Salona I. Catalogue de la sculpture architecturale paleo- chretienne de Salone. Recherches archeologiques franco-croates a Salone. Collection de 1'Ecole frangaise de Rome 194. Ecole frangaise de Rome - Musee archeologique de Split. Rome- Split 1994. Uredniki: N. Duval, E. Marin in C. Metzger. Be- sedila so napisali: P. Chevalier, N. Duval, M.-P. Fleche Mour- gues, E. Marin in C. Metzger. 335 str., 100 tabel z risbami in fotografijami. ISBN 2-7283-0313-4. Kamnit arhitektonski okras cerkva in grobov predstavlja gotovo enega najzanimivejših elementov med bogatimi sle- dovi zgodnjega krščanstva v Saloni. Pri številnih izkopava- njih se je nabrala množica gradiva. E. Dyggve je med obema vojnama objavil katalog arhitekturnega okrasa iz cerkva v Kapljuču in Marusincu, nato pa je delo za dolgo časa zasta- lo. V sredini osemdesetih let sta se Arheološki muzej v Spli- tu in Center A. Merlin iz Pariza lotila pomembnega projek- ta, katerega cilj je bil predstaviti arhitekturni okras v celoti. Naloga je bila zelo težavna med drugim tudi zato, ker za velik del gradiva ni bilo več mogoče ugotoviti natančnih naj- diščnih podatkov. Uvod v knjigo predstavlja sintetični prispevek E. Marina o zgodnjekrščanski topografiji Salone. Poglavje vsebuje ak- tualno stanje raziskav in pregledno bibliografijo. Jedro knjige tvori odličen katalog arhitekturnega okrasa iz 5. in 6. st. iz mesta Salone in iz bližnje o"kolice. Ker naj- diščne okoliščine pri mnogih primerkih niso več jasne, so predmeti v katalogu razvrščeni po oblikah: okras oken in vrat, ciboriji, noge, mize in podobne plošče, amboni, oltar- ne pregrade. Posamezne tipe spremljajo uvodni komentarji specialistov. Pri kataloškem opisu je vedno določena vrsta kamna, marmor ali apnenec, ter, kadar se je dalo ugotoviti, še kamnolom. Mere in opis spremlja tudi kakovostna risba, pri posebnih kosih pa tudi fotografija. Za vsak predmet je zbrana popolna bibliografija. Pri pomembnejših primerkih je na koncu dodan komentar z analogijami in elementi za datacijo. Prvotno je bilo v Saloni tudi sorazmerno veliko arhitek- turnega okrasa iz uvoženih marmorjev. Pojavljajo se kapite- li iz Tasosa, najpomembnejši pa so izdelki iz prokoneškega marmorja, datirani v 6. st.: oltarna pregrada iz Manastirin in plošče, ki nosijo monogram škofa Honorija. Večina arhitekturnega okrasa je bila narejena iz apnen- ca, ki so ga lomili na otoku Braču. To so predvsem tramovi nad vrati, dvojni in trojni okenski stebri, stebri in plošče ol- tarnih pregrad (polne ali s predrtim okrasom), stebri cibo- rijev in oltarjev. Iz zbranega gradiva je jasno vidna lokalna serijska proizvodnja iz kakovostnega kamna. Pomemben del kataloga in komentarjev se ukvarja z mi- zami različnih lipov in uporabe (oltarne mize, profane mi- ze, mize z grobov). Napisi na mizah, posvečenih škofom in mučencem, so bili izredno pomembni za rekonstrukcijo ča- ščenja v Saloni. Kamnite mize, ki so jih uporabljali tudi na grobovih, pričajo o preživetju običaja pitne daritve in po- grebnega obeda še v zgodnjekrščanskem obdobju. Na salo- nitanskem področju je grobove včasih pokrivala okrogla, v sredini poglobljena plošča, za katero je bil morda v rabi epi- grafsko izpričan izraz piscina. E. Marin v dodatku knjige na podlagi najnovejše najdbe iz 3. st., domneva uporabo izraza piscina za sam grob. Katalog zaključuje poglavje o razširjenosti salonitanske- ga arhitekturnega okrasa, ki je zastavljeno kot seznam pri- merjalnega gradiva za najdbe iz Salone, z bogato bibliogra- fijo. Vidi se močna razširjenost v celi provinci Dalmaciji, ki se ujema tudi z razprostranjenostjo braškega kamna. Mednarodno sodelovanje francoskih in hrvaških znan- stvenikov je tako obrodilo odličen sad. Kakovosten katalog zgodnjekrščanskega arhitektonskega okrasa daje trdno os- novo za vse nadaljne raziskave. Študije, ki so nastale ob pri- pravi kataloga, so izredno pomembne za razumevanje kr- ščanstava v Saloni in na širšem prostoru. Prav tako je knjiga važen prispevek za gospodarsko zgodovino, saj so dobro prikazani kakovost, razširjenost in vrsta dalmatinskih kam- noseških izdelkov, po drugi strani pa se vidi tudi uvoz iz velikih bizantinskih kamnoseških središč. Jana HORVAT Maryline Parca: The Franchelti Collection in Rome - In- scriplions and sculptural fragments. Opuscula epigraphica 6. Edizioni Quasar, Roma 1995, 132 str., 18 tabel s fotografi- jami. V šestem zvezku serije Opuscula epigraphica, ki jo izdaja Univerza La Sapienza v Rimu (izdajatelj S. Panciera) pri za- ložbi Quasar (ta razmeroma nova založba se je posebej spe- cializirala na tiskanje strokovne literature s področja antike in zgodovine in umetnostne zgodovine), je objavljenih 49 napisov in 13 fragmentov kipov in arhitekture "Epigrafske zbirke Franchetti". Zbirka se imenuje po Anni Franchetti, ki je leta 1977 podarila svojo vilo {villa Massenzia) na cesti Appia Pignatelli ameriškemu univerzitetnemu kolegiju Bryn Mawr College; ta je vilo do leta 1983 uporabljal za poglab- ljanje študija rimske dobe in za svoje poletne programe. Te- daj je Franchettijeva svojo zbirko kamnitih spomenikov po- darila italijanski državi in odtlej je večina spomenikov shra- njenih v depojih Narodnega muzeja v termah (Museo Na- zionale delle Terme). Zbirko, ki je bila nekoč mnogo večja, je osnoval Benedetto Grandi, lastnik posesti v prejšnjem stoletju. Knjiga je razdeljena na tri kataloge, ki jim sledijo kratek dodatek, indeksi in tabele s fotografijami, pred katalogi pa je seznam kratic in literature. V 1. delu avtorica obravnava napise iz Rima, ki jih je razdelila na senatorske, na napise, ki pripadajo članom viteškega stanu in višjim državnim urad- nikom, dalje na napise nižjih uradnikov in obrtnikov, sledi- jo grški napis (edini v zbirki) in drugi nagrobniki ter kot zadnja nagrobnik iz zgodnjekrščanskega obdobja in ponarejen rimski napis. V 2. delu objavlja napise iz okolice Rima, zgolj na- grobnike, od katerih sta dva vojaška, v 3. delu pa napise neznane provenience, predvsem nagrobnike in fragmente ter spome- nike, ki veljajo za izgubljene. V dodatku so obdelani frag- menti rimske skulpture in arhitekture. Spomeniki so predstavljeni po najmodernejših kriterijih, kakršne upoštevajo zvezki serije Supplementa Italica ter no- vi zvezki korpusa rimskih napisov Corpus inscriptionum La- tinarum. Vsak spomenik je natančno opisan in fotografiran, večina je objavljenih, citati so navedeni kronološko. Sledijo tekstnokritični komentar, ki se nanaša na tehnične in jezi- kovne posebnosti v besedilu napisa, stvarni komentar in da- tacija, ki je v vseh primerih posebej utemeljena. Stvarni ko- mentar je zelo vsestranski in se dotika najrazličnejših vidi- kov besedila; avtorica komentira imena, ki se na napisih po- javljajo, imenske formule, sorodstvene povezave navedenih oseb, prozopografske podatke, če so osebe znane, analizira njihove funkcije, če so navedene, stopnje kariere počašče- nega ali umrlega ter vrsto drugih podatkov z napisov, kot so npr. geografska imena, nagrobne formule in simbolika na spomenikih. Za nas posebej zanimiv je počastitveni napis za kurul- skega edila (katerega ime ni ohranjeno; "kurulski" pomeni uradnika višjega čina s pravico do določenih zunanjih zna- kov oblasti), ki so mu ga dala postaviti noriška mesta. Edil je bil morda sorodstveno povezan z enim od guvernerjev pro- vince Norik. Koliko mest je bilo na napisu omenjenih, ni povsem gotovo, verjetno pa vsa, in kot kaže, tudi Lauria-