1 9 /& a > 7f$0 *. V t, \ •'.-.A % m obcirs-ki H E D za mestno občino mariborsko, ki je bil uveljavljen z deželnim zakonom od 33» decembra 1871, dež.zakonik št.2 iz leta 1872. Prvotno besedilo je bilo spremenjeno in sicer: v t 9 z zakonom od 2.9.1905, dež.zak.dt. 100 v § 21 z zakonom odl&8.1832, dež.zak.št. 31 v i 27 z zakonom od 18.8.1882, dež.zak.št. 31 Prevod je napravljen po spremenjenem besedilu. • •••»••••o* o«eeeeoo«o ••••••••••• • •«»*•«*••* I. POGIAVJS O občinskem ožemi.1u in prebivalstvu na istem. Obseg občinskega ozemlja, fi 1. Ozemlje občine mariborske obsega notranje mesto , fcate¬ atralne občine Koroška vrata / Koroško predmestje /, Grajska vrata, Grajski marof / Graško predmestje z vasjo Melje / in Sveta Magdalena / Magdalensko predmestje / v sedanjih katastral- nih mejah. Obseg občinskega ozemlja se more spremeniti le potom cfe- želnega zakona. >. ,-,-r Občinsko prebivalstvo c § 3. V občini se razločujejo : 1/ Člani občine in 2/ Zunanji / tujci /. Člani občine so lahko; a/ občinski pripadniki / domačini /, b/ občinski drugi® * Člani občine so lahko samo avstrijski državljani« § 4. Domačini so oni, ki imajo v občini domovinsko pravico„ Pridobitev in izguba občinske pripadnosti se presoja po državnem zakonu o domovinskih razmerah. 0 prošnjah za sprejem v občinsko zvezo odloča obČ.svet ob izključitvi vsakega priziva. $ 5. Občinski drugi so oni avstrijski državljani, ki nimajo v občini domovinske pravice, pa Imajo na njenem ozemlju hišno ali zemljiško posest ali plačujejo neposredne davke od samostoj¬ no v občini izvrševane obrti ali pridobitka ali iz kakega druge¬ ga vzroka. § 6. Meščani / v ožjem smislu / so oni člani občine, ki ima¬ jo tocasno v občini meščanstvo ali si v bodoče pridobijo isto s podelitvijo. Meščanstvo v občini podeljuje občinski svet in se sme po¬ deliti samo takim domačinom, ki so m neoporečnem glasu, plaču¬ jejo najmanj 16 Kron davka in sa katere ne obstoja nobena v obČ, volilnem redu vsebovana izjemna ali izključujoča ovira* Vsak, ki se mu podeli meščanstvo, mora plačati sprejemno takso 100 Kron, : ki se mora stekati v sklad za meščansko Polnil¬ nico, ter dobi v dokaz pridobljene meščanske pravice meščansko pismoc $ 7 0 Ženske si meščanske pravice samostojno ne morejo pridobi¬ ti, vendar dosežejo, ako se z meščanom občine poročijo ali ako m njihov soprog pridobi meščansko pravico vse z isto zvezane koristij ki jim ostanejo tudi začasa vdovstva« Fo lastni kriv¬ di ločena soproga nima do tega nikake pravice« Izguba, meščanstva v občini» § S« Meščan občine izgubi meščanstvo, če preneha biti doma¬ čin* Častno meščanstvo, § 9 « Občinski svet je upravičen podeliti avstrijfc&um državlja¬ nom, ki so si dobili posebne zasluge, brez ozira na bivališče, častno meščanstvo, ki ima za posledico deležnost pri vseh pravi¬ cah meščanov, a ne nalaga obveznosti teh, podelitev Častnega meščanstva je potrebna soglasnost * 'i ossamj absolutne večine vseh članov občinskega sveta, t c»t.lvllJ i aboqr Občinska matica 9 10 . O vseh pripadnikih občine se vodi matica, ki jo sme vsak od nj ih vpogleda tl. Tujci, •m mm >•*» iML' mm +*> mm*m mm § 11 . \ Tujci v občini so oni, ki bivajo v občini, pa niso nje« ni člani. Pravice Članov občine in tujcev sploh« 9 12 * Vsakdo ima v Občini pravico; 1/ Do varstva svoje osebe in svoje na občinskem ozemlju nahajajoče se lastnine; Z/ Do uporabe kot občinsko dobro za javno rabo določenih predmetov in občinskih zavodov po veljavnih določilih,- Pravice domačinov posebej. 9 13 . Domačina tvo v občini daje Se pravico 1/ V slučaju obubožan j a do podpore v Obsegu, kakor določa¬ jo za ubožnc oskrbo veljavna določila; 2/ Deležnost pri aktivni in pasivni volilni pravici v me¬ jah, ki so navedeno v volilnem redu. *» 5 - Pravice občinskih drugov posebej. i 14. Občinski drugi imajo aktivno in pasivno volilno pravi** co po določilih volilnega reda. Pravice meščanov posebej. $ 15. Meščani imajo razen pravic, ki jih imajo domačini, Še tudi pravico do oskrbe iz onih skladov, ki so posebej določeni za meščane in njihove vdove. Dolžnosti Članov občine., $ 16. Splošne dolžnosti Članov občine so : 1/ Izpolnjevala je naredb, ki jih izda občina v svojem zako¬ nitem delokrogu; 2/ Razmerna deležnost pri občinskih bremenih. Položaj tujcev. § 17. Tujci, ki bivajo na občinskem ozemlju, morajo izpolnje¬ vati splošne dolžnosti Članov občine, ne da bi uživali njihove posebne pravice. Tujcem, ki se izkažejo o svoji domovinski pripadnosti, ali ki vsaj izpričajo, da so za pridobitev takega dokaza pod- vzeli potrebne korake, se ne sme zabraniti bivanje na občinskem ozemlju, dokler neoporečno Živijo in niso v breme javni milo- damosti. Ako tujec meni, da ga v tem oziru kak sklep ali kakrš- na-elbodi odločba občine krivično zadene, lahko prosi za odpo- moč pri deželnem namestništvu« IX. POGLAVJE« "•>* O ureditvi občine. $ IS. Občino zastopa občinski svet« Občinske zadeve oskrbuje obč.svet ali neposredno ali po mestnem svetu / občinskem uradu/. Pravice kontrole izvršu¬ je sam ali po od njega določenih organih« 1« Oddelek. 0 občinskem svetu. „Volitev članov občinskega sveta«.. J 19. Občinski svet sestavlja 30 članov, ki Jih volijo tleti, ki imajo v občini volilno pravico. Natančnejša določila o volilni pravici in kdo sme iz¬ voljen biti in pa o volilnem postopku vsebuje volilni red. m* „gqI2n o 3 X . spre J em *»• . *' • • • • ' - • , ' . * * « * ,V • " > t > ' * Vsak Član občine, ki sme biti izvoljen in je bil pra¬ vilno izvoljen za občinskega svetnika, je dolžan izvolitev spre¬ jeti in sprejeto službo za dobo izvolitve opravljati, če ee bo~ če izogniti globi, ki jo do 400 Kron odmeri občinski svet lu - 7 ki sa steka v občinsko blagajno« -ni.~ f! a*, v.?. kravico iztoUtev .odkleniti Imajo samo; 1/ dušni pastirji vseh zakonito priznanih veroiz¬ povedi j in javni učitelji; 2/ dvorni 5 državni, deželni in uradniki in sluge javnih skladov; 3/ vojaške osebe, ki niso v aktivni službi; 4/ osebe, ki so nad 60 let stare; 5/ oni, ki so bili Župani ali njegovi namestniki ali občinski svetniki skozi celo volilno dobo, sa Čas prve prihodnje volilne dobe; 6/ oni, ki bolehajo radi kake telesne hibe ali trajnega hudega, motenja zdravja in bi jih to oviralo pri izvr¬ ševanju uradnih dolžnosti; 7/ osebe, ki so vsle& svojega rednega zaposlenja dolgo časa vsako leto odsotne iz občine. Občinski svet lahko iz posebnih ozira vrednih raz¬ logov izjemoma oprosti od dolžnosti sprejema izvolitve za Čla¬ na obČ„sveta ne da bi naložil globo« Poslovna doba _ § 21 « Člani občinskega sveta se volijo za 3 leta. Najpozneje dva- meseca prednjo poteče tretje leto mora razpisati župen nove volitve. Do vpcstavitve novega občinskega zastopstva poslu¬ je dotedanje. Izotopi! so zopet lahko izvoljeni. Če je izpraznjenih več mest obč.svetnikov ko šti¬ ri, se nora za popolnitev istih uvesti posebna volitev. Sicer pa velja vsaka taka dopolnilna izvolitev le do roka, ko se občinski svet redno obnovi. Izvoljeni izstopi torej zopet ob času, ko bi moral izstopiti oni, na. čigar mesto je bil izvoljen. 0 « Volitev župana, njegovega, namestnika la 9 22 . Občinski svet izvoli iz svoje sredine župana. K temu volilnemu dejanju se morajo povabiti vsi Člani občinskega sve¬ ta s pristavkom* da oni* ki brez zadostnega opravičila ali ne pridejo ali se pred končanim volilnim dejanjem odstranijo* za¬ padejo globi* ki jo sme občinski svet odmeriti do 400 Kron. Če je bil celi občinski svet Izvoljen na novo,pred¬ seduje po letih najstarejši član občinskega sveta. Za volitev župana je potrebna navzočnost n&jmanje 23 članov občinskega sveta ter je smatrati za Župana izvolje¬ nega onega, ki ima zase absolutno večino vseb Članov občinske¬ ga sveta. Ako se to število glasov pri prvem glasovanju ne do¬ seže, se mora izvršiti drugo glasovanje in ako se tudi pri tem ne združi potrebno število glasov na eno osebo* se mora izvrši¬ ti ožja volitev. Pri ožji volitvi se morajo vollici omejiti samo na oni dve osebi, kis ta dobili pri drugem glasovanju relativno naj¬ več glasov. Ako jib ima več enako število glasov* odloči med njimi žreb* kateri mora priti v ožjo volitev. Bavnotako odloči žreb, če je tudi ožja volitev podala enako število glasov. Volitev se vrši z glasovnicami. Iz zbranih glasovnic se prečitajo na njih označena imena ter vpišejo v glasovalni seznam* ki se mora voditi. Ako bi izvoljeni ne sprejel izvolitve, se mora najpoz¬ neje v 8 dneh opraviti nova volitev po predpisu* ki je v tem 9 naveden, 9 33. Nadalje voli obč.svet županovega namestnika /podžupa¬ na/, ki zastopa tega v primerih. *o je sačasno zadržan, in za «• Q «• utiri mestne svetnike. Pri tem se morajo upoštevati vse do¬ ločbe prejšnjega paragrafa. če je kateri izvoljeni z županom v prvem ali v drugem kolenu v sorodstvu ali v svaštvu, se mora izvršiti nova volitev. Izvzemi vzrok sorodstva ali svaštva ne ovira one¬ ga, ki že vrši svoj posel, ampak na novo izvoljenega. i 24* 0 volitvi župana kakor tudi namestnika in štirih mestnih svetnikov se mora voditi zapisnik, ki ga podpišejo vod¬ ja volitve in vsi navzoči Člani Občinskega sveta ter se mora shraniti z vsemi volilnimi spisi pri občini. i 25. Od izvolitve za župana, županovega namestnika in štirih mestnih svetnikov so izvzeti Člani občinskega sveta: 1/ ki ne stanujejo v občini ; 2/ dvomi, državni„ deželni in uradniki in sluge javnih skladov za čas aktivnega službovanja; 3/ dušni pastirji in javni učitelji. ft 26. Gornji predpisi / paragrafi 22-25 / se uporabljajo tudi takrat, kadar je treba pred zakonitim rokom zasesti mesto Župana, namestnika ali kakega mestnega svetnika. Pri taki vol 14vi Župana pa predseduje Županov na¬ mestnik in pri volitvi zadnjega župan. •::*n gfiStonaL-floha Župana,..njegovega namestnika in mestnih svetnikov. Izvolitev župana velja za tri leta. vnn Župan vodi posle, dokler ne ugasne njegov mandat, - 10 - nakar 3e županov namestnik in če ta ne more njegove funkcije vr¬ šiti, po letih naistarejši Slan občinskega sveta, upravičen in dolžan prevzeti županove posle. Če se izprazni mesto župana, se mora naj dal j e v g dneh izvršiti nova. volitev po predpisih paragrafov 22-26 obč. reda. Županov namestnik in Štirje mestni svetniki se ie- totako izvolijo do ugasnitve njih aandata za tri leta in se mo¬ ra ono njihovo mssto , ki se v tem razdobju izprazni, istotako v 8 dneh s novimi volitvami izpolniti. Isstopivši se zopet lahko izvolijo. Potrditev Izvoljen e ga ž upan a § 28. Izvolitev župana je podvržena potrditvi po cesarju. Zaprisega žup a na in njegovega namestni ka . § 29, Po izvrženi potrditvi mora župan pred zbranim obč. svetega pod prisego zaobljubiti v roke deželnega namestnika ali njegovega odposlanca * zvestobo cesarju in ustavi, da bo spo¬ štoval zakone in vestno vršil svojo uradna dolžnosti *, ter se mora o tem sestavijo na po županu lastnoročno podpisana listina o prisegi predložiti deželnemu namestniku. Županov namestnik položi isto prisego v roke Župa¬ na pred zbranim občinskim svetom- Pristojbine občinskim svetnikom in Županu. §.30. Opravilo občinskega ali mestnega svetnika je brez- — 11 - plačno, Župan dobi za dobo svojega poslovanja letno funkcijsko pristojbino, katere višino določi občinski svet, § 31. Vsem občinskim zastopnikom pripada iz občinske blagaj¬ ne povrnitev vseh e poslovanjem združenih dejanskih izdatkov« Izguba mesta .občinskega, svetnika, 0 32 , član. občinskega sveta, izgubi svoje mesto, če z ozirom nanj nastopi okolščina ali se za tako zve, ki bi že takoj od početka ne dopuščala* da bi bil izvoljen po določilih 00 3,9,10 in 11 obč' volilnega reda, če pride kak Član Občinskega sveta v preiskavo radi kakega kaznjivega dejanja, ki Je omenjeno v i 3 obč c volilnega reda ali se o tvori o njegovem premoženju ste¬ čaji n® more isti, dokler kazensko ali stečajno postopanje tra¬ ja, izvrševati svoje službe« Razpug t. občinskega eveta« 0 33, f' Občinski svet Sme samo iz važnih razlogov razpustiti deželna politična oblast. Proti taki odločbi dopusten priziv na Ministrstvo za notranje zadeve, o katerem se Je treba posve- tavati in sklepati Se 7 isti seji, v kateri se razglasi razpust, nima odložilne možl, V primeru razpusta mora deželni namestnik naj dal je v 6 tednih na podlagi veljavnega volilnega reda razpisati nove vo¬ litve, ter mora pri teh vršiti pravice, ki jih ima po volilnem redu glede na predstoječe volitve občinski svet. Za začasno opravljanje onih poslov, ki se brez znatne 12 - škode ne smejo odlagati, mora deželna politična oblast do sesta¬ ve novega občinskega sveta sporazumno z deželnim odborom odredi¬ ti potrebne mere- lic Odde lek o 0 mestnem svetu / občinskemu uradu /* $ 34 « Mestni svet / občinski urad / sestavljajo z Židanom načelu županov namestnik, štirje mestni svetniki in eden za po¬ litično upiavno službo sposobnim spoznan uradni vodja. Mestnemu svetu se mora dodeliti potrebno število urad¬ nikov z zadostnim pomožnim osobjem. Za podporo občinskemu svetu pri upravljanju občinskih zadev in za oskrbovanje raznih poslov, ki jih določi občinski svet, lahko občinski svet odredi, da se za posamezne dele občinskega ozemlja določijo člani občinskega sveta ali drugi Člani občine, ki morejo biti izvoljeni« Način, kako se ti postavijo, njihov delokrog odpoklic istih in dobo njihovega poslovanja določi občinski svet, ki tu¬ di izda potrebna navodila. Nameščanje občinskih uradnikov. § 35 . Nameščen je uradnega vodje kakor tudi ostalih Obč. urad¬ nikov, ki se praviloma izvrši za celo Življenje, pripada občinske¬ mu svetu, sprejem slug, mestnemu svetu, ono dnevni Čar jev pa župa¬ nu. Prejemki uradnikov. t 36 . Plače in prejemke občinskih uradnikov, dnevničarjev in 13 - slug določa občinski svet« Pokojninski prejemki se določijo po posebne« tozadev* nem obč.pravilniku.. Odpust občinskih uradnikov. $ 37 . Glede odpusta ali odslovitve iz službe veljajo do izdaje posebne službene pragmatike sledeča načela : Odpust uradnega vodje in izprašanih koncsptnih uradni* kov more nastopiti šemo iz enakih razlogov, kakor se izvrši od¬ pust državnih uradnikov pri upravnih oblastih; odpust odredi občinski svet, toda šele potem, ko Je bil dotični od komisije, ki se mora posebej v ta namen določiti, dotični v svrbo zago¬ vora zaslišan. Za tak sklep Je potrebna absolutna večina gl ar sov vseh Članov obč,sveta. Pogoji, pod katerimi se morejo od¬ pustiti iz službe ali upokojiti ostali občinski uradniki in sluge, se določijo s posebnim pravilnikom. Do uveljavitve tega se uporabljajo isti predpisi, ki so v uporabi za državne uradnike in sluge pri upravnih Oblastih. lilo POGIAVJK O občinski vpravi. I c oddelek o Balokrog Občine v splošnem. « 38 . Delokrog občine je dvojni: 14 - 1/ Samostojen, 2/ ProneSen Samostojen, to je oni delokrog, v katerem moje obči¬ na vpoštevajoč veljavne državne in deželne zakone po svobodni odločitvi zaukazov&ti in urejati, obsega sploh vse, kar se nepo¬ sredno tiče občinskih koristi in se more v njenih mejah z njeni¬ mi lastnimi močmi oskrbeti in izvršiti« PreneSen delokrog obsega dolžnost sodelovanja za 8vrhe javne uprave, kakor to določajo splošni zakoni in v okvir¬ ju ten deželni zakoni « Vlada lahko opravlja ta delokrog v celoti ali delo¬ ma po svojih lastnih organih, A/ 0 SAMOSTOJMBM lELOKH OGIJL i 39« Samostojen delokrog obsega zlasti : 1/ Svobodno upravljanje občinskega premoženja in zadev, ki se nanaSajo na ooč«zvezo, 2/ Organizacijo občinskih uradov in zavodov, v kolikor za zadnje ne obstojajo posebne ustanove ali pogodbe; imenovanje uradnikov in slug, ki se morajo pri teh nastaviti in sploh vseh oseb,ki Jih plačuje občina, določitev prejemkov istim, kakor tu¬ di prejemkov, potnih stroškov in drugih odškodnin županu in ose¬ bam, ki jih zaposljuje občina; slednjič stalna upokojitev,začas¬ na upokojitev, disciplinsko obravnavanje, suspenzija in odpust občinskih uradnikov In slug po vsakokratnih tozadevnih veljavnih predpisih; 3/ Upravljanje krajevne policije in sicer posebno:^ a/ skrb za. varnost osebe in lastnine; b/ skrb za čiščenje tlakovanj« in vzdrževanje obe. - 15 - cest, potov, trgov, mostov, kakor tudi za varen in dober promet, za razsvetljavo, za vzdrževanje in čiščenje glavnih kanalov,za vzdrževanje javnih vodnjakov, vodovodov in drugih mestnih naprav, " v ■ -v V’ • ; ‘• dalje javnih kopališč in poljske policije; c/ Živilske policije in nadzorovanje tržnega prometa posebno nadzorovanje mere in vage; d/ Zdravstvene policije; e/ Poselske in delavske policije in izvrševanje posel- skega reda; f/ Nravstvene policije; g/ Gradbene policije, izvrševanje gradbenega reda la podeljevanje policijskih gradbenih dovolil; h/ Požarne policije; i/ Preskrba denarnih sredstev, ki so potrebna za uprav¬ ljanje krajevne policije kakor tudi nastavitev zalo potrebnih var¬ nostnih organov in straž 4/ Skrb za ubožce, preskrba za javno oskrbovanje občinskih ubogih potrebnih denarnih sredstev, upravo za javno oskrbovanje ubogim podarjenega premoženja pri natančnem upoštevanju podarit- venih ustanov; skrb za vzdrževanje in vodstvo občinskih dobrodel¬ nih zavodov 0 ozirom na obstoječe ustanove; 5/ Vpliv na šolstvo, kolikor določa zakon; 6/ Poravnalni poizkusi med prepirajočimi se strankami: po izmed občanov izvoljenih zaupnikih; 7/ Dovolitve in izvršitve prostovoljnih dražb premičnin; 8/ Sprejem v občinsko zvezo in podelitev meščanstva. IZ višjih državnih ozirov se lahko gotovi posli krajev¬ ne policije po zakonodajni poti dodelijo posebnim deželnim orga- nom c B/ 0 PSSNgfigm DELOKROGU . i 40 . V prenesenem delokrogu oskrbuje občina na svojem ozem¬ lju vse posle politične uprave„ K zadevam prenesenega delokroga spadajo zlasti: - 16 1/ liizglasitev zakonov in odredb, ki se morajo poleg objave v državnem in deželnem zakoniku še kako drugače obja¬ viti in razglasiti; 3/ Sodelovanje pri ugotavljanju in pobiranju neposrednih davkov; 3/ Sodelovanje pri ljudskem štetju in dopolnitvi armade in pri zadevah, ki se nanašajo na dajatev pripre ge, nastanitve in prehrano vojaštva; 4/ Oskrbovanje odgona; 5/ Obrtne zadeve v mejah obrtnega reda. Sploh mora občina vse uradne posle, ki so prenešeni na njo z zakoni, kakor tudi vse ukaze in odredbe, ki j in ji IZvrševaje zakone dodeli deželno namestništvo v zadevah javne službe, izvrševati natančno in na način, kakor ga predpisuje zakon ali predpostavljena oblast. II.oddelek. Delokrog občinskega sveta. Splošna določila. fi 41. Občinski svet je v zadevah občine sklepajoči in nad¬ zorujoči organ. On je v zakonitih mejah poklican zastopati občino v izvrševanju njenih pravic in dolžnosti, za njo obvezno skle¬ pati in sklepe izvrševati. Dolžan je vsestransko varovati kori¬ sti občine in skrbeti za njihovo pospeševanje. Potem takem spada v njegov delokrog: a/ samoodločanje v občinskih zadevah; b/ nadzorstvo nad celokupnim poslovanjem tako v za¬ devah lastnega, kakor tudi prenešenega delokroga; c/ odločanje v vseh zadevah, ki Jih občinski svet neodkaže v odločitev mestnemu svetu in glede takih zadev, ki jih - 17 - prepusti v o&loč&aje meciRemu svetu, Če dospejo redi priziva na ajega. t . A/ SSAVO aAMOO^LOCSS § 42. Po pravici do samoodločbe, ki jo iaa občina, mora občinski svet v zakonitih mejah storiti splošno obvezn« sklepa v vseh zadevah, ki se nanašajo na občino, Issvr Sevanj e nadzorstva. t 43, Vsied občini pripadajoče nadzorstvene pravice je občin¬ ski »vet poklican in dolžen imeti vedno pregled o poslovanju mest¬ nega sveta in vseh njemu podrejenih zavodov«, V to evrho lahko zah* teva, da se mi predložijo tozadevni spisi, listine računi, seznami in poročila«, I 44, Občinski cvet odločuje o vseh na njega dospelih pritož¬ bah proti odločbam mestnega sveta v zadevah lastnega delokroga, pro¬ ti Čemur ni dopusten nik&k priziv, izvzemi! če je e posebnimi zakoni izrecno dopuščena nadaljna pritožba. t 45. Občinskemu svetu je dano na prosto voljo, da prepusti posamezne vrste poslov iz lastnega delokroga mestnemu svetu v odlo¬ čitev v prvi stopnji po posebnih v mejah veljavnih zakonov danih navodilih« Enako velja za posamezne vrste poslov iz pienešenege delokroga, pri katerih je način izvršitve popolnoma ali delooe pre¬ puščen Občini. Sledeči predmeti pa as ne morejo prenesti na sestal svet, ampak ostanejo v vsakem primeru pridržani občinskemu sveto: s/ ureditev vseh občinskih zavodov, b/ določanje plač in pokojnin občinskim uradnikom in slu- - 18 - gsu ter sistemiziranje novih mest, ki so zvezana s plačsml ali v nagradami; o/ nameščanje vseh uradnikov mestnega sveta/obč. urada/; d/ volitev mestnega šolskega sveta; e/ upokojitve pri občini nameščenih uradnikov in slug, njihov odpust in dovoljevanje prejemkov po umrlih ostalih; f/ podelitev več ko štiritedenskega dopusta obČ.urad¬ ni kora; g/ podelitev dovoljenja za začetek ali opustitev ka¬ kega pravnega spora, kakor tudi za poravnavo v kakem takem sporu im določitev zastopnika za določen ali nedoločen čas, h/ pridobivanje nepremičnih dobrin in tem enakih pra¬ vic, kakor tudi sklepanje in razdiranje najemninskih pogodb, pro¬ daja občinskega premoženja in občinskega sveta. Za veljavno sklepanje o prodaji, pri kateri vred¬ nost predmeta presega 400 Kron je potrebna absolutna večina gla¬ sov vseh Članov občinskega sveta c če ugovarja šestina navzočih, mora župan sklop sistirati in zadevo predložiti deželnemu odbo¬ ru v odločitev. i/ razpis dajatev za kritje občinskih potrebščin; k/ najemanje posojil, zastavljanje občinskega pre¬ moženje in dajanje poroštev v prid občine; 1/ odpisovanje neizterljivih občinskih terjatev,* razdiranje ali spreminjevanje obstoječih pogodb, popust preduj¬ mov na plače in odškodnin za primanjkljaje, znižanje najemnin za dobo najemne pogodbe; m/ dovoljenje za izvršitev novin grad na občinske stroške; n/ sprejemi v občinsko zvezo, podeljevanje Častne¬ ga meščanstva in meščanstva; o/ izvrševanje pravice prošnje v občinskih zadevah; p/ izvrševanje občini pripadajočih patronatcklh pra vic in podeljevanje mest v ustanovah. Glede vseh teh predmetov odloča občinski svet sa- - 19 mostovno brez nadaljnega priziva, izvzemši v pod h/, i/ in k/ označenih primerih* za katere je potreben ali deželni zakon ali odločitev deželnega odbora po določilih §5 73, 75 in 78» V teh primerih h/,i/ in k/ je potrebna za sklepč¬ nost navzočnost najmanje dven tretin občinskega sveta in za ve¬ ljavnost sklepov absolutna večina glasov vseh članov občinskega sveta« Način izvrševanja poslov* 5 46», V svrho predposvetovanja o poslih deli se obč« svet v odseke, katerih število določa od njega izdani poslovnik« Občinski svet lahko določi razen tega v svrho predposvetovanja o poslih posebne odbore, katerih člane izvoli od slučaja do slučaja- Upravičen je v svrho nadziranja občinskih pod¬ jetij in v svrho oddajanja mnenj in predlogov v občinskih zade¬ vah določiti posebne komisije, v katere lahko vpokliče tudi zaupne može izven sebe Natančnejša določila o poslovanju občinskega, sveta sploh vsebuje poslovnik, ki ga sam izda« Spremembe slednjega se morejo skleniti le na pismen predlog, ki je bil vsaj 14 dni preje vložen« Sklepčnost« § 47* Za sklepčnost občinskega sveta je potrebno., da so vsi člani predhodno sklicani, kakor to določa poslovnik in navzočnost več ko polovice Članov, v kolikor ta občinski red ne vsebuje drugega določila. $ 48. Noben člsn občinskega sveta se ne sme udele¬ žiti razprave in glasovanja in mora oditi, Če je uredmet posve- tovanju : a/ njegov lastni prid ali oni njegove soproge ; t>/ prid njegovih sorodnikov ali onih, ki so z njim v svaštvu do vštetega tretjega kolena. če Je predmet posvetovanju uradno delovanje župana ali kakega člana občinskega sveta, ti sicer lahko prisostvujejo seji, morajo se pa pred glasovanjem odstranili, v vsakem prime¬ ru pa morajo. Če se zahteva, k seji priti, da podajo zaželjena pojasnila. Občinski svetniki, ki so obenem Člani mestnega sve- ta se morajo vzdržati glasovanja pri razpravah o prizivih, ki so bili vloženi proti sklepom mestnega sveta. Sklepanje, § 49. Da je sklep občinskega sveta veljaven, je potrebna, kolikor občinski red ne določa drugače, absolutna večina glasov v sklepčnem številu navzočih za glasovanje upravičenih Članov občinskega sveta. V vseh onih primerih, v katerih zahteva zakon za veljavnost sklepa absolutno večino glasov vseh članov občinske¬ ga sveta / $$ 9, 23, 37, 45 lit 0 h,i in k ter 78/ se ta ugotovi po številu Članov občinskega sveta, ki imajo v času glasovanja še mandat. Občinski svetniki, ki odpadejo vsled smrti, z odsto¬ pom ali na kakršenkoli drugi način, se ne vpoštevajo. Predsedujoči praviloma ne glasuje z drugimi^ samo pri enako deljenih glasovih mora on odločati. ? ri volitvah ima pravico, da se jih udeleži,, Pri volitvah v odseke, odbore in v komisije zadostu¬ je relativna večina glasov-. Glasovanje je ustmeno. Po prevdarku predsedujočega ec lahko isto vrši tudi takc> da eni vstanejo in drugi obsedijo in če obč-svet sklene, tudi nakak drug način. - 21 - Na zahtevo kakega, člana obč.sve ta se mora glasovati pq~ imensko• Volitve in namestitve se morajo izvršiti z glasovnicami* Vsak član obč.sveta Je upravičen dati na zapisnik svoje ločeno mnenje. Seje. § 50 , Občinski svet se sestaja po potrebi, najmanj© pa vsak mesec enkrat, V sejah predseduje župan ali če Je ta zadržan, njegov namestnik, ter Je vsaka seja, pri kateri s® ta predpis ne upo¬ števa, neveljavna, V primeru popolne obnovitve obč.sveta predseduje, dokler na novo izvoljeni župen ni potrjen, podžupan in pred Izvolitvijo zadnjega po letih najstarejši Član občinskega sveta, § 51 © Seje občinskega sveta so javne, vendar se lahko na pred- log predsednika ali vsaj treh članov občinskega sveta izjemoma sklene izključitev javnosti, vendar nikoli ne za one seje, pri katerih se razpravlja o občinskem proračunu ali o občinskih ra¬ čunih. Poslušalci se morajo vzdržati vsake izjave, Če iste na kakršenkoli način motijo posvetovanje občinskega sveta, ali ce¬ lo oneraogočujejo svobodo istega, ima predsedujoči pravico po pred¬ hodnem brezuspešnem opominu " k redu * pustiti izprazniti prostor za poslušalce- ;oivB*xq Disciplinske zadeve in zasedbe službenih mest se ne smejo obravnavati v javnin sejan, ai st - § 52 , n j (i£ OThIjS “ i'ri Občinski svet ee lahko sestane le na odredbe župana ali, . M v t^vft.Črfo sč ni ce je ta zadržanj njegovi ga namestnika. - 22 Sklicanje se mora izvršiti pismeno z naznanitvijo dnevnega reda najmanje tri dni pred sejo, le v zelo nujnih izrednih sluča¬ jih tudi v krajšem času. Vsaka seja., ki ni bila sklicana v smislu take odredbe,, je nepostavna in v njej storjeni sklepi so neveljavni. Župan je dolžan na pismeno zantevo najmanj tretjine obč, svetnikov ali na poziv deželnega namestništva sklicati občinske svetnike k zborovanju. § 53 o Odposlanstva se ne smejo pripuščati k razpravam občinskega sveta. $ 54. 0 razpravah občinskega sveta se mora voditi zapisnik* v katerega se morajo sprejeti vsi predlogi in sklepi. Istega morajo po odobritvi podpisati predsednik, en član oočinskega sveta in zapisnikar, nakar se shrani v občinskem arhivu. Vsakemu članu Občinskega sveta se mora dovoliti zapisnik vpogledati in njegova bistvena vsebina objaviti na. posebno določeni način. 3. Oddelek Delokrog Župana, 5 55, Župan predstavlja občino na zunaj tako v civilno-pravnih kot v upravnih zadevah, $ 56. Listine s katerimi se utemeljijo obveze občine napram tret jim osebam, morajo vsebovati pogled na dotični sklep občinskega, sveta in biti podpisane po županu in dveh Članih občinskega sveta, $ 5? c Župan je dolžan povzročiti izvršitev sklepov občinskega - 23 - sveta na način, kakor ga je ta označil; ako pa smatra, da kak sklep občinskega sveta nasprotuje terau občinskemu redu ali veljav¬ nim zakonom sploh ali bi povzročil občini občutno škodo, je dolžan izvršitev tega, ustaviti in ga predložiti Že pri naslednji seji v ponovno posvetovanje in odločitev občinskega sveta; vztraja zadnji še pri svoji odločitvi, mora župan, če bi po ponovnem posvetovanju ne bil prišel do drugega prepričanja, brez odloga odstopiti pred¬ met v zadevah lastnega delokroga, pri katerih se je pripetil pre¬ stopek zakona, deželnemu odboru, v predmetih prenešenega delokroga, pri razpravi katerih se je pripetil prestopek zakona,po deželnemu namestniku v odločitev s vprašanjem ali se more sklep izvršiti ali ne o 5 58 , Župan je za svoja uradna dejanja, kakor tudi za poslo¬ vanje mestnega sveta odgovoren občini, in glede prenešenega delo¬ kroga tudi vladi, Njemu gre pravica dodeljevanja poslov njemu podrejenim uradnikom in slugam ter disciplinska oblast nad njimi, kakor tudi njih začasna suspenzija. $ 59 , Če je župan zadržan, ga zastopa namestnik /podžupan/ glede na vse njegove pravice in obveznosti, 4c Oddelek, •• Jv Delokrog mestnega sveta /občinskega urada/«. 5 60 , Mestni svet pod vrhovnim vodstvom župana je neposred¬ ni upravni in izvršujoči organ občine v poslih lastnega kakor tu¬ di prenešenega delokroga. Isti odloča kot tak v prvi inštanci. - 24 - § 61. Mestni svet dobi od občinskega sveta poslovnik po kate¬ rem se mora ravnati pri svojih obravnavah. Ta poslovnik določa, ka¬ tere posle naj mestni svet kolegijalno obravnava Pri kolegijalnih sejah mestnega sveta predseduje, vodi razprave in ugotavlja sklepe po večini glasov Župan, Če je ta zadržan, županov namestnik, in če bi bil tudi ta zadržan, Član mestnega sveta, ki ga, imenuje Župan izmed Članov mestnega sveta; predsedujoči ne glasuje z drugimi,le pri enakosti glasov odloča njegov izrek. Mestni svet ne more, ako ne predseduje Župan ali, Če je on zadržan, kateri njegovih gori oz¬ načenih namestnikov storiti nikakega veljavnega sklepa. $ 62. Mestni svet je sklepčen, Če so navzoči štirje Člani istega, med katerimi morata na vsak način biti župan ali njegov namestnik in izprašani uradni vodja. ' $ 63, Župan je upravičen sklepe mestnega sveta na svojo odgo¬ vornost sistirati in jih v zadevah lastnega delokroga predložiti v odločitev občinskemu svetu, v zadevah prenešenega delokroga pa dežel¬ nemu namestništvu. i 64. Pri gospodarenju s premoženjem se mora mestni svet točno držati postavk v proračunu in si za izdatke, ki so pridržani odobrit¬ vi občinskega sveta, dobiti tako odobritev t 65. Ako se pojavijo tekom upravnega leta nujni izdatki za katere v dotični rubriki proračunih! nikakega ali je nepopolno krit¬ je, je treba zanje izposlovati dovoljenje občinskega sveta. Če je pa primer tako nujen, da dovoljenja brez nevarno¬ sti in velike škode ni mogoče predhodno dobiti, sme mestni svet spo- J - 25 - razumno z Županom odrediti plačilo potrebnih izdatkov, mora si p8 brez odloga izposlovati naknadno odobritev občinskega sveta. 9 66 . Mestni svet mora pod vodstvom in na odgovornost župana ali njegovega namestnika vršiti občini pripadajočo krajevno po¬ licijo. Prestopki v to svrho izdanih predpisov in ukrepov ss lahko kaznujejo, v kolikor ne pomenijo kaznivih dejanj po sploš¬ nih kazenskih zakonih s kolegi j alnimi sklepi mestnega sveta / 9 61./ z denarnimi globami do 20 Kron, ali v primeru plačilne nezmožnosti z zaporom po 1 dan za 10 Kron. Priziv proti tozadevnim odločbam mestnega sveta gre na deželno namestništvo- Denarne kazni se stekajo v občinsko bla¬ gajno. 5. Oddelek, 0 občinskem gospodarstvu in občinskih dokladah. 9 67. Občinski svet je dolžan imeti pregled o vsej premični in nepremični lastnini občine in o vseh pravicah po natančnem in¬ ventarnem popisu, ki se mora vsako tretje leto na novo sestavlja¬ ti in vsako leto objaviti. Vsakemu Članu občine je dovoljen vpog¬ led v istega. Prihranki. 9 68 . Donosno premoženje občine in njenih zavodov je tako uprav- Ijati, da se doseže Čim največji trajen dohodek. Letni prebitki se morajo uporabiti za kritje potrebščin v prihodnjem letu in, v ■ 'ev ni JtJa - 26 - kolikor zato niso potrebni, plodonosno naložiti in pridjati osnovnemu premoženju. 8estava občinskih proračunov, $ 69. Upravno leto občine se krije z državnim upravnim letom. Občinski svet mora vsako leto na podlagi inventarnih popisov in računov proučiti proračune dohodkov in izdatkov občinske blagaj¬ ne kakor tudi vseh občinskih naprav v vseh postavkah dohodkov in izdatkov in določiti za naslednje leto. Ti proračuni morajo biti skupno s tozadevno utemeljit¬ vijo predloženi občinskemu svetu vsako leto do konca septembra. Predno občinski svet iste prouči in določi, morajo bi¬ ti skozi 14 dni javno razgrnjeni na vpogled; opombe Članov obči¬ ne k njim se morajo vzeti na zapisnik ter pri preizkušnji vpoš- tevati „ Preizkušnja in zaključek računov in pregled obč.blagajne, 5 70, Občinski svet sprejema, pregleduje in definitivno zak¬ ljučuje vse letne obračune in odreja pregled in likvidacijo občinske blagajne ter pri teh sodeluje. Računi se morajo predložiti občinskemu svetu vsako le¬ to najpozneje dva meseca po poteku poslovnega leta, za katero so položeni, Pred pregledom in zaključitvijo istih po občinskem svetu, morajo biti skozi 14 dni razgrnjeni javno na vpogled, opom¬ be članov občine k istim se morajo vzeti na zapisnik in pri pre¬ izkušnji vpoštevati, Če ugotovljeni nedostatki glede računov niso zadostno opravičeni, sklene občinski svet administrativno razsodbo proti plačilnemu obvezancu in si pridrži nadaljne zakonito postopanje. — 27 — 5 71 e Vsi izdatki v občinske svrhe se krijejo v pivi vrsti z dohodki, ki se stekajo v mestno blagajno, Ako pa je za kritje gotovih izdatkov določeno posebno premoženje, se morajo porabiti za to najprej dohodki tega pre¬ moženja! ti dohodki se ne smejo odtegniti svojemu namenu. Doklade. 5 72 o Za poravnavo nepokritih izdatkov za občinske svrhe, sme občinski svet skleniti uvedbo občinskih doklada Vrste teh doklad so: 1/ dodatki na neposredne davke in na užitnino; 2/ naklade in dajatve, ki ne spadajo v vrsto davčnih dodatkov= Praviloma se morajo porazdeliti dodatki na neposredne davke na vse v občini predpisane davke te vrste brez razlike, ali je davčni obvezanee član občine ali ne, ter naložiti enako¬ merno na vse vrste teh davkov. § 73. Dodatek na užitnino sme zadeti samo ono, kar se na občinskem ozemlju použije in ne proizvodnje niti trgovinskega prometa. Dodatki, ki presegajo 40$ neposrednih davkov, so ve¬ zani na dovoljenje deželnega odbora.. Dodatki, ki presegajo 60$ neposrednih davkov ali 20$ užitnine, se smejo pobirati le na podlagi deželnega zatona. i 74. Dodatkov na neposredne davke in sploh občinskih doklad ne plačujejo: 1/ dvomi, državni, deželni in javnih fondov uradniki - 28 - in sluge, potem vojaške osebe, kakor tudi njihove vdove in siro- , , J 08V H te, glede svojih službenih prejemkov in iz službenega razmerja ■" #5f.yggfs izvirajočih pokojnin, vzgojevalnin in miloščin; 2/ dušni pastirji in javni šolski učitelji glede kongrua, •f $ 75 * Za uvedbo novih doklad in dajatev, ki ne spadajo v vrsto dodatkov na neposredne davke ali na užitnino, kakor tudi za zvi¬ šanje že obstoječih doklad in da. j a ta v te vrste je potreben dežel¬ ni zakon. § 76* Sklepi občinskega sveta v občinskih dokladah vsake vrste se morajo javno razglasiti, § 77 * Davčni dodatki in druge denarne dajatve, ki se za občin¬ ske svrhe pobirajo po zakonu ali po veljavnem sklepu občinskega sveta, kakor tudi po tem štatutu izrečene denarne kazni, pobira mestni svet in jih izterjuje v primeru protivljenja z izvršbo, kakor velja za davčne zaostanke. ?rQaai§nie_5§novnega_prs®ožeQia A _mjemanie_2gsQiil i JG2Z§-KiiQl2i££§-iB-B9&i§Jla*-- m § 78 - Ako namerava občinski svet osnovno premoženje a,li osnov¬ no imovino prodati ali razdeliti ali ra-jeti posojilo ali prevzeti kako jamstvo, pri Čemur znesek posojila ali jamstva vračunši že obstoječe dolgove presega letne dohodke občine, oziroma občinskih naprav, ali namerava odrediti doda.tke ali uvesti nove doklade in dajatve, ki je za nje potrebno višje odobrenje in za kar je po¬ treben predhoden sklep nadpclovične večine glasov vseh članov občinskega sveta, mora župan ali njegov namestnik poprej sklica- cfcn m n v-; 13 , - 29 - ti vse člane občine, ki so upravičeni voliti na zborovanje, da glasujejo o tem, ali naj se predlog občinskega sveta predloži za višje odobrenje. Tako odobrenje, izvzemši za one dodatke in višje doklade, ki se morajo odobriti z deželnim zakorom / ?3 in 75/ daje deželni odbor, kateremu pa ostane prepuščeno v posebno važnih primerih predložiti predmet v odločitev deželnemu zbom. Volilni upravičenci se morajo sklicati z navedbo predmeta in z dodatkom, da se smatra pri onih , ki ne pridejo, da soglašajo s predlogom občinskega sveta. Glasovanje se vrši ustmeno z "da" ali "ne* in odločuje večina glasov vseh upravičenih volllcev, 0 glasovanju se mora spisati zapisnik# ki ga podpi¬ šejo vsi došli volilni upravičenci, Glede zastopstva volilnih upravičencev veljajo v splošnem predpisi o izvrševanju volilne pravice po namestniku,ki jih vsebuje občinski volilni red. Razen tega smejo volilni upravičenci, ki so osebno na prinodu zadržani, oddati svoj glas po pooblaščencu, ki mora imeti za to v zakoniti obliki, izstavljeno pooblastilo. Vendar lahko pooblaščenec zastopa samo enega pooblasti tel j a. Za nove pridobitve, podjetja in gradbe, kakor tudi za odplačilo in obrestovanje posojila, ki naj bi se najelo za ta¬ ke pridobitve in podjetja, more občinski svet skleniti davčne do¬ datke in sploh občinske doklade le, če se izjavijo za to najmanj tri četrtine volilnih upravičencev, ki plačujejo obenem najmanj tri četrtine vseh v občini predpisanih neposrednih davkov. V ostalem veljajo glede sklicanja in glasovanja gornja določila. IV. POGLAVJE. Razmerje občine do samo-uprave in deželnega zastopa. i 79. Mestna občina mariborska je podrejena neposredno dežel¬ nemu odboru, oziroma deželnemu zboru in glede od države na. njo - 30 - prenešenega, delokroga deželnemu namestništvu. Državna uprava izvršuje po deželnem namestništvu nad¬ zorstveno pravico nad mestno občino v tem, da ta ne prekorači svojega delokroga in ne ravna, proti obstoječim zakonom, V to svrno labko zahtevaj da se ji naznanijo sklepi občinskega sveta in dajo potrebna pojasnila, Vsled tega je deželno namestništvo tudi upra¬ vičeno, Če stori občinski svet sklepe, ki prekoračijo njegovo pod¬ ročje ali nasprotujejo obstoječim zakonom prepovedati izvršitev t.a^- - kih sklepov, proti čemur je dovoljen občinskemu svetu priziv na ministrstvo notranjih zadev, **roti sklepom občinskega sveta v zadevah lastnega de¬ lokroga. gre priziv, v kolikor je ta po določilih tega občinskega reda dopusten, na deželni odbor, v zadevah prenešenega delokroga gre priziv tako proti sklepom občinskega sveta kattor tudi proti odredbam mestnega sveta na deželno namestništvo, § 80, Če občinski svet opusti ali se brani izpolnjevati obči¬ ni po zakonu naložene posle in dolžnosti, mora deželno namestništvo na stroške in nevarnost občine ukreniti potrebno odpomoč in sicer če spadajo ti posli ali dolžnosti v lastni delokrog občine in Če se dajo brez nevarnosti odložiti, sporazumno z deželnim odborom, če spadajo v prenešen delokrog pa t\idi brez takega sporazuma, 2 81 o če župan svoje posle iz prenešenega delokroga tako & zanemarja, da se mu ne more prepustiti nadaljnega upravljanja iste¬ ga, ker bi bili ogroženi javni interesi in Če občinski svet na, iz¬ dani poziv ne skrbi za odpomoč, sme deželno namestništvo za oskrbo¬ vanje teh poslov na, stroške mestne občine postaviti drugega organa.