GDK: 931:907 Strategija ohranjanja narave in varstva naravne dediščine v gozdu in gozdnem prostoru v skladu z zakonom o gozdovih in s predlogom programa (trajnostnega) razvoja gozdov v Sloveniji A Strategy of Nature Conservation and the Protection of Natural Heritage in the Forest and Forest Space in Accordance with the Forestry Act and the Proposal of the Program of (Long-term) Development of Forests in Slovenia Franc FERLIN . Izvleček Ferlin, F.: Strategija ohranjanja narave in varstva naravne dediščine v gozdu in gozdnem prostoru v skladu z zakonom o gozdovih in s predlogom programa (trajnostnega) razvoja gozdov v Slo- venij i. Gozdarski vestnik št. 9/1995. V slovenščini, cit. lit. 9. Avtor v prispevku navaja določila obeh temeljnih državnih aktov za usmerjanje ravnanja z gozdovi: Zakona o gozdovih in Programa razvoja gozdov v Sloveniji (še v fazi predloga), ki določajo ohranjanje narave in varstvo naravne dediščine. Ugotavlja, da sta oba dokumenta prežeta s skrbjo po ohra- njanju narave, kot je to za slovensko gozdarstvo značilno že več kot stoletje. Navedeno govori v prid odločitvi, da bi novoustanovljeni Zavod za gozdove Slovenije kot javna gozdarska služba opravljal tudi nekatere dodatne operativne naloge s področja varovanja narave. Ključne besede: varovanje narave, gozdarstvo, Zakon o gozdovih, Program razvoja gozdov v Sloveniji 1 UVOD INTRODUCTION Gozdovi simbolizirajo Slovenijo. Pokri- vajo več kot polovico (54%) slovenske krajine in so skupaj z gozdnatim prostorom njena bistvena prvina. Prostorsko so naj- pomembnejši element naše naravne in kulturne krajine in zaradi tega zelo po- ·mag. F. F. , dipl. inž. gozd. , državni sekretar, MKGP, Parmova 33, Ljubljana 360 GozdV 53, 1995 Synopsis Ferlin, F.: A Strategy of Nature Conservation and the Protection of Natural Heritage in the For- est and Forest Space in Accordance with the Forestry Act and the Proposal of the Program of (Long-term) Development of Forests in Slovenia. Gozdarski vestnik No. 9/1995. ln Slovene, lit. quot. 9. The provisions of the two basic state Acts re- garding the directing of forest managing: the For- estry Act and the Program of Forest Development in Slovenia (stili in the proposal stage), which define nature conservation and the protection of natural heritage, are cited in the article. It has been established that the care of nature conser- vation permeates both documents, which has been characteristic of Slovenian forestry for more than a century. The established fact speaks well for the decision that the newly founded Forestry Insti- tute of Slovenia as a public forestry institution should also perform some additional operative tasks in the field of the protection of nature. Key words: nature protection, forestry, Forest- ry Act, Program of Forest Development in Slovenia membna naravna vrednota. Slovenija je s tolikšn im deležem gozdov t retja najbolj gozdnata država v Evropi. V primerjavi z gozdovi v drugih evropskih državah so naši gozdovi mnogo bolje ohranjeni in imajo precej bolj pestro naravno zgradbo. Po- dobno velja za našo gozdnato krajino. Ohranjenost in pestrost (drobnozrnatost) slovenskih gozdov in (gozdnate) krajine je vsekakor posledica naravnih dejavnikov, vendar pa tudi pozitivnega odnosa našega, posebno kmečkega človeka, do gozda v preteklosti. Ohranjenost in pestrost gozdov Strategija ohranjanja narave in varstva naravne dediščine v gozdu in gozdnem prostoru je vsekakor tudi rezultat dolge (1 OO-letne) tradicije sonaravnega ter malopovršinske- ga gospodarjenja z gozdovi, torej načrt­ nega in skrbnega - naravoohranjevalnega gospodarjenja, S to tradicijo sovpada tudi začetek načrtnega naravovarstva v Slo- veniji - z izločitvijo prvih pragozdnih re- zervatov na Kočevskem pred dobrimi 1 OO leti (leta 1892). Večina gozdov v Sloveniji je v zasebni lasti, lastniška razdrobljenost pa je izredno velika. To je resničnost tudi, ko govorimo o ohranjanju narave in varstvu naravne de- diščine. Prav skrbno gospodarjenje z za- sebnimi gozdovi, ob hkratnem ohranjanju njihove pestrosti, je zato še posebno pomembno. Zato predstavlja težišče vsega strokovnega delovanja in prizadevanj goz- darjev. Zakon o gozdovih tako predvideva enovito strokovno usmerjanje ohranjanja in razvoja vseh gozdov - ne glede na lastništvo. Zanj je zadolžena javna goz- darska služba, organizirana v Zavodu za gozdove Slovenije (skupaj 824 delavcev javne gozdarske službe in 39 lovcev, dozdaj 92% zasedena). Zakon o gozdovih zagotavlja sonaravno in večnamensko gospodarjenje z vsemi gozdovi, v skladu z načeli varstva okolja in naravnih vrednot, trajno in optimalno delo- vanje gozdov kot ekosistema ter ohran- janje in pospeševanje njihovih funkcij. S sonaravnim gospodarjenjem, ki je prilagojeno naravnim zakonitostim in upo- števa lastništvo gozdov ter temelji na trajnosti gozda in njegovih funkcij, lahko dosežemo potrebno sozvočje ekoloških, socialnih in gospodarskih interesov, ob sočasnem ohranjanju narave gozda in njegovih posebnih znamenitosti/redkosti. Sonaravno gospodarjenje z gozdovi, ki je razvito v Sloveniji, je torej ena redkih dejavnosti, ki organsko povezuje ohra- njanje narave in varstvo njene dediščine ter gospodarsko dejavnost. Temelji na negi gozda in omogoča krepitev biološke in ekološke stabilnosti gozdnih ekosistemov. Edino sonaravno gospodarjenje pa lahko sočasno ohranja naravne populacije rast- linskih in živalskih vrst in celo pospešuje naravno (biološko) pestrost. O tem se vsekakor lahko prepričamo kar v naših gozdovih samih, posebno če jih (morda iz ptičje perspektive) primerjamo z gozdovi naših (zahodnoevropskih) sosedov. Trajnostno gospodarjenje ("Sustainab/e Management"), ki pa ni nujno tudi so- naravno ("C/ose-to Nature Management") in ohranjanje ("Conservation") gozdov, sta sedaj postala tudi splošni evropski usme- ritvi. Tej usmeritvi se je poleg Slovenije- s podpisom Konvencije o biološki pestrosti (Rio 1992), Alpske konvencije (Dunaj 1993) ter Strasbourških in Helsinških resolucij o varstvu gozdov v Evropi (Helsinki 1993) pridružila večina evropskih držav. Po- memben napredek k uresničevanju obvez in usmeritev na področju biološke pestrosti pa naj bi prinesla vseevropska strategija biološke in krajinske pestrosti, dokument, ki so ga v oktobru 1995, v imenu vlad 50 evropskih držav, podpisali ministri za okolje v Sofiji. 2 IZHODIŠČA ZA OHRANJANJE NARA- VE IN VARSTVO NARAVNE DEDIŠČINE V ZAKONU O GOZDOVIH 2 CONCEPTS REGARDING NATURE CON- SERVATION AND THE PROTECTION OF NA- TURAL HERITAGE IN FORESTRY ACT 2.1 Temeljni cilj zakona 2.1 Basic Gaal of the Act Naravovarstveni značaj gozdarstva in zakona o gozdovih, omenjen v uvodu, izhaja že iz temeljnega cilja zakona (1. člen): "zagotovitev sonaravnega ter več~ namenskega gospodarjenja v skladu z načeli varstva okolja in naravnih vred~ not, trajno in optimalno delovanje goz~ dov kot ekosistema ter uresničevanje njihovih funkcij". Gre torej za celovit eko- sistemski koncept sonaravnega gospodar- jenja z gozdom ter sočasnega ohranjanja narave, ki ga npr. danes kot princip sektor- ske integracije ohranjanja narave zasle- dimo tudi v predlogu vseevropske stra- tegije o biološki in krajnski pestrosti. 2.2 Opredelitev funkcij gozdov 2.2 The Definition of Forest Functions Med temeljne vloge gozda, ki ponazar- jajo pomen gozdov pri ohranjanju narave GozdV 53, 1995 361 Strategija ohranjanja narave in varstva naravne dediščine v gozdu in gozdnem prostoru in varovanju našega okolja, prištevamo zlasti vlogo gozda kot temeljnega ogrodja krajine, edinega večjega ohranjenega ost- anka narave, ki je življenjski prostor šte- vilnih avtohtonih rastlinskih in živalskih vrst in pomemben dejavnik pri iskanju stikov človeka z naravo. Konkretno so naravo- varstvena izhodišča določena v posa- meznih funkcijah gozdov (3. člen). Zakon o gozdovih posebej opredeljuje tako eko- loške (varovanje gozdnih zemljišč in se- stojev, hidrološka, biotopska ter klimatska funkcija), socialne (zaščitna funkcija - varovanje objektov, rekreacijska, turist ična, poučna, raziskovalna, higienskozdravstve- na funkcija, funkcija varovanja naravne in kulturne dediščine in drugih vrednot okolja, obrambna ter estetska funkcija) kot tudi proizvodne (lesnoproizvodna, pridobivanje drugih gozdnih dobrin ter lovnogospo- darska funkcija). Ovrednotenje funkcij goz- dov je temelj načrtovanju usmerjanja raz- voja gozdov, ohranjanju in varstvu ter gospodarjenju z gozdovi. 2.3 Načrtovanje v gozdu in gozdnem prostoru 2.3 Planning in the Forest and Forest Space Gozdnogospodarsko in gozdnokrajinsko načrtovanje ("Forest management" in "For- est landscape planning''), ki je med drugim neizogibna podlaga tudi operativnemu naravovarstvu, je določeno v 1 O. členu zakona. Slednji predvideva, da se v sploš- nem delu gozdnogospodarskega načrta območja (med drugim) določijo funkcije gozdov in njihovo ovrednotenje, na podlagi bioloških kazalnikov pa tudi usmeritve za ohranjanje oziroma vzpostavitev naravne avtohtone sestave gozdnih življenjskih združb ter razmerje med divjadjo in njenim okoljem, kar je podlaga za izdelavo lovsko- gojitvenih načrtov območij. V prostorskem delu gozdnogospodar- skega načrta območja (in enote) se pre- vzamejo območja, ki so razglašena za varovalni gozd oziroma za gozd s po- sebnim namenom z zakonom, in (med drugim) določijo tudi območja gozdov s posebnim namenom, kjer je izjemna po- udarjenost funkcij gozdov v širšem ali lokalnem interesu, ter določijo območja, 362 Gozd V 53, 1995 pomembna za ohranitev prosto živečih živali. S tem so dani temeljni okviri pro- storskemu planu (krajinskemu načrtu) ozi- roma v njegovem okviru npr. načrtom varstva naravne dediščine. V lovskogojitvenem načrtu območja (12. člen) se v skladu z zakonom na podlagi ugotovljenih bioloških kazalnikov uskla- jenosti divjadi z njenim okoljem in ob upoštevanju usmeritev iz splošnih delov gozdnogospodarskih načrtov območij dolo- čijo cilji in usmeritve ter ukrepi za ohra- nitev populacij divjadi in za zagotovitev naravnega ravnotežja med divjadjo in okoljem. Smernice in dela za sočasno ohranjanje in pospeševanje ekoloških in socialnih funkcij se določijo celo na detaljni (izved- beni) ravni v gozdnogojitvenem načrtu po posameznih gozdnih ekosistemih oziroma njihovih delih (13. člen). Potrebni gozdno- gojitveni in gozdnovarstveni ukrepi za njihovo ohranjanje in pospeševanje (npr. biološke pestrosti) pa se lastniku gozda po poprejšnjem svetovanju določijo celo v od ločbi v upravnem postopku (17. člen). Dodatni ukrepi oziroma dela, ki so pot- rebna zaradi zagotovitve posamezne iz- jemno poudarjene socialne funkcije v goz- du, ki ni razglašen za gozd s posebnim namenom (npr. ekocelice, habitati), pa se določijo s pogodbo med lastnikom takega gozda in državo oziroma lokalno skup- nostjo (46. člen). V pogodbi se določi lastniku gozda tudi višina odškodnine za zmanjšano lesnoproizvodno funkcijo in višina povračila za izvedbo v pogodbi določenih del. ln nenazadnje, minister, pristojen za goz- darstvo, v soglasju z ministrom, pristojnim za okolje in prostor, ter ministrom, pri- stojnim za varstvo naravne oziroma kult- urne dediščine, predpiše vsebino (ome- njenih) načrtov za gospodarjenje z gozdovi, roke in podrobnejši postopek sprejemanja splošnih delov gozdnogospodarskih načr­ tov ter način spremljanja njihovega iz- vajanja (13. člen). 2.4 Ohranjanje habitatov 2.4 Conservation of Habitats 36. člen zakona o gozdovih določa, da se morajo v skladu s splošnimi deli gozd- Strategija ohranjanja narave in varstva naravne dediščine v gozdu in gozdnem prostoru negospodarskih načrtov v gozdovih ohra- njati oziroma ponovno vzpostavljati habitati vseh avtohtonih rastlinskih in živalskih vrst. V gozdovih s spremenjeno sestavo gozd- nih življenjskih združb se mora postopno ponovno vzpostavljati njihova naravna sestava. Številčnost populacij avtohtonih vrst prosto živečih živali v gozdnem ekaR sistemu pa mora zagotavljati biološko ravnotežje ter ne sme ogrožati razvoja gozda ali preprečevati uresničevanja ciljev gospodarjenja z njim. 2.5 Gozdovi s posebnim namenom 2.5 Forests of Special Purpose Gozdovi, v katerih je izjemno poudar- jena raziskovalna funkcija, higiensko-zdrav- stvena funkcija ali funkcija varovanja na- ravne in kulturne dediščine, se razglasijo za gozdove s posebnim namenom (44. člen). Gozdovi s posebnim namenom so tudi gozdovi na območjih, ki so razglašena za naravne znamenitosti po predpisih o varstvu naravne dediščine. 2.6 Naravne znamenitosti in redkosti v gozdu 2.6 Natural Objects of lnterest and Curiosities in the Forest Naravne znamenitosti oziroma redkosti v gozdu oziroma v gozdnem prostoru (44. člen) so gozdna drevesa s premerom nad 120 cm in gozdna drevesa z izjemnimi botaničnimi, dendrometričnimi, biotopskimi ali oblikovno estetskimi lastnostmi ter deli gozda, ki so posebno pomembni za ohra- nitev posameznih avtohtonih rastlin ali prosto živečih živali, in se zavarujejo po predpisih, ki urejajo varstvo naravne de- diščine. Zakon o gozdovih torej na pod- ročju varstva naravne dediščine uvaja še dodatno zavarovano kategorijo naravnih znamenitosti oziroma redkosti v gozdu (ekocelice, habitati) in zagotavlja njihovo varstvo tudi zunaj (večjih) zavarovanih območij. 3 STRATEGIJA OHRANJANJA NARAVE IN VARSTVA NARAVNE DEDIŠČINE V PREDLOGU PROGRAMA RAZVOJA GOZ- DOV 3 A STRATEGY OF NATURE CONSERVATION AND THE PROTECTION OF NATURAL HERIT- AGE IN THE PROPOSAL OF THE PROGRAM OF FOREST DEVELOPMENT 3.1 Splošna izhodišča 3.1 General Concepts Naravovarstveno naravnanost in vsebino programa razvoja gozdov določa že zakon o gozdovih (7. člen), ki pravi, da se s Programom razvoja gozdov v Sloveniji določijo nacionalna politika sonaravnega gospodarjenja z gozdovi, umeritve za ohranitev in razvoj gozdov ter pogoji za njihovo izkoriščanje oziroma večnamensko rabo. Njegov sestavni del je tudi program ohranitve in gospodarjenja z živalskim svetom v gozdnem prostoru, kjer se do- ločijo splošne usmeritve za gospodarjenje s prostoživečimi živalmi ter za ohranitev in izboljšanje njihovih življenjskih razmer. Program razvoja gozdov temelji tudi na enajstem poglavju Agende 21, sprejete na Konferenci Združenih narodov o okolju in razvoju (UNCED) v Riu de Janeiru leta 1992, ki nalaga državam podpisnicam, da pripravijo nacionalni gozdarski akcijski pro- gram za gospodarjenje, ohranitev in traj- nostni razvoj gozdov, ki mora biti povezan z drugimi rabami prostora. Program raz~ voja gozdov torej tako kot zakon o gozdovih temelji na načelih trajnosti, sonaravnosti in biološke pestrosti, ce- lovitega ohranjanja in varstva gozdov ter njihove večnamenske vloge in rabe. 3.2 Dolgoročni cilji sonaravnega go- spodarjenja z gozdovi 3.2 LongRterm Goals of Close-to Nature Forest Managing (1) Ohranitev in trajnostni razvoj gozdov v smislu njihove biološke pestrosti ter vseh ekoloških, socialnih in proizvodnih funkcij, med drugim: • ohranitev in krepitev bioekološke staR bilnosti gozdnih ekosistemov in trajnostno ter sonaravne ravnanje z njimi; GozdV 53, 1995 363 Strategija ohranjanja narave in varstva naravne dediščine v gozdu in gozdnem prostoru • ohranjanje in vzpostavljanje rastlinske in živalske pestrosti ter varovanje redkih ali ogroženih vrst in ekosistemov v gozdu, pa tudi ohranjanje in vzpostavljanje pri- mernega življenjskega okolja za vse avtoh- tone vrste prosto živečih živali; • ohranjanje in krepitev varovalne vloge gozdov itd. (2) Ohranitev naravneqa okolja in eko- loškega ravnotežia v krajini (krajinske pestrosti), med drugim: • ohranitev primerne gozdnatosti v vseh slovenskih krajinah in preprečevanje drob- ljenja gozdnih površin; • ohranitev, vzpostavitev in oblikovanje gozdnih robov ter skupin drevja, posamez- nih dreves, obvodnega gozdnega rastja, protivetrnih pasov in omejkov zunaj gozda; • skrb za ohranitev in razvoj naravnih ekosistemov nad zgornjo gozdno mejo; • skrb za ohranitev in razvoj vodnih ekosistemov v gozdnem prostoru itd. 3.3 Strategija ohranjanja in razvoja goz- dov v prostoru 3.3 Strategy of Conservation and Development of Forests Within the Space Pri usmerjanju razvoja krajine je treba: • skupaj z drugimi uporabniki prostora izdelati načrte ohranjanja in trajnostnega razvoja krajine (krajinske pestrosti) ; • izdelati izhodišča in merila za ohra- nitev nepogrešljivih ostankov gozdov, sku- pin ter posameznih dreves v krajini, hkrati pa je treba zaradi številnih splošno .ko- ristnih učinkov gozdov preprečevati drob- ljenje ostankov gozdov v nižinskih predelih; • izdelati usmeritve za delo s skupinami drevja in posamičnim drevjem zunaj gozda ter izdelati predloge za renaturacijo z naravnimi prvinami revne kraj ine; • na podlagi študij ranljivosti okolja izde- lati načrte za ohranitev in varovanje eko- sistemov nad zgornjo gozdno mejo. Pri usmerjanju razvoja gozdov s po- udarjenimi ekološkimi in socialnimi funk- cijami je treba: • preprečiti rabe gozdov, ki bi ogrozile trajnostni razvoj gozdov in njihovih funkcij; • izdelati prostorske načrte poudarjenosti funkcij in določiti usmeritve, ukrepe in omejitve za gospodarjenje na območjih s 364 Gozd V 53. 1995 posameznimi izjemno poudarjenimi funk- cijami; • izdelati merila za določitev varovalnih gozdov in gozdov s posebnim namenom; • izločiti posebej vredne habitate za živali oziroma predele, ki so posebej pomembni za ohranitev biološke pestrosti v gozdu in krajini in prilagoditi gospodarjenje z goz- dom njihovi vlogi; • ohranjati in pospeševati naravno se- stavo in pestrost drevesnih vrst ter upo- števati naravni sukcesijski razvoj gozdne vegetacije; • prepuščali ekološko zelo ranljive se- stoje na ekstremnejših rastiščih naravnemu razvoju (razen nujnih sonaravnih sanacij); • določiti varstvene režime za izjemno poudarjeno dediščinsko-varstveno funkcijo in omejitve pri sonaravnem gospodarjenju z gozdovi, pri posameznih objektih naravne dediščine pa zagotoviti njihovo popolno varovanje, itd. 3.4 Program ohranitve in gospodarjenja z živalskim svetom v gozdnem prostoru 3.4 The Program of Conserving of and Manag- ing the Ani mal World with in the Forest Space Vsaka populacija prosto živečih živali je enkraten in neponovljiv genski zaklad določenih lastnosti in značilnosti živalske vrste, zato jo je treba ohranjati in (ob)va- rovati v njenem življenjskem prostoru. Populacija vsake vrste prosto živeče živali in njen življenjski prostor sta neločljiva celota, zato naj bo tudi njuno obravnavanje celovito. Ohranitev vseh prosto živečih živalskih vrst in njihovega naravnega življenjskega okolja mora temeljiti na kakovostnem na- črtovanju upravljanja s populacijami kot sestavnem delu načrtov za gospodarjenje z gozdovi. V kulturni krajini so okrnjeni naravni samoregulacijski mehan izmi , s katerimi naravni ekosistemi vzdržujejo dinamična naravna ravnotežja med vsemi svojimi sestavnimi deli, zato je v takih okoliščinah nujno človekovo poseganje v populacije (lov). Posegi v populacije prosto živečih živali in v njihovo življenjsko okolje morajo te- meljiti na analizah stanja vegetacije in živalskih populacij, zato je treba zagotoviti Strategija ohranjanja narave in varstva naravne dediščine v gozdu in gozdnem prostoru redno in celovito spremljanje (monitoring) njihovega stanja. Za ohranitev pestrosti živalskega sveta je potrebno ohranjanje in pospeševanje raznovrstnosti narav1_1e zgrad- be gozda, zlasti ohranjanje plodonosnih drevesnih in grmovnih vrst ter ustreznega števila sušic in drevesnih dupel. Za naravovarstvene namene naj se dosedanje površine gojitvenih rovišč vklju- čijo v načrtovana zavarovana območja, v skladu s priporočili Mednarodne zveze za ohranitev narave (IUCN), ki državam pri- poroča, naj posebej zavarujejo 11 - 13% površine za ohranitev življenjskega pro- stora prosto živečih divjih živali. 3.5 Varstvo voda v gozdnem prostoru 3.5 Water Protection With in the Forest Space Zaradi velike gozdnatosti v Sloveniji, blagodejnega vpliva gozda na vodne raz- mere in dejstva, da v gozdu izvira večina naših vodotokov, ima gozd izjemno po- membno vlogo tudi pri preskrbi z vodo, pri uravnavanju vodnega odtoka in pri vplivu na vodo kot biotop za številne oblike življenja. V gozdnem prostoru bi se zato javna gozdarska služba v prihodnje morala vključiti v (sonaravne) upravljanje in gospodarjenje z vodo in vodnimi eko- sistemi kot enakopravni soudeleženec. 3.6 Varstvo naravne dediščine v gozd- nem prostoru 3.6 The Protection of Natural Heritage Within the Forest Space V gozdu je veliko redkih ekositemov in posameznih vrst, ki jih je treba posebej varovati. Gozdarstvo je z oblikovanjem gozdnih rezervatov in varovalnih gozdov ter z izločitvijo posebno pomembnih habita- tov za prosto živeče živali že opravilo pomembno nalogo. Ker so gozdarski strokovnjaki dobro ekološko izobraženi in so ustrezno te- rensko organizirani, je smotrno, da se varstvo naravne dediščine in uprav- ljanje zavarovanih območij v gozdnem prostoru, v skladu s strategijo varstva narave, v operativnem pogledu zaupa tudi javni gozdarski službi. Takšno je tudi priporočilo Državnega zbora RS z dne 29. 6.1995. Najpomembnejše usmeritve: • zagotovitev popolnega varstva gozdnih rezervatov (zakonska zaščita in po potrebi odkup); • zagotovitev popolnega varstva gozdov l. in 11. kategorije po IUCN in razglasitev za gozdove s posebnim namenom; • ureditev evidenc s področja naravne dediščine v gozdnem prostoru; • določitev površin varovalnih gozdov in gozdov s poudarjeno naravovarstveno in ekološko vrednostjo ter izdelava strokovnih podlag za njihovo zakonsko zaščito; • izločitev manjših površin gozdov (eko- celic, habitatov) in posameznega drevja z namenom ohranjanja in povečevanja bio- loške pestrosti gozdnega prostora; • sodelovanje gozdarstva pri izdelavi strokovnih in zakonskih podlag za raz- glasitev naravnih parkov in drugih zava- rovanih območij; • izdelava programa za vključitev Zavo- da za gozdove Slovenije v izvajanje ope- rativnih naravovarstvenih nalog v gozdnem prostoru ter v upravljanje zavarovanih območij (v skladu s sklepom Državnega zbora RS). 3. 7 Lastništvo gozdov 3.7 Ownership of Forests Zaradi javnega interesa za ohranitev in razvoj gozdov in njihovih funkcij želi država povečevati delež javnih gozdov predvsem tam, kjer so splošno koristne funkcije po- sebno poudarjene (varovalni gozdovi in gozdovi s posebnim namenom - gozdni rezervati, gozdovi v osrednjih območjih na- rodnega parka in gozdovi, ki so razglašeni za naravne znamenitosti, rekreacijski goz- dovi v okolici mest, gozdovi v okolici vodnih virov itd.). Država si bo zato prizadevala za postopen odkup teh gozdov (posebno rezervatov, gozdov v parkih in naravnih znamenitosti), poleg tega pa bo iz prihod- kov (rente) od gospodarjenja odkupovala tudi lesnoproizvodne gozdove, s čimer se bo postopno povečeval delež javnih gozdov. GozdV 53, 1995 365 Strategija ohranjanja narave in varstva naravne dediščine v gozdu in gozdnem prostoru 3.8 Načrtovanje sonaravnega gospo- darjenja z gozdovi in gozdnim pro- storom 3.8 The Planning of Close-to Natural Managing of Forests and Forest Space Program razvoja gozdov v Sloveniji do- loča, da mora biti vsebina prostorskih delov gozdnogospodarskih načrtov, ki je opre- deljena v zakonu o gozdovih in v pod- zakonskih predpisih, obvezna strokovna podlaga kraj inskim načrtom in drugim načrtom s področja urejanja prostora. Na ta način bi bi la lahko tudi pri urejanju prostora celovito upoštevana izhodišča trajnostnega razvoja in ohranjanja naravnih virov. 3.9 Ohranitev in razvoj kmetij in po- deželja 3.9 Preservation and Development of Farm s and the Countryside Pri določanju ciljev in ukrepov za gospo- darjenje s kmečkimi gozdovi je treba upo- števati, da je gozd del kmetije, zato mo- ramo na kmetijo gledati celostno in pri tem upoštevati ekološki, socialni in gospodarski vidik ter kmetiji priznati njeno vlogo pri vzdrževanju kulturne krajine. Na kmetijah je treba med drugim pospeševati razvoj storitvenih dejavnosti, povezanih z gozdom ter privlačnostjo gozdnate krajine in po- deželja (npr. ekološki turizem, turizem na kmetiji ipd.). 3.10 Naloge javne gozdarske službe 3.10 The Tasks of the Public Forestry Service Javna gozdarska služba skrbi za ohra- njanje in sonaravne usmerjanje razvoja vseh gozdov v Sloveniji , ne glede na lastništvo. Zaradi njene strokovne uspo- sobljenosti za sonaravne gospodarjenje z obnovljivimi naravnimi viri ter njihovo ohran- janje in teritorialne organiziranosti je smo- trno, da opravlja tudi naloge s področia varstva narave. Naloge javne gozdarske službe je zato treba v sodelovanju s služ- bami za varstvo narave tudi formalno razširiti na področje operativnega naravo- varstva in na upravljanje zavarovanih ob- 366 GozdV 53, 1995 močij . Zagotoviti pa je vsekakor treba zadostno proračunsko financiranje javne gozdarske službe v njenem optimalnem obsegu, vključujoč tudi dodatna sredstva (in kadrovsko okrepitev) za opravljanje dodatnih nalog s področja naravovarstva. Zavod za gozdove Slovenije bi tako kot samostojni javni zavod delno financiralo tudi Ministrstvo za okolje in prostor. 3.11 Inšpekcija v gozdovih in gozdnem prostoru 3.11 Inspection in Forests and in the Forest Space Zaradi zagotovitve enotne obravnave nedopustnih primerov ravnanja z gozdom mora biti inšpekcijska služba oblikovana celovito (skupna gozdarska, lovska in ribiška inšpekcija) in skupaj z inšpekcijo v okviru ministrstva za okolje in prostor nadzirati ves naravni prostor. Doseči je treba, da bi inšpektor na terenu hkrati opravljal gozdarski, lovski, sladkovodni ribiški in naravovarstveni nadzor v gozd- nem prostoru in ga za to ustrezno dodatno izobraziti. 3.12 Gozdarsko izobraževanje in kadri 3.12 Forestry Education and Trained Special- isi s Strokovnjak javne gozdarske službe mora biti usposobljen za sonaravno usmer- janje razvoja gozdov in celotne gozdnate krajine, za gospodarjenje z ekosistemi nad zgornjo gozdno mejo, za gospodarjenje z divjadjo in drugimi prosto živečimi živalmi, za varstvo naravne dediščine in za uprav- ljanje zavarovanih območij. za revitalizacijo degradiranega sveta, za razvijanje okolju prijaznega turizma in rekreacije na prostem ter za naloge na področju urbanega goz- darstva. Za uspešno uveljavitev doktrine sona- ravnega gospodarjeja z obnovljivimi na- ravnimi viri in njihovega ohranjanja tudi na drugih področjih bi bilo nujno organizirati tudi podiplomski študij (specialistični, ma- gistrski, doktorski in postdoktorski) kot interdisciplinarni študij. Prav tako pa bi bilo potrebno tovrstno usmeritev tudi zunaj Strategija ohranjanja narave in varstva naravne dediščine v gozdu in gozdnem prostoru gozdarstva uvesti že na dodiplomski ali celo na srednješolski stopnji izobraževanja. Brez tega temeljne usmeritve na tem področju, čeprav so zapisane v. konven- cijah, resolucijah in strategijah (biološke in krajinske pestrosti) še dolgo ne bodo uresničljive. 3.13 Raziskovalna dejavnost v gozdar- stvu 3.13 Research Activities in Forestry Raziskovalna dejavnost v okviru ciljnega programa GOZD v celoti podpira pred- stavljeno strategijo, saj temelji na na- slednjih temah: • sonaravne gospodarjenje z gozdovi, kakovost drevja in lesa v sonaravne gra- jenem gozdu; • gozdni rezervati, biološka pestrost gozdnih ekosistemov, prosto živeče živali v gozdnem ekosistemu in krajini; • celostni informacijski sistem in inte- gralni monitoring gozdnih ekosistemov, proučevanje vloge in pomena energijskih tokov v gozdnati krajini; • krajinsko-ekološka tipizacija gozdnate krajine in vloga gozda v (re)vitalizaciji kul- turne krajine, narava in zakonitosti funkcij gozda itd. 3.14 Sistem financiranja v gozdarstvu 3.14 Financing System in Forestry Naravnanost gozdarskega dela prora- čuna je usklajena s strategijo sonaravnega gospodarjenja ter ohranjanja in varstva gozdov (narave). Program razvoja gozdov na podlagi zakona uvaja celovit sistem financiranja oziroma sofinanciranja iz pro- računa. Poleg sredstev za javno gozdarsko službo zagotavlja sredstva za sofinan- ciranje ekološke in socialne vloge gozdov, povračila za zmanjšanje donosov iz varo- valnih gozdov in gozdov s posebnim name- nom ter prispeva lastnikom gozdov k stroškom gospodarjenja z gozdom. Država tako v celoti financira zlasti dela za preprečevanje ali zmanjšanje negativnih motenj v delovanju gozda in dela v varo- valnih gozdovih v hudourniških območjih, sofinancira pa gozdnogojitvena in gozd- novarstvena dela ter dela za vzdrževanje življenjskega okolja prosto živečih živali, nego (redčenje) gozda, sonaravne pre- mena gozdov v zasebnem sektorju itd. Višina sofinanciranja narašča z vrsto ukre- pov (ukrepi, ki več doprinesejo k izboljšanju pestrosti gozdov, imajo večji delež sofi- nanciranja) in s poudarjenostjo funkcij gozdov (kjer je npr. dediščinsko varstvena funkcija izjemno poudarjena, je delež sofi- nanciranja višji). Sistem financiranja se izvaja na podlagi programa vlaganj v gozdove, ki ga pripravlja in koordinira Zavod za gozdove Slovenije, ter zago- tavlja, da se lahko uresničuje na ravni posameznih lastnikov gozdov. Delež proračuna za uresničevanje pro- grama trajnostnega in sonaravnega raz- voja ter ohranitve gozdov, vključno z vzdr- ževanjem gozdnih cest, v letu 1995 znaša le 0.11% proračuna RS (0.03% BDP), kar pa je šele slaba tretjina optimalnega pro- grama (0.37% proračuna oziroma 0.09% BDP), ki naj bi ga uresničili v letu 2000. Glede na optimalni program pa bi bilo že v letu 1996 potrebnih najmanj 40% pro- računskih sredstev več kot v letu 1995. Uresničenje programa razvoja gozdov, ki ga bo predvidoma še letos sprejel par- lament, pa je v materialnem smislu vse- kakor odvisno od splošne strategije in prioritet trajnostnega razvoja in ohranjanja biološke pestrosti v Sloveniji, ki pa je, žal, še nimamo in je gotovo še nekaj časa ne bomo imeli. 4 SKLEP 4 CONCLUSION Večina slovenskih gozdov in gozdne krajine je relativno zelo dobro ohranjena. Po merilih IUCN zadostuje pogojem od 4. do 6. kategorije varovanja. Nekateri stro- kovnjaki celo menijo, da bi lahko kar večino Slovenije uvrstili v te kategorije varovanja. Intenziviranje kmetijstva pri nas namreč doslej še ni povzročilo takšnih veliko- površinskih posledic v smislu siromašenja biološke pestrosti, kot se je to zgodilo marsikje po Evropi. S stališča kriterijev bi bila torej mogoča (formalna) razglasitev Gozd V 53, 1995 367 Strategija ohranjanja narave in varstva naravne dediščine v gozdu in gozdnem prostoru teh zavarovanih kategorij (zavarovanih območij) na večjem delu površine Slo- venije. 1 OO-letna tradicija sonaravnega gospo- darjenja in ohranjanja gozdov ter naravo- varstva v gozdarstvu, izločeni gozdni rezer- vati (ca.1 0.000 ha), med njimi tudi pra- gozdovi, izločeni varovalni gozdovi (59.000 ha), precejšnja ohranjenost in pestrost vseh drugih gozdov, "novi" zakon o gozdo- vih in predlog programa (trajnostnega) razvoja gozdov, dajejo gozdarstvu značaj naravoohranjevalne in naravovarstvene dejavnosti. Javna gozdarska služba v Zavodu za gozdove Slovenije bi zato lahko zelo racionalno, kot obstoječa naravo- ohranjevalna služba, opravljala tudi neka- tere dodatne operativne naravovarstvene naloge, skladno s priporočilom Državnega zbora RS. Vendar pa bo potrebno dodatne naloge (razširitev njene dejavnosti) tudi formalizirati v zakonu, kajti za zdaj ostajajo Zavodu za gozdove Slovenije le naloge s področja varstva naravne (irr kulturne) dediščine, določene v zakonu o gozdovih. LITERATURA 1. IUCN-CNPPA 1994: Pa rks for life: Action for protected areas in Europe, IUCN, Gland, Švica in Cambridge, V. B. 154 s. 2. Pan-European biological and landscape di- versity strategy, osnutek, Economic and Social Council, 30 s. 3. Predlog Programa razvoja gozdov v Sloveniji -druga obravnava, Poročevalec št. 6/95, z Amand- maji Vlade, maj 1995 4. Strategija varstva narave v Sloveniji (v. 2.0), 1994, MK, ZVANKD, Ljubljana, 1994, 35 s. 5. UNEP, 1992: Convention on Biological Di- versity, (5 June 1992), Rio de Janeiro, 24 s. 6. Ustanavljanje in upravljanje naravnih parkov v Sloveniji. MOP, UVN, 1995,12 s. 7. WAI , IUCN, UNEP,1992, Global Biodiversity Strategy, 244s. 8. Zakon o gozdovih (Ur. l. št. 30/93) 9. Zakon o naravni in kulturni dediščini, Ur. 1. SAS, čt. 1/81 Foto Lado Kutnar: Smrekova draga v Trnovskem gozdu 368 Gozd V 53, 1995