recenzili Robert Constable, Vera Mehta (1994), Education for Social V\/orl< in Eastern Europe: Changing f^orizons. Introduction by Ralph Garber. Chicago: Lyceum. 124 strani. Knjiga Izobraževanje za socialno delo v Vzhodni Evropi ponovno dokazuje, da obstaja toliko različnih vrst socialnega dela, kot je držav, in da socialnega dela, kot poudarjata izdajatelja knjige, nikoli ne morem misliti brez kulturnega in poli- tičnega konteksta. Knjigo sestavljajo predstavitve sedmih evropskih držav, od katerih so ene opredeljene kot vzhodno- in druge kot srednjeevropske. Nekateri avtorji te opredelitve danes ostro zavračajo, saj gre za arbitrarna geografska pojmovanja, prav tako kot za arbitrarna interpretiranja zgodovine. Do nedavnega so se mnogi pojmu Srednja Evropa izogibali, saj je asociiral na prednacistični velikonemški program, ki je hotel uteme- ljiti nemško vlogo na tem delu sveta in uresničiti velikonemški program sve- tovne uveljavitve. Nekateri drugi pa ta pojem vse pogosteje uporabljajo za opredeljevanje določene mentalitete in kulturnega prostora. Skupna značilnost vseh sedmih držav je, da poudarjajo nega- tivne učinke, ki jih je imel komunistični režim na razvoj sociale, čeprav je para- doksno zagotavljal neko določeno raven socialne varnosti in družbene stabilnosti, ki je zdaj v teh državah ni več. Prvo poglavje predstavlja položaj so- cialnega dela v Romuniji, kjer je izobraže- vanje za socialno delo obstajalo do leta 1969. Šola za socialno delo je bila ukin- jena takrat, ko so se v Zahodni Evropi zgodili pomembni premiki k radikal- nemu socialnemu delu in so začele nasta- jati avtonomne skupnostne iniciative, ki naj bi zapolnile praznino med civilno družbo in rigidnimi institucijami. Po padcu diktature leta 1989 so se odprle možnosti za socialne inovacije, hkrati pa je prisoten tudi strah, da bodo spre- membe le navidezne in da bodo stare mentalitete preživele tudi nove reforme. Vizija, ki jo imata avtorja o socialnem delu, vključuje aktivizem, ki ni usmerjen le v spreminjanje individualne situacije posameznika, temveč tudi v institucio- nalne in družbene spremembe, kar kaže na politično vlogo socialnega dela. Čeprav poudarjata pomen skupnostne pomoči, ki ne sme biti spregledana na račun individualne pomoči, pa se zdi, da se preveč nagibata k »terapevtizaciji« družbe: »Zato je treba usmeriti terapevt- ski pristop v družbo v celoti, ne v posa- meznike« (s. 13). Pogoj za kvalitetno socialno delo v Vzhodni in Srednji Evropi je vzpostavitev pravne države, ki varuje pravice ljudi. Življenje v komunističnem režimu je bila ponavljajoča se izkušnja na- silja. Tisti, ki so v psihosocialnih službah zahtevali pravice, so namesto tega dobili slabšo obravnavo. Zato socialno delo ne sme pomeniti »terapevtizacije družbe« in vsakdanjega življenja, temveč premik k spoštovanju pravic tistih, ki so večkratno devalvirani in diskriminirani. Drugo poglavje razgrinja položaj so- cialnega dela na Poljskem, kjer se je izo- braževanje za socialno delo, ki ga je med obema vojnama zaznamovala s svojim de- lom Helene Radlinski, nadaljevalo do danes, s premorom v času stalinizma. Čeprav avtorja članka poudarjata, da je izobraževanje za socialno delo v Vzhodni in Srednji Evropi najbolj razvito prav na Poljskem, tudi v tem članku manjka per- spektiva, ki bi naredila premik od kon- cepta pomoči k konceptu pravic. To je še zlasti pomembno v državi, kjer ima cerkev pomembno vlogo, saj avtorja pou- darjata, da socialno življenje temelji na družini, cerkvi in lokalni skupnosti. 259 RECENZIJA Karitativne socialne službe temeljijo na opoziciji dobrodelnež/hvaležni sprejem- nik. Prvi se počuti dobro, ker daje, kdor sprejema, pa mora biti hvaležen. Taka hvaležnost onemogoča asertivno ob- našanje in samozagovorništvo. Tretji članek, ki govori o položaju na področju socialne politike in socialnega dela v Republiki Češki, je brez dvoma naj- boljša kritična analiza, ki jo prinaša knjiga. Članek pokaže, kako veliko se je v tej deželi podrlo, pa tudi, kakšne možnosti prinaša situacija »kreativnega kaosa«. Na Češkem je bila prva šola za so- cialno delo ustanovljena leta 1910, v zadnjem času pa so bili ustanovljeni šte- vilni novi univerzitetni oddelki za so- cialno delo. Avtor opisuje dilemo, ki je znana v vseh državah Srednje in Vzhodne Evrope, namreč, da socialnega dela ne učijo ljudje, ki bi sami šli skozi to izobraževanje in socialnodelavsko prakso, temveč socio- logi, psihologi, pravniki in drugi. Klasična dilema med pomočjo in nadzorom v so- cialnem delu se kaže tako, da obstajajo zgolj »uradni dnevi, ko se lahko stranke oglasijo pri delavcih, da bi se ukvarjali s svojimi problemi« (s. 47), ne da bi so- cialni delavci videli tudi človeka-v-okolju. Avtorjev kritični pogled opozori na isti klasični problem socialnega dela, o katerem govorita tudi romunska avtorja, namreč, da so ljudje, ki niso zadovoljni z zatiralskimi pogoji socialnih institucij, izpostavljeni nevarnosti, da so za to še dodatno kaznovani: »Nekooperativne stranke niso deležne takojšnje, vljudne in konsistentne obravnave, in včasih jih na- menoma dezinformirajo in zapostavljajo« (s. 48). Četrto poglavje predstavlja socialno delo in izobraževanje zanj na Hrvaškem, ki se kot mlada država sooča z izjemno težkimi problemi, povezanimi z vojno, begunci in revščino. V Zagrebu je bila leta 1952 ustanovljena prva šola za socialno delo v tedanji Jugoslaviji. Avtor članka se zaveda, da v času, ko se gradi nov sistem socialnega varstva, ne smemo nereflektirano ustanavljati novih psiho- socialnih služb in nereflektirano upora- bljati novih teoretskih konceptov, ne da bi razumeli kulturne značilnosti dežele. Peti članek predstavlja položaj izo- braževanja na področju socialnega dela na Madžarskem, ki do pred kratkim ni imela izobraževanja za socialno delo, kar se pozna še danes v marginalizaciji so- cialnih delavcev glede na druge vrste strokovne pomoči. Fakulteta za socialno politiko in socialno delo je bila na Madžarskem ustanovljena šele konec 80, let. Pač pa je obstajalo opozicijsko gibanje, ki se je ukvarjalo s socialnimi vprašanji. Ljudje, ki so delovali v social- nem polju, sicer niso imeli izobrazbe so- cialnih delavcev, dejansko pa so delali socialno delo. Članek opisuje konkretne primere, v katerih so tisti, ki pomagajo, zagovorniki in mediatorji med institucijo in osebo, ki nima moči. Fondacija za pomoč revnim, ki je pred spremembo režima delovala kot intelektualno gibanje in kot socialnopolitična akcija, se je poleg tega, da je raziskovala položaj revnih, zavzemala tudi za izboljšanje njihovega položaja. Raziskovalci so kot nasprotniki zatiralskega sistema postali akterji v so- cialni akciji in nosilci humane akcije za pravice ljudi. To je najboljši primer »so- cialnega dela« v deželi brez socialnih delavcev. Šesto poglavje se ukvarja z na- stankom socialnega dela v Litvi, kjer se danes poleg državnih institucij razvijajo nevladne organizacije, ki so bile v času ruske okupacije prepovedane. Različne oblike samoorganizacij so zlasti pomem- bne zato, ker prekinjajo tradicijo naučene nemoči ljudi, ki so dolga leta čakali na vodenje in usmerjanje brez izkušnje in zaupanja, da lahko sami delujejo kot agensi sprememb. Sedmo poglavje se ukvarja z razvo- jem socialnega dela v Rusiji, kjer je so- cialno delo dobilo status stroke leta 1991. Avtor poudarja pomen profesionalnega socialnega dela pri reševanju problemov, kot so revščina in brezdomstvo, zanemar- jeni otroci, alkoholizem in odvisnost od drog, kriminal in drugo. Izobraževanje za socialno delo mora biti zastavljeno tako, 260 CONSTABLE, MEHTA, EDUCATION FOR SOCIAL WORK IN EASTERN EUROPE da se vključuje tudi v politiko razvoja in s tem vpliva na socialno varnost. Zadnje poglavje, ki sta ga napisala urednika knjige, se ukvarja s skupnimi te- mami v razvijajočem se socialnem delu Srednje in Vzhodne Evrope in s tehnično podporo Zahoda v teh procesih. Avtorja poskušata analizirati vlogo socialnega dela v teh državah. Zdi se, da ima v današnjem obdobju socialni delavec tu obsežnejšo vlogo v procesu socialnega razvoja in politične akcije kot na Zahodu. Avtorja analizirata modele pomoči in go- vorita o konceptu indigenizacije in avten- tizacije, ki opozarjajo na nujnost takega sistema blaginje in izobraževanja, ki bo iz- hajal iz izkušenj, vrednot in kulturnih značilnosti ljudi v določenem prostoru. Tako se knjiga zaokroži v sklenjeno ce- loto, saj poleg profesionalne diferencia- cije, na katero opozarjajo predhodni članki, avtorja poudarita tudi skupna načela, na katerih temelji socialno delo in ki so posledica skupne čoveškosti in uni- verzalnih človeških potreb. Knjigi, ki je aktualna in pomembna zaradi najnovejših procesov v razvoju so- cialnega dela, gre očitati pomanjkanje vizij in alternativ, ki bi segale onstran varnih in ustaljenih obrazcev izobraže- vanja na tem delu sveta. To najbolje re- flektira Ivo Rezniček, ko poudarja, da gre v izobraževanju za socialno delo za nasprotje dveh tradicij. Prva izhaja iz avstroogrske tradicije državnega pater- nalizma, ki poudarja hierarhijo, socialne norme in navodila. Druga izhaja iz anglo- sakosonskega sveta in temelji na razume- vanju študentov kot partnerjev v procesu učenja, na individualizaciji učenja in na dialogu. To v praksi socialnega dela vpliva na način komunikacije med social- nim delavcem in stranko in na razmerje med socialnim delavcem in državo. V hi- erarhično paternalističnem modelu je malo možnosti, da bo klient prepoznan kot človek, ki je najbolj kompetenten za svoje življenje, in socialni delavec kot človek, ki mora poleg drugih vlog prevzeti tudi vlogo zagovornika. Procesi izobraževanja, ki so predstavljeni v knjigi, govorijo samo o klasičnih univerzitetnih študijih in niti ne nakažejo vizije dru- gačnega študija, v katerega bi bili lahko vključeni tudi uporabniki socialnih služb. V pričujočih člankih sem pogrešala perspektivo ljudi in zgodbe o tem, kaj ljudje delajo, ko pravijo, da delajo so- cialno delo. Zdi se, da knjiga govori veliko o procesih in malo o ljudeh, za katere v prvi vrsti gre. Kritiziram lahko tudi skupno temo, ki izhaja iz vseh člankov in poudarja pomen tega, da izobraževanje za socialno delo in njegova praksa upoštevajo družin- sko perspektivo, vlogo katološke religije in skupnostni model. Članki ne reflekti- rajo momenta prisile, ki ga vsebujejo te vrednote. Družina, religija in skupnost so dominantne vrednote zlasti tam, kjer imajo ljudje malo izbir in kjer je socialna solidarnost prav toliko diktat kolikor svobodna volja. To dokazujejo tudi kritiki konceptov »naravne socialne solidarno- sti«, v katerih romantični iskalci preteklo- sti iščejo modele za današnje koncepte skupnosti. Tudi Mary Douglas v knjigi How Institutions Think {Kako mislijo in- stitucije; 1987) pokaže, da je bila socialna solidarnost nujna za preživetje in je lahko funkcionirala tam, kjer je bilo malo do- brin in kjer človek s takim obnašanjem ni imel veliko izgubiti. Današnji koncept skupnosti po mojem mnenju ni nekaj, kar obstaja kot naravna danost, h kateri se moramo ozreti, temveč je vrednota, za katero se moramo zavestno odločiti, jo negovati in jo vedno znova vzpostavljati. Poleg zavedanja o kulturno speci- fičnem kontekstu, v katerem se nahaja socialno delo, je pomembno tudi, da so- cialno delo ne reproducira tradicionalnih vrednot kot nečesa, kar je univerzalno in ustreza vsem ljudem. Vsi ljudje ne živijo v nuklearnih družinah, niso religiozni in nočejo ali ne morejo živeti tako kot večina drugih. V okolju, kjer je malo izbir in veliko prisil, obstaja nevarnost, da bodo socialnodelavski modeli interven- cije podprli socialne institucije nuklearne družine in cerkve, dodatno pa bodo mar- ginalizirali tiste ljudi, ki bodo prosto- voljno ali prisilno »padli ven« iz teh prevladujočih oblik socialnega življenja. 261 RECENZIJA Na te vrednote se v kontekstih pred- stavljenih držav vedno pripenja tudi na- cionalizem. Morda ni naključje, temveč prav simptom, da se nobeden od avtorjev ni zadržal ob vprašanju, kakšno je poslan- stvo socialnega dela v naraščajočem sovraštvu, ki temelji na biološko in kul- turno utemeljenih nacionalizmih. Vsekakor pa so te dileme v social- nem delu univerzalne. Tistim, ki bodo knjigo uporabljali v socialnodelavskem izobraževanju, bo v pomoč, da ponovno premislijo, kako se politične ideologije spopadajo z individualnimi potrebami ljudi in kako socialno delo neprestano prehaja iz svoje zagovorniške vloge v vlogo tistega, ki nadzoruje, in spet nazaj. Darja Zaviršek 262