> Kerščanski katoliški nauk. IfcTs- TD-u-najn.. Na stroške c. k. založbe šolskih knjig. 1876 . 510839 Šolske bukve, v.ces. kr. zalogi šolskih bukev na svetlo dane, ne smejo draže prodajati se, kot je na pervem listu postavljeno. / V vod. Kaj se imenuje katekizem? Katekizem se imenuje podučenje v kerščanskem katoliškem nauku; katekizem se sploh tudi pravi bukvam (knjigi), ktere imajo to poducenje v sebi. V kolikih poglavjih se v tem katekizmu kerščanski katoliški nauk razklada? Kerščanski katoliški nauk se razklada v tem katekizmu v petih poglavjih in v pristavku. Ktera so ta petera poglavja? Petera poglavja so: 1. Vdr a, 2. Upanje. 3. Ljubezen. 4. Sveti zakramenti. 5. Kerščanska pravica. Od česa govori pristavek ? Pristavek govori od štirih poslednjih reči 1 * I. Poglavje. Od vdre. I. Razdelek. Kaj je katoliška vera. Kaj se pravi: kerščansko katoliško verovati ? Kerščansko katoliško verovati se pravi za res imeti vse, kar je Bog razodel in nam sveta cdrkva verovati zapoveduje, bodi si v svetem pismu zapisano ali ne. Ali je k zveličanju zadosti, da katoliški kristian le v sercu veruje, kar je Bog razodel? K zveličanju ni zadosti. da katoliški kristian le v sercu veruje, kar je Bog razodel, temoč mora on tudi: 1. Svojo vdro z deli kazati. 2. Kar v sercu vdruje, Če je treba, z ustmi očitno spoznati in pričati. Zakaj se mora vdrovati, kar je Bog razodel? Vdrovati se mora, kar je Bog razodel, kdr je Bog večna resnica in neskončna mo¬ drost, ktera ne more ne goljfati ne goljfana biti. Je li včra vsakemu človeku, kteri hoče zveličan hiti, potrebna ? Vdra je potrebna vsakemu človeku, kteri hoče zveličan biti; zakaj brez vdre ni mogoče Bogu dopasti. 5 Kaj mora vsak človek, kedar pride k pa¬ meti, vedeti in včrovati, da bo zveličan? Vsak človek, kedar pride k pameti, mora, da bo zveličan, vedeti in včrovati: 1. Da je en Bog. 2. Da je Bog pravičen sodnik, kteri dobro plačuje, in hudo kaznuje. 3. D a so tri božje osebe enega bitja in ene nature: Oče, Sin in sveti Duh. 4. Da je druga božja oseba, Bog Sin, človek postal, da bi nas s svojo smertjo na križu odrešil in večno zveličal. Ktere resnice še mora vsak katoliški kri- stian verh teh vedeti in verovati ? Verh teh poglavitnih resnic kerščanske katoliške včre mora še vsak katoliški kristian vedeti in verovati: 1. Da j e človeška duša neumerjoča. 2. Da je milost božja k zveličanju potrebna, in da brez milosti božje človek nič za večno življenje za¬ služnega ne more storiti. Kaj je vsakemu katoliškemu kristianu znati zapovedano ? Vsakemu katoliškemu kristianu je znati zapovedano: 1. Apostolsko včro. 6 2. Gospodovo molitvo (Oče naš). 3. Deset božjih in pet cerkvenih zapovedi. 4. Sedem svetih zakramentov. 5. Kerščansko pravico. Kde je to, kar mora katoliški kristian va¬ rovati, sosebno zapopadeno? Kar mora katoliški kristian verovati, je sosebno v apostolski veri zapopadeno. Kako se glasi apostolska vera? Apostolska vera se tako glasi: Včrujem v Boga O č e t a, v s e m o g o fi¬ nega stvarnika nebfis in zemlje. In v J e z u s a K r i s t u s a, S i n a n j e g o v e g a edi¬ nega, Gospoda našega. Kteri je spo¬ čet od svetega Duha, rojen iz Marie Device. Terpel pod Ponči j em P i 1 atom, križan bil, umeri in v grob položen. Doli je šel pred pekel, tretji dan od mertvih vstal. Gori je šel v nebesa, sedi na desnici Boga Očeta vsemogoč¬ nega. Od ondod bo prišel sodit žive in mertve. Vfirujem v svetega Duha, sveto katoliško cčrkvo; občestvo Svetnikov; odpuščanje grehov, vsta¬ jenje mesa; in večno življenje. Amen. Koliko delov ali členov ima apostolska vera ? Apostolska ve'ra ima dvanajst delov ali členov. II. Razdelek. Od dvanajsterih Členov vere. §. i. Od pervega člena vere. Kako se glasi pervi člen včre? Pervi člen vere se tako glasi: Verujem v B o g a O č e t a, vsemogoč- aiega stvarnika nebes in zemlje. a. Od Boga. Koliko je Bogov? Le en sam Bog je. Kaj je Bog? Bog je sam od sebe naj bolj popolnoma bitje. Ktere lastnosti božje imamo sosebno vedeti? Tote lastnosti božje imamo sosebno vedeti: 1. Bog je večen: je vselej bil, je in bo vselej. 2. Bog je čist fzgoli) duh; bitje, ktero ima naj bolj popolnoma um in naj boljšo voljo, telesa pa ne. 3. Bog je vseveden; ve vse, sedanje, preteklo in prihodno, vč tudi naše naj skriv- nejše misli in želje; torej ne more goljfan biti. 4. Bog je neskončno moder; stori vse iz naj boljšega, konca, in izvoli naj pri- pravniše pripomočke, svoj namčn doseči. 5. Bog je vsemogočen; je stvaril nebo 8 in zemljo in vse. kar je; njemu ni nič nemo¬ goče storiti. 6. Bog je v sega pričujoč; je povsod, v nebesih in na zemlji. 7. Bog je neskončno svet; hoče in ljubi vse dobro in sovraži vse hudo. 8. Bog je neskončno resničen in zvčst; vse, kar reče, je res; in kar obljubi ali žuga, vse spolni. 9. B o g j e ne sp r e m eni j iv; je včkomaj ravno tisti. 10. Bog je neskončno dobrotljiv; skerbi po očetno za vse svoje stvari, vse do¬ bro imamo od njega. 11. Bog je neskončno vsmiljen; nam odpusti naše grehe, ako se resnično po¬ boljšamo. 12. Bog je neskončno pravičen; poplača vse dobro in kaznuje vse hudo na tenko, kakor si kdo zasluži. Koliko je božjih oseb? Tri božje osčbe so. Kako se imenujejo tri božje osebe? Perva božja oseba se imenuje Oče, druga Sin, tretja sveti Duh. Kako se imenujejo vse tri božje osebe skupaj? Vse tri božje osebe skupaj se imenujejo presveta Trojica. 9 S čim katoliški kristian spoznava ali terdi presveto Trojico ? Katoliški kristian spoznava presveto Tro¬ jico z znamenjem svetega križa, ker vsako teh treh oseb imenuje, kedar križ dela, Kaj spoznava katoliški kristian še z zname¬ njem svetega križa ? Katoliški kristian spoznava z znamenjem svetega križa tudi, da je Jezus Kristus na križu umeri in nas s svojo smertjo odrešil. Kako se križ dela? Križ delamo z desnico, s ktero zaznam- vamo čelo, usta in persa, rekoč: V imenu Boga Očeta f, in Sina in svetega Duha *|\ Amen. b. O d s t var j en j a. Kdo je vse stvaril? Bog jestvaril nebo in zemljo in vse, kar je. Kaj pomeni beseda: stvarili? Beseda: s t v a r i t i pomeni: iz nič kaj storiti. Ktere so naj imenitniše stvari božje ? Naj imenitniše stvari božje so angeli in Človek. Kaj so angeli ? Angeli so zgol duhovi, kteri imajo um in voljo, telesa pa ne. Zakaj je Bog angele stvaril? 10 Bog je angele stvaril, da bi njega častili,, ljubili in molili, njemu služili in ljudi varovali. Kabove je Bog angele stvaril? Bog je angele v svoji milosti in z veli¬ kimi popolnostmi stvaril. So li vsi angeli v milosti božji ostali ? Veliko angelov je milost božjo po grehu napuha zgubilo. Kako je Bog napuhnjene angele kaznoval? Bog je napuhnjene angele, ki se jim hudiči pravi, včkomaj zavergel in v pekel pahnil. Ktera je za angeli naj imenitniša stvar božja ? Človek je za angeli naj imenitniša stvar božja. . Iz česa je človek ? Človek je iz telesa in neumerjoče duše, ktera je po božjej podobi stvarjena. Zakaj je Bog človeka stvaril ? Bog je človeka stvaril, da bi ga spoznal, častil, ljubil, molil, njemu služil, mu pokoren in večno zveličan bil. Je li človek Bogu pokoren ostal ? Že pervi človek Adam je bil s svojo ženo Evo Bogu nepokoren. Kako je bil pervi človek Bogu nepokoren? Pervi človek je jedel v raji ali paradiži sad z drevesa, ki mu ga je bil Bog prepovedal, in je s tem grešil. 11 Je li greh samo pervemu človeku škodoval? Ta greh ni samo pervemu človeku škodo¬ val, temoe tudi nam, ki smo njegovega rodu; časno in večno smert,, pa tudi še veliko dru¬ gega hudega nam je prinesel. Je li bil tudi človek, kakor napuhnjeni angeli, vekomaj od Boga zaveržen ? Človek ni bil, kakor napuhnjeni angeli, vekomaj od Boga zaveržen. Kaj je Bog obljubil v odrešenje človeka zavolj greha zaverženega? V odrešenje človeka zavolj greha zaver¬ ženega je Bog obljubil poslati odrešenika, ki se mu tudi Mesia pravi. §. 2. Od drugega člena vere. Kako se glasi drugi člen vere? Drugi člen vere se tako glasi: In v Jezusa Kristusa, Sina njego¬ vega edinega, Gospoda našega. Kdo je Jezus Kristus? Jezus Kristus je: 1. Edinorojeni Sin Boga Očeta. '1. Naš Gospod, postavodajavee in učitelj. Kaj pomeni ime: Jezus? Ime: Jezus je toliko kakor zveličar. Zakaj se Jezusu zveličar pravil Zveličar se mu pravi, ker namjeponjem 12 zveličanje došlo, ker nas je rešil od zadolženja in kazni za greh, — od večne smerti. Kako se Jezusu še pravil Jezusu se tudi pravi Kristus, kar je toliko kakor pomaziljeni. Zakaj se imenuje Jezus Kristus edinorojeni Sin Božji? Jezus Kristus se imenuje edinorojeni Sin božji, ker je edini, kteri je od svojega nebe¬ škega Očeta rojen od vekomaj. Kako je Jezus Kristus Bog in človek vkup? Jezus Kristus je Bog in človek vkup, kčr je Bog od vekomaj, in ker se je včlovečil (človek postal) v času. Zakaj se Jezus Kristus naš Gospod imenuje? Naš Gospod se imenuje, ker je Bog in naš odrešenik. Zakaj se je Sin božji včlovečil ? Sin božji se je včlovečil, da bi nas s svojo smertjo na križu odrešil in večno zveličal. §. 3. Od tretjega člena vere. Kako se glasi tretji člen včre ? Tretji člen včre se tako glasi: Kteri je spočet od svetega Duha, rojen iz Marie Device. Ima li Jezus očeta? 13 Jezus ima kakor Bog nebeškega Očeta, kakor človek pa nima nobenega očeta. Ali ni bil Jožef oče Jezusa Kristusa? Jožef je bil le rednik Jezusa Kristusa. Je li imel Jezus mater? Jezus kakor Bog ni imel nobene matere; kakor človek je imel Mario, presveto Devico, za svojo mater. Zakaj se Maria mati božja imenuje? Maria se imenuje mati božja, kčr je ro¬ dila Jezusa Kristusa, kteri je Bog in človek vkup. Od koga je Maria Jezusa spočela? Maria je Jezusa od svetega Duha spočela. Kde je Maria Jezusa rodila? Maria je Jezusa v Betlehemu v enem hlevu rodila. §. 4 ' Od četertega člena vere. Kako se glasi četerti člen vere? Ceterti člen vdre se tako glasi: Terpel pod Poncijem Pilatom, križan bil, umeri in v grob položen. Je li Jezus mogel terpeti? Jezus je mogel kakor človek, ne pa ka¬ kor Bog terpeti. Je li Jezus tudi resnične terpel? Resnično je terpel, in scer na duši in na telesu. u Kaj je Jezus na svoji duši terpel? Jezus je na svoji duši veliko britkost in žalost terpel. Kaj je Jezus na svojem telesu terpel? Jezus je na svojem telesu veliko rev in težav, veliko tepenja in ran preterpel; gajžlan (bičan, šiban) je bil in s ternjem kronan (venčan). Kaj je Jezus še več terpel? Terpel je veliko zaničevanja, zasramovanja, preklinjevanja, obrekovanja in drugih krivic. Kde je bil Jezus Kristus križan in kde je umeri ? Jezus Kristus je bil križan na g r ri Kalvarii blizo mesta Jeruzalema, in je na križu umeri. §. S. Od petega člena vere. Kako se glasi peti člen vere? Peti člen vere se tako glasi: Doli je šel pred pekel, tre tj i dan od m e r t v i h vstal. Je li Jezus Kristus z dušo in s telesom pred pekel šel? Le duša Jezusa Kristusa je pred pekel šla. Kaj pomeni beseda: pekel? Beseda pekel pomeni tiste skrite kraje, v kterih so duše mertvih hranjene, ktere ne¬ beškega zveličanja niso dosegle. 15 Je li več takih skritih krajev, ki se jim pekel pravi? Več je takih skritih krajev, ki se jim pekel pravi; tako se imenuje: 1. In scer navadno kraj, kjer pogub¬ ljeni večno ter pij o. 2. Kraj, kjer duše časne kazni terpe za grehe, za ktere se niso v življenju zadosti spokorile; temu kraju se pravi vice. 3. Poslednič kraj, v kterem so bile hra¬ njene duše bogaboječih, kteri so umerli, in so ondi v zveličanskem upanju svojega odrešenja mirno in brez terpljenja čakali, dokler ni bilo Jezusa k njim; temu kraju se pravi pred pekel. Kdaj je Jezus Kristus spet od mertvih vstal? Jezus Kristus je tretji dan, in scer iz lastne moči, neumerjoč in častitljiv, kakor pre- magavec smerti in hudiča, od mertvih vstal. Zakaj je Jezus Kristus od mertvih vstal? Jezus Kristus je od mertvih vstal: 1. Da je sveto pismo in svoje lastno pre¬ rokovanje spolnil. 2. Da je svetu neoveržljivo dokazal, da je njegov uk resničen, in da je bil res od Boga poslan. 3. Da je naše upanje poterdil, in nam prihodno vstajenje zagotovil. 16 » §. 6. Od šestega člena vere. Kako se glasi šesti člen včre? Šesti Člen včre se tako glasi: Gori je šel v nebesa, sedi na des¬ nici Boga Očeta vsemogočnega, Kdaj je Jezus v nebesa šel? Jezus je štirdeseti dan po svojem vstajenju v nebesa šel. Kaj se pravi: Jezus sedi na desnici Boga Očeta vsemogočnega? Jezus sedi na desnici Boga Očeta vsemo¬ gočnega, to se toliko pravi kakor: Jezus je v vednem posestvu naj višje oblasti in naj viš¬ jega veličastva čez vse v nebesih in na zemlji. §. 7. Od sedmega člena vere. Kako se glasi sedmi člen vere? Sedmi člen ve're se tako glasi: Od ondod bo prišel sodit žive in mertve. Bo li Jezus spet prišel ? Jezus bo sodni dan spet iz nebes prišel. Zakaj bo Jezus sodni dan spet prišel? Jezus bo sodni dan spet prišel, sodit vse ljudi, žive in mertve. Kako bo Jezus sodni dan ljudi sodil ? Jezus bo sodil ljudi po tem, kar so do¬ brega ali hudega storili; pravične bo plačal 17 z večnim življenjem v nebesih, grešnike pa bo večno v peklu kaznoval. §. 8. Od osmega člena vere. Kako se glasi osmi člen včre? Osmi člen včre se tako glasi: Včrujem v svetega Duha. Ktera božja oseba je sveti Duh? Sveti Duh je tretja božja oseba; on je pravi Bog. Kde nas sveti Duh posvečuje? Sveti Duh nas posvečuje: 1. V svetem kerstu. 2. V zakramentu svete pokore. 3. Kolikorkrat drage svete zakramente vredno prejmemo. Kako nas sveti Duh posvečuje? Sveti Duh nas posvečuje, kčr v nas vlije posvečujočo milost in nas stori otroke božje, ali pa posvečujočo milost v nas pomnoži. Kaj še več sveti Duh s svojo milostjo v nas stori? Sveti Duh tudi razsvetljuje naš um; nas uči in nagiba po volji božji ravnati; nam podeljuje svoje darove. Kteri so dari svetega Duha? Dari svetega Duha so ti: 1. Dar mo¬ drosti. 2. Dar umnosti. 3. Dar svčta. 2 KerSoanski nauk. 18 4. Dar moči. 5. Dar učenosti. 6. Dar pobožnosti. 7. Dar straha božjega, §. 0. Od devetega člena vere. Kako se glasi deveti člen vere? Deveti člen vere se tako glasi: Sveto katoliško eerkvo, občestvo svetnikov. a. Ocl svete e črk ve. Kaj je sveta katoliška cerkva. Sveta katoliška cčrkva je viden zbor vseh pravovernih kristianov pod vidnim poglavarjem Rimskim papežem, kteri verujejo ene*nauke in prejemajo ene zakramente. Ima li sveta cerkva tudi nevidnega pogla¬ varja? Cerkva ima tudi nevidnega poglavarja, in ta je Jezus Kristus. Je li več pravih cerkev ko ena? Le ena prava cčrkva je, zvun k ter e ni upati zveličanja. Ktera so znamenja prave ečrkve? Znamenja prave ečrkve so štiri; in ta so: 1. Da je edina; 2. sveta; 3. vesvoljna ali katoliška; 4. apostolska. Kako se prava cerkva še drugače imenuje? Prava cerkva se imenuje tudi Rimska, kčr je Rimska cerkva glava vseh drugih cerkev in središče cerkvene edinosti. 19 b. Od občestva svetnikov. Kako imajo pravoverni kristiani občestvo ali zvezo med sebo? Pravoverni kristiani imajo med sebo ob¬ čestvo ali zvezo kakor udje telesa. V čem obstoji občestvo ali zveza svetnikov? Občestvo ali zveza svetnikov obstoji v tem, da se vsi udje cerkve duhovnih zakladov (šacov) vdeležvajo. Kteri so udje cerkve, ki imajo zvezo med sebo ? Udje cerkve, kteri imajo zvezo med sebo, so : 1. Ver ni na zemlji. 2. Svetniki v nebesih. 3. Duše mertvih, ki so v vicah. Kakošno zvezo imajo med sebo včrni na zemlji? Verni na zemlji imajo zvezo med sebo, da slehernega molitva in zasluženje dobrih del tudi drugim pomaga. §. 10. Od desetega člena vere. Kako se glasi deseti člen vere? Deseti člen včre se tako glasi: Odpuščanje grehov. Kaj nas uči ta člen vere ? Ta člen včre nas uči, da je Jezus Kristus svoji cerkvi oblast dal, grehe odpuščati. Kdo ima v pravi cerkvi oblast grehe odpuščati? V pravi cerkvi imajo škofje in mešniki oblast, orehe odpuščati. 9 * 20 v Kde se grehi odpuščajo? Grehi se odpuščajo v zakramentu svetega kersta in zakramentu svete pokore. §■ 11. Od ednajstega člena vere. Kako se glasi ednajsti člen vere? Ednajsti člen ve're se tako glasi: Vstajenje mesa, Kaj se razume pod vstajenjem mesa? Pod vstajenjem mesa se razume, da bo Bog sodni den mertve k življenju obudil, in da bodo ljudje vstali s svojim mesom, to je z ravno tistimi telesi, bi so jih v življenji imeli. 12. Od dvanajstega člena vere. Kako se glasi dvanajsti člen včre? Dvanajsti člen včre se tako glasi: Večno življenje. Kaj verujemo in spoznamo z besedami dva¬ najstega člena včre? Z besedami dvanajstega člena vdre spozna¬ mo in včrujemo večno, vedno zveličanje, ktero bo želje svetnikov in izvoljenih popol¬ noma dopolnilo. Kaj pa terdimo z besedo Amen? Z besedo Amen terdimo, da nad nauki, zapopadeninri v apostolski veri, ne dvomimo (ne cviblamo), marveč da za res imamo vse, kar je v nji zapopadenega. II. P o g 1 a v j e. Od upanja. I . Razdelek. Kaj je keršcansko upanje. Kaj se pravi: keršcansko upati ? Keršcansko upati se pravi: terdno se zanesti (nadjati), da nam bo Bog dal, kar nam je obljubil. Kaj upamo od Boga? Upamo od Boga večno ž i v 1 j e n j e, to je večno 'zveličanje in pripomočke, tisto doseči* Zakaj upamo? Upamo, ker je Bog vsemogočen, v spolno vanju svojih obljub zvest, neskončno dobrotljiv in vsmiljen, ki torej spolniti more in hoče, kar je obljubil. S čim se keršcansko upanje obuja? Kerščansko upanje se obuja sosebno z molitvo. 22 II. Razdelek, Od molitve. §. /. Od molitve sploh. Kaj je molitva ? Molitva je povzdigovanje duha k Bogu. Zakaj molimo? Molimo zato, da Boga, naj višjega Gospo¬ da, po dolžnosti ca s ti m o, da se mu za prejčte dobrote zahvalimo, in da ga prosimo za to. kar nam je v prihodno potreba. Zakaj še molimo? Molimo tudi za odpuščanje grehov, in da v splošnih in posebnih, v lastnih in bližnjega potrebah od Boga pomoči izprosimo. Ali smo dolžni moliti? Dolžni smo moliti, zakaj molitva je edna izmed naj imenitniših dolžnosti naše vere. Kde je zapopadeno vse, za kar moramo moliti ? Vse, za kar moramo moliti, zapopadeno je v Očenašu. to je v Gospodovej molitvi. §. 2. Od Gospodove molitve posebej. Kdo nas je učil moliti? Kristus, naš Gospod, nas je učil moliti, Kako nas je Kristus učil moliti? Kristus nas je učil moliti Očenaš, ki se mu tudi Gospodova molitva pravi. 23 Kako se moli Oče naš? Očenaš se tako moli: Oče naš, kteri si v nebesih. Po¬ svečeno bodi tvoje ime. Pridi k nam tvoje kraljestvo. Zgodi se tvoja volja, kakor v nebesih, tako na zemlji. Daj nam danes naš vsakdanji kruh. Odpusti nam naše dolge, kakor tudi mi odpuščamo svojim dolžni¬ kom. In nas ne vpelji v skušnjavo. Temoč reši nas hudega, Amen. Iz česa obstoji Gospodova molitva? Gospodova, molitva obstoji iz predgovora in sedem prošenj. a. Od predgovora. Kako se glasi predgovor? Predgovor se tako glasi: Oče naš, kteri si v nebesih. Koga kličemo s temi besedami predgovora? S temi besedami predgovora kličemo Boga, kteri je naš oče. Zakaj pravimo Bogu „oče“? Bogu pravimo „oče“, ker je ljudi po svoji podobi stvari!, in po očetovo za nje skerbi. Zakaj pravimo Bogu „naš oče“? Bogu pravimo naš oče, ker nas je vse po svetem Duhu pri svetem kerstu storil svoje 24 otroke, svoje dediče (erbe), in so-dediče (rav- noerbe) Jezusa Kristusa in brate med sebo. Zakaj pravimo: kteri si v nebesih! Pravimo: kteri si v nebesih, kčrBog, dasiravno je povsod pričujoč, vendar posebno v nebesih prebiva, kjčr se svojim izvoljenim od obličja do obličja kaže in uživati daje. b. Od perv ih treh prošenj Grospodove molitve. Ktera je perva prošnja? Perva prošnja je: Posvečeno bodi tvoje ime. Zakaj prosimo naj poprej, da bi božje ime posvečeno bilo ? Prosimo naj poprej, da bi božje ime po¬ svečeno bilo, ker smo dolžni vselej in pred vsemi rečmi prositi za to, kar božjo čast tiče, in potle še le, kar je nam ali bližnjemu potreba. Kaj prosimo v pervi prošnji očenaša? V pervi prošnji očenaša prosimo: 1. Da naj bo Bog pri vseh ljudeh na zemlji spoznan, in njegovo presveto ime povsod znano in češčeno. 2. Da naj se grešniki k Bogu spreober- nejo, in se k pokori obude. 3. Da naj se njegovemu imenu nikoli nečast ne dela, ne s krivovčrstom in nevero, ne z bogokletstvom in nekerščanskim življenjem. 25 Ktera je druga prošnja,,? Druga prošnja je: Pridi k nam tvoje kralj estvo. Kaj prosimo v drugi prošnji? V drugi prošnji prosimo: 1. Da naj Bog svojo cerkvo in kraljestvo svoje milosti razširja in uterjuje, kraljestvo hudiča in greha pa razdene. 2. Da naj vero, upanje in ljubezen v nas vlije in te čednosti v nas pomnoži. 3. Poslednič, da naj nam po tčm življenju nebesa dodeli. Ktera je tretja prošnja? Tretja prošnja je: Zgodi se tvoja vol ja kakor v nebesih, tako na z e ml j i. Kaj prosimo v tretji prošnji? V tretji prošnji prosimo: 1. Da naj nam Bog da milost, njegovo sveto voljo v vseh okolščinah na zemlji tako na tenko in voljno dopolnovati, kakor jo an¬ geli in svetniki v nebesih dopolnujejo. 2. Da naj Bog od nas odverne vse, bar je dopolnovanju njegove svete volje na poti. e. Od poslednih štirih prošenj Go¬ spodove mol itve. Ktera je četerta prošnja? četerta prošnja je: Daj nam danes naš vsakdan] i kruh. 26 Kaj prosimo v četerti prošnji? V četerti prošnji prosimo : 1. Da naj nam Bog' da vsega, česar nam je potreba, da ohranimo svoje telesno in dušno življenje. 2. Da naj Bog dragoto in lakoto, pa tudi greh, kteri večkrat take kazni prinaša, dobrot¬ ljivo od nas odverne. Ktera je peta prošnja? Peta prošnja je: Odpusti nam naše dolge, kakor tudi mi odpuščamo svojim dolžnikom. Kaj prosimo v peti prošnji? V peti prošnji prosimo, da naj nam Bog naše grehe odpusti ravno tako, kakor mi iz serca' odpuščamo tistim, ki so nas razžalili. Ktera je šesta prošnja? Šesta prošnja je: In ne vpelji nas v s k u šnj a v o. Kaj prosimo v šesti prošnji? V šesti prošnji prosimo, da naj nam Bog ob času skušnjave svoje pomoči ne odtegne in ne pripusti, da bi pod skušnjavo obnemagali. Kdo nas sosebno skuša? Skuša nas sosebno svet, naše meso, to je naše hudo nagnenje in poželenje, pa hudič ali hudobni duh. Ali Bog tudi pobožne in pravične skuša? 27 Tudi pobožne in pravične Bog skuša, kadar Bog njih čednost skuša: 1. z boleznijo; 2. s siromaštvom in dru¬ gimi nadlogami, Ktera je sedma prošnja? • Sedma prošnja je: Temoč reši nas hudega. Kaj prosimo v sedmi prošnji? V sedmi prošnji prosimo: 1. Da naj nas Bog sosebno reši hudega na duši, kar je greh, in nas obvaruje večnih in časnih kazni za greh. 2. Da naj nas Bog reši tudi časnih nadlog, če niso k našemu zveličanju. 3. Da naj nam Bog dodeli milost, vse nadloge in težave, ki nam jih pošlje, poterp- ljivo in stanovitno prenesti. Kaj pomeni beseda, „Amen“? Amen, hebrejska (židovska) beseda, po¬ meni : zgodi se! ali pa: zgodilo se bode. §. 3. Od angelskega češčenja. Ktero molitro katoliški kristiani veči del očenašu dostavljajo? Katoliški kristiani dostavljajo veči del očenašu angelsko češčenje. Kaj je angelsko češčenje? Angelsko češčenje je molitva, s ktero 28 sveto Devico Mario, mater božjo, pred vsemi angeli in svetniki posebno častimo in na po¬ moč kličemo. Kako se moli angelsko česčenje? Angelsko češčenje se tako moli: češčena si Maria,*'gnade *) polna, Gospod je s tebo. Zegnana (blagoslovljena) si med ženami, in žegnan (blagoslovljen) j e sad tvojega telesa, Jezus. Sveta Maria, mati božja! prosi za nas grešnike zdaj in o naši smertni uri. Amen. Zakaj pravimo: Sveta Maria, mati božja? Pravimo: Sveta Maria, mati božja; ker je sveta Devica Maria rodila Jezusa Kristusa, kteri je pravi Bog. Kdaj katoliška cerkva mater božjo posebno časti z angelskim češčenjem? Katoliška cerkva časti mater božjo z angelskim češčenjem posebno, kedar zjutraj, opoldne in zvečer k molitvi zvoni. Česa se je pri tčm zvonjenju sosebno treba spomniti? Pri tčm zvonjenju se je sosebno včlove- eenja Sina božjega hvaležno in pobožno treba spomniti. *) milosti. III. Poglavje. Od ljubezni. I. Razdelek, Kaj je kerščanska ljubezen. Kaj se pravi: kerščansko ljubiti? Kerščansko ljubiti se pravi: Boga, naj vekšo dobroto, zavolj njega samega in bližnega zavolj Boga ljubiti, zavolj Boga voljno storiti vse, kar nam je zapovedal. Zakaj moramo Boga še ljubiti? Boga moramo ljubiti tudi za to, ker je nam neskončno dobrotljiv. Kako moramo Boga ljubiti? Boga moramo ljubiti čez vse, iz celega svojega Serca, iz vse svoje duše, iz vse svoje pameti in iz vse svoje moči. Kaj se pravi: Boga čez vse ljubiti? Boga čez vse ljubiti se pravi: Boga bolj ljubiti, kakor vse stvari, in ga raje imeti (bolj čislati), kakor vse, kar nam more pri¬ jetno in dopadljivo biti. Kdo Se razume z besedo: bližni ? Z besedo: bližni se razume vsak človek, prijatel in sovražnik. 30 Kaj se pravi: bližnega ljubiti? Bližnega ljubiti se pravi: bližnemu dobro hoteti, storiti mu to, kar mu je prijetno in k pridu; in opustiti vse, kar mu je neprijetno in škodljivo. Je li kerščanska ljubezen potrebna? Kerščanska ljubezen je tako potrebna, da človek, ki se svoje pameti zave, brez ljubezni ne more večnega življenja doseči. Kako se pokaže ljubezen do Boga in do bližnega ? Ljubezen do Boga in do bližnega se po¬ kaže, če spolnujemo deset zapoved božjih. II. Razdelek. Od deset božjih zapoved sploh. Ktere so desetere zapovedi božje? Po poglavitnem zapopadku so desetčre zapovedi božje te le: 1. Vervaj v enega samega Boga, 2. Ne imenuj po nepridnem božjega imena. 3. Posvečuj praznik. 4. Spoštuj očeta in mater, da boš dolgo živel, in da ti bo dobro na zemlji. 5. Ne ubijaj. 6. Ne prešestvaj. 7. Ne kradi. n 8. Ne pričaj pro krivem zoper svojega bližnega. 9. Ne želi svojega, bližnega žene. 10. Ne želi svojega bližnega blaga. Komu je Bog dal deset božjih zapoved? Bog je dal deset božjih zapoved Mo j¬ zesu na gori Sinaj za izraelsko ljudstvo, ko je bilo po izhodu iz Egipta v puščavi. Je li mogoče, deset božjih zapoved spolnovati ? Deset božjih zapoved spolnovati je mogoče, ker Bog vsakemu k te'mu potrebno milost daje. Kaj zapopadajo v sebi desčtere zapovedi božje? Perve tri zapovedi božje zapopadajo dolž¬ nosti do Boga, drugih sedem pa dolžnosti do bližnega? Kde se najde zapopadek deset zapoved božjih ob kratkem? Zapopadek deset zapoved božjih se najde ob kratkem v dveh zapovedih ljubezni. Ktera je perva zapoved ljubezni? Perva zapoved ljubezni je: Ljubi Gospoda, svojega Boga, iz celega svojega serca, iz vse svoje d uše, iz vse svoje pameti in iz vse svoje moči. Ktera je druga zapoved ljubezni ? Druga zapoved ljubezni je: Ljubi svojega bližnega, kakor sam sebe; 32 Kako razlaga Kristus zapoved ljubezni do bližnega ? Kristus razlaga zapoved ljubezni do bliž¬ nega s temi besedami: Vse, kar koli hočete, da bi vam ljudje storili, tudi vi njim storite. V tdm je postava in preroki. Kaj se mora pri vsakej zapovedi pomniti? Pomniti se mora, da je v vsaki zapovedi nekaj zapovedanega, nekaj pa prepovedanega. III. Razdelek. Od deset božjih zapovedi posebej. #. /. Od pervih treh zapovedi, ktere zapovedajo dolžnosti do Boga. Kaj je v pervej zapovedi zapovedanega? V pervej zapovedi je zapovedano, v enega Boga verovati, moliti ga, v njega upati, njega ljubiti. Kaj je v pervej zapovedi prepovedanega? V pervej zapovedi je prepovedano: Nevera, malikovanje, krivove'rstvo, vedeževanje, prazna vdra, vrdže (eopernija); prepovedano je tudi: sovražiti Boga, obupati, ne zaupati, ali pa pre- derzno zaupati v božjo milost. Ali ni zoper pervo zapoved, angele in svetnike častiti in na pomoč klicati? 33 Ni zoper pervo zapoved, marveč dobro in koristno je, angele in svetnike častiti in na pomoč klicati. Zakaj kličejo katoliški kristiani angele na pomoč? Katoliški kristiani kličejo angele na po¬ moč, kčr so ljudem za varbe dani; ker ljudi ljubijo, za njih zveličanje skerbč, in za nje prosijo; kčr vedno Boga gledajo in mu tudi molitvo ljudi darujejo. Zakaj kličejo katoliški kristiani tudi svet¬ nike na pomoč? Katoliški kristiani kličejo tudi svetnike na pomoč, ne kakor da bi iz lastne moči pomagati mogli, ampak zato, ker so prijatli božji, in tudi za ljudi pri Bogu prosijo. Ali je zoper pervo zapoved, podobe imeti in častiti? Podobe imeti in častiti ni zoper pervo zapoved božjo; zakaj ta le prepoveduje po¬ dobe delati za to, da bi jih molili. Zakaj katoliški kristiani podobe častč? Katoliški kristiani častč podobe, ker nam kaj častitljivega, postavimo: božjo osčbo, ali mater božjo, ali angela ali kakega svetnika pred oči stavijo. Oeščenje ni namenjeno po¬ dobi, ampak tčmu, kogar podoba pomeni. Kaj je v drugej zapovedi prepovedanega? 3 KerSčanski nauk. 34 V drugej zapovedi je prepovedano, b o ž- jemu imenu nečast delati. Kako se božjemu imenu nečast dela? Božjemu imenu se nečast dela: 1. Z vsakim grehom. 2. Posebno z bogokletstvom (preklinjeva- njem): kedar se od prave vere in od svetnikov zaničljivo govori. 3. Kedar kdo brez potrebe ali celo po krivem priseže. 4. Kedar se Bogu storjena obljuba prelomi. 5. Kedar se božje ime brez potrebe in brez časti izreče. G. Kedar kdo božjo besedo ali pači, ali pa napačno (na zlo) obrača. Kaj je v drugej zapovedi zapovedanega ? V drugej zapovedi je zapovedano b o ž j e ime posvečevati in s častjo izreko vati. Kako se božje ime posvečuje? Božje ime se posvečuje! 1. Ako Boga naravnost pred vsem svetom spoznamo. 2. Ako Boga v dušnih in telesnih potre¬ bah na pomoč kličemo. 3. Ako s pravično prisego Boga na pričo pokličemo, da bi kako reč verjetno storili. 4. Ako Bogu storjene obljube zvesto spol¬ nimo. 35 5. Ako božjo besedo pridno in s pobož¬ nostjo poslušamo. 6. Ako vse, kar počnemo, k časti in slavi božjega imena storimo in Bogu darujemo (izročamo). Kaj je v tretjej zapovedi zapovedanega? V tretjej zapovedi je zapovedano, v nedeljo, ktera je že od apostolskih Časov k spominu Kristusovega vstajenja v naš praznik odločena, od dela prenehati in poči¬ vati in pobožna dela opravljati. Kaj je v tretjej zapovedi prepovedanega? V tretjej zapovedi je prepovedano: 1. Vse hlapčevsko del o brez potrebe in brez pravega dovoljenja. 2. Vsa druga o pravila, ktera temu dnevu ali nečast delajo, ali pa njegovo po¬ svečevanje odvračajo ali zaderžujejo. §, 2. Od sedem poslednih zapovedi, ktere imajo v sebi dolžnosti do bliznega. Kaj je v četertej zapovedi zapovedanega? V četertej zapovedi je posebno zapove¬ dano, da naj otroci svoje stariše ljubijo, spoštujejo in jim strežejo; da naj jim bodo v vsem, kar ni zoper božjo zapoved, pokorni, naj jim v dušnih in telesnih po¬ trebah pomagajo in za nje molijo. 36 Kaj je v četertej zapovedi prepovedanega? V četertej zapovedi je prepovedano, svojim starišem nepokornim biti, jih sovražiti, zaničevati, zasramovati, zmčrjati ali preklinjati, jih v potrebah zapustiti ali jim škodovati. Kaj je obljubljeno otrokom, kteri (koji) ; to zapoved spolnijo? Otrokom, koji to zapoved spolnijo, je/ dolgo življenje in sreča obljubljena. Česa se je bati otrokom, kteri te zapo¬ vedi ne spolnijo? Otrokom, kteri te zapovedi ne spolnijo, bati se je prav hudih časnih in večnih kazni. Ali četerta zapoved samo otroke in sta- riše zadeva? Oeterta zapoved ne zadeva samo otrok in pa starišev, temoč tudi vse podložne in vse njihove duhovske in deželske gosposke (oblasti), kakor tudi učitelje in vse tiste ljudi, ki so zavolj svoje sta¬ rosti in veljave časti vredni. Ktere dolžnosti imajo podložni? Podložni so dolžni proti svojim vikšim in predpostavljenim, naj si bodo dobri ali hudi, tako zaderžati se, kakor otroci proti svojim starišem. Veči del vse, kar je otrokom do njih starišev zapovedano in prepovedano, 37 je tudi podložnim do njih vikših zapovedano in prepovedano. Kaj je v petej zapovedi prepovedanega! V petej zapovedi je prepovedano, um o* riti ali pa poškodovati koga drugega ali pa samega sebe. Kaj še več jev petej zapovedi prepovedanega? V petej zapovedi je tudi prepovedano: jeza, s o vraž tv o, pohujšanje in vsako r a zžalj enj e bližnega. Kaj je v petej zapovedi zapovedanega? V petej zapovedi je zapovedano: 1. Mir in edinost (zlogo) imeti z vsa¬ kim, tudi s tistimi, ki so nas razžalili. 2. Vsakemu dobre zglede davati. 3. Bližnemu dušne in telesne dobrote skazovati. I Kaj je v šestej zapovedi prepovedanega? V šestej zapovedi je prepovedano vse n e- č isto d jan je, nečisto obnašanje in nečiste besede, ra dovolj no dopd- danje in privoljenje pri nečistih mislih in željah; in vse, kar v neči¬ stost napeljuje. Kaj pa napeljuje v nečistost? V nečistost napeljuje: Nečimerna in nesramna noša (obleka), lenoba, ne¬ zmernost v jedi in pijači, prepri- jazno pečanje (pajdaštvo) z osebami 38 drugega spola, nespodobni pogledi in branje nečistih knjig ali pisov. Kaj je v šestej zapovedi zapovedanega? V šestej zapovedi je zapovedano, n a duši in na telesu Čisto zaderžati se, in sicer celo v mislih, besedah in v obnašanju; tudi je zapovedano, vseh grešnih priložnosti skerbno ogi¬ bati se. Kaj je v sedmej zapovedi prepovedanega? V sedmej zapovedi je prepovedano : Tat¬ vina, goljfija pri meri in vagi (teht¬ nici) , p r i d e r ž an j e tu j e g a (ljudskega) blaga in zasluženega plačila, oderti- ja pri posojevanju in vse poškodo¬ vanje bližnega na njegovem premo¬ ženju in na njegovih pravicah. Kaj je v sedmej zapovedi zapovedanega? V sedmej zapovedi je zapovedano, vsake¬ mu svoje pustiti, dati in opraviti, ukradeno blago p o ver niti in stor¬ jeno škodo popraviti. Kaj je v osmej zapovedi prepovedanega? V osmej zapovedi je prepovedano: kriva pričba, kriva tožba, vse laži, tudi laži iz šale (norčije) in v sili, obrekovanje; opravljanje, krivo na t ol co vanj e(sum), prederzna sodba, podpihovanje. Kaj je v osmej zapovedi zapovedanega 39 V osmej zapovedi je zapovedano: r e s n i e a (istina), odkritoserčnost v govoru in v djanju, poganjanje za dobro ime bližnega, preklic obrekovanja in opravljanj a Kaj prepovedujete posledne dve zapovedi! Posledne dve zapovedi prepovedujete vse poželenje tega, kar je drugih. Kaj je v poslednih dveh zapovedih zapo¬ vedanega ? V poslednih dveh zapovedih je zapovedano': čistost serca, krotenje hudega pože¬ lenja, in posebno ne imeti nobenih želj do tega, kar ni naše. Zakaj je Bog tudi naše poželenje in hotenje postavi podvergel? Bog je tudi naše poželenje in hotenje postavi podvergel, da bi nam pokazal: 1. Da je Gospod naših sere. 2. Da mu ni nič skritega od vsega tega, kar se v'našem sercu godi. 3. Da je njegova postava veliko boljša, kakor vse človeške postave, ktere nam le vu- nanja dela zapovedati morejo, ne pa tudi naših notranjih misli. Da, ako hočemo greh zatreti, nam je treba zadušiti ga preč pri njegovem viru (izviru), ki je hudo poželenje. 40 Kaj se učimo iz poslednih dveh zapovedi? Iz poslednih dveh zapovedi se učimo, da kristjanu ni zadosti zapovedane dolžnosti le zvunanje spolnovati, ampak da mora tudi znotraj voljo imeti, to je, iz celega serca pripravljen biti, vse storiti, kar je zapovedano, ia vse opustiti, kar je prepovedano. Kaj je Bog obljubil tistim, kteri (koji) njegove zapovedi spolnujejo? Bog je tistim, koji njegove zapovedi spol¬ nujejo, večno življenje in tudi na tem svetu mnogo srečo in žegen (blagoslov) obljubil. IV. Razdelek. Od cerkvenih zapovedi sploh. Ali smo dolžni, cerkvene zapovedi spolnovati? Dolžni smo, cerkvene zapovedi spolnovati: 1. Kčr nam četerta božja zapoved dolž¬ nost nalaga, duhovsko in deželsko vlado (go¬ sposko) ubogati. 2. Kčrje Kristus, naš božji postavodajavec, j v evangelju naravnost zapovedal, cerkvo slušati. Ktere so cerkvene zapovedi, ki nam jih je posebno treba vedeti in spolnovati? Cerkvene zapovedi, ki nam jih je posebno treba vedeti in spolnovati, so petere: 1. Posvečuj zapovedane praznike. 2. Bodi ob nedeljah in zapove¬ danih praznikih s spodobno po¬ božnostjo pri svetej mesi. 41 3. Posti se zapovedane postne dni, namreč štir desetdenski post, kvaterne in druge zapovedane postne dni; zderžuj se tudi ob pet¬ kih in sobotah mesnih jedi. 4. Spovej se svojih grehov po¬ stavljenemu spovedniku k manjše¬ mu (vsaj) enkrat v letu, in o veliko¬ nočnem (v u z e m s k e m) času prejmi sveto resno telo. 5. Ne obhajaj zenitbe (svatov- š č i n e) o prepovedanih časih. V. Razdelek. Od cerkvenih zapovedi posebej. 1. Od pervih dveh cerkvenih zapovedi. Kako se glasi perva cerkvena zapoved? Perva cerkvena zapoved se tako glasi: Posvečuj zapovedane praznike (svetke). Kaj zapoveduje cerkva v pervej zapovedi? Cerkva zapoveduje v pervej zapovedi, praznike ravno tako praznovati ali posvečevati, kakor nedelje, torej tudi o praznikih (svetkih) počivati, ne delati, marveč pobožna dela opravljati. Kaj prepoveduje cerkva v pervej zapovedi? Cerkva prepoveduje v pervej zapovedi vse tisto, kar je v nedeljo prepovedano, namreč: 42 1. Vsa hlapčevska dela brez potrebe in pravega dovoljenja, in ta dela so, kakor v nedeljo, celi den prepovedana. 2. Taka opravila in veselice, ktere temu dnevu ali nečast delajo, ali njegovo po¬ svečevanje zaverajo. Kako se glasi druga cerkvena zapoved? Druga cerkvena zapoved se tako glasi: Bodi ob nedeljah in zapove¬ danih praznikih s spodobno po¬ božnostjo pri s ve tej mesi. Kaj je v drugi cerkveni zapovedi zapo¬ vedanega ? V drugi cerkveni zapovedi je zapovedano, ob nedeljah in zapovedanih praznikih pri eelej svetej mesi s pobožnostjo biti. Kaj moramo storiti, da nedelje in praz¬ nike po namenu cerkve posvečujemo? Da nedelje in praznike po namenu cerkve posvečujemo, moramo ne le pri svetej mesi biti, ampak tudi pridigo pazno (zamerklivo) poslušati, zakrament svete pokore in pre¬ svetega resnega telesa prejemati, duhovne knjige brati, pri popoldenskej službi biti in druga dobra dela opravljati. Kaj je v drugi cerkveni zapovedi prepo¬ vedanega? V drugi cerkveni zapovedi je sosebno pre- 4? povedana lenoba v službi božji ob ne¬ deljah in praznikih, kakor je na primer: 1. če kdo ni pri eelej svetej mesi, ali ne s pobožnostjo, ali pa če je pri pridigi malo kdaj. 2. Če se čas zapovedane službe božje po¬ trati z jedjo, pijačo, igro in drugim razvese¬ ljevanjem, ktero od božje službe odvrača. 1. Od svete m e še. a. Kaj je sveta meša in kaj se pri njej godi. Kaj je sveta meša? Sveta meša je nekervava daritva novega zakona (zaveta), vedni spomin kervave da¬ ritve, ktero je Jezus Kristus na križu opravil. Kdo je sveto meso postavil ? Jezus Kristus je pri zadnjej večerji sveto meso postavil. Kako je Jesus Kristus sveto meso postavil! 1. Jezus Kristus je vzel kruh in kelih (čašo) z vinom. 2. Je oboje požegnal (bla¬ goslovil) in rekel nad kruhom: To (ovo) je moje telo; in nad kelihom: To (ovo) je kelih moje k er vi. 3. Je dal oboje priču¬ jočim apostolom zaužiti. 4. Je zapovedal: To storite k mojemu spomčnu. Kdo opravlja daritvo svete meše? Pri svetej mesi se nevidno Jezus Kristus sam daruje za nas svojemu nebe- 44 škemu očetu; vidno pa mešnik to d a- ritvo opravlja. Zakaj opravlja mešnik daritvo svete meše? Mešnik opravlja daritvo svete meše: 1. Da spoznamo naj vekše gospodstvo božje, naj večo oblast, ktero ima Bog čez vse stvari. 2. Da zahvalimo Boga za vse njegove dobrote. 3. Da bi zadobili od Boga odpuščenje grehov. 4. Da bi izprosili od Boga vse tiste mi¬ losti, kterih potrebujemo. Komu se daritva svete meše daruje? Daritva svete meše se daruje in se sme darovati le samemu Bogu. Za koga daruje mešnik daritvo svete meše? Mešnik daruje daritvo svete meše za žive in mertve. b. Kako se mora pri svetej mesi biti. Kako moramo biti pri svetej meši? Pri celej svetej meši moramo biti, nobe¬ nega njenih imenitniših delov ne smemo po nemarnem zamuditi; ni pa zadosti, da smole pričujoči, kedar se bere, ampak moramo tudi 1. pazljivo, 2. spodobno, in 3. p ob o žno pri njej biti. Kteri so naj imenitniši deli svete meše? 45 Naj imenitniši deli svete meše so e v a li¬ ge Ij, darovanje, povzdigovanje, ob¬ hajilo. Kaj se mora pri evangelju storiti? Pri evangelju se moramo spomniti, da je dolžnost, evangelske nauke poznati, jih pred vsem svetom terditi, za nje ponašati se in po njih živeti. Kaj se mora pri darovanju storiti? Pri darovanju moramo svojo misel z mešnikovo mislijo skleniti in se Bogu darovati. Kaj se mora pri povzdigovanju storiti? Pri povzdigovanju moramo Jezusa Kristusa p^d podobama kruha in vina moliti in spo¬ znati, na persi terkaje se, da so naši grehi Jezusove smerti krivi. Moramo svoje grehe obžalovati in vdro, upanje in ljubezen obuditi. Kaj se mora pri obhajilu storiti? Pri mešnikovem obhajilu, ako k obhajilu ne gremo, moramo to v duhu storiti, to je, moramo želje imeti, telo Jezusa Kristusa- vredno prejeti. 2. Od pridig. Kaj še gre k službi božji? Pridiga, poslušanje božje besede, gre tudi k službi božji. Zakaj moramo pridige poslušati? Pridige moramo poslušati: 4 « 1. Ker 3e v pridigah božja beseda ozna- nuje in razlaga. 2. Ker prav malo kristianov resnice svete včre razločno in do čistega ve; ke'r jih veliko v mladosti ne posluša zadosti dolgo in zadosti pazno lcerščanskega nauka, v kterem se verske in djanske resnice do čistega razkladajo. Kaj mora storiti, kdor hoče iz pridig dušen prid ali dobiček imeti? Kdor hoče iz pridig dušen prid imetb mora: 1. brez razmišljenosti, z veliko paz¬ ljivostjo (zamerkljivostjo) poslušati. 2. Kar je rečenega, mora na se obračati, ne na druge. 3. Poslednič mora resno voljo imeti in si prizadevati, da nauke pridigarjeve spolnuje. §. 2. Od poslednih treh cerkvenih zapovedi. Kako se glasi tretja cerkvena zapoved? Tretja cerkvena zapoved se tako glasi: Posti se zapovedane postne dnii namreč štir desetdenski post, kva- terne in druge zapovedane postne dni; z d e r ž u j se tudi o petkih in sobotah mesnih jedi. Kaj zapoveduje tretja cerkvena zapoved? Tretja cerkvena zapoved zapoveduje, zderžati se o petkih in sobotah mesnih jedi, druge (ostale) zapovedane postne dni pa tudi vseh mlečnih in jajčnih jedi, ako jih ne pri- 47 pušča uživati sploh veljavna navada, kakoršna je pri nas in po nemških deželah. Kaj se mora še storiti, da se tretja cer¬ kvena zapoved popolnoma dopolnil Da se tretja cerkvena zapoved popolnoma dopolni, mora si Človek o zapovedanih postnih dneh tudi kaj pritergati, kar se zgodi, če se taki den le enkrat do sitega naje. Kako se glasi četerta cerkvena zapoved ? Četerta cerkvena zapoved se tako glasi: Spovej se svojih grehov postavlje¬ nemu spovedniku k manjšemu (vsaj, bare m) enkrat v letu, in o veliko¬ nočnem času prčjmi sveto resno telo. Kaj zapoveduje četerta cerkvena zapovedi Četerta cerkvena zapoved zapoveduje spoved vsako leto naj manj enkrat, in tudi sveto obhajilo o velikonočnem (vuzemskem) času. Kako se glasi peta cerkvena zapovedi Peta cerkvena zapoved se tako glasi: N e obhajaj ženitbe o prepovedanih Časih. Kaj prepoveduje peta cerkvena zapovedi Peta cerkvena zapoved prepoveduje, od perve adventne nedelje do praznika (svetka) svetih treh kraljev ali Kristusovega razglašenja in od pepelnične srede do perve nedelje po veliki noči (do bele nedelje) ženitbo obhajati. IV. Poglavje. Od svetih zakramentov. I. Razdelek. Od svetih zakramentov sploh. Kaj je zakrament? Zakrament je vidno znamenje nevidne milosti, po Kristusu Gospo¬ du k našemu posvečenju postavljeno. Kako nas sveti zakramenti posvečujejo ? Sveti zakramenti nas posvečujejo, ker nam eni z novega ali navadno posvečujočo milost in opravičenje dodelč, eni pa to milost v nas pomnožijo. Po kterih zakramentih se nam navadno posvečujoča milost in opravičenje podeljuje? Posvečujoča milost in opravičenje se nam . navadno podeljuje po zkramentih k er s ta in. pokore. Od koga imajo zakramenti svojo moč? Zakramenti imajo svojo moč od svojega začetnika Jezusa Kristusa. 49 Koliko je zakramentov in kteri so? Sedem zakramentov je, in so le ti (ovi): 1. S v e t i k e r s t. 2. Sveta birma. 3. Sveto resno telo. 4. Sveta pokora. 5. Sveto posledno olje. 6. Sveto mešnikovo posveče¬ vanj e. 7. Sveti zakon. II. Razdelek. Od svetih zakramentov posebej. §. 1. Od zakramenta sv. ker sta. Kaj je sveti kerst? Sveti kerst je pervi in naj potrebniši zakrament, v kterem je človek z vodo in božjo besedo od izvirnega (poerbanega) greha in od vseh drugih storjenih grehov, če jih je kaj pred ker- stom storil, očiščen in v Kristusu kakor nova stvar prerojen in posvečen. Zakaj se veli svetemu kerstu pervi za¬ krament ? Svetemu kerstu se veli pervi zakrament, ker mora človek propred kerščen biti, predno more kak drug zakrament prejeti. KerSeanski nauk. 4- 50 Zakaj se sveti kerst imenuje naj potreb-, niši zakrament 2 Sveti kerst se imenuje naj potrebniši za¬ krament, kčr ne more nihče tudi noben otrok ne brez kersta zveličan biti. Kaj deli zakrament svetega kersta 1 Zakrament svetega kersta deli: 1. Odpuščenje izvirnega greha in drugih pred kerstom storjenih grehov, tudi vseh večnih in časnih kazni. 2. Pri njem zadobi naša duša. milost božjo, po kterej smo opravičeni, otroci božji in dediči (erbi) večnega zveličanja. 3. Tisti, kteri sveti kerst prejmejo, gredo v cerkvo Ijožjo in postanejo njeni udi. 4. Duši se vtisne neizbrisljivo znamenje, torej se tudi sveti kerst ne more več ko enkrat (enpot) veljavno in brez smertnega greha prejeti. Kdo sme kerstiti ? V sili smč vsak kerstiti; zvun sile pa imajo le škofi in fajmoštri pravico kerstiti; z njih pripuščenjem pa smejo tudi drugi mešniki in diakoni kerstiti. Kaj mora storiti, kdor keršeuje ? Kdor kerščuje, mora: 1. Misel imeti, tako kerstiti, kakor je Jezus Kristus zapovedal. 5i 2. Mora človeka, kterega kerščuje, s pravo (naturno) vodo obliti. 3. Mora med oblivanjem te (ove) besede izreči: Jaz te kerstim v imenu Očeta in Sina in svetega Duha. čemu so kerstni botri? Botri in botre (goteji in gotice, kumi in kume) so dolžni tiste, ktere so pri svetem kerstu deržali, ako jim stariši umerjejo, ali pa svojo dolžnost zanemarijo, v kerščanskej včri dobro podučiti. §. 2. Od zakramenta svete birme. Kaj je sveta birma? Sveta birma je zakrament, v kte- remje kerščen človek s sveto kr iz mo in božjo besedo od svetega Duha v milosti poterjen, da svojo včro sta¬ novitno spoznd in po njej živi. Kaj dela sveta birma? Sveta birma množi posvečujočo milost božjo in deli posebno milost, da kerščen človek svojo včro stanovitno spoznd in terdi, in po njej živi. Vtisne tudi duši neizbrisljivo znamenje; za¬ torej človek ne smč več ko enkrat birman biti. Kakošen mora biti, kdor sveto birmo vredno prejeti hoče? 4 * 52 Da kdo sveto birmo vredno prčjme, mora biti v milosti božji; odraseni pa morajo še verh tega v veri in posebno v tem, bar ta zakrament zadene, dobro podučeni biti, morajo se tudi z molitvijo in z drugimi dobrimi deli k temu pripravljati. Ali se tudi k birmi botri jemljejo ? Tudi k birmi se botri jemljejo. #. S. Od zakramenta presvetega resnega telesa. Kaj je zakrament svetega resnega telesa 1 Zakrament svetega resnega te¬ lesa je naj svetejši zakrament; je pravo telo in prava kerv našega Go¬ spoda Jezusa Kristusa pod podobo kruha in vina. Kako je pričujoče telo in kerv Jezusa Kristusa v presvetem resnem telesu? 1. Pod podobo kruha je živo telo Je¬ zusa Kristusa pričujoče, torej je tudi njegova kerv in njegova duša pričujoča. 2. Pod po¬ dobo vina ni le kerv, nego (temoČj tudi telo Jezusa Kristusa; pod vsako podobo, tudi v naj manjšej drobtinici ali kapljici je celi Kristus pričujoč kakor Bog in človek. Kaj sledi iz tega ? Iz tega sledi: 53 1. Da moramo Jezusa Kristusa v presve¬ tem resnem telesu moliti. 2. Da tisti, koji (kteri) zakrament oltarja tudi le pod eno podobo, ali tudi le jeden košček svete hostije zavžije, celega Kristusa prčjme, to je, ne le njegovo telo, nego tudi njegovo kerv. 3. Da Jezus Kristus dotle, dokler podobe niso povžite, pod njimi zmirom pričujoč ostane. Kdaj in zakaj je Jezus Kristus sveto resno telo postavil ? Jezus Kristus je sveto resno telo pri zad- njej večerji postavil, ko je s svojimi učenci ve¬ likonočno jagnje jedel: 1. V spomin svojega terpljenja in svoje smerti. 2. Da daje dušam včrnih kristianov hrano za večno življenje. Ali smo dolžni zakrament svetega resnega telesa prejemati ? Dolžni smo zakrament svetega resnega telesa prejemati, ker ga je Jezus Kristus pre¬ jemati terdo zapovedal in ga zato postavil, da nam v njem hrano za večno življenje daje. Kdaj smo dolžni, sveto resno telo prejeti ? te Po četertej cerkvene; zapovedi smo dolžni pod smertnim grehom vsaj enkrat v letu in scer o velikonočnem času sveto resno telo prejeti. Je li treba tudi ob drugih časih ta sveti zakrament prejeti? Treba je prejeti ta sveti zakrament tudi v smertnej nevarnosti, ker je popotnica v večno zveličanje; cčrkva tudi želi, da bi ga v črni večkrat v letu prejeli, ker je duhovna jed in živež dušni. a. Od priprave k vrednemu užit ju tega zakramenta. Kaj mora storiti (učiniti), kdor hoče za¬ krament svetega resnega telesa vredno prejeti? Kdor hoče zakrament svetega resnega te¬ lesa vredno prejeti, mora se k temu prav in skerbno pripraviti. Kolikšna je priprava, ktera je potrebna k vrednemu užitju tega zakramenta? Priprava, ktera je potrebna k vrednemu užitju svetega resnega telesa, je dvojna; ena zadeva (dotiče) dušo, ena pa telo. V ečm obstoji priprava na duši ? 55 Priprava na duši obstoji v cistoti vesti in v pobožnosti serca. Kaj se veli: cisto vest imeti ? čisto vest imeti se veli vsaj brez smert- nega greha biti, to je, biti v posvečujoči mi¬ losti božji. V čem obstoji pobožnost serca ? Pobožnost serca obstoji v tem: 1. Da obudimo vdro, upanje in ljubezen. 2. Da molimo in počastimo presveto resno telo. 3. Da se hvaležno spomnimo smerti Jezusa Kristusa, kteremu v spomin je ta zakrar ment postavljen, in nam zapovedano, da ga uživamo. 4. Da se vadimo pohlevnosti in drugih kerščanskih čednosti, posebno pa ljubezni do bližnega. Kako se mora kristian na telesu pripra¬ viti, da sveto resno telo vredno prejme ? Da sveto resno telo vredno prejme, mora kristian, ako ni nevarno bolen: 1. Od dvanajste ure pretekle noči tešč biti. 2. Mora spodobno oblečen biti in z vso mogočo častjo k mizi Gospodovi pristopiti. 56 b. Od tega, karje treba storiti pri užitj u presvetega resnega telesa. Kaj je storiti, kedar se pred obhajilom konfiteor ali očitna spoved moli ? Kedar se pred obhajilom konfiteor, to je očitna spoved moli, moramo še enkrat grevengo (kes) in žalost nad svojimi grehi obuditi. Kaj je storiti, kedar mešnik ljudem sveto hostijo pokažejo? Kadar mešnik ljudem sveto hostijo poka¬ žejo , moramo ponižno moliti jo, na persi terkati se in reči: Grospod! nesem vre¬ den, da greš pod mojo streho, am¬ pak reci le besedo, in ozdrav¬ ljena bo moja duša. Kaj je storiti pri prejemanju svete hostije? Pri prejemanju svete hostije se usta spo¬ dobno odpro, jezik se na spodno ustnico (žnabel) položi, bel pert, ako je pripravljen, se pred se vzame, in tačas se prejme in zau¬ žije sveta hostija; pa se ne sme ne žvekati (žvečiti), ne dolgo v ustih imeti. 57 c. Od tega, kar je po svetem obhajilu storiti. Kaj je po svetem obhajilu storiti? Po svetem obhajilu moramo: 1. Jezusa Kristusa zahvaliti za neskončno milost, ktero nam je skazal, da se je ponižal k nam priti. 2. V ponižnosti moliti ga. 3. Njemu darovati se. 4. Prositi ga, da naj s svojo milostjo vedno pri nas ostane. 5. Vero, upanje in ljubezen obuditi, in vse storjene dobre sklepe (naprejvzetja) ponoviti. 6. Vse svoje dušne in telesne potrebe in težave potožiti mu. S. 4. Od zakramenta svete pokore. Od tega, kar je od t ega zakramenta sosebno vedeti treba. Kaj je zakrament svete pokore ? Zakrament svete pokore je zakrament, v kterem za to postavljen mesni k na božjem mestu grešniku po kerstu storjene grehe odpusti, ako ee jih zgrčvano in do čistega spovč, in tudi resno voljo ima, poboljšati se in pravo pokoro delati. 58 Je li zakrament svete pokore vsem potreben? Ta (ovi) zakrament je potreben vsem, kteri (koji) so po svetem kerstu smertno grešili. Kaj zadobimo v zakramentn svete pokore? V zakramentu svete pokore zadobimo: 1. odpuščenje grehov, 2. odpuščenje večnih kazni, 3. milost božjo, 4. mir vesti. Kaj se veli pravo pokoro delati? Pravo pokoro delati se veli, verniti se k Bogu, od kterega smo se z grehom odver- nili, svoje grehe merziti, se jih resnično ke¬ sati, se jih spovedati in za nje zadostiti (za¬ dosti storiti). Kaj jek zakramentu pokore potrebno ? K zakramentu pokore je ovih pet reči potrebnih: 1. Izpraševanje vesti, 2. gre- venga ali kes, 3. t e r d e n sklep ali na- prejvzetje, 4. spoved, 5. z a d o s t i 1 o ali naložena pokora. a. Od izpraševanja vesti. Kaj se veli: vest izpraševati ? Vest izpraševati se veli pomisliti, kaj smo grešili od zadnje spovedi, ali pa od ti¬ stega časa, ko smo začeli greh spoznavati. 59 Kaj se mora pri izpraševanju vesti naj poprej storiti? Pri izpraševanju vesti se mora naj poprej sveti Duh na pomoč poklicati, da naj nas raz- sveti in nam dd spoznati, kaj in v čem smo grešili. Kaj je po tem storiti ? Po tem je treba pomisliti: Sploh: Ali nčsmo grešili z mislimi, z željami, z besedami, ali pa celo v djanju. Zravno se mora tudi misliti na sorto (pleme) in število velikih grehov, in tudi na okolščine, ktere (koje) greh nekoliko povčkšujejo, ali ga pa spreminjajo. Po sameznem. 1. Ali se nesmo pregrešili zoper deset božjih ali pet cerkvenih zapovedi. 2. Ali nčsmo krivi enega ali več lastnih, ali pa tudi tujih grehov. 3. Ali nesmo opustili, bližnemu dela usmi¬ ljenosti skazovati, ali drugih dobrih del, ktera (koja) smo bili storiti dolžni. •i. Ali smo dolžnosti svojega stana spol¬ nili, ali jih nčsmo spolnili. 60 Kaj se mora pri izpraševanju hudih (zlih) misli in želj pomisliti ? Pri izpraševanju hudih (zlih) misli je treba pomisliti, ali smo imeli nad njimi radovoljno dopadanje ali ne, in pri željah, ali smo v nje dovolili ali ne, dasiravno se djanje ni zgodilo. Kako se pri izpraševanju vesti števila smertnih grehov spomnimo? Pri izpraševanju vesti se števila smertnih grehov spomnimo, de pomislimo, ali smo greh vsak den, teden ali mčsec storili, in koliko¬ krat na den, v tednu, v mescu. . b. Od g r d v e n g e Kaj je grčvenga ali kes? Grčvenga ali kes je stud (ali gnus) nad grehom, ki je naj vekše zlo (hudo), in znotra¬ nja žalost zavolj žaljenja božjega, sklenena s terdnim sklepom, Boga ne več (ne više) žaliti. Kakova mora grčvenga biti ? Grčvenga mora biti: 1. z notranja, 2. č e z n a t u r n a, 3. čes vse, in 4. splošna. Kdaj je grčvenga znotranja ? Grčvenga je znotranja, kedar ni le v ustih, ampak tudi v sercu, to je, ako grešnik ne veli samo z besedo, da se kessi, marveč je tudi v sercu ganjen. 61 Kdaj je grevenga čeznaturna? Grčvenga je čeznaturna, ako grešnika milost svetega duha in čeznaturni nagibi k grčvengi obudč. Kdaj pa je samo naturna ? Samo naturna je, ako grešnik iz zgoli naturnih nagibov greli obžaluje in studi, posta¬ vimo zato, kčr je v časno nesrečo, sramoto ali škodo (kvar) prišel. Ali more zgoli naturna grevenga odpn- ščenje pri Bogu zadobiti ? Zgoli naturna grevenga ne more odpu- ščenja pri Bogu zadobiti. Kdaj je grevenga čez vse? Grevenga je čez vse, ako grešnika več (više) grčva, da je Boga žalil, kakor da bi bil vse na svetu zgubil. Kdaj je grčvenga splošna? Grevenga je splošna, ako obseže vse grehe brez izjemka. Kolikerna je čeznaturna grčvenga? čeznaturna grčvenga je dvojna, popol¬ noma im nepopolnoma. Kaj je popolnoma grevenga ? Popolnoma grevenga je čeznaturna žalost it ln čeznaturen stud nad grehom, ker je greš¬ nik žalil Boga, naj vekšo dobroto, ki jo čez 62 vse ljubi; zravno tega se mora pa tudi resen (resničen) sklep storiti, Boga ne vec žaliti. Kako se popolnoma grčvenga obudi? Popolnoma grevenga se tako (ovako) obudi: Moj Bog! vsi moji storjeni grehi so mi iz serca žal, ker sem tebe, svojega prelj ubeznjivega Boga, tebe vso svetost in neskončno dobroto, ktero iz celega serca ljubim, ž njimi žalil. Terdno sklenem, s tvojo milostjo svoje življenje poboljšati, in vse, tudi s me rt raji preterpeti, kakor tebe, svojega Boga, tebe neskončno svetost in dobroto, še kdaj s kakim grehom žaliti. Daj mi milost spolniti ta (ovi) moj sklep. To (o v o) te prosim po neskončnem zasluženju tvojega božjega Sina, našega Gospoda in Zveličarja Jezusa Kristusa. Kaj moramo storiti, da popolnoma grčvengo obudimo ? Da popolnoma grevengo obudimo, mora¬ mo : 1. Boga njegove milosti prositi. 2. K sercu gnati si in premisliti, kdo je tisti, kte- rega smo žalili. J. Moramo se v obudi grč- venge večkrat vaditi. Kdaj je človek dolžen popolnoma grčvengo obuditi ? Človek je dolžen popolnoma grdvengo obuditi: 1. Kedar ima kak sveti zakrament prejeti, pa ni v milosti božji, in nima prilož¬ nosti se spovedati. 2. Kolikorkrat je v kaki smertni nevarnosti. Kdaj je še dobro, popolnoma grevengo obuditi ? Prav dobro je popolnoma grčvengo vsak den obuditi, sosebno pa, predno se spat gre. Kaj dodeljuje popolnoma grevenga? Popolnoma grevenga dodeljuje odpuščenje vseh grehov tistim, kteri (koji) nimajo prilož¬ nosti se spovedati, pa imajo resno voljo, ka¬ kor hitro bo mogoče, k spovedi iti. Kaj je nepopolnoma grčvenga? Nepopolnoma grčvenga je čeznaturna ža¬ lost in gnus nad grehom, ali za to, ker je greh sam na sebi ostuden, ali pa za to, kčr zgubo nebes in večno peklensko kazen s sebo prinaša; zravno tega se mora terdno skleniti, Boga nič več ne žaliti. Kaj mora grešnik, kteri nepopolnoma gre¬ vengo obudi, še več (više) storiti ? Grešnik, kteri nepopolnoma grevengo obudi, mora po zasluženju Jezusa Kristusa odpuščenje svojih grehov upati, in Boga, za- 64 četnika vse pravice in svojega lastnega opra¬ vičenja, ljubiti začeti. Kako se nepopolnoma grčvenga obudi ? Nepopolnoma grčvenga (kes) se tako (ova- ko) obudi: Moj Bog! žal mi je iz celega serca, da sem te žalil. Resnično (istinito) studim in iz serca sovražim svoje grehe, nekaj zavolj njih gnusobe, nekaj pa tudi za to, kčr sem z njimi nebesa zgubil in pekel zaslužil. In kakor zlo greh sovražim in čertim, tako zlo ljubim od zdaj (sada) za naprej pravico, in tebe, o moj Bog! ki si vir in začetnik vse pravice. Upam od tvojega neskončnega usmiljenja po zaslu- ženju Jezusa Kristusa, mojega Zveličarja, od¬ puščen] e vseh svojih storjenih grehov, in terdno sklenem s tvojo milostjo v prihodno ne več grešiti. c. Od terdnega sklepa ali predvzetja. Kaj je terden sklep ali predvzetje? Terden sklep je resnična volja, svoje živ¬ ljenje poboljšati in ne več grešiti. Kaj mora storiti, kdor ima resnično voljo se poboljšati ? Kdor ima resnično voljo se poboljšati, mora: 1. Varovati se vseh grehov, kakor tudi bližnih priložnosti in nevarnosti, ktere v greh f napeljujejo. 65 2. Ustavljati se vsemu nagnenju (nagonu) k grehu, in se poslužiti vseh pripomočkov (sredstev), ki so k ohranjenju milosti potrebni. 3. Ptuje blago poverniti in popraviti po¬ hujšanje, ktero je z grehom napravil, in škodo (kvar), ktera se je bližnemu na njegovem poštenju, na njegovem premoženju ali kako drugače zgodila. 4. Vsem sovražnikom in razžalnikom (žaliteljem) iz serca odpustiti. 5. Vse dolžnosti svojega stana na tenko dopolniti. d. Od spovedi. Kaj je spoved ? Spoved je zgrevano spoznanje, v kterem se grešnik pred mešnikom, ki je za to po¬ stavljen in pooblaščen, svojih storjenih grehov obtoži, da bi od njega odvezo dobil. Kaka mora spoved biti I Spoved mora popolnoma biti. Kedaj je spoved popolnoma? Spoved je popolnoma, ako se grešnik vseh svojih še ne izpovedanih grehov pred spovednikom na tenko, odkritoserčno in brez hinavščine obtoži, kakor se po skerbnem iz¬ praševanju svoje vesti krivega spozna. KerScanski nauk. j 66 Ali spored velja, če grešnik iz straha ali sramožljivosti kak velik greh zamolči? če grešnik iz straha ali sramožljivosti kak velik greh pri spovedi zamolči, njegova spoved nič ne velja; razen tega pa še stori nov in velik greh, s kterim zakrament svete pokore oskruni (oskverni). Kaj je storiti grešniku, kteri je pri spo¬ vedi velik greh s premislikom ali pa iz pre¬ grešne zanikernosti zamolčal? Grešnik, kteri je pri spovedi velik greh ali s premislikom ali iz pregrešne zanikerno¬ sti zamolčal, ni le dolžen zamolčanega greha se spovedati, nego se mora tudi obtožiti: 1. Pri koliko spovedih je ovi greh za¬ molčal. 2. Mora vse spovedi, ktere je po zamol¬ čanem grehu opravil, ako se je pri njih ve¬ likih grehov obtožil, popolnoma ponoviti, ka¬ kor tudi tisto spoved, pri kterej je greh za¬ molčal, če se je bil pri njej še kakih drugih velikih grehov obtožil. 3. Mora se spovedati, ali je, in koliko¬ krat je v takem pregrešnem stanu sveto resno telo prejel, in če se je to tudi o velikonoč¬ nem času zgodilo. 4. Mora povedati, če je v tem pregrešnem stanu tudi kake druge svete zakramente prejel. 67 Ali se je treba pri spovedi sramovati ali pa bati ? Ni treba pri spovedi se sramovati ali pa bati: 1. Ker se nčsmo sramovali grešiti pred Bogom, kteri vse vidi, in ker se nesmo bali od njega vekomaj zaverženi biti. 2. Kčr je bolje, svoje grehe skrivoma spovedniku razodeti, kakor v grehu nepokoj- no živeti, nesrečno umreti, in sodni den za volj tega pred vsem svetom osramotenemu biti. 3. Kčr se tudi spovednik svojih slabosti zavčda, in zavolj tega z grešnikom lahko usmisljenje ima. 4. Kčr je spovednik pod smertnim gre¬ hom in pod sila ojstrimi časnimi in večnimi kaznimi molčati dolžen. Kako naj grešnik pri spovedi govoril Grešnik naj pri spovedi: 1. Vselej razločno in kolikor je mogoče, s poštenimi besedami govori. 2. Tako naj govori, da ga le spovednik sliši, ne pa tudi okoli stoječi. Smo li dolžni, tudi malih grehov spove¬ dati se? Malih grehov se nčsmo dolžni spovedati; vendar prav dobro in koristno in svetovati je, tudi teh (ovih) se spovedati. 5 * 68 Kaj naj stori kristian, predno se svojih grehov spovedovati začne? Predno se kristian svojih grehov spovedo¬ vati začne, naj poklekne, sveti križ stori in reče spovedniku: Prosim, duhovni oče! za sveti žegen (blagoslov), da se svojih grehov prav in čisto spovem. Kaj se potem stori, ko je kristian blago-. slov od spovednika prejel ? Po tem, ko je kristian blagoslov od spoved¬ nika prejčl, moli, ako čas in okolščine pripustč, očitno spoved ali konfiteor, ki se tako glasi: Jaz, ubogi grešnik, se spovem Bogu vsemogočnem u , Marii, materi Božji, vsem ljubim svetnikom in vam, častitljivi mešnik in namestnik : božji! da sem po svoji zadnji spo¬ vedi, ktera je bila— (tukaj se povč čas zadnje spovedi)— velikokrat in obilno grešil v mislih, z besedami in z djan- jem; posebno se pa obtožim, da sem itd_ Zdaj se začne grešnik tako, kakor je bilo proprej rečeno, in kakor se pred Bogom krivega spoznd, svojih grehov spovedovati. Kako se spoved sklene ? Spoved se sklene s temi besedami: T i (ovi) in vsi moji ostali znani in ne¬ znani grehi, ktere sem ali sam stori), 69 ali pa kriv bil, da so jih drugi storili, so mi iz serca žal, ker sem Boga, naj vekšo in preljubeznji vo dobroto, ž njimi žalil. Terdno skle¬ nem, nič več ne grešiti, in vseh priložnosti v greh se varovati. Pro¬ sim vas, duhovni oče! za sveto odvezo in zveličavno pokoro. e. Od zadostila ali naložene pokore. Kaj je zadostilo (zadoščenje), ki je k za¬ kramentu svete pokore potrebno ? Zadostilo, ki je k zakramentu svete po¬ kore potrebno, so tista (ona) dela, ktera mešnik grešniku naloži za pokoro zavolj spo¬ vedanih grehov. Zakaj je grešnik dolžen, Bogu zadostovati, ko je že Kristus za grehe zadosti storil? Dasiravno je Kristus za grehe zadosti storil, vendar je tudi grešnik dolžen Bogu zadostovati: 1. Kčr morajo oni, kteri hočejo Kristusovega zadoščenja deležni biti, ž njim delati (zadostovati) in sami storiti, kolikor je mogoče, da popravijo nečast, ki so jo Bogu storili. 2. Kčr B6g grešnike, kterim zadolže- nje (krivdo) greha in večno kazen odpusti, še tudi dostikrat časno kaznuje. 70 Je li zadostilo potreben del pri zakramentu svete pokore? Zadostilo je tako potreben del pri zakra¬ mentu svete pokore, da bi bil drugače zakra¬ ment pokore nepopolnoma, razen ko bi bilo nemogoče zadostovati (naloženo pokoro opra¬ viti). Ktera dela se grešniku za pokoro nakladajo ? Molitva, post, miloščina (almožna) in dru¬ ga pokorivna dela, ktera so velikosti in po¬ sebnosti grehov primerjena, nakladajo se grešniku za pokoro. Kako se mora naložena pokora opraviti? Naložena pokora se mora opraviti: 1. S ponižnim sercem. 2. Zvesto, kakor je bila naložena. 3. Brez odloga, berž ko je mogoče. Ktere pripomočke še imamo, za časne kazni zadostiti ? Odpustki so tudi pripomočki za časne kazni zadostiti. Pristavek od odpustka. Kaj je odpustek ? Odpustek je odpuščenje časnih kazni, ktere bi po odpuščenem dolgu greha, ali v sedanjem življenju ali pa po smerti v vicah terpeti imeli. 71 Kaj imajo katoliški kristiani od odpustka varovati 1 Katoliški kristiani imajo od opustka va¬ rovati : 1- Da je prava cčrkva od Jezusa Kristusa oblast prejela odpustke deliti. 2. Da je za nas dobro in koristno, do¬ bivati odpustke, ki jih cčrkev deli. Kolikeri so odpustki 1 Odpustki so dvojni: popolnoma in nepopolnoma. Kaj je popolnoma odpustek f Popolnoma odpustek je odpuščenje vseh časnih kazni, ktere je grešnik zaslužil. Kaj je pa nepopolnoma odpustek ? Nepopolnoma odpustek je pa tisti, po kterem neso vse časne kazni odpuščene, am¬ pak le nekoliko njih. Taki so odpustki na štirdeset dni, eno ali več let. Ali nam cčrkva z odpustkom dolžnost odjemlje, za grehe zadostovati (pokoro delati)? Cčrkva nam ne odjemlje z odpustkom popolnoma dolžnosti za grehe zadostovati; ona le hoče: 1. V nas duha pokore obuditi in nas pla¬ čati in dariti za gorečnost, s ktero spokorna dela opravljamo. 72 2. Hoče našej slabosti in nezmožnosti na pomoč priti, ker nam včasi ni mogoče, Bogu tako zadostiti, kakor smo dolžni. Česa je treba, da se odpustek zadobi? Kdor hoče odpustek zadobiti, mora: 1. V milosti božjej biti. 2. Zapovedana dobra dela opraviti. §. 5. Od zakramenta svetega poslednega olja. Kaj je sveto posledno olje? Sveto posledno olje je zakra¬ ment, v kterem bolnik po mazi¬ ljenju s svetim oljem, in po zapo¬ vedani mešnikovi molitvi milost božjo prejme za ozdravo duše in večkrat tudi telesa. Zakaj se veli temu zakramentu posledno olje ? Temu zakramentu se veli posledno olje, kčr se med vsemi svetimi maziljenji, ktera je Gospod naš Zveličar svojej cčrkvi zapovedal, poslednič deli. Kaj dodeljuje posledno olje? Posledno olje dodeljuje: 1. Pomnoženje posvečujoče milosti božje. 73 2. Odpuščenje malih, in tudi tistih smert- nih grehov, kterih se bolnik ali iz nedolžne pozabljivosti, ali pa iz nemoči ni spovedal. 3. Resi nas hudih nastopkov greha in njegovih ostankov. 4. Deli moč, zapeljevanju in skušnjavam hudiča ustavljati se. 5. Deli pomoč zoper prevelik strah in trepet zavolj bližne smerti in sodbe. 6. Deli tudi velikokrat telesno zdravje, ako je duši k zveličanju. Kako naj se bolnik k poslednemu olju pripravi i Bolnik naj se k poslednemu olju pripravi z živo vdro in terdnim zaupanjem v Boga, in naj se popolnoma v božjo voljo izroči; naj¬ prej pa naj se očisti pri svetej spovedi, da bo v milosti božji, ali pa, če mu ni mogoče se spovedati, naj obudi pravo grevengo in žalost nad svojimi grehi. Je li posledno olje k zveličanju potrebno! Posledno olje ni tako potrebno, da bi brez njega ne bilo zveličanja; vendar pa naj bolnik ne opušča ga prejeti zavolj mnogih milosti, ktere po njim prejme. 74 §. 6. Od zakramenta mešnikovega posvečevanja . Kaj je zakrament posvečevanja sploh? Zakrament posvečevanja sploh je zakrament, po kterem tisti, ki se v cerkveno službo podajo, duhovno oblast in posebno milost prejmejo, nektera cerkvena opravila (službe) k božjej časti in k zveličanju duš prav in sveto opravljati. Kaj je zakrament mešnikovega posvečeva¬ nja posebej ? Zakrament mešnikovega posvečevanja po¬ sebej je zakrament, po kterem se tistim, ki se za mešnike posvetijo, oblast dodeljuje do pravega telesa Jezusa Kristusa, kakor tudi do njegovega duhovnega telesa, (kar so verni kristiani). Kako oblast deli mešnikovo posvečenje ? Mešnikovo posvečenje deli to le (ovo) oblast : 1. Da morejo mešniki kruh in vino v pravo telo in v pravo kerv našega Gospoda Jezusa Kristusa spreoberniti, in nebeškemu Očetu darovati. 2. Da morejo včrnim kristianom grehe odpustiti ali pa prideržati. 75 §. 7. Orf zakramenta svetega zakona. Kaj je zakrament svetega zakona? Zakrament svetega zakona je n erazvezljiva zvez, s ktero se dvoje nezavezanih, nezakonskih ker ščan- skih ljudi, en (jeden) možki in ena (jedna) ženska, po postavi božjej vzameta in zaročita, da bi jima Bog po tem zakramentu milost dal, v svojem zakonskem stanu do smerti pobožno živeti, in svoje otroke po kerščansko izgojiti (izrediti). Kako imenuje sveti Pavel ta (ovi) zakra¬ ment? Sveti Pavel imenuje ovi zakrament velik zakrament v Kristusu in cčrkvi, kčr pomeni duhovno zvez Kristusa z svojo cčrkvo. Čemu je zakonski stan postavljen ? Zakonski stan je postavljen: j. Da se človeški rod ohrani in množi. 2. Da zakonska v ljubezni združena jede drugemu pomagata. 3. V sredstvo soper napačno poželenje mesa. Je li zakonski stan potreben? Zakonski stan je sploh potreben, da se Človeški rod ohrani in množi, ni pa potreben 76 za vsakega človeka posebej ; zakaj nezakonski (samski) stan je za vsakega posamezno bolj popolnoma. Kaj deli zakrament svetega zakona? Zakrament svetega zakona deli razen pomnoženja posvečujoče milosti še te (ove) posebne milosti: 1. Da zakonska (mož in žena) pobožno do smerti skupaj živita. 2. Da svoje otroke v strahu božjem iz- gojita. Kaj zapoveduje cerkva tistima, ki v za¬ konski stan stopita ? Cčrkva zapoveduje tistima, ki v zakonski stan stopita: 1. Da ne sme med njima nobenega za- deržka biti. 2. Da stopita v ta stan iz takega namena, iz kterega je postavljen. 3. Da se tudi v strahu božjem in s čisto vestjo v ta stan podasta, in zatorej poprej k spovedi in svetemu obhajilu gresta Kaj morata storiti tista, ktera hočeta f zakon stopiti 1 Tista, ktera hočeta v zakon stopiti, mo¬ rata, po trojnem oklicu, pred dvema pričama in pred svojim lastnim fajmoštrom jeden dru- 77 gemu zakonsko zvestobo obljubiti in se dati poročiti in blagosloviti. Ktere (koje) so vzajemne dolžnosti za¬ konskih ? Vzajemne dolžnosti zakonskih so: 1. Da v miru in po kerščansko skup živita. 2. Da mož svojo ženo, kakor svojo lastno telo ljubi, redi in varuje, in da je žena v vseh pri puščenih rečeh možu pokorna. 3. Da jeden drugega v težavah ne zapu¬ stita , temoč (nego) zvesto do smerti skup ostaneta. Ktere so dolžnosti zakonskih do svojih otrok i Dolžnosti zakonskih do otr6k so, da jih kerščansko izgojita in za njih časno in večno srečo skerbita. V. Poglavje. Od kerščanske pravice. Kaj je kerščanska pravica? Kerščanska pravica je, hudega se va¬ rovati in dobro storiti. Pervi del kerščanske pravice : Varuj se hudega. Kteri je pervi del kerščanske pravice ? Pervi del kerščanske pravice je: Varuj se hudega. Kaj je hudo ali zlo? Pravo in jedino hudo ali zlo je greh. Kaj je greh sploh? Greh sploh je radovoljni prelom božje postave. Kolikeri je greh? Greh je dvojen: 1, izvirni greh; 2. djanj- ski greh. \ Kaj je poerbani *) ali izvirni greh ? Poerbani ali izvirni greh je tisti greli, kterega je storil Adam v raju (v paradižu), mi pa po Adamu, in kterega smo mi po njem podedovali ali poerbali. Kaj je djanjski greh ? ') podedovani. 79: Djanjski greh je prelom božje postave, ki ga človek sam radovoljno stori. Zato se tudi osebni greh imenuje. Kako se djanjski ali osebni greh stori 1 Djanjski alj osebni greh se stori z mi¬ slimi, z besedami, z djanjem ali pa z opuščen jem tega, kar je kdo dolžen storiti. Kakov razloček je med djanjskimi grehi l Razloček (razlika) med djanjskimi grehi je ta: nekteri so veliki ali smertni grehi, nekteri pa mali ali odpustljivi grehi. Kaj je smerten grehi Smerten greh je velik prelom božje postave. Kaj škoduje smerten greh I Smerten greh odjemlje duši duhovno živ¬ ljenje, to je, posvečujočo milost božjo, in člo¬ veka stori sovražnika božjega in večne smerti vrednega. Kaj je odpustljivi greh ? Odpustljivi greh je majhen prelom božje postave. Jeli več plemen djanjskih grehov 1 Razna so plemena djanjskih grehov, namreč: 1. Sedem poglavitnih grehov. 1 . Šest grehov v svetega Duha. 3. Štirje v nebo vpijoči grehi. 4. Devet tujih grehov. 80 Koji (kteri) so sedmeri poglavitni grehi I Sedmeri poglavitni grehi so: 1. Napuh. 2. Lakomnost. 3. Nečistost. 4. Zavist. 5 . Požrešnost. 6. Jeza (serd.) 7. Lenoba. Koji so šestčri grehi v svetega Duha? Šestčri grehi v svetega Duha so: 1. Prederzno v božj o milost gre- siti. 2. Nad božjo milostjo obupati. 3. Spoznanej kerščanskej res¬ nici se ustavljati. 4. Svojemu bi iž n emu za volj božje milostj zaviden biti. 5. Do lepega opomina oterpno serce im eti. 6. V nespokori terdovratno os ta ti. Ali se ti grehi lahko odpuste? Ti grehi se težko odpuste, ali pa celo ne, ne v tem, ne v prihodnem življenju. Kteri so čvetčri v nebo vpijoči grehi ? Čvetčri v nebo vpijoči grehi so: 1. Ra do v olj ni uboj. 2. Mutasti ali Sodomski greh. 81 3. Zatiranje ubožcev, vdov in sirot. 4. Delavcem in najemnikom za¬ služek zaderžavati ali utergovati. Kteri so deveteri tuji grehi! Deveteri tuji grehi so : 1. V greh svetovati. 2. Grešiti velevati. 3. V drugih greh privoliti. 4. Druge v greh napeljevati. 5. Drugih greh hvaliti. 6. K grehu molčati. 7. Greh spregledati. 8. Greha se vdeležiti. 9. Greh zagovarjati. Drugi del keršcanske pravice : S16 r i dobro. Kteri je drugi del keršcanske pravice} Drugi del keršcanske pravice je : Stori dobro. Kaj je dobro ? Dobro je, kar je po božjej postavi. Kaj je po božjej postavit Po božjej postavi so čednosti (kre¬ posti) in dobra dela. Je Ii več plemen čednosti, ktere mora kri- stian izpolnovati? KerSdanski nauk. 6 82 Čednosti, ktere mora kristian izpolnovati, je več plemen; so božje in djanske čednosti. Kaj so božje Čednosti ? Božje čednosti so tiste (one), ktere imamo na ravnost do Boga. Kolibo je božjih čednosti I Tri božje čednosti so: vera, upanje in ljubezen. Je li kristian dolžen, v treh božjih čed¬ nostih vaditi se ? Kristian je dolžen, v treh božjih čed¬ nostih vaditi se. Kdaj je kristian posebno dolžen, v treh božjih čednostih vaditi se? Kristian je dolžen, vaditi se v treh božjih čednostih: 1. Kakor hitro k pameti pride. 2. Večkrat v svojem življenju. 3. Ob času hudih skušnjav zoper ove (te) čednosti. 4. V smertnej nevarnosti in na smert ne postelji. Kako se da vera obuditi ? Vera se dd tako obuditi : Včrujem v tebe, pravi troj edini Bog,. Oče, Sin in sveti Duh! kteri si 83 vse stvaril, kteri vse oh ran uješ in vladaš (vižaš), kteri dobro plač uješ (polonaš) in hudo kaznuješ. Verujem, da seje Sin božji včlovečil, da bi nas s svojo sinertjo na križu odrešil,' in da nas sveti Duh s svojo milostjo posvečuje. V č rujem in terdim vse, kar si ti, o Bog! razodel, kar je Jezus Kristus učil, kar so apostoli pridi g ovali, in kar nam sveta Rimska katoliška cčrkva zapove¬ duje verovati. Vse to v č r u j e m, k č r e i ti, o Bog! večna in neskončna resnica (istina) in modrost, ki ne moreš ne goljfati ne goljfan biti. O Bog! stori močnejšo mojo vero. Kako se da upanje obuditi? Upanje se dd tako obuditi: Upam in se zanašam na 'tvojo neskončno dobroto in milost, o Bog! da mi boš po neskončnem zar služenju svojega edinorojenega Sina Jezusa Kristusa v tem živ¬ ljenju spoznanje, pravo obžalo¬ vanje in odpuščen j e grehov, po smerti pa večno zveličanje dal in J o delil, tebe od obličja do obličja gledati, ljubiti in brez k o n e a uži- 6 * 84 vati. (Jpam tudi od tebe potrebne pomoči, vse to doseči. Upam to (ovo) od tebe, kčr si to obljubil ti, kteri si vsemogočen, zvest, ne¬ skončno dobrotljiv in usmiljen. 0 Bog! p o te rdi moje upanje. Kako se da ljubezen obuditi ? Ljubezen se d d tako (ovako) obuditi: O moj Bog! ljubim te iz celega svojega serca čez vse, k č r si naj vekša dobrota, neskončno popol¬ noma in vse ljubezni vreden; lju¬ bim te tudi zato, kčrsido mene in do vseh stvari neskončno dobrotljiv. Voščim si iz celega serca, da bi te jaz ravno tako ljubil, kakor šote tvoji naj zvestejši služabniki lju¬ bili in te še ljubijo. Z njih ljubez¬ nijo sklenem svojo nepolnoma ljubezen; povikšuj jo v meni, o do¬ bro t l j i v i Gr o s p o d ! bolj i n b o 1 j. — Ker te tedaj resnično (istinito) in iz serca ljubiti želim, in si to terdno prizadevam, žal mi je iz serca, da sem tebe, svojo neskončno dobroto, ktero čez vse ljubim, tebe svojega stvarnika, odrešenika in posveče- vavca razserdil. 85 Žal mi je, da sem grešil, da sem tebe, svojega vsemogočnega Go¬ sp o d a, s voj e g a naj boljšega Očeta, ^razžalil. Ter dno sklenem, vse grehe in vse hude priložnosti zapustiti, storjene grehe če dalje bolj obžalo¬ vati, in nikdar več zoper tvojo sveto voljo ne ravnati. Vzemi me spet za svojega otroka in dodeli mi milost, ta svoj sklep dopolniti. Prosim te po neskončnem zasluženju tvojega božjega Sina, našega Gospoda in Zveličarja, Jezusa Kristusa, Kaj so djanske čednosti? Djanske čednosti so tiste, po kterih se djanje in opuščanje kristiana tako ravnd, da je Bogu dopadljivo. Ktere so med djanskimi čednostmi, ki jih mora kristian imeti, poglavitne? Med djanskimi čednostmi, ki jih mora kri¬ stian imeti, so tč (ove) štiri poglavitne čednosti: 1. Modrost. 2. Zmernost. 3. Pravičnost. 4. Serčnost (močnost). Ktere čednosti so sedmerim poglavitnim grehom nasproti ? Ponižnost je nasproti napuhu. 86 Dobroti j i v o st (radodarnost) lako mnosti. Čistost nečistoti. Ljubezen zavisti. Zmernost požrešnosti. Po terpljivost jezi. Gorečnost (do dobrega) lenobi. Kaj se še šteje h kerščanskej pravici i H kerščanskej pravici se štejejo tudi dolžnosti, ktere je Jezus Kristus posebno pri¬ poročil. Ktere so dolžnosti, ki jih je Jezus Kristus posebno priporočil ? Dolžnosti, ktere je Jezus Kristus posebno priporočil, so: 1. Najprej božjega kraljestva in njegove pravice iskati. 2. Sam sebe zatajevati. 3. Svoj križ nositi. 4. Za Kristusom hoditi. 5. Krotek in ponižen biti. 6. Sovražnike ljubiti, dobro storiti jim, kteri nas sovražijo, moliti za tiste, kteri nas žalijo in preganjajo. Kaj še dalje gre h kerščanskej pravici t H kerščanskej pravici še tudi gre tistih osem posebno lepih čednosti, ktere je Kristus Gospod na gori učil, in zavolj kterih je ljudem blagor rekel (jih izveličane imenoval). 87 Ktere (koje) so tiste osmčre zveličanske čednosti ? Osmere zveličanske čednosti so: 1. Blagor ubogim v duhu; ker njih je nebeško kraljestvo. 2. Blagor krotkim; ker bodo zemljo posedli. 3. Blagor žalostnim; kčr potolaženi bodo. 4. Blagor jim, kteri so lačni in žejni pravice; ker nasičeni bodo. 5. Blagor usmiljenim; kčr usmi¬ ljenje bodo dosegli. 6. Blagor jim, kteri so čistega serca; kčr Boga bodo gledali. 7. Blagor mirnim; ker otroci božji bodo imenovani. 8. Blagor jim, kteri zavolj pra¬ vice preganjanje terpč; ker njih je nebeško kraljestvo. Kaj so dobra dela kristiana? Dobro dela kristiana so taka dela, ktera so Bogu dopadljiva, in kristianu, kteri jih opravlja, k zasluženju. Ktera so naj imenitniša dobra dela? Naj imenitniša dobra dela so: 1. moliti, 2. postiti se, 3. vbogaime dajati. 88 Ktera so telesna dela usmiljenja? Telesna dela usmiljenja so ta sedmera: 1. Lačne nasititi. 2 Žejne napojiti. 3. Popotnike sprejeti. 4. Nage obleči. 5. Bolnike obiskati. 6. Jetnike rešiti. 7. Merliče pokopati. Ktera so duhovna dela usmiljenja ? Duhovna dela usmiljenja so ta sedmera: 1. Grrešn ike svariti. 2. N e v e d ne učiti. 3. T č m , kteri dvomijo, prav svetovati. v 4. Žalostne tolažiti. 5. Krivico voljno terpeti. 6. Tčm, kteri nas žalijo, iz serca odpuščati. • 7. Za žive in mertveBoga prositi. Kteri so trije evangeljski svčti? Trije evangeljski sveti so: 1. Radovoljno ubožtvo. 2. Vedno devištvo. 3. Ve dna pokorščina pod du¬ hovnim poglavarjem. % Pristavek. Od štirih poslednih reči. Ktere so štiri posledne reči? Štiri posledne reči so: smert, sodba, p ekel in nebesa. Kaj je smert? Smert je locitva duše od telesa. Ali morajo vsi ljudje umreti? Vsi ljudje morajo umreti. Zakaj morajo vsi ljudje umreti? Da morajo vsi ljudje umreti, temu je kriv greh, kterega je Adam v paradižu (v raju) storil. Ko bi Adam ne bil grešil, bili bi tudi po telesu neumerjoči ostali. Smert je kazen za greh. Kaj je od sodbe treba vedeti? Od sodbe je treba vedeti, da bo Jezus dušo vsakega človeka precej (koj) po smerti posebej, v konec sveta pa vse ljudi vkup z dušoj in telesom sodil. 90 Kam je duša pri posebnej sodbi obsojena? Duša je pri posebnej sodbi ali v vice ali v pekel obsojena, ali pa v nebesa vzeta. $ Kaj so vice? Vice so kraj, kder duše časne kazni terpč za grehe, za ktere v življenju neso zadostile (se spokorile). Kdo pride v vice? V vice pridejo duše tistih, kteri so scer v milosti božji umerli, vendar za svoje v živ¬ ljenju storjene grehe božji pravici nčso za¬ dostili. Kaj je pekel? Pekel je kraj, kder pogubljeni vekomaj terpe. Kdo pride v pekel? V pekel pride, kdor v smertnem grehu umerje. Kaj so nebesa? Nebesa so srečno prebivališče svetnikov, kder se Bog svojim zvestim služabnikom od obličja do obličja razodeva in je on sam njih najvekše plačilo. Kdo pride v nebesa? V nebesa pride tisti, kteri je v milosti božjej umeri, in tisti, ki se je svojih grehov ali na tem ali na unem svetu spokoril. Perva doba. Dogodivščina starih časov. Od začetka sveta do Kristusa (od 1. 4000 pred Kr. do njegovega rojstva). /.