V Bistrenje pojmov! Na zadnjem shodu goriškega Slovenskega učiteljstva v Gorici se je zdelo tovarišu Rakovščku potrebno manifestirati svoje politiško prepričanje. »Učitelj mora biti naroden!« je zadonelo po prostrani dvorani zlatojelenskega hotela. Stentorski je bil ta glas, in gotovo ni nihče bolj prepričan kot jaz, da mu je prišel resnično iz njegovega globokega prepričanja. Toda, kolega Rakovšček, vkljub vaši iskrenosti, o kateri ne dvomim niti najmanje, vkljub vašemu globokemu prepričanju, ki ga spoštujem kot prepričanje vsakogar, vkljub visoki tonovski pozicijt tega politiškega gesla in mogoče ravno zaradi tega trdim, da je to vaše geslo brez vsebine. Ali pa če hočete; njegova vsebina je tako bogata, tako raznovrstna, vlita mu zaradi specifičnih avstrijskih politiških formacij, da je postalo danes to geslo že »Madchen iur Alles«. In ravno zaradi te svoje elastične narave, zaradi heterogenitete pojmov, ki jih vsebuje, je to geslo brez vsebine. Ce se rabi danes ta beseda ob vsaki primerni in neprimerni priložnosti in to še brez vsakega komentarja aii vsaj omejitve, je to le igra z besedami, raanipulacija s irazami. V interesu stvari je torej, kolega Rakovšček, in sicer one stvari, ki vam je gotovo jako na srcu, da daste geslu, ki ste ga zaklicali v memento \'sem svojim tovarišem, tudi vsebino, da ta pojem pojasnite in opredelite. Šele potem, ko bomo vedeli, kaj hočete, lahko govorimo dalje, ko bomo poznali predmet, lahko diskutiramo o njem. Dokler pa tega nimarno, se nam lahko zgodi, da govorimo edine besede druzega, da se prepiramo zaradi stvari, katere pojmi se nam krijejo, da solgašamo tam, kjer se nam nazori križajo, da zaidemo v tem prerekanju brez smotra in vsebine v sfere praznih besed — v boj za oslovo senco. Prosim vas torej, kolega Rakovšček, da nam poveste jasno in razločno, kako si predstavljate učiteljevo narodnost in njegovo narodno politiko. O tej stvari nismo inieli učitelji še nikake akademične razprave, potrebujemo je pa kot riba vode. Izprožite vsaj, zalučajte prvi in izpolnili boste vrzel, ki jo občutimo dan za dnevom neprijetnejše. Dolžni ste nam to pojasnilo, ker zahtevate kategorično, dabodimo narodni! Da se izognem vsakemu nesporazumIjenju, hočem biti v teh sklepnih vrstah nekoliko konkretnejši. Vzemimo slučaj: Učiteij hoče biti na vsak način naroden politik, kot zvest sin svojega naroda smatra to devizo že a priori kot suprema lex vsake politiške delavnosti. Vprašam vas, kolega Rakovšček, ali zadostuje temu učitelju vaše politiško geslo, da se bo znal ravnati v vseh posameznih slučajih, na katerih je politika tako silno bogata? Ali bo inogel sploh s pomočjo vaše besede prodreti v bistvo politike, ali mogoče dobiti vpogled v silni kompleks gospodarskih vprašanj in nar.odno-ekonomskih razvojnih tendenc? Kako stališče naj zavzame z ozirom na militarizem, ljudsko izobrazbo, caririske tarife, splošno higieno, državno pravo, občinsko, deželno in državno adininistracijo, obdačenje itd.? Kako si mora predstavljati ta narodni učitelj razrešitev socialnega vprašanja? Čigave interese naj zastopa naroden politik v vseh onih mnogih slučajih, kjer se križajo interesi razl.ičnih slojev? To je torej nekaj vprašanj, ki mi jih vaša deviza pušča deloma odprta, ali pa mi daje na vsako vprašanje več odgovorov, kar se pravi, da je pri narodnem politiku pripuščena rešitev mnogih vprašanj popolnoma subjektivnemu naziranju. Jasno je, da nam deviza »naroden« ne more biti politiški program, ker pripušča tudi ekstremnim narodnim individijem prosto roko v premnogih vprašanjih, kar pa silno otežuje vsako trdno organizacijo in smotrno delo. Zadnja konsekvenca ekstremnega individualizma pa vodi v anarhizem. Nisem postavil teh vprašanj, da bl mi nanje odgovarjali, le y dokaz so, da samo geslo »narodna politika« ni dovolj jasno, da bi mi nudilo v vseh politiških vprašanjih točen odgovor, da, mirno lahko trdini, da si s tem geslom v veliki večini slučajev, ne morem absolutno nič pomagati. Z ozirom na to smatram torej za nuj- no potrebno, da daste svoji politiški devizi kako vsebino, ker drugače jo je treba smatrati le za frazo in politiški »šlager«. Ponavljam, da prosim le vsebine vašega enostavnega potiliškega programa in ne odgovora na ta članek. Alojzii Hreščak. Opomba uredništva: Ta čla- nek nam je poslal tovariš Hreščak že dne 8. pret. rnes., a priobčili ga nismo doslej iz dveh razlogov: Prvič nas je oviralo tarifno gibanje med tiskarniškim osobjem, drugič pa se nam zdi primerneje, da začnemo z debato v začetku novega letnika. In da se debata začne, to je gotovo! Končala pa se bo z dokazom, da ni deviza tov. Rakovščka niti fraza niti politiški »šlager«, nego program naprednega slovenskega učitelja!« — S priobčenjem tega članka pa iznova dokazujemo, da stojimo na stališču svobodnega izražanja in da ne mašimo nikomur svojcev ust, kakor bi nekateri radi dokazali — brez dokazov!