ŠOLSKA PRAKSA Najlepši rituali v vrtcu Claudia Uhan, vzgojiteljica, Vrtec Ciciban Novo mesto Ljudje potrebujemo rituale. Ti nas spremljajo skozi celo življenje. Kot otroci moramo najprej spoznati sebe, svoje meje, pridobiti zaupanje in vzpostaviti red v tem velikokrat konfuznem svetu. Tu nam lahko rituali zelo pomagajo. V članku bom spregovorila o tem, zakaj so ritu- ali za otroka tako pomembni in kako jih lahko v vrtcu pozitivno uporabimo. Preko njih lahko otroka vzgajamo, mu postavljamo meje, nudimo tolažbo, občutek varnosti in strukture. Zbrala sem nekaj idej ritualov, ki jih lahko vključimo v vsakdan skupine in moje izkušnje z le- temi. Spregovorila pa bom tudi o tem, kdaj je treba v smisel izvajanja ritualov podvomiti in zakaj še vedno obstajajo zadržki za implementacijo ritualov v naše okolje. Kaj so rituali? Otrok tudi sam zahteva ponavljanje njemu ljubih Rituali so ponavljajoča se dejanja s simboličnim navad in npr. že petič prosi svoje starše, da mu pre- značajem, sledijo določeni shemi in imajo urejen berejo eno in isto zgodbo. Ritualiziranje posebnih način delovanja, za katerega je vedno značilna ča- priložnosti (rojstni dnevi, vpis v šolo itd.) ali vsako- sovna struktura – začetek in konec. Za rituale je dnevnih navad je pomemben pripomoček za vna- značilno to, da jih redno ponavljamo in postanejo šanje strukture v otrokovo življenje kakor tudi za neke vrste obred in rutina. Lahko jih izvajamo za- zagotavljanje otrokove potrebe po redu (Kunze in vestno ali popolnoma podzavestno. Imajo kanali- Salamander 2000). zacijski in stabilizacijski značaj in delujejo v našem dnevu kot neke vrste naznačevalci. Pravzaprav je Rituali so vezni členi naše družbe. Rokovanje, cer- katero koli dejanje lahko ritual. Ponavljajoče deja- kveni rituali, poroka, celo skupno govorjenje enega nje pa postane ritual, ko z njim čustveno soglaša- jezika konec koncev niso nič drugega kot rituali mo in mu sledimo, tudi če logično ni dojemljiv. Pri naše družbe. Lahko služijo tudi uravnavanju dife- tem ni bistvenega pomena, ali smo potek rituala renciacij znotraj skupine. določili sami ali se držimo neke tradicije. Rituali v vrtčevskem vsakdanu Pojem ritual še dandanes ne spada popolnoma Rituali imajo osrednjo vlogo tudi v vrtcu, pri čemer v okvir današnje moderne družbe, saj ga zaradi so tu še posebej pomembni prehodni rituali. Ti ne minulih vojaških in patriarhalnih struktur v naši olajšajo samo prehoda med družino in vrtcem, pri- zgodovini nekateri še vedno povezujejo s preto- hoda v skupino, pozdrava, odhoda domov in slove- gimi predpisi, dolgočasnimi pravili ali zastarelimi sa, ampak nam omogočajo tudi lažje preklapljanje tradicijami. Spet drugi pomislijo ob tej besedi na med različnimi dejavnostmi v vsakodnevnem ži- pleme v Afriki, katerega pripadniki na pol goli ple- vljenju v vrtcu. Prilagoditev novim prostorskim in šejo okoli ognja. Ni še ozaveščeno, da nas ritua- socialnim razmeram je za otroka lahko zelo stre- li spremljajo vsakodnevno ne glede na kulturno sna in tu so nam lahko v pomoč rituali. Ritualizira- okolje, iz katerega izhajamo. Rituali so že jutranje ni prehodi med prosto igro in učenjem v notranjih umivanje, rokovanje, pozdravljanje. Tudi sam pro- prostorih in na prostem, med telovadbo in počit- met je ritualiziran (Kunze in Salamander 2000). kom ter obroki ne glede na starost pomagajo pri strukturiranju, orientaciji in obdelavi vtisov. Otroci Kako rituali vplivajo na nas? postopoma razvijajo tudi koncept časa in se nauči- Rituali nas spremljajo že od rojstva in zatorej so- jo ukvarjati z le-tem. Z jasno strukturo pomagamo dijo med otrokove prve izkušnje. Že določen po- otrokom, da se umirijo in osredotočijo, zmanjšamo tek dojenja ali previjanja, redno in ponavljajoče strahove in zgradimo zaupanje. Rituali pomagajo se hranjenje in spanje ter rituali kopanja, poljuba otroku zjutraj vstati in priti v vrtec brez negotovosti, in zgodbe za lahko noč določajo dnevni ritem in saj vedo, kaj jih tam čaka. Otroci imajo radi pona- vnašajo v otrokovo življenje strukturo. vljajoče se dejavnosti in so zato večkrat v veselem pričakovanju njim ljubih ritualov (Kunze in Sala- Rituali krepijo našo identiteto, zagotavljajo orien- mander 2000). tacijo in varnost ter nam pomagajo pri učenju in obvladovanju kriznih situacij. Nekateri nam poe- Rituali ustvarijo občutek pripadnosti in skupno- nostavljajo življenje, saj nam tako kot navade nu- sti ter pozitivno vplivajo na družbeno sobivanje v dijo procese, ki nam jih ni potrebno vedno znova vrtcu. Ko otroci v jutranjem krogu zapojejo pesem na novo organizirati. dobrodošlice, doživljajo: »Sodim zraven, sem del skupine.« 31 Didakta ŠOLSKA PRAKSA Kot je zapisano v Kurikulumu za vrtce (2007, 49): Za spletno stran Slovenskih novic je novinarka »Vsakdanje življenje v vrtcu, vsakdanja rutina, opisala zanimiv ritual: »V ameriški zvezni drža- rituali, dogodki, dnevni red itn. morajo otroku vi Tennessee si je vzgojiteljica domislila ritual  – omogočati občutek pripadnosti, ustvarjati prije- edinstven pozdrav ali objem,  ki bi med prijatelji tno vzdušje in omogočati vzpostavljanje vezi med krepil socialno vez. Vsak dan določi dežurnega, ki vrtcem in družinskim življenjem.« skrbi za prijeten sprejem, ko pridejo otroci v vrtec in ko se poslovijo. Vsak od njih ima svoj pozdrav, V nadaljevanju predstavljam različne rituale, ki pri- ki se ga morajo vsi naučiti. Nekateri se ne želijo spevajo k dobremu in uspešnemu delovanju posa- pri pozdravu objeti, eni delijo samo kepice, spet meznega oddelka – lahko pa tudi celotnega vrtca. drugi ob tem tudi malo zaplešejo. S takim samo- Pripomorejo k otrokovemu dobremu počutju, mu svojim načinom pozdravljanja v vrtcu spodbujajo pomagajo pri čustveni samoregulaciji in vzposta- sprejemanje raznolikosti, prijaznost in družbeno vijo pozitivno dinamiko celotne skupine. interakcijo« (N. Č., Slovenske novice, 2018). Rituali ob prihodu v vrtec Menjava plenic Že obešanje jakne na svoje mesto v garderobi, Če ima otrok pri menjavi plenice stiske, nam po- preobuvanje v copate in mahanje v slovo je za magajo rituali, da ustvarimo znano okolje in va- otroka lahko ritual. Vedno enak postopek mu po- ren odnos. To lahko dosežemo s kratkimi prstnimi maga, da preide v drugo okolje in se kasneje od igrami ali »bibarijami«. Na primer: njega tudi loči. PIKA, PIKA, PIKICA (avtor neznan) Otroku dajemo občutek varnosti, če ima svoje me- sto v garderobi, svojo polico/omarico ter ležalnik (že zaradi higienskih razlogov) in če si teh ni primoran PIKA,PIKA,PIKICA (Dotaknemo se vsak dan na novo izboriti. Njegovo mesto označi- oči in nosu, mo z znakom in imenom. Otrokov znak (npr. avto) lahko uporabimo po potrebi tudi za označitev se- TO JE LEPA zaokrožimo z roko okrog SLIKICA. obraza, dežnega reda pri obrokih ali omejitev števila otrok v kotičkih (pomembno za otroke z MAS). Pri tem iz MAJHNA UŠESA, izkušenj ne priporočam, da se označi stole, temveč DOLGI VRAT samo mize. Najbolje je narediti plastificiran znak, primemo otroka za uše- ki je prilepljen z obojestranskim selotejpom, da A PO GLAVI sa, požgečkamo vrat, lahko potem sedežni red po potrebi zamenjamo. VES KOSMAT. V kotičku so lahko znaki na velkro (ježek) trakovih za zapenjanje. Otrok znak sname, ko gre v drug KDO JE TO? razmršimo lase.) kotiček. Poleg osebnega pozdrava strokovnega delavca pri ritualizaciji pomaga tudi jutranji krog s pesmijo dobrodošlice ali sproščenim nagovorom, Lahko prepevamo pesmi ali damo otroku v roke da se skupina pripravi na dan. njemu ljubo igračo. Lahko pa tudi samo z umirje- nim glasom in vedno na enak način ubesedimo, Nasveti staršem za lažji prihod v skupino ali kar ravnokar počnemo. uvajanje Otrok naj v vrtec od doma prinaša nekaj za tolaž- Tolažba ob poškodbah bo: ninico, dudo, stekleničko, najljubšo igračo itd. Pomaga »pihanje« poškodbe, čaranje, čarobni rob- ček, objem ali poseben obliž. Jaz sem si npr. izmislila »V času, ko mamica ni prisotna, mu jo ti pripo- naslednje izreke za tolažbo pri poškodbah: močki na nek način nadomestijo in nudijo ču- »Glej, ta robček solze obriše, na ustnice nasmeh stveno oporo. Ko otroka zajame tesnoba, ga ni- nariše!« nica spomni na tolažbo, ki mu jo daje mamica. »Čira, čara, robček čara, ti nasmeh nazaj pričara!« Otroku omogočamo, da v vrtec nosi svojo prilju- »Teče, teče rdeča kri, ti ostani brez skrbi, kmalu sonč- bljeno igračo, če pa je nima, mu te ne vsiljujemo« no bo nebo, zdravo tvoje bo telo!« (Nataša Tišlarič, svet. delavka, vrtec Kočevje). Rituali za sprostitev Staršem svetujemo, da se doma z otrokom dogo- Otrok je vsak dan preplavljen z vtisi, ki jih včasih vorijo za poslovilni ritual. Morda je to samo »pet- težko predela, in nima časa, da se umiri. Naredi- ka«, morda je to nosni poljub kot pri Eskimih, en mo lahko »otok miru«: uležemo se skupaj na ode- objem, kombiniran s poljubom, ali pa kratki polju- jo, z glavo ob glavi, in si predstavljamo nebo ali bi v vedno istem zaporedju, npr. na nos, čelo, lica umirjeno pokrajino. Pripovedujemo domišljijske … Pomembno je, da je način vedno enak. zgodbe, poslušamo glasbo. 32 Didakta Za prehode Ponavljajoči se udarec gonga/ksilofona/ročnega bobna, ki sproži prosti čas ali čas čiščenja, pomaga otroku preiti na novo situacijo. Pomagajo tudi izreki: »1,2,3, v koloni vsak stoji«, »1,2,3, vsak sedi«, »1,2,3, ušesa« (Znak, da naj poslušajo). Ko delamo kolono, lahko rečemo: »Naredimo najlepšo kolono na sve- tu«. To se otrokom zdi imenitno in se zato bolj potrudijo. Otroci tudi radi nastopajo za druge in pojejo pesmi, ko se čaka v garderobi ali na kosilo. Moja pesem, da se zberemo v krog: Počitek lonica čestita slavljencu, nato čestitajo še otroci. Ti se Mirna zgodba ali glasba lahko pomagata otrokom, obenem učijo rituala rokovanja z desno roko, čestita- da se umirijo v času počitka. nja za rojstni dan, govorjenja in gledanja v oči in izra- žanja voščila slavljencu. Nato zapojemo slavljencu še Pri obrokih vse najboljše za rojstni dan, da potem upihne sveč- Določimo dežurne otroke, ki pomagajo pri deljenju ke. Sledi pogostitev. Da se izognemo sladkarijam, se krožnikov (tabela dežurstva je lahko narejena z zna- lahko s starši dogovorimo, da prinesejo za rojstne dni ki otrok – vsak otrok pride na vrsto enkrat na teden). slane palčke in sok. Nato sledijo rajanje, ples, gibal- Pogrinjki, dekoracija mize (cvetlice v vazi), prtički, vse ne ali ustvarjalne dejavnosti, le-te pa so odvisne od to ustvarja pozitivno vzdušje pred in med jedjo. teme, ki si jo je zaželel otrok. Imamo tudi rek za dober tek: »Vse lačne male ribice (obe dlani otrok oponašata ribe, s prsti skupaj, palca Ob veselem decembru ima vsak vrtec svoje tradicio- obrnjena navzgor, ostali prsti se gibajo levo in desno), nalne rituale (npr. pohodi z lučkami). plavajo do mizice, tam pa rečejo ta rek, vsem želimo dober tek!«. Pospravljanje Pospravljanje lahko poteka tudi tako, da poslušamo Po bontonu velja, da se v poslovnem svetu pred glasbo in otroci tekmujejo s pesmijo, ali bodo hitreje obroki ne zaželi več »dober tek«. V vrtcu pa moramo pospravili igralnico, kot se bo pesem končala. To je presoditi, ali je z obrokom smiselno pričeti istočasno. predvsem učinkovito takrat, ko naj bi pospravili hitro. Spodbujamo jih tudi s tem, da rečemo, da vse roke Prazniki in praznovanja pomagajo. Rituali ob rojstnih dnevih, veselem decembru in pu- stu strukturirajo ne samo praznični dan, temveč celo leto in otrokom omogočajo bolj zavestno doživljanje letnih časov. Za praznovanje rojstnih dni si otrok lahko izbere svo- jo temo praznovanja (npr. gasilska, avtomobilska, marsovska zabava). Pričetek praznovanja je lahko ve- dno enak, in ker upoštevamo načelo enakih možno- sti, praznujemo rojstne dni otrok, rojenih v poletnih mesecih, že v naprej, ko so še vsi v vrtcu. Slavljenca posedemo v sredino kroga in pred nje- ga postavimo mizico s torto (iz papirja, embalaže). Prižgemo toliko čajnih svečk, kolikor ima let. Zaradi zagotavljanja požarne varnosti so lahko na baterije. Potem prileti skupinska lutka, npr. pikapolonica, ki Indijanski rojstni dan ne zna šteti, in te svečke skupaj preštejemo. Pikapo- foto: Claudia Uhan 33 Didakta ŠOLSKA PRAKSA Igra gre takole: pozdrav navadno prične vzgojite- ljica, ki se prva rokuje z otrokom poleg nje in mu reče: »Dobro, jutro Matej!«, ta pozdravi na enak na- čin vzgojiteljico in nato da roko in pozdravi še otroka poleg sebe. Pozdrav potem potuje naokrog. Da dajo otroci sami od sebe pri uvajanju rituala desno roko, jim na njo narišemo zvezdico. Temu pozdravu pri starejših otrocih lahko sledi tudi igra »Številčna raketa«, pri kateri se po vrsti prešte- jemo naprej, potem pa še nazaj. Vsak, ki je na vrsti, vstane, če pa v krogu stojimo, pa počepne ali se usede. Ker štejemo vsak dan, otroci zelo hitro usvo- jijo štetje. Seveda v mlajši skupini ali pri otrocih, ki tega ne zmorejo, otroke prešteje vzgojitelj. Pri mlaj- ših lahko štejemo tudi samo naprej, pri tem pa je v Praznovanje rojstnih dni ospredju gibanje in urjenje pozornosti, da pravoča- foto: Sandra Mojstrovič sno vstanejo ali počepnejo. Vključimo lahko tudi gi- balne minute, ki jih vedno izvajamo pred začetkom Ko pa imamo dovolj časa za pospravljanje, to ne dejavnosti. imenujemo »pospravljanje«, ampak prosimo otro- ke: »Pomagajte očediti našo igralnico«, »Kdo bo Druga ideja za ritualiziranje jutranjega kroga, pred- dal spat punčke/dojenčke (te se lahko poimenuje)« vsem za starost 3–4 leta, je naslednja: ali »Kdo bo dal živali v hlev na kmetiji«. Ko »konji« najdejo svoje mesto na polici, lahko enemu otroku Eden od otrok lahko ustvari sredino. Na nizko mizo dovolimo, da odleti s čarobno vilo (npr. lutka iz svile ali tla pripravi posebno obarvano blago, katerega ali volne) skozi igralnico, da preveri, če je vse na svo- barva ustreza dnevu v tednu. Vsak dan v tednu ima jem mestu. Ta lutka ima v igralnici svoje mesto in leti določeno barvo. Prižge čajno lučko na baterije in samo v času pospravljanja. sam izbere enega izmed simboličnih predmetov: »igra« (vrtavka), »zgodba« (knjižica), »steklena kro- Sproščanje jeze gla ali govoreči kamen« (pripovedovanje zgodb) ali Če je kateri izmed otrok jezen, lahko kot ritual upora- »malo glasbilo« (petje pesmi). Če otrok izbere vrtav- bimo besede: »Vidim/razumem, da si jezen. Kje čutiš ko, se igramo v krogu, kakšnih 3–6 krogov (odvisno to jezo? Tukaj imaš vrečo za boksanje/slano testo/ od starosti otroka). Če otrok želi nekaj povedati, iz- glino/blazino, da daš to jezo ven.« bere stekleno kroglo, ki se nato premika od otroka do otroka. Tu je čas lahko omejen glede na starost Učenje postavljanja meja otroka, odvisno od potrpežljivosti in dovzetnosti Uvedemo pravilo »Stop, nehaj!«, s katerim otrok opo- skupine. Če je na mizi »knjižica«, preberemo zgod- zori drugega, da je ta prestopil mejo. Šele, če opozor- bo. Načinov za izpeljavo je tu nešteto … jeni otrok ne neha, gre tisti, ki ga je opozoril, povedati vzgojitelju, kaj se je zgodilo. S tem otrok spoznava Isti dan lahko dežurni otrok pokliče ostale: »Vsi otroci, verbalno komunikacijo kot vir reševanja problemov. ki imajo mačko/radi jedo testenine/nosijo nekaj mo- drega/imajo sestro itd., gredo umit roke«. Vsak otrok Rituali za jutranji krog rad za kratek čas prevzame naloge in odgovornosti. Na tla nalepimo pikice (iz samolepilne folije, pre- mer 3–4 cm) za lažjo postavitev stolov v krog. Vsak otrok postavi v krog svoj stol. Stol postavi tako, da ima, ko sedi, copate na piki. Otroci po zajtrku in umivanju zob sami od sebe naredijo krog in poča- kajo na začetek aktivnosti. Jutranji pozdrav, gibal- ne minute in preštevanje lahko izvajamo kot ruti- no s celotno skupino. V svoj vrtec lahko uvedete kratko socialno igro »Po- tovanje pozdrava«, ki smo jo s sodelavkami izvajale takoj po zajtrku. Z njo smo naznanile pričetek dejav- nosti, pridobile pozornost, dosegle umirjenost otrok ter poudarile pomembnost vsakega posameznika naše skupine. 34 Krog – pike foto: Sandra Mojstrovič Didakta Nauči se biti v središču pozornosti in se počuti spre- jet. Jasen vrstni red (npr. otrokovo ime na ščipalki) zagotavlja, da pridejo na vrsto vsi. Seveda obstaja še veliko drugih idej in predlogov, pomembno je, da v vseh ritualih uživate sami, saj se bo nato vaše veselje in navdušenje preneslo tudi na otroke. Otroci s posebnimi potrebami in rituali Otroci z zmanjšanimi sposobnosti se pri izvajanju že znanih ponavljajočih dejavnosti počutijo sprejete in uspešne, kar krepi njihovo samopodobo. Otroci z avtističnimi motnjami pa pogosto razvijajo tudi ne- funkcionalne rutine in rituale. Rokovanje – rojstni dan Na strani Bibaleze.si so zapisali: »Ker se otrokom z foto: Sandra Mojstrovič MAS zdi svet velikokrat zelo zmeden in neobvladljiv, imajo zelo radi rutino, kar pomeni, da si želijo vsak ga zmanjšali, se vprašajte: Kateri rituali jemljejo več dan enakih ritualov – hoja po isti ulici do šole, ista hra- energije, kot pa prinašajo dodano vrednost? Ob ka- na za zajtrk, ista barva majice na določene dneve in terih ritualih se otroci dolgočasijo? Kako bi jih lahko podobno. Zelo težko sprejemajo in prenašajo spre- spremenili, da bi postali zabavni? Koliko svobode membe, ko se te pojavijo, zato je priporočljivo, da so imajo otroci v vsakdanu, da odkrivajo nove stvari ter nanje pripravljeni, ko je to mogoče« (A.K. 2019). Tudi aktivno in neodvisno raziskujejo svoje okolje? problematično vedenje je lahko navada. Odsvetuje se tudi uporaba ritualov pri odvajanju od V navodilih za delo z otroki z avtistično motnjo v po- kahlice, saj lahko ta pozornost otroku postane pre- sebnem programu vzgoje in izobraževanja Ministr- več všeč ali to začne izkoriščati, s tem pa se kahlica stva za izobraževanje, znanost in šport (2014, 8–9) je spremeni v »prestol« malega nadobudneža. zapisano: Med rituali je dovoljeno narediti premor, izjeme ali spremeniti njihov potek. Rituali naj bodo katalizator- »Pri organizaciji prostora je treba upoštevati potre- ji, in ne »zavore« za projekte in nove ideje. bo otroka z MAS po stalnosti, saj se tak otrok počuti varno le v okolju, ki se ne spreminja. Tako ga lahko Zaključek hitro zmoti drugačna postavitev miz in drugega Priporočam, da poiščete komponente, ki bodo v ve- pohištva, moteče so lahko dekoracije na stenah in selje vam in seveda ustrezajo tudi vašim otrokom. druge okrasitve prostorov. Otrok z MAS pogosto po- Na ta način bodo rituali v vaši skupini skozi celo leto trebuje dodatne vizualne opore za razumevanje za- obdržali svoj čar. Morda se vam bo zdelo, da je kak poredja dogodkov in za orientacijo v času. Tako naj ritual na začetku pretežek, vendar vsakodnevno po- ima na stalnem mestu urnik dnevnih dejavnosti, ki navljanje ritualov hitro pripelje do uspeha vsakega ga izpolnjuje sproti, na vidnem mestu naj bo posta- posameznika. Otroci vas bodo sami opozorili, če bo- vljen tedenski urnik oddelka in drugo gradivo, ki mu ste kak dan njim ljub ritual pozabili, saj jim ta daje omogoča razumevanje časovnega poteka dogod- predvsem občutek varnosti in strukture. Rituali so kov (npr. seznam morebitnih opravil, ki se ponavljajo torej pravilno uporabljeni edinstven in nepogrešljiv dnevno ali tedensko). Pri izvajanju dejavnosti je treba vzgojni pripomoček. upoštevati, da otroci z MAS navadno slabo reagirajo na časovne pritiske. Priporočljivo je, da učitelj jasno opredeli čas začetka in konca dejavnosti, pri izvaja- Viri: A. K. (2019): Vse, česar niste vedeli o avtizmu. Bibaleze. Dosto- nju programa pa naj čim bolj dosledno sledi otroko- pno na: https://www.bibaleze.si/razvoj_otroka/avtizem.html, vemu individualnemu urniku dejavnosti. Morebitne 28.03.2020 Kunze P., Catharina S. (2000): Die schönsten Rituale für Kinder. spremembe v dejavnostih mora pravočasno naka- München: Graefe und Uncer Verlag GmbH, zati in pojasniti, hkrati pa mora navajati otroka z MAS Ministrstvo za šolstvo in šport (2007): Kurikulum za vrtce, str. 49. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. na sprejemanje sprememb v urniku oz. na spreje- Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport (2014): Navodila za manje odmika od vsakodnevne rutine«. delo z otroki z avtistično motnjo v posebnem programu vzgoje in izobraževanja. Zavod RS za šolstvo. Dostopno na: https://www. S tem se izognemo poglabljanju obsesij ali temu, da gov.si/assets/ministrstva/MIZS/Dokumenti/Izobrazevanje-otrok- jih ustvarimo za otroka z MAS celo sami. -s-posebnimi-potrebami/OS/Posebni-program-vzgoje-in-izobra- zevanja/Navodila/Nav_avtisticna_motnja.pdf, 28.03.2020 N. Č.(2018): Prijateljstvo, Vzgojiteljica v vrtcu uvedla neprecenljivi Rituali kot zavore obred. Slovenske novice. Dostopno na: https://www.slovenskeno- vice.si/potrosnik/clanek/video-vzgojiteljica-v-vrtcu-uvedla-nepre- Rituali sami po sebi niso cilj. V idealnem primeru cenljivi-obred-110888, 28.03.2020 pozitivno soustvarjajo vsakodnevno življenje v vrt- Nataša Tišlarič (brez letnice): Uvajanje otroka v vrtec. Vrtec Ko- čevje. Dostopno na: http://www.vrteckocevje.com/uploads/files/ cu. Toda ko rituali povzročijo stres, namesto da bi uvajanje_otroka_v_vrtec.pdf, 28.03.2020 35 Didakta