i i “629-Pisanski-naslov” — 2009/6/10 — 8:58 — page 1 — #1 i i i i i i List za mlade matematike, fizike, astronome in računalnikarje ISSN 0351-6652 Letnik 10 (1982/1983) Številka 4 Strani 163–168 Tomaž Pisanski: PETNAJST IN PODOBNE IGRE Ključne besede: matematika. Elektronska verzija: http://www.presek.si/10/629-Pisanski.pdf c© 1983 Društvo matematikov, fizikov in astronomov Slovenije c© 2009 DMFA – založništvo Vse pravice pridržane. Razmnoževanje ali reproduciranje celote ali posameznih delov brez poprejšnjega dovoljenja založnika ni dovo- ljeno. PETNAJST IN PODOBNE IGRE I gr a "Petnaj st" je dobro po- znan a s t a r e jš i m bralcem . Ker pa je morda le vs i ne poznate, jo bom op isa l . Na kvadratu 4x4 lež i 15 ploščic ve likos ti l xl, en kvadratek pa je pra zen . P loščice so o štev i lčene s števi 1kami od 1 do 15 . Na l o qa : s premik anjem ploščic dobi ti "urejen" polož aj, ki ga prik a - zu je s l i ka 1. ' 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ,. Sl ika 1 če igre nimaš doma, Sl JO la- hko sam napraviš . Iz papir j a izreži majhne kvadratke in jih oš tevi lči. P loščo si nar iši na drugem kosu papirja . (slika 2 ) MATEMATIKA 00~ ....~\---+----+------+---l C:J8 1----+---+- +_-1 Sl ika 2 Re cimo, da je začetni položaj t ak, ko t ga kaže s l i ka 3 : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 14 15 13 ,. Slika 3 Kako b i pr i šli do končnega, urejenega položaja? Prvih dveh vrst ic ne bo mo spreminj ali, zat o jih na sl iki ne bomo niti pokaza li . Eno možno rešite v kaže s l i ka 4 : 163 Slika 4 Poglejmo še enkrat rešitev na slik i 4. Iz začetnega položaja na s liki 3 smo po nekaj potezah prešli v končni položaj (k i ga ka- že slika 1) . Poteze moremo uganiti iz sosednjih "položaje v. V prvi potezi smo kvadratek 12 premaknil i na vzdol. V naslednji potezi smo kvadratek 11 premaknili na desno. Potezo lahko nata- nčno pop išemo že s kvadratkom, ki ga premikamo . Tako je tretja poteza do ločena že s tem, da povemo, da bomo premaknili kvadra- tek 13 . Mesto, na katero ga bomo premakn ili, je namreč popolno- ma določeno - premakniti ga moramo na mesto preznega kvadratka . Premikamo lahko le ploščice na kvadratkih, ki so sosednji praz- nemu mestu. V vsakem trenutku imamo torej največ 4 možne poteze (če je prazni kvadratek v sredini p lošče). če je prazni kvadra- tek na robu, imamo le 3 možne pote ze in če je v vogalu le dve možni potezi . V našem začetnem položaju na sliki 3 imamo le dve možni potezi : 12 in 13 . Rešitev, ki jo kaže slika 4, lahko zdaj na kratko popišemo z začetnim položajem (slika 3) in z zapored - jem potez : 12-11-13 -15 -14 -9-10 -13-11-12 - 15-14 -13 -10-9 -1 3-14 -15. Za reši tev smo potreboval i 18 potez. Zdaj pa si lahko zas tavimo dve zan imivi vprašanji: ALi j e mogo če i z v sakega začetnega poLo žaja doseči končni poLoža j? ALi z namo na jti praviLo , ki nam bo povedaLo , kako i z danega začetnega poLožaja doseči končni poLožaj? 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 15 14 '" 164 Slika 5 Odgovor na prvo vprašanje je ne! Iz položaja na sliki 5 ni mogoče doceči končnega položaja. Se več! Vsi možni položaji ra - zp~dejo na dve množici, označimo ju z O i n S. Iz vsakega po lo - žejev množice O je mogoče doseči vsak drug položaj iz množice O, med drugim tudi končni položaj na sliki 1 . Iz vsakega polo - žaja množice S je mogoče doseči vsakega drugega iz S in obratno. To trditev bi lahko dokazali s permutacijami, vendar ji bomo mi kar verjel i. Kdor pa le ne verjame, naj pogleda v knj i go J. I. Pereljmana: Zanimiva matematika . Z odgovorom na prvo vprašanje si pri igranju žal ne moremo kaj dosti pomaqa t i . Kako pa naj vemo, kateri začetni položaj leži v množici O? Morda pa bo odgovor na drugo vprašanje bolj konstruktiven . Pre- den se lotimo raziskave tega vprašanja, si oglejmo celo družino sorodnih iger. Igro pe tnajst lahko namreč posp lošimo . Namesto da jo igramo na tabl i 4x4, lahko podobno nalogo zastavimo na ta - bli 6x6 ali 4x5 oziroma v splošnem na tabli mxn . Pri tem sta m in n poljubni vnaprej izbrani števili. En kvadratek imamo pra - zen, ostalih mn - 1 kvadratkov pa oštevi lč imo s štev ili 1,2, 3, ... , mn - 1. Končni položaj ima v splošnem obliko: n + (m-2)n + (m -1)n + 2 n + 2 (m -2)n + n-1 (m -1)n + n-1 Slika 6 n 2n (m-2)n + n * Zaradi simetrije lahko obravnavamo le primere,ko je število stolpcev večje ali enako številu vrstic. Primer m = 1 najprej. če je tudi n = 1, igra ni zanimiva; imamo en sam kvadratek, pa še ta je prazen. Ce je n d 2, sta oba položaja v množici o. Pri n = 3 je igra bolj zanimiva, imamo namreč 6 možnih položa- jev: 165 Prv i tr i je so v O, dr ug i trij e pa v S . če je n več kot 3 , pr i de do sit uac i j e , ki je dos lej še ni s mo i me li. Dobim o v e č ko t sa mo dve mn oži ci. Pr i vsa ke m m dobim o (m - 1) ! = (m - 1)(m -2) . .. 3 ·2· 1 mn oži c po lo žajev . V vsak i je po m po ložaje v . i n vse možne položaje , v kate re la hko iz njega Zdaj pa si og lejmo i gr e , pri kater i h je mo 4! = 4 ·3 ·2·1 = 24 položajev. Oglej mo n = 2 . Pr i m = 2 si po lo žaj : IJTIJ [I[!J pridem o. i ma - ITI2J[IE]IJTIJC!TIJUEJ[ffi]f2T3lr;r3][lli][]]JJ[]]JJ@TI [I[!JQII] 0]]ITIIJ[]]]JDEJ[ill] (I[JJ[ITjJ[I[!J[!IIJDTIJ po loža jev, v ka te re l ah ko pr i de- prid emo v ka terega ko l i i zme d Skra t ka, dobi mo ravno dvanajs t mo . I z pol oža j a ~1 pa l ah ko 3 • preosta l i h dvanajs položa j e v . Spet imamo l e dve množic i O in S . Pr av got ovo je mogoče pr i vsaki igri mxn pre i t i i z končnega v začetn i po ložaj , če j e mogoč e preit i iz za č e tne g a v končni, l e zapore dje pot ez mo ramo obr n i t i. Ta ko nas zapo r e dje 15-1 4- 13- 9-10-1 3-14-1 5-1 2-11-1 3-10-9-14-1 5- 13-11 -1 2 prip e lj e iz po l ož aja na s l i ki 1 v po ložaj na sl ik i 3 . Č as je, da si og l e da mo nasl ed nj o i gr o 2x3 . Re cim o, da j e z ač e t- ni po ložaj t a kl e : na svoje QDJDJD . Najpre j bomo poskusi l i s p r avi t i 1 8IOJ mesto . Ke r enice ne moremo premakni ti, bomo najprej * e nico , vendar t a ko, Zdaj l ah ko enic e pre-QDJDJDQDJDJD l!l.ffiJ l1EIJJ Spe t pripeljemo * p r ed pr ip e l ja l i kenic i: maknemo : QDJDJD . rn:II!J da en i ce pr i tem ne premik amo : QDJDJD~[lli]]] CBII]] illIII] [ffil!J illlIlJ illillJ [I]J]1J [ill]]] 16 6 Pr e makn emo e ni co : [l]"±I]] DEIIl Zdaj bomo sp razni mi mes t o na d e ni co: I1II[[] [l"[!]]] C!III]] DEIIl !JIillJ !JIillJ še e na pot e za i n enica je na s voj e m mestu : CCCDJD C!IillJ Na sled nj a na l oga je prip el j at i š ter ico na s voj e mesto. V na šem pri me r u n i tež ka. f1T2J]J . Pr vi ~ to lpec j e že dobe r . Ostal nam rn:TITI je š e kvad ra t 2x2 , ki ga užen emo podobno kot smo to že prej de - lali . Iz []]]] že li mo dobiti [l"I1] . če s e š e s pomni mo našeg a [ill] [[El r a zmiš lj anj a ob nalog i 2x2 , vemo, da j e v 12 pr ime r ih na l oga r eš l jiv a , v pre os t al ih 12 primer ih pa ni. ža l j e naš primer med ner e š ljivim i . Zdaj pa že lahk o povemo, kako se da re šiti vsako nal ogo na des ki 2xn . če je n = 2 , j o re šimo t ako, kot smo že pov eda l i. č e je n več ko t dv a, pa na jprej post avimo prvi stol - pe c v pravi lni pol ož a j in na t o r eš imo nal ogo s preos ta l imi pl oš- č i cam i na des ki 2x( n- l) . To pomeni , da s pr e vimo drugi s t ol pe c v pra vilni pol ožaj, za t em tretji in tako naprej, dokler nam ne ost an e na lo ga na des ki 2x2. Tak o l ahko užen emo vs ako nal ogo ob- l ike 2x n . Kaj pa nal oge ob) ike 3xn? Tu.gre č is to pod obno .Naj - prej postav imo kva dr a t ke 1 , 2, 3 , . . . , n V pra viln em vr stnem redu v pr vo vrs tic o , za tem pa v dru gih dveh vrsticah rešimo nal oge 2xn . t a ko kot smo že poveda l i. še majhen korak in zna l i bomo re šiti vs ak o na l ogo obl i ke mXn . Takole napra vimo : Ur edi mo naj p re j pr vo vrs t ico ( pos tav imo 1, 2 , . . . , n na pr a- va me sta) , za t em pa re šim o na- l ogo (m-1) xn . Nas led nja sl ik a kaže, v kak šnem zaporedju pri- pelje mo po t em pr a vi l u kva dr at - ke na s voj e prava me sta pr i i gr i pet naj st. Pr i tem, ko " pel j emo kvadratek na sv oje mesto", ne smemo v e č Sl i ka 8 167 p r e mi kati kva d ratkov , k i smo j i h že "pr ipeljali na svoje mesto ". Ogleda l i smo s i družino iger o z i ro ma na log , k i so podobne i gr i petnajs t (mi j o reje i me- n uj e mo i g r a 4x4). Do ka z al i n i - smo t u ni česar . Spoz na l i pa s mo pravi lo al i , kot bi t e mu r ekli ma t e matik i, a l g o r i t em, k i reš i vsak o i gr o ~ xn ( m i n n ve č ja kot 1 ) tak o, d a jo v kon - čn i fazi prevede na i g r o 2x 2 . če i ma mo s rečo i n je i g r a 2 x2 reš lj iva , reš imo s tem tud i prvo tno na logo . Da lobi s e do - ka z a t i, dav pr i meru, ko ne mo - r emo reš i ti i g r e 2x2 , tudi prv otna na loga n ima re š it ve. 2 S l i ka 1a 16 8 I g ro petn aj st l ahk o pos pl oš i mo š e na d ru g ačne nač i n e . Kva d r a t - ke sp r eme ni mo rec imo v p r av ok ot- n ik e a l i pa v like ra zl ičn ih obl ik . Premisli in r eši t ol e na logo : Na tabl i 5 x4 je 10 l i - kov r az vr š č eni h t a ko, ko t ka ž e s l i ka 9 . 1 2 3 5 4 718 6 9 10 S l i ka 9 Ali j e mogoč e s premi - ka nj i prestaviti kvadratek š te - v i lka 2 na me sto, k i ga kaže sl ika lO ? Položa j ostalih p loš - č i c pr i tem ni pomembe n ! Tomaž Pisan s k i