Nova Slovenska cesta Avtorska skupina: KATUŠIC KOCBEK ARHITEKTI DEKLEVA GREGORIČ ARHITEKTI SADAR+VUGA SCAPELAB & ARHITEKTI DOBRIN Boštjan Vuga Nova Slovenska cesta bo imela po celotni dolžini ginkov drevored, po katerem bo postala razpoznavna kot glavna ulica v glavnem mestu. Pešci se bodo sprehajali po tlaku, katerega vzorec bo oblikovan posebej za Novo Slovensko cesto. Dimenzija in vzorec tlakovanja dveh voznih pasov javnega avtobusnega prometa se bosta od peščevega tlaka bistveno razlikovala. Na osrednjem delu, ki bo mešana peš cona z javnim avtobusnim prometom, bodo pod drevoredom postavljeni gostinski vrtovi. Novo Slovensko cesto bodo osvetljevala svetila, obešena nad cestno površino. Avtobusna postajališča bodo imela isto širino in višino, spreminjala se bo samo njihova dolžina glede na mikrolokacijo vzdolž Nove Slovenske ceste. Projekt prenove Slovenske ceste v Ljubljani se je za štiri projektantske skupine začel z vabilom DAL, naj oblikujejo svojo vizijo prenove, ki bo prometnico skozi najožje središče glavnega mesta spremenila v osrednji linearni javni prostor in hkrati omogočila čim bolj pešcu prijazen pretok javnega avtobusnega prometa. To je bilo avgusta 2012. Po 32 mesecih (prispevek nastaja marca 2014, op. a.) ima Nova Slovenska cesta potrjen idejni projekt in predviden rok dokončanja oktober 2014. Konzorcij 4 projektantskih skupin, ki so se odzvale vabilu DAL in pripravile v začetku vsaka svoj samostojni predlog, sedaj nadaljuje projektiranje izvedbenega projekta enega in celovitega projekta z izbranim zunanjim sodelavcem, ki ni član nobene vabljene projektantske skupine. 4 začetne vizije so bile jeseni 2012 predstavljene javnosti na razstavi in okrogli mizi. Sledila je odločitev MOL-a, da nadaljevanje projektiranja steče v obliki projektantskih delavnic, kjer poleg predstavnikov vseh štirih projektantskih skupin sodelujejo še predstavniki različnih oddelkov MOL-a ter zunanji sodelavci in eksperti. Vse z namenom, da bo projekt prenove Slovenske ceste integralen ter za mesto in njegove uporabnike čim bolj optimalen. 26 mesecev projektantskih delavnic z vsemi predstavitvami in potrditvami posameznih faz projekta tako rezultira v idejni projekt Nove Slovenske ceste, za katerega smo vsi udeleženci v procesu načrtovanja prepričani, da je najboljše za čas in prostor, v katerih živimo. Še več, prepričani smo, da lahko postane prenovljena Slovenska cesta primer regenerativne, trajnostne in uglašene intervencije v infrastrukturo evropskih mest. Projekt prenove Slovenske ceste je torej testno polje integralnega in interaktivnega projektiranja, polje sodelovanja med posameznimi projektanti, ki so na začetku vsak s svojo vizijo bolj ali manj podzavestno tekmovali, Mestno občino Ljubljana kot naročnikom projekta prenove ter različnimi zunanjimi strokovnjaki in javnostjo. Integralno in inovativno načrtovanje bi morala že po definiciji pripeljati do boljšega rezultata. Izvedba Nove Slovenske ceste ob takem projektu mora to potrditi. Nova Slovenska cesta mora biti bolj inovativna, bolj primerna vsem uporabnikom, bolj razpoznavna, bolj operativna, skratka boljša, kot če bi projekt načrtovala samo ena projektantska skupina. Verjamemo, da bo urbani in socialni učinek Nove Slovenske ceste to lahko samo potrdil. Počakajmo še sedem mesecev! Tina Gregorič Slovenska cesta je trdno zasidrana v mentalni podobi Slovencev kot pomembna prometnica glavnega mesta. Prav zato je predvidena sprememba v njenem osnovnem prometnem karakterju pomembna preobrazba, ki bo vplivala na mestno središče tudi širše. Projekt predvideva spremembo prometne ureditve z umirjanjem motornega prometa, s poudarkom na javnem prometu, vzpostavljanju zveznih in urejenih kolesarskih poti ter razširjenih prostorov, namenjenih pešcu. V osrednjem delu, na odseku med Šubičevo in Gosposvetsko, je ukinjen osebni motorni promet, preostala dva odseka, južni, med Šubičevo in Aškerčevo, ter severni, med Gosposvetsko in Tivolsko, pa sta za osebni motorni promet urejena na voznih pasovih, ki so namenjeni tudi avtobusom mestnega potniškega prometa. Javni potniški promet poteka po celotni Slovenski cesti. V osrednjem delu enotno uredimo večji avtobusni postajališči Konzorcij in Ajdovščina. Slovenska cesta v južnem in severnem odseku z enosmernim motornim prometom še vedno v veliki meri obdrži obstoječi karakter prometnice, medtem ko osrednji del z ukinitvijo osebnega motornega prometa predstavlja ključni potencial za vzpostavljanje novega karakterja mesta. To je nova mešana peš cona v mestnem središču. S prenovo se prometni koridor spremeni v javni peš prostor, enega osrednjih v prestolnici. Umik osebnega motornega prometa omogoči razširitev programov in oblikovanje prostora z lastnim značajem, a z ohranitvijo avtobusnega prometa, taksija in dostave delno ohranja tudi zgodovinski značaj prometnice, ki napaja mestno središče. Razširitev pločnika z vzpostavitvijo kolesarske steze vzdolž obeh strani ter izenačena raven pločnika in cestišča vizualno povežeta prostor, pešcem pa olajšata prečne povezave. Predvideno je novo tlakovanje v betonski izvedbi z različno strukturno obdelavo srednjega pasu, namenjenega javnemu prometu, ter stranskih pasov, namenjenih pešcem in kolesarjem. Ključna poteza ureditve in razpoznavni element Slovenske postane intenziven drevored, ki poteka po njenem vzhodnem robu. Drevored izboljša kakovost prostora in hkrati spremeni podobo mesta. Celotna ureditev poveže degradirano in razdrobljeno območje v enovit prostor, z močnim zelenim značajem. Slovenska cesta pridobi samosvojo identiteto - sodobno in drugačno od starega mestnega jedra. Tako tlakovanje kot drevored se iz osrednjega dela Slovenske podaljšujeta na južni in severni del ter ustvarjata enotno potezo mestne hrbtenice. V žepih prečnih ulic, ki se pripenjajo na osrednji del Slovenske, uredimo majhne trge - prostore druženja, počivanja in igranja, kjer združujemo koncept javne skulputre public art, ki deluje hkrati tudi kot igralo. Velike klopi delujejo kot otoki za počitek in sprostitev. Prav celostne, enovite in trajnostne rešitve bodo omogočile preureditev prometnice v reprezentativno ureditev nacionalnega pomena.