smuČINA oktober 2007 št 22 UVODNIK uvodnik Matjaž Šarabon Spoštovani Elanovci! V zadnjih mesecih se skupaj srečujemo z neupravičenim poigravanjem medijev z Elanom, kar podjetju in vsem zaposlenim, posredno pa tudi okolju, povzroča poslovno škodo in slab potencial za nadaljnji razvoj. Škoda, da je temu tako, kajti današnji položaj celotnega Elana, tako smuči, plovil kot produktov Elana Invente, je najboljši v zadnjih dvajsetih letih. Skupaj s svojo skupino ljudi bom naredil vse, da se dober potencial v prihodnosti izkoristi. Slovenska javnost budno spremlja Elan in vse aktivnosti povezane z njim, saj je podjetje edina stalnica, ki v dobrem in slabem nastopa v slovenskem gospodarstvu že 62 let. Elan je zaradi vsakokratne medijske izpostavljenosti pogosto zlorabljen za dosego ciljev institucij in posameznikov, ki z Elanom zaenkrat niso neposredno povezani, a imajo svoje interese. V kolikor bi se njihova volja uresničila, bi po prevzemu hitro pozabili na Elan in zaposlene ter začeli na Elan gledati izključno skozi oči kapitalskih dobičkov. To se ne sme zgoditi, zato moramo držati skupaj. Elan je v dobri kondiciji in zato zaenkrat nima težav prenesti pritiskov institucij in posameznikov. Predlagam, da s svojim kvalitetnim delom dokažemo, da smo pravi ljudje na pravih mestih in da bomo mi tisti, ki bomo Elan popeljali od najboljše slovenske blagovne znamke do vrhunske svetovne blagovne znamke. Zdaj smo sredi poti in če odnehamo v tem trenutku, smo vsa zadnja leta delali zaman. Če pot nadaljujemo skupaj, bomo zelo kmalu lahko govorili tudi o boljših delovnih pogojih, boljših plačah in drugih ugodnostih za zaposlene, ki so največja vrednost Elana. Želim si, da bi vsi zaposleni to tudi občutili. Vaš, Matjaž Šarabon Časopis Smučina brezplačno interno glasilo Elanove poslovne skupine Izdaja: Elan, d.o.o. Begunje 1 4275 Begunje na Gorenjskem E: info@elan.si www.elansports.com Oblikovanje, prelom: GPA d.o.o. Tisk: Gorenjski tisk, Kranj Foto: arhiv Elan, d.o.o., Samo Vidic Naklada: 1.500 izvodov Urednica: Rebeka Lah Notar Avtorji člankov: Matjaž Šarabon, Matjaž Žagar, Nina Šarabon, Blaž Lazar, Rebeka Lah Notar, Dejan Manojlovič, Mitja Urh, Dušan Ferjan, Vlatko Smolčič, Luka Modrijan, Petra Šmid, Andreja Rekar, Alenka Markun, Simona Ažman (zunanja strokovna sodelavka) 28 INOVATIVNIH PREDLOGOV V letu 2006 je tim za ocenjevanje koristnih predlogov in tehničnih izboljšav v diviziji zimski program prejel 28 predlogov. Strokovne službe so za vseh 28 predlogov preverile možnost in upravičenost realizacije ter posredovale mnenje članom tima. Po oceni tima so bili predlagatelji 21-tih predlogov upravičeni do nagrade. To pomeni, da so bile nagrajene tri četrtine predlogov. Nagrade je prejelo 18 predlagateljev ali 3,6% zaposlenih v diviziji. Poleg tega je bil v letu 2006 nagrajen še 1 predlog, ki je bil predlagan v letu 2005 in kateremu je bila nagrada izračunana glede na gospodarsko korist po enem letu uporabe. Podjetje vsako leto posebej nagradi tudi najbolj ustvarjalne sodelavce. Merilo uspešnosti posameznega predlagatelja je znesek izplačanih nagrad, ki vključuje vsa izplačila v enem letu, vključno z izplačili za predloge, ki jim je bila gospodarska korist izračunana v tekočem letu, saj daje prednost kakovosti pred kvantiteto. V letu 2006 so bili najbolj ustvarjalni avtorji: • Renko Jože (vzdrževanje): cenejša izvedba dvoročičnega vklopa na zapiranju PU kalupov. • Grgurič Marko (končna): brušenje otroških smuči na dvostranskem brusilnem stroju ter odpadni brusni papir. • Klepič Mladen (sestava): dodatni magneti v kalupih twin-tip smuči ter korito za čiščenje kalupov. Višine izplačanih nagrad so različne, tako so npr. prvi 3 najbolj ustvarjalni predlagatelji v letu 2006 prejeli skupaj ca. 470.000 SIT ali 1.960 EUR. Predlogi in avtorji so vsak mesec objavljeni na oglasnih deskah. Sugestije in predlogi tehničnih izboljšav se nanašajo na zelo različna področja, kot na primer: - izvedba dvoročnega vklopa na zapiranju PU kalupov, - izdelava mize za pozicioniranje filmov na sita, - odprava težav s tesnjenjem in sestavljanjem segmentov na sitotisk mizah, - korito za čiščenje kalupov, - reciklaža emulzije v odpadkih nastalih pri obdelavi smuči, - arhiviranje računov. Zaposleni so predlagali številne rešitve za probleme, s katerimi se vsakodnevno srečujejo. Spodbuden podatek je, da predlogi prihajajo iz vseh služb divizije, kar je dokaz več, da zaposlenim ni vseeno, kako in v kakšnih pogojih delajo. Predlogi imajo skupno točko: delajmo bolje, ceneje in v boljših pogojih. Odstotek nagrajenih predlogov je zelo visok. Samo 25% predlogov ni bilo nagrajenih, vendar ne zato, ker bi bili slabi. Za nagrado se tim odloči, če so izpolnjeni trije osnovni kriteriji: tehnična izvedljivost, ekonomska upravičenost in kriterij opisa del in nalog predlagatelja. Ravno zaradi slednjega kriterija se marsikateri predlog razvojnikov, vzdrževalcev, tehnologov ali skupinovodij realizira brez nagrade predlagatelju. To ne pomeni, da ni vredno poskusiti, saj se s primeri lahko dokaže, da je tim znal prepoznati inovativnost, ki presega meje službene dolžnosti. V timu so zastopani predstavniki vseh služb, tako da so kriteriji za vse predlagatelje enaki. Vsem predlagateljem zahvaljujemo in jih pozivamo, da še naprej pošiljajo predloge. Tistim, ki imate ideje, pa jih zaradi različnih razlogov ne upate napisati in oddati v nabiralnik sporočamo: nimate kaj izgubiti, lahko samo dobite. Morebitna zavrnitev predloga ne pomeni, da je predlog slab, še manj pa, da se je predlagatelj hotel okoristiti. Za predloge, ki presegajo okvire rednih in izrednih zadolžitev, bo tim vedno imel posluh, ne glede na to iz katere službe prihajajo. 28 inovativnih predlogov Matjaž Žagar 28 INOVATIVNIH PREDLOGOV Komentar zmagovalcev: Jože Renko: Inovacijo zasnuješ, ko se pri vsakdanjem opravljanju del pojavi problem. To je v bistvu moje delo, saj je težave potrebno rešiti sproti in ceneje. In teh težav je veliko. Manj pa je prijav inovacij, saj je težko ločiti odpravo problema od inovacije. Boštjan Janc: Prijavil sem dve inovaciji in obe sta bili nagrajeni. Ena je še v obravnavi. Ne prijavim vsako stvar, ampak le tiste, ki se mi res zdijo pomembne. Na koncu leta vodstvo podjetja nagradi najbolj ustvarjalne predlagatelje. To je razlog več, da nam pošljete svoje predloge. Rezultati akcije "marec - maj, meseci koristnih predlogov" V Diviziji je zelo malo področij, ki so v organizacijskem in tehnološkem smislu urejena tako, da se jih ne bi dalo urediti še boljše. Dejstvo je, da vseh podrobnosti, ki se tičejo nekega delovnega procesa, vodja ali načrtovalec procesa ne more vnaprej predvideti in natančno definirati. Šele pri opravljanju delovne naloge se pokažejo pomanjkljivosti in s tem priložnosti za izboljšanje, poenostavitev, pocenitev ali olajšanje dela. In take priložnosti najlaže zazna tisti, ki je pri delovni nalogi neposredno udeležen in to je delavec na tem delovnem mestu. Zato smo v letošnjem izpeljali akcijo "Marec, april, maj, meseci koristnih predlogov". Rezultati akcije se nahajajo v spodnji tabeli: V času trajanja akcije smo nagrajevali tudi odzivnost in sicer je bila minimalna nagrada za koristen predlog 15 EUR bruto. Poleg tega je bil izmed vseh prispelih predlogov nagrajen še najbolj izviren predlog. Nagrado je prejel predlog št. 7018 "Predelava vpetja gonilnega traku na DBS", avtorja Boštjana Janca. Avtor je bil nagrajen s smučmi Speedwave 14 s pripadajočimi vezmi. Vsem predlagateljem se zahvaljujemo za sodelovanje in vas pozivamo, da še naprej pošiljate svoje predloge. Prijavljeno št. predlogov: 61 predlogov (100%) od tega: nagrajeno 50 predlogov (82%) zavrnjeno 11 predlogov (18%) Izplačano je/ bo skupaj: 1.620 EUR Povprečna bruto nagrada: 32 EUR Najvišji izplačan bruto znesek enemu predlagatelju za več predlogov: 450 EUR Skupno št. sodelujočih: 16 avtorjev Skupno število nagrajenih avtorjev: 16 avtorjev Št. nagrajenih predlogov po službah: - proizvodnja 46 predlogov (92%) - razvoj 2 predloga (4%) - produktno vodenje 2 predloga (4%) Elan je po zlatem priznanju na regijskem izboru za najboljšo inovacijo 2006, prejel zlato priznanje še na nacionalnem nivoju. Podelitev je potekala na Bledu pod okriljem Gospodarske zbornice Slovenije. Elan je za svojo inovacijo, tehnologijo WaveFlex™ in smučko Speedwave, prejel zlato priznanje za najboljšo inovacijo leta 2006. Po zlatem priznanju na regijskem izboru, se je Elanova inovacija uvrstila na nacionalni izbor, kjer je prejela najvišje priznanje. Mednarodnim nagradam za inovativnost, design in funkcionalnost se je tako pridružila še potrditev za inovativnost na domačih tleh. Elan je ponosen na dejstvo, da je vodilni svetovni proizvajalec smuči in prihaja iz Slovenije. Slovenskost je namreč, poleg specializiranosti in dovršene tehnologije, ena izmed treh ključnih vrednot Elanove blagovne znamke. Z novo Elanovo tehnologijo WaveFlex™ je pojmu precizno smučanje dodan povsem nov pomen, saj smuči omogočajo hitro in hkrati stabilno smučanje - tako pri kratkih kot pri dolgih zavojih. Nagrajena serija smuči Speedwave piše v Elanu novo zgodbo o uspehu. Zlato priznanje za najboljšo inovacijo leta 2006 so prevzeli inovatorji Vinko Avguštin, Matej Božičnik, Marko Kozjek, Franci Šmit in Luka Grilc. elanu zlato za naj inovacijo 2006 Nina Sarabon ir * .il EIANOV otroški TFKMnVAINI PROGRAM elanov otroški tekmovalni program Blaž Lazar V okviru Elanove tekmovalne službe smo v sezoni 2006/07 pričeli z Elanovim otroškim tekmovalnim programom. V preteklih sezonah je program potekal predvsem v Sloveniji, z letošnjo sezono pa smo ga uvedli tudi v ZDA, Avstriji, Češki, Slovaški, Poljski, Švici, [vedski, Španiji in na Norveškem. Namen programa je povečati prodajo otroških tekmovalnih smuči in pridobiti najboljše mlade tekmovalce, ki bodo tekmovali na Elanovi tekmovalni opremi. Že po prvi sezoni izvajanja programa so vidni rezultati v skladu s cilji tekmovalne službe. Kljub slabi zimi smo uspeli povečati prodajo tekmovalnih smuči, si pridobili zaupanje najzahtevnejših kupcev smučarske opreme in zgradili mednarodno ekipo mladih tekmovalcev, ki dosegajo odlične uspehe na tekmovanjih in tako promovirajo blagovno znamko Elan v svetu. Vsi ti tekmovalci so z Elanom sklenili 4 letno pogodbo. Vzporedno s tekmovalnim programov smo razširili tudi ponudbo tekmovalne opreme, tako da je v ponudbi vsa tekmovalna oprema: smuči, vezi, plošče, palice, smučarski čevlji, čelada in oblačila. S celovito ponudbo opreme smo povečali tudi razpoznavnost Elanovih tekmovalcev. V vseh državah, na vseh trgih, kjer je Elanov tekmovalni program prisoten, se izvajajo posebne aktivnosti: organizacija in izvedba testov za smučarske klube, predstavitve Elanovega tekmovalnega programa klubom in trgovcem, prisotnost zastopnikov na otroških tekmovanjih, ... Za vse aktivnosti skrbijo koordinatorji tekmovalnega programa. V sezoni 2006/07 so Elanovi tekmovalci dosegli odlične rezultate, tako na državni ravni, kjer so vsi uvrščeni med 5 najboljših v skupnem seštevku, kot tudi na mednarodnih tekmovanjih. Whister Cup 2007, Canada: prva tri mesta za Elanove tekmovalke Ekipni svetovni mladinski prvaki v smučarskih skokih Pokal Loka 2007, Slovenija - prvo in tretje mesto ELANOV otroški TEKMOVALNI PROGRAM / johann brolenius Rezultati mednarodnih otro{kih tekmovanj v sezoni 2006/07 tekmovanje kategorjia tekomovalec letnik disciplina mesto 46th Trofeo Toppolino, Italy Chldren 1 (94,95) Znidar Nina SLO 94 KOMBI 1 46th Trofeo Toppolino, Italy Chldren 1 (94,95) Znidar Nina SLO 94 VSL 3 46th Trofeo Toppolino, Italy Children 2 (93,92) Ula Hafner SLO 93 SL 3 46th Trofeo Toppolino, Italy Alja Subic SLO 92 SL 4 32nd Pokal Loka, SLO Chldren 1 (94,95) Znidar Nina SLO 94 SL 1 32nd Pokal Loka, SLO Children 2 (93,92) Subic Alja SLO 92 SL 1 32nd Pokal Loka, SLO Children 2 (93,92) Oman Alja SLO 92 SL 3 Whistler cup, Canada Chldren 1 (94,95) Znidar Nina SLO 94 SL 1 Whistler cup, Canada Chldren 1 (94,95) Znidar Nina SLO 94 VSL 1 Whistler cup, Canada Chldren 1 (94,95) Znidar Nina SLO 94 KOMBI 1 Whistler cup, Canada Children 2 (93,92) Ula Hafner SLO 93 VSL 1 Whistler cup, Canada Children 2 (93,92) Barbora Pyrochtova CZE 92 VSL 2 Whistler cup, Canada Children 2 (93,92) Martina Dubovska SVK 92 VSL 3 Whistler cup, Canada Children 2 (93,92) Barbora Pyrochtova CZE 92 VSL 2 Telluride Smartwool Series Children 2 (93,92) Anna Marmo USA 92 VSL 3 1. Age Class Open, Steamboat Anna Marmo USA 92 VSL 1 2. Age Class Open, Steamboat Anna Marmo USA 92 VSL 1 J3 Qualifier, Crested Butte 1 Anna Marmo USA 92 VSL 1 J3 Qualifier, Crested Butte 2 Anna Marmo USA 92 VSL 1 Pinochio Cup, Italy Children 2 (93,92) Znidar Nina SLO 94 SL 1 Pinochio Cup, Italy Children 2 (93,92) Znidar Nina SLO 94 VSL 2 Pinochio Cup, Italy Children 2 (93,92) Subic Alja SLO 92 SL 1 Pinochio Cup, Italy Children 2 (93,92) Subic Alja SLO 92 VSL 3 Pinochio Cup, Italy Children 2 (93,92) Ula Hafner SLO 93 VSL 1 Landescup (Tirol) Patscherkofel children 1 Thomas Muhlberger AUT 95 VSL 1 Landescup (Tirol) Hippach children 1 Thomas Muhlberger AUT 95 SL 3 Landescup (Tirol) Fieberbrunn children 1 Thomas Muhlberger AUT 95 VSL 5 Elanova tekmovalna ekipa je več kot pripravljena na novo tekmovalno sezono z novo močjo iz Švedske. Novo obdobje za Elanovo tekmovalno ekipo se pričenja zdaj! Johan Brolenius je tekmovalec svetovnega ranga. To poletje je zamenjal svojega opremljevalca smuči in se na svojih novih tekmovalnih smučeh iz Elana počuti samozavestnega: "Za Elan sem se odločil, zaradi Elanove predanosti smučanju. Skozi leta je Elan dokazal, da je strokovnjak na svojem področju in da izdeluje najbolj kvalitetne smuči. Verjamem, da bodo Elanove smuči ustrezale mojemu načinu smučanja in bom z njimi dosegal dobre rezultate." To, da Elan po tolikih letih še vedno močno ceni obdobje vladanja svetovne legende Ingemarja Stenmarka na smučarski sceni, je na Johana močno vplivalo pri odločitvi za prestop na Elan. Johan verjame v Elanovo blagovno znamko: "Elan je rastoča blagovna znamka z močno tradicijo v tekmovalnem smučanju. Omogočeno mi je tesno sodelovanje z Elanovim razvojnim oddelkom, kar mi zelo veliko pomeni, saj te možnosti pri drugih blagovnih znamkah nisem imel." Njegov cilj za prihajajočo sezono je jasen. Boril se bo za najvišje stopničke v svetovnem pokalu v alpskem smučanju. Na vprašanje glede dolgoročnih planov pa je njegov odgovor še bolj odločen, olimpijske igre v Vancouvru 2010. Pripravljen je biti najboljši in Elan z njim! V Elanovi tekmovalni ekipi pa ima Elan tudi izjemno žensko predstavnico iz Avstrije. Margarita Marbler je trenutno najboljša smučarka po grbinah na svetu. V njeni lasti sta kar 2 svetovna rekorda, prvi za 'Air score' in drugi za najvišji rezultat med ženskami. A zgodba o sveži Elanovi ekipi se ne konča tukaj. Tekmovalna ekipa vključuje tekmovalce iz Slovenije, Češke, [vedske, Norveške, Finske, Italije, Amerike in drugih. Za različne discipline tekmujejo Elanovi tekmovalci z najbolj dovršeno smučarsko opremo in potiskajo Elan naprej in navzgor po zmagovalnih stopničkah. johan brolenius nov v elanovi tekmovalni ekipi Nina Šarabon NTRANET KOT PRnnjF ROIJŠE INTFRNF KOMUNIKTIJF intranet kot orodje boljše interne komunikacije Rebeka Lah Notar Komunikacija je osnovni sestavni del vsakdanjega življenja v vseh življenjskih okoljih. V poslovnem okolju je oblik komunikacij več - medosebno s sodelavci, med oddelki, z vodji, managementom, poslovnimi partnerji; manj osebno je komuniciranje po elektronski pošti, z dopisi, faks sporočili. Zaposleni hočemo poleg osnovnih informacij, ki jih potrebujemo za uspešno opravljanje dela, večinoma vedeti čim več tudi ostalih poslovnih informacij. Eden od orodij internega komuniciranja je tudi intranet. Gre za sistem, ki je podoben spletnemu mestu in uporablja internetne protokole, vendar je interno omrežje, ki ga uporablja samo eno podjetje. Intranet je v prvi vrsti namenjen zadovoljevanju potreb uporabnikov po informacijah in željo predvsem hiter in enostaven dostop do njih. Eden izmed glavnih razlogov, zakaj uporabljati intranet, je otežena komunikacija med zaposlenimi, saj celo v zelo malih podjetjih prihaja do težav z njo. http://intranet.elan.si Večina ljudi informacije izve prek govoric, to pa pogosto pripelje do napačne obveščenosti in nezadovoljstva. Če vse vaše poslovanje poteka prek elektronskih poti, je komunikacija še bolj kočljiva. Intranet je tako odlično mesto za splošno interno komuniciranje, pregled dokumentacije in baz podatkov, dostop do interneta, odjavo internih obvestil ter za uporabo drugih poslovnih aplikacij. Tako vsi dobijo enake informacije, ob tem pa se prihrani tudi veliko časa. Z namenom boljšega internega informiranja in zaradi zastarelega izgleda ter neprimerne in neažurne vsebine smo se odločili prenoviti Elanov 10 let star intranet. Predlog smo predstavili upravi in se lotili prenove. Sodelovali smo z različnimi oddelki, ki so nam posredovali različne vsebine. Tako je po nekaj mesecih nastal nov Elanov intranet: http://intranet.elan.si. Intranet vam ponuja vsebine, ki jih zaposleni v Elanu potrebujemo pri vsakodnevnem delu. Obdržali smo v preteklosti najpogosteje uporabljene dokumente, dodali pa nekaj novih. Največji novosti sta izgled strani, 'novice', objavljene na uvodni strani, tedenski meni za restavracijo Sodexho, Elanovi filmi, slike, obvestila Sindikata. Intranet zajema aktualne vsebine vseh Elanovih divizij. Po desetih letih smo tako interni zasnovali in oblikovali novo intranet stran. Posebna pohvala Marku Markiču iz IT službe, ki je intranetno stran postavil v delovanje. ELANOV DAN ŠPORTNE AKTIVNOSTI (ZVECER) / JANEZ JANŠA NA OBISKU V ELANU Nogometni turnir Zopet je leto naokoli in pod streho smo pospravili že 6. turnir v malem nogometu. Tradicionalnega turnirja se je letos udeležilo 9 ekip, nekaj manj kot prejšnja leta. 5 ekip smo imeli iz Skija, 3 iz Marina in presenečenje letošnjega turnirja -ekipa Partizani, ki je bila mešana ekipa (marketing, Marine, Inventa, tekmovalna služba, služba snežnih desk). V finale so se uvrstile 3 prvouvrščene ekipe iz skupin. Limarji DO, Končna E1 in Partizani. Rezultati finala: Končna E1 : Limarji D0 (3:1) Končna E1 : Partizani (1:3) Partizani : Limarji (1:0) 1. mesto: Partizani 2. mesto: Končna E1 3. mesto: Limarji DO Turnir je že drugo leto potekal na pomožnem igrišču NK Lesce in privabil kar lepo število gledalcev. Sojenje je bilo na visoki ravni, najpomembnejši pa je podatek, da ni prišlo do poškodb ali nepotrebnih incidentov, kot se je to že nekajkrat dogajalo. Pripombe so bile na organizatorja, ker postavi nosilce skupin in "onemogoči" slabšim ekipam preboj v finale. Mogoče kritika vredna premisleka za prihodnja leta. Se vidimo naslenje leto! Tenis Že standardno prizorišče teniških bojev, Mala Zaka na Bledu, je tudi letos gostila teniške navdušence. Nabralo se je rekordnih 25 ljubiteljev rumene žogice, kar je največ v zadnjih nekaj letih. Po preplahu, ki ga je sprožil mraz in zgodnji sneg po hribih, je petkov dan postregel z idealnim vremenom za tenis. Sonce in toplo vreme sta spremljala napete dvoboje v vseh kategorijah. Kar nekaj presenečenj v sami končnici pa je poskrbelo, da zmagovalci niso bili isti kot prejšnja leta. Tudi v ženski kategoriji in moški nad 55 let, kjer smo zadnja leta imeli težave z udeležbo in s tem formiranjem svojih skupin, se jih je letos prijavilo dovolj, tako da je bil teniški praznik Elana popoln. Zmagovalci: Do 40 let: Blaž Lazar Od 40-55 let: Andrej Okorn Nad 55 let: Jože Urh Ženske: Barbara Koštomaj Vse tekmovalce je čakala tradicionalna podelitev pokalov, žrebanje nagrad vsem nastopajočim in pogostitev v restavraciji Zaka, kjer smo si obljubili, da se nas naslednje leto udeleži še več. Posebna pohvala pa gre tudi organizatorju turnirja, Kopt d.o.o., saj se je kuhar spet izkazal. elanov dan: športne aktivnosti / zvečer Dejan Manojlovič (nogomet) in Mitja Urh (tenis) Predsednik vlade Janez Janša si je v sredo, 19. 9. 2007 v spremstvu ministra za gospodarstvo ter ministra za razvoj ogledal Elan. Vodstvo družbe in nadzorni svet sta ga seznanila s stanjem podjetja, njegovim poslovanjem in načrti. Ob tej priložnosti bi se želela uprava Skimarja zahvaliti vsem, ki so sodelovali pri pripravi obiska, še posebej pa Jožetu Kralju, Srečotu Trdini, Miranu Pristavcu, Boštjanu Megliču, Boženi Kokalj in ostalim. janez janša na obisku v elanu Nina Šarabon Od leve proti desni: Janez Janša, Matjaž Šarabon in Žiga Turk ainj7 pfinhikfr - intervju alojz peinkiher - intervju Rebeka Lah Notar Alojz Peinkiher ' Svetovne pokale v smučanju sem vedno gledal in navijal za naše Elanove tekmovalce. To še vedno rad počnem." 1. Nedavno ste odšli v pokoj. Ste se že privadili na drugačen vsakdanji ritem? S 1. septembrom letos sem se upokojil, vendar se na drugačni ritem še nisem navadil, kljub temu, da sem sedaj že kar tri mesece doma in bom sigurno še nekaj časa potreboval, da se navadim na ta ritem, saj sem bil vedno navajen delati in bom to delo velikokrat pogrešal. 2. Koliko let ste bili zvesti Elanu? Kako ste se zaposlili (vas je kdo povabil, razpis ...)? V Elanu sem bil zaposlen kar 38 let. Zaposlil sem se 28. avgusta 1969, ko sem prišel iz vojske. Pri zaposlitvi mi je pomagal brat Matevž, ki je bil že zaposlen v Elanu. 3. Torej ste spremljali in bili priča marsikateremu veselemu in manj veselemu dogodku. Dogodki so bili res enkrat veseli, drugič pa manj veseli, vendar sem v Elan hodil z veseljem in ponosom. Do leta 1990. Potem pa malce manj, saj smo šli v stečaj. Manj prijeten spomin je na leto, ko ni bilo denarja za plače in smo si ga morali sposoditi od drugih podjetij. Vendar se je vse skupaj srečno končalo. V svoji karieri sem skoraj vsako leto oddal kakšno inovacijo, največ pa v letu 1988, ko sem jih oddal kar 20. To leto sem bil nagrajen za svojo inovativnost in bil povabljen na srečanje inovatorjev na Rogli, kjer sem prejel tudi priznanje in plaketo za inovatorja leta lesne industrije. Eden od lepih spominov je tudi objava moje slike v Elanovi kroniki in letošnjem katalogu Elanove smučarske kolekcije. V vsej svoji karieri pa sem spoznal, da so delavci kljub vsemu svojemu trudu premalo nagrajeni za svoje delo, ki ga opravljajo. Jaz sem to najbolj spoznal, ko sem se upokojil, kajti plače so imele veliko dodatkov in zato je bila osnovna plača zelo majhna in se seveda veliko pozna pri pokojnini. 4. Na koliko delovnih mestih ste delovali v svoji dolgi karieri? Katera vam je ostala najlepšem spominu? Delal sem na veliko različnih delovnih mestih, kot so brušenje smuči, rezkanje smuči, lepljenje smuči in snežnih desk, vlaganje v stiskalnice, desaržer, pripravljanje materiala, nastavljanje stiskalnic, izrezovanje na GFM stroju. Delal pa sem tudi kot skupinovodja, učil in uvajal nove delavce ter jim veliko pomagal. Pomagal pa sem tudi električarjem in mehanikom -za nemoteno delo v proizvodnji, skupinovodjem, tehnologom, razvojnikom in tudi direktorjem, ki so delali v proizvodnji na SW oddelku. Vsa delovna mesta so mi ostala v lepem spominu. alojz peinhiker - intervju 5. Kako bi lahko primerjali delo v proizvodnji pred 20. leti in sedaj? Delo se je z leta v leto spreminjalo, tako po tehnični kot človeški plati. Tehnologija in razvoj sta z leta v leto napredovala in se izboljševala, kar pa se tiče odnosov do delavcev pa se je vidno spreminjalo. Menim, da so delavci včasih z večjim veseljem hodili na delo, saj so bili pri tem motivirani, sedaj pa tega ni več opaziti. Med delavci je tudi veliko rivalstva. 6. Ste se včasih več družili s sodelavci kot v zadnjih letih? Ali je to odvisno od kolektiva? Nisem opazil, da bi se moje druženje s sodelavci z leti kaj spremenilo, saj smo se vedno dobro razumeli in se še vedno družimo. 7. Imate še kak drug hobi, ki ga radi oz. bi ga radi opravljali? Moj hobi je elektronika, ki jo še danes po malem opravljam. 8. Spremljate svetovne pokale v smučanju? Ste bili v času Stenmarkovih in Križajevih zmag še posebej ponosni, da delate za Elan? Svetovne pokale v smučanju sem vedno gledal in navijal za naše Elanove tekmovalce. To še vedno rad počnem. V času Stenmarka in Križaja sem bil seveda ponosen, da delam v Elanu. Ponosen sem bil za vsaj uspeh, ki so ga prinesli tekmovalci na Elanovih smučeh. 9. Je takrat pogovor v službi pogosto nanesel na zmage Elanovcev? Ste morebiti celo kdaj kakšno tekmo pogledali v službi in navijali? Kadar sem bil doma, sem redno gledal tekme po televiziji. Kadar pa sem bil v službi, pa tekme ni bilo možno gledati, če včasih smo poslušali radio in navijali, na koncu pa o tem razpravljali. 10. Ali še ohranjate stike z bivšimi sodelavci? Kako? Z bivšimi sodelavci še ohranjam stike, včasih po telefonu, ali pa jih kdaj obiščem. 11. Veliko stvari beremo o Elanu. Ali spremljate dnevno časopisje in vas vsebine z Elanovo vsebino pritegnejo? Vsebina, ki je objavljena v medijih o Elanu, me še vedno zanima, saj sem v Elanu preživel veliko svojega življenja in sem se nanj čustveno navezal. Zato mi ni vseeno, kaj se z njim in z zaposlenimi dogaja. Predvsem pa sem vedel, ko izvem kaj pozitivnega. 12. Kakšna menite, da bo zima? Ste optimist? Mislim, da bom letos zima mrzla in da bo sneg zapadel prej, prav tako pa se bo prej končala. Zahvala Ob tej priliki bi se iskreno zahvalil svojim bivšim sodelavcem iz delavnic B4 in polizdelka ter tistim vodilnim, ki so se odzvali mojemu povabilu in se udeležili mojega poslovilnega piknika. ae posebej pa se zahvaljujem Marku Kozjeku za njegov duhovit govor. mucanju 7 inrfmab.ifm na smučanju 7 ingemarjem Rebeka Lah Notar 7a smeh ... Srečata se dva pijančka in se pogovarjata: Joško: "Živjo Franci, kako si"? Franci: "Dobr, pa ti"? Joško: "Tudi dobr. A še kaj piješ"? Franci: "Pijem, pijem, saj veš, žeja. Kaj pa ti"? Joško: "Normaln, tud jaz sem žejen". Franci: "A nis bil ti na zdravljenju proti alkoholizmu"? Joško Franci Joško "Bil, 3 mesce": "Zakva pa pol še piješ"? "Ja, zašuštral so me, zašuštral"! Si predstavljate, da pripravljate kovčke za smučanje? Smučanje z Ingemarjem? Z njim boste obedovali, pili čaj, ga spraševali o temah, na katere ste vedno želeli izvedeti njegovo mišljenje, skupaj narediti nekaj zavojev po smučišču, podpisal vam bo kartico in napisal posvetilo, ... To niso sanje. To so (bile) resničnost. Ingemar je zvezda, saj ga pozna cel svet. Zvezdnik lahko le-to postane z lastnimi dosežki ali s pomočjo medijev kot medijski konstrukt - je zvezda, a za to ni neke prave lastne zasluge. Ingemar seveda sodi med zvezde, ki slovijo po nepremagljivih športnih dosežkih, saj s 86 zmagami na svetovnih pokalih še vedno ostaja najboljši smučarski tekmovalec vseh časov, poleg tega pa je percipiran kot karizmatičen, simpatičen, a tihi Šved. Z zvezdniki je običajno težko ali celo nemogoče vzpostaviti stik, čeprav imamo preko medijev občutek povezanosti z njimi, ki pa je zgolj navidezna. Razlog za to so različne medijske objave (oglasi, rumeni tisk), na katerih se zvezdnik pojavlja kot blagovna znamka ali kot glavni igralec v zgodbi. Elan je širši javnosti omogočil, da sanje postanejo resničnost. Na Elanovi internetni strani, radijskih programih in specializiranih revijah smo objavili nagradno igro 'Smučanje z Ingemarjem Stenmarkom'. Pogoji za sodelovanje so bili različni, a v glavnem povezani z odgovarjanjem na različna vprašanja. Posebno pot pa so ubrali v Srbiji. Na najbolj poslušanem radiu so objavili nagradno igro, pri kateri so morali poslušalci napisati zgodbo na temo zime, zmagovalna zgodba pa avtorja pripelje do glavne nagrade - smučarski vikend z Ingemarjem Stenmarkom v Kranjski Gori. Posebna žirija je med 3000 prispelimi pismi izbrala 10 najboljših. Prebrali so jih poslušalcem, le-ti pa so s pošiljanjem sms-ov izglasovali zmagovalca, študenta Ivana. Tako je Ivan, z bratom Darkom, po dolgih urah sedenja v avtobusu prišel v Kranjsko Goro. Nista skrivala navdušenja in občudovanja do Ingemarja, prvič v življenju pa sta tudi stopila na smuči in poizkusila narediti prve zavoje. Doživela sta vikend, ki ga ne bosta nikoli pozabila in ki ga doživijo le najbolj srečni. Smučarski vikend z Ingemarjem je doživelo tudi nekaj drugih srečnežev iz Slovenije, Hrvaške, Švedske, Nemčije in Češke. Nekaj vtisov: 'Pa smo ga doživeli! Vikend! Smučarski! Z njim - legendo svetovnega smučanja - z Ingemarjem. Nepozaben, na žalost neponovljiv dogodek bo nadomestil sanje, številne pogovore, odpiral zavisti prijateljev, ... In mnogo zaslug za krasen vikend je treba pripisati neutrudnim, uslužnim, prijaznim, razumevajočim Elanovcem!' Beno, Slovenija '... Bila sva čisto obsedena z dogajanjem čez celi vikend. Super, noro, nepozabno!' Robi, Slovenija 'Hvala za nepozabno doživetje. Bilo je resnično super. Vse je bilo popolno, pohvale tudi Elanovcem in Ingemarju, ki je bil neverjetno prijazen.' Mathias, Nemčija 'Zelo smo uživali. Hvala za vse. Vsem bomo govorili o doživetju.' Jiri, Češka 'Najprej bi se ti in vam zahvalil za nepozaben vikend, ki smo ga preziveli skupaj v Kranjski Gori. Sicer nisem smučal, a spoznati Stenmarka je bilo zame bolj vznemirljivo kot smuka ... ;) ' Mirko, Slovenija A CEO ž g^ Nčkad nisam bio vest pri pisanju sastava, ali pokušaču da sto bolje opišem dogalaj koji če mojim prijateljima i meni ostati u sečanju do kraja života. Bio je januar 2000. god. tad sam bio prva godina srednje škole i več je bio kraj raspusta kada je "iznenada" palo dosta snega i temperatura se naglo spustila na oko -15 stepeni, zbog svega toga raspust nam je bio produžen za još nedelju dana. Naravno, niske temperature nisu mogle moje drugove i mene da spreče da izalemo iz kuče i da se zabavljamo. Inače ja sam iz Ašanje, moLog sela u Sremu, u blizini Obdske bare, ili Kupinova (^^iki iz Velikog brata), pošto je kod nas sve ravno mi baš nemamo nekih mogučnosti da uzivamo u zimskim sportovima, pa moramo da improvizujemo. Tako je nas petnaest dečaka donelo od kuče deset sanki koje smo vezali jedne za druge i taj "lanac sanki" zakačili za traktor, kojeg je dečko po imenu Lale "pozajmio" od nekog čoveka, taj traktor nije uopšte ličio na traktor, falilo mu je delova kao što je kabina i još par stvari, ali imao je jednu dobru osobinu, nama najvažniju, bio je veoma brz. Tako smo počeli da se sankamo, Lale je vozio, a mi ostali smo sedeli na. sankama, sankali smo se kroz selo, pošto ulice naravno nisu bile pročiščene i to je tralalo oko 45 min. i sve vreme smo se super provodili u vožnji. Ipak selo Ašanja je malo i brzo smo ga obišli, pa je neko predložio da se sankamo do Kupinova, susednog sela udaljenog 7 km. Jednoglasno smo prihvatili tu ideju, jer smo svi bili zaljubljeni u devojčice iz Kupinova i ubrzo smo krenuli, tada je počela prava avantura. Lale je dočekao svojih "pet minuta" da pokaže svoj umeče i kreativnost u vožnji, počeo je da vozi najbrže što može i neprestano levo, desno. 'pokušajte da zamislite kako je izgledao taj lanac sanki, kao jedna velika zmija koja se brzo kreče. Inače ja sam sedeo na pretposlednjim sankama i najviše sam osečao i trpeo posledice te vožnje, jer sam neprestano prelazio u njive sa obe strane puta, takole nebrojano puta je neko ispadao iz svojih sanki, a Lalu nije ^epoubijati", posebno na centru sela. gde je opasna krivina '> Bog spasao da se ne "zalepimo" na spomenik "'palim padalo na. pamet da stane, pa taj mučenik što ispadne još mora i da trči za ekipom, pa kad je sustigne onda skače na svoje ili neke druge sanke gde ima mesta da sedne. Lale je jedino zaustavljao traktor ako se otkače jedna ili više sanki, ali tek nakon 200-300m, pa moraš sanke da vučeš za tu razdaljinu do traktora. Nama je trebalo sat i po vremena da stignemo do Kupinova, a napisao sam več da je bilo -I5 stepeni. Kad smo došli do sela malo smo se konsolidovali i da bi se sad pokazali i ispali kao mangupi , Lale je dao gas do daske i ono više nije bilo sankanje mi smo naprosto "leteli kroz Kupinovo. Svi koji su nas videli, počeli su da se kste i govorili su: "Ovi če se i gde nas je samo borcima", ali nekako smo se izvukli i nastavili smo dalje. Izmelu ostalih taj prizor je videla i moja majka koja radi u Kupinovu i koja se smrza-vala na stanici čekajuči prevoz za Ašanju. Kasnije mi je rekla da je njen komentar bio: "Koji idioti " i da je pomislila, da je dobro sto sam ja kod kuce, a nije ni slutila da dečko na pretposlednjim sankama koji je nekako uspeo da čak podigne ruku, u stvari njen sin i da joj maše. ^Ki smo se i dalje sankali i u Kupinovu nas je "uhvatila" noč. ^Keni su se od silnog kočenja i održavanja na sankama raspale nove cipele, lon mi je ostao u snegu. Za to vreme bilo ko da je prošao Ašanjom tačno je znao koji su dečaci otišli na sankanje, jer su na ulicama sve vreme stajali roditelji ili babe i dede tih dečaka čekajuči ih. Kad smo napokon stigli, svako od nas je na svoj način pokušavao da dodje sebi, ja sam odmah legao u krevet i molio sam Boga da ne umrem, neki dečaci su stavljali noge u tople rerne da ih nekako ugreju. Dva rodjena brata, koji su veoma pozitivni momci, inače oni su sedeli na prvim sankama i sve vreme točkovi traktora bacali su im sneg u lice, pa su morali da drže poluzatvorene oči, oni i kad su stigli kuči pola sata nisu mogli da promene facu, poluzatvorene oči i "kez od uha do uha". E, kad se samo set'im...ma bio je to super provod. Jedino mi je žao što nikad nismo imali filnansijskih sredstava da odemo na zimovanje, na. neku planinu. Mogu samo da zamislim šta bi tek tamo radili i kakav bi to bio provod za. dečake iz ravnice. sankanje za ceo život Ivan Bankovic Prevod zaradi sočnosti izvirnega jezika ne bi imel prave doživetosti. TLET .SINDIKATA EIAN MARINE / I7IET .SINDIKATA EI*N SKI izlet sindikata elan marine Dušan Ferjan Splavarjenje po Dravi Konec maja je sindikat Elan-a za svoje člane organiziral tradicionalni izlet. Tokrat je bil naš namen, da poskusimo doživeti, kar so podoživljali pred davnimi leti slovenski flosarji na Dravi. ee dolgo se nas ni zbralo toliko, saj se nam je obetal res doživet izlet. Tako smo se že navsezgodaj odpravili od doma, saj smo morali biti na splavu že ob 9,30. uri; do Javnika, kjer je začetek poti splava, pa je kar dve-tri ure vožnje. Pričakali so nas splavarji, nas pogostili s kruhom in soljo in potem se je začela plovba po Dravi. Na splavu smo doživeli enkratno predstavo splavarskega krsta, kjer nas je naša sodelavka Murisa s splavarji navdušila in s svojimi igralskimi sposobnostmi naredila pravi "šov". Smeha je bilo toliko, da je marsikdo težko pomlatil flosarsko malico - polento z golažem. V nadaljevanju smo se odpeljali na Pohorje, kjer smo se nekateri sankali na Pohorski areni, drugi pa uživali v prečudoviti naravi in prekrasnem sončnem dnevu. Za konec smo se odpeljali še v gostilno Andrelič na robu Maribora, kjer nas je pričakala živa glasba, prima večerja in prijazno osebje. Do poznih ur smo se naplesali in polni doživetij proti nedeljskemu jutru vrnili domov. (Prav je, da se na tem mestu zahvalim nekaterim posameznikom iz Elan Marina, ki so nam odstopili bone za malico in pijačo - res lepa hvala). izlet sindikata elan ski Vlatko Smolčič Skok na Primorsko Tako, kot je že nekaj let navada je sindikat tudi letos za svoje člane organiziral izlet. Izbran je bil mesec maj, za katerega vsi vemo po čem slovi in je najprimernejši za druženje in nova poznanstva. Lepo jutro nas je ob osmih pospremilo izpred Elan-a, od koder sta nas odpeljala dva avtobusa proti Primorski. Naš cilj je bil prijeten kraj, katerega še polepša misel na pršut in vse kar v njegovo družbo sodi. Vas Lokve. Ogledali smo si pršutarno in proizvodnjo pršuta. Prijetno smo bili presenečeni nad pogostitvijo. Za vse je bilo dovolj. Skoraj preveč siti smo si ogledali zasebni muzej v katerem je nekje 5000 raznih predmetov iz 1 in 2 sv. vojne. Zelo zanimivo. Iz vojnih smo se preselili v današnje čase in se odpravili proti Lipici. Sledil je strokovno voden ogled kobilarne in seznanitev o vzreji konj. Zelo plemenite živali, ni čudno, da nam jih vsake toliko časa poizkuša nekdo odpisati in prilastiti za svoje. Lahko bi bili bolj ponosni nanje. Naslednji postanek je bil v vasi Štanjel. Stara in ponosna primorska vasica. Seveda pa njen ponos ne bi bil popoln, če ne bi bilo vinske kleti. Pod vasjo je zasebna klet Konc. Ni potrebno posebej omenjati, da je degustacija vina uspela v popolnosti. Mislim da tisti, ki niste bili z nami že nekoliko razmišljate, da se nam prihodnjič pridružite. Pozno popoldan smo prispeli v Kobarid. Zadnja postaja pred povratkom. Prijetna hotelska restavracija nas je že čakala. Ničesar ni manjkalo, kar sodi k prijetni zabavi in sprostitvi. Kako je bilo naj ostane skrivnost, kogar pa zanima naj se nam prihodnjič pridruži saj vabimo vse, ki so lahko vsaj malo dobre volje. Povem samo še to, da je bil povratek domov uspešen, res pa v jutranjih urah, kar pa pove tudi nekaj. QKQLJSKQ PQRQCILQ ZA LETO 2006 V skladu z usmeritvami varstva okolja se v družbi Elan d.o.o. in Elan Marine d.o.o. že nekaj let trudimo zmanjševati vplive na okolje. Učinkovitost zmanjševanja vplivov na okolje med drugim vrednotimo s spremljanjem porabe vode, nastajanje odpadkov, porabo energije in emisije hlapnih organskih snovi v zrak. Za vrednotenje vplivov na okolje na enoto proizvoda smo za proizvodnjo smuči izbrali par proizvedenih smuči, za proizvodnjo jadrnic pa čevelj izdelanih jadrnic. Podatke o okoljskih vidikih za obdobje od leta 2004 do 2006 za družbi Elan d.o.o. (proizvodnja smuči) in Elan Marine d.o.o. (proizvodnja jadrnic) smo zbrali v tabelah 1 in 3, oceno učinkovitosti ravnanja z okoljem v letu 2006 pa v tabelah 2 in 4. Podatki o spremljanju učinkovitosti ravnanja z okoljem kažejo, da smo pri proizvodnji smuči skozi daljše časovno obdobje učinkoviti le pri zmanjševanju emisije hlapnih organskih snovi v zrak, pri ostalih prvinah okolja pa naše ravnanje ni učinkovito, ker pri porabi vode, elektrike in komprimiranega zraka ter pri nastajanju odpadkov ni opaziti konstantnih trendov zmanjševanja. okoljsko poročilo za leto 2006 Alenka Markun Tabela 1: Podatki o okoljskih vidikih za Elan d.o.o. za obdobje od 2004 do 2006 Okoljski vidik 2004 2005 2006 Indeks 06/05 (%) ocena Poraba vode (m3/delavca) 39,44 24,32 38,65 +41 © Količina nastalih odpadkov (kg/par smuči) 2,55 2,83 2,50 -11 © Uporaba odpadkov za sekundarne surovine (kg/par smuči) 0,27 0,35 0,37 +6 © Poraba električne energije (kWh/par) 7,40 8,09 6,95 -14 © Poraba komprimiran zrak (m3/par) 9,65 8,69 9,48 +9 © Poraba HOS (g/par) 98 89 81 -9 © Emisija HOS v zrak (g/par) 57 57 44 -23 © Zajem HOS v odpadkih (g/par) 41 28 37 +32 © Opomba: HOS - hlapljive organske snovi Tabela 2: Ocena učinkovitosti ravnanja z okoljem v družbi Elan d.o.o. v letu 2006 prvina okolja ocena pitna voda neučinkovito odpadki učinkovito elektrika učinkovito komprimiran zrak neučinkovito hlapne organske snovi učinkovito Tabela 3: Podatki o okoljskih vidikih za Elan Marine d.o.o. za obdobje 2004 do 2006 Okoljski vidik 2004 2005 2006 Indeks 06/05 (%) ocena Poraba vode (m3/delavca) 27,90 25,20 18,25 -28 © Količina nastalih odpadkov (kg/čevelj) 89,43 88,99 97,62 +9 ® Poraba električne energije (kWh/čevelj) 213,3 199,9 215,8 +8 © Poraba komprimiranega zraka (m3/čevelj) 120,0 100,0 111,7 +12 © Poraba HOS - laminiranje (kg/čevelj) 34,33 32,65 34,03 +3 © Emisija HOS v zrak - laminiranje (kg/ čevelj) 8,63 4,89 4,58 -6 © Zajem HOS v odpadkih - laminiranje (kg/čevelj 5,71 5,19 5,47 +5 © Poraba HOS - lakiranje interierja (kg/ čevelj) 1,34 1,63 1,97 +21 © Emisija HOS v zrak - lakiranje interierja (kg/čevelj) 1,27 1,63 1,95 +19 © Zajem HOS v odpadkih - lakiranje interierja (kg/čevelj) 0,07 0,002 0,02 — — OKOLJSKO POROČILO / NAVTICNI SEJMI / SPLOVITEV NOVE ELAN 450 Tudi v družbi Elan Marine d.o.o. na daljše časovno obdobje nismo učinkoviti pri ravnanju z okoljem, saj trendi porabe elektrike, komprimiranega zraka in nastajanja odpadkov niso ustrezni. Največji okoljski problem v družbi Elan Marine je trenutno emisija hlapnih organskih snovi v zrak pri izdelavi izdelkov iz poliestrskih smol in pri lakiranju lesenega pohištva za jadrnice. Emisijo hlapnih organskih snovi v zrak bi morali zmanjšati pod ciljne vrednosti do 31.10.2007, kar pa nam ne bo uspelo. Tabela 4: Ocena učinkovitosti ravnanja z okoljem v družbi Elan Marine d.o.o. v letu 2006 prvina okolja ocena pitna voda učinkovito odpadki neučinkovito elektrika neučinkovito komprimiran zrak neučinkovito hlapne organske snovi pri izdelavi plastičnih delov učinkovito hlapne organske snovi pri lakiranju lesenih delov neučinkovito navtični sejmi Luka Modrijan Zadnji avgustovski dnevi so vsadka leto znak, da se je nova sezona navtičnih salonov začela. ^ Elan je za letošnjo sezono zopet dobro pripravljen in oborožen z novimi orožji - Elan 410 in napovedanimi novima elankama: Elan 450 iin Elan Power 48. Nova Elan 410 in Impression 514 sta pospremljena tudi z nominacijam. Evropsko jadrnico leta 2008; Letošnja svetovna turneja se je začela z navtičnim salonom v Helsinkih na Finskem, nadaljevala na avedskem Ij [ i ter na Nizozemski HISWI, kjer so bili uspešno opravljani testi z novinark najpomembnejših navtičnih mag; ki so hkrati tudi člani žirijej pa izbbj t bLd a za Evropske jadrnice leta. Elan 410 se je v izredno močni konkurenci izkazala za izredno hitro, stabilno in varno jadrnico, ki je bila kos 8 metrskim valovom in vetru do 40 vozlov hitrosti. Člani žirije že komaj čakajo na srečanje z drugo nominiranko - Impression 514, v Barceloni, v mesecu novembru. Navtična karavana je nadaljevala pot - 'norveški Oslo, Cannes na Azurni obali, La Rochelle na francoski obali ^Atlantika, angleški Southampton, Atene, Friedrichhafen, Izola... Elanove jadrnice in motorni čolni so vzbudili izredno veliko zanimanja in ^ odobrava nje navtične javnosti. splovitev nove elan 450 Luka Modrijan Sredina meseca o^ktobra je tradicionalno čas navtičnega salona v Genovi, ki se bo letos predstavila prenovljena in zopet bo navtičnim navdušencem zastajal dih ob pogledu plavajočih lepotic. Elan je izbral Genovo za svetovno predstavitev nove jadrnice - Elan 450. Nova elanka izhaja iz že preizkušene in dobra uveljavljene filozofije regatno potovalnih jadrnic Elan, ki so zagotovilo za hitro in udobno jadranje v vseh vremenskih razmerah. Posebnost nove elanke sta dva krmila, ki zagotavljata izredno kontrolo nad upravljanjem plovila, izvlečljiv kostnik za genaker; ki olajša delo z genakerjem, ter mnogo drobnih podrobnosti, ki bodo presenetile še tako izbirčne navtika. Sam koncept plovila nima konkurence v svojem razredu in svetovna javnost z veseljem pričakuje splovitev plovila oziroma poprijeti za krmilo, ter napolniti jadra z vetrom. PRISTOJNOSTI DETEKTIV /A V Sloveniji dejavnost detektivov pokriva Zakon o detektivski dejavnosti, ki je bil sprejet šele leta 1994 in je postavil zakonske okvire za začetke dejavnosti. Sam zakon postavlja Slovenijo med države, ki imajo to dejavnost najbolje urejeno. Pogoji za pridobitev licence so dokaj zahtevni, saj mora imeti kandidat za detektiva končano najmanj 6. ali 7. stopnjo izobrazbe, opraviti mora zahteven in obsežen preiskus znanja, po katerem si pridobi licenco, ki mu omogoča opravljanje dejavnosti. Pri opravljanju le-te mora s seboj nositi detektivsko izkaznico, ki pa mu vseeno ne daje neomejenih pooblastil, prav tako pa ga veže kodeks poklicne etike. Lastnosti dobrega detektiva so: samoiniciativnost, strokovnost, iznajdljivost, vztrajnost, odločnost, sistematičnost, dobro obvladovanje tehnik spraševanja in komunikacije z ljudmi. Vsekakor pa so glavna vodila pri delu detektivov zakonitost, etičnost, diskretnost in objektivnost. Osnovna dejavnost detektivov je zbiranje informacij neposredno od osebe, na katero se nanašajo ali od drugih oseb, ki te podatke imajo in so jih pripravljene dati prostovoljno, pa tudi iz sredstev javnega obveščanja. Prav tako pa lahko pridobiva podatke, za katere ga pooblasti naročnik. Na podlagi pisnega pooblastila pa lahko pridobiva tudi podatke iz uradnih zbirk (register stalno in začasno prijavljenih oseb, podatke o zaposlitvi, lastniku avtomobila, ...). Delo detektivov je pestro! Zajema iskanje pogrešanih ali skritih oseb, preverjanje bonitet podjetij, raziskovanje anonimnih pisanj in izsiljevanj, preverjanje zavarovalniških goljufij in podobno; prav tako so pooblaščeni, da opravljajo nadzor in kontrolo bolniških staležev zaposlenih v podjetjih (kmalu tudi uslužbencev v javni upravi), vedno bolj pa se uveljavljajo tudi kot pooblaščeni sodni vročevalci pošiljk. Zakon jim dopušča, da na podlagi ustreznega pooblastila vročajo tudi pisne pošiljke za zasebne in poslovne naročnike. Kontrola bolniškega staleža je preventivno delo, ki se izvaja v obliki obiska detektiva na domu osebe, ki je na bolniškem staležu. Obisk detektiva ne služi temu, da bi naročnik ugotavljal, ali je oseba resnično bolna, ampak zgolj ugotavljanju dejstva, ali se oseba na bolniškem staležu ravna po navodilu zdravnika. V primeru, da detektiv osebe ne najde na naslovu bivališča, mu pusti pisno sporočilo o kontroli in telefonsko številko, na katero naj se javi ob prihodu domov. Seveda detektiv o kontroli poda pisno poročilo naročniku. Nadzor bolniškega staleža pa ima namen ugotoviti, ali zaposleni krši bolniško odsotnost z dela. Detektiv v tem primeru z operativnim delom zbere dokazno gradivo, ki ga delodajalec lahko uporabi v disciplinskem postopku, ali pa kasneje po potrebi celo kot dokaz v postopku pred delovnim sodiščem. V tem primeru ne pride nujno do osebnega stika med nadzorovano osebo in detektivom. Vročanje sodnih in drugih pošiljk po pisnem pooblastilu naročnika lahko detektivi opravljajo na podlagi dovoljenja za opravljanje dejavnosti vročanja, ki ga izda Ministrstvo za pravosodje. Danes je to skoraj "obvezna" dejavnost vseh detektivov. Oseba, ki pošiljko vroča, mora imeti v v času vročanja pri sebi ustrezno izkaznico in jo je dolžna na zahtevo osebe, kateri pošiljko vroča, tudi pokazati. Vsi pooblaščeni vročevalci tudi vodijo ustrezno evidenco vročitev, ki jo morajo hraniti najmanj 10 let. Opazovanje in nadzorovanje določene osebe ali objekta pa zajema opazovanje dnevne rutine določene osebe, opazovanja gibanja na določenem območju, opazovanja ravnanj določenih oseb, premiki tovora, preiskovanje odtujevanja blaga, itd. Pri tem lahko detektiv uporablja razne tehnične pripomočke kot so kamere in različni fotoaparati - paziti pa mora, da ne krši pravice do zasebnosti nadzorovanih oseb (v prostorih, kjer se upravičeno pričakuje zasebnost - sanitarije, garderobe, ...). Detektiv na podlagi pooblastila naročnika lahko preveri tudi lastništvo vozil, parkiranih na nadzorovanem objektu. To je samo delček nalog, ki jih imajo detektivi pod rubriko "opis delovnih nalog". Verjetno spadajo med bolj rutinske in manj zanimive, a prinašajo večji del dobička. So pa druge gotovo bolj zanimive in mikavne ... pristojnosti detektiva Petra Šmid V zadnjih mesecih se je med zaposlenimi v podjetjih skupine Elan pogosto slišala beseda "detektiv". Zaradi nepoznavanja samega dela detektivov sem se odločila, da vsaj malo osvetlim to, dokaj nepoznano tematiko. Vse preveč pogosto si namreč ljudje delo detektivov predstavljamo na filmski način: ko so detektivi mrki ljudje v dolgih plaščih, pod katerimi se skriva cela orožarna in brezglavo streljajo iz avta, ko je za dosego cilja dovoljeno praktično vse in to delo lahko opravlja prav vsak. NFlKUITURA PARKIRANJA FIANOVCEV (neikultura parkiranja elanovcev Andreja Rekar Za pisanje tega članka sem se odločila po prejetju žaljivega sporočila na avtu, kjer me je sodelavec ali sodelavka (podpisa ni bilo) obtožil,-a, da ne znam parkirati. Sem namreč ena izmed tistih (ne)srečnežev, ki imajo rezervirano parkirišče pred upravno stavbo. Na tem asfaltnem parkirišču je namreč 12 parkirnih mest rezerviranih za sodelavce, ki so s strani vodstva pridobili tablico s številko parkirišča. Kljub temu, da so parkirna mesta rezervirana (na to opozarja tudi tabla) in kljub temu, da so postavljeni količki s trakom, se najdejo posamezniki, ki menijo, da lahko parkirajo tudi na rezerviranem parkirnem mestu. Tako sem našla "moje" rezervirano parkirno mesto zasedeno z avtomobilom, ki tablice s številko ni imelo. Ali pa se zgodi, da nekdo parkira kar počez narisanih boksov (glej sliko). Potem pa jaz dobim obvestilo, da ne znam parkirat... Take in podobne zgodbe doživljajo tudi vsi ostali sodelavci, ki imajo kartico za parkiranje. Nobena izjema ni parkirišče pred Elanovo športno prodajalno v Begunjah. Kljub opozorilom, da so parkirna mesta namenjena samo strankam in kupcem v trgovini, naši sodelavci in sodelavke tam veselo parkirajo. To pa še ni vse. Parkirajo navkljub pisnim opozorilom, ki jih čakajo na avtomobilu ob odhodu domov, parkirajo tudi kljub prijaznim ustnim opozorilom s strani prodajalcev! In da bi bila mera še bolj polna - nekateri parkirajo tudi na parkirišču, ki je namenjeno izključno invalidom! Prodajalke v Elanovi prodajalni so mi povedale, da opazujejo sodelavko, ki ima na avtomobilu invalidsko oznako, čeprav ni invalid. In ta sodelavka parkira na parkirnem mestu za invalide pred prodajalno Elan, ko gre popoldne v službo. Kje je torej kultura parkiranja Elanovcev? Ob podpisu pogodbe se skupaj z delodajalcem dogovorimo o pravicah in obveznostih, ki jih imata oba podpisnika pogodbe - tako delavec kot delodajalec. Oba morata upoštevati pravila, za katera se skupno dogovorita. Elan kot delodajalec mora, poleg dela in rednega mesečnega plačila za delo, med drugim poskrbeti tudi za parkirišča zaposlenih. Eno parkirišče je nasproti nove stavbe Marine 6, drugo pred upravno stavbo, tretje od Elanove prodajalne proti Begunjam in četrto, največje t.i. "zgornje" parkirišče, kjer lahko parkira okvirno 240 avtomobilov. Skupno je na vseh parkirnih površinah Elana na voljo okvirno 470 parkirnih mest! Delavci kot zaposleni v Elanovih podjetjih, imamo poleg pravic tudi obveznosti. S podpisom pogodbe smo potrdili, da bomo upoštevali interna pravila delodajalca! Pa naj bo to parkiranje na za to določenih mestih, evidentiranje delovnega časa, prehod skozi roglje (in ne skok čez ograjo), planirani odmori in malica ter drugo. Dejstvo je, da vsi zaposleni ta pravila poznamo in velika večina jih tudi upošteva, nekateri posamezniki pa si dovoljujejo vzeti še pravico, da ta pravila kršijo oz. si jih priredijo po svojih merilih. Ne umišljam si, da bi tale članek prepričal vse tiste, ki kršijo pravila parkiranja, da bodo od zdaj naprej "pravilno" parkirali. Sprašujem pa se, ali se bodo "kršitelji" prepoznali v tem članku? Se jih bodo besede kaj dotaknile ali bodo raje kršili pravila naprej in čakali na sankcijo delodajalca? Konec koncev pa smo vsi opazovani - s strani videonadzora in sodelavcev, ki pravila upoštevajo. Njihovi pogledi in pisna obvestila povedo svoje. ALI RES DELUJEMO OKOLJU PRIJAZNO? Skoraj vsak dan v medijih poslušamo o podnebnih spremembah in vseh dejavnikih, ki te spremembe povzročajo. In neverjetno, to se dogaja tudi v Sloveniji, ne le v Ameriki, Japonski ali kaki drugi daljni državi. Segrevanje ozračja, vremenske spremembe, ki se odražajo z vedno več sušnimi dnevi, po drugi strani pa močna neurja, ozonska luknja, taljenje ledenikov in podobni procesi, ki nas vse bolj vznemirjajo ne bodo izginili sami od sebe. Da jih preprečimo ali vsaj omilimo, pa bomo morali storiti kaj tudi sami. Tako na osebnem, družinskem, kot tudi nivoju podjetja Elan. Zato se vozimo s kolesi, ugašajmo luči in televizorje, zapirajmo okna ob prižganih radiatorjih, ne odpirajmo oken ob prižganih klima napravah in predvsem ločujmo odpadke. Vsak naj poišče svoj način kako prispevati k varovanju okolja. Že če vsak dan storite le eno stvar, ki bo prispevala k čistejšemu okolju bo napredek storjen. Hkrati pa se boste sami počutili veliko bolje, saj vas bo grel občutek, da ste storili nekaj za mati Zemljo. Da se Elan s svojo proizvodnjo trudi ohraniti čisto okolje verjetno veste. Tako smo v letu 2005 Pridobili certifikat ISO14001, ki potrjuje Elanovo ozaveščenost do okolja in dokazuje, da Elan posluje skladno z visokimi standardi varstva okolja med samo proizvodnjo. Pri ločevanju in zbiranju odpadnega materiala nam pomagajo razni zabojniki različnih barv in košare, ki jih so na novo označene, za lažje razvrščanje odpadkov. Predvsem v košarah za odpadni papir se večkrat najdejo odpadki, ki tja ne sodijo, zato tokrat poglejmo, kaj vse spada v te košare in se da uspešno reciklirati. V košare za odpadni papir spada: - časopisni papir, revije, zvezki, ... - kartonska embalaža in lepenka - ovojni papir in papirnate nakupovalne vrečke - prospekti, katalogi, koledarji - pisarniški papir, pisemske ovojnice, ... - ostali izdelki iz papirja V košare za odpadni papir ne spada: - vse kar ni iz papirja in kartona - embalaža za tekoča živila (mleko, sokovi, jogurti ...) - z živili premazana ali prepojena papirnata ali kartonasta embalaža (pladnji, kozarci, zamrznjena embalaža, ... ) - povoskani, plastificirani papir, folije, celofani, ... - higienski papir (brisače, servieti, prtički, robčki, ...) - ovitek od čokolade V Elanu imamo okoli 15 na novo označenih košar za zbiranje odpadnega papirja. Napolnimo jih s odpadnimi stvarmi, ki v te košare res sodijo. V lanskem letu smo oddali na Dinos več kot 100 ton odpadnega papirja in s tem prihranili okoli 25.000 EUR. Dejstva: Vsak Slovenec povprečno pridela 420 komunalnih odpadkov na leto. Za tono papirja je potrebno posekati 17 malih dreves, oziroma 2 veliki drevesi. Iz recikliranega papirja izdelujejo različne papirnate izdelke, kot so knjige, zvezki, mape, časopisi, nakupovalne vrečke, ... Proizvodnja papirja je četrta najbolj potratna industrija. TV sprejemnik v pripravljenosti (stand by) še vedno potroši 80% energije. Več o ločevanju odpadkov in varovanju okolja najdete na : - http://www.slopak.si/odpadki.htm - http://www.umanotera.org - http://www.arso.gov.si Ohranimo našo deželo zeleno! Ohranimo naš svet čist! P.S. - za vse, ki mislite, da je vse okoli varstva okolja in vremenskih sprememb, samo medijski pomp, politična igra ali neresna šala, pa predlagam ogled filma Neprijetna resnica z ameriškim predsedniškim kandidatom Al Gorom v glavni vlogi. In če vas tudi film ne bo prepričal in boste ostali še naprej skeptični glede vpliva človeka na okolje, bodite pregovorno enostavno Gorenjci, saj je večina okolju prijaznih stvari, ki jih naredimo, hkrati tudi prihranek v našem žepu. ali res delujemo okolju prijazno? Mitja Urh Certified ISO 14001 by zdravi nnnn.si -povecana pronuktivnnst zdravi odnosi povečana produktivnost Simona Ažman, Visit-a, d.o.o Vsem Elanovcem in Elanovkam lep pozdrav. Že nekaj časa se nisem oglasila, vmes pa se je zgodilo veliko stvari. Pri razmišljanju, kakšna naj bo tema tega članka, sem imela odgovor takoj na dlani: spregovorili bomo o pomenu zdravega in primernega odnosa. Zakaj? Ste morda slišali, da odnosi vplivajo na količino in kakovost dela? Seveda ste. Pa vam je kdo ponudil konkretne številke? No, tu pa se že zatakne. Zato vam bom v tem članku "postregla" tudi s konkretnimi številkami, ki smo jih pridobili z našim delom v proizvodnem procesu. Včasih, ko poslušam ljudi okoli sebe, imam občutek, da so že vsi zaposleni prav nesrečni na svojem delovnem mestu, pa naj bo to v prozvodnji, turizmu, storitveni dejavnosti, javni upravi, zdravstvu Govorijo mi o "mobbingu" (psihičnem pritisku), o nadlegovanju na delovnem mestu, šikaniranju zaradi različnih razlogov (osebne zamere; nezadovoljevanje osebne predstave nadrejenega o tem, kaj naj bi bil: tih, glasen, samostojen a obenem popolnoma odvisen od njega, zdrav ali bolan, ...). Ja, dragi bralci Smučine, vsi vemo, da se to dogaja, vsi potihem govorimo o tem, samo nihče ne upa tega izreči na glas. Meni pa je kot osebi, ki se ukvarja s posledicami takšnih ravnanj (nekateri najmanj zbolijo zaradi slabih odnosov), več kot jasno, da se o tem veliko preveč govori in tudi predava, zelo malo pa je konkretnih posegov in reševanj kar na "licu mesta". Kdo torej ustvarja odnose? - Nadrejeni? - Plača? - Stimulacija? Ponavadi dobim takšne odgovore. Pa žal ni res. Odnose ustvarja vsak, ki živi na tem planetu. S svojim obstojem smo vsakodnevno v stiku s sočlovekom, tudi če osebnega stika nimamo, pa so naša dejanja vezana na sočloveka (npr. plačevanje položnic). Mislim, da razmišljanje o ustvarjanju odnosov pravzaprav izhaja iz občutka manjvrednosti in da sebi na splošno pripisujemo premajhen pomen takrat, ko to sploh ni res. In obratno. V tem je ponavadi glavni razlog oz. vzrok za slabe odnose. Kako lahko izboljšamo odnose v svoji sredini? - sprejmemo sočloveka takšnega kot je: ne obsojajmo, ne "predalčkajmo"; - zavedamo se svojih dobrih in slabih strani; - na silo ne spreminjajmo človeka; - zavedajmo se tudi svojih dolžnosti in ne samo pravic; - pokažemo tudi razumevanje in podporo do stiske sočloveka (če je nekdo bolan, mu pomagajmo, vendar ne pričakujmo, da nam to mora vrniti); - uporabljajmo primerno komunikacijo - ne kričimo nanj, govorimo izključno samo o dejanjih, ki so predmet pogovora in praviloma o težavah govorimo na štiri oči; - veljati morajo enaka pravila za vse; - spoštujemo pravila in obveznosti ter vzdržujemo red; - ne držimo zamer; - ne izvajamo maščevanja; - ne ponižujemo sočloveka; - povečajte komukacijo v svoji delovni sredini:sodelujte na sestankih delovnih skupin - s tem boste na tekočem o težavah na delovnem mestu in hitreje boste našli rešitev; - izogibajte se, da na sestankih govorite samo o težavah in osebno kažete na krivca - poiščite tudi pozitiven primer! - podrejeni: tudi vi poskrbite za počutje svojega šefa, s tem da mu kdaj kakšno lepo rečete, prinesete kavo: tudi on je človek! Ko berete te odstavke, ne recite: groza, pa saj to ni možno! Ce ste rekli to, potem ste krivec za slabe odnose. Nobena stvar ni nemogoča, težava je le v tem, da se nam to ne da ali pa da nimamo dovolj poguma, da bi nekaj premaknili sami s svojimi dejanji. V nadaljevanju Vam bom omenila dva primera slabih odnosov, ki pustita finančne posledice. Majhne? Preračunajte si. Zamislili se boste, kjer vse so v resnici rezerve. 1. Primer: "Ker moj šef kriči name in me stalno ponižuje, temeljito premislim, ali se sploh splača delati in včasih sem tako razočaran, da grem kar v bolniško!" Poglejmo posledico takšnega dejanja: - prvi nadrejeni je popolnoma besen, ker mora na hitro najti zamenjavo; - zamenjva podjetje drago stane, ker je pač plan oziroma kvota zaposlenih na delovnem mestu točno določena in če manjka zaposleni, nastane zmešnjava; - za podjetje in posledično za vse zaposlene predstavlja strošek tako "bolniška" kot tudi zamenjava tega človeka; - v delovni sredini nastane slaba klima; - podrejeni so besni na sodelavca "ker se šverca" oziroma "simulira" in mu to še "veselo" vračajo, ko se vrne na delovno mesto - on pa zaradi tega ponovno "zboli". Zaključek: posledice niso samo finančne. Zaradi preobremenitve nadomestnega sodelavca bo podjetje čez čas nosilo še eno "bolniško", saj ta tudi lahko zboli in gre v bolniški stalež. Lahko za dlje časa. Potrebujete konkretne številke? Preračunajte urno postavko tistega, ki ga ni in strošek nadomestnega delavca ter še škodo, ki je nastala, ker smo nadomestnega delavca "vzeli" iz njegovega dela. Še nekaj takšnih v razmislek: - "Ne dobim dopusta, pa grem v bolniško!" - "Če si zdrav, si vreden, če si bolan, si zanič!" - "Ne bom delal, dokler tudi on ne bo!" 2. Primer: V preteklosti sem v enem izmed podjetij pridobila aktualno analizo vplivov odnosov na kakovost izdelkov. Končna kontrolorja izdelkov sta mi posredovala popise kontrol izdelkov in pisno dokazala, koliko in kako kakovostne izdelke izdelata dva v paru, kjer se niti ne pogovarjata. Škoda, ki jo ta dva zaradi nekomunikacije prizadeneta podjetju, niha med 3.000 in 4.000 evri dnevno! Zadeva je preprosta: delavca se ne marata. Drugi primer sta kontrolorja prikazala v isti skupini z dvema delavcema, ki sta izredno prijetna, prijazna in zelo delovna, kljub hudim boleznim, ki ju pestijo: naredita 5-krat večjo količino izdelkov kot ostali v isti skupini. Ali odnosi res vplivajo na finančni rezultat podjetja? Odgovore imate navedene zgoraj ... In ne pozabite - odnose v podjetju ustvarjamo vsi delavci, ne samo vodje! Sprostite se in poskrbete za svoje zdravje - tudi s svojimi aktivnostmi na področju odnosov! Za konec pa še ena misel, na temo motivacije: V mestno četrt, kjer je bil tudi majhen trgovec, so se naselili veliki giganti, ki so pokupili vse nepremičnine naokrog, le mali trgovec ni želel prodati svoje trgovine. Pa so mu zažugali, da mu bodo že pokazali; ogradili so ga okrog in okrog. Bohotili so se z napisi: "Svečana otvoritev". Mali trgovec pa se je znašel in izobesil nad pročeljem svoje prodajalne napis: "glavni vhod". Zahvala Ob nenadni in boleči izgubi dragega moža in očka Aleša Perkoviča, se vsem iskreno zahvaljujem za izrečena sožalja, podarjeno cvetje in sveče ter denarno pomoč. Mojca Perkovič Zahvala Poslednja solza v spomin spolzi in mehka breza v vetru onemi, otrpne stisk ljubečih rok, ostane v srcu nemi jok ... Ob izgubi drage hčere in sestre Mateje Baloh, se vsi njeni domači zahvaljujemo vsem sodelavcem in sodelavkam za izrečena sožalja, darovano cvetje in sveče ter za denarno pomoč. Najlepša hvala vsem! Marko Baloh z družino zahvali kviz 1. Koliko inovativnih 5. predlogov za tehnične izboljšave so letos prejele in obravnavale strokovne službe? W 28 F 27 D 24 2. Kam so odšli na izlet 6. člani sindikata Elan Marine? M Posočje in Vipavska dolina B Črnomeij in Beia Krajina A Pohorje in spiavarjenje po Dravi 7. 3. Elan Marine bo v oktobru svetovni javnosti predstavil novo potovalno jadrnico Elan 450. Kje bo predstavitev potekala? 0 Helsinki V Genova 8. N Barcelona 4. Katere pristojnosti detektiv nima pri opravljanju svojega dela? U Opazovanje in nadzorovanje E Nadzor bolniškega staleža v prostorih, kjer se upravičeno pričakuje zasebnost 1 Vročanje sodnih in drugih pošiljk Kaj ne spada v zabojnike za odpadni papir? P Kartonska embalaža in lepenka Pisarniški papir, pisemske ovojnice Higienski papir (brisače, servieti, prtički, robčki, ...) L F Kolikšno obletnico je letos praznoval Elan? L 62 S 63 C 64 Kateri smučar se je letos priključil Elanovi tekmovalni ekipi? O Ondrej Bank E Johan Brolenius A Andrej Šporn Kako se imenuje Elanov freeride / freestyle tim? Y X Q Green team Team Green Elan team Obkrožite črko pred pravilnim odgovorom in jo sosledno prepišite na spodnje črtice. Dobili boste besedo. Ime in priimek: .... Podjetje/naslov: , Besedo izrežite in jo skupaj z vašim imenom pošljite na Elan, d.o.o., Rebeka Lah Notar, Begunje 1, 4275 Begunje na Gorenjskem, lahko pa ju pustite na recepciji Elanove poslovne stavbe. Rešitve zbiramo do: 15. 11. 2007. Nagrade: 1. majica z dolgimi rokavi Elan 2. majica s kratkimi rokavi Elan 3. torbica Elan