Šolsko polje, letnik XXI, številka 1 –2 226 (najrazličnejših smeri študija). Kakšna je torej družba znanja in kakšna bo v pri- hodnje? Zagotovo kompleksna, ustvarjalna, inovativna. A je zaradi tega že tudi utopična? Eva Klemenčič Milan Jazbec, Martin Krpan: Diplomat in vojščak, Studeno, Zavod Martin Krpan, 2009, 188 str. Večkrat so v človekovi osebnosti prisotni razmisleki, kako iz preteklosti pre- iti v sedanjost in iz sedanjosti v prihodnost. Ta prehod ne bi bil za človeka tako težaven, če bi seveda bili tako močna osebnost, kot je bil v toku zgodovine Mar- tin Krpan. Martin Krpan kot neustrašen slovenski ljudski človek. In prav nje- mu je posvetil delo dr. Milan Jazbec. Delo je v letu 2009 izšlo pri Zavodu Mar- tina Krpana. Avtorjevo delo sestoji iz uvoda, orisa vojščaka in diplomata Martina Krpa- na, pa predgovora, obravnave kategorij, kot so čas in prostor, modrost, spomin, pogum, ugled, zmaga in tako dalje. Avtorjevo delo nosi naslov: Martin Krpan: diplomat in vojščak. Pri zelo zanimivem branju sem ugotovila, da je le-to vsebovalec mnogih vre- dnot, kot so: jezik, modrost, ugled (seveda pošteni ugled), enakost in tako dalje. Spričo velike vsebinske zanimivosti dela in v njem vsebovanih pomembnih vrednot sem se odločila, da delo priporočim v strokovno uporabo (v pedagoške namene) tudi učiteljicam in učiteljem družboslovja v šoli kot pomembnem so- cialnem socializacijskem mikrokozmosu. Z njegovim strokovnim poznavanjem bodo tudi lahko vzpostavljali danes tako želene (nujne) medpredmetne povezo- valne konkretne učne prakse pri šolajočih se subjektih. Le-ti so danes pretirano vključeni v virtualni družbeni prostor. Danes so mladi pred velikimi življenjski- mi izzivi: po kateri lestvici vrednot naj usmerjajo svoje življenjske prakse? Pričujoče delo dr. Jazbeca je tudi vsebnik mnogih zelo aktualnih družbo- slovnih tem. Tako delo govori tudi o diplomaciji (str. 25), katera » pomeni predvsem ure- janje odnosov med državami«. In vojščak Martin Krpan je bil tudi diplomat. Martin Krpan kot osrednji slovenski literarni junak. Študija dr. Jazbeca dokazu- je, da je bil Martin Krpan močna zgodovinska osebnost. Martin Krpan je imel vrsto pomembnih lastnosti diplomata in vojščaka. Njegovi govori se berejo kot jezikovne mojstrovine. Nadalje delo, ki ga predstavljamo, tudi vsebuje družbo- slovno temo: protokol. » Protokol pomeni predvsem lepo, uglajeno, prijazno in nevsiljivo obnašanje« (str. 43). Krpan kot močna zgodovinska osebnost se ni dal zmesti avtoriteti, nepredvidljivostim, nevarnostim in nevšečnostim, ki so preža- le nanj. V svojem življenju si je nabral mnogo pomembnih raznolikih izkušenj, ki so naredile njegovo osebnost za močno, zdržljivo, trpežno. Povzetki/Abstracts 227 Knjiga je vsebovalka domoljubja. » Navada je, pa tudi spodobi se, da vsak- do ve kaj povedati o svoji domovini, se pravi deželi in državi« (str. 65). Nadalje je tudi vsebovalka za človeka mnogih pomembnih življenjskih vodil. Vodil, kot so: »Govori malo, povej veliko!« (Str. 77.) Poudarjena misel je bila tudi značil- na za Krpanovo osebnost. V življenju bodi realist. Tudi osebnost Krpana je to bila. Krpanova osebnost, ki je črpala svojo moč, samozavest, modrost iz naveza- nosti na domači kraj. Za človeka je zelo pomembno, kako zori, raste, kako obli- kuje svoje značajske poteze. T udi Krpan je zorel in rasel pri soočenju z dvornimi krogi, z dvorno hierarhijo. Svoj ugled si pridobiva človekova osebnost s svojimi dejanji. Tudi osebnost Martina Krpana si je pridobivala svoj ugled s svojimi de- janji. Človekovi logiki sta lahko kmečka in akademska. Prva je lahko zelo pre- prosta, druga zelo zapletena spričo svoje perfekcionističnosti. Spletke so vselej nevarne. Tudi Krpan se je znašel med številnimi dvornimi spletkami. Cesarstvo je center moči, življenje tistih, ki krojijo življenje, sami pa žele priti na sam vrh oblastne piramide. To je le nekaj pomembnih poudarkov kakovosti, ki jih vsebuje avtorjevo delo. Upam, da sem bila v svojem prikazu dovolj prepričljiva, da je delo smotrno vzeti v roke za premišljeno strokovno branje. Kot že izpostavljeno, bi želela, da o njem še posebej razmišljajo učiteljice in učitelji družboslovja. Ter s svojimi raz- misleki dinamizirajo svoje ustvarjalno pedagoško delo. Alojzija Židan Frank Bünning, The transformation of Vocational Education and Training (VET) in the Baltic States – Survey of Reforms and Developments, Dordrecht, Springer, Bonn, UNESCO-UNEVOC – International Centre for Technical and Vocational Education and Training, 2006, Technical and Vocational Education and Training: Issues, Concerns and Prospects, letnik 4, 173 str. Knjiga Th e transformation of Vocational Education and Training (VET) in the Baltic States – Survey of Reforms and Developments je del zbirke z naslovom Technical and Vocational Education and Training: Issues, Concerns and Pros- pects, ki jo izdaja UNESCO-UNEVOC – Mednarodni center za tehnično in poklicno izobraževanje in usposabljanje v Bonnu v Nemčiji, le-ta pa dopolnju- je zbirko International Handbook of Technical and Vocational Education and Training. Obe zbirki se skupaj s številnimi drugimi publikacijami uvrščata v Mednarodno knjižnico poklicnega in tehničnega izobraževanja – International Library of Technical and Vocational Education. Knjiga Transformacija poklicnega izobraževanja in usposabljanja v baltskih državah – Pregled reform in razvoja se skuša soočati z mnogimi izzivi, ki jih je nekaterim državam prinesel vstop v Evropsko unijo. Litva, Latvija in Estonija so v EU pristopile istočasno kot Slovenija, 1. maja 2004, prav tako pa se skupaj