Blsmarkovi nasledniki. Zadnji 5as se yelik'o govori in piSe o takozvanem ,,kaneeJparagraIu." Liberalci ga hocejo spraviti y. volilni red. Socijalisti ga burno pozdravljajo. Kakg&n paragral je to, kancelparagral, ki ga predlagajo proticerkveni demokratje? Kancelpamgrai določa, da naj se duhovniki, ki bi na prižnici ali ,,kanclu" goyorili o politiki, kaznujejo z zaporom dveh mescev do enega leta, z izgubo voiilne pravice za pet let in z izgubo službe. Ali pa je to kaj tako hudega, če se: prepove na prižnici govoriti o politiki? Saj je tudi sedanji papež Benedikt XV. brezpogojno prepovedal v oerkvi raz pravljati o političnih rečeh! Toda tu je treba najpoprej vedeti, kaj so politicne stvari in kaj je politika. Dr. Krek je rekel: Politika je skrb za javni blagor države. Država pa je časna naprava. Zato so politi5ne stvari tiste stvari, ki zadevajo časno srečo dr žavljanov, kakor: gospodarstvo, denarno ali valutno vprašanje, agrarna reforma, davki, poljedelstvo, živinoreja, vinogradništvo, gozdarstvo, lovski zakon , železnice, trgovina, razmerje do sosednjih držav, vojaštvo, svetna izobrazba državljanov, in druge čisto posvetne reči. To so politične stvari v pravem pomenu besede. 0 takih političnih stvareh prepoveduje papež na prižnici razpravljati. In če bi se politične stranke ločile samo po gospodarskih vprašanjih, bi se na pridižnici tudi o strankah ne bi smelo o njih govoriti. 0 takih čisto političnih stvareh pa tudi noben duhovnik na pridižnici ne govori. Ali ste slišali kakega duhovnika, ki bi v pridigi razlagal o živinoreji ali o železnici ali o agrarni reJormi ali o drugih zgolj posvetnih zadevah? Proti temu liberalci tudi ni6 ne bi imeli, ee bi se pridižnica na ta način skrunila, saj je celo eden največjih liberalcev, cesar Jožef II., duhovnikom naravnost zaukazal govoriti na pridiž nici o gospodarstvu, kmetijstvu in podobnih re&eh. Toda poleg gospodarskih in čisto posvetnih političnih zadev so na svetu še druge stvari, ki se tiftejo večne sreče in spadajo v prvi vrsti v podroeje Cerkve ter ima država do njih le deloma ali pa nobene pravice. To so n. pr. verski redovi in samostani, vzgoja duhovnikov in bogoslovna učilišča, nasta.vijanje škofor in duhovnikov, zidanje cerkev, cerk veno premoženje, predvsem pa zakon in šola. To so takoimenovane oerkveno-politicne zadeve. Samoumevno je, da o teh cerkvenopolitičnih stvareh, ki zade vajo predvsem Cerkev, smejo duhovniki govoriti tudi na pridižnici. Liberalci in socijalisti pa iz sovraštva do Cerkve proglašajo te cerkvenopoliticne zadeve za zgolj politične, hočejo, da imej nad temi zadevami, zlasti zakon in šola, oblast samo država, Cerkev pa nobene! Stranke se ne loftijo samo le v čistopolitičnih fn gospodarskiii vprašanjih, ampak dandanes pred vsem y cerkvenih in verskih. Ene> to je liberalna in ¦"*sooijalistična in komunistična, so proticerkvene iu protiversko. Hočejo loeitev Cerkve od državo, Cerkev in vero hočejo potisniti čisto v kot in zapreti med 4 stene. Hočejo civilni zakon pred županom, ne v cerkvi, in razporoko ali ločitev zakona. HoCejo brezversko vzgojo otrok, pri kateri Cerkev in krščanski starši ne bi imeli nie govoriti. VpraSarp: Ali duhovnik tudi o teh stvareh ne bi smel na pridižnici govoriti? Ali ne bi smel ljudstvu na pridižnici povedati, katere stranke in kateri listi hočejo razporoko, brezver sko vzgojo otrok, zasužnjenje Cerkve, neveste Sina božjega? Liberalci in socijalisti liočejo kancelparagraf, ker imajo prav te reči, Cerkev, zakon, vzgoje mladine predvsem in po krivici za politične zadeve . In prav zaradi teh cerkvenopolitičnih stvari hočejo narediti ,,kancelparagraf" in duhovnikom zamašiti usta, da ne bi mogli nasprotovati strankam, ki hočejo brezversko šolo, civilni zakon in razporoko! Proti takim strankam, ki niso več čisto politične, ampak protiverskopolitične ali kulturnobojne. je Cerkev sama vedno nastopala, tako papež Pij IX., Leon XIII., Pij X. In Cerkev hoče, da tudi duhovniki proti-njim nastopajo. Po vzgledu in navodilu papeževem tudi ne bodo nehali govoriti duhovniki proti brezverskim strankam in o cerkvenopolitičnih vpra šanjih, zlasti o zakonu in šoli ne bodo molčali, tudi na pridižnici ne! Kristusa bi zatajili, nesmrtne duše bi izdali, če bi molčali? Najmanj pa bodo molčali o tem ob času volitev. Od volitev je odvisno, kdo bo poslanec, od poslancev bo odvisno. kake bodo postave. In ker bodo poslanci v predstavništvu sklepali tudi postave o zakonu in vzgoji, je od volitev odvisno, ali borao imeli v Jugoslaviji versko šolo in eerkveni zakon, ali pa brezversko šolo, civilni zakon in razpo roko! To je versko in cerkveno stališče glede kaiioelparagrafa. Liberalci, v predloženem kancelparagraIu pretite duliovnikom, ki bi govorili na pridižnici o verskopolitičnih zadevah, kakor o brezverski šoli, o razporoki in o straukah, ki to zahtevajo, z zaporomdveh mescev do enega leta. /Toda, zapomnite si: Slovenski dujiovniki, ki so leta 1914 prenašali pregan janja in ječe zavoljo svoje narodnosti, se tudi ne bojijo iti v ječe zaradi svoje vere! Tudi nemški Bis marck je v boju proti Cerkvi in njenimi služabniki vihtel me& kancelparagrala. Toda junaška odloSnost duhovnikov m gkofov, ki so.zaradi kancelparagrafa raje prenašali težke ječe in pregnanstva, nego bi se izneverili zapovedim svoje vere in Cerkve, je Bis marckov kancelparagraf zlornila in krščanska zavest in gorečnost ,je s tem večjim žarora zaplamtela! Da so danes katoličani v Nemeiji tako močni in izvrstno organizirani, je deloma ludi zasluga — Bismarckovega kanoelparagrala! ¦---¦- ¦ ¦ -~.-------