RRAIJKVtNA SRBA, HRVATA I SLOVENACA C& UPRAVA ZA ZAŠTITU RAZRED 52 (I) IN D UST RIJ S K E SVOJINE IZDAN 15. FEBRUARA 1925 PATENTNI SPIS ŠTEV. 2541 The Singer Manufacturing Companv, Elisabeth, New Jersey, U. S fl. Pogonski in kontrolni nielianizem /,a stroje, ki jih goni silo. Prijava z dne 9. julija 1921. Velja od 1. jannarija 1924. r Ta iznajdba se nanaša na kombinacijo električnega motorja in mehanizma za prenos si!e, primeren zlasti za uporabo pri pogonu in kontroliranju delovanja majhnih stro;ev. ki jih je treba pognati praktično trenutno ali prav hitro iz mirovanja do polne brzine in enato hitro ustaviti Pri šivalnem stroju, ki ga poganja sila, na pr kakor je namenjen za tovarniško uporabo, na-največje važnosti da so goneča in kontrolujoča sredstva zasnovana, da dovoljujejo hiter pogon in ustavlienje stroja, da more delavec doseči zaželjeno mero delovanja, in iz tega vzroka je bilo doslej v praksi, da so pustili goneči motor iti s pc Ino brzino ter poskrbeti hitro delujočo ročno kontrolirano torno ročajno zavorno pripravo za vzpostavljenje in rrekinjenje tornega razmerja med motorjem in strojem. Dočim je dobro znano, da je električni motor, ki naredi 5000 do 8000 zavrtov na minuto, najmanjši po velikosti in se da ce nejše narediti, kakor motor z nižjo brzino, niso smatrali doslej mogoče rabiti motor tako velike brzine v zvezi s torno ročajno napravo iz vzroka, ker ni zaželjivo radi ropota obrabljena, centrifugalne izporabe moči, i t. d imeti, da motor prazno teče z veliko brzino med časi, ko je razvezan od stroja Običajno je bilo tudi uporabljati jermenski pogon med motorjem in strojem skapaj s torno ročajno napravo, pri čemur je motor običajno nameščen pod mizo, ki podpira stroj. Pod temi pogoji pa je jermenski pogon neučinkovit in hitri pogon stroja s tem ne more doseči brez uporabljenja abnor malno težkega jermena in motorja. Ako je motor delujoče zvezan s strojem brez uporabe rcčajne naprave in se ga mora zbok tega vsakokrat ustaviti, kedar se ustavi stroj, se zgubi precej časa med dobami relativno počasnega gibanja motorja. Ako se ga poskusi zagibati hitro, porabi motor čezmeren in potr ten pogonski tok Pričujoča iznajdba ima zbok tega kot en namen podati kombinacijo motorja in me hanizma za prenos sile ki premaga pred stoječe pomanjkljivosti ter dovoljuje uporabo velikobrzinskega motorja, ki naredi najboljši več kot en zavrt za vsaki zavrt glavnega vratila stroja, ki se ima poganjati Nadahni namen iznajdbe je podati kombinacijo motorja in priprave za prenos sile, ki bo štedil z električnim tokom in ki bo dovoljeval praktično trenutni pogon aii usiav-Ijenje stroja, brez škripanja ali pretresa. Še nadalje ima iznajdba namen podati kombinacijo motorja in mehanizma za pre nos sile ki bo preprosta v konstrukci i, se dala izlahka obdelovati in koie deli so lahko dostopni v svrho pregleda, nameščenja, po prave in pod Iznajdba ima tudi namen podati, izbolj šani motorski pogon v obliki pristavka, ki je primeren za uporabo pri znanih tipih šivalnega stroja. »in, 30 /. gorenjimi in drugimi nameni pred očmi, kakor bo pozneje razvidno se je ' iznajdba navajala pri velikobrzinskem šivalnem stroju onega tipa, kakor se navadno uporablja v tovarnah za obleko za izdelovalne namene Motor je najboljše one vrste vitelskega tipa, ki ima najboljše normalno brzino približno 6000 zavrtov v minuti in je zvezan direktno z gonečim elementom torno ročajne naprave, postavljene na okviru šivalnega stroja Gnani element ročajne naprave je vklinjen k zunanje-stranskemu umolu glavnega Strojevega vra tila in je premakljiv v in iz sprijema z go nečim elementom s pomoč;o s pogonskim in ustavi Inim vzvodom, ki ga kontrolira podnožnik Eden znakov novosti pričujoče naprave je v konstrukciji, s katero se motor ne ustavi, kedar se ročaj izmakne, ampak se mu pripusti, da se opočasi ter teče z naprej določeno prazno brzino, s čimer motor lahko dobi polno brzino v prav kratkem delu časa, ne da bi porabil čezmeren pogonski tok. Motorjev kontrolnik ali reostat v motorjevem obtoku je opremljen s premakljivo kontaktno napravo ali roko ki je zvezana s poduožnikom, ki poganja ročajno napravo Kedar se podnožnik izpusti, se ročajni elementi ločijo, uporabi se zavora pri gnanem ročajnem elementu in kontaktna roka motorjevega kontrolnika se premakne v lego, ki povzroči, da teče motor z majhno brzino, ki se jo najboljše dobi s tem, da pretakne naprej določeno vrednoto upora v motorjev obtok, ne da bi obtok odprl Kedar se podnožnik navzdol pritisne, ukine kontaktna roka upor, najboljše v dveh sto pnjh in s tem hitro pospeši motor Ravno, ko doseže kontaktna roka polno brzinsko lego se ročajni koluti skupaj stisnejo po pogonskem in vstavilnem vzvodu Radi tega doseže motor bistveno polno brzino, predno je zvezan s strojem. Te operacije se izvrše zelo hitro in glatko in opazovalcu bi se videlo, da se jih doseže praktično trenutno Drugi znak novosti je v uredbi, v obliki pristavka. Ki se da navajati k navadnemu nazven molečemu prevodnemu umolu za glavno vratilo šivalnega stroja, motorjeva okvira prirejenega, da se prilega čez ime novani prevodni Umol in je pritrjen k njemu pri čemur je motorjevo vratilo urejeno počez čez vratilo šivalnega stroja in delujoče zvezan s poslednjim V risbah je sl. 1. stranski naris gonilnega mehanizma, kakor se navaja na šivalni stroj. Slika 2 je odzadnji naris stroja in gonilnega mehanizma Slika 3 je povečan prorezni vid silo prenašajočih zvez med motorjem in strojem, Sliki 4 in 5 so stranski oziroma odzadnji narisi inačice. 2 ozirom iia sl. 1. 2 in 3 predstavlja A običajno namizje, na kojem počiva šivalni stroj B. V pričujočem vtelovljenju obsega strojev okvir vznožje 1, stojalo 2 in kiupno roko 3, ki se končuje v glavo 4 v kateri so vloženi iglin drog 5 in pritiskačev drog 6, od kojih prvi nosi iglo 7, ki srdelu e z vsprejemalcem petlje 8 postavljenim pod vznožjem 1 Glavno vratilo 9 stroja je vle-žajeno v in vzdolž klupne roke 3 in je delujoče zvezano z raznimi orodji stroja na običajni ali primerni način. • Priklupan k nazven molečemu cilindrične mu prevodnemu umolu 10 je razcepljen cilindričen okrov, ki obsega spodnji del 11 in en zgornji del 12 pritrjena s klupnimi vijaki 13 skupaj okoli umola. Spodnji del 11 je narejen celotno z okrovom 14, ki tvori celoten del okrova 15 zaprtega električnega motorja C, ki je lahko vsakega primernega tipa a je najboljše vrstoma navit pretikalni motor, prirejen, da teče z veliko brzino pri direktnem ali izmeničnem toku. Silovno vra tilo 16 motorja je vležajeno aksijalno z okrovom 14 in je naravnano počezno v nekri-žajočem razmerju z glavnim vratilom 9 šivalnega stro'3. V okrovu 14 je k vratilu 26 pritrjen navoj 17, ki se sprijemlje s ko lesjem 18. vklinjenim k glavini gonilnega elementa ali koluta 19 torno ročajne naprave; kolut i9 je postavljen da se prosto vrti na glavnem vratilu 9 Gnani element 20 ročajne naprave je v obliki ročnega kolesa pritrjenega k glavnemu vratilu 9 in opremljen z vglobino. da se nrilega čez ali sprejme gonilni kolut 19. Postavljen v z vglobino opremljeni ploskvi ročnega kolesa 20 je obroč 21, h kateremu so pritrjeni trije obstranski klinci 21, ki so razpostavljeni za 120H vsaksebi na obodu imenovanega obroča in mole skozi primerne prevodne odprtine v ročnem kolesu 20. Obroču 21 je tako zabranjeno vrteti se z gnanim elementom 20, a se lahko premakne aksijalno z glavnim vratilom 9 proti gonilnemu kolutu 19. med kojim in obročem 21 je vpostavljen obroč 23 iz stisnjene probko-vine, usnja ali druge primerne tvarine za tornogonilne svrhe * broč 23 nalboljše, da ni zvezan niti s kolutom 19 niti obročem 21 in se lahko izlahka odstrani z razklop-Ijenjem naprave Za pritiskanje na klinec 22, da se ustanovi gonilno razmerje med kolutom 19 in kolesom 20, se uporablja zvonasto oblikovan potiskač 24 Pritrjen k potiskaču 24 je aksi jalno postavljeno glavičast prevodni klinec 25, ki prosto vstopa v aksijalno odprtino 26 v koncu glavnega vratila 9. K obodnemu robnemu delu potiskača 24 so pritrjeni trije prevodni klinei 27, ki prosto vstopajo V odgovarjajoče prevodne odprtine v gnanem elementu 20 Kakor je pokazivano v sliki 2 so klinci 27 ureieni menjajoče se s klinci 22. Da se obdrži gonilni kolut 19 zoper pritisk potiskača 24, je med gonilom 18 in prostim koncem prevodnega umola 10 vstavljen krogliast nosilec 29 pritiska. K stojalu 2 je z vijakom pritrjena klupa 30, h kateri je pri 3i pritrjen skobni člen 32, moleč navzdol iz motorjevega okvira. Glavni namen klupe 30 je, da nosi vrtiščni klinec 33 trirokega ročaj poganjajočega vzvo da, čegar navzgor se iztegujoča roka 34 ie pri 35 opremljena s cevko, da sprejme po-tiskalni klinec 36 iz protitorne tvarine ka kor je z oljem prepojen trd les, h kateremu se prilega navijuč klinec 37 in ki je prire jen, da se ga šiloma pritisne v scrijem z glavičastim klincem 25 Matica 37' služi za to da zapre klinec 37 v primerni legi v toku 35 Zavorna roka 38 trirokega vzvcda nosi žok 39 iz torne tvarine, prirejenega, da se pritisne ob obod ročnega kolesa 20, ke dar se potegne klinec 36 nazaj, da prekine gonilno razmerje med elementi ročaja Nav zdoi se iztezajoča roka 40 trirokega vzvoda je tečinsko zvezana pri 41 z enim koncem vezi 42, ki se razprostira vzdolž in pod namizja A Drugi de! vezi 42 je pri 43 tečin sko zvezan s krivenčasto roko 44. pritrjeno k enemu koncu vratila 45, vležajenega v klupi 46, pritrjeni k spodnji strani vznožja 1. K drugemu koncu vratila 45 je pritrjena krivenč'Sta roka 47 ki od njenega, z očesom opremi enega skrajiuga konca visi pod-nožnikov prot 48. Navzdolni potegljaj na podnožnikov prot zaniha vratilo 45. naravna s tem kolenčasti vzvod, ki ga tvorita tečin sko zvezana roka 44 in vez 42 in z-niha vzvod 40, 34, da ponese potiskačevi klinec 36 v prisilno, ročaj poganjajoč spri em s potiskačem 24 Tratilo 45 nosi roko 49, v katero je prest vljivo t rivit ustavilni klinac 50, ki je prirejen, da udari ob spodnjo pu vrjino vznož a in ustavi gibanje ki naravna kolenčasti vzvod vratila 45. ko je tečinska zveza 43 bistveno koplanarna z osjo vra t'la 45 in tečaja 41 Zavojni vzmet 51, pri tr en na enem koncu k obroču 52 privitem na vratilo 45 in na drugem koncu prikavljen ■pod roko 44. skuša dvigniti poslednjo ter ločiti kolenčfsti vzvod, ko se podnožnikov prot izpusti. Motorjev kontrolnik D je lahko vsakega od navadnih tipov, prirejenega da kontrolira motorjeve brzins V pričujočem vtelov-Ijen u je kontrolnik D primerno v obliki reostata, ki je pritrjen k spodnji strani namizja a ReosGt obsega tečinsko postavljeno roko 53, prirejeno, da napravi električni kontakt z vrsto najboljše treh upornih točk 54, ki služijo kot konci za dva uporna valja rT in r2. Vzmet 55 odjenijivo drži kontaktno roko 53 ob zapor 56 in v električnem kontaktu z najzgornjo uporno točko 54 ki privzemlje s tem uporna valja r1 in r2 v zvezi z motornim obtokom ter naredi, da teče motor z relativno majhno brzino, ko šivalni stroj miruje Veriga 57, ki visi od kontaktne roke 53, je zvezana s podožniko vim protom 48 Deli so tako proporcijoni-rani in namečeni da se ko se vleče podnožnikov prot navzdol, uporna valja r3 in r; zaporedno iztaknejo iz motorjevega obtoka povzročivgi, da se motor hitro požene do polne brzine Takoj, ko dospe kon taktna roka do na doln e uporne točke 54, zadobi mot r polno brzino in vzvod 34 vzpostavi gonilno razmerje med motorjem C in med strojem B Ko odneha pritisk na podnožnik, dvigneta vzmeta 51 in 55 podnožnikov prot 48 in kontaktno roko 53 in razvežeta s tem mot r od stroja ter prineseta zavorni žok 39 v zvezo z ročnim kolesom 20 Istočasno se zmanjša brzina motor,a. vsled pretaknjenja upornih vahev r1 in r2 v motorni obtok Pri inačici pokazivani v slikah 4 in 5 e motor C' postavljen v protilegi z odprtino v stopalu in njegovo gilovno vratilo 16' se razteza počezno čez glavno vratilo 91 stroja in skozi imenovano odprtina Vratilo 16 nosi navo 171, ki se sprijemlje s kol sjem 18 , vklon'enim k cevkastemu vratilu 58, vležajenemu v prevodnem umoln 59, li vstopa v od rtino v Strojevem okviru in čegar flanšasti konec je pritrjen pri 60 k stro e vem u okviru Cevkasto vratiio 58 tvori prevod za glavno vratilo 9 . ki sega skozi njega in h kojemu je pritrjen gonilni element ali kolut 19 torno ročajne priprave. 1 na ploskev gnanega elementa 20' ročajne napravv je opremljena z vglobino, da vzore,me gonilni kolut 19' ter nosi obroč '23' iz torne tvarine kakor usnje, prirejen, da se pritisne ob stožkasto obrobno po vršino koluta 19'.. Gnani element 20' je vklinjen > k glavnemu vratilu 9 . da se vrti s p slednjim, pa se lahko premakne proti gonilnemu kolutu 19' s pomočjo p.) p d nožniku kontrolirane roke 34 , ki je pod bne k.nstrukci.e kot roka 34, opisana v zvezi s slikami 1, 2 in 3; in podnožnik in mehanizem motornega koluta so pri tem bistveno isti, kaki r p prej opisani Med glavino gonilnega koluta IGHn prevodnim umolom 59 je poskrbljen kroglast nosilec 29' pritiska, da vdržipritisk kiga povzročiroka34‘, kopritisne gnani element 20' zoper gonilni element 19 . m 1 i i i LATENTNE ZAHTEVI*!: 1. ) Gonilni in kontrolni mehanizem za s •silo poganjane stroje z ročajno pripravo, obsegajočo gnan element in gonilni element, s katerim je zvezan motor, ter z po podnož-nikn kontroliranim mehanismom za vzpostav-Ijenje in prekinjenje gonilnega razmerja med elementi, označen s tem, da je premakljiv (•len motornega kontrolnika zvezan s pod-nožnikovim mehan'zmom na tak način, da se kedar se podnožnik izpusti, premakljivi člen tako postavi, da povzroči, da teče motor z naprej določeno majhno brzino, in, kedar se podnožnik pritisne, da pospeši motor, predno se vzpostavi gonilno razmerje med gonilnim in Kimnini elementom, 2. ) Gonilni in kontrolni mehanizem po la-stitvi 1, označen s tem, da je motorni kon- trolnik v obliki reostata, obsegajoč množino kontaktnih točk ter premakljivo kontaktno roko, pri čemur so deli tako konstruirani in urejeni, da se, kedar se podnožnik izpusti, kontaktna roka premakne, da vstavi gotno vrednoto upora v motornem obtoku, in da, ko se podnožnik pritisne, prekine .imenovani upor, predno se vzpostavi gonilno razmerje med gonilnim in gnanim elementom. 8.) Gonilni in kontrolni mehanizem po ia-stitu 1, označen s tem, da deluje po pod-nožniku poganjana kolensko vzvodna naprava, kedar je naravnana, da izpostavi gonilni kontakt med gonilnim in gnanim < lementom, pri-čemur je motorni kontrolnik zvezan s pogonskim s edstvom za kolensko vzvodno napravo. A d patent brof 254J.