Smernice za uporabo digitalne tehnologije pri predmetu TEHNIKA IN TEHNOLOGIJA 1 Zbirka Smernice za uporabo digitalne tehnologije ISSN 2784-5648 Smernice za uporabo digitalne tehnologije pri predmetu tehnika in tehnologija Publikacija je posodobljena verzija gradiva: Smernice za uporabo IKT pri predmetu tehnika in tehnologija ( 2016). Avtorji: Gorazd Fišer, Zavod RS za šolstvo; Nejc Gerdej, Osnovna šola Črna na Koroškem in Boris Volarič, Osnovna šola Bratov Polančič Maribor Urednica: dr. Inge Breznik Jezikovni pregled: Mira Turk Škraba Izdal in založil: Zavod RS za šolstvo Predstavnik: dr. Vinko Logaj Urednica založbe: Andreja Nagode Spletna izdaja, 2. verzija Ljubljana 2021 Publikacija ni plačljiva. Publikacija je dostopna na: www.zrss.si/pdf/DTsmernice_tehnika_in_tehnologija.pdf ----------------------------------------------------------- Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 67287555 ISBN 978-961-03-0550-7 (PDF) ----------------------------------------------------------- 2 Vsebina A – izpis iz učnega načrta, vezan na uporabo digitalne tehnologije in vključevanje kompetenc pri predmetu tehnika in tehnologija …..…….. 4 A1 – Izpis iz učnega načrta, vezan na uporabo digitalne tehnologije in vključevanje kompetenc pri predmetu tehnika in tehnologija za osnovno šolo …………..……………..……………………….…….. 4 B – Dodatni didaktični napotki za uporabo digitalne tehnologije pri predmetu tehnika in tehnologija …………………………………….………. 9 B1 – Pregled primerov dejavnosti učencev/dijakov z osmišljeno uporabo digitalne tehnologije pri predmetu tehnika in tehnologija …………………………………………....…...…. 9 B2 – Seznam oz. dostop do obstoječih e-gradiv in e-storitev za predmet tehnika in tehnologija …………......………….11 Opomba V gradivu so uporabljene kratice: OŠ – osnovna šola; SŠ – srednja šola; GIM – gimnazija; TIT – tehnika in tehnologija. 3 A Izpis iz UN, vezan na uporabo digitalne tehnologije in vključevanje kompetenc pri predmetu tehnika in tehnologija A1 Izpis iz UN, vezan na uporabo digitalne tehnologije in vključevanje kompetenc pri predmetu tehnika in tehnologija za OŠ V pouk tehnike in tehnologije vključujemo skupne teme, pomembne za trajnostni razvoj (iz didaktičnih priporočil): ● digitalno tehnologijo (razvijanje digitalnih zmožnosti), ● knjižnično informacijsko znanje, ● okoljsko vzgojo, ● vzgojo za zdravje, ● poklicno orientacijo, ● vzgojo potrošnika, ● kulturno vzgojo, ● prometno vzgojo. SPLOŠNI CILJI PREDMETA (iz učnega načrta za predmet tehnika in tehnologija) Učenci (samostojno in s sodelovanjem v skupini): 1. spoznavajo, raziskujejo, konstruirajo in gradijo preproste tehnične predmete; 2. opazujejo, preizkušajo, analizirajo, primerjajo in razumevajo sestavine in delovanje tehničnih predmetov in spoznavajo zveze med tehničnimi principi in naravoslovnimi zakonitostmi; 3. odkrivajo povezave med delovanjem tehničnih predmetov, njihovo obliko ter lastnostmi obdelovalnih gradiv; 4. z eksperimentiranjem, poustvarjanjem in ustvarjanjem, snovanjem in načrtovanjem ter organiziranjem in vrednotenjem dela rešujejo tehnične in tehnološke probleme ter si pri tem razvijajo ustvarjalne sposobnosti; svoje dejavnosti primerjajo s postopki v proizvodnih podjetjih in spoznavajo principe sodobne tehnologije; 5. ob uporabi preprostih obdelovalnih orodij in strojev ter računalniške tehnologije razvijajo in urijo delovne spretnosti; spoznavajo merilna orodja in se urijo v merilnih postopkih; 4 6. pri snovanju in načrtovanju, analiziranju in izdelavi ali gradnji skupaj z učiteljem ovrednotijo izdelke; ob pomoči se navajajo na samostojno izražanje zamisli s skiciranjem, branjem, risanjem tehnične in tehnološke dokumentacije ter ustnim in pisnim sporočanjem; za predstavitev prednostno uporabljajo ročna in računalniška grafična orodja; 7. ob delu gojijo kulturo odnosov in sodelovanja v skupini, gojijo odgovornost, ekonomičnost izrabe časa, gradiv in energije, natančnost ter red; oblikujejo pozitiven in kritičen odnos do tehnike, tehnologije, organizacije dela in ekonomike, osebne varnosti, varovanja soljudi, narave, sredstev in predmetov dela ter kulturne dediščine; 8. spoznavajo svoje sposobnosti in nagnjenja ter jih usmerjajo v ustvarjalno delo v stroki in prostem času; 9. razvijajo znanja in praktične sposobnosti za varno in kulturno udeležbo v prometu. Nekaj operativnih ciljev iz učnega načrta tehnike in tehnologije, vezanih na IKT ‒ Mrežo škatle narišejo z računalniškim grafičnim orodjem. (6. razred) ‒ Izračunajo ceno izdelka z računalniškim orodjem. (7. razred) ‒ Narišejo sliko predmeta v prostoru z računalniškim grafičnim programom za trirazsežnostno modeliranje. (8. razred) ‒ Opredelijo namen vhodnih in izhodnih funkcij računalnika ter primerjajo računalniško krmiljene naprave (stroj, tiskalnik, risalnik idr.). ‒ Ugotovijo vlogo računalnika pri krmiljenju delovnih procesov in naprav. (8. razred) ‒ Razložijo princip delovanja sistema CAD/CAM. (8. razred) Pri pouku tehnike in tehnologije je osnovno izhodišče izdelava uporabnih izdelkov. Ob tem razvijamo ročne spretnosti. V veliko pomoč nam je digitalna tehnologija pri projektnem načinu dela in drugih oblikah dela, predvsem pri načrtovanju in obravnavi teoretičnih vsebin o gradivih in obdelavah. Zagotovo pa lahko digitalno tehnologijo uporabimo tudi pri vsebinah iz prometa, tehniških sredstev, ekonomiki in vsebinskem sklopu Računalnik in krmiljenje, računalniško podprta proizvodnja. PROJEKTNA NALOGA (iz učnega načrta za predmet tehnika in tehnologija) Za uresničitev ciljev v projektni nalogi se je treba odločiti za oblikovanje in izdelavo primernega predmeta ali konstrukcije. V učnem načrtu je opisanih nekaj neobveznih predlogov. Učitelj naj ob izhajanju iz danih možnosti sestavi svoj izbor izdelkov, ki naj se ne ponavljajo vsako leto, temveč naj jih večkrat zamenja. Pri zamenjavi naj bo pozoren na to, da bo z novim izdelkom dosegel iste cilje. Vsaka projektna naloga združuje vsebine v smiselno celoto, ki vključuje tudi pridobivanje novih znanj in spretnosti. Učenci novih znanj ne pridobivajo pred začetkom projektne naloge (na zalogo), temveč takrat ko jih potrebujejo za nadaljevanja dela. 5 Projektna naloga poteka v treh fazah. Prva faza projektne naloge 1. V prvi fazi se učenci lotijo iskanja rešitve problema, ki so ga odkrili sami ali jim ga je posredoval učitelj. Iskanje rešitev daje učencem največ možnosti ustvarjanja in mu je treba posvetiti dovolj časa. Učitelj naj učencem ne ponuja rešitev, temveč naj jih spodbuja z (drobnimi) problemskimi situacijami in vprašanji, ki jih postopno rešujejo, da dosežejo cilj. 2. Pri oblikovanju idej za rešitev problema je pomembno, da znajo učenci svojo idejo prenesti na papir. Zato je poudarjen pomen skiciranja. V 6. razredu naj najprej spoznajo pravila skiciranja. Skiciranju je treba nameniti dovolj časa, da se jim skiciranje utrdi. Skiciranje je poleg govora osnovno človekovo izražanje. Šele nato rišejo z orodjem. Ročnemu risanju je treba nameniti le toliko časa, kolikor je potrebno, da učenci spoznajo osnovna pravila risanja, ki jih potem uporabijo pri risanju z računalniškim grafičnim orodjem CAD. V Sloveniji je bilo za potrebe osnovne šole razvito grafično orodje ciciCAD. V zadnjem času je vse bolj razširjeno trirazsežnostno (3D) modeliranje, ki predstavlja oblikovanje predmeta v prostoru. S programi je mogoče iz 3D modela preprosto izdelati dvodimenzionalne risbe predmeta oziroma sestavnih delov. 3D modeliranje pomeni lažjo pot od ideje, ki nastane v glavi, do predmeta, ker ni treba pretvarjati ideje v dvodimenzionalno skico in to nazaj znova v trirazsežnostni predmet. 3. Skicirane ideje učenci predstavijo sošolcem. S predstavitvijo in utemeljevanjem skice ideje predstavijo rešitev problema ter se učijo povezave med tehničnim jezikom in ustnega izražanja na tehničnem področju. Zato so tako pomembne tudi predstavitve opravljenega dela in predlogov ob koncu projektne naloge. Za izbiro najprimernejše ideje učenci oblikujejo merila, po katerih bodo na koncu projektne naloge ovrednotili svoje delo. Učitelji razvijajo skiciranje postopno od 1. razreda naprej. ● Na začetku učenci skicirajo predmete, ki jih neposredno opazujejo. ● Postopno prehajajo na skiciranje predmetov, ki so si jih ogledali, jih pa med skiciranjem nimajo pred seboj, kar bi lahko imenovali skiciranje po bližnjem spominu. ● Naslednje je risanje po daljnem spominu, ko skicirajo predmete, ki so si jih ogledali npr. na ekskurziji pred več dnevi. ● Najzahtevnejše pa je skiciranje idej, ki nastanejo v glavi in so pogosto nedorečene ter jih je treba pretvoriti v dvodimenzionalno risbo na papirju. Pri vsem tem igrajo pomembno vlogo sposobnosti posameznika, saj vsi nimajo enako razvite prostorske inteligence. S sistematičnim delom lahko ublažimo te razlike in dosežemo primerne rezultate. 6 Druga faza projektne naloge 1. V drugi fazi projektne naloge učenci izdelajo tehnično in tehnološko dokumentacijo, 2. dopolnijo znanje (spoznajo gradiva tehnološke postopke idr.), 3. izdelajo predmet in 4. ugotovijo njegovo primernost za uporabo oziroma preverijo delovanje izdelka ali konstrukcije. Pridobivanje novega znanja vključimo takrat, ko se za to pojavi potreba. Tako bo učenec znanje razumel in sprejel kot pomoč pri reševanju naloge. Učenec svoje znanje ustvarja in gradi ob reševanju problemov in nalog z lastnim delom, iskanjem podatkov po različnih besedilnih in elektronskih virih, z zbiranjem podatkov in informacij v svojem okolju ipd. Tretja faza projektne naloge 1. Tretja, končna faza delovnega procesa je vrednotenje dela in rezultatov dela. Učenci ugotavljajo, kako jim je uspelo doseči postavljena merila, in ovrednotijo svoje delo. Sprehodijo se skozi celoten proces dela, ugotavljajo, kaj so se naučili, kaj so dobro opravili, kje so imeli težave in zakaj so jih rešili ter kako. Ugotavljajo, ali so izbrali ustrezno rešitev, in predlagajo spremembe in izboljšave organizacije dela, delovnih prostorov in postopkov. Rezultate dela (izdelke, konstrukcije, poročila idr.) ovrednotijo na podlagi meril, ki so jih oblikovali na začetku dela. Za merila lahko uporabimo le tiste elemente, ki jim lahko opišemo stopnje. Zato je pomembna učiteljeva pomoč učencem pri oblikovanju meril na začetku naloge; npr. estetskega videza ni mogoče stopnjevati, je pa mogoče ugotoviti stopnje natančnosti pri spajanju robov ipd., kar tudi vpliva na estetski videz. 2. V projektno nalogo so vključeni tudi elementi ekonomike. Učenci ob upoštevanju osnovnih elementov cene izračunajo ceno izdelka. Pri prvih izračunih v 6. razredu vključujejo vrednost uporabljenih gradiv, energije in dela, v poznejših pa dodajo še obrabo strojev, dobiček in davek. Tako spoznajo osnovne parametre, ki vplivajo na nastanek cene. Za izračun lahko uporabijo računalniški program. Z njim lahko učenci eksperimentirajo in ugotavljajo, kaj najbolj vpliva na vrednost izdelka. Katero raven bodo izbrali učenci, je odvisno od njihovih sposobnosti. V projektni nalogi učenci pri načrtovanju in praktičnem delu uporabljajo različna gradiva, s katerimi imajo različne izkušnje in različna znanja o njih. Za obdelavo so ključna znanja o tehnoloških lastnostih, ki jih pridobijo s preizkušanjem in obdelavo. Preizkušanje gradiv je pomembno tudi za izbiro ustreznega gradiva za načrtovani izdelek. Delovna naloga je običajno sestavina projektne naloge. Samostojno pa lahko nastopi takrat, ko učenci spoznavajo nov tehnološki postopek, ki ga težko vključimo v projektno nalogo. Delovna naloga traja kratek čas – šolsko uro ali največ dve. Učenci pridobivajo znanje še z drugimi oblikami in načini dela. Ekskurzija in ogled sta najpogosteje sestavini projektne naloge. Lahko ju uporabimo na začetku kot motivacijo in izhodišče za načrtovanje, v sredini kot iskanje informacij o poteku postopkov ali na koncu kot preveritev in poglobitev znanja. 7 Poleg teh uporabimo pri poučevanju tehnike in tehnologije še druge metode in zvrsti dela, kot so raziskovalno, opazovalno in proučevalno delo, uporabo digitalne tehnologije in drugo. Informacijska tehnologija (iz učnega načrta za predmet tehnika in tehnologija) Informacijsko tehnologijo učenci uporabljajo pri delu z računalniškimi programi za učenje (kotiranje, simuliranje delovanja strojev idr.), za oblikovanje tehnične dokumentacije (delavniške risbe idr.), za 3D modeliranje, konstruiranje izdelkov, izračun cene izdelka, iskanje podatkov na spletu, pri uporabi spletne učilnice idr. S kamero lahko snemajo dogajanje na tehniškem dnevu, pripravijo računalniško predstavitev, sodelujejo pri postavitvi ozvočenja ipd. 8 B Dodatni didaktični napotki za uporabo digitalne tehnologije pri predmetu tehnika in tehnologija B1 Pregled izbranih (možnih) dejavnosti učencev z osmišljeno uporabo digitalne tehnologije pri predmetu tehnika in tehnologija ‒ Oblikovanje ideje (3D modeliranje) ‒ 3D modeliranje s pomočjo programa Sketch Up in Tinkercad ‒ Priprava modela za 3D tisk (Slic3r ali Cura; formati in nastavitve) ‒ Iskanje informacij na spletu (promet, gradiva, tehnična sredstva, ekologija, varnost pri delu, delu z elektriko idr.) ‒ Prikaz nastanka pravokotne in izometrične projekcije ‒ Izračun cene izdelka (s pomočjo elektronskih preglednic) ‒ Uporaba programa za sestavljanje električnih vezij, prikaz električnega kroga ipd. (Fritzing, Edison, Phet Simulations – virtualni laboratorij) ‒ Uporaba animacij za razumevanje gonil, motorjev idr. (e-učbeniki) ‒ Prikaz krmiljenja strojev (CNC, NC Viewer, K40 Whisperer, LightBurn idr.) ‒ Izdelava vektorskih slik za podlago za digitalno fabrikacijo (Inkscape) ‒ Reševanje kvizov (Kahoot) ‒ Izdelava fotografij, video posnetkov in oddaja v spletno učilnico ‒ Izdelava predstavitev v elektronski obliki (PowerPoint, Prezi) ‒ Uporaba spletnih učilnic (gradiva, oddaja nalog, kvizi ipd.) ‒ Izdelava miselnih vzorcev (aplikacija miMind, xMind idr.) ‒ Uporaba e-učbenika (e-gradiva): preverjanje, ponovitev, samostojno učenje, ogled video posnetkov, animacij, fotografij Pri izdelavi tehnično-tehnološke dokumentacije lahko uporabljamo različne programe (npr. CiciCAD, Sketch Up). Ob pridobivanju teoretičnih znanj, potrebnih za izdelavo izdelka, nam je v pomoč tudi veliko spletnih strani in e-učbenikov. Z njihovo pomočjo učenci iščejo, zbirajo, vrednotijo, obdelujejo in urejajo podatke. Po končanem izdelku lahko izračunamo ceno izdelka s pomočjo elektronskih preglednic. Priporočamo, da pouk poteka v blok urah na 14 dni ali v okviru fleksibilnega predmetnika. Temeljna naloga učitelja pri predmetu je omogočiti učencem doseči zastavljene cilje predmeta in razvijati ter krepiti različne kompetence (digitalne, matematične in osnovne kompetence v znanosti tehnologij). V tem smislu učitelj seznanja učence z različnimi možnostmi, ki jih omogoča uporaba digitalne tehnologije. Učitelj svetuje učencem in jih usmerja, opozarja, motivira, spodbuja pri njihovem delu, analizira, preverja in ocenjuje njihovo znanje, spretnosti, veščine in prizadevanja. Pri tem mora paziti, da učencem ne vsiljuje lastnih zamisli in predlogov, ampak jih spodbuja k iskanju izvirnih rešitev. Predlagane rešitve skupaj z učenci analizira in vrednoti glede na njihove individualne 9 zmožnosti, razpoložljivost opreme in drugih virov na šoli ter si prizadeva za njihovo čim bolj uspešno in učinkovito udejanjanje. Učitelj avtonomno presodi, kako in koliko bo vključeval uporabo digitalne tehnologije v posamezne dele učne ure. Učitelj naj s pozitivnim zgledom spodbuja učence k smiselni uporabi digitalne tehnologije. 10 B2 Seznam oz. dostop do obstoječih e-gradiv in e-storitev za predmet tehnika in tehnologija Legenda simbolov spletna stran poslušanje video gradivo izvajanje zvočni posnetek ustvarjanje animacija dokument aplikacija računalniški program plačljivo dostopno z osebnim računalnikom gradivo v slovenskem jeziku gradivo v angleškem jeziku dostopno s pametnim telefonom gradivo v hrvaškem jeziku dostopno s tablico gradivo v nemškem jeziku 11 UČNI NAČRTI, E-UČBENIKI, DIGITALNA GRADIVA PRIPOROČLJIV UPORABNO NA VRSTA IME IN HIPERPOVEZAVA OPIS JEZIK DOSTOP PODROČJU UČNI NAČRT TIT OŠ Učni načrt za osnovnošolski predmet tehnika in tehnologija (6.–8. razred) Učbenik TIT 6 Učbenik založbe Izotech za TIT 6 Učbenik TIT 7 Učbenik založbe Izotech za TIT 7 Učbenik TIT 8 Učbenik založbe Izotech za TIT 8 LES PRIPOROČLJIV UPORABNO VRSTA IME IN HIPERPOVEZAVA OPIS JEZIK DOSTOP NA PODROČJU eGradiva – Les Spletna gradiva na temo lesa Video gradiva (žage) Video posnetki različnih razrezov lesa 12 MODELARSTVO PRIPOROČLJIV UPORABNO VRSTA IME IN HIPERPOVEZAVA OPIS JEZIK DOSTOP NA PODROČJU Modelarstvo.si Veliko gradiv in nasvetov za modelarstvo UMETNE SNOVI PRIPOROČLJIV UPORABNO VRSTA IME IN HIPERPOVEZAVA OPIS JEZIK DOSTOP NA PODROČJU http://www2.arnes.si/~kkovac6/MATERIALI/ro.zr E-gradivo na temo umetnih snovi sss.si/_puncer/mase/index.htm http://www.inspirationgreen.com/plastic-bottle- homes.html Hiše iz plastenk 13 PAPIR PRIPOROČLJIV UPORABNO VRSTA IME IN HIPERPOVEZAVA OPIS JEZIK DOSTOP NA PODROČJU Youtube Video predstavitev postopka ročne izdelave papirja eGradivo za izdelavo Navodila za postopek ročne izdelave papirja papirja PaperToys.com Različni izdelki iz papirja CreativeParkCanon Različni izdelki iz papirja origami-club.com Izdelki iz papirja – origami; prikaz izdelave 14 PROMET PRIPOROČLJIV UPORABNO VRSTA IME IN HIPERPOVEZAVA OPIS JEZIK DOSTOP NA PODROČJU Kolesar.info Kolesarski izpit, tekmovanje Kaj veš o prometu varna-voznja.si Testi krožišč, križišč, simulacija vožnje podpora.sio.si/kolesar/ Spletna učilnica za kolesarski izpit; testiranje znanja za kolesarje Testi-cpp.si Testiranje znanja iz prometne varnosti pomocnik.signaco.si Prometni znaki 15 TOPLOTNI MOTORJI PRIPOROČLJIV UPORABNO VRSTA IME IN HIPERPOVEZAVA OPIS JEZIK DOSTOP NA PODROČJU Http://www.educa.fmf.uni- Prikaz delovanja štiritaktnega otto vega lj.si/izodel/sola/2002/di/brecl/Motor/Otto.htm motorja http://www.educa.fmf.uni- Prikaz delovanja štiritaktnega dizelskega lj.si/izodel/sola/2002/di/brecl/Motor/Diesel.htm motorja http://www.youtube.com/watch?v=21RSIkSXUEs Prikaz delovanja parnega batnega stroja http://www.educa.fmf.uni- lj.si/izodel/sola/2002/di/brecl/Motor/Motor1.htm Motorji z notranjim zgorevanjem ELEKTRIKA PRIPOROČLJIV UPORABNO VRSTA IME IN HIPERPOVEZAVA OPIS JEZIK DOSTOP NA PODROČJU https://uciteljska.net/kvizi/HotPot/ELEKTRIKA/Elektri Kviz o elektriki ka-okrog-nas.htm https://phet.colorado.edu/en/simulations/filter?local Različne simulacije e=sl&sort=alpha&view=grid http://www.uciteljska.net/kvizi/HotPot/naravoslovje/e Kviz električni krog lektrika/elekt.htm 16 TEHNIČNO RISANJE PRIPOROČLJIV UPORABNO VRSTA IME IN HIPERPOVEZAVA OPIS JEZIK DOSTOP NA PODROČJU http://erid.tsckr.si/13/autocad_navodila/uvod.html Tehniško risanje, vrste risb https://ucilnice.arnes.si/pluginfile.php/1297635/mod_ resource/content/1/tehni%C4%8Dno%20risanje%20- Učbenik Tehnično risanje %20sken.pdf graphicalcommunication 3D modeli v izometrični projekciji Vodič za risanje predmeta v izometrični https://www.youtube.com/watch?v=jsrwlfUToOI projekciji 17 TEHNIŠKI MUZEJI PRIPOROČLJIV UPORABNO VRSTA IME IN HIPERPOVEZAVA OPIS JEZIK DOSTOP NA PODROČJU https://tmnt.hr/hr-hr/ Tehniški muzej Nikola Tesla Zagreb http://www.tms.si/ Tehniški muzej Bistra http://www.deutsches-museum.de/ Tehniški muzej München http://www.technischesmuseum.at/ Tehniški muzej Dunaj Reaktorski infrastukturni center (Institut http://www.rcp.ijs.si/~ric/index-s.htm Jožef Stefan) 18 IDEJE ZA IZDELKE PRIPOROČLJIV UPORABNO VRSTA IME IN HIPERPOVEZAVA OPIS JEZIK DOSTOP NA PODROČJU ARVINDGUPTATOYS Nabor različnih zanimivih izdelkov NAJ IZDELEK Galerija »naj« izdelkov na spletni strani založbe Izotech DIGITALNA ORODJA ZA PRIPRAVO GRADIV PRIPOROČLJIV UPORABNO VRSTA IME IN HIPERPOVEZAVA OPIS JEZIK DOSTOP NA PODROČJU SKETCHUP Program za 3D modeliranje Spletna aplikacija za 3D modeliranje in TINKERCAD izdelavo vezij Arduino Program za izdelavo simulacij (elektrika, CROCODILE CLIPS gonila idr.) FRITZING Elektronika INKSCAPE Program za vektorsko risanje 19 EDISON Program za sestavljanje električnih vezij Program za vodenje CNC laserskega LIGHTBURN rezalnika OPENSHOT Orodje za urejanje video posnetkov DAVINCI RESOLVE Orodje za urejanje video posnetkov, osnovna verzija brezplačna ACTION DIRECTOR Orodje za urejanje video posnetkov Orodje za snemanje ekrana in urejanje CAMTASIA video posnetkov PREZI Spletni program za ustvarjanje prezentacije Orodje za ustvarjanje miselnih vzorcev XMIND COOGLE Orodje za ustvarjanje miselnih vzorcev SOCRATIVE Sporočanje povratnih informacij in preverjanje znanja Sporočanje povratnih informacij in MENTIMETER preverjanje znanja 20 KAHOOT Sporočanje povratnih informacij in preverjanje znanja PADLET Sporočanje povratnih informacij in preverjanje znanja DIGITALNA ORODJA ZA KOMUNIKACIJO PRIPOROČLJIV UPORABNO VRSTA IME IN HIPERPOVEZAVA OPIS JEZIK DOSTOP NA PODROČJU ZOOM Program za videokonference s prilagodljivim zvokom; 40 min brezplačno SKYPE Orodje za videokomunikacijo, odlično deluje ena na ena; s skupinami so težave MICROSOFT TEAMS Microsoftovo orodje za videokomunikacijo Videokomunikacijski program, ki deluje neposredno v brskalniku; Arnes JITSI MEET ga je integriral v Arnesove učilnice na Moodlu Videokonferenčni program, ki deluje neposredno v brskalniku, je BIG BLUE BUTTON prilagojen šolam, brezplačen, treba ga je namestiti na lastni strežnik GOOGLE MEET Videokomunikacijsko orodje, vezano na Google; deluje v brskalniku Orodje za instrumentalni pouk s posebnimi funkcijami za glasbenike; DOOZOO deluje v brskalniku 21 MOODLE Spletna učilnica (ARNES) GOOGLE CLASSROOM Spletna učilnica (GOOGLE) GOOGLE DRIVE Shramba v oblaku (GOOGLE; 15 GB brezplačno) ONE DRIVE Shramba v oblaku (MICROSOFT) WE TRANSFER Izmenjava gradiv (do 2 GB) FILESENDER Arnesovo orodje za izmenjavo gradiv (do 100 GB) 22 UPORABNE POVEZAVE PRIPOROČLJIV UPORABNO VRSTA IME IN HIPERPOVEZAVA OPIS JEZIK DOSTOP NA PODROČJU http://www.youtube.com/results?search_query=how +do+they+do+it&sm=1 Oddaje »Kako naredijo?« https://www.youtube.com/results?search_query=hw Oddaje »Kako je narejeno?« +it%27s+made http://www.napofilm.net/sl/napos-films Filmčki s področja varnosti pri delu http://www.uciteljska.net/kvizi/HotPot/IzHiseInVanjo/ odpadki.htm Kviz ekologija http://www.dijaski.net/tehnika/referati.html?r=teh_ref _proizvodnja_papirja_01.doc Različna gradiva iz področja TIT http://www.openculture.com/freeonlinecourses Predavanja o različnih temah iz raznih koncev sveta 23