svojega strahu kažejo vedno na Poljake pod rusko oblastjo, češ, da ni od Rusa nič dobrega pričakovati, ki doma katol. Poljake tako hudobno preganja. Tako — pravijo — se bo tudi katoličanom v podonavskih Jezičnik XV. Leto. Spisal J. Mam. Preden ktero spregovorimo o najnovejšem Jezičniku, naj ponatisnemo iz njega prve jako znamenite trinajstere Čbeliča rje in ti so: 1) Dr. Jaka Zupan, kajti on je rodil „Čbel ico", ktero je tedanjemu poglavarju Ilirskega kraljestva podala bila ,,Hvaležna Kraju-šina": on je, ako se ne motim, Kastelicu zložil že omenjeno nnslovnico: ,,Prijatlam Kraju-šinenjegovih pesmic se v prvih treh bukvicah nahaja največ, kar ni brez pomembe. — V lil. Bukvicah 1. 1832 je dotedanjim ,,čbeličar-jem" najslavne ?i Čbeličar dr. Fr. Prešern izpustil lastne seršene, in med drugimi dr. J. Zupanu, kteri je pikal in zbadal rad druge, zapel tudi najprej: P uši Sar j e m. Ni, bratec! vsaka ž'val losica, lil epigram ne vsak puSica. 2) Po redu, v kterem so rojili, drugi Čbeličar je Miha Kastelic. Rojen v Zati-čini 1. 1796 — umrl je knjižničar v pokoju 1. 18G8 v Ljubljani. Oglasil se je bil v „Ulyr. BI." že 1. 1828 po slovenski in po nemški; vredo- pokrajinah godilo, ako Rus Turka premaga in po svojem kopitu vpelie vso upravo. Taka strahopetnost je le mogoča pri ljudeh, ki so — ne da bi se tega sami prav zavedali — po jožefinskih načelih odgojeni. Ta načela so katoličane navadile pričakovati vse od — vladarja, v tem pa roke križem držati, nič delati, v nehajstvu pa — odlikovanja od višjih in najviSjih oblastnij pričakovati. To je krivo, da se avstrijski katoličani nikoli prav niso naučili, v Boga in v nadze-meljsko moč sv. kat. cerkve zaupati. Ko bi se bili tega naučili, bili bi zdavno že krepko na noge stopili, se organizirali in pri volitvah kl,ubu vsem neljubim volitvenim redom poštenih večin povsod zadobili. Pa — vladi se ne zameriti, agitatacij se ogibati — to je zadušilo vse cdločno bojevanje za pravično stvar, pobiti se pa zanašajo — na vladarja, češ, da bo on popravljal vse naše vnemarnosti! Ali kaj zamore — v ustavni državi — vladar sam, naj bi še tako iskren katoličan bil, ako se ne more naslanjati na krepko, svojih pravic in dolžuost zavedno večino katoličanov? — Toliko le v pojasnjenjc, od kod ta strahopet-nost katol. novičarstva gledd nasledkov ru