•"saiisa "^-JluliiP!! Milena Kerndl, Zavod RS za šolstvo PISAVE PRESTOLNICE KULTURE TEKMOVANJE IZ SLOVENŠČINE ZA CANKARJEVO PRIZNANJE 2011/12 ^TEKMOVANJE ZA CANKARJEVO PRIZNANJE velika začetnica Jezik co m. Tekmovanje, ki je dvignilo veliko prahu v javnosti, je v šolskem letu 2011/12 mladim bralcem ponudilo različnost književnega upovedovanja sveta: najmlajši so brali pravljično in klasično izročilo, osmo- in devetošolci problemske teme. Komisija se je zavedala, da je zlasti pri problemski književnosti večja možnost kritičnih odzivov na izbrano besedilo. »Tekmovanje iz slovenščine za Cankarjevo priznanje je namenjeno najboljšim bralcem, takim, ki ne berejo »naivno«, ampak so se do prebranega zmožni kritično opredeljevati. To pomeni, da ravnanja književnih oseb, jezik, vsebino, sporočilo kritično vrednotijo - torej lahko tudi iz »temnih slik« (našega) sveta izluščijo izrazito etično oz. vrednostno držo. Vsaj v sodobni mladinski književnosti je namreč vzorec neposredne vzgojnosti, ki je bil značilen za najstarejšo književnost (»pridni Janezek« in »hudobni Mihec«) presežen: književnost ne deluje več kot zgled ali svarilo, ampak kot problem, o katerem je treba razpravljati v skupini, v neposrednem pogovoru med mladimi bralci samimi in seveda pod vodstvom usposobljenega mentorja branja. Komisija zaupa učiteljem slovenščine, saj jim problemske teme niso neznanka: berejo knjige Janje Vidmar in še mnoge druge, se pogovarjajo o najhujših stiskah sodobnega najstnika, ki jih literatura zajema - od anoreksije, AIDS-a, nasilja v družini, ksenofobije, vse do narkomanije in samomora - naloga književnosti je med drugim tudi ta, da bralcem zastavlja vprašanja in v njih spodbuja razmislek o svetu, v katerem živimo - in v katerem so tudi pretepeni, bolni, ponižani, nesocializirani, uporniški in tudi postreljeni ljudje. Bralčeva občutljivost za stiske drugega pa je prav podlaga za vzgojnost« (Saksida, 2012)1. Kako so mladi bralci doživeli, razumeli in ovrednotili izbrana besedila, lahko preberete v prilogi, kjer objavljamo najboljše spise z državnega tekmovanja. Izbor besedil za Cankarjevo tekmovanje (za učence od 2. razreda osnovne Milena Kerndl, PISAVE PRESTOLNICE KULTURE 91 šole do 4. letnika srednje šole) opravlja Državna komisija za tekmovanje iz slovenščine za Cankarjevo priznanje, imenovana pri ZRSŠ. Poleg članov Predmetne skupine za slovenščino na ZRSŠ jo sestavljajo še univerzitetni strokovnjaki in učitelji praktiki, ki poučujejo na vseh stopnjah izobraževanja. Komisija se vsako leto zelo skrbno pripravi na izbiro besedil. Zbira različne predloge, tudi predloge učiteljev slovenščine v spletni učilnici, jih presoja, nato pa na sklepni seji določi knjige, ki so podlaga za tekmovanje. Za krovni naslov tekmovanja v šolskem letu 2011/12 je izbrala Pisave prestolnice kulture, v povezavi z Evropsko prestolnico kulture (Maribor 2012). Komisija je v i zbor uvrstila zelo različne avtorje in njihove pisave: realistične in pravljične, klasične in sodobne, problemske in razpoloženjsko lirične. Za preverjanje bralne zmožnosti ter zmožnosti pisanja spisa/eseja, povezanega z izbranim književnim besedilom ter priporočeno dodatno literaturo, so učenci/dijaki brali naslednja besedila: Osnovna šola 2., 3. razred: Kajetan Kovič: Maček Muri (katerakoli izdaja) in še ena pravljica po izbiri šole/mentorjev (npr. Kajetan Kovič: Mačji sejem ali Maja Brodschneider Kotnik: Čevljarček) 4., 5. razred: FeriLainšček: Mislice (Murska Sobota, Franc-Franc) in še ena krajša zbirka ljudskih pravljic po izbiri šole/mentorjev 6., 7. razred: Lovro Kuhar - Prežihov Voranc: Solzice (katerakoli izdaja) in še ena krajša zbirka avtobiografskih ali realističnih kratkih pripovedi po izbiri šole/mentorjev 8., 9. razred: Makuc, Andrej (2001): Oči (Ljubljana, Cankarjeva založba) in še eno problemsko realistično besedilo avtorjev s področja Evropske prestolnice kulture po izbiri šole/mentorjev (npr. Predin, Andrej (2007): Na zeleno vejo, Ljubljana, Modrijan) 1 Saksida, I., 2012: »Nikdar nisem razumel, zakaj smo tako revni« ali Branje na lastno odgovornost. Esej o tabujih, vrednotah in pogovoru. Objavljeno na spletni strani Zavoda RS za šolstvo - Cankarjevo tekmovanje. Srednja šola - dijaki 1. in 2. letnika - gimnazijski programi - dijaki 1. in 2. letnika - srednji strokovni programi - dijaki 1., 2. in 3. letnika srednjih poklicnih šol Štefan Kardoš: Rizling polka (Maribor, Litera) in Miško Kranjec: Povest o dobrih ljudeh (katerakoli izdaja) - dijaki 3. in 4. letnika - gimnazijski programi - dijaki 3. in 4. letnika - srednji strokovni programi oziroma - 1. in 2. letnika - poklicno-tehniški programi Drago Jančar: To noč sem jo videl (Ljubljana, Modrijan) in Dušan Šarotar: Nostalgija (Murska Sobota, Franc-Franc) Šolskega tekmovanja iz slovenščine za Cankarjevo priznanje, ki je bilo 8. 12. 2011, se je udeležilo 35.002 tekmovalcev, največ v zgodovini tekmovanja, in sicer iz 603 slovenskih osnovnih in srednjih šol. Pri pripravi tekmovalcev 92 v | SLOVENŠČINA V ŠOLI, 2012 XV. letnik, številka 3-4 je sodelovalo 3863 mentorjev, bronasta priznanja pa je prejelo 13.991 tekmovalcev. Na področno tekmovanje, ki je bilo 26. januarja 2012, se je uvrstilo 1917 učencev 8. in 9. razreda OŠ ter srednješolcev, podeljenih pa je bilo 763 srebrnih priznanj. (Učenci od 2.-7. razreda tekmujejo samo na šolski ravni). Šole, ki so organizirale področna tekmovanja: OŠ Zreče OŠ Polzela_ Srednja ekonomsko-poslovna šola, Koper Srednja gostinska in turistična šola, Radovljica OŠ Prežihovega Voranca, Jesenice OŠ Ivana Cankarja, Vrhnika OŠ Mirana Jarca, Ljubljana OŠ Spodnja Šiška, Ljubljana OŠ Vižmarje-Brod, Ljubljana OŠ Janka Glazerja, Ruše OŠ Mladika, Ptuj_ OŠ Sladki Vrh OŠ Gornja Radgona OŠ Franceta Bevka, Tolmin Ekonomska šola Novo mesto OŠ Brežice OŠ Mežica Na državnem tekmovanju, ki je bilo 17. 3. 2012, je sodelovalo 233 tekmovalcev. Potekalo je v OŠ Spodnja Šiška v Ljubljani in OŠ Tabor I v Mariboru. Zlata priznanja je osvojilo 140 tekmovalcev iz vseh tekmovalnih skupin. Spise učencev in eseje dijakov z državnega tekmovanja je ovrednotila Državna komisija in izbrala najboljše med njimi: Tekmovalna skupina Ime in priimek tekmovalca/ tekmovalke Šola Mentorica 1. A skupina (8. razred) Tina Telban Stoiljkovic OŠ Cvetka Golarja, Škofja Loka Nataša Vrhovnik Jerič 1. B skupina (9. razred) Iza Košir OŠ Ivana Groharja, Škofja Loka Olga Koplan 2. A (1., 2. letnik gim.prog.) Katarina Belcer ŠC Rogaška Slatina Milena Ogrizek 2. B (1., 2. letnik SSI) Helena Košec Poslovno-komercialna šola Celje Helena Muha 2. C (1., 2., 3. letnik PTI) Mojca Brezovnik Srednja šola za gostinstvo in turizem Celje Vid Burnik 3. A (3., 4. letnik gim. prog.) Nastja Jagodic Gimnazija Jesenice Nataša Kozelj 3. B (3., 4. letnik SSI; 1., 2. letnik PTI) Klemen Brinovšek Srednja šola za farmacijo, kozmetiko in zdravstvo, Ljubljana Lidija Golc Uradni rezultati tekmovanja in najboljši spisi so objavljeni v ARHIVU tekmovanja za 2011/12, in sicer na http://www.zrss.si/default.asp?rub=566l.