Za župane in odbornike. Občinske takse. ' Prav znaten vir dohodkov so za obfcine občinske gakse, fci s« smejo po sklepu občinskega odbora v celoti porabiti za ubožne potrebščine. Kaj so občinske takse? To so one pristojbine, ki jih smejo pobirati občine kot jsvoje, oi države povsem neodvisne pristojbine za razna poslovanja in uradna dejanja, ki jih izvršujejo občine, odoosno županstva v intercsu strank. Kdo ima pravico določati takse? Vse to ureja naredb-i 6iTSe celoknpne deželne vlade za Slovenijo z dne 1. aprila U20, št 177, priobčena v »Uradnem listu« št. 19 iz 1. 1920. ffej naredbi je pridejana taksna tarifa, v kateri je naveden ca vsako takso, ki se lahko uvede, najvišji ali pa najnižji enesek, ki se labJto sklene z ozirom na dejanske razmere v občini in primerno tem razmeram. Pri tej priliki dobi omenjeno, da je dobila navedena naredba moč zakona s tem, da je o njej razpravljal zakonodajni odbor in jo odoJiril. Zato je izmera posameznih taks v višjih zneskih, nego so določeni v tej tarifi, nemogoča. Napačno je torej, če se ponekod sklene, da naj se pobirajo višje občinske takse, jcakor so dopustne po taksni tarifi. O uvedbi taks sklepa občinski odbor, določa pa jih na podlagi tega sklepa sedaj pokrajinska uprava — oddelek za notranje zadeve temeljem par. 2. navedene naredbe. Ta paragraf pravi izrečno: »določa po nasvetu občinskega odbora ....«, to se pravi, da oddclek za notranje zadeve ni veean na sklep občinskega odbora, marveč sme sklenjene in nasvetovane občinske takse določiti po lastnem preudarku, jih tudi znižati ali pa zvišati. Kdaj se smejo pobirati občinske takse? Sele, ko prejme občina (županstvo) odlok, s kojim se določajo (dovoljujejo) občinske takse, sme prieeti občina s pobiranjem. Nedopustno je torej pobiranje taks takoj po sklepanju V odborovi seji, dokler ni po razglasitvi tega sklepa in po preteku 14 dnevne pritožbene dobe županstvo prejelo odloka pokrajinske uprave — oddelka za notranje zadeve. Zlasti pa je nedopustno pobiranje občinskih taks le na podlagi taksne naredbe in tariie, ne da bi bil sploh sklepal o njih občinski odbor in jih določil oddelek za notranje cadeve. Zgodilo se je že večkrat, da je občina pobirala takse enostavno na podlagi takšne naredbe, kar je po m\ vedenem popolnotna nepostavno, in imajo v takih slučajih prlzadete stranke pravico zahtevati povračilo plačanih ob činskih taks. Eako naj se postopa, da se takse določijo (dovolijo)? Kakor že rečeno, mora sklepati o njih občinski odbor. Cnpanstvo naj torej seslavi razmeram v občini odgovarj?!jočo taksno tarifo onih taks, ki naj se pobirajo. Ta predlog naj se obravnava v odborovi seji, v kateri naj občinski odbor končno ugotovi takse. Se enkrat opozarjamo tu, da se smejo skleniti takse le v oni višini, ki jc za vsako posebe navedena v larifi k taksni naredbi od 1. nprila 1020. Sklep občinskega odbora se mora potem, — cnako, kakor vse druge občinske davščine — na običajni način javoo razglasiti. V fem razglasu mora biti vsaka sklehjem taksa posamič navedena. Za morebitne pritožbe se mora vselej določiti 14 dnevni pritožbeni rok. Vsaka v razglasu navedena krajša — n. pr. 8 dnevna pritožbena doba je nedopustna in povod za ničnost, kar ima za posledico razveljavljenje sklepa in obnovitev postopanja. Sele po preteku 14 dnevne pritožbene dobe naj se obrno tupanstvo s posebno vlogo na pokrajinsko upravo — oddelek za notranje zadeve — in prošnjo, do določi takse. — Poleg prepisa sejnega zapisnika mora bili priložen lej vlogi tudi izvirni razglas, na katerem mora biti uradno potrfen dan razglasitve. Ravnotako naj se na- razglasu uradno potrdi ,da ni bilo vložene nikake pritožbe. Kdaj se more zahtevati plačilo občinske takse? O tem določa par. 4. taksne naredbe, da se mora plačati taksa najpozneje takrat, ko se izvrši rešitev, ali ob začetku uradovanja, in še preden se dotičnik, kateremu se je dovolilo izvrševanje kake taksi zavezane pravice, te pravice poeluži — torej vselej že vnaprej. Tako n, pr., če hoče kdo prirediti plesno veselico z godbo, ali dobiti dovoljenje za jpodaljšanje policijske ure, ali prirediti tombolo itd., mora vselej poprej plačati dotično, za občino določeno občinsko takso. Kdaj se taksa ne sme zabtevali, je v taksni naredbi in v taksni tarifi posebej določeno. Pobirati se ne sme, kadar mora občina na podlagi i zakonitih določil. kak posel, za katerega se sicer pobira taksa, izvršiti po naročilu nadrejenega oblastva. To velja za razne oglede na licu mesla v zadevah krajevne pojieijc izvršene na ukaz nadzorstvene oblasti; — za razne uradne razglase ali izdajanje uradnih spričeval, potrdil i. dr., sledDJe pa le v uradne namene. Glede razglasov bodi posebej pripomnjcno, da se sme earhtevati občinska taksa tudi tedaj, če jih prejme županstvo od kakega urada, a se tičejo zasebnih interesov strank, n. pr., če razglaša sodišče polom županstva kako javno prostovoljno prodajo poscstev. Ali se sme zahtevali višjo pristojbino od takse za plaCIlo oseb, ki izvršujejo uradne poslfe? Ne, Od stranke se sme zahtevati le plačilo tistega zneska, ki je kot občinska taksa določen v taksni tarifi od višjega oblastva. Če mora plačati občina n. pr. za kake oglede višje zneske, jih mora pokriti občinski zaklad iz splošnih občinskih dohodkov. Ali je mogoča kakšna naložitev kazni, če stranka brez plačila takse izvrši kako dejanje? Kazen v pra\,cm pomenu besede sicer ni določena v taksni narcdbi, tudi ne kaka naložitcv globe, pač pa se lahko v takih slučajik predpiše stranki in iztirja od nje lakso v dvojnem zucsku. To določilo je obscženo v par. 4. navedene taksne narcdbe. Predpis dvojae takse je zlasti tnogoč pri novib stavbab, kar se često dogaja, še bolj pa pri prezidavah, ker stranke ne iščcjo pravočasno stavbue privolitve. Se pogostcje sc pripeti to pri raznib veseličnlh, Klasti plesnih prjreditvah, pri prekoračenju policijske ure, pri raznih igrah itd. V takib slučajih — pri zahtevkih občin, da se plača dvojna taksa, — je po navadi treba, da se takse izterjajo. Kako naj se izvrši to izlerjanje? : ,' ' ".''' "'"'" Enostavno po par. 84. občinskega jie&a.^G^Sttaaika ne plaCa t. lepa, se jo pač rubi. To izsvrši župan po občinskih Orgaoih. Ce je stranka uporna, se obrne župaEslvo ua po> litičoo oblaslvo (ol^r. glavarslvo), ki zaukažc k uradlicinu postopanju županstVa orožniško asistenco. . Ali takse tudi zastarajo? Po par. 7. taksne naredbe zastarajp občinske takse po 3 (treh) letih, to seveda le v fttn slučaju, če se v tej dobi ni so izterjale. Ako pa se je med tem časom morda izvršila rubežon, a je ustala brezuspežna, ta triletna doba zasla ranja ne velja, in se lahko izterjajo tudi kasneje, če pride taksi zavezana stranka kasneje do sredstev, ki ji omogočijo plačilo. Bodi dovolj o tem predmetu. Le to naj še omenimo, da je delegacija ministrstva financ s stališča državnih financ odredila, da se takse, ki jih navaja taksna larifa pod točka mi 12., 14., 15., 18. in 19., odslej ne smejo dovoljevati v višjih zneskih, nego le do polovične izmere v tarifi navedenih naj- višjih zneskov. En rekrut in pct občinskih odbornikov. Po najnovejši odredbi vojaške oblasti in okrajnih glavarstev mora priti pred naborno komisijo na dan rekrutovanja župan občine in polovica občinskih odbornikov. Glasom le naredbe, mo- ra torej tega rekruta spremljati pet, piši in čitaj pet obč. odbornikov in še župan. Občinskih odbornikov bo torej več pred komisijo, kakor rekrutov. Sicer je res, da bodo mnogi stari, morda že blizu groba stoječi občinski odborniki obu- dili v svojih srcih lepe spomine na one mladostne čase, ko so sami, s šopki za klobukom in veselo prepevaje stopali po mestu in pred komisijo, vendar pa bi spomini daleko ne odtehtali veliko gospodarsko škodo, katera se priza- dene našemu narodu s tem odlokom. Občinski odborniki pravijo, da ne morejo ili, ker imajo sedaj preveč dela. Žu- pani pa, reveži, ki morajo glasom postave gledati, da se izvrši ta, za naše kraje neumesten odlok, bcgajo od odbor- nika do odbornika in ga milo prosijo naj vendar gre, ker bi sicer župana zadela občutna kazen in bi se morala na- zadnje vendar polovica odbornikov naknadno še z večjimi stroški pozvati k okružni komaudi v oddaljena mesta, da podpišejo naborni zapisnik. In tako se odborniki jezijo na župana, da jib nadleguje, župan pa na samega sebe, da je prevzel župansko čast. Vse v prid države. Akoravno vlada ne more zahtevati, da bi občinski odborniki šli zastonj pred naborno komisijo in bi se jim morala od vlade plačati krajevno običajna dnevna odškodnina, se to vendar ne zgodi. Vse stroške bo zopet morala nositi uboga občinska blagajna, ki nima te postavke niti v letošnjem proračunu. ako se občinske blagajne obremenujejo od leta do leta, ljud- slvo mora, razen drugih visokih in neznosnih davkov pla- čevati še vedno višje občinske doklade in to za — take od- redbe. Naša samostojna — liberalna vlada dela res za ko- rist naroda! Bog nas čuvaj takih prijateljev!