OMLADINA R. P. KRIVIC : POLITIKA KOT VEDA (Dalje) □ SLOVENCI V 60TIH LETIH S POSEBNIM OZIROM NA ULOOO DIJA-ŠTVA V NAŠEM JAVNEM ŽIVLJENJU □ MIRKO ČERNIČ: NOVE SMERI □ FRAN KS. ZAVRNIK: O Ž1VINOZDRAVN1ŠKI VISOKI 'ŠOLI NA DUNAJU □ SLOVENSKO VSEUČ1LIŠKO VPRAŠANJE □ SLOVENSKO DIJAŠTVO □ SLOVANSKO DIJAŠVVO □ SREDNJEŠOLSKI VESTNIK □ VESTNIK ZA LJUDSKO IZOBRAZBO □ VESTNIK ZA KNJIŽEVNOST IN UMETNOST □ K NASLEDNJEMU LETNIKU G RAZNO □ D D VABILO NA NAROČBO 0 0 E 0 PONATIS DOVOLJEN LE Z NAVEDBO VIRA Q E IZHAJA VSAK MESEC o STANE LETNE 4 KRONE; ZA DIJAKE 2 KRONI; POSAMEZNA ŠTEVILKA 40 VIN. □ o DOPISI NAJ SE BLAGOVOLE POŠILJATI UREDNIŠTVU NAJKASNEJE DO 20. VSAKEOA MESECA V LJUBLJANO NA BREG ST. 12 o LE FRANKOVANA PISMA SE SPREJEMAJO a UPRAVN1ŠTVO JE V TISKARNI J. BLASNIKA NASLEDNIKOV V LJUBLJANI, BREG ŠT. 12 o o REKLAMACIJE SO POŠTNINE PROSTE, ČE IMAJO NA NASLOVNI STRANI PRISTAVEK »REKLAMACIJA” IN ČE SO ODPRTE o a ZARADI REDNEGA POŠILJANJA JE NATANKO NAZNANITI NASLOV IN BIVALIŠČE TER VSAKO IZPREMEMBO BIVALIŠČA o o OBLASTEM ODGOVOREN MIHAEL ROŽANEC □ IZDAJA EKSE-KUTIVA NARODNO-RADIKALNEGA DIJAŠTVA a TISK J. BLASNIKA D D NASLEDNIKOV Q Q S ŠT. 12. LJUBLJANA, MAREC. LETO VI. Q n 1910 n H K naslednjemu letniku. S pričujočo številko zaključujemo 6. letnik »Omladine«. Zadovoljni se oziramo po dovršenem delu in brez strahu gledamo naprej. Začetek je bil skromen, uveljavljali smo se, a stavba, katero zidamo, je zavzela velike dimenzije. S svojimi publikacijami, v prvi vrsti z »Omladino« smo zanesli delo med vse slovensko dijaštvo. Brezobzirno smo kritikovali — to moremo, ker so nam roke nevezane — vse, kar je in bi bilo v škodo napredka slovenskega naroda, potegovali se za zboljšanje dijaških socijalnih razmer, kakor onih visokošolcev, tako tudi srednješolcev. Tako bomo i v naprej. Posvečali borr.o, zlasti sedaj prvi čas največjo pozornost našemu vprašanju, vprašanju naše struje. In k temu — »Omladina« je last in produkt narodno - radikalnega dijaštva — so odprti predali tudi našim prijateljem. Seveda ne bomo priobčevali, kar bi bilo v diametralnem nasprotju z našim programom izraženem na naših treh shodih in v »Iz naroda za narod«. Prva številka izide, kot Masarykova, prinesti hočemo tudi njegovo sliko. »Priloga« bo kot doslej leposlovna in namenjena tov. srednješolcem. Predstavljamo si jo kot njihove pismene, javne pogovore. Razpravljali pa bomo v njej tudi vsa aktualna vprašanja, o katerih smo želeli biti poučeni tudi mi kot srednješolci. Eventuelno upeljemo vprašanja in odgovore. Za tovariše učiteljiščnike smo namenili stalen »Učiteljski vestnik« in to na izrecno željo učiteljev. Na teh je ležeče, da ne bo prazen. »Omladina« bodi verna slika našega nepočivanja; med vso našo napredno inteligenco naj prinese naše ideje, ki po svoji zmagi morajo pronicati v ves narod. Za trdno smo prepričani, da bo »Omladina« dosegla isto stopinjo popolnosti, katero ji želimo kot dijaškemu listu, če bodo tovariši sotrudniki vztrajni, kot doslej. Še nekaj 1 Zadnji Čas se prav pridno množe v »Zori« napadi na našo strujo. Vedno smo jih zasledovali. Opominjalo se nas je tudi že večkrat, da reagiramo. V pojasnilo povemo le, da stojimo na stališču ne odgovarjati na neutemeljena obrekovanja in pamflete od strani ljudij, katerih pretežna večina ima sugerirano mišljenje in je brez lastnega razsodka. Z ljudmi, ki čutijo v sebi le potrebo paralelno s politično stranko, kateri so prirastek, blatiti, se ne moremo spuščati v debato, ker je to pod našo častjo, če pa je stvarna nam prija. Uredništvo. POLITIKA KOT VEDA. (Primeri Masarykove spise: Konkrete Logik, Študent a politika, Politika včdou a umenim v: Českd politika I. 1, Potreba pokrokovč politiky.) Vse to mora resen in znanstven politik premišljeno imeti. 3. Današnja državna oblika se je razvila iz srednjeveške teokracije — bogovlade, ko je tvorila cerkev in država eno celoto, sicer dua-listično. Z reformacijo so se pričele podržavljati institucije, katere je preje imela v rokah cerkev. Zato je vsacega politika važna naloga natančno razumeti zgodovinsko razmerje med cerkvijo in državo. Vse premalo se danes zavedamo, da temeljni verski pojmi določujejo pojme politične in nasprotno, to se pravi: verstvo je sociomorfično, človek si dela bogove po svoji podobi, prilagodene razmeram, v katerih živi. Cerkev je kot nravna institucija obenem tudi politična institucija — ker vsa politika navsezadnje izvira iz nravnih teženj. To je dvojni vzrok zakaj je treba imeti jasen vpogled v razmerje med cerkvijo in državo. Še en vzrok je in ta je najvažnejši. 4. Poleg državne in cerkvene organizacije imamo namreč tudi znanstveno in filozofično, to je šolstvo. Šola je politična in socijalna institucija. Tu se vzgaja bodoči občan. Iz deteta se napravlja moža. Zato je nesmiselno govoriti in izdajati svarila, da v šoli naj ne goje profesorji in učitelji politike. Vsa pedagogika je brezmiselna, če se ne ozira na politiko. Gre pa sedaj zato, kdo bo odločeval v šoli: cerkev ali država. Komu dati otroke vzgojevati? Ali cerkvi, v katero sami nič več ne verujemo, ali šoli, ki stoji izven cerkvenega vpliva. Svobodna šola je važen političen problem. Seveda se to pri nas zelo paradoksno sliši. Vse dosedanje organizacije: država, cerkev, šola, vse so umetne. Poleg teh imamo naravne organizacije, celote: narod. Pod tem razumemo: po svojem živem jeziku karakterizovane naravne celote poleg drugih umetnih, celote prirod ne, dele človeštva. Politik mora vedeti kaj je narodnost. Razvoj ideje, dalje: kaj karak-terizira narodnost še poleg jezika. Telesne in duševne lastnosti. Vprašanje rase z antropologičnega in psihologičnega stališča. V državi ni samo ena narodnost — nacionalnih držav ni. Politik stoji pred vprašanjem, kakšno je razmerje med državo in narodi. Dalje: kakšno je in bodi razmerje med narodi v državi. Jezikovno vprašanje. Pri tem stopi pred nas vprašanje, kaj je mednarodnost, človečanstvo, — kozmopoiitizem. Ta ni negacija narodnosti, ampak težnja je, da bi se človeštvo pozitivno organiziralo. Težnja, da bi se velike in male narodnosti strnile v federacijo, kjer bi bila vsaka narodnost vpoštevana in pripoznana. 12 6. Organizacija socialne demokracije je takšen poskus. Tu pride seveda predvsem v poštev gospodarski moment. Reakcija in organizacija proti mednarodnemu kapitalizmu. Socialna demokracija postaja vedno bolj odločujoč faktor. Smo pred vprašanjem socijalizma. Vsak moderen in napreden človek mora imeti to vprašanje predelano. LJjasniti si je treba pojem socijalizma kot celotne teorije o družabni organizaciji in politični praksi. 7. Na eni strani imamo skrajni socijalizem : masa je vse — posameznik nič. Na drugi skrajni individualizem: posameznik je vse. Stirnerjev „Der Einzige", Nietzschejev „Uebermensch“. Važno n težavno je razrešiti to vpra-šanje: ali socijalizem ali individualizem. Skrajno gotovo ne velja. Bodi le omenjeno, da družba ni organizem, kjer bi bili eni organi manj vredni kot drugi. Ni nobena biologična ali kemična sestavina, ampak zgolj psihologična zveza. 8. Že v početku sem govoril o evoluciji. Sprememba pa se more izvršiti ne samo počasi ampak hitro, hipno od mas zavestno povzročena. Tedaj govorimo o revoluciji. Ali za revolucijo ali za evolucijo? In po tem, kakšno stališče zavzemajo stranke napram revoluciji, jih delimo na konservativne in (radikalne) napredne. Ne delati revolucije, ampak treba biti vedno pripravljen jo započeti. Kjer je politika, tam so tudi politične stranke. Programe in taktiko strank treba poznati. 9. Za politiko je tudi treba, da si razreši vsaj toliko, kolikor se da vprašanje : determinizma in indeterminizma. Vprašanje svobodne volje. Jeli naša volja svobodna? In v koliko je svobodna. Svoboda naše volje je relativna, ki pa zadostuje, da moremo nravno živeti. In s tem smo pri vprašanju razmerja etike in politike. Samo to omenjam, da globoki politiki, kot je Masaryk, odločno zavračajo vsak macchiavelizem in politični jezuitizem. Nelepa sredstva ne morejo k lepemu vspehu vesti. Iz tega vsega je razvidno, koliko je problemov v resni in torej v znanstveni politiki. To bodi naša naloga: študirati politiko, ne pa delati politike. Ne politizirati, to ni nobena politika. Še je čas. Pripraviti se za življenje — to bodi naša deviza. Resnične in iz življenja vzete se mi zdijo besede Masarykove: ki jih je napisal v svoji knjigi „Česka otazka" : „Če nečemo, da bi bilo človeško življenje veriga posameznih epizod — in takšnega življenja človek, ki je le nekoliko bolj misleč in resen absolutno ne prenese — mora biti vse miselno in praktično delo zidano na gotov in trden filozofski temelj. Bodi si, da je ta temelj takšen ali takšen, toda vsak, ki v resnici misli, ga ima, ga mora imeti.“ In kadar bo to naziranje postalo prepričanje vsaj inteligentov — tedaj se bo morda začelo vresničevati Prešernovo prorokovanje.*) *l Tovarišem srednješolcem, ki bi sc zanimali za tozadevno literaturo svetujem: Gumplovviczevo: Socijologijo, ter zbirko: Gesellschaft Bde. XIV./XV., XIV., XVI.; Janet: Zgodovina politične vede (nemški prevod.) SLOVENCI V 60 TIH LETIH S POSEBNIM OZIROM NA ULOGO DIJAŠTVA V NAŠEM JAVNEM ŽIVLJENJU. (Po predavanju dr. Ivan Prijatelja.) Najlepše desetletje za slovenskega zgodovinarja so 60ta leta. Doigral se je veliki proces v našem narodnem življenju, preobrat na vseh poljih, katerega je povzročila in pospešila mladina, dijaštvo. Z gnevom je motril naše slabe razmere Levstik, posegel je vmes aktivno in postal političen kritik. Bičal je neizprosno nedosledno slovensko politiko (Tomanovo, Svetecevo i. dr.), pri tem pa bodril akad. mladino. Prvi odpor se je začel v domovini 1. 1863. proti slov. poslancem v drž. zboru. Levstik jim je očital neodkritosrčnost in klerikalno neznačajnost. Začela sta izhajati „Slovenec“ in „Slov. Narod“, glasilo Mladoslovencev. Na Dunaju so 1. 1867. pripravljali slov. visokošolci adreso zoper Tomana, ker je glasoval za konkordat. Sedaj se je slov. vseuč. mladina začela zavedati svoje uloge kot bodoča voditeljica narodova. I. dij. shod 14. avg. 1868 naj bi dvignil načelno državno-pravno politiko. Na tem shodu je poročal Jurčič in predlagal društvo slov. Omladine za vse dijake svobodomiselnih načel. Slov. inteligenca se ne sme zavijati v klerikalni plašč. To je bil dan Levstikove žetve, bil mu je »najlepši dan“ njegovega življenja in vzpodbujal je mladino, naj ostane tudi v bodočnosti taka, „da bo današnji dan slov. naroda zgodovinski dan“. L. 1868. so maturirali v Ljubljani Levec, Kersnik, Šuklje in dr. Imeli so sestanek v Šiški, kjer so se vršili navdušeni govori. Kmalu je pa zadela vse disciplinarna preiskava, ki je bila najbolj naperjena proti Šukljeju. Ko so prišli ti-Ie mladi ljudje na Dunaj, so začeli takoj misliti na ustanovitev slov. dij. društva na Dunaju. Ustanovila se je „Sava“, ki pa je kmalu nehala in se takoj rodila »Slovenija". Vršila sta se kmalu 1. in II. dijaški shod v Ljubljani. Na teh dveh shodih so se prvič proklatnirala svobodomiselna načela. Sprejele so se resolucije za slov. vseučilišče, Šuklje pa je javno in odločno raztrgal klerikalni plašč. Povsod je posegla mladina vmes in žrtvovala svoje mlade sile v prid domovine in napredka. Sodelovala je pri ustanovitvi »Južnega Sokola", reorganizirala je »Slov. Matico", ustanovila je v Ljubljani »Čitalnico", iz katere se je razvilo »Dramatično društvo". Pričetek beletristike je delo mladih. Zbiral in vzgajal si jih je Stritar, Koseskega slava je zatemnevala in slavna so postajala imena Levstik, Jurčič, Sim. Jenko, Kersnik, Gregorčič. Mladi so zmagovali na celi črti. Politično glasilo je bil »Slov. Narod", beletristično in umetniško pa je postal »Zvon", za katerega je poskrbel Stritar že 1. 1867. s tem, da je organiziral vseuč. literarni klub na Dunaju. Skratka: malenkostni oportunizem slov. klerikalnih poslancev je vzbudil mladino, ki se je začela pod narodnoradikalnim in svobodomiselnim pro- 12* gramom razvijati kot Mladoslovenci. Ker je politika absorbirala preveč narodnih moči, je storil Stritar kulturno delo s tem, da je poklical mladino na kulturno polje.*) Dovolite mi sedaj, da apliciram nauke te dobe na ulcgo dijaštva. S tem Vam pa nikakor nočem vsiljevati svojega mnenja. Prosim Vas samo, da vpoštevate to moje mnenje kot mnenje svojega starešine — od danes naprej sem namreč tudi starešina „Slovenije“. — Ravnokar razvita doba nam je pokazala, kako veliko in važno ulogo je igralo slovensko vseučiliško dijaštvo v javnosti. Tako je ravno dunajsko dijaštvo v dobi, ko je bila slovenska politika najbolj zavožena, dalo politiki nekako novo direktivo, da je dvignilo nekak ideal politike in zato tudi neumorno delovalo. Nastopa Mladoslovencev (mladih Slovencev) se ne more razumeti, ako se ne jemlje v poštev početka tega gibanja na Dunaju. »Slovenski Narod1' kot glasilo te stranke je poklicala v življenje ravno visokošolska mladina. A ta mladina nam je ustvarila tudi našo lepo beletristiko. V zadnjem času, v dneh, ki smo jih sami preživeli, je nastopila zopet neka mrtva točka v slovenskem javnem in kulturnem življenju. Tudi tu je nastopilo slovensko dijaštvo v mogočni struji. To gibanje je bilo narodno-radikalno gibanje. Jaz sem bil njegov oster kritik, ne iz slabega namena, ampak iz blagohotnega. Radi tega se mi je predbacivalo marsikaj, dolžilo se me je celo, da sem skriven pristaš klerikalcev. Jaz Vam izjavljam sedaj jasno, da mi je to gibanje imponiralo, zato ker se je zopet enkrat postavila slovenska mladina na svoje noge, ker si ni dala od naših malenkostnih razmer ničesar diktirati in je začela na podlagi evropske perspektive nekaj čisto samosvojega. Ugajalo mi je predvsem njeno samostojno pozitivno delo, ki je obstajalo posebno v organizaciji društev, snovanju stikov med srednješolsko in visokošolsko mladino, v proučavanju narodne obrambe in razširjanju prosvete med prostim ljudstvom potom knjižnic in predavanj. Ravno tako mi je tudi ugajala ideja započeti našo znanstveno književnost. Sedaj je nastala neka mrtva točka v tem gibanju. Bil sem priča zadnjih dogodkov, vsled katerih bi se lahko zazdelo, da je nastala za narodno-radikalno gibanje neka kriza. — To krizo bi jaz rad nekoliko ublažil. Ne imejte me radi tega za kakega „Beschwichtigungshofrata“, ampak mislite si, da jaz gledani na to stvar s čisto drugega stališča. Jaz Vam želim, da tukaj opustite vsako sumničenje zlasti osebno, in da gledate samo na cilje, ki Vas združujejo, da se zavedate, da živite v ravno tako važnem trenutku, kakor so živeli Levstik, Jurčič, Levec, Stritar in drugi, da pripravljate početek neke nove dobe in kot takim Vam bom nekaj svetoval: Obdržite si proste roke! Zakaj? — Ne zato, kakor bi Vam hotel odsvetovati iskati si mesta tukaj ali tam, ampak zato, da dobite dovolj *) Toliko se nam je zdelo potrebno ekscerpirati prvi del govora, ki izide itak v VIII. zvezku Kersnikovih zbr. sp., ker je g. predavatelj nauke te dobe apliciral na ulogo dijaštva in je nato govoril o nalogi nar. rad. struje, kar prinašamo skoraj dobesedno. Op. uredništva. prostora in moči za svoje lastno delo. Nam ni bilo še nikdar tako potreba temeljitega dela, kakor ga nam je danes treba. Nastala je namreč doba, ko je naše javno življenje prišlo v tako točko, da ne more več živeti z dosedanjimi gesli, ki so pač bila za svoj čas času primerna, a danes ne drže več. Mladoslovensko kulturno življenje, katero sem Vam tukaj slikal, se je danes tako izplitvičilo, da obstaja samo še v frazah, a vsake pozitivnosti nam manjka. To pozitivnost ste poklicani prinesti v slovensko javnost Vi. A kako 1 — Na ta način, ako ostanete trdno zvezana falanga tudi v poakademičnem življenju. Ko sem v zadnjem času govoril s prvimi Vašimi prvoboritelji tega gibanja, ki so že vstopili v praktično življenje in tudi v stranko, sem izražal svoje privatno mnenje, da se meni ne zdi prav, da so šli v stranko; radi tega ne, ker se morajo sedaj boriti za ideale in pozicije stranke, o kateri jaz sicer še ne računam, da bi bila posvečana poginu — „Slov. Narod" bo obstojal, kakor obstoja n. pr. „Neue Fr. Presse" tudi brez stranke in stranka bo obstojala, ako greste Vi vanjo ali ne, — ampak ginilo bode v tej stari stranki Vaše mlado navdušenje, Vaša mlada energija in poginili bodo Vaši cilji. Borili se bodete morebiti tudi Vi za kaj dobrega, toda ti cilji ne bodo več tako jasni, kakor so bili takrat, ko ste bili še v struji. Jaz mislim, da bi Vi delali za vse naše stranke, delali za svojo strujo. — Na kak način? — Vsemu našemu kulturnemu in javnemu življenju nedostaja temeljev. Celo gesla naša, celo cilji, za katere se borite, stoje takorekoč v zraku. Videli smo danes, da so se n. pr. naši politiki, ko so sklepali državno-pravni program, nahajali v silni zadregi. Saj nimamo še sedaj nikakih študij o našem državnopravnem stališču v Avstriji. In še danes je vse, kar imamo v tem oziru, samo papirni temelj, časopisne fraze. V tem oziru se zlasti V i juristi poglobite v naše državno-pravno vprašanje, preštudirajte program raznih avstrijskih strank. In ko bodete prišli do tega, da se združimo s Hrvati, da pridemo v neko ožjo zvezo ž njimi in ž njimi stvorimo nekako ožjo skupino v Avstriji, potem zopet vprašajte, katero jugoslovansko stranko. Na ta način, kakor se je dosedaj formirala jugoslovanska vzajemnost, ne pridemo daleč. Tukaj je treba vstvariti neko realno zajednico. Naši klerikalci so to delo bolje umeli. Poskušali so raztegniti svoje denarne in druge organizacije na Istro in Dalmacijo. — Zavedajmo se mi, da smo mi veriga, ki veže zapad z vshodom in da v tej jugoslovanski vzajemnici ne smemo igrati uloge, katero nam je določil ilirizem: poginiti in pognojiti ilirsko njivo. Tipični zastopnik tega ilirizma je prof. Ilešič. To nam ne ugaja, on piše hrvatski, to je stari ilirizem. — Mi se moramo zavedati, da je naše ljudstvo v svoji masi za Čehi najbolj izobraženo in napredno ljudstvo v Avstriji. Tega se moramo vedno zavedati, in kot taki moramo priti v poštev. Tukaj bi imeli lepo priliko, da se kdo poprime te naloge, premotri programe hrvatskih strank, naj prevdari, s katero stranko bi mogli mi hoditi, in potem naj vstvari takoj realno podlago, kako bi mogli mi stopiti v realno zajednico ž njo, bodisi na polju trgovine, industrije, zadružništva itd.? Katero realno podjetje bi nas moglo zvezati? Kajti, kar sloni na denarju, to drži. Dalje se je že tudi mnogo preiskovala naša zgo d o v i n a in tudi literarna zgodovina. A še do danes nimamo jasnega pojma o tem, kaj se imenuje ideja slovenskega naroda. Naj se torej naši zgodovinarji in etnografi poglobe v pogoje našega življenja v preteklosti in naslikajo te pogoje v podrobni znanstveni razpravi, potem se bomo v tem obziru vsaj lahko sklicevali na nekaj, kar bo držalo. Glede srbske nagodbe n. pr. vlada pri nas splošna zmedenost. Nikakih jasnih pojmov nimamo o tem. Dalje mi niti ne vemo, kako živi naše ljudstvo, koliko eksportira, koliko importira. Na tem polju bo torej zopet treba zastaviti moči, preiskovati, kako živi naš kmet v enem kraju, kako v drugem, s čim se živi, kaj mu škoduje, kaj mu koristi. Le tako bomo prišli do jasnega, kako nam je ravnati v vseh važnih življenjskih vprašanjih. Naša politika, ko jo bomo delali potem, ne bo več visela v zraku. Nadalje literarna zgodovina. V prvi vrsti pride sicer tukaj v poštev estetično vprašanje, v drugi vrsti pa tudi narodno. O našem ljudstvu je pisalo sicer že precej pisateljev, a do danes ne vemo, kakšen je pravzaprav duh našega naroda. Naj nam vsaj kdo razvije, kakšno je mišljenje, kakšen je duh našega naroda v zrcalu naših pisateljev. Potem se bomo vsaj lahko sklicevali na znanstveno precizno delo. Tukaj ste Vi poklicani, da si razdelite uloge, da se posvetite vsak svojemu predmetu, da pišete na podlagi znanstvenih dedukcij in da pridete do tega, kar tvori idejo slovenskega naroda. Zato potrebujete veliko miru in časa. Ako pa bodete, ko pridete v življenje, krenili v stranko, Vas bo ta gonila s shoda na shod, da bodete agitirali za njena zastarela glasila« Vaša lastna hiša pa bo med tem raztrgana in bo kazala rebra in to bo Vašemu narodu v veliko škodo. Jaz nisem proti nikaki stranki. Vse stranke tvorijo skupaj zanimivo in pestro življenje naroda; čimbolj je živahno politično življenje, tem bolje znamenje je to, da je narodova kultura diferencirana. Ampak glede na sedanjo prepirno dobo, ko mi Slovenci tako potrebujemo trdnih temeljev, Vas prosim in poživljam, da ostanete skupaj, da trdno držite skupaj in pripravite tak temelj, za katerega Vas je usoda ravno sedaj poklicala, saj se ravno sedaj posebno čuti pomanjkanje tega temelja. Kje bodete objavljali svoje misli? Za sedaj že imamo nekaj publikacij: Izvestja muzejskega društva, Naše zapiske, Znanstveno knjižnico. Za take študije se bo tukaj za enkrat našlo prostora. Pozneje pa je treba, in to je moj glavni namen, ustanoviti resno, široko osnovano revijo in to bo mogoče ustvariti samo z Vašo pomočjo, ko stopite v socijalno življenje in bodete imeli že nekaj kredita. Tukaj bomo polagali temelj našemu javnemu življenju. To so moje misli, ki jih apliciram iz ravnokar opisane dobe na sedanji čas. Opozarjam Vas še enkrat, da je čas resen. Pozabite na vse osebnosti in sklopite se z ozirom na jasne, lepe, visoke cilje, plemenite ideje. Delujte tiho v tem pravcu dalje. Smatrajte te misli kot misli enega izmed Vaših, kot misli in želje Vašega starešine, na Vas pa je, da ne postanete stranka, ampak da ostanete struja, ki bo mogočno legla v slovensko zemljo in izkopala strugo novemu kulturnemu življenju." <§£><§ZPeS2> v konfekciji za dame in deklice. <=> Ceniki zastonj in franko. Tvrdka GRIČAR 8 mm Ljubljana, Prešernove ulice 9