| Aktualno V pripravi je nova strategija varnosti in zdravja pri delu Na 3. Seji Sveta za varnost in zdravje pri delu je predsednik Sveta g. Peter Pogačar potrdil, da bo Slovenija pristopila k pripravi nacionalne strategije za varnost in zdravje pri delu. Priprava strategije bo v prihodnjem obdobju prioriteta Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. Predvideno je, da bo osnova za pripravo strategije analiza stanja varnosti in zdravja pri delu v Sloveniji. Analiza bo predvidoma obravnavana v maju 2015. Povzeto po Sporočilu Komisije Evropskemu parlamentu, Svetu, Evropskemu ekonomsko socialnemu odboru in odboru regij o strateškem okviru EU za varnost in zdravje pri delu za obdobje 2014-2020. KAKŠNA JE STRATEGIJA EU? Komisija EU je v svojem sporočilu o strateškem okviru EU za varnost in zdravje pri delu za obdobje 2014-2020 poudarila (celoten tekst je na voljo na http://eur-lex.europa.eu), da je zagotavljanje varnega in zdravega delovnega okolja za več kot 217 milijonov delavcev v EU za Evropsko komisijo strateški cilj, pri njegovem doseganju pa tesno sodeluje z državami članicami, socialnimi partnerji ter drugimi institucijami in organi EU. Ker so tveganja za varnost in zdravje delavcev na splošno podob-na po vsej EU, ima Unija jasno vlogo zagotavljanja pomoči državam članicam za učinkovitejše obravnavanje takšnih tveganj in zagotavljanje enakih pogojev po vsej EU. Leta 2013 je Komisija začela javno spletno posvetovanje, da bi pridobila mnenja o izvajanju prejšnje strategije za varnost in zdravje pri delu ter o nadaljnjih korakih. Pri pripravi predloga strateškega okvira za varnost in zdravje pri delu za obdobje 2014-2020 je Komisija upoštevala več prispevkov, postopek posvetovanja pa je zaključila z organiziranjem konference o „delovnih pogojih", na kateri so razpravljali o ključnih izzivih in prednostnih nalogah za izboljšanje varnosti in zdravja na delovnem mestu. Ugotovili so, da bi morala za nadaljnje izboljšanje varnosti in zdravja delavcev v skladu s Pogodbo (člena 153 in 156) Komisija sprejeti trajnostne ukrepe politike v sodelovanju z državami članicami. KATERI SO GLAVNI IZZIVI? Ugotovljeni so bili glavni izzivi, ki so pogosti v vsej Uniji in zahtevajo nadaljnje ukrepe politike. Izboljšanje izvajanja predpisov v državah članicah, zlasti s povečanjem zmogljivosti mikro in malih podjetij za uvedbo učinkovitih in uspešnih ukrepov za preprečevanje tveganja. Izboljšanje preprečevanja z delom povezanih bolezni z obravnavo obstoječih, novih in nastajajočih tveganj. Obravnava demografskih sprememb. 6 Delo in varnost 6 2 3 KoMisiJA EU JE v svoJEM spoRočiLU o strateškem oKviRU EU za varnost iN zdravje pRi delu za obdobje 2014-2020 poudarila, da je zagotavljanje varnega iN zdravega delovnega okolja za več kot 217 milijonov delavcev v EU za Evropsko komisijo strateški cilj. | Aktualno KLJUČNI STRATEŠKI CILJI Komisija predlaga niz ukrepov, ki bi se izvedli ali razvili v tesnem sodelovanju z državami članicami, socialnimi partnerji in drugimi deležniki, združenih v sedem ključnih strateških ciljev. 1. Dodatno utrditi nacionalne strategije. Od leta 2014 naprej so predvideni naslednji ukrepi: » pregled nacionalnih strategij za varnost in zdravje pri delu ob upoštevanju novega strateškega okvira EU države članice v posvetovanju z ustreznimi deležniki, vključno s socialnimi partnerji; » vzpostavitev podatkovne zbirke, ki bo obsegala vse nacionalne strateške okvire za varnost in zdravje pri delu; » določitev kontaktnih točk za nacionalne strategije (države članice), ki se bodo redno sestajale ter beležile in izmenjevale dobre prakse. 2. Olajšati skladnost z zakonodajo o varnosti in zdravju pri delu, zlasti za mikro in mala podjetja. Potrebe mikro in malih podjetij se bodo upoštevale pri izvajanju ukrepov na EU in nacionalni ravni, vključno z ustrezno prilagoditvijo orodij, kot je orodje OiRA. Od leta 2014 naprej so predvideni naslednji ukrepi: » zagotovitev finančne in tehnične podpore za izvajanje orodja OiRA in drugih orodij, ki temeljijo na informacijski tehnologiji; » priprava smernic in opredelitev primerov dobre prakse ob upoštevanju posebne narave in pogojev MSP ter zlasti mikro podjetij; » spodbujanje izmenjave dobrih praks, pri čemer bodo večja podjetja podprla MSP v verigi pogodbenik-dobavitelj-kupec za izboljšanje varnosti in zdravja pri delu; » nadaljnje izvajanje kampanj ozaveščanja. 3. Zagotoviti boljše izvrševanje zakonodaje o varnosti in zdravju pri delu v državah članicah Od leta 2014 naprej so predvideni naslednji ukrepi: » popis virov delovnih inšpektoratov in ocena njihove zmožnosti za izvajanje njihovih glavnih nalog izvrševanja zakonodaje o varnosti in zdravju pri delu; » ocena programa izmenjave/ usposabljanja delovnih inšpektorjev in proučitev načinov za izboljšanje sedanjih orodij za sodelovanje v okviru Odbora višjih inšpektorjev za delo; » ocena učinkovitosti sankcij in upravnih kazni, ki jih nalagajo države članice, pa tudi drugih ukrepov „mehkega izvrševanja" in netradicionalnih načinov spremljanja skladnosti. 4. Poenostaviti obstoječo zakonodajo Od leta 2014 naprej so predvideni naslednji ukrepi: » opredelitev morebitnih poenostavitev in/ali zmanjšanj nepotrebnega upravnega bremena kot dela ocene zakonodaje o varnosti in zdravju pri delu ter spodbujanje javne razprave z vsemi deležniki; » spodbujanje držav članic, da opredelijo vire določenih regulativnih bremen, ki so nastala zaradi prenosa zakonodaje o varnosti in zdravju pri delu in nacionalne zakonodaje, ter analiza nacionalnih poročil o izvajanju, da se opredelijo dobre prakse in spodbudi izmenjava informacij; » ocena položaja mikro podjetij v sektorjih z majhnim tveganjem in preučitev, kako poenostaviti izvajanje ocene tveganja, vključno z dokumentacijo. 5. Obravnavati staranje delavcev in nastajajoča nova tveganja ter preprečevanje z delom povezanih in poklicnih bolezni Od leta 2014 naprej so predvideni naslednji ukrepi: » vzpostavitev mreže strokovnih delavcev in znanstvenikov s področja varnosti in zdravja pri delu ter ocena potrebe po vzpostavitvi neodvisnega znanstvenega posvetovalnega organa, ki bi njihove predloge vključil v delo Komisije; » podpora razširjanju ugotovitev Evropske opazovalnice tveganj med zadevnimi akterji; » spodbujanje opredelitve in izmenjave dobrih praks glede načinov za izboljšanje pogojev varnosti in zdravja pri delu za določene kategorije delavcev, npr. za starejše delavce, neizkušene mlade delavce (vključno s tistimi, ki so zaposleni prek različnih oblik začasnih pogodb), pripravnike, invalidne delavce in ženske; » spodbujanje ukrepov za ponovno vključevanje in rehabilitacijo z izvajanjem rezultatov poskusnega projekta Evropskega parlamenta za starejše delavce in kampanje Zdravo delovno okolje v obdobju 2016-2017; » opredelitev in razširjanje dobrih praks glede preprečevanja težav z duševnim zdravjem pri delu. 6. Izboljšati zbiranje statističnih podatkov in razviti zbirko informacij. Od leta 2014 naprej so predvideni naslednji ukrepi: » ocena kakovosti podatkov o nezgodah pri delu, ki jih posredujejo države članice v okviru zbirke podatkov evropske statistike nezgod pri delu, da se izboljšajo obseg statističnega zajetja, zanesljivost, primerljivost in časovna ustreznost; » proučitev različnih možnosti za izboljšanje razpoložljivosti in primerljivosti podatkov o poklicnih boleznih na ravni EU ter ocena izvedljivosti poenostavljenega Delo in varnost 7 | Aktualno prenosa podatkov do konca 2016; » začetek razprav v okviru Svetovalnega odbora za varnost in zdravje pri delu z nasveti nacionalnih strokovnjakov in z namenom priprave priporočil za oblikovanje skupne podatkovne zbirke o poklicni izpostavljenosti; » proučitev možnosti za izboljšanje informacij o stroških in koristih na področju varnosti in zdravja pri delu pred letom 2016; » razvoj orodja za spremljanje izvajanja strateškega okvira EU za obdobje 2014-2020 pred letom 2016, vključno s kazalniki politike in kazalniki uspešnosti, in sicer na podlagi pregleda stanja strategije iz leta 2009. 7. Bolje uskladiti prizadevanja EU in mednarodna prizadevanja za obravnavo varnosti in zdravja pri delu ter okrepiti sodelovanje z mednarodnimi organizacijami Od leta 2014 naprej so predvideni naslednji ukrepi: » nadaljnja podpora državam kandidatkam med pristopnimi pogajanji o poglavju 19 in potencialnim državam kandidatkam, ki lahko pri svojih prizadevanjih za uskladitev svoje zakonodaje o varnosti in zdravju pri delu z zakonodajo EU koristijo ugodnosti stabilizacijsko-pridružitvenega sporazuma; » okrepitev sodelovanja na področju varnosti in zdravja pri delu, zlasti z MOD, pa tudi s SZO in OECD; » začetek pregleda memoranduma o soglasju z MOD za boljše upoštevanje politike o varnosti in zdravju pri delu; » prispevanje k izvajanju poglavja o trajnostnem razvoju iz sporazumov EU o prosti trgovini in naložbah v zvezi z varnostjo in zdravjem pri delu ter delovnimi pogoji; » obravnavanje, predvsem skupaj z MOD, pomanjkanja varnosti in zdravja pri delu v globalni dobavni verigi in v zvezi s tem prispevanje k pobudam skupine G-20 za varnejša delovna mesta; » okrepitev obstoječega sodelovanja in dialoga o varnosti in zdravju pri delu s strateškimi partnerji. Instrumenti EU, ki so na voljo: » zakonodaja, » sredstva EU, » socialni dialog, » komuniciranje in obveščanje, » sinergije z drugimi področji politike. IZVAJANJE STRATEŠKEGA OKVIRA ZA VARNOST IN ZDRAVJE PRI DELU Okvir za ukrepanje je določen. Osnova sta sodelovanje in izmenjava dobrih praks na področju varnosti in zdravja pri delu za obdobje 20142020, ki se lahko izvajata samo ob dejavnem sodelovanju nacionalnih organov in socialnih partnerjev. Komisija bo zato organizirala javno razpravo s ključnimi deležniki o stališčih in predlogih, opredeljenih v tem sporočilu, ki jih bo po potrebi vključila v izvajanje ukrepov. Strateški okvir bo pregledan leta 2016 ob upoštevanju rezultatov naknadne ocene pravnega reda EU na področju varnosti in zdravja pri delu ter napredka pri njegovem izvajanju. SE ZVP Zavod za varstvo pri delu f VARNOSTNI ZNAKI in drugi znaki po naročilu Nudimo vam VARNOSTNE ZNAKE: - skladne z veljavno zakonodajo, - izdelane na kakovostnih materialih, - vsebino lahko prilagodimo. Katalog: MAGNETNE NALEPKE - enostavne za namestitev www zvd si NOVO: SAMOSTOJEČE TABLE "Pozor! Spolzka tla" in DRUGO INFORMACIJE: Fanči Avbelj, mag. menedž. vseživlj. izobr., dipl. var. inž. M: 041 658 953, T: 01 585 51 21, e-mail: fanci.avbelj@zvd.si „ ZVD Zavod za varstvo pri delu d.o.o. Chengdujska cesta 25, Ljubljana ° 01 585 51 00 | info@zvd.si