lt.! OBZORJA STROKE (llasnik S.K.D. 42/i, 2 2002, stran 72 Strokovni članek / 1.04 Bojan Matjašič SPLETNE STRANI V ETNOLOGIJI Uvod Od začetkov eksperimentiranja z računalniškimi omrežji je minilo že kar nekaj let. Tehnična revolucija, razvidna predvsem v vse hitrejšem razvoju osebnih računalnikov, je začela vplivati na informacijsko- komunikacijsko infrastrukturo podjetij, ki so stopila v korak s časom. Računalniško opismenjevanje je pojem, s katerim smo se v preteklem desetletju srečevali v raznih institucijah, ponekod pa smo v Sloveniji glede tega še vedno krepko v zaostanku. Pred kratkim je bila odločilna in več kot potrebna ustanovitev ministrstva za informacijsko družbo, ki sofinancira projekte uvajanja informacijsko-komuni-kacijske tehnologije (1KT) in tako vpliva na ozaveščenost Slovencev na tem področju. Eno od poglavij v tej obsežni temi je tudi svetovni splet oziroma internet. Časovna in prostorska neodvisnost, nizki stroški oglaševanja, nove možnosti predstavitve in komunikacije. preprosta integracija in dopolnjevanje IK-sistemov v posameznih institucijah -vse to so prednosti interneta, ki so vplivale na hiter razvoj spletnih strani tudi pri nas. Najprej so nove možnosti izkoristili tržno usmerjeni ponudniki raznih storitev, vse več pa je tudi spletnih strani posameznikov, raznih društev in drugih organizacij. Srečanje med etnologijo in internetom Zanimiva je točka, v kateri se s tem pojavom srečuje etnologija. Disciplina, ki seje nekoč ukvarjala z raziskovanjem preprostega kmečkega prebivalstva in tradicionalnim načinom življenja ter svoje področje raziskovanja vse bolj širila tudi na sodobnost in obsežnejše kulturne pojave, se zopet srečuje z vprašanji, na katera bo treba najti teoretične odgovore in jih nazadnje tudi praktično osvojiti. Po eni strani je internet zanimiv s stališča stroke, na kar je nakazala že Špela Kučan s svojo diplomsko nalogo,1 po drugi pa gre za povsem praktično zadevo, ki ima možnosti razvoja predvsem v muzeologiji in na drugih področjih, kjer se stroka srečuje s širšo popu- lacijo. V svetu se v muzeologiji uporabljajo multimedijske predstavitve, ki konkurirajo tradicionalnim načinom. Zvok, slika in in-teraktivnost so sredstva komunikacije, ki jih sprejema predvsem mlajša generacija in na katera je ne nazadnje tudi navajena. Vsekakor bo v prihodnosti treba nekatere ustaljene vzorce delovanja v institucijah oblikovati po omenjenih merilih. Kar je danes zgolj prednost, bo jutri nuja. Zastopanost etnologije na svetovnem spletu In kako je v svetovnem spletu zastopana etnologija? Oglejmo si primerjavo števila najdenih strani glede na nekatere iskane pojme. Za razumevanje naslednjih podatkov moramo vedeti, kako so strani opredeljene v spletnih iskalnikih. Vsaka je lahko določena z več pojmi. Tako bo na primer stran Oddelka za etnologijo in kulturno antropologijo najdena ob iskanju besed etnologija, antropologija, filozofska, fakulteta, univerza, študij, raziskovalno in tako naprej. Cc vpišemo v iskalnik več besed, ta išče strani, ki so opredeljene samo s prvo ali samo z drugo besedo, prednost pri izpisu pa imajo strani, ki so opredeljene z obema. V enem večjih iskalnikov spletnih strani Altavisti (www.altavista.com) so rezultati taki: največ strani najdemo ob iskanju pojma anthropology {l.01 J.275). To so predvsem strani v angleškem jeziku pa tudi strani evropskih in drugih držav, ki imajo svojo stran opredeljeno z geslom anthropology. Ob bolj natančnem določanju gesla je razvidno, da je od tega 474.147 strani opredeljeno z besedama anthropology books, tire predvsem za prodajo knjig, vmes pa najdemo tudi spletne knjige, knjižne arhive, kratke opise, recenzije in podobno. Anthropology university izpiše 409.545 zadetkov, Tukaj najdemo povezave na različne univerze in oddelke. ki v svoj program vključujejo antropološko problematiko, ali pa gre izključno za študij antropologije. Razmerje je podobno pri izrazih ethnology (56.457), ethnology hooks (40.797) in ethnology Museums {13,841), Poglejmo si še zanimivost pri straneh v nemškem jeziku. Izraz ethnologic je z 31.422 zadetki v prednosti pred Volkskunde (18.385) in Völkerkunde (12,129), kar po svoje kaže na izpodrivanje nekaterih izrazov. Beseda etnologija javi 190 izpisov, predvsem hrvaške, srbske in nekaj makedonskih strani. Enako je z izrazom antropologija. pri čemer gre večinoma za iste strani. Zdaj pa si podrobneje oglejmo položaj v Sloveniji, pri čemer bomo za informacije uporabili slovenski spletni iskalnik Matkur-ja (http://www.matkurja.com/). Ob vpisu gesla etnologija nam Matkurja ponudi deset spletnih strani, med katerimi so tudi strani Slovenskega etnografskega muzeja (SEM), Slovenskega etnološkega društva (SED) in Študentskega etnološkega gibanja (ŠEG), Z antropologijo sta povezani samo dve strani. Studie Humanitatis in zopet ŠEG. Ob izbiri gesla etnografija najdemo šest strani, med njimi spet SED in SEM ter povezave do nekaterih muzejev. Zdaj pa še nekaj besed o kakovosti informacij. Najprej moramo orisati nekatere bistvene razlike med funkcijami posameznih strani, ki posledično vplivajo na strukturo informacij, V svetovnem spletu najdemo precej spletnih strani, ki nam lahko rabijo kot izhodišče pri iskanju. Ponujajo predvsem povezave na druge spletne strani z etnološko in antropološko vsebino, ki so pogosto razvrščene po določenih merilih. Kot primer naj navedem strani Virtual library of Anthropology (http://vlib.anthro-tech.com/) in Ethnology and Anthropology on the Internet (http://so-sig.esrc.bris.ac.uk/ethnology_ethno-graphy_and_anthropology/). Več podobnih strani bomo našli ob iskanju gesel ethnology/anthropology resources/archives/ links in tako naprej. Treba je poudariti, da slovenska stran, ki bi ponujala tovrstne informacije za naš etnični prostor, še ne obstaja. Kot primer slovenskega informacijskega portala naj opozorim na stran Slovenski muzeji in galerije (http://www2.ar* nes.si/~ ljprirodm6/). Več kot zgolj pove- l Spela Kučan, Z enim klikom okoli svetu: etnološki vidiki vpliva interneta na vsakdanjik v Sloveniji. Diplomska naloga. OEiKA, Ljubljana 1999. Glasnik S.E.D, 42/1. 2 2002. stran 73 zave pa nam ponuja stran Gradovi in dvorci na Slovenskem (http://www.slovenia-lourism.si/casties/). Spletna stran Oddelka za etnologijo in kulturno antropologijo Oh začetku študijskega leta 2000/2001 se Hi je porodila zamisel, da bi izkoristil svoje znanje in izkušnje izdelovanja spletnih strani ter na novo postavil uradno spletno stran Oddelka za etnologijo in kulturno antropologijo, predvsem zaradi slabe informiranosti študentov o dogajanju na oddelku in slabe komunikacijske povezanosti. Predlog Jc bil z navdušenjem sprejet na kolegiju in sodelavci oddelka so izrazili polno podporo in pomoč. Najprej je bilo treba proučili, kaj študentje potrebujejo. Zamisli je bilo veliko, na koncu pa smo se odločili, daje Poleg predstavitve oddelka namen spletne strani pomoč študentom pri študiju, iskanju virov in komunikaciji. Informacijska struktura spletne strani v bistvu povzema delo na oddelku in daje informacije študentom. Tako rubrika «O oddelku« vsebuje informacije o zgodovini in razvoju oddelka, seznam zaposlenih in njihovo delo, študijski program in predmetnik, informacije 0 knjižnici in dokumentaciji. »Oglasna deska« je namenjena predvsem študentom. Tukaj so zbrani informacije o izpitnih rokih, urniki in razpored govorilnih ur. Pomembne so tudi aktualne informacije, ki se sočasno z objavo na oglasni deski oddelka postavijo tudi na spletni strani. Tako lahko študenti prek svojega računalnika izvejo.