Didakta 195 29 V vseh letih svojega pedagoškega dela z osebami s posebnimi potreba- mi sem poučevala mladostnike, stare nad 14 let, v posebnem programu in tudi v prilagojenem programu vzgo- je in izobraževanja. V okviru intere- snih dejavnosti pa sem se srečevala z učenci različnih starostnih skupin. Bila sem tudi izvajalka dodatne stro- kovne pomoči nekaterim predšol- skim otrokom, vključenim v redne vrtce. Vedno sem se spraševala, če tem mladim, največkrat že odraslim lju- dem (v času bivanja pri nas) dajem dovolj znanja in veščin, da jih pripra- vim na čimbolj samostojno življenje. Ali jih (glede na njihove sposobnosti) dovolj motiviram, da se lahko v svo- jem prostem času zaposlijo tudi sami? Ali dovolj skrbim za njihovo socialno vključenost, poja- vljanje v družbi in širšem okolju? Kar so seveda cilji vsa- ke vzgojno-izobraževalne ustanove. SKUPINA MLADOSTNIKOV, S KATERIMI DELIM SVOJ DAN Trenutno delam z mladostniki, stari- mi od 19 do 22 let, ki imajo poleg motnje v duševnem razvoju (zmer- na, težja, težka) še druge kombini- rane motnje. V skupini posebnega programa na 5. stopnji sem profeso- rica defektologinja in razredničarka sedmim mladostnikom in mladostni- cam. Skupaj z varuhinjo negovalko se vsakodnevno trudiva iz vsakega posameznika razviti največ, kar lah- ko. Seveda skupaj s timom strokov- nih sodelavcev, ki delajo z istimi mladostniki (logoped, fizioterapevt, delovni terapevt, medicinska sestra, psiholog, socialni delavec, drugi (predmetni) učitelji, vzgojitelji ter zunanji sodelavci, tiflopedagog in ostali). Vsak na svojem strokovnem področju skrbimo za mladostnikov senzomotorični, kognitivni in psiho- socialni razvoj. Za orientacijo nam je letna priprava na vzgojno-izobraže- valno delo v posebnem programu, v veliko pomoč so nam individualizira- ni program za posameznega učenca in seveda želje mladostnikov in tudi želje njihovih staršev. Pomembni člani pri oblikovanju pro- grama so mladostniki sami in seveda starši, skrbniki. Vsi mladostniki niso sposobni odločati o sebi. Nekateri star- ši po dopolnjenem osemnajstem letu svojega otroka z motnjo v duševnem razvoju roditeljske pravice podaljšajo. Skupina mladostnikov, s katerimi de- lam, je zelo raznolika. Nekateri za gibanje uporabljajo voziček na ročni pogon, voziček na električni pogon, hoduljo, skuter. Skoraj vsi za boljšo hojo in stabilnost uporabljajo orto- pedske čevlje, nekateri zaradi ukri- vljenosti hrbtenice uporabljajo steznik. Za sporazumeva- nje nekateri upo- rabljajo podporno in nadomestno komunikacijo, ko- munikator, slikov- ni material, slušni aparat v primeru naglušnosti. Pri delu uporabljajo naj- različnejše pripomočke (dvižne mizi- ce, držala, pisala idr.) in prilagoditve. Poleg motnje v duševnem razvoju in gibalne oviranosti različnih stopenj so njihove medicinske diagnoze ce- rebralna paraliza (različnih oblik), Dawnov sindrom, motnje avtistične- ga spektra … MLADOSTNIKI IN USPOSABLJANJE ZA ŽIVLJENJE V procesu vzgoje in izobraževanja ter ostalih obšolskih dejavnosti se mlade odrasle osebe osamosvajajo, učijo praktičnih vsakodnevnih opra- vil, da bi lahko čimbolj razvile svojo samostojnost. Pri interesnih dejavno- stih, izbirnih vsebinah, pri delovni in likovni vzgoji, splošni poučenosti, gibalno-športni vzgoji, oddelkih po- daljšanega bivanja, pri urah vzgoje, v svojem prostem času … so ti mladi ljudje kreativni, ustvarjalni, počnejo stvari, ki so jim v ponos ter zadovolj- stvo, prav tako tudi nam zaposlenim in njihovim staršem. Vsi se trudimo, da preživljajo čas aktivno, razgibano in družabno. Zaposleni v CIRIUS-u Vipava bi našim mladostnikom radi ponudili nekaj več kot druženje v krogu poznanih sovrstnikov in zaposlenih. Radi bi osmislili njihovo delo, povečali moti- vacijo za aktivnosti, ki jih počnejo. Rabi bi jim pomagali do čim večje samostoj- nosti, zadovoljstva, občutka koristnosti in uspešnosti, kar je vsekakor pogoj Ali dovolj skrbim za njihovo socialno vključenost, pojavljanje v družbi in širšem okolju? MLADOSTNIKI Z MOTNJO V DUŠEVNEM RAZVOJU V CENTRU CIRIUS VIPAVA, NJIHOVA MOTIVACIJA ZA DELO IN SOCIALNA VKLJUČENOST V OKOLJE Mateja Kete Černe, prof. defektologije, dipl. fizioterapevtka, CIRIUS Vipava Center za izobraževanje, rehabilitacijo in usposabljanje invalidnih otrok in mladostnikov (CIRIUS) v Vipavi je ustanova, v kateri so otroci od predšolskega obdobja do 26. leta starosti. Ti lahko obiskujejo prilagojeni program vzgoje in izobraževanja z nižjim izobrazbenim standardom od 1. do 9. razreda, posebni program vzgoje in izobraževanja od 1. do 6. stopnje, predšolski otroci pa obiskujejo razvojni oddelek vrtca. Zaposleni v CIRIUS-u Vipava bi našim mladostnikom radi ponudili nekaj več kot druženje v krogu poznanih sovrstnikov in zaposlenih.  04 5320 200  www.didakta.si 30 Didakta 195 za srečno življenje in psihofizično zdravje teh mladih ljudi. Mladostni- ke bi radi čimbolj vključili v lokalno okolje v vipavski in ajdovski občini, od koder v največjem številu prihaja- jo k nam. Želeli bi osmisliti njihovo delo, da predstavijo svoje sposobno- sti drugim, sokrajanom, občanom, kot enakovrednim članom družbe. Želimo si večjega sodelovanja in ak- tivnega udejstvovanja v družbi in večje sprejemanje mladostnikov s posebnimi potrebami v širši javnosti. AKTIVNO VKLJUČEVANJE MLADOSTNIKOV V VZGOJNO- IZOBRAŽEVALNI PROCES Mladostnikom dajemo možnost, da povedo svoje želje. Z našo pomo- čjo uresničujejo svoje ideje, pri tem pa jih usmerjamo in spodbujamo. Potrebno jim je dati možnost, da aktivno sodelujejo v vzgojno-izo- braževalnem procesu, pri postavitvi ciljev in evalvaciji. Mladostniki so ak- tivni člani pri nastajanju svojega in- dividualiziranega programa. Seveda je vse to odvisno od njihove zmožno- sti in kategorije motnje v duševnem razvoju. Zelo dobro pa lahko pri ne- katerih v praksi deluje tudi formativ- no spremljanje pouka. Pripravljeni so za delo in motivirani za aktivnosti, ki jih sami predlagajo, bolj sodeluje- jo pri učnemu procesu, načrtovanju, izvedbi in evalvaciji. Nekateri spo- sobnejši mladostniki sami povedo, da bi radi enakovredno sodelovali v družbi, da ne bi bili tarča posmeha, zapostavljeni ter odrinjeni iz družbe. Tudi pri tem je za mladostnike z mo- tnjo v duševnem razvoju pomembno samozagovorništvo. Posamezniku ali skupini omogoča izraziti svoje mne- nje, potrebe, želje. To gibanje poma- ga naučiti posameznike odločanja o bistvenih vprašanjih v njihovem ži- vljenju, s kom in kje bodo živeli, reše- vati probleme bivanja, šolanja, dela, prostega časa. Uspehi takih skupin so lahko zelo veliki. Posamezniki dobijo občutek vrednosti, pridobijo samoza- vest, pozitivno samopodobo, občutek slišanosti, povečajo komunikacijo z okoljem. Posameznik se nauči poi- skati pomoč, če in ko jo potrebuje. MLADOSTNIKI SODELUJEJO V PROMOCIJSKI STOJNICI CIRIUS-a V DOMAČI IN SOSEDNJIH OBČINAH V mesecu decembru 2016 smo prvič prestopili prag sejmišča, tržnice v Aj- dovščini. Odločili smo se, da vsak če- trtek v tem decembru ponudimo na stojnici naše zloženke, zgibanke …, izdelke in material, ki ga v CIRIUS- -u Vipava izdelujejo učenci s pomo- čjo zaposlenih. S svojo prisotnostjo v Ajdovščini na tržnici, v trgovskem centru Mercator, v Lavričevi knjižni- ci, na božično-novoletnem sejmu in na prireditvi ob otvoritvi jaslic v Vi- pavskem Križu smo v decembru obe- ležili tudi svetovni dan invalidov (3. december). Pojavljanje na tržnici je za nas pri- mer dobre prakse, kako starejšim učencem osmisliti delo v razredu. Na 5. stopnji posebnega programa vzgo- je in izobraževanja je tedensko kar devet ur delovne vzgoje ter tri ure likovne vzgoje. Pri teh »predmetih« smo lahko naredili največ izdelkov za našo stojnico. Pri urah izbirnih vsebin smo načrtovali delo, dobivali kontakte, trenirali komunikacijo, širi- li socialni krog, govorili o novoletnih željah, darilih … Pri urah splošne po- učenosti smo govorili o praznikih, o decembru; pri matematiki reševali besedilne naloge v zvezi z nakupova- njem. Skušali smo opraviti kvalitetno delo v času pouka. Pri ostalih obšol- skih dejavnostih v oddelkih podalj- šanega bivanja in vzgoje so učenci kreativno preživljali svoj »prosti« čas. S prisotnostjo na teh javnih dogod- Dekle s pomočjo izdeluje okraske za novoletno jelko, na mizi ima komunikator, pripomoček za sporazumevanje. Izdelava angelčkov Didakta 195 31 kih so pridobili motivacijo za delo in utrjevali socialne in komunikacijske veščine v širšem okolju. V mesecu novembru smo v celi hiši izdelovali izdelke za skupni cilj. V več skupinah smo izvedli delovne dneve ter v okviru različnih predmetov in področij naredili res veliko izdelkov, s katerimi smo (so) na tržnici v Ajdo- vščini promovirali naš center. Namen je bil kvalitetno izkoristiti prosti čas, predstaviti naše (njihovo) delo, soci- alizacija, trening komunikacijskih veščin z naključnimi mimoidočimi, promocija centra, osveščanje ljudi o zmožnostih in značilnostih mladih s posebnimi potrebami. Učenci so bili soudeleženi pri ko- munikaciji in pridobivanju soglasja za postavitev stojnice v Trgovskem centru Mercator Ajdovščina in so- glasja Komunalno stanovanjske druž- be v Ajdovščini, ki je zadolžena za upravljanje objek- tov, tržnice, sejmi- šča … Njihov zagon za delo se je iz dne- va v dan povečeval. Skupaj smo kovali načrte, kaj bomo delali, izdelovali, in napisali povabilo za obisk stojnice v lokalne časopise. PROBLEM AKTIVNEGA PREŽIVLJANJA PROSTEGA ČASA TUDI MED MLADIMI Z MOTNJO V DUŠEVNEM RAZVOJU Nekateri mladostniki so pri nas od jutra do popoldneva. Nekateri osta- nejo v ustanovi v štiriindvajseturnem varstvu. S pomočjo strokovnih delavcev so mladostniki postavili vprašanja ne- katerim svojim sovrstnikom, starim od 18 do 26 let, ki bivajo v CIRIUS-u Vipava. Spraševali so (smo) jih, kako preživljajo svoj prosti čas, kaj bi radi počeli … Ugotovili smo, da je njihov krog znancev, prijateljev, sogovornikov večinoma vedno isti. Ustanova jim je drugi dom, kar ve- lja za vse, neglede na to, koliko časa preživijo pri nas. Tu se dobro počutijo, imajo svoje prijate- lje, se zabavajo in učijo. Vprašalnik, izkušnje in pogovo- ri s starši so pokazali, da so mlado- stniki v domačem okolju bolj pasivni in manj motivirani za delo kot pri nas. Vsi pa si želijo (želimo), da bi bili sprejeti tudi zunaj centra, v bližnji in širši družbi. Družina je prva, ki skrbi za socialno vključenost otroka in mladostnika v okolje in družbo. S tem delom mora ustanova nadaljevati in ga še poveča- ti v času odraščanja, v najstniških in mladostniških letih, ko pri učencih vse večji pomen dobivajo prijatelji, vrstniki, okolje. Pri mladostnikih, ki so nam zaupani v štiriindvajseturno varstvo, smo zaposleni še toliko bolj dolžni poskrbeti za njihovo samo- stojnost. Pri teh imamo dvojno vlo- go – biti strokovni delavci in hkrati namestniki staršev, skrbeti za mla- dostnikov celostni razvoj, zadovolji- tev njihovih potreb in interesov, ne samo v času vzgojno-izobraževalne- ga dela, ampak tudi v njihovem pro- stem času. PROBLEM ZAPOSLITVE MLADIH S POSEBNIMI POTREBAMI V času, v katerem živimo, so velik problem zaposlovanje mladih, mo- tivacija za delo in aktivno preživlja- nje prostega časa. Delovnih mest ni Fant in dekle z barvami za blago odtiskujeta različne motive na zašite torbice. Samostojna izdelava voščilnic Vprašalnik, izkušnje in pogovori s starši so pokazali, da so mladostniki v domačem okolju bolj pasivni in manj motivirani za delo kot pri nas. 32 Didakta 195 veliko niti za izobražene mlade lju- di. Veliko mladih, tudi s posebnimi potrebami, se poslužuje pretirane uporabe računalnikov, telefonov, so- cialnih omrežij, opuščajo kontakte, druženje z vrstniki in vse preveč časa preživijo doma na kavču. Zato bi radi našim mladostnikom ponudili dobro obliko aktivnosti, ki bi jih motivirala in bogatela. V občini Vipava, kjer se CIRIUS nahaja, nas krajani poznajo in sprejemajo. Veliko odraslih brez- poselnih ljudi, bivših sodelavcev, ki so že v pokoju, dijakov in študentov bližnjih šol je pri nas prostovoljcev, kar je v obojestransko korist in zado- voljstvo. Želeli bi si še bolj aktivno pojavljati se v družbi, ne samo po- nuditi možnost druženja zunanjim sodelavcem v našem centru, pač pa pojavljati se tudi zunaj centra v do- mači občini Vipava, v Ajdovščini ter tudi v ostalih bližnjih krajih. CILJI IN EVALVACIJA NAŠEGA DELA Aktivnosti, povezane z našim delom, smo si sproti beležili v portfolio. Za- pisali smo priprave na delo, sodelujo- če mladostnike in strokovne delavce, zastavljene cilje, fotografije vseh de- javnosti v Centru in udeležbe na stoj- nicah, razstavah, javnih dogodkih ter evalvacijo. Rezultat našega dela je bil zelo pozi- tiven, zato smo sklenili, da naše ak- tivnosti pojavljanja v družbi na tak način ohranimo. Seveda tudi z drugačnimi oblikami dela na terenu uspešno uresničuje- mo zastavljene cilje glede socialne vključenosti in motivacije mladostni- kov s posebnimi potrebami za delo. Cilji, ki smo si jih zastavili: – Povečati samostojnost mladostni- ka. – Motivirati mladostnike za delo. – Razviti pri mladostniku odgovor- nosti do izdelkov, dela. – Spodbuditi pri mladostniku raz- mišljanje o možnosti zaposlitve in želji po zaposlitvi. – Povečati zaupanje vase, samoza- vest, vzbuditi občutek koristnosti. – Povečati zadovoljstvo in dobro po- čutje pri mladostniku. – Povečati pri mladostniku socialne stike. – Izboljšati spretnosti v komunika- ciji z nepoznanimi ljudmi in v ne- poznani situaciji. – Uriti dialog z različnimi mimo- idočimi, različne starosti, spola, različne izobrazbe … – Uporabiti vljudnostne izraze in prilagoditi se situaciji. – Ozavestiti okolico, ljudi o drugač- nosti, posebnih potrebah, motnji v duševnem razvoju, gibalni ovi- ranosti … – Ozavestiti okolico, ljudi o spo- sobnosti mladih s posebnimi potrebami in razbiti strah pred drugačnostjo. – Promovirati naš Center. – Motivirati mladostnike za ustvar- jalno preživljanje prostega časa in samozaposlitev v prostem času. – Dobro pripraviti mladostnike na morebitno delo v Varstveno-de- lovnih centrih (VDC) v prihodnjih letih, ko zaključijo vzgojno-izobra- ževalni program v naši ustanovi. Skupaj z mladostniki med 18. in 26. letom, vključenimi v 4., 5. in 6. sto- pnjo Posebnega programa vzgoje in izobraževanja – program za otroke s posebnimi potrebami Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport, smo preko »potovanja« po raznih lokaci- jah te cilje tudi uspešno realizirali. Z odliko pojavljanja v javnosti (s pro- mocijsko stojnico) želimo nadaljeva- ti, ne samo v tem veselem decembru, ampak, v povezavi s TIC-em v Vipavi in Ajdovščini, tudi z občasno priso- tnostjo na pomembnih dogodkih na določenih lokacijah v bližnji okolici. Izdelava lesenih obeskov za ključe Stojnica z izdelki CIRIUS-a Vipava